ЗНО онлайн 2012 року з історії України – 2 сесія
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку вміння визначати період стародавньої історії України за знаряддями праці.
На рисунку зображені знаряддя для рибальства (гачки, гарпун), а також стріли з кам’яними і кістяними наконечниками. Усі ці зображені знаряддя вказують на період мезоліту.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку розуміння причинно-наслідкових зв’язків.
Грецька колонізація Північного Причорномор’я та Криму VІІІ–VІ ст. до н. е. спричинена демографічним вибухом (різким зростанням населення), перенаселенням і нестачею землі в метрополії, тобто соціально-економічними причинами.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Увідповіднюємо інформацію, отриману з карти, з кожним запропонованим варіантом відповіді.
На картосхемі зображено територію Київської Русі за часів князювання князя Олега. На це вказують обриси Русі і сусідніх держав.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – політика княгині.
Ключові в джерелі слова-маркери – «Ішла Ольга до Новгорода. І встановлювала…погости і оброки», «ловища її по всій землі», «Псков», «пішла Ольга до древлянської землі…встановлюючи устави й уроки», «становища й ловища» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про упорядкування Ольгою системи управління державою і збору данини.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі
Завдання спрямоване на перевірку розуміння причинно-наслідкових зв’язків.
Зміна торговельної кон’юнктури, занепад Києва як головного центру зумовили політичну роздробленість Київської Русі.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава
Завдання спрямоване на перевірку знань процесів розвитку Південно-Західної Русі в першій половині ХІІІ ст.
Центром об’єднання стало Волинське князівство, яке очолював Роман Мстиславич. Року 1199 він об’єднав Волинь і Галичину, 1203 р. – приєднав до своїх володінь Київ і Переяслав.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ -ХІV ст.
Завдання спрямоване на перевірку розуміння причинно-наслідкових зв’язків.
Вирішальним фактором у поширенні писемності в Київській Русі було запровадження християнства.
Знання і читання Біблії, проведеня богослужіння не можливе без знання грамотності. Після запровадження християнства одним з перших заходів Володимира Великого було навчання дітей бояр.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині XIV – першій половині XVI ст.)
Завдання спрямоване на перевірку розуміння поняття Магдебурзьке поняття.
Магдебурзьке право, як право самоврядування, регулювало відносини в містах.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині XIV – першій половині XVI ст.)
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична подія.
Ключові в джерелі слова-маркери – «і відтоді з Поділля вигнано владу татарську», «Ольгерд… руські землі під свою владу взяв, і Київ…» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про битву на р. Сині Води (1362 р.), у результаті якої більшість українських земель перейшла під владу Литви. Було ліквідоване монгольське панування.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в першій половині ХVІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку розуміння процесів, що відбувалися в Речі Посполитій у першій половині XVII ст.
Належність до католицизму гарантувала українській шляхті доступ до посад і реалізацію їхніх прав і привілеїв.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в першій половині ХVІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Увідповіднюємо інформацію, отриману з карти, з кожним запропонованим варіантом відповіді.
На картосхемі зображено акваторію Чорного і Азовського морів з прилеглими до них територій. Стрілки, які беруть початок із Запорозької Січі, вказують, що вони позначають морські і сухопутні походи козаків. Активність козацтва на Чорному морі (Доба героїчних походів) припадає на період першої треті ХVІІ ст. Одним з найуспішніших провідників козацтва в цих походах був гетьман П. Конашевич-Сагайдачний. Додатково вказує на нього похід козаків під Хотин, де 1621 року відбулася битва, у результаті якої польсько-козацьке військо зупинило турецьку навалу. На чолі козацтва в цій битві теж був Сагайдачний.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині ХVІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична подія.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «король Сигізмунд ІІІ», «папа Климентій VІІІ», «спасіння руського народу», «Зважаючи на важливість справи інакшу пастирську турботу, ми доручаємо справу твоїй величності» – допомагають визначити, що в уривку йдеться про укладення унії католицької і православної церкви.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку розуміння атрибутів влади гетьмана Війська Запорозького.
Головним атрибутом влади гетьмана була булава.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знання подій Національно-визвольної війни війська українського народу під проводом Б. Хмельницького.
Козацьке військо, очолюване наказним гетьманом А. Ждановичем, у грудні 1656 – липні 1657 рр. вело бойові дії проти Польщі спільно з трансильванським і шведським військами.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в 60–80-ті рр. XVII ст.
Завдання спрямоване на перевірку розуміння процесів, що відбувалися в Козацькій державі в другій половині ХVІІ ст.
Наведений вислів вказує на період Руїни – «руйнування» Української козацької держави – Гетьманщини.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку вміння порівнювати історичні події, процеси, явища.
Спільним для Андрусівського перемир’я (1667 р.) та «Вічного миру» (1686 р.) було підпорядкування Правобережної України Речі Посполитій.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку розуміння причинно-наслідкових зв’язків між подіями.
Року 1734 царський уряд дозволив козакам заснувати Нову Січ на р. Підпільна, тому що прагнув використати козаків у новій російсько-турецькій війні, що спалахнула 1735 р. і тривала до 1739 р.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – назва міста.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «помститися Мазепі», «наказав Меншикову негайно зруйнувати його столицю», «Меншиков напав на неї та здобув» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про Батурин, який був резиденцією гетьмана Мазепи. Після захоплення міста російські війська повністю знищили його мешканців (понад 5 тис. осіб).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: ДОДАТОК ДО ПРОГРАМИ ЗНО З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ, Перелік пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов’язкових для розпізнавання абітурієнтами
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено фото сучасного вигляду собору св. Юра у Львові, який зведений у другій половини ХVІІІ ст. в стилі бароко.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – назва твору та його автор.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «1798 р.», «перша ластівка українського національного відродження», «невеличка книжка, од якої початок нового українського письменства рахуємо» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про «Енеїду» І. Котляревського.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань наслідків ліквідації Запорозької Січі в 1775 р.
Частина козаків, не бажаючи служити Російській імперії, за дозволом турецького султана заснувала Задунайську Січ (1776–1828 рр.).
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань причинно-наслідкових зв’язків основних подій.
Поштовхом до створення у Львові Головної руської ради (1848–1851 рр.) стали події європейської революції 1848–1849 рр. в Австрійській імперії.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичну постать на основі опрацювання уривку з історичного джерела і історичного портрету (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична постать.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа», «Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури», «Він був самоуком і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про Тараса Шевченка, портрет якого зображений і визначається за портретними рисами.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань причинно-наслідкових зв’язків.
Вирішальну роль у стрімкому економічному розвитку Донбасу в другій половині ХІХ ст. відіграли значні природні ресурси (особливо кам`яне вугілля).
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку вмінь здійснювати порівняльний аналіз подій, явищ, процесів.
Головна відмінність «молодих громад» (існували в 1880-х – 1890-х рр.) від «старої громади» (діяла в 1870-х – 1890-х рр.), що існували в Наддніпрянській Україні у другій половині ХІХ ст., полягала в тому, що вони виступали за політизацію національно-визвольної боротьби. Їх ідейним лідером був Михайло Драгоманов. Саме в середовищі молодих громад зародилася перша в Наддніпрянській Україні українська політична партія – Революційна українська партія (1900 р.).
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі у складі Австрійської (Австро-Угорської) імперії у другій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних подій, передбачених Програмою ЗНО.
Перший осередок товариства «Просвіта» було засновано в 1868 р.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: ДОДАТОК ДО ПРОГРАМИ ЗНО З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ, Перелік пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов’язкових для розпізнавання абітурієнтами
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено репродукцію картини І.Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану».
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії на початку ХХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – політика княгині.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «Від заворушень, що виникли, може з’явитися загроза цілісності та єдності держави загальноросійської…», «дарувати населенню непорушні основи громадянської свободи совісті, слова, зібрань і союзів» – допомагають визначити, що наведене джерело є уривком Маніфесту російського імператора Миколи ІІ від 17 жовтня 1905 р. Цей акт став одним зі здобутків революції 1905–1907 рр. Завдяки ньому стала можливою поява перших українськомовних періодичних видань «Хлібороб», «Рада» тощо.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі на початку ХХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь опрацьовувати візуальні історичні джерела.
На фото зображено рекламне оголошення подорожей на пароплавах до США та Канади. Агенти, які організують маршрути, знаходяться в Чернівцях і Львові. Таким чином, маркери допомагають визначити, що оголошення є свідченням такого явища на західноукраїнських землях кінця ХІХ – початку ХХ ст., як еміграція. У пошуках кращої долі за океан виїхали мільйони українців із Закарпаття, Буковини, Галичини.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в Першій світовій війні
Завдання спрямоване на перевірку знань основних подій на українських землях у роки Першої світової війни.
Головна українська рада, утворена українськими політичними партіями Галичини, виступала за підтримку Австро-Угорщини, «...бо ідучи війною, Росія грозить загином українському життю, яке знайшло охорону в австрійській державі...»
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична подія.
Ключові в джерелі слова-маркери – «доля всіх народів Росії міцно зв’язана», «ми [Центральна Рада] рішуче ставимось проти замірів самовільного здійснення автономії України до Всеросійського Учредительного Зібрання» – допомагають визначити, що наведене джерело є уривком з ІІ Універсалу УЦР, який фактично став компромісом з Тимчасовим урядом Росії. Проти цього компромісу рішуче виступили прихильники негайної незалежності України (самостійники). Вони організували виступ, який був придушений.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Увідповіднюємо інформацію, отриману з карти, з кожним запропонованим варіантом відповіді.
На картосхемі зображено територію Української Народної Республіки на листопад 1917 р.
Саме ІІІ Універсал визначив зображене на картосхемі обриси меж УНР. Додатковою підказкою є зазначення Українського фронту в роки Першої світової війни і назви сусідніх держав і утворень (Польська регентська рада, Австро-Угорщина, Російська Республіка.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності
Завдання спрямоване на перевірку знання основних історичних постатей, передбачених Програмою ЗНО.
Портретні риси дають змогу визначити, що на фото зображено Симона Петлюру, який був головним отаманом Армії Української Народної Республіки.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики
Завдання спрямоване на перевірку знань основних характерних рис нової економічної політики (1921–1929 рр.).
У роки нової економічної політики в царині трудових відносин застосовувався вільний найм робочої сили.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики
Завдання спрямоване на перевірку знань основної мети політики партійно-державного керівництва з «коренізації».
Головною метою цієї політики було остаточно утвердити радянську владу в національних республіках. В УСРР ця політика проводилася у формі «українізації».
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Радянська модернізація України
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання уривку з історичного джерела зі статистичними даними (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – причини здійснення зазначених заходів.
Ключове словосполучення-маркер – «компанія щодо виселення куркулів і їхніх родин», а також зазначені головні сільськогосподарські регіони допомагають визначити зміст заходів: активний опір, який чинило селянство колективізації, спонукав радянську владу здійснювати репресивні заходи.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Радянська модернізація України
Завдання спрямоване на перевірку розуміння причинно-наслідкових зв’язків процесів.
Результатом державної політики в галузі культури в СРСР та УРСР наприкінці 1930-х рр. стала ліквідація масової неписьменності дорослих.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична подія.
Ключове в джерелі словосполучення-маркер – «Карпатська Україна є незалежна Держава» – допомагає визначити, що джерело є уривком акта проголошення незалежності Карпатської України 15 березня 1939 р. Це стало можливим унаслідок розчленування та ліквідація Чехо-Словаччини в результаті агресії з боку Німеччини, Угорщини та Польщі.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – нацистський план.
Ключові в джерелі слова-маркери – «забезпечити собі базу продовольства в Україні», «Вона постачатиме ресурси, які нам будуть потрібні» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про нацистський план «Ост».
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни
Завдання спрямоване на визначення дати події шляхом аналізу зображення такого специфічного історичного джерела, як агітаційно-пропагандистського плакату.
На подію вказують слова-маркери зазначені на плакаті – «П’ємо воду з Дніпра».
Радянські війська, провадячи наступальні дії, досягли річки в 1943 р. У вересні-листопаді розгорілася «Битва за Дніпро». Відповідно, плакат створено в 1943 р.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни
Завдання спрямоване на перевірку розуміння причинно-наслідкових зв’язків історичних подій.
Утворення наркомату закордонних справ УРСР (1944 р.), вступ республіки до Організації Об’єднаних Націй (1945 р.) – це факти, що свідчать про відновлення зовнішньополітичної діяльності України.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Післявоєнна відбудова та розвиток України в 1945 – початку 1950-х рр.
Завдання спрямоване на перевірку знань особливостей процесу відбудови СРСР, УРСР у другій половині 1940-х – на початку 1950-х рр.
За рівнем капіталовкладень у народне господарство Української РСР у роки післявоєнної відбудови домінувала важка промисловість. Тобто ті галузі, які забезпечували воєнну міць СРСР, а не добробут громадян.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації
Завдання спрямоване на перевірку розуміння причинно-наслідкових зв’язків історичних подій.
Запровадження в 1957 р. в Українській РСР системи раднаргоспів призвело до переходу від вертикальної до горизонтальної системи управління і до підпорядкування більшості підприємств Раді міністрів республіки.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації
Завдання спрямоване на розуміння процесів культурно-освітнього розвитку.
Українська інтелігенція виступила проти права батьків обирати мову навчання, тому що воно сприяло русифікації системи освіти в УРСР.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи
Завдання спрямоване на перевірку знань основних подій, передбачених Програмою ЗНО.
В. Щербицький став першим секретарем ЦК КПУ в 1972 р.
Правильна відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи
Завдання спрямоване на знання основних завдань діяльності Української Гельсінської групи. Серед таких завдань – ознайомлення української громадськості з Декларацією прав людини.
Правильна відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи
Завдання спрямоване на перевірку знань основних понять, передбачених Програмою ЗНО.
Номенклатура – це узагальнювальна назва посадовців різних рівнів, що є ланками командно-адміністративної системи.
Правильна відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності
Завдання спрямоване на перевірку знань основних подій, передбачених Програмою ЗНО.
У 1994 р. на позачергових виборах Президентом України було обрано Леоніда Кучму.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ -ХІV ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних творів часів Київської Русі.
Автором «Повчання дітям» був Володимир Мономах; «Слова про закон і благодать» – митрополит Іларіон; «Повість минулих літ» приписують авторству ченця Нестора; «Руська правда» – збірник законів Ярослава Мудрого.
Правильна відповідь: 1–Б 2–А 3–Г 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань причинно-наслідкових зв’язків подій Національно-визвольної війни українського народу під проводом Б.Хмельницького.
Пилявецька битва сприяла звільненню козацькими військами Поділля та Волині, створенню сприятливих умов для визволення західноукраїнських земель.
Зборівська битва стала завершальною в серії перемог козацького війська. Згідно з підписаним мирним договором польський король визнавав владу гетьмана над Київським, Чернігівським і Брацлавським воєводствами.
Берестецька битва призвела до підписання Білоцерківського договору, який обмежував території, підпорядковані владі гетьмана, Київським воєводством, скорочував козацький реєстру до 20 тис. осіб.
Перемога козаків у Батозькій битві сприяла відновленню українсько-молдавського союзу, укладенню шлюбу Тимоша Хмельницького з Розандою Лупу.
Правильна відповідь: 1–Г 2–В 3–А 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст. Культура України в другій половині ХІХ – початку ХХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості знань про діячів української культури, передбачених Програмою ЗНО.
Микола Лисенко – композитор, етнограф, учасник громадівського руху, автор опер «Різдвяна ніч», «Утоплена», «Тарас Бульба», «Енеїда».
Микола Пимоненко – художник, член Товариства «передвижників», автор картин «Весілля в Київській губернії», «Свати», «Ворожіння», «Ярмарок».
Семен Гулак-Артемовський – композитор, співак, драматург, соліст Флорентійської опери, Російської імператорської опери, автор опери «Запорожець за Дунаєм».
Микола Леонтович – композитор, автор хорових поем «Легенда», «Моя пісня», класичних обробок українських пісень «Козака несуть», «Дударик», «Щедрик».
Правильна відповідь: 1–Д 2–А 3–Г 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Україна в боротьбі за збереження державної незалежності
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історичні документи.
Третій Універсал Центральної Ради, допомагають визначити слова-маркери: «Україна стає Українською Народною Республікою».
Грамоту П. Скоропадського «До всього українського народу» допомагають визначити словосполучення-маркери: «Українська Держава», «могутньому підтриманню центральних держав».
Відозву Української Національної Ради допомагають визначити словосполучення-маркери: «утворилася на українських землях бувшої Австро-Угорської монархії Українська держава».
Універсал Директорії УНР допомагають визначити слова-маркери: «…воєдино зливаються …частини єдиної України – Західноукраїнська Народна Республіка і Наддніпрянська Україна».
Правильна відповідь: 1–Б 2–А 3–Д 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу та відродження незалежності України. Україна в умовах незалежності
Завдання спрямоване на перевірку знань основних дат, передбачених Програмою ЗНО.
