ЗНО онлайн 2012 року з історії України – пробний тест
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку розуміння, що таке археологічна періодизація історії України.
В основу археологічної періодизації покладено матеріал, з якого виготовлялися знаряддя праці. Так, археологи виділяють кам’яний вік (палеоліт, мезоліт, неоліт), перехідний (енеоліт – мідно-кам`яний), бронзовий вік і ранній залізний вік.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку знань особливостей розвитку грецьких міст-держав Північного Причорномор’я в VІІ–VІ ст. до н. е.
Грецькі міста держави постали у зазначеному регіоні в результаті Великої грецької колонізацією.
Особливістю новоутворених міст-держав (колоній) було те, що вони були незалежними від метрополії, тобто від грецьких міст, вихідці з яких утворили нові поселення.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Увідповіднюємо інформацію, отриману з карти, з кожним запропонованим варіантом відповіді.
На картосхемі зображено територію Київської держави за часів правління князя Святослава. На це вказують позначені походи князя проти Хазарського каганату та на Дунай. Штрихуванням позначені території слов'янських союзів племен (в’ятичів, тиверців, уличів), які увійшли до складу Русі. Додатково на Святослава вказує назва міста Переяславець на Дунаї, куди князь намагався перенести столицю своєї держави.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі
Завдання спрямоване на перевірку розуміння причинно-наслідкових зв’язків.
Розширенню рівноправних зв’язків Київської Русі з Візантією та європейськими державами стало наслідком запровадження Володимиром Великим християнства як державної релігії.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава
Завдання передбачає опрацювання уривків з історичних джерел, демонстрацію вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Правильна відповідь випливає з логіки міркувань і аналізу умови завдання та кожного із запропонованих варіантів відповіді.
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери або словосполучення-маркери, що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – дата події.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «Володимир Глибович», «Переяславль», «За ним же Україна багато потужила» – чітко вказують на першу згадку в літописі назви Україна, яка датується 1187 р.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава. Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь характеризувати відповідних період розвитку Галицько-Волинського князівства.
У 1199–1205 рр. відбувається утворення і становлення єдиної держави князем Романом Мстиславичем, він поширює свою владу на Київ і Київську землю.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь визначати причинно-наслідкові зв’язки, а також розуміння основних понять, передбачених Програмою ЗНО.
У завданні перераховані основні шляхи формування на Русі вотчин – однієї з форм феодальної земельної власності. Власник вотчини мав право передати її у спадщину, продати, обміняти, поділити тощо. Термін «вотчина» походить від слова «отчина», тобто батьківська власність.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань розвитку культури часів Київської Русі.
Із зазначених книжних пам’яток найдавнішою є «Остромирове Євангеліє», датоване 1056–1057 рр.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині XIV – першій половині XVI ст.)
Завдання передбачає опрацювання уривків з історичних джерел, демонстрацію вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Правильна відповідь випливає з логіки міркувань і аналізу умови завдання та кожного із запропонованих варіантів відповіді.
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова або словосполучення, що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – назва земель.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «княжата Коріатовичі», «князь Ольгерд», «пішли в сю землю й стали володарювати в ній» – чітко вказують на приєднання до Великого князівства Литовського Поділля після перемоги у битві на Синіх Водах 1362 р.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині ХVІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних положень Люблінської унії 1569 р., ключове з яких передбачає об’єднання Польського королівства й Великого князівства Литовського в єдину федеративну державу – Річ Посполиту.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині ХVІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку розуміння причинно-наслідкових зв’язків, визначення історичної ролі події.
Козацько-селянські повстання кінця ХVІ – початку ХVІІ ст. гальмували процес ополячення й окатоличення, зменшували тиск шляхетського гніту.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в першій половині ХVІІ ст.
Завдання передбачає опрацювання уривків з історичних джерел, демонстрацію вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом. Правильна відповідь випливає з логіки міркувань і аналізу умови завдання та кожного із запропонованих варіантів відповіді.
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова або словосполучення, що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична постать.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «патріарх єрусалимський Феофан… висвятив на митрополію Київську», «Йов Борецький» – чітко вказують на події 1620 р. , коли під охороною козаків на чолі з гетьманом П. Сагайдачним було відновлено ієрархію православної церкви в українських землях.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Увідповіднюємо інформацію, отриману з карти, з кожним запропонованим варіантом відповіді.
На чотирьох картосхемах зображено межі козацької держави – Війська Запорозького (Гетьманщини) у різні часи. Згідно з умовами Зборівського договору 1649 р. влада гетьмана поширювалася на три воєводства: Київське, Чернігівське, Брацлавське. Додатковим маркером є позначення у межах держави Микитинської Січі, яка існувала в 1638–1652 рр.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено репродукції ікони «Покрова Богородиці» із зображенням Богдана Хмельницького, якого також можна розпізнати за портретними рисами.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в 60– 80-ті рр. XVII ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань і вмінь характеризувати певний період історії.
Період Руїни Козацької держави – це час внутрішньої боротьби козацької старшини за владу, розкол Гетьманщини, втручання у її внутрішні справи та військова агресія з боку сусідніх держав.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в 60–80-ті рр. XVII ст.
Завдання спрямоване на перевірку вмінь здійснювати порівняльний аналіз історичних подій, явищ.
«Вічний мир» 1686 р. між Річчю Посполитою та Московською державою, як і Андрусівське перемир’я між ними передбачали, що московський цар зберігав свою зверхність над Лівобережною Україною.
Управління Запоріжжям за Андрусівським договором здійснювали дві держави: Річ Посполита та Московія. З часу «Вічного миру» Запоріжжя належить Московії.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості знань про соціально-економічний розвиток Гетьманщини за часів правління гетьмана І. Мазепи.
У цей час був характерним процес узаконення панщини, яка фактично відновилася на Лівобережній Україні.
Козацька старшина і російське дворянство активно використовували панщину в якості відробіткової ренти за користування селянами їхніх земель.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині XVIII ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, персоналії на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова чи словосполучення (так звані маркери), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – дата події.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «Запорозька Січ остаточно зруйнована», «Новоросійська губернія» – чітко вказують на рік зруйнування Січі 1775 р.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині XVIII ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
- Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
- Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено палац Кирила Розумовського в Батурині, зведений у стилі класицизму. Яскравими елементами, що вказують на цей стиль, є трикутний фронтон і колони, що його підпирають.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань назви основних адміністративно територіальних одиниць, на які поділялися українські землі у складі Російської імперії.
Українські землі у складі Російської імперії поділялися на 9 губерній.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних понять, передбачених Програмою ЗНО.
Заміна основних ручних знарядь праці системою робочих машин, впровадження у виробництво парових двигунів, формування пролетаріату та буржуазії – це ознаки промислового перевороту.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань діяльності та ідейних засад членів «Руської трійці».
Діячі «Руської трійці» своїм головним завданням вбачали піднесення статусу української мови, розширення сфери її вжитку.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
- Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
- Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено репродукції офортів Т. Шевченка на історичну тематику «Дари в Чигрині», «Смерть Богдана Хмельницького».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості розуміння причиново-наслідкових зв’язків.
Земська реформа 1864 р. не була поширена до 1911 р. на Правобережній Україні тому, що уряд Російської імперії остерігався перетворення земств на інструмент посилення польського впливу, оскільки в регіоні поляки-землевласники мали міцні позиції.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань заборон в Російській імперії української мови.
Південно-Західне відділення російського географічного товариства, що діяло в 1873–1876 рр., було легальним прикриттям діяльності Київської громади. Після викриття цього факту імператор Олександр ІІ видав Емський указ, одним з наслідків якого стало закриття товариства.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі у складі Австрійської (Австро-Угорської) імперії у другій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних віх біографій провідних персоналій, передбачених Програмою ЗНО.
Іван Франко був одним із засновників першої української політичної партії – Русько-української радикальної партії. .
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії на початку ХХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь визначати причиново-наслідкові зв’язки.
Концентрація промислового виробництва в металургійний, вугільний і залізорудній галузях Наддніпрянської України початку ХХ ст. сприяла утворенню монополістичних об’єднань.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України в другій половині ХІХ – початку ХХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, персоналії на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова чи словосполучення (так звані маркери), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична постать.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «створення фундаментальних біологічних концепцій», «працюючи в Одесі», «дослід самозараження» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про Іллю Мечникова.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі на початку ХХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості знань про соціальний устрій українського суспільства на західноукраїнських землях наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст.
Згідно з переписом населення, яке було проведено в Австро-Угорщині в 1910 р. більшість українського населення становило селянство.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в Першій світовій війні
Завдання спрямоване на перевірку сформованості розуміння причиново-наслідкових зв’язків.
Формування в роки Першої світової війни легіону Українських січових стрільців у складі австрійської армії засвідчило лояльність українців Галичини до австро-угорської монархії.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція
Завдання спрямоване на перевірку сформованості розуміння причиново-наслідкових зв’язків.
Положення ІІ Універсалу, оприлюднені в липня 1917 р. були фактично компромісом між УЦР та делегацією Тимчасового уряду Росії.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні персоналії на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова чи словосполучення (так звані маркери), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична постать.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «очолював… Генеральний секретаріат», «Універсали Центральної Ради, до творення яких мав безпосереднє відношення» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про Володимира Винниченка.
Серед поданих портретів історичних постатей за портретними рисами можна розпізнати М. Грушевського (А), С. Петлюру (Б), В. Винниченка (В), М. Міхновського (Г).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь порівнювати історичні явища.
На відміну від Української Народної Республіки (УНР) Західноукраїнській Народній Республіці (ЗУНР) вдалося створити систему управління й забезпечити відносну соціальну стабільність.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики
Завдання спрямоване на перевірку знань змісту, характерних рис історичних явищ.
«Нова економічна політика» (неп) – це комплекс заходів, якими передбачалося запровадження продподатку, госпрозрахунку, відновлення товарно-грошових відносин, формування ринку праці, кооперування виробників.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова чи словосполучення (так звані маркери), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – політика «коренізації», яка здійснювалася в Україні у формі «українізації».
Серед запропонованих уривків джерел ключові словосполучення-маркери – «зростання української культури та інтелігенції йде швидкими темпами», «віддавати цей рух у руки чужих нам елементів не можна ні в якому разі» – містить лише одне джерело.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Радянська модернізація України
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь визначати причиново-наслідкових зв’язків.
Політика «ліквідації куркульства як класу» мала за мету змусити більшу частину селянства об’єднатися в колгоспи.
Куркулями на той час називали заможних селян, а також тих селян, які чинили спротив процесу колективізації. Майно розкуркулених підлягало конфіскації, а їх самих відправляли на заслання.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Радянська модернізація України
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, процеси, явища на основі опрацювання статистичних матеріалів (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова чи словосполучення (так звані маркери), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – явище суспільно-політичного життя в СРСР у 1930-ті рр.
Наведені статистичні матеріали щодо змін керівного складу Київського військового округу допомагають визначити, що джерело вказує на масові репресії проти командного складу Червоної армії напередодні Другої світової війни.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова чи словосполучення (так звані маркери), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична подія.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «1923 р. Рада послів Антанти… надала Польщі всі юридичні права на володіння Східною Галичиною», «визнала східний кордон Польщі» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про Ризький мир між Польщею і радянськими республіками, що був укладений в 1921 р. і закріплював східний кордон Польщі.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни
Завдання спрямоване на перевірку сформованості розуміння змісту процесу радянізації в 1939–1941 рр. в західних областях УРСР.
Одним з перших заходів політики радянізації була націоналізація промисловості, торгівлі, земель великих власників.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова чи словосполучення (так звані маркери), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – мета завдань Центрального штабу партизанського руху.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «весняно-літній період 1943 р. », «параліч роботи залізничних вузлів в тилу групи армій "Південь"» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про завдання радянських партизан порушити постачання живої сили і техніки вермахту на фронт у район Курської дуги.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни
Завдання спрямоване на перевірку знань основних подій Другої світової війни на українських землях у серпні-грудні 1943 р.
У зазначений період було звільнено Лівобережну Україну та Донбас, почато визволення Правобережної України.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Післявоєнна відбудова та розвиток України в 1945 – початку 1950-х рр.
Завдання має на меті перевірку сформованості вміння здобувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Джерелом є агітаційно-пропагандистський плакат.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
- Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану у письмовому джерелі та на плакаті з позиції сформульованого завдання.
- Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Правильна відповідь випливає з логіки міркувань і аналізу умови завдання та кожного із запропонованих варіантів відповіді.
На плакаті зображені солдат на тлі картин війни і робітник на тлі руйнувань. Гасло плакату працювати так, як били ворога.
Таким чином, плакат був покликаний мобілізувати суспільство на здійснення відбудови народного господарства (друга половина 1940-х – перша половина 1950-х рр.).
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації
Завдання спрямоване на перевірку знань основних понять, передбачених Програмою ЗНО.
Реабілітація – це комплекс заходів державних органів, спрямованих на виправдання й відновлення в правах неправильно звинувачених зганьблених чи засуджених осіб.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, процеси, явища на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова чи словосполучення (так звані маркери), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – мета заходів партійно-радянського керівництва.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «у 1953–1958 рр. державні закупівельні ціни в УРСР збільшилися», «дозволено видавати колгоспникам аванс грішми» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про хрущовські реформи, які у зазначений період мали посилити матеріальну зацікавленість селян у суспільному виробництві.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи
Завдання спрямоване на перевірку сформованості розуміння проявів політико-ідеологічної кризи радянської моделі розвитку України в 1970 – на початку 1980-х рр.
Із зазначених варіантів відповіді проявом кризи стала поява концепції «розвинутого соціалізму» внаслідок усвідомлення нереальності побудови комунізму.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи
Завдання спрямоване на перевірку сформованості розуміння особливостей дисидентського руху в 1970–1980-х рр.
У цей час рух не набув широкої підтримки серед населення через жорстокість репресивних заходів влади та апатії в суспільстві.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу та відродження незалежності України
Завдання спрямоване на перевірку сформованості знань про політику «гласності» в СРСР.
«Гласність» у межах політики «перебудови» передбачала пом’якшення цензури, можливість говорити правду, критикувати органи влади, отримувати об’єктивну інформацію.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу та відродження незалежності України
Завдання спрямоване на перевірку знань основних подій, передбачених Програмою ЗНО.
16 липня 1990 р. Верховна Рада України ухвалила Декларацію про державний суверенітет України.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних понять і термінів, передбачених Програмою ЗНО.
Билини – це народні епічні пісні, у яких зазвичай прославлялися подвиги давньоруських героїв-богатирів у боротьбі з кочівниками.
Літописи – це історико-літературні твори, створені на основі різних джерел, у яких оповіді та факти подаються за роками.
Мозаїка – це зображення, зроблені з окремих, щільно припасованих один до одного й закріплених у цементі різнокольорових шматочків скла, мармуру тощо.
Фрески – це картини, написані фарбами (водяними або на вапняному молоці) по свіжій вогкій штукатурці.
Відповідь: 1–В, 2–Д, 3–Г, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині XVIII ст. Західноукраїнські землі наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст. Українські землі у складі Російської імперії на початку ХХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь визначати причиново-наслідкові зв’язки.
Другий поділ Речі Посполитої (1793 р.) призвів до включення Київщини, Східної Волині, Поділля та Брацлавщини до складу Російської імперії.
Революція 1848–1849 рр. в Австрійській імперії сприяла скасуванню панщини в Галичині і на Буковині.
Підписання Емського указу (1876 р.) призвело до заборони діяльності громад – напівлегальних об’єднань української інтелігенції.
Революція 1905–1907 рр. в Російській імперії сприяла здобуттю українцями Наддніпрянської України першого досвіду парламентської діяльності.
Відповідь: 1–В, 2–Б, 3–Д, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Україна в боротьбі за збереження державної незалежності
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова чи словосполучення (так звані маркери), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – дата оприлюднення цитованого документа.
Ключові в джерелах словосполучення-маркери дають можливість визначити таке:
Перший уривок, це частина ІІІ Універсалу УЦР (маркер – «Україна стає УНР. Не відділяючись від республіки Російської»), який був оприлюднений у листопаді 1917 р.
Друге джерело, це частини грамоти гетьмана П. Скоропадського (маркери – «грамотою я оголошую себе Гетьманом», «Центральна і Мала Рада… розпускаються») видана у квітні 1918 р.
Третє джерело є частиною Акту Злуки УНР та ЗУНР (маркери – «воєдино зливаються… Західноукраїнська Народна Республіка і Наддніпрянська Україна», «однині є єдина незалежна Українська Народна Республіка»), який був ухвалений у 22 січня 1919 р.
Четверте джерело є частиною IV Універсалу УЦР, яким проголошувалася незалежність УНР (маркер – «Українська Народна Республіка стає самостійною,… незалежною, суверенною державою українського народу») у січні 1918 р.
