Розділ: Біорізноманіття
Тема: Хордові. Риби. Амфібії. Рептилії
Кількість завдань: 56
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови земноводних у зв’язку з пристосуванням їх до життя на суходолі.
Земноводні – це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбувається у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини – за допомогою зябер. Шкіра гола, у якій багато слизових залоз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. Єдиний шийний хребець з’єднує голову з тулубом. Тому рухливість голови у цих тварин обмежена. Скелет кінцівок включає кістки вільних кінцівок (передніх і задніх) та їхніх поясів. Він має типову для наземних хребетних тварин будову. Передні і задні кінцівки палі – пристосовані для опори об твердий субстрат. У земноводних найкраще розвинені м’язи кінцівок та їхніх поясів. Очі земноводних пристосовані до функціонування на суходолі: вони допомагають тваринам краще орієнтуватися в навколишньому просторі і знаходити об’єкти живлення. Але сприймають вони лише предмети, що рухаються. Від пересихання очі захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою). Органи слуху земноводних здатні сприймати звуки, які поширюються в наземному середовищі. Тому, крім внутрішнього вуха, вони мають ще й середнє. До його складу входить слухова кісточка й барабанна перетинка.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності ланцетників
У завданні наведені два твердження, які треба проаналізувати і визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, в якій вказані всі правильні твердження.
Ланцетник – типовий рід підтипу Головохордових, єдиний рід своєї родини ланцетникових. Разом з іншими ланцетникоподібними входить до позатаксономічної групи безчерепних або примітивних хордових. Тіло цієї напівпрозорої тварини сплющене з боків і загострене на передньому та задньому кінцях. Скелет ланцетника представлений хордою. Вона проходить під покривами вздовж спинного боку через усе тіло: від його переднього (головного) кінця до заднього (звідси й назва класу – Головохордові). За способом живлення ланцетники – фільтратори. Процес фільтрації тісно пов’язаний з диханням. Зяброві щілини відкриваються в навколозяброву порожнину, утворену бічними складками покривів. Вона відкривається назовні особливим отвором – зябровою порою. На стінках глотки та зябрових щілин розміщені численні війки, биття яких створює тік води через рот до глотки. Органи чуттів розвинені досить слабо, що пов’язано з пасивним способом життя. На передньому кінці тіла є заглибина – нюхова ямка. Вона сприймає різні хімічні речовини, розчинені у воді. У нервовій
трубці по всій її довжині розташовані світлочутливі рецептори. Таким чином, правильним є лише перше та третє твердження.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Хрящові риби
Плавці забезпечують рух риб або регулюють положення їхнього тіла. Парні грудні та черевні плавці слугують своєрідним «стерном глибини», дають змогу змінювати напрямок руху.
У риб також є плавальний міхур – тонкостінний виріст стравоходу, який заповнений газами і допомагає рибам триматися у товщі води. Його стінки оплетені кровоносними капілярами. Кров, яка рухається мережею капілярів, приносить гази або поглинає частину їх.
Завдяки плавальному міхуру риби можуть перебувати на різних глибинах, витрачаючи при цьому мінімум енергії. Коли риба занурюється на глибину, частина газів переходить з порожнини міхура в кров і питома маса риби збільшується. Навпаки, коли риба піднімається ближче до поверхні води, частина газів переходить з крові в порожнину міхура й питома маса риби зменшується.
Певну участь плавальний міхур бере й у газообміні: за нестачі кисню в довкіллі він у певній кількості може надходити в кров із суміші газів, яка заповнює його порожнину. Плавальний міхур є лише в кісткових риб, тому він відсутній в акули як представника хрящових риб.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Плазуни
Для виконання завдання необхідно знати особливості будови плазунів.
Зовнішній шар покривів плазунів, на відміну від земноводних, роговіє. Шкіра суха, практично без залоз, вкрита роговими лусками, щитками або пластинками – похідними покривного епітелію.
Такі покриви захищають тварин від механічних ушкоджень і зайвих втрат вологи. Тому наявність рогових лусочок на шкірі – це є адаптивна ознака плазунів як тварин суходолу.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності ланцетників.
У завданні наведено три твердження, які треба проаналізувати й визначити їхню правильність. Після цього знайти відповідь, у якій зазначено всі правильні твердження.
Ланцетник – примітивна тварина, що належить до хордових. Скелет цієї тварини представлений хордою. Кровоносна система не містить серця, а центральна нервова система у вигляді трубки.
Отже, правильними є всі наведені твердження.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Кісткові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
Для розв’язання завдання треба знати особливості органів чуття кісткових риб.
Риби – первинноводні тварини, пристосовані до пересування й орієнтування у воді.
Особливістю їх, порівняно з наземними хордовими тваринами, є наявність особливого органу чуття – бічної лінії, яка забезпечує визначення положення тіла риби в товщі води.
Отже, функцією бічної лінії є орієнтування в середовищі існування.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл.
Для розв’язання завдання необхідні знання особливостей будови земноводних у зв’язку з пристосуванням до водно-наземного середовища існування.
Ці тварини в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбувається у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів, що забезпечує газообмін на суходолі. Очі земноводних пристосовані до функціонування на суходолі: від пересихання очі захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою). Скелет кінцівок включає кістки вільних кінцівок (передніх і задніх) та їхніх поясів. Він має типову для наземних хребетних тварин будову. Передні і задні кінцівки палі – пристосовані для опори об твердий субстрат. Але між пальцями є шкіряні перетинки – пристосування для пересування у водному середовищі.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Кісткові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
Плавці забезпечують рух риб або регулюють положення їхнього тіла. Парні грудні та черевні плавці слугують своєрідним «стерном глибини», дають змогу змінювати напрямок руху.
У риб також є плавальний міхур - тонкостінний виріст стравоходу, який заповнений газами й допомагає рибам триматися в товщі води. Його стінки обплетені кровоносними капілярами. Кров, яка рухається мережею капілярів, приносить гази або поглинає частину їх.
Завдяки плавальному міхуру риби можуть перебувати на різних глибинах, витрачаючи при цьому мінімум енергії. Коли риба занурюється на глибину, частина газів переходить з порожнини міхура в кров і питома маса риби збільшується. Навпаки, коли риба піднімається ближче до поверхні води, частина газів переходить з крові у порожнину міхура й питома маса риби зменшується. Певну участь плавальний міхур бере і в газообміні: за нестачі кисню в довкіллі він у певній кількості може надходити в кров із суміші газів, яка заповнює його порожнину. Плавальний міхур є лише в кісткових риб.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Хрящові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
В умові завдання запропоновано знайти відмінність хрящових риб від кісткових.
У відповідях представлений перелік структур будови організму.
У хрящових риб, на відміну від кісткових, відсутній плавальний міхур. Наявність парних нирок є спільною рисою для хрящових і кісткових риб. Наявність зябрових кришок є характерною рисою саме кісткових риб. Хрящові риби, на відміну від кісткових, мають клоаку.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Кісткові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності
Плавці забезпечують рух риб або регулюють положення їхнього тіла.
У риб також є плавальний міхур – тонкостінний виріст стравоходу, який заповнений газами і допомагає рибам триматися у товщі води. Його стінки оплетені кровоносними капілярами. Кров, яка рухається мережею капілярів, приносить гази або поглинає частину їх. Завдяки плавальному міхуру риби можуть перебувати на різних глибинах, витрачаючи при цьому мінімум енергії. Плавальний міхур є лише у кісткових риб.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Різноманітність земноводних: ряди Безхвості, Безногі й Хвостаті.
Завдання скеровано на перевірку знання характерних особливостей представників земноводних.
У завданні наведено ознаки (шкіра гола, укрита слизом, серце має три камери) тварин класу Земноводні. Червоподібне тіло й відсутність кінцівок свідчить про те, що тварина належить до ряду Безногі земноводні.
Серед варіантів відповіді лише одна тварина належить до цього ряду – черв’яга кільчаста.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Різноманітність земноводних: ряди Безхвості, Безногі й Хвостаті.
Завдання скеровано на перевірку знання різноманітності земноводних.
Жаби – представники ряду Безхвості, класу Земноводні.
Від 17 століття і дотепер жаб широко використовують у наукових експериментах як дослідний об’єкт у різних галузях біології (анатомія, фізіологія, ембріологія тощо).
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови земноводних.
Аналізуючи основу завдання та запропоновані варіанти відповіді, у реченні необхідно вказати характер шкіри, секрети, що виділяють шкірні залози, і роль шкіри в житті жаби трав’яної.
Земноводні – це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини – за допомогою зябер. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. Правильним варіантом відповіді буде таке речення: «Жаба трав’яна має голу вологу шкіру зі шкірними залозами, які виділяють слиз. Шкіра відіграє значну роль у диханні».
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Тип Хордові. Загальна характеристика, середовища існування. Різноманітність хордових
Для виконання завдання необхідні знання особливостей внутрішньої будови та процесів життєдіяльності хордових тварин. Тварини, що зображені на рисунку, належать до підтипу Хребетні, або Черепні. Органи виділення у представників хребетних тварин – нирки.
Кровоносна системи замкнена, є й центральний пульсуючий орган – серце. Всі зображені тварини мають ограни дихання – легені, які дають змогу дихати атмосферним повітрям. Тому у них з’явилося друге коло кровообігу, яке несе кров до легень, на відміну від тварин, які мають органи дихання – зябра.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл. Різноманітність земноводних: Безхвості, Безногі та Хвостаті.
На рисунку зображено золоту пам’ятну монету із зображенням саламандри, яка належить до класу Земноводні.
Представники цього класу мають голу шкіру, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Особливості будови та процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови земноводних.
Це перші наземні хребетні, котрі зберігають тісний зв'язок з водним середовищем. Розмножуються у воді. У процесі індивідуального розвитку земноводні проходять стадію водної личинки, що дихає зябрами. У дорослих, окрім легень як додаткового органу дихання, використовується шкіра, вкрита слизом, між пальцями задніх кінцівок часто є плавальні перетинки, що також засвідчує їхній тісний зв'язок з вологими біотопами.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Хордові. Різноманітність хордових. Клас Плазуни. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови тварин класу Плазуни.
Плазуни – холоднокровні, переважно наземні, хребетні тварини, розмноження і розвиток яких відбувається на суходолі. Шкіра суха, практично без залоз, вкрита роговими лусками, щитками або пластинками – похідними покривного епітелію. Такі покриви захищають тварин від механічних ушкоджень і зайвих втрат вологи. Є два кола кровообігу.
Представником цього класу є Вуж звичайний.
Правильна відповідь – 2 2 2.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Тип Хордові. Загальна характеристика, середовища існування. Різноманітність хордових
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати зображених на рисунку хордових тварин.
На рисунку зображені жаба, черепаха, пінгвін та дельфін. Вони належать до різних класів типу Хордові. Надалі застосовуємо знання про особливості будови тварин типу Хордові. Тварини, що належать до цього типу, мають спільні ознаки організації, а саме: є внутрішній скелет, нервова система трубчастого типу, органами виділення є нирки. З наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки, що позначені цифрами 2, 5, 6.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Кісткові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідно знати загальні риси будови представників класу Кісткові риби.
Усі риби, деякі безхребетні мають ознаки будови, що пристосовують їх до існування у водному середовищі – обтічну форму тіла, органи руху (плавці). Тіло всіх риб укрите лускою, шкіра має залози, що виділяють слиз. Доказом приналежності зображеного організму до класу Кісткові риби можуть бути лише зябра, які прикриваються зябровими кришками.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл. Клас Кісткові риби. Клас Хрящові риби. Клас Птахи. Клас Ссавці. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
Для виконання завдання необхідно визначити, до яких систематичних груп належать тварини. Далі установити відповідність між особливістю будови дихальної системи та твариною, яка є представником цієї систематичних груп.
Дельфін відноситься до класу Ссавці. Ссавці дихають за допомогою альвеолярних легенів, що не мають повітряних мішків.
Голуб є представником класу Птахи. Дихальна система птахів представлена розвиненими легенями й системою повітряних мішків, що забезпечують механізм подвійного дихання.
Акула відноситься до класу Хрящові риби. Тварини цього класу мають зябра, що не захищені зябровою кришкою.
Карась належить до класу Кісткові риби. Тварини цього класу мають зябра, що захищені зябровою кришкою.
В описі відсутня характеристика дихальної системи Земноводних, представником яких є жаба.
Правильна відповідь – 1А 2Д 3В 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Тип Хордові. Загальна характеристика, середовища існування. Різноманітність хордових
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати тварини, які зображені на рисунку, потім застосувати знання про особливості будови тварин типу Хордові.
На рисунку зображені черепаха, тритон та качкодзьоб.
Вони належать до різних класів, але до одного типу Хордові. Тварини, що належать до цього типу, мають спільні ознаки організації, а саме: мають два кола кровообігу, є внутрішнє вухо та нервова система трубчастого типу. Тому з наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки, які позначено цифрами 4, 5, 6.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Кісткові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідно знати загальні риси будови представників класу Кісткові риби.
У риб є плавальний міхур – тонкостінний виріст стравоходу, який заповнений газами і допомагає рибам триматися у товщі води. Його стінки обплетені кровоносними капілярами. Кров, яка рухається мережею капілярів, приносить гази або поглинає частину їх.
Завдяки плавальному міхуру риби можуть перебувати на різних глибинах, витрачаючи при цьому мінімум енергії. Коли риба занурюється на глибину, частина газів переходить з порожнини міхура в кров і питома маса риби збільшується. Навпаки, коли риба піднімається ближче до поверхні води, частина газів переходить з крові у порожнину міхура й питома маса риби зменшується. Певну участь плавальний міхур бере і в газообміні: за нестачі кисню в довкіллі він у певній кількості може надходити в кров із суміші газів, яка заповнює його порожнину.
Плавальний міхур є лише у кісткових риб.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Кісткові риби. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності
Плавці забезпечують рух риб або регулюють положення їхнього тіла.
У риб також є плавальний міхур – тонкостінний виріст стравоходу, який заповнений газами і допомагає рибам триматися у товщі води. Його стінки обплетені кровоносними капілярами. Кров, яка рухається мережею капілярів, приносить гази або поглинає частину їх. Завдяки плавальному міхуру риби можуть перебувати на різних глибинах, витрачаючи при цьому мінімум енергії. Плавальний міхур є лише у кісткових риб.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови земноводних у зв’язку з пристосуванням їх до життя на суходолі.
Земноводні – це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини – за допомогою зябер. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Очі земноводних пристосовані до функціонування на суходолі: вони допомагають тваринам краще орієнтуватися в навколишньому просторі і знаходити об’єкти живлення. Але сприймають вони лише предмети, що рухаються. Від пересихання очі захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою).
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Хордові. Різноманітність хордових
Завдання перевіряє знання представників класів типу Хордових тварин, які вивчаються в шкільному курсі біології: Хрящові риби, Земноводні, Плазуни, Птахи, Ссавці.
Запропоновані в завданні представники описуються під час вивчення певної групи тварин.
Дельфін чорноморський є представником класу Ссавці, Пінгвін імператорський – Птахів, Саламандра плямиста – Земноводних, Ящірка прудка – Плазунів.
У переліку відсутній представник класу Хрящові риби. Запропоновані тварини описуються при вивченні різноманітності тварин.
Правильна відповідь – 1Д 2Г 3Б 4В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Хордові. Загальна характеристика. Особливості будови, процесів життєдіяльності. Опорно-рухова система. Будова скелета людини
Для виконання завдання необхідно застосувати знання будови скелета людини й особливостей будови скелетів різних хордових тварин.
На рисунку літерою А позначено ключиці – кістки поясу верхніх кінцівок людини. У птахів (орла) ці кістки зрослися між собою, утворюючи так звану вилочку. Вона надає пружності поясу передніх кінцівок.
Літерою В на рисунку позначені ребра – кістки тулуба, що прикріплені до грудних хребців, які разом з грудиною формують грудну клітку. У земноводних (жаби) цих кісток немає.
Літерою С на рисунку позначені певні кістки зап’ястка та п’ястка частини кисті – відділу вільної верхньої кінцівки. Ці кістки зростаються в одну кістку в представників ряду Дятлоподібні, так як саме вони є представниками птахів. У птахів скелет передніх кінцівок (крил), як і у всіх хребетних, закінчується кистю. Її кістки частково зростаються, створюючи опору для довгих махових пер, що зазнають у польоті найбільшого навантаження.