16 липня 1990 р. – схвалення Декларації про державний суверенітет України.
24 серпня 1991 р. – прийняття Акта проголошення незалежності України.
9 листопада 1995 р. – урочиста церемонія вступу України до Ради Європи.
28 червня 1996 р. – прийняття Конституції України.
Правильна відповідь: 1–В 2–Б 3–Д 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в 60–80-ті рр. XVII ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних подій 50–80-х рр. XVII ст.
Чигиринські походи турецько-татарського війська відбувалися 1677–1678 років.
Ухвалення Гадяцьких пунктів – 1658 р.
Проголошення П. Дорошенка гетьманом усієї України – 1668 р.
Укладення Бахчисарайського мирного договору – 1681 р.
Правильна відповідь: Б В А Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині XIV - першій половині XVI ст.). Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ - у першій половині ХІХ ст. Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст. Українські землі у складі Російської імперії на початку ХХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку розуміння послідовності явищ, процесів.
Виникнення фабрик стосується першої половини ХІХ ст.
Заснування мануфактур – ХVІІ ст.
Створення монополій – кінець ХІХ – початок ХХ ст.
Виникнення ремесла – ранній залізний вік, коли в результаті другого суспільного поділу відбувається відділення ремесла від землеробства.
Правильна відповідь: Г Б А В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Післявоєнна відбудова та розвиток України в 1945 – початку 1950-х рр. Україна в період загострення кризи радянської системи. Україна в умовах незалежності
Завдання спрямоване на перевірку знання хронології основних подій суспільно-культурного життя на основі аналізу уривків з історичних джерел (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – події суспільно-культурного життя.
Джерело «А». Ключові в джерелі маркери – «репресії», «дисиденти», – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про дисидентський рух початку 1970-х рр., масові арешти дисидентів 1972 р.
Джерело «Б». Маркер «Комуністи у своїх виступах піддали критиці новий роман О. Гончара «Собор»» допомагає визначити, що в уривку джерела йдеться про події кінця 1960-х рр.
Джерело «В». Маркери «безрідний космополітизм… проявляється в плазуванні та низькопоклонстві перед іноземщиною», «Безрідний космополітизм є зброєю в боротьбі проти соціалізму» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про процеси кінця 1940-х – початку 1950-х рр.
Джерело «Г». Ключові словосполучення-маркери – «масовий виїзд вчених за кордон, перехід їх до комерційних структур» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про процеси, які почалися на початку 1990-х рр.
Правильна відповідь: В Б А Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині ХVІ ст. Українські землі в першій половині ХVІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних подій культурного життя України в другій половині XVI – першій половині XVII ст.
Такими подіями є:
- створення Пересопницького Євангелія;
- видання у Львові Іваном Федоровим «Апостола» та «Букваря»;
- об’єднання Київської братської та Лаврської шкіл у колегіум.
Правильна відповідь: 1 3 5.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань форм протестів селян Наддніпрянської України проти соціального гноблення в першій половині XIX ст.
Ці форми:
- підпали поміщицьких маєтків;
- відмова відбувати панщину;
- утечі з маєтків.
Правильна відповідь: 3 5 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Радянська модернізація України
Завдання спрямоване на перевірку знання особливостей процесу індустріалізації, здійснюваної в Україні в другій половині 1920–1930-х рр.
Такими особливостями були:
- побудова та реконструкція великих промислових об’єктів;
- нерівномірність процесу модернізації промислового потенціалу республіки;
- поява в промисловому комплексі республіки нових галузей.
Правильна відповідь: 2 4 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Післявоєнна відбудова та розвиток України в 1945 – початку 1950-х рр.
Завдання спрямоване на знання основних понять і термінів, які треба використовувати, характеризуючи процес радянізації західних областей України в період післявоєнної відбудови (1945 – початок 1950-х рр.)
З-поміж наведених, цього періоду стосуються такі терміни:
- «культурна революція»;
- «колективізація»;
- «депортація».
Правильна відповідь: 1 2 4.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з історії України за темами
- Усі тести ЗНО з історії України онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з історії України минулих років
- Усе про тест ЗНО з історії України
- Портрети історичних персоналій, обов'язкові на ЗНО
- Пам’ятки архітектури й мистецтва, обов’язкові на ЗНО
- Програма ЗНО з історії України
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра