Розділ: Біорізноманіття
Тема: Птахи, їхня різноманітність
Кількість завдань: 23
ТЕМА: Клас Птахи. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Птахи – теплокровні тварини. Пристосованість птахів до польоту
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови птахів у зв’язку з пристосуванням їх до польоту.
Птахи мають укорочене обтічне тіло, вкрите пір’яним покривом. Їхні передні кінцівки перетворилися на крила, а задні слугують для пересування по землі. Теплокровність, здатність до польоту та досить високий рівень розвитку нервової системи визначили своєрідність цієї групи хребетних тварин.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Пристосованість птахів до польоту
Однією з головних особливостей птахів порівняно з іншими групами хребетних є здатність до польоту.
Уміння пересуватися в повітрі визначає всю біологію цього класу тварин, у тому числі будову організму. Тіло птахів компактне, обтічної форми. Рух у повітрі здійснюється за допомогою передніх кінцівок, які перетворилися на крила, а також хвоста.
Крила слугують як аеродинамічними поверхнями, що утримують птаха в повітрі, так і джерелом тягової сили для руху вперед.
Скелет птахів легкий і міцний, оскільки частина кісток має порожнину, заповнену повітрям.
Є ряд пристосувань до польоту і в будові внутрішніх органів птахів, а саме відсутність сечового міхура – сеча не затримується, а виділяється з клоаки назовні разом з калом, що суттєво зменшує вагу тіла.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Гiдрофiльнi та гідрофобні сполуки
Для виконання завдання необхідно знати особливості будови птахів.
Птахи мають суху шкіру, майже позбавлену залоз. Лише над основою хвоста в багатьох водоплавних видів відкриваються протоки куприкової залози.
Секретом цієї залози (жироподібною речовиною) птахи змащують за допомогою дзьоба пір’яний покрив, що робить його еластичним та водонепроникним. Ця жироподібна речовина є різновидом простих ліпідів – воском.
Ліпіди – переважно гідрофобні органічні сполуