Розділ: Біорізноманіття
Тема: Кільчаті черви. Молюски
Кількість завдань: 26
ТЕМА: Тип Молюски, або М’якуни. Загальна характеристика типу, різноманітність, середовища існування та спосіб життя Класи Черевоногі (ставковик, виноградний слимак), Двостулкові (беззубка, устриці, перлова скойка). Головоногі (кальмари, каракатиці, восьминоги). Характерні риси будови, процесів життєдіяльності, поширення. Роль молюсків у природі та житті людини. Охорона молюсків
Молюски — безхребетні тварини з м’яким несегментованим тілом, яке часто вкрите захисною черепашкою.
Найбільше видів молюсків належить до класу Черевоногі. У черевоногих добре розвинені всі три відділи тіла: голова, тулуб і нога. На голові є одна чи дві пари щупалець. Тулуб оточений суцільною зазвичай спірально закрученою черепашкою. Представники класу Головоногі — здебільшого хижі морські тварини, що вільно плавають у товщі води. Їхнє тіло складається з тулуба і великої голови, нога перетворилася на щупальця, що оточують рот. Черепашки в більшості видів немає, у каракатиці вона має вигляд пластинки, розташованої під шкірою. Лише наутилуси, що мешкають у тропічних морях у поверхневих шарах води, мають багатокамерну черепашку. Молюски класу Двостулкові – двобічносиметричні тварини. Їхнє тіло сплющене з боків і складається з тулуба та ноги. Голови немає, тож немає й щупалець, глотки, язика з терткою, щелеп, слинних залоз тощо. Розміри їхніх черепашок, що складаються з двох стулок, різноманітні: від 1–2 мм до 1,5 м завдовжки (як у тридакни). У звичайних представників наших прісних водойм – жабурниць (беззубок) і перлівниць черепашка сягає завдовжки до 20 см. Стулки черепашки замикаються завдяки скороченню м’язів-замикачів, які прикріплюються до внутрішніх боків протилежних стулок.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Молюски, або М’якуни. Загальна характеристика типу, різноманітність, середовища існування та спосіб життя. Клас Двостулкові
Для виконання завдання необхідно знати особливості будови та процесів життєдіяльності молюсків класу Двостулкові.
Двостулкові молюски – двобічносиметричні тварини. Їхнє тіло сплющене з боків і складається з тулуба та ноги. Голови немає, тож немає й щупалець, глотки,язика з терткою, щелеп, слинних залоз тощо. Мантія зростається з тілом по боках і ближче до спинного боку тіла, а на черевному боці тіла залишається великий отвір, через який назовні висувається нога. На задньому кінці тіла у мантії є ще два отвори – сифони, що ведуть до мантійної порожнини. Двостулкові молюски – типові фільтратори. Безперервний потік води через мантійну порожнину створюється завдяки биттю війок, що вистеляють зябра та внутрішню поверхню мантії. Таким чином їжа (органічні рештки, дрібні водні організми) потрапляє в травну систему тварини, що немає жодного органа захоплення.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Роль дощових черв’яків у процесах ґрунтоутворення
В основі завдання описано дослідження щодо ролі дощових черв’яків у природі.
Запропоновано за результатами зробити висновок.
Для виконання цього завдання необхідно знати середовище існування та особливості життєдіяльності цих тварин.
Дощові черви пристосовані до життя в ґрунті та живляться відмерлими рештками рослин. Прокладаючи довгі ходи, вони забезпечують перемішування та розпушення ґрунту. Це у свою чергу поліпшує проникнення повітря та води до кореневої системи рослин, таким чином сприяючи підвищенню врожайності рослин. Саме такі результати описані в дослідженні.
Можна зробити висновок, що дощові черв’яки відіграють надзвичайно важливу роль у поліпшенні аерації ґрунту і його дренажу.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Молюски, або М’якуни. Загальна характеристика типу, різноманітність, середовища існування і спосіб життя.
Для розв’язання завдання треба знати особливості будови та процесів життєдіяльності представників різних груп молюсків.
Беззубка звичайна й скойка перлова – двостулкові молюски. На задньому кінці тіла двостулкового молюска в мантії є ще два отвори – сифони, що ведуть до мантійної порожнини.
Безперервний потік води через мантійну порожнину утворюється внаслідок биття війок, що вистеляють зябра та внутрішню поверхню мантії. У такий спосіб їжа потрапляє в травну систему тварини, у якої немає жодного органу захоплення.
Отже, двостулкові молюски – типові фільтратори.
Слимак виноградний належить до черевоногих молюсків і живиться рослинною їжею.
Активно полює на тварин, які є його їжею, восьминіг звичайний.
Отже, із-поміж молюсків, назви яких наведено в завданні, хижаком є восьминіг звичайний.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Кільчасті черви, або Кільчаки. Загальна характеристика типу. Роль дощових червів у процесах ґрунтоутворення
В основі завдання описано дослідження щодо ролі дощових черв’яків у природі. Запропоновано за результатами зробити висновок. Для виконання цього завдання необхідно знати середовище існування та особливості життєдіяльності цих тварин.
Дощові черви пристосовані до життя в ґрунті та живляться відмерлими рештками рослин. Прокладаючи довгі ходи, вони забезпечують перемішування та розпушення ґрунту. Це у свою чергу поліпшує проникнення повітря та води до кореневої системи рослин, таким чином сприяючи підвищенню врожайності рослин. Саме такі результати описані в дослідженні. Можна зробити висновок, що дощові черв’яки відіграють надзвичайно важливу роль у поліпшенні аерації ґрунту і його дренажу.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Кільчасті черви, або Кільчаки. Загальна характеристика типу. Роль дощових червів у процесах ґрунтоутворення.
В основі завдання описано дослідження щодо ролі дощових черв’яків в природі.
Запропоновано за результатами зробити висновок. Для виконання цього завдання необхідно знати середовище існування та особливості життєдіяльності цих тварин. Дощові черви пристосовані до життя в грунті та живляться відмерлими рештками рослин. Прокладаючи довгі ходи, вони забезпечують перемішування та розпушення ґрунту. Це у свою чергу поліпшує проникнення повітря та води до кореневої системи рослин. Дощові черв’яки живляться рештками рослин, затягуючи їх у свої ходи, і тим збагачують ґрунт органічними речовинами. У процесі перетравлення рослинних решток у кишечнику черв’яків формуються органічні речовини, з яких утворюється гумус. Саме такі результати описані в дослідженні.
Можна зробити висновок, що дощові черв’яки відіграють надзвичайно важливу роль у процесах ґрунтоутворення.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність представників типів тварин. Типи тварин: Кишковопорожнинні, Кільчасті черви, Молюски, Членистоногі. Значення в житті людини.
Завдання перевіряє знання представників типів тварин, які вивчаються в шкільному курсі біології: Кишковопорожнинні, Круглі черви, Кільчасті черви, Молюски, Членистоногі.
Запропоновані в завданні представники описуються під час вивчення певної групи тварин. Актинія кінська є представником Кишковопорожнинних, аскарида людська – Круглих червів, п’явка медична – Кільчастих червів, кліщ іксодовий – Членистоногих.
У переліку відсутній представник типу Молюски. Запропоновані тварини описуються при вивченні різноманітності тварин і біології людини, зокрема як паразитичні (аскарида людська, п’явка медична, кліщ іксодовий).
Правильна відповідь – 1В 2Г 3Д 4А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Молюски, або М’якуни. Загальна характеристика типу, різноманітність, середовища існування та спосіб життя.
Завдання скеровано на перевірку знань про різноманітність молюсків.
Устриця їстівна й Беззубка звичайна належать до класу Двостулкові молюски.
Ставковик великий – до класу Черевоногі.
Восьминіг гігантський відносять до класу Головоногі молюски.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Молюски, або М’якуни. Загальна характеристика типу, різноманітність, середовища існування та спосіб життя Класи Черевоногі (ставковик, виноградний слимак), Двостулкові (беззубка, устриці, перлова скойка). Головоногі (кальмари, каракатиці, восьминоги). Характерні риси будови, процесів життєдіяльності, поширення. Роль молюсків у природі та житті людини. Охорона молюсків
Молюски — безхребетні тварини з м’яким несегментованим тілом, яке часто вкрите захисною черепашкою. Найбільше видів молюсків належить до класу Черевоногі. У черевоногих добре розвинені всі три відділи тіла: голова, тулуб і нога. На голові є одна чи дві пари щупалець. Тулуб оточений суцільною зазвичай спірально закрученою черепашкою.
Представники класу Головоногі — здебільшого хижі морські тварини, що вільно плавають у товщі води. Їхнє тіло складається з тулуба і великої голови, нога перетворилася на щупальця, що оточують рот. Черепашки у більшості видів немає.
Молюски класу Двостулкові – двобічносиметричні тварини. Їхнє тіло сплющене з боків і складається з тулуба та ноги. Голови немає, тож немає й щупалець, глотки, язика з терткою, щелеп, слинних залоз тощо. Розміри їхніх черепашок, що складаються з двох стулок, різноманітні: від 1 -2 мм до 1,5 м завдовжки (як у тридакни).
У звичайних представників наших прісних водойм – жабурниць (беззубок) і перлівниць – черепашка сягає завдовжки до 20 см. Стулки черепашки замикаються завдяки скороченню м’язів-замикачів, які прикріплюються до внутрішніх боків протилежних стулок.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Молюски, або М’якуни. Загальна характеристика типу, різноманітність, середовища існування і спосіб життя.
Завдання скеровано на перевірку знань про різноманітність молюсків.
Усі молюски, про яких ідеться в завданні, є водними тваринами.
Скойка перлова й Беззубка звичайна належать до класу Двостулкові молюски, що мають органи дихання – зябра.
Восьминіг гігантський є представником класу Головоногі молюски, які мають органи дихання – зябра.
Ставковика великого відносять до класу Черевоногі, серед представників якого є як водні, так і наземні тварини.
Хоча Ставковик великий живе у воді, дихає він атмосферним киснем. Тож періодично підіймається на поверхню води й відкриває дихальний отвір з правого боку біля краю черепашки. Крізь отвір повітря надходить у легеню, утворену мантією.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Плоскі черви. Різноманітність плоских червів: класи Війчасті черви (молочно-біла планарія), Сисуни (печінковий та котячий сисуни), Стьожкові черви (бичачий та свинячий ціп’яки, ехінокок, стьожак широкий); особливості поширення, будови та процесів життєдіяльності,цикли розвитку. Різноманітність круглих червів та середовища існування. Різноманітність кільчастих червів, середовища існування
Для виконання завдання необхідні знання різноманітності червів та їх середовища існування.
Ціп’як свинячий та сисун котячий у дорослому стані ведуть паразитичний спосіб життя, як більшість представників свого класу (клас Стьожкові черви, що належать до типу Плоскі черви).
Трихінела в дорослому стані веде паразитичний спосіб життя, належить до паразитів тварин і людини, яких відносять до типу Круглі черви.
Серед перелічених організмів лише піскожил веде вільноживучий спосіб життя, як і більшість представників класу Багатощетинкові черви.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність представників типів тварин. Типи тварин: Губки, Плоскі черви, Молюски, Членистоногі
Завдання перевіряє знання представників типів тварин, що їх вивчають у шкільному курсі біології: Губки, Плоскі черви, Молюски, Членистоногі.
Запропоновані в завданні представники описуються під час вивчення певної групи тварин.
Кошик Венери є представником типу Губки, Планарія молочно-біла – Плоскі черви, Ставковик великий – Молюски, Краб камчатський – Членистоногі.
У переліку відсутній представник типу Кільчасті черви.
Правильна відповідь – 1Б, 2Г, 3В, 4А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення і значення тварин. Вільноживучі й паразитичні черви.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей червів різних груп.
Поміж червів є паразитичні організми – гострик, ціп’як свинячий, ехінокок. Личинки гострика й ціп’яка частину життєвого циклу ведуть вільноживучий спосіб життя. Лише трубочник є твариною, яка веде вільноживучий спосіб життя.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення, значення тварин. Середовище існування тварин.
Завдання скеровано на перевірку знання середовища існування тварин.
У прісній воді живе короп, а в морській – представник головоногих молюсків – кальмар.
Середовищем існування крота є ґрунт, до мешкання в якому ця тварина має низку пристосувань.
Ехінокок є представником паразитичних червів і впродовж усього життєвого циклу живе в організмі тварин.
Правильна відповідь: 1–Г, 2–Б, 3–В, 4–А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення, значення тварин. Середовище існування тварин.
Завдання скеровано на перевірку знання середовища існування тварин.
У прісній воді живе беззубка, а в морській – представник кишковопорожнинних – аурелія.
Середовищем існування вовчка є ґрунт, до якого комаха має низку пристосувань.
Бджола пристосована до життя в наземному середовищі. Комаха може пересуватися суходолом за допомогою грудних ходильних кінцівок й опанувала політ, пристосуванням до якого є перетинчасті крила.
Ехінокок є представником паразитичних червів і впродовж усього життєвого циклу живе в організмі тварин.
Правильна відповідь: 1–Г, 2–А, 3–Б, 4–В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення, значення тварин. Загальні ознаки членистоногих, молюсків
Для виконання завдання спочатку розпізнаємо зображених на рисунку тварин.
На рисунку зображено представника виду Слимак виноградний, який належить до молюсків, та представник виду Павук-хрестовик, який належить до членистоногих.
Надалі застосовуємо знання про особливості будови тварин цих груп і знаходимо спільні ознаки для обох тварин.
Спільними ознаками є наскрізна травна система, незамкнена кровоносна система, де утворюється гемолімфа.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин. Середовище існування тварин
У завданні необхідно увідповіднити середовище існування з твариною, яка в ньому мешкає.
У прісній воді мешкає планарія молочно-біла.
Середовищем існування дощового черв’яка є ґрунт, до якого тварина має ряд пристосувань.
Ехінокок є представником паразитичних червів і впродовж всього життєвого циклу живе в організмі тварин.
Ящірка прудка мешкає в наземному середовищі.
Правильна відповідь – 1–А, 2–Д, 3–Г, 4–В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови та процесів життєдіяльності.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати тварин, що належать до різних груп, за зовнішніми ознаками.
Потрібно розпізнати тварину, покрив тіла якої містить рогові луски. Буквою А позначено зображення жаби озерної, яка є представником амфібій, Б – ящірки прудкої, яка є представником рептилій. Буквою В позначено зображення рака річкового, що належить до ракоподібних. Зображення дощового черв’яка, який є представником кільчастих червів, позначено буквою Г.
Шкіра кільчастих червів й амфібій гола, виділяє велику кількість слизу.
Ракоподібні мають хітиновий покрив тіла, що є ознакою всіх членистоногих тварин.
Покрив тіла ящірки прудкої містить рогові луски, що є пристосуванням до життя на суходолі. Отже, тварина, покрив тіла якої містить рогові луски, позначена на рисунку буквою Б.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення, значення тварин. Загальні ознаки членистоногих, молюсків
Для виконання завдання спочатку розпізнаємо зображених на рисунку тварин.
На рисунку зображено представника виду Слимак виноградний, який належить до молюсків, та представник виду Павук-хрестовик, який належить до членистоногих.
Надалі застосовуємо знання про особливості будови тварин цих груп і знаходимо спільні ознаки для обох тварин.
Спільними ознаками є наскрізна травна система, незамкнена кровоносна система, де утворюється гемолімфа.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин. Середовище існування тварин
У завданні необхідно увідповіднити середовище існування з твариною, яка в ньому мешкає.
У прісній воді мешкає планарія молочно-біла.
Середовищем існування дощового черв’яка є ґрунт, до якого тварина має ряд пристосувань.
Ехінокок є представником паразитичних червів і впродовж всього життєвого циклу живе в організмі тварин.
Ящірка прудка мешкає в наземному середовищі.
Правильна відповідь – 1Б, 2В, 3Д, 4А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови й процесів життєдіяльності.
На рисунку зображено внутрішню будову кільчатого черва, буквами позначено його системи органів.
Замкнену систему повздовжніх та кільцевих судин, по яких транспортується кров – кровоносну систему – позначено на рисунку буквою Б.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановити належність тварини до певної групи.
Восьминіг гігантський є представником молюсків, гідра прісноводна – кишковопорожнинних. П’явка медична належить до кільчастих червів, а муха хатня – членистоногих.
Правильна відповідь – 1-Б; 2-В; 3-Д; 4-А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови та процесів життєдіяльності.
В основі завдання наведено рисунок внутрішньої будови кільчастих червів на прикладі дощового черв’яка.
Травну систему, яка представлена кишково-травним трактом, позначено на рисунку буквою В.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на