Розділ: Біорізноманіття
Тема: Губки. Справжні багатоклітинні тварини. Будова і життєдіяльність
Кількість завдань: 75
ТЕМА: Тип Хордові. Різноманітність хордових. Клас Земноводні. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови тварин класу Земноводні.
Земноводні – це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини – за допомогою зябер. У дорослих земноводних серце має три камери (два передсердя та шлуночок), є два кола кровообігу. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів.
Правильна відповідь – 221.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Кісткові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідно знати особливості внутрішньої будови кісткових риб.
Органом виділення в кісткових риб є парні нирки, розташовані вздовж нижньої частини хребта у тулубі. У стрічкоподібних нирках кров звільняється від шкідливих продуктів обміну речовин, що із сечового міхура виводяться назовні.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Птахи. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності
Однією з головних особливостей птахів порівняно з іншими групами хребетних є здатність до польоту.
Вміння пересуватися в повітрі визначає усю біологію цього класу тварин, у тому числі — будову організму. Тіло птахів компактне, обтічної форми. Рух у повітрі здійснюється за допомогою передніх кінцівок, які перетворилися на крила, а також хвоста. Крила слугують як аеродинамічними поверхнями, що утримують птаха в повітрі, так і джерелом тягової сили для руху вперед. Скелет птахів легкий і міцний, оскільки частина кісток має порожнину, заповнену повітрям.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Пристосованість птахів до польоту
Однією з головних особливостей птахів порівняно з іншими групами хребетних є здатність до польоту.
Уміння пересуватися в повітрі визначає всю біологію цього класу тварин, у тому числі будову організму. Тіло птахів компактне, обтічної форми. Рух у повітрі здійснюється за допомогою передніх кінцівок, які перетворилися на крила, а також хвоста.
Крила слугують як аеродинамічними поверхнями, що утримують птаха в повітрі, так і джерелом тягової сили для руху вперед.
Скелет птахів легкий і міцний, оскільки частина кісток має порожнину, заповнену повітрям.
Є ряд пристосувань до польоту і в будові внутрішніх органів птахів, а саме відсутність сечового міхура – сеча не затримується, а виділяється з клоаки назовні разом з калом, що суттєво зменшує вагу тіла.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Особливості внутрішньої будови ссавців
Для виконання завдання необхідно знати особливості внутрішньої будови ссавців.
В умові завдання подано ознаки організації саме ссавців: наявність волосяного покриву і чотирикамерного серця, діафрагми — грудочеревної перепони, яка відмежовує грудну порожнину від черевної, служить для розширення легенів і притаманна лише ссавцям.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Надмембранні комплекси (клітинна стінка, глікокалікс).
Для виконання завдання необхідно застосувати знання про надмембранні комплекси клітин.
Надмембранні комплекси клітин містять структури, розташовані над плазматичною мембраною. Надмембранний комплекс тваринної клітини представлений глікокаліксом.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Кісткові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
Для розв’язання завдання треба знати особливості органів чуття кісткових риб.
Риби – первинноводні тварини, пристосовані до пересування й орієнтування у воді.
Особливістю їх, порівняно з наземними хордовими тваринами, є наявність особливого органу чуття – бічної лінії, яка забезпечує визначення положення тіла риби в товщі води.
Отже, функцією бічної лінії є орієнтування в середовищі існування.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Ссавці. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
Особливістю ссавців наявність волосяного покриву. На певних ділянках тіла ссавців, переважно на голові, є довгі чутливі волоски – вібриси. Вони виконують функції органів дотику.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Кільчасті черви, або Кільчаки. Загальна характеристика типу. Комахи. Загальна характеристика, середовища існування. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Клас Кісткові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Клас Птахи. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
Для виконання завдання необхідно визначити, до яких систематичних груп належать тварини. Далі установити відповідність між особливістю будови серцево-судинної системи та твариною, яка є представником цієї систематичних груп.
Дощовий черв’як належить до кільчастих червів, у яких замкнена кровоносна система та відсутнє серце.
Ворона є представником класу Птахи. Кровоносна система птахів має два кола кровообігу, чотирикамерне серце, аорта робить праву дугу.
Ґедзь – представник класу Комахи. Кровоносна система незамкнена, безбарвна кров до серця потрапляє з лакун, серце багатокамерне.
Карась належить до класу Кісткові риби. Тварини цього класу мають одне коло кровообігу, двокамерне серце, через яке рухається венозна кров.
В описі відсутня характеристика серцево-судинної системи ссавців, представником яких є корова.
Правильна відповідь: 1–Г, 2–Д, 3–В, 4–А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Кільчасті черви, або Кільчаки. Загальна характеристика типу.
Завдання скеровано на перевірку знань про особливості внутрішньої будови кільчастих червів.
Порожнина тіла кільчастих червів відмежована від внутрішніх органів і тканин шаром епітеліальних клітин. Такий тип порожнини тіла називають вторинною. Крім того, такі шари відокремлюють порожнину кожного сегмента від сусідніх.
Рідина, яка заповнює вторинну порожнину тіла, сприяє підтриманню його форми, виконує функцію гідроскелета, забезпечує транспортування поживних речовин і кінцевих продуктів обміну тощо.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Птахи. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Пристосованість птахів до польоту.
Особливості будови дихальної системи птахів насамперед спрямовані на ефективне забезпечення енергією організму птахів під час польоту та зменшення питомої маси їхнього тіла.
Дихальна система, що починається ніздрями, представлена дихальними шляхами, легенями та повітряними мішками. Легені птахів мають значну поверхню для процесів газообміну. Бронхи, які входять у легені, розгалужуються. їхні головні відгалуження розширюються і поза легенями відкриваються в тонкостінні повітряні мішки. Повітряні мішки розташовані між внутрішніми органами птаха, а їхні відгалуження можуть навіть заходити в порожнисті кістки. Розташовуючись між внутрішніми органами, повітряні мішки зменшують тертя між ними. Повітряні мішки, заповнені повітрям, зменшують питому масу тіла птахів.
Завдяки наявності повітряних мішків птахам притаманний особливий механізм газообміну, що дістав назву подвійного дихання. Під час вдиху повітря проходить через легені, де кисень надходить у кров. Але частина багатого на кисень повітря, минаючи легені, відразу спрямовується до задніх повітряних мішків. Під час видиху це повітря проходить через легені, де кисень знову потрапляє у кров.
Отже, на відміну від інших тварин, у птахів газообмін відбувається як під час вдиху, так і під час видиху завдяки наявності повітряних мішків.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Кісткові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
Плавці забезпечують рух риб або регулюють положення їхнього тіла. Парні грудні та черевні плавці слугують своєрідним «стерном глибини», дають змогу змінювати напрямок руху.
У риб також є плавальний міхур - тонкостінний виріст стравоходу, який заповнений газами й допомагає рибам триматися в товщі води. Його стінки обплетені кровоносними капілярами. Кров, яка рухається мережею капілярів, приносить гази або поглинає частину їх.
Завдяки плавальному міхуру риби можуть перебувати на різних глибинах, витрачаючи при цьому мінімум енергії. Коли риба занурюється на глибину, частина газів переходить з порожнини міхура в кров і питома маса риби збільшується. Навпаки, коли риба піднімається ближче до поверхні води, частина газів переходить з крові у порожнину міхура й питома маса риби зменшується. Певну участь плавальний міхур бере і в газообміні: за нестачі кисню в довкіллі він у певній кількості може надходити в кров із суміші газів, яка заповнює його порожнину. Плавальний міхур є лише в кісткових риб.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Клас Ссавці. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
В основі завдання запропоновано вказати ознаку ссавців, за якою вони відрізняються від інших хордових тварин.
Чотирикамерне серце є в деяких плазунів, зокрема крокодилів, у птахів і у ссавців.
Шкірні залози є в риб, земноводних і ссавців. У птахів є єдина залоза – куприкова.
Наявність грудної клітки з ребрами є ознакою риб, плазунів, птахів і ссавців.
Єдина ознака, яка притаманна виключно ссавцям – наявність діафрагми. Діафрагма – м’язова перегородка між грудною та черевною порожниною, яка при скороченні забезпечує збільшення об’єму грудної клітки.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Рефлекси. Безумовні та умовні рефлекси.
В основі завдання надана характеристика реакції організму на подразники зовнішнього та внутрішнього середовища: така реакція відбувається за участі нервової системи.
Серед перелічених відповідей тропізми – це відповідь організму у вигляді ростових рухів, які притаманні рослинам.
Таксиси – це спрямовані рухи одноклітинних організмів у напрямку до (позитивний таксис) або від (негативний таксис) подразника.
Імунітет – складна багаторівнева захисна реакція організму у відповідь на дію, яка може порушити цілісність і стійкість організму.
Реакція організму на подразники зовнішнього й внутрішнього середовища, яка відбувається за участі нервової системи,називається рефлексом.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Членистоногі. Загальна характеристика типу.
Завдання скеровано на перевірку знань про загальні риси будови представників типу Членистоногі.
Усі представники типу Членистоногі мають сегментоване тіло. Подібні за будовою групи сегментів формують відділи тіла: голову, груди й черевце.
Тіло членистоногих укрите міцним зовнішнім скелетом, утвореним кутикулою. Міцності кутикулі надає особлива органічна сполука – хітин.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Різноманітність земноводних: ряди Безхвості, Безногі й Хвостаті.
Завдання скеровано на перевірку знання характерних особливостей представників земноводних.
У завданні наведено ознаки (шкіра гола, укрита слизом, серце має три камери) тварин класу Земноводні. Червоподібне тіло й відсутність кінцівок свідчить про те, що тварина належить до ряду Безногі земноводні.
Серед варіантів відповіді лише одна тварина належить до цього ряду – черв’яга кільчаста.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Будова та життєдіяльність тварин. Подразливість, рух, живлення, дихання, виділення, транспорт речовин, розмноження, ріст тварин
Для виконання завдання необхідні знання термінів і понять, що запропоновані.
Таксис – реакція у відповідь на подразник, переважно у найпростіших, що проявляються у формі руху за напрямком до (позитивний таксис) або від (негативний таксис) джерела подразнення.
Тропізм – реакція орієнтування організму або клітини, тобто напряму росту клітин щодо подразника (хімічного, світлового або іншого). В основі тропізму лежить одна з властивостей цитоплазми клітини — її подразнюваність, реакція відповіді на різні чинники зовнішнього середовища.
Умовний рефлекс – рефлекс набутий, має тимчасовий характер і може згасати зі зміною умов середовища, реакція організму на дію зовнішнього і внутрішнього середовища, що здійснюються за допомогою центральної нервової системи.
Інстинкт – ланцюг уроджених поведінкових реакцій (безумовних рефлексів), спрямованих на здійснення тих чи інших життєвих функцій у тварин.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Плоскі черви. Загальна характеристика типу. Різноманітність, особливості поширення, будови та процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідні знання особливостей внутрішньої будови плоских червів.
Серед плоских червів є хижаки і види, що споживають водорості, але переважають паразити людини і тварин, які живляться за рахунок організму хазяїна.
Травна система складається з ротового отвору та двох відділів кишечнику: переднього та середнього. Отже, вона замкненого типу. Як і в кишковопорожнинних, ротовий отвір плоских червів слугує не лише для поглинання їжі, а й для виведення неперетравлених решток.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Молюски, або М’якуни. Загальна характеристика типу, різноманітність, середовища існування і спосіб життя.
Завдання скеровано на перевірку знань про різноманітність молюсків.
Усі молюски, про яких ідеться в завданні, є водними тваринами.
Скойка перлова й Беззубка звичайна належать до класу Двостулкові молюски, що мають органи дихання – зябра.
Восьминіг гігантський є представником класу Головоногі молюски, які мають органи дихання – зябра.
Ставковика великого відносять до класу Черевоногі, серед представників якого є як водні, так і наземні тварини.
Хоча Ставковик великий живе у воді, дихає він атмосферним киснем. Тож періодично підіймається на поверхню води й відкриває дихальний отвір з правого боку біля краю черепашки. Крізь отвір повітря надходить у легеню, утворену мантією.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Членистоногі. Загальна характеристика типу.
Завдання скеровано на перевірку знання загальних рис будови представників типу Членистоногі.
В основі завдання наведено опис тварини, за яким потрібно розпізнати її поміж тварин, зображених на рисунках.
Усі представники типу Членистоногі мають сегментоване тіло. Подібні за будовою групи сегментів формують відділи тіла: голову, груди та черевце.
До сегментів тіла прикріплено пари кінцівок. Вони складаються з певної кількості окремих ділянок – члеників.
Тіло членистоногих укрите міцним зовнішнім скелетом, утвореним хітиновою кутикулою.
Представником типу Членистоногі є Рак річковий (Б).
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Ссавці. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей будови ссавців.
Спільними рисами в будові ссавців і плазунів є барабанна перетинка (складник органа слуху) і нюхова капсула.
Третя повіка є лише в представників плазунів.
У більшості ссавців, на відміну як від плазунів, так і від інших тварин є вушна раковина.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність ссавців. Першозвірі – яйцекладні ссавці.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати зображений організм і визначити особливості його будови (кількість камер у серці, особливості організації й поширення).
Зображений на рисунку організм – качкодзьоб – є твариною, яка належить до класу Ссавці, оскільки годує своє немовля молоком.
Для тварин цього класу характерним є наявність чотирикамерного серця.
Ознаками організації качкодзьоба такі: температура тіла в межах 25–37 °С, розвиток зародка відбувається в яйці (ця тварина належить до ряду Однопрохідні підкласу Яйцекладні, або Першозвірі).
Поширений качкодзьоб в Австралії та на острові Тасманія.
Правильна відповідь – 3 3 2.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Комахи. Загальна характеристика, середовище існування. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Клас Птахи. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Клас Ссавці. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови тварин, які пристосувалися до польоту.
Сова сіра та дрізд чорний – птахи, у яких на крила перетворилися передні кінцівки.
Вечірниця руда – ссавець, що належить до ряду Рукокрилі, у яких крила також є видозміненою передньою кінцівкою.
Коник зелений – комаха з ряду Прямокрилі. Комахи мають зовнішній скелет, утворений хітиновою кутикулою, і саме її складки утворюють у них крила.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Тип Хордові. Загальна характеристика, середовища існування. Різноманітність хордових
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати тварини, які зображені на рисунку, потім застосувати знання про особливості будови тварин типу Хордові.
На рисунку зображено акулу, черепаху та дельфіна. Вони належать до різних класів типу Хордові. Тварини, що їх відносять до цього типу, мають спільні ознаки організації, а саме – є внутрішній скелет, нервова система трубчастого типу та кровоносна система замкненого типу.
Тому з наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки, що позначено цифрами 4, 5 та 6.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови земноводних.
Аналізуючи основу завдання та запропоновані варіанти відповіді, у реченні необхідно вказати характер шкіри, секрети, що виділяють шкірні залози, і роль шкіри в житті жаби трав’яної.
Земноводні – це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини – за допомогою зябер. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. Правильним варіантом відповіді буде таке речення: «Жаба трав’яна має голу вологу шкіру зі шкірними залозами, які виділяють слиз. Шкіра відіграє значну роль у диханні».
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Кільчасті черви, або Кільчаки. Загальна характеристика типу. Комахи. Загальна характеристика, середовища існування. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Клас Кісткові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Клас Птахи. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідно визначити, до яких систематичних груп належать тварини. Далі встановити відповідність між особливістю будови серцево-судинної системи та твариною, яка є представником цієї систематичних груп.
Дощовий черв’як належить до кільчастих червів, у яких замкнена кровоносна система та відсутнє серце.
Ворона є представником класу Птахи. Кровоносна система птахів має два кола кровообігу, чотирикамерне серце, аорта робить праву дугу.
Ґедзь – представник класу Комахи. Кровоносна система незамкнена, безбарвна кров до серця потрапляє з лакун, серце багатокамерне.
Карась належить до класу Кісткові риби. Тварини цього класу мають одне коло кровообігу, двокамерне серце, через яке рухається венозна кров.
В описі відсутня характеристика серцево-судинної системи ссавців, представником яких є корова.
Правильна відповідь – 1Г 2Д 3В 4А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Тип Хордові. Загальна характеристика, середовища існування. Різноманітність хордових
Для виконання завдання необхідні знання особливостей внутрішньої будови та процесів життєдіяльності хордових тварин. Тварини, що зображені на рисунку, належать до підтипу Хребетні, або Черепні. Органи виділення у представників хребетних тварин – нирки.
Кровоносна системи замкнена, є й центральний пульсуючий орган – серце. Всі зображені тварини мають ограни дихання – легені, які дають змогу дихати атмосферним повітрям. Тому у них з’явилося друге коло кровообігу, яке несе кров до легень, на відміну від тварин, які мають органи дихання – зябра.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл. Різноманітність земноводних: Безхвості, Безногі та Хвостаті.
На рисунку зображено золоту пам’ятну монету із зображенням саламандри, яка належить до класу Земноводні.
Представники цього класу мають голу шкіру, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Ссавці. Загальна характеристика. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови
Для виконання завдання необхідні знання систематики тварин типу Хордові.
Клас Ссавці – це високоорганізовані представники типу Хордові.
Визначальною ознакою ссавців є вигодовування своїх малят молоком, яке виробляють особливі молочні залози. Ці тварини опанували основні середовища життя на нашій планеті: наземно-повітряне, водне та ґрунт. Дихають ці тварини за допомогою легень. Ссавці здебільшого народжують цілком сформованих малят, які отримували поживні речовини під час перебування в організмі матері через плаценту. Але серед них є і яйцекладні.
До яйцекладних ссавців належить лише один ряд – Однопрохідні. Однопрохідні мають ознаки, які відрізняють їх від більшості ссавців. Тому їх виділяють в окремий підклас – Першозвірі. Подібно до плазунів, першозвірі розмножуються, відкладаючи яйця. У них немає плаценти. На рисунку тварина, що належить до цього підкласу, позначена літерою Б – це качкодзьоб.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Типи організації клітин (прокаріотичних та еукаріотичних)
Завдання перевіряє знання особливостей організації клітин прокаріотів та еукаріотів і вміння розпізнавати організми на рисунках.
Необхідно увідповіднити зображення організмів з особливостями будови клітин, що його утворюють.
Цифрою 1 позначено бактеріальну клітину, клітинна стінка якої містить муреїн.
Цифрою 2 – рослинний організм, у клітинах якого наявні хлоропласти, що містять хлорофіл.
Цифрою 3 – тваринний організм, надмембранний комплекс клітин якого представлений глікокаліксом, що містить глікопротеїни.
Цифрою 4 – гриби, клітинна стінка яких містить хітин.
Зайвою особливістю будови клітини є клітинна стінка, що містить крохмаль.
Правильна відповідь – 1В, 2Б, 3Д, 4А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл. Комахи. Загальна характеристика, середовища існування. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Клас Кісткові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Клас Птахи. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідно визначити, до яких систематичних груп належать тварини. Далі установити відповідність між особливістю будови дихальної системи та твариною, яка є представником цієї систематичних груп.
Жаба належить до класу Земноводні. Земноводні в дорослому стані здебільшого дихають за допомогою легенів. Легені – парні комірчасті мішки, які забезпечують дихання атмосферним киснем. Значну роль у процесах дихання відіграє шкіра. Так, у жаб через шкіру може надходити близько половини необхідного кисню, і тому вона лишається завжди вологою.
Ворона є представником класу Птахи. Дихальна система птахів представлена розвиненими легенями й системою повітряних мішків, що забезпечують механізм подвійного дихання.
Ґедзь – представник класу Комахи. Дихальна система комах представлена системою розгалужених трубочок – трахей, що відкриваються назовні дихальцями.
Карась належить до класу Кісткові риби. Тварини цього класу мають зябра, захищені зябровою кришкою.
В описі відсутня характеристика дихальної системи кільчастих червів, представником яких є дощовий черв’як .
Правильна відповідь – 1Г, 2Д, 3В, 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність ссавців. Плацентарні ссавці: ряди Комахоїдні, Рукокрилі, Гризуни, Хижі, Ластоногі, Китоподібні, Парнокопитні, Непарнокопитні, Примати; особливості організації, представники, роль у природі та житті людини
Для виконання завдання необхідно розпізнати зображений організм та визначити особливості будови, а саме з кількох камер складається його серце, особливості будови зубів та його систематичне положення (ряд).
Зображений на рисунку організм є твариною – їжак європейський. Ця тварина належить до класу Ссавці, позаяк годує своє немовля молоком. Для тварин цього класу характерним є наявність чотирикамерного серця. За зовнішніми ознаками ця тварина належить до ряду Комахоїдні. А характерною особливістю будови зубів цього ряду є: усі зуби подібні за будовою, мало диференційовані.
Правильна відповідь – 3 1 1.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Кишковопорожнинні, або Жалкі. Загальна характеристика типу. Особливості будови та процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідно знати особливості будови кишковопорожнинних тварин.
Кишковопорожнинні – це справжні багатоклітинні тварини. Їхнє тіло складається з багатьох спеціалізованих клітин. Стінки тіла кишковопорожнинних складаються лише з двох шарів клітин – зовнішнього і внутрішнього. У зовнішньому шарі кишковопорожнинних є жалкі клітини. Нові жалкі клітини, так само як й інші типи клітин, виникають за рахунок проміжних. Покриви гідри переважно утворюють шкірно-м’язові клітини. Між ними розкидані й нервові клітини.
Таким чином, правильна відповідь містить такі назви клітин: нервова, епітеліально-м’язові, жалкі.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Птахи. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Пристосованість птахів до польоту
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови птахів у зв’язку з пристосуванням їх до польоту.
Птахи мають укорочене обтічне тіло, вкрите пір’яним покривом. Їхні передні кінцівки перетворилися на крила, а задні слугують для пересування по землі. Основні властивості скелета птахів визначаються пристосуванням до польоту. Це виявляється перш за все в його легкості та міцності. Міцність скелета зумовлюється зростанням між собою багатьох кісток, їх структурою й наявністю в їх складі значної кількості неорганічних солей.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Тип Хордові. Загальна характеристика, середовища існування. Різноманітність хордових
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати зображених на рисунку хордових тварин.
На рисунку зображені жаба, черепаха, пінгвін та дельфін. Вони належать до різних класів типу Хордові. Надалі застосовуємо знання про особливості будови тварин типу Хордові. Тварини, що належать до цього типу, мають спільні ознаки організації, а саме: є внутрішній скелет, нервова система трубчастого типу, органами виділення є нирки. З наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки, що позначені цифрами 2, 5, 6.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл. Клас Кісткові риби. Клас Хрящові риби. Клас Птахи. Клас Ссавці. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
Для виконання завдання необхідно визначити, до яких систематичних груп належать тварини. Далі установити відповідність між особливістю будови дихальної системи та твариною, яка є представником цієї систематичних груп.
Дельфін відноситься до класу Ссавці. Ссавці дихають за допомогою альвеолярних легенів, що не мають повітряних мішків.
Голуб є представником класу Птахи. Дихальна система птахів представлена розвиненими легенями й системою повітряних мішків, що забезпечують механізм подвійного дихання.
Акула відноситься до класу Хрящові риби. Тварини цього класу мають зябра, що не захищені зябровою кришкою.
Карась належить до класу Кісткові риби. Тварини цього класу мають зябра, що захищені зябровою кришкою.
В описі відсутня характеристика дихальної системи Земноводних, представником яких є жаба.
Правильна відповідь – 1А 2Д 3В 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Тип Хордові. Загальна характеристика, середовища існування. Різноманітність хордових
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати тварини, які зображені на рисунку, потім застосувати знання про особливості будови тварин типу Хордові.
На рисунку зображені черепаха, тритон та качкодзьоб.
Вони належать до різних класів, але до одного типу Хордові. Тварини, що належать до цього типу, мають спільні ознаки організації, а саме: мають два кола кровообігу, є внутрішнє вухо та нервова система трубчастого типу. Тому з наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки, які позначено цифрами 4, 5, 6.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність представників типів тварин. Типи тварин: Губки, Плоскі черви, Молюски, Членистоногі
Завдання перевіряє знання представників типів тварин, що їх вивчають у шкільному курсі біології: Губки, Плоскі черви, Молюски, Членистоногі.
Запропоновані в завданні представники описуються під час вивчення певної групи тварин.
Кошик Венери є представником типу Губки, Планарія молочно-біла – Плоскі черви, Ставковик великий – Молюски, Краб камчатський – Членистоногі.
У переліку відсутній представник типу Кільчасті черви.
Правильна відповідь – 1Б, 2Г, 3В, 4А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Кишковопорожнинні, або Жалкі. Загальна характеристика типу. Особливості будови та процесів життєдіяльності. Поняття про рефлекс. Різноманітність кишковопорожнинних (медузи та поліпи). Роль кишковопорожнинних у природі та житті людини. Коралові поліпи та формування коралових рифів
Для виконання цього завдання необхідні знання особливостей життєвого циклу коралових поліпів.
Коралові поліпи – роздільностатеві тварини. Запліднення відбувається в жіночій особині, де й утворюється личинка, яка з часом залишає материнський організм. Личинка являє собою організм, складений двома типами клітин: зовнішній покрив утворюють пласкі клітини із війками, завдяки биттю яких личинка рухається в товщі води; всередині знаходиться маса менш диференційованих клітин. Завдяки планктонному способу життя, а також здатності до активного пересування, личинки відіграють значну роль в розселенні свого виду, особливо у випадках, коли в життєвому циклі цього виду немає інших рухливих форм.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність комах. Ряди комах з повним перетворенням. Ряд Лускокрилі або Метелики
Завдання перевіряє вміння розпізнавати тварину на рисунку, знаходити в переліку ознаки та назву ряду, до якого вона належить.
На рисунку зображений метелик Махаон. У розвитку цих тварин є стадії яйця, личинки, лялечки та дорослої особини (імаго). Усі ці стадії притаманні тваринам з непрямим типом розвитку і з повним перетворенням. Тварина належать до ряду Лускокрилі, маючи вкриті лусками дві пари перетинчастих крил.
Правильна відповідь – 2 3 1.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови земноводних у зв’язку з пристосуванням їх до життя на суходолі.
Земноводні – це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини – за допомогою зябер. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Очі земноводних пристосовані до функціонування на суходолі: вони допомагають тваринам краще орієнтуватися в навколишньому просторі і знаходити об’єкти живлення. Але сприймають вони лише предмети, що рухаються. Від пересихання очі захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою).
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин. Амфібії, або Земноводні
В основі завдання наведено інформацію щодо особливостей розвитку тварини. Умова також містить твердження, які висловили учень та учениця в результаті аналізу наведеної інформації. Необхідно перевірити їх правильність.
Аналізуючи наукову інформацію умови, можна констатувати, що амбістома має непрямий тип розвитку. На це вказує наявність личинкової стадії у розвитку тварини.
Твердження учня є правильним.
Продовжуючи аналіз інформації про особливості розвитку, ми знаходимо підтвердження зауваження, що зробила учениця про можливість розмноження цієї тварини на личинковій стадії.
Тому твердження учениці також є правильним.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин. Амфібії, або Земноводні
Наведений текст містить інформацію, що амбістома живиться червами, комахами, молюсками та іншими безхребетними. Отже, не можна стверджувати, що «амбістома є рослиноїдною твариною».
Аналізуючи текст, ми отримаємо інформацію, що на хід метаморфозу впливає тироксин, за нестачі якого цей процес затримується. Тироксин – гормон, що синтезується щитоподібною залозою. Отже, не відповідає дійсності твердження, що на хід метаморфозу впливає гормон наднирників. Аналіз тексту чітко вказує на те, що аксолотль – це личинкова стадія амбістоми. Отже, не можна стверджувати, що амбістома й аксолотль є різними видами тварин.
Проаналізувавши текст: «У неглибоких водоймах з високою температурою метаморфоз у цього виду амбістом відбувається обов'язково, й вони швидко перетворюються на дорослих тварин. Навпаки, у глибоких водоймах з низькою температурою залишаються личинки – аксолотлі, які продовжують рости. В аксолотлів розвиваються статеві органи, і вони починають розмножуватися», можна сформулювати таке твердження: «завершення метаморфозу тварини залежить від температури водного середовища».
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність тварин. Особливості будови й життєдіяльності амфібій і рептилій.
Завдання скеровано на перевірку вміння порівнювати групи тварин, виявляти спільні й відмінні ознаки.
Для розв’язання завдання потрібно виявити ознаку, за якою амфібії відрізняються від рептилій. Тіло тварини обох цих груп вкрите шкірою, протоки видільної системи відкриваються в клоаку.
У хребті представників обох груп вирізняється шийний відділ, що є пристосуванням до наземного способу життя: у амфібій він містить один хребець, у рептилій – декілька.
У життєвому циклі амфібій є личинкова стадія, а молода рептилія схожа на дорослу особину. Тобто на відміну від рептилій розвиток амфібій відбувається з перетворенням.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Хордові. Загальні особливості будови й процесів життєдіяльності. Різноманітність хордових.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей будови й процесів життєдіяльності тварин, уміння розпізнавати їхніх представників.
На рисунку, наведеному в умові завдання, зображено представників кісткових риб, рептилій і ссавців – різних груп хордових тварин.
Шкіра зі слизовими залозами, дихання за допомогою зябер і зовнішнє запліднення притаманне лише кістковим рибам.
Хордові тварини мають спільні ознаки організації, а саме – внутрішній скелет, нервову систему трубчастого типу й кровоносну систему замкненого типу.
Тож з наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки 4, 5 і 6.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення, значення тварин. Середовище існування тварин.
Завдання скеровано на перевірку знання середовища існування тварин.
У прісній воді живе короп, а в морській – представник головоногих молюсків – кальмар.
Середовищем існування крота є ґрунт, до мешкання в якому ця тварина має низку пристосувань.
Ехінокок є представником паразитичних червів і впродовж усього життєвого циклу живе в організмі тварин.
Правильна відповідь: 1–Г, 2–Б, 3–В, 4–А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності тварин. Будова травної системи тварин. Будова травної системи людини.
Завдання скеровано на перевірку знання будови травних систем різних тварин, уміння порівнювати їх.
На рисунку, наведеному в умові завдання, зображено травну систему людини. Буквами А, В, С відповідно позначено шлунок, кишечник і пряму кишку. Необхідно вказати тварину, яка має описану особливість будови позначених елементів травної системи.
Шлунок А має два відділи в представників виду Куріпка сіра. У першому відділі шлунка куріпок відбувається механічна обробка їжі. Таку особливість зумовлено тим, що у птахів немає зубів.
Тонкий кишечник В найдовший у представників виду Олень шляхетний, що належить до жуйних непарнокопитних тварин. Ці тварини живляться рослиною їжею, для перетравлення якої необхідна велика кількість ферментів й ендосимбіотичні організми в кишечнику.
Травна система закінчується прямою кишкою С у представників виду Лисиця звичайна, який належить до ссавців.
У представників виду Ящірка прудка (рептилії) й Жаба озерна (амфібій) формується клоака.
Правильна відповідь – 3, 1, 1.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності тварин. Будова кровоносної системи тварин. Будова кровоносної системи людини.
Завдання скеровано на перевірку знання будови кровоносної системи людини й тварин.
В умові завдання наведено схему, на якій відображено напрямок руху крові на різних ділянках кровообігу в організмі людини й деяких тварин.
Аналіз схеми дає змогу зробити висновок, що кровоносна система має два кола кровообігу. Це дає підстави вважати, що таку кровоносну систему мають усі наземні хребетні тварини.
Венозна кров в організмі людини рухається венами великого кола кровообігу (у напрямку від інших органів до серця) і артеріями малого кола (у напрямку від серця до легень). Отже, напрямок руху венозної крові в організмі людини позначено буквами В та Г.
У ссавців і птахів від серця по великому колу кровообігу рухається артеріальна кров, а в рептилій і амфібій – змішана. У частині схеми, позначеній буквою Б, зображено напрямок руху змішаної крові в організмі черепахи, яка належить до рептилій.
Із правого шлуночка серця кров рухається в напрямку легень. Отже, напрямок руху крові, що бере початок із правого шлуночка, позначено буквою Г.
Правильна відповідь: 2, 2, 3.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення, значення тварин. Особливості будови й життєдіяльності амфібій і рептилій.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей будови й життєдіяльності амфібій і рептилій.
Для правильного розв’язання завдання потрібно порівняти дві групи хордових тварин і виявити ознаку, за якою рептилії відрізняються від амфібій.
У представників обох цих груп сформовано два кола кровообігу. Ця особливість пов’язана з пристосуванням тварин обох груп до життя на суходолі, коли газообмін із атмосферним повітрям забезпечено легенями.
Також у представників обох груп протоки видільної системи відкриваються в клоаку.
Рептилії мають суху шкіру, укриту роговими лусками.
В амфібій запліднення відбувається у воді. У рептилій, на відміну від амфібій, запліднення внутрішнє.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Хордові. Загальні особливості будови й процесів життєдіяльності. Різноманітність хордових.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей хордових, їхньої різноманітності.
Для розв’язання завдання спочатку необхідно розпізнати зображених на рисунку тварин: жабу, черепаху, пінгвіна й дельфіна. Вони належать до різних груп хордових –до амфібій, рептилій, птахів і ссавців відповідно.
Затим потрібно застосувати знання про особливості будови тварин цих груп. Тварини мають спільні ознаки організації, а саме: є внутрішній скелет, нервова система трубчастого типу, а органами виділення є нирки.
З наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки, що позначено цифрами 2, 5, 6.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення, значення тварин. Середовище існування тварин.
Завдання скеровано на перевірку знання середовища існування тварин.
У прісній воді живе беззубка, а в морській – представник кишковопорожнинних – аурелія.
Середовищем існування вовчка є ґрунт, до якого комаха має низку пристосувань.
Бджола пристосована до життя в наземному середовищі. Комаха може пересуватися суходолом за допомогою грудних ходильних кінцівок й опанувала політ, пристосуванням до якого є перетинчасті крила.
Ехінокок є представником паразитичних червів і впродовж усього життєвого циклу живе в організмі тварин.
Правильна відповідь: 1–Г, 2–А, 3–Б, 4–В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності тварин. Будова опорно-рухової системи тварин. Особливості будови й життєдіяльності ссавців.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей будови ссавців.
Для правильного розв’язання завдання потрібно спрогнозувати особливості організації викопної тварини з огляду на будову сучасних тварин, для яких характерні зазначені особливості скелета.
Птахи, рептилії й амфібії мають у складі поясу передніх кінцівок воронячі кістки. Крім того, птахи й рептилії мають декілька шийних хребців, а амфібії – лише один.
Сім шийних хребців, лопатки й ключиці як складники поясу передніх кінцівок є в сучасних ссавців. Тобто поміж наведених в умові задання ознак потрібно шукати саме ознаки ссавців. У цієї тварини в дихальних рухах було задіяно діафрагму. Викопна тварина могла вигодовувати молоком дитинча. Ця тварина мала чотирикамерне серце.
Правильна відповідь: 3, 2, 3.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності тварин. Будова кровоносної системи тварин. Будова кровоносної системи людини.
Завдання скеровано на перевірку знання будови кровоносної системи людини й тварин.
В умові завдання наведено схему, на якій відображено напрямок руху крові на різних ділянках кровообігу в організмі людини й деяких тварин.
Аналіз схеми дає змогу зробити висновок, що кровоносна система має два кола кровообігу. Це дає підстави вважати, що таку кровоносну систему мають усі наземні хребетні тварини.
Артеріальна кров в організмі людини рухається артеріями великого кола (у напрямку від серця до інших органів) і венами малого кола кровообігу (у напрямку від легень до серця).
Отже, напрямок руху артеріальної крові в організмі людини позначено буквами А і Б. У ссавців (лисиця) і птахів (лелека) від серця по великому колу кровообігу рухається артеріальна кров, а в рептилій і амфібій – змішана.
У частині схеми, позначеній буквою Б, відображено напрямок руху змішаної крові в організмі ящірки, яка належить до рептилій.
На діаграмі 3 відображено менший уміст вуглекислого газу в крові на ділянках А і Б порівняно з ділянками В і Г, що відповідає характеристиці кровообігу в організмі людини.
Отже, правильно відображено вміст вуглекислого газу в крові людини на різних ділянках кровообігу на діаграмі 3.
Правильна відповідь: 1, 2, 3.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширеня, значення тварин. Особливості будови тваринної клітини
В основі завдання наведено опис клітини зображеного організму, в який замість цифр необхідно вписати слова.
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображено на рисунку.
На рисунку зображено тваринний організм – кріль дикий.
У тваринній клітині відсутня вакуоля й клітинна стінка, але складником клітини може бути мітохондрія і комплекс Гольджі, а резервною речовиною – глікоген.
Отже, правильним варіантом відповіді буде: «Складником клітини зображеного організму є комплекс Гольджі, а резервною сполукою – глікоген».
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин
Для виконання завдання необхідно знати поняття непрямого розвитку і особливості розвитку перелічених видів тварин, на основі яких вивчаються групи тварин.
Непрямий тип розвитку характеризується наявністю личинкових стадій у життєвому циклі тварин, за якого молода особина не схожа на дорослий організм.
Представники виду Голуб сизий (птахи), Кріль дикий (ссавці) й Ящірка прудка (рептилії) мають прямий тип розвитку.
Представники виду Хрущ травневий (комахи) мають непрямий тип розвитку, за якого є стадії личинки й лялечки.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення, значення тварин. Загальні ознаки членистоногих, молюсків
Для виконання завдання спочатку розпізнаємо зображених на рисунку тварин.
На рисунку зображено представника виду Слимак виноградний, який належить до молюсків, та представник виду Павук-хрестовик, який належить до членистоногих.
Надалі застосовуємо знання про особливості будови тварин цих груп і знаходимо спільні ознаки для обох тварин.
Спільними ознаками є наскрізна травна система, незамкнена кровоносна система, де утворюється гемолімфа.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати зображені на рисунку тварини. Потім органи дихання, наведені у переліку, увідповіднити із зображенням тварини, для якої вони характерні.
Зябра – органи дихання окуня річкового, зображення якого позначено буквою В.
Трахеї забезпечують дихання тварини, зображення якої позначено буквою Г, – хруща травневого.
Легені – органи дихання кроля дикого, зображення якого позначено буквою Д.
За допомогою легеневих мішків і трахей дихає павук-хрестовик, зображення якого позначено буквою Б.
Газообмін у гідри прісноводної, зображення якої позначено буквою А, забезпечують клітини всієї поверхні тіла.
Правильна відповідь – 1–В, 2–Г, 3–Д, 4–Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура й функціонування клітини. Реалізація спадкової інформації. Структура й функціонування еукаріотичних клітин. Органели клітини. Особливості будови тваринної клітини.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати компоненти клітини.
Необхідно розпізнати на рисунку тваринної клітини складники, які позначено буквами. Буквою А позначено ядро, Б – ендоплазматичну сітку, В – комплекс Гольджі, Г – хлоропласт. Поміж органел, які позначено, помилково зображено хлоропласт, якого немає у тваринній клітині.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови та процесів життєдіяльності.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати тварин, що належать до різних груп, за зовнішніми ознаками.
Потрібно розпізнати тварину, покрив тіла якої містить рогові луски. Буквою А позначено зображення жаби озерної, яка є представником амфібій, Б – ящірки прудкої, яка є представником рептилій. Буквою В позначено зображення рака річкового, що належить до ракоподібних. Зображення дощового черв’яка, який є представником кільчастих червів, позначено буквою Г.
Шкіра кільчастих червів й амфібій гола, виділяє велику кількість слизу.
Ракоподібні мають хітиновий покрив тіла, що є ознакою всіх членистоногих тварин.
Покрив тіла ящірки прудкої містить рогові луски, що є пристосуванням до життя на суходолі. Отже, тварина, покрив тіла якої містить рогові луски, позначена на рисунку буквою Б.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови та процесів життєдіяльності. Розмноження тварин.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей життєвого циклу комахи.
На рисунку зображено життєвий цикл із повним перетворенням, оскільки зазначено всі чотири послідовні етапи: яйце, личинка, лялечка й доросла особина (імаго). Отже, твердження І є правильним. Буквою Х на схемі позначено лялечку, а не личинку. Отже, твердження ІІ є неправильним.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови й процесів життєдіяльності. Покриви тіла.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей будови покривів представників різних груп хордових тварин.
Особливістю ссавців є наявність різноманітних залоз шкіри – потових, молочних, сальних, запашних. Пристосування до різних умов навколишнього середовища зумовлює розвиток певних залоз.
Потові залози утворюються в шкірі більшості наземних ссавців, зокрема в представників виду Кріль дикий.
Натомість у представників виду Кит синій, який пристосований до життя у водному середовищі, шкіра містить лише молочні залози.
Шкіра птахів позбавлена залоз, крім куприкової. Отже, у представників виду Голуб сизий є лише куприкова залоза.
Шкіра амфібій, до яких належить вид Жаба озерна, багата на слизові залози.
Шкіра плазунів, до яких належить вид Ящірка прудка, позбавлена залоз.
Правильна відповідь: 1–А, 2–Б, 3–Г, 4–Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови й процесів життєдіяльності.
Буквою А позначено зображення голуба дикого, який є представником птахів.
Буквою Б – рака річкового, який є представником ракоподібних.
Буквою В позначено хруща травневого, який належить до комах.
Зображення дощового черв’яка, який належить до кільчастих червів, позначено буквою Г.
Членистоногі (ракоподібні, комахи) й кільчасті черви мають вузлову нервову систему. Трубчасту нервову систему мають тварини, які належать до хордових. Однією із груп хордових тварин є птахи.
Отже, тварину, яка має трубчасту нервову систему, позначено на рисунку буквою А.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови й процесів життєдіяльності. Розмноження тварин.
В основі завдання наведено схему життєвого циклу амфібій. На схемі видно, що розмноження відбувається на етапі дорослої особини. Схемою ілюстрований розвиток із перетворенням, оскільки зображено послідовні етапи: яйце, личинка (пуголовок) й доросла особина.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови й процесів життєдіяльності. Покриви тіла.
Для розв’язання завдання необхідно знати середовища існування й особливості будови дихальної системи представників різних груп тварин.
Тварина, яка має легені й мешкає у водному середовищі – Кит синій.
Рак річковий широкопалий мешкає у водному середовищі й дихає за допомогою зябер.
У наземно-повітряному середовищі мешкає Пацюк сірий, газообмін у якого відбувається за допомогою легень.
Хрущ травневий західний мешкає також на суходолі, але його органами дихання є трахеї.
Газообмін в організмі Дощового черв’яка звичайного відбувається через покриви шкіри, які на схемі не зображено.
Правильна відповідь – 1 Г, 2 В, 3 А, 4 Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин.
У завданні треба поєднати клітини тіла гідри з функцією, яку вони виконують.
Епітеліально-м’язові клітини утворюють покрив тіла, а жалкі містять жалкі нитки й забезпечують добування їжі.
За забезпечення порожнинного травлення відповідають залозисті клітини, які виділяють у кишкову порожнину травні соки.
Проміжні клітини забезпечують процеси регенерації.
В переліку клітин немає нервових клітин, які вможливлюють прості рефлекси тварини.
Правильна відповідь – 1А; 2Б; 3В; 4Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на