Відповідь: 1–Б, 2–Г, 3–Д, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації. Розпад Радянського Союзу та відродження незалежності України
Завдання спрямоване на перевірку знань творчості видатних діячів культури 1960–1990-х рр.
А. Горська – художниця, графік, авторка полотен «Прип’ять. Пором», «Біля річки», співавторка вітражу «Тарас Шевченко».
В. Симоненко – поет, прозаїк, автор збірок «Тиша і грім», «Земне тяжіння», «Лебеді материнства».
Л. Костенко – поетеса, авторка збірок «Проміння землі», «Мандрівки серця», романів у віршах «Маруся Чурай», «Берестечко».
І. Драч – поет, автор збірок «Протуберанці серця», «Корінь і крона», сценаріїв фільмів «Криниця для спраглих», «Камінний хрест».
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–Г, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в першій половині ХVІІ ст.
Завдання спрямоване на перевірку знань послідовності основних подій другої половини ХVІ – першої половини ХVІІ ст.
Участь козацького війська на чолі з гетьманом П. Сагайдачним у Хотинській війні (1621 р.).
Ухвалення польським сеймом «Ординації Війська Запорозького…» відбулося в 1638 р. після придушення козацько-селянських повстань під проводом Павлюка, Остряниці, Гуні.
Розгортання козацько-селянського повстання під проводом К. Косинського припадає на кінець ХVІ ст. (1591–1593 рр.)
Заснування князем Д. Вишневецьким на о. Мала Хортиця першої відомої Січі датується серединою ХVІ ст.
Відповідь: Г, В, А, Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. Західноукраїнські землі наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. Культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст.
Завдання спрямоване на знання процесу українського національного відродження, що проявлявся у виданні зазначених творів, збірок, журналів, альманахів.
Альманах «Русалка Дністровая» було видано в 1837 р.
Поема «Енеїда» І. Котляревського – у 1798 р.
Журнал «Основа» видавався в 1861–1862 рр.
Перше видання «Кобзаря» Т. Шевченка побачило світ у 1840 р.
Відповідь: Б, А, Г, В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни. Післявоєнна відбудова та розвиток України в 1945 – початку 1950-х рр. Україна в умовах десталінізації
Завдання спрямоване на розуміння процесу формування території Української РСР.
Послідовність включення до складу УРСР названих регіонів була такою:
Східна Галичина (1939 р.), Північна Буковина (1940 р.), Закарпаття (1945 р.), Крим (1954 р.).
Відповідь: Б, Г, А, В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, персоналії на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова чи словосполучення (так звані маркери), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – діяльність князя Володимира Великого.
Ключові в джерелах словосполучення-маркери – «І поставив він кумири на пагорбі, поза двором теремним», «І повелів він покидати кумирів», «ось даю церкві… десяту частину» – допомагають визначити, що в уривках джерел йдеться про діяльність князя Володимира стосовно здійснення релігійної реформи.
Відповідь: 2, 4, 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості знань про діяльність Кирило-Мефодіївського братства.
Головними ідеями їх програмних документів були:
- ліквідація самодержавства, скасування кріпацтва та станового поділу суспільства.
- створення демократичної федерації слов'янських християнських республік.
- утвердження демократичних прав і свобод, рівності усіх громадян перед законом.
Відповідь: 1, 2, 4.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності
Завдання спрямоване на перевірку знань основних складових політики «воєнного комунізму», що здійснювалася в Україні в 1919–1921 рр.
Так, політика передбачала:
- націоналізацію промисловості, що охопила всі сфери виробництва;
- запровадження загальної трудової повинності та продрозверстки на сільськогосподарську продукцію;
- заборона торгівлі та згортання товарно-грошового обігу.
Відповідь: 2, 5, 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації
Завдання спрямоване на перевірку знань основних понять і термінів, які можна використати для характеристики суспільного життя України другої половини 1950-х – першої половини 1960-х рр. (період «хрущовської відлиги»).
Серед запропонованих доречними для використання будуть: «шістдесятники», «лібералізація», «дисидентство».
Відповідь: 1, 2, 4.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з історії України за темами
- Усі тести ЗНО з історії України онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з історії України минулих років
- Усе про тест ЗНО з історії України
- Портрети історичних персоналій, обов'язкові на ЗНО
- Пам’ятки архітектури й мистецтва, обов’язкові на ЗНО
- Програма ЗНО з історії України
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра