Розділ: Вступ. Клітина. Реалізація спадкової інформації
Тема: Біологія як наука про живе
Кількість завдань: 56
ТЕМА: Основні ознаки живого. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний
Для виконання завдання необхідні знання термінів і понять, що запропоновані.
Морфологія — розділ біології, що вивчає форму та структуру організмів, зокрема забарвлення, розмір та внутрішню будову.
Еволюційне вчення (теорія еволюції) — наукова теорія, що пояснює механізми зміни форм живих організмів, їхніх спільнот і причини утворення біорізноманіття на Землі в процесі еволюції.
Археологія - наука, що висвітлює історію людського суспільства на основі вивчення пам'яток кам'яної, мідної (бронзової), залізної доби і пізніших часів.
Палеонтологія - наука, яка вивчає вимерлі організми, намагається реконструювати за знайденими останками їхній зовнішній вигляд, біологічні особливості, способи живлення, розмноження і таке інше, а також відновити на основі цих відомостей хід біологічної еволюції.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний
Для виконання запропонованого завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображено на рисунку. Зображений об’єкт є нервовою клітиною. Визначивши, що цей об’єкт є клітиною, відносимо його до клітинного рівня організації живої природи.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біологія − наука про живу природу
У завданні перевіряється знання біологічних термінів.
Анатомія – це наука про форму, будову організму та окремих його органів чи систем.
Фізіологія – це наука про життєві процеси, діяльність окремих органів та їх системи і в цілому всього організму.
Гістологія – наука, що вивчає будову тканин живих організмів.
Цитологія – наука, що вивчає структурно-функціональну організацію прокаріотичних та еукаріотичних клітин, молекулярні механізми регуляції клітинних функцій.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Для виконання запропонованого завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображено на рисунку. Зображений об’єкт є мурашником. Отже, його можна віднести до популяційно-видового рівня організації живої природи.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Значення біологічної науки.
В основі завдання описано значення біологічної науки для розв’язання окремих проблем людства.
Біотехнологія – це наука про використання біологічних об’єктів і хіміко-біологічних процесів у промисловому виробництві, сільському господарстві, енергетиці й медицині.
Біотехнологія ґрунтується на відкриттях у біохімії, мікробіології, молекулярній біології, клітинній і генетичній інженерії, що вможливлюють використання властивостей мікроорганізмів, клітин і тканин із визначеною метою.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Основні ознаки живого. Методи досліджень.
В основі завдання описується метод, який полягає в тому, що дослідники активно втручаються в будову об’єктів досліджень, перебіг тих чи інших процесів, явищ і спостерігають за наслідками такого втручання. У результаті застосування методу вчені вивчають дію певних речовин на ріст рослин, випробовують заходи боротьби зі шкідниками, досліджують вплив господарської діяльності людини на природні екосистеми тощо.
Описаний метод – експериментальний.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний.
Для виконання завдання спочатку необхідно з’ясувати, що об’єднує об’єкти в межах кожної колонки, які зображені на схемі.
Простежується певна закономірність розташування в колонках. Спочатку називається об’єкт рівня організації живої матерії, потім його складова, і для заповнення пропусків треба вибрати елемент, який буде прикладом складової частини об’єкта.
Перша колонка схеми: м’язова тканина – клітина серцевого м’яза – отже, на місці пропуску (1) повинно бути міоцит (багатоядерна клітина посмугованої м’язової тканини).
Друга колонка: серце – двостулковий клапан – отже, на місці пропуску (2) повинно бути вибрано ендокард (внутрішній шар оболонки стінки серця).
Третя колонка: серцево-судинна система – серце – отже, на місці пропуску (3) повинно бути аорта (головна артерія кровоносної системи, що виходить з лівого шлуночка серця),
Правильна відповідь – А .
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Основні ознаки живого. Методи досліджень.
В основі завдання описується метод, який ґрунтується на спостереженні.
У результаті застосування методу вчені накопичують, порівнюють факти щодо біологічних об’єктів, що дає можливість їх систематизувати. Описаний метод – порівняльно-описовий.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний.
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкти, які зображені на рисунку.
Зображені об’єкти є окремими особинами, які виявляють ознаки розвитку, росту, здатні розмножуватися й підтримувати постійні ознаки та параметри внутрішнього середовища, – тобто організмами.
Об’єкт, позначений цифрою 1, є рослинним організмом, цифрою 2 – тваринним, цифрою 3 – грибним. Цифрами 4 та 5 позначені одноклітинні організми (відповідно інфузорія-туфелька та амеба протей).
Твердження, що об’єкт 1 і 2 знаходяться на одному рівні організації живої природи, відповідно, є правильним.
Твердження ІІ є неправильним, виходячи з того, що гриб також займає той же самий рівень, що об’єкти 1 і 2.
Об’єкти 4 і 5 є одноклітинними організмами, тобто їх можна водночас розглядати на двох різних рівнях організації живої природи – клітинному та організменому.
Правильна відповідь – Б .
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Методи біологічних досліджень.
Завдання скеровано на перевірку вміння розрізняти методи біологічних досліджень.
В основі завдання описано метод мічених атомів, використовуваний для дослідження клітин.
У результаті застосування цього методу науковці можуть прослідкувати за міграцією речовин у клітині, їхніми перетвореннями, виявити місце й характер тих чи тих біохімічних процесів. Для цього у клітину вводять речовину, у якій один з атомів певного хімічного елемента (Карбону, Фосфору тощо) заміщено його радіоактивним ізотопом.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний.
Завдання скеровано на перевірку знання рівнів організації живого.
Організм – жива істота, складники якої взаємодіють і функціонують разом як біологічна система. Взаємодію різних органів, об’єднаних у системи, забезпечує організмовий рівень організації живої природи.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ.
У завданні запропоновано визначити метод дослідження, який застосовано під час отримання наведених даних.
На рисунку бачимо графіки коливання чисельності популяцій видів ссавців протягом кількох десятків років. Такі дані отримують за допомогою методу, який називається моніторинг. Моніторинг – комплекс наукових, технічних та інших засобів, які забезпечують багаторічне стеження за станом природних процесів.
Правильна відповідь – А
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації живої природи.
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображений на рисунку.
Зображений об’єкт є окремою особиною, яка виявляє ознаки розвитку, росту, здатна розмножуватися й підтримувати постійні ознаки та параметри внутрішнього середовища, тобто організмом.
Визначивши, що зображений об’єкт є організмом, відносимо його до організмового рівня організації живої природи.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації живої природи.
Для виконання запропонованого завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображено на рисунку.
Зображений об’єкт є нервовою клітиною. Визначивши, що цей об’єкт є клітиною, відносимо його до клітинного рівня організації живої природи.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Методи досліджень.
У завданні запропоновано визначити метод дослідження, який застосовано для отримання наведених даних.
На рисунку бачимо графіки залежності швидкості ферментативної реакції від рН середовища. Для отримання таких даних необхідно провести експеримент.
Експериментальний метод полягає в тому, що дослідники активно втручаються в будову об’єктів досліджень, перебіг тих чи інших процесів, явищ і спостерігають за наслідками такого втручання. Результати таких досліджень можна відображати у вигляді, в тому числі, і графіків. Тому метод дослідження, який застосовано для отримання наведених даних, – експериментальний.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації живої природи
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображений на рисунку.
Зображений об’єкт є мурашником – це гніздо мурашок, тобто особини одного виду об’єднуються в групи – популяції, які мешкають на певних частинах території поширення даного виду.
Популяції одного виду більш-менш відмежовані від інших. Визначивши, що зображений об’єкт є популяцією, відносимо його до популяційно-видового рівня організації живої природи.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації живої природи.
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкти, які зображено на рисунку.
Перший зображений об’єкт – сальвінія плавна́ – є рослинним організмом. Тобто належить до організмового рівня організації живої природи.
Другий зображений об’єкт – ділянка молекули ДНК – належить до молекулярного рівня організації живої природи.
Третій зображений об’єкт – їжак – є тваринним організмом, що належить до організмового рівня організації живої природи.
Четвертий зображений об’єкт – мітохондрія – є органелою, належить до клітинного рівня організації живої природи.
Тому на одному рівні організації живої природи – організмовому – перебувають перший і третій об’єкти.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Значення біологічних знань в житті людини і суспільства
У завданні перевіряється розуміння значення біологічних знань в житті людини і суспільства. В основі завдання описується наука, яка розробляє й впроваджує у виробництво промислові методи з використанням живих організмів і біологічних процесів. Описана наука – біотехнологія.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Значення біологічних знань у житті людини й суспільства.
Завдання скеровано на перевірку розуміння значення біології в житті людини.
Бурхливий розвиток у другій половині ХХ ст. наук про життя сприяв багатьом відкриттям у галузі біології.
Сучасні дослідження в галузі молекулярної біології та генетики дають змогу змінювати спадковий матеріал бактеріальних клітин і використовувати їх для отримання гормона росту, білків-інтерферонів.
Також ці дослідження вможливлюють розроблення вакцини проти гепатиту В.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації живої природи.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати зображені на рисунку об’єкти й класифікувати їх за рівнями організації живої матерії.
У першій парі зображено плід яблуко (орган рослинного організму) і серце (орган тваринного організму), тому вони перебувають на одному рівні організації живої матерії.
У другій парі зображено мітохондрію (органелу клітини еукаріотів) й інфузорію (організм). Ці об’єкти перебувають на різних рівнях організації живої матерії.
У третій парі зображено організми – сальвію плавну (представника відділу Папоротеподібні) і бегемота (представника класу Ссавці), що перебувають на одному (організмовому) рівні організації живої матерії
У четвертій парі зображено об’єкти (клітину й тканину), що перебувають на різних рівнях організації живої матерії.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Методи біологічних досліджень
В основі завдання описується метод, який ґрунтується на спостереженні. У результаті застосування методу вчені накопичують, порівнюють факти щодо біологічних об’єктів, що дає можливість їх систематизувати. Описаний метод – порівняльно-описовий.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний
Рівні організації живої природи – це відносно одноманітні цілісні біологічні системи, компоненти (складові) яких пов’язані між собою. Розрізняють такі рівні організації: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний (перелічені за висхідним принципом).
На рисунку зображено плід – генеративний орган покритонасінних рослин (зображений різновид називають ягода, його мають багато рослин), органи травної системи та хлоропласт (органела рослинної клітини).
Органи є компонентами організмового рівня, органела клітини – клітинного. Відповідно до вищезазначеного, органи рослинного та тваринного організмів є компонентами організмового рівня. Твердження, що об’єкт 1 і 2 знаходяться на одному рівні організації живої природи – організмовому, відповідно, є правильним. Хлоропласт є компонентом клітинного рівня. Твердження ІІ є неправильним, виходячи з того, що хлоропласт не займає той же самий рівень, що об’єкти 1 і 2, а є компонентом іншого рівня – клітинного.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Значення біологічних знань в житті людини і суспільства
У завданні перевіряється знання значення біології у житті людини.
Бурхливий розвиток наук про життя у другій половині ХХ ст. сприяв багатьом відкриттям у галузі біології. Сучасні дослідження в галузі молекулярної біології та генетики дають змогу виявляти дефектні гени, які спричиняють спадкові захворювання, і замінювати їх на нормальні копії. А також ці дослідження дозволяють розробляти методи ранньої діагностики, лікування та профілактики багатьох спадкових хвороб людини.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкти, які зображені на рисунку.
Об’єкт, позначений цифрою 1, є тваринним організмом, цифрою 2 – клітина, цифрою 3 – молекула ДНК.
Необхідно вказати правильну послідовність об’єктів за підвищенням рівня організації живої матерії. На першому місці знаходиться об’єкт, позначений цифрою 3, бо він займає молекулярний рівень. На другому – об’єкт, позначений цифрою 2, бо він займає клітинний рівень. На третьому – об’єкт, позначений цифрою 1, бо він займає організмовий рівень.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Методи біологічних досліджень
В основі завдання описується метод дослідження клітин.
В результаті застосування методу вчені можуть прослідкувати за міграцією речовин у клітині, їхніми перетвореннями, виявити місце та характер тих чи інших біохімічних процесів. Для цього до клітини вводять речовину, в якій один з атомів певного елемента (Карбону, Фосфору тощо) заміщений його радіоактивним ізотопом. Описаний метод – мічених атомів.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний
Організм – жива істота, частини якої впливають одна на одну так, що вони функціонують разом як біологічна система, що має різні рівні організації (молекулярний, клітинний, тканинний та ін.).
Взаємодію різних органів, об’єднаних у системи органів забезпечує організмовий рівень організації живої матерії.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Значення біологічних знань в житті людини і суспільства
У завданні перевіряється знання значення біології у житті людини.
Бурхливий розвиток наук про життя у другій половині ХХ ст. сприяв багатьом відкриттям у галузі біології.
Відкриття антибіотиків, зокрема, забезпечило зниження смертності від інфекційних захворювань.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкти, які зображені на рисунку.
Цифрою 1 позначено клітину, цифрою 2 – тваринний організм, цифрою 3 – одноклітинний організм.
Клітина (об’єкт 1) та тваринний організм (об’єкт 2) є біологічними системами різних рівнів організації – твердження І є неправильним.
Твердження ІІ є правильним, виходячи з того, що об’єкт 3 є одноклітинним організмом, тобто його можна водночас розглядати на двох різних рівнях організації живої природи – клітинному та організменому.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Значення біологічних знань в житті людини і суспільства
У завданні перевіряється знання значення біології у житті людини.
На сьогодні встановлено послідовність нуклеотидів молекул ДНК багатьох видів організмів. Порівнянням нуклеотидної послідовності гомологічних генів у різних видів учені з’ясовують ступінь їхньої спорідненості. Ідеться про дослідження в галузі біоінформатики.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкти, які зображені на рисунку.
Об’єкт, позначений цифрою 1, є клітиною, цифрою 2 позначено рослинний організм.
Потім необхідно з’ясувати, що об’єднує об’єкти в межах кожної колонки, які зображені на схемі.
Простежується певна закономірність розташування в колонках. Спочатку зображено об’єкт рівня організації живої матерії, потім його складник, і для заповнення пропусків треба вибрати елемент, який буде складником об’єкта.
Перша схема: клітина – мітохондрія (органела – складник клітини) – отже, на місці пропуску (1) повинно бути хлоропласт.
Друга схема: рослина – корінь (вегетативний орган – складник рослинного організму) – отже, на місці пропуску (2) повинно бути листок.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Значення біологічних знань в житті людини і суспільства
У завданні перевіряють знання біологічних термінів.
В основі завдання описується наука, яка розробляє й упроваджує у виробництво промислові методи з використанням живих організмів і біологічних процесів. Описана наука – біотехнологія.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації живої природи
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображений на рисунку. Зображений об’єкт є окремою особиною, яка виявляє ознаки розвитку, росту, здатна розмножуватися й підтримувати постійні ознаки та параметри внутрішнього середовища, тобто організмом.
Визначивши, що зображений об’єкт є організмом, відносимо його до організмового рівня організації живої природи.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Методи досліджень
У завданні запропоновано визначити метод дослідження, який застосовано для отримання наведених даних.
В умові завдання подається опис лабораторних досліджень лікування онкологічних захворювань специфічними антитілами. Для отримання таких даних необхідно провести експеримент.
Експериментальний метод полягає в тому, що дослідники активно втручаються в будову об’єктів досліджень, перебіг тих чи інших процесів, явищ і спостерігають за наслідками такого втручання. Тому метод дослідження, який застосовано для отримання наведених даних, – експериментальний.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний
Рівні організації живої природи – це відносно одноманітні цілісні біологічні системи, складники яких пов’язані між собою.
Розрізняють такі рівні організації: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний (перелічені за висхідним принципом).
На рисунку зображено: організми – тварину й рослину; органелу еукаріотичної клітини – мітохондрію.
Організми є складниками організмового рівня, органела клітини – клітинного. Відповідно до вищезазначеного, рослинний і тваринний організми є складниками організмового рівня, а отже твердження І, що об’єкт 1 і 2 знаходяться на різних рівнях організації живої природи – неправильним.
Хлоропласт є компонентом клітинного рівня. Твердження ІІ є правильним, виходячи з того, що хлоропласт не займає той же самий рівень, що об’єкт 2, а саме організмовий.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Методи досліджень.
В основі завдання описано метод, який ґрунтується на спостереженні. У результаті застосування методу вчені накопичують, порівнюють факти щодо біологічних об’єктів, що дає можливість їх систематизувати. Описаний метод – порівняльно-описовий.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний.
Рівні організації живої природи – це відносно одноманітні цілісні біологічні системи, складники яких пов’язані між собою. Розрізняють такі рівні організації (подано від нижчого до вищого):
- молекулярний;
- клітинний;
- організмовий;
- популяційно-видовий;
- екосистемний;
- біосферний.
Для розв’язання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкти, зображені на рисунку.
Цифрою 1 позначено мітохондрію – органелу еукаріотичної клітини, цифрами 2 та 3 відповідно – тваринний і рослинний організми.
Організми є складниками організмового рівня, органела клітини – клітинного.
Тож правильним є перше твердження: мітохондрія і кішка перебувають на різних рівнях організації живого.
Друге твердження є неправильним: організми, які позначено цифрами 2 та 3 перебувають на тому самому рівні.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Методи досліджень в біології
В основі завдання описано метод дослідження клітин.
У результаті застосування методу вчені можуть прослідкувати за міграцією речовин у клітині, їхніми перетвореннями, виявити місце та характер тих чи інших біохімічних процесів.
Для цього до клітини вводять речовину, в якій один з атомів певного елемента (Карбону, Фосфору тощо) заміщений його радіоактивним ізотопом.
Описаний метод – мічених атомів.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя біологічних систем та їх характерні риси
Організм – жива істота, складники якої взаємодіють і функціонують разом як біологічна система.
Взаємодію різних органів, об’єднаних у системи, забезпечує організмовий рівень організації живої природи.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Значення біологічних знань у житті людини й суспільства.
Завдання скеровано на перевірку знання значення біології в житті людини.
Бурхливий розвиток наук про життя у другій половині ХХ ст. сприяв багатьом відкриттям у галузі біології. Сучасні дослідження в галузі молекулярної біології та генетики дають змогу виявляти дефектні гени, які спричиняють спадкові захворювання, і замінювати їх на нормальні копії. Також ці дослідження уможливлюють розроблення методів ранньої діагностики, лікування і профілактики багатьох спадкових хвороб людини.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний.
Завдання скеровано на перевірку знання рівнів організації життя.
Для розв’язання завдання спочатку потрібно розпізнати біологічні об’єкти, які зображено на рисунку. Цифрою 1 позначено клітину, цифрою 2 – тваринний організм, цифрою 3 – фрагмент молекули.
Рівні організації живої природи – це відносно одноманітні біологічні системи, складники яких пов’язані між собою. Розрізняють такі рівні організації (їх наведено за висхідним принципом): молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний.
Правильною послідовністю зображених об’єктів за підвищенням рівня організації живого є фрагмент молекули (молекулярний рівень) – клітина (клітинний рівень) – організм (організмовий рівень), тобто 3 – 1 – 2.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Значення біологічних знань у житті людини й суспільства. Методи біологічних досліджень.
Завдання скеровано на перевірку розуміння послідовності етапів наукового пошуку.
Першим етапом є аналіз відомого наукового факту, що випливає з речення: «На початку дослідження вченому було відомо, що за гіпоксії зростає рівень гормону еритропоетину».
Наступний етап – висунення гіпотези: «Учений припустив, що зміна рівня кисню впливає на регуляцію активності гена, продуктом якого є еритропоетин».
Надалі під час експерименту вчений «виявив, що за реакцію на гіпоксію відповідають специфічні ділянки молекули ДНК, розташовані поряд із цим геном».
Тобто послідовність етапів наукового пошуку вченого, яку описано в тексті, така:
аналіз відомого наукового факту – висунення гіпотези – експеримент.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний.
Завдання скеровано на перевірку знання рівнів організації життя.
Для розв’язання завдання спочатку потрібно розпізнати біологічні об’єкти, які зображено на рисунку.
Перший зображений об’єкт є рослинним організмом – суниця лісова, що належить до організмового рівня організації живої природи.
Другий зображений об’єкт – фрагмент молекули ДНК – належить до молекулярного рівня організації живого.
Третій зображений об’єкт є тваринним організмом – жук, який також належить до організмового рівня організації живої природи.
Четвертий зображений об’єкт – мітохондрія – є клітинною органелою, тобто належить до клітинного рівня організації живого.
Тобто на одному рівні організації живої природи, а саме на організмовому, перебувають перший і третій об’єкти.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Значення біологічних знань в житті людини і суспільства
В основі завдання наведено опис біологічного методу, який широко застосовують для розв’язання медичних проблем.
Метод реплікації фрагмента ДНК, за яким можна швидко синтезувати мільйони копій – полімеразна ланцюгова реакція (ПЛР).
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати біологічний об’єкт, який зображено на рисунку – наведено зображення рослинного організму (вид Суниця лісова).
Цей біологічний об’єкт перебуває на організмовому рівні організації живого.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Поведінка тварин. Міграції тварин. Методи вивчення
Для виконання завдання необхідно знати особливості застосування методів біологічних досліджень.
Моніторинг – стеження за перебігом певних процесів в екосистемах чи за станом конкретних біологічних об’єктів протягом тривалого часу. Метод дає змогу визначати стан певних об’єктів і прогнозувати можливі зміни.
Отже, щоб отримати інформацію про багаторічну поведінку птахів у природних умовах під час гніздування, використовують моніторинг.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Методи досліджень у біології.
Завдання скеровано на перевірку вміння розрізняти методи біологічних досліджень.
Розв’язання завдання полягає у визначенні методу дослідження, який застосовано для отримання наведеного висновку.
Науковець уводив сироватку крові морських свинок, що перехворіли й одужали, тваринам, які захворіли. У результаті хворі тварини одужували.
Тобто дослідник активно втручався в перебіг процесів і спостерігав за наслідками такого втручання. Тому метод дослідження, який застосовано для отримання наведеного висновку, – експериментальний.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний.
Завдання скеровано на перевірку вміння розрізняти об’єкти, які належать до різних рівнів організації живого.
Спочатку необхідно розпізнати біологічні об’єкти, які зображено на рисунку. Цифрою 1 позначено скелет риби, 2 – клітинний центр, 3 – серце, 4 – комплекс Гольджі, 5 – мітохондрію, 6 – плід рослини. Після цього визначити, які із зображених об’єктів є складниками біологічних систем клітинного рівня організації.
Рівні організації живої природи – це відносно одноманітні біологічні системи, компоненти яких пов’язані між собою. Складниками біологічних систем клітинного рівня організації є органели, які на рисунку позначено цифрами 2, 4, 5.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Значення біологічних знань у житті людини й суспільства.
Завдання скеровано на перевірку розуміння наслідків досягнення біологічної науки.
Зниження рівня смертності, зумовленої бактеріальними інфекціями, відбулося внаслідок відкриття антибіотиків. Ці речовини згубно діють на бактерії, зокрема й хвороботворні.
У 1983 році американський біохімік Кері Малліс запропонував метод реплікації фрагмента молекули ДНК, за яким можна швидко синтезувати мільйони копій. Це уможливило виявлення того, чи є такий фрагмент у досліджуваній пробі. У такий спосіб можна діагностувати інфекційні захворювання. Тож виявлення вірусів під час прихованого періоду розвитку захворювання забезпечене використанням методу ПЛР.
Виявлення структури декодувальних ділянок ДНК стало можливим завдяки використанню методу секвенування.
Правильна відповідь: 2, 3, 3.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Значення біологічних знань у житті людини й суспільства.
У завданні запропоновано визначити метод, який застосовано на початковому етапі дослідження причини виникнення гепатиту С. Для цього Гарві Альтер (США) уводив шимпанзе сироватку крові людей, хворих на цей різновид гепатиту, і констатував результат експерименту. Отже, дослідник активно втручався в перебіг процесів і спостерігав за наслідками такого втручання. Тому метод дослідження, який застосовано для отримання наведеного висновку, – експериментальний.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний.
Для розв’язання завдання спочатку необхідно розпізнати біологічні процеси, які схематично зображено на рисунках.
Цифрою 1 позначено рисунок, на якому зображено ендоцитоз, 2 – виникнення сучасного виду внаслідок еволюційних змін предкової форми, 3 – кровообіг в організмі, 4 – передавання енергії між складниками трофічного ланцюга. Поміж зображених процесів лише ендоцитоз – процес надходження речовин із зовнішнього середовища всередину клітини у складі мембранних пухирців – відбувається на клітинному рівні. Отже, рисунок, яким ілюстровано процес, що відбувається на клітинному рівні організації живого, позначено цифрою 1.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Значення біологічних знань в житті людини і суспільства
У завданні перевіряють знання біологічних термінів.
В основі завдання описується наука, яка розробляє й упроваджує у виробництво промислові методи з використанням живих організмів і біологічних процесів. Описана наука – біотехнологія.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації.
Один із методів біологічних досліджень полягає в описі об’єкта дослідження і порівнянні з іншими подібними об’єктами для встановлення його своєрідності.
Прикладом подання результатів таких досліджень є книжки, на сторінках яких дослідники описують, зображають рослини й тварин, що належать до різних видів. Такий метод дослідження називають порівняльно-описовим.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації.
У завданні йдеться про значення біології в житті людини.
Розвиток біології у XX столітті вможливив розв’язання багатьох проблем людства. Було відкрито антибіотики, які згубно впливають на бактерії. Поміж бактерій багато видів є паразитичними формами й викликають інфекційні захворювання.
Отже, відкриття антибіотиків, зокрема, забезпечило зниження смертності від інфекційних захворювань.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на