Правильна відповідь – 2 1 2.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Хордові. Різноманітність хордових.
Завдання скеровано на перевірку знання представників класів типу Хордових тварин, які вивчають у шкільному курсі біології: Кісткові риби, Земноводні, Плазуни, Птахи, Ссавці.
Коала сірий є представником класу Ссавці, Вугор європейський – представник Кісткових риб. До класу Земноводні належить Тритон карпатський, а до класу Птахи – Пінгвін імператорський. У переліку немає представника класу Плазуни.
Правильна відповідь: 1-Д, 2-А, 3-Б, 4-Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Хордові. Будова кровоносної системи риб, земноводних, плазунів, птахів і ссавців. Будова кровоносної системи людини.
Для виконання завдання необхідно застосувати знання будови кровоносної системи людини й особливостей будови цієї системи різних хордових тварин.
Спочатку потрібно розпізнати позначені буквами А, В, С складники кровоносної системи людини. Потім характеризувати ці складники в запропонованих тварин.
На рисунку буквою А позначено серце. Цей орган має дві камери у представників виду Окунь звичайний (риби). Буквою В на рисунку позначено капіляри малого кола кровообігу. Це коло кровообігу виникло у наземних хордових тварин унаслідок формування легень. Буквою С на рисунку позначено аорту – кровоносну судину, з якої починає рух артеріальної крові по організму тварин. Аорта створює праву дугу у представників виду Орел степовий, який належить до птахів.
Правильна відповідь: 1, 1, 1.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин. Амфібії, або Земноводні
Умова завдання – наукова інформація щодо особливостей організації та розвитку організмів, що належать до групи амфібії.
Амфібії – це тварини, які мають голу шкіру з великою кількістю слизових залоз.
Шийний відділ хребта представлено лише одним хребцем.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин. Амфібії, або Земноводні
В основі завдання наведено інформацію щодо особливостей розвитку тварини. Умова також містить твердження, які висловили учень та учениця в результаті аналізу наведеної інформації. Необхідно перевірити їх правильність.
Аналізуючи наукову інформацію умови, можна констатувати, що амбістома має непрямий тип розвитку. На це вказує наявність личинкової стадії у розвитку тварини.
Твердження учня є правильним.
Продовжуючи аналіз інформації про особливості розвитку, ми знаходимо підтвердження зауваження, що зробила учениця про можливість розмноження цієї тварини на личинковій стадії.
Тому твердження учениці також є правильним.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин. Амфібії, або Земноводні
Наведений текст містить інформацію, що амбістома живиться червами, комахами, молюсками та іншими безхребетними. Отже, не можна стверджувати, що «амбістома є рослиноїдною твариною».
Аналізуючи текст, ми отримаємо інформацію, що на хід метаморфозу впливає тироксин, за нестачі якого цей процес затримується. Тироксин – гормон, що синтезується щитоподібною залозою. Отже, не відповідає дійсності твердження, що на хід метаморфозу впливає гормон наднирників. Аналіз тексту чітко вказує на те, що аксолотль – це личинкова стадія амбістоми. Отже, не можна стверджувати, що амбістома й аксолотль є різними видами тварин.
Проаналізувавши текст: «У неглибоких водоймах з високою температурою метаморфоз у цього виду амбістом відбувається обов'язково, й вони швидко перетворюються на дорослих тварин. Навпаки, у глибоких водоймах з низькою температурою залишаються личинки – аксолотлі, які продовжують рости. В аксолотлів розвиваються статеві органи, і вони починають розмножуватися», можна сформулювати таке твердження: «завершення метаморфозу тварини залежить від температури водного середовища».
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Поведінка тварин. Міграції.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей міграцій тварин.
Європейський річковий вугор мешкає в річках Атлантичного басейну, хоча може заходити й у Чорне море, а звідти – у річки України. Європейські вугри прямують на нерест через усю Атлантику до Саргасового моря. Це район в Атлантичному океані, зарослий гігантськими водоростями, із найсолонішою й найглибше прогрітою водою.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність тварин. Особливості будови й життєдіяльності амфібій і рептилій.
Завдання скеровано на перевірку вміння порівнювати групи тварин, виявляти спільні й відмінні ознаки.
Для розв’язання завдання потрібно виявити ознаку, за якою амфібії відрізняються від рептилій. Тіло тварини обох цих груп вкрите шкірою, протоки видільної системи відкриваються в клоаку.
У хребті представників обох груп вирізняється шийний відділ, що є пристосуванням до наземного способу життя: у амфібій він містить один хребець, у рептилій – декілька.
У життєвому циклі амфібій є личинкова стадія, а молода рептилія схожа на дорослу особину. Тобто на відміну від рептилій розвиток амфібій відбувається з перетворенням.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення, значення тварин. Середовище існування тварин.
Завдання скеровано на перевірку знання середовища існування тварин.
У прісній воді живе короп, а в морській – представник головоногих молюсків – кальмар.
Середовищем існування крота є ґрунт, до мешкання в якому ця тварина має низку пристосувань.
Ехінокок є представником паразитичних червів і впродовж усього життєвого циклу живе в організмі тварин.
Правильна відповідь: 1–Г, 2–Б, 3–В, 4–А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення, значення тварин. Особливості будови й життєдіяльності амфібій і рептилій.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей будови й життєдіяльності амфібій і рептилій.
Для правильного розв’язання завдання потрібно порівняти дві групи хордових тварин і виявити ознаку, за якою рептилії відрізняються від амфібій.
У представників обох цих груп сформовано два кола кровообігу. Ця особливість пов’язана з пристосуванням тварин обох груп до життя на суходолі, коли газообмін із атмосферним повітрям забезпечено легенями.
Також у представників обох груп протоки видільної системи відкриваються в клоаку.
Рептилії мають суху шкіру, укриту роговими лусками.
В амфібій запліднення відбувається у воді. У рептилій, на відміну від амфібій, запліднення внутрішнє.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Хордові. Загальні особливості будови й процесів життєдіяльності. Різноманітність хордових.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей хордових, їхньої різноманітності.
Для розв’язання завдання спочатку необхідно розпізнати зображених на рисунку тварин: жабу, черепаху, пінгвіна й дельфіна. Вони належать до різних груп хордових –до амфібій, рептилій, птахів і ссавців відповідно.
Затим потрібно застосувати знання про особливості будови тварин цих груп. Тварини мають спільні ознаки організації, а саме: є внутрішній скелет, нервова система трубчастого типу, а органами виділення є нирки.
З наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки, що позначено цифрами 2, 5, 6.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення, значення тварин. Членистоногі. Хордові. Ознаки пристосованості тварин до умов існування у воді
У завданні необхідно порівняти представників двох видів тварин, які пристосовані до водного середовища, й знайти їхню спільну адаптацію до умов існування.
Орієнтування за допомогою бічної лінії, шкіра, яка містить слизові залози та наявність грудних плавців – це ознаки лише виду Окунь річковий, який належить до риб.
Обтічна форма тіла є спільною адаптацією обох видів тварин до пересування у водному середовищі.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин. Середовище існування тварин
У завданні необхідно увідповіднити середовище існування з твариною, яка в ньому мешкає.
У прісній воді мешкає планарія молочно-біла.
Середовищем існування дощового черв’яка є ґрунт, до якого тварина має ряд пристосувань.
Ехінокок є представником паразитичних червів і впродовж всього життєвого циклу живе в організмі тварин.
Ящірка прудка мешкає в наземному середовищі.
Правильна відповідь – 1–А, 2–Д, 3–Г, 4–В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин. Плазуни. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності, представники
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови плазуни та видів тварин, які належать до цієї групи.
Плазуни – тварини, які добре пристосовані до життя на суходолі, часто мешкають в посушливих природних зонах.
Мають суху шкіру, вкриту роговими лусками, що уможливлює зберігання в організмі води.
Як всі наземні хребетні тварини мають два кола кровообігу, що зумовлено появою легеневого дихання.
Поміж наведених видів тварин до плазунів належить Вуж звичайний.
Правильна відповідь – 2 2 2.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови та процесів життєдіяльності.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати тварин, що належать до різних груп, за зовнішніми ознаками.
Потрібно розпізнати тварину, покрив тіла якої містить рогові луски. Буквою А позначено зображення жаби озерної, яка є представником амфібій, Б – ящірки прудкої, яка є представником рептилій. Буквою В позначено зображення рака річкового, що належить до ракоподібних. Зображення дощового черв’яка, який є представником кільчастих червів, позначено буквою Г.
Шкіра кільчастих червів й амфібій гола, виділяє велику кількість слизу.
Ракоподібні мають хітиновий покрив тіла, що є ознакою всіх членистоногих тварин.
Покрив тіла ящірки прудкої містить рогові луски, що є пристосуванням до життя на суходолі. Отже, тварина, покрив тіла якої містить рогові луски, позначена на рисунку буквою Б.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови й процесів життєдіяльності. Покриви тіла.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей будови покривів представників різних груп хордових тварин.
Особливістю ссавців є наявність різноманітних залоз шкіри – потових, молочних, сальних, запашних. Пристосування до різних умов навколишнього середовища зумовлює розвиток певних залоз.
Потові залози утворюються в шкірі більшості наземних ссавців, зокрема в представників виду Кріль дикий.
Натомість у представників виду Кит синій, який пристосований до життя у водному середовищі, шкіра містить лише молочні залози.
Шкіра птахів позбавлена залоз, крім куприкової. Отже, у представників виду Голуб сизий є лише куприкова залоза.
Шкіра амфібій, до яких належить вид Жаба озерна, багата на слизові залози.
Шкіра плазунів, до яких належить вид Ящірка прудка, позбавлена залоз.
Правильна відповідь: 1–А, 2–Б, 3–Г, 4–Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови й процесів життєдіяльності. Розмноження тварин.
В основі завдання наведено схему життєвого циклу амфібій. На схемі видно, що розмноження відбувається на етапі дорослої особини. Схемою ілюстрований розвиток із перетворенням, оскільки зображено послідовні етапи: яйце, личинка (пуголовок) й доросла особина.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин. Амфібії, або Земноводні
Умова завдання – наукова інформація щодо особливостей організації та розвитку організмів, що належать до групи амфібії.
Амфібії – це тварини, які мають голу шкіру з великою кількістю слизових залоз.
Шийний відділ хребта представлено лише одним хребцем.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин. Амфібії, або Земноводні
В основі завдання наведено інформацію щодо особливостей розвитку тварини. Умова також містить твердження, які висловили учень та учениця в результаті аналізу наведеної інформації. Необхідно перевірити їх правильність.
Аналізуючи наукову інформацію умови, можна констатувати, що амбістома має непрямий тип розвитку. На це вказує наявність личинкової стадії у розвитку тварини.
Твердження учня є правильним.
Продовжуючи аналіз інформації про особливості розвитку, ми знаходимо підтвердження зауваження, що зробила учениця про можливість розмноження цієї тварини на личинковій стадії.
Тому твердження учениці також є правильним.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин. Амфібії, або Земноводні
Наведений текст містить інформацію, що амбістома живиться червами, комахами, молюсками та іншими безхребетними. Отже, не можна стверджувати, що «амбістома є рослиноїдною твариною».
Аналізуючи текст, ми отримаємо інформацію, що на хід метаморфозу впливає тироксин, за нестачі якого цей процес затримується. Тироксин – гормон, що синтезується щитоподібною залозою. Отже, не відповідає дійсності твердження, що на хід метаморфозу впливає гормон наднирників. Аналіз тексту чітко вказує на те, що аксолотль – це личинкова стадія амбістоми. Отже, не можна стверджувати, що амбістома й аксолотль є різними видами тварин.
Проаналізувавши текст: «У неглибоких водоймах з високою температурою метаморфоз у цього виду амбістом відбувається обов'язково, й вони швидко перетворюються на дорослих тварин. Навпаки, у глибоких водоймах з низькою температурою залишаються личинки – аксолотлі, які продовжують рости. В аксолотлів розвиваються статеві органи, і вони починають розмножуватися», можна сформулювати таке твердження: «завершення метаморфозу тварини залежить від температури водойми».
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин. Плазуни. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності, представники
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови плазуни та видів тварин, які належать до цієї групи.
Плазуни – тварини, які добре пристосовані до життя на суходолі, часто мешкають в посушливих природних зонах.
Мають суху шкіру, вкриту роговими лусками, що уможливлює зберігання в організмі води.
Як всі наземні хребетні тварини мають два кола кровообігу, що зумовлено появою легеневого дихання.
Поміж наведених видів тварин до плазунів належить Вуж звичайний.
Правильна відповідь – 3 2 3.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин.
Результати аналізування опису групи тварин свідчать, що такою групою точно не є риби, які живуть у водному середовищі.
Друга ознака – шкіра вкрита роговими утворами, не притаманна амфібіям.
Шкіра ссавців і рептилій укрита роговими утворами (відповідно волосяний покрив ссавців та рогові луски, щитки рептилій), проте шкіра ссавців багата на залози.
Отже, групою тварин, які є здебільшого наземними мешканцями, їхня шкіра вкрита роговими утворами й здебільшого не має залоз, є рептилії.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин.
У завданні подано ознаки тварини, зображення якої необхідно вказати.
На рисунку зображено жабу (амфібії), окуня (риби), качку (птахи), качконоса (ссавці).
Усі ці тварини пристосовані до пресування у водному середовищі.
Однак розмножуються у водному середовищі лише жаба й окунь, шкіра яких містить слизові залози.
Окунь має бічну лінію протягом усього життя, а в жаби цей орган чуття є лише на личинковій стадії (пуголовок).
Отже, зображення тварини, яка пристосована до пересування у водному середовищі, у якому відбувається розмноження, має шкірні слизові залози та не має бічної лінії в дорослому стані, позначено буквою А.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин.
Представники різних груп організмів мають схожі ознаки будови, що є пристосуванням до існування у водному середовищі – обтічну форму тіла, органи руху (плавці).
Отже, ці ознаки не можуть бути доказом належності зображеного організму до кісткових риб.
Шкіра всіх риб має залози, що виділяють слиз.
Доказом належності зображеного організму саме до кісткових риб може бути лише наявність зябрових кришок, яких немає в хрящових риб.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин.
Спочатку треба розпізнати зображених тварин, застосувати знання про особливості будови хордових тварин, які належать до різних груп.
На рисунку зображено представників рептилій (черепаха) і ссавців (качкодзьоб, дельфін-білобочка), які пристосовані до перебування або постійного мешкання у водному середовищі.
Проте всі вони мають легені – органи дихання.
Будові вуха всіх зображених тварин властива наявність складника, який називають внутрішнім вухом.
З-поміж зображених тварин лише черепаха має трикамерне серце, хоча характерною ознакою кровоносної системи всіх ссавців є чотирикамерне серце.
Шкіра всіх зображених тварин не містить слизових залоз, які є в шкірі риб й амфібій.
У жодної із зображених тварин зародок не розвивається у воді: у черепахи й качкодзьоба зародок розвивається в яйці на суходолі, а в дельфіна-білобочки – в організмі самки.
Проте в них усіх внутрішнє запліднення.
Тому з наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки, які позначено цифрами 2, 4 й 5.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності.
У завданні треба проаналізувати наведену наукову інформацію про утворення плавального міхура в риб.
Інформація містить твердження, що «плавальний міхур утворився із травної системи», а отже він є похідним травної системи.
Також є твердження, що «деякі риби не мають плавального міхура. Це придонні види (наприклад, камбала), хижі риби, що швидко плавають (тунець, скумбрія), і всі хрящові». Ці риби добре плавають.
Можна зробити висновок, що правильним є лише твердження І.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин.
У завданні треба проаналізувати наведену наукову інформацію щодо утворення плавального міхура в риб.
Аналізування тексту дає змогу зробити висновок, що до закритоміхурових риб належить окунь, який є представником окуневих.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин
У завданні треба проаналізувати частину тексту, а саме: «Деякі риби не мають плавального міхура. Це придонні види (наприклад, камбала), хижі риби, що швидко плавають (тунець, скумбрія), і всі хрящові».
Можна зробити висновок, що камбала не має плавального міхура. Також його не мають всі хрящові риби, до яких належить акула.
Отже, під час обговорення тексту й учень,й учениця помилилися.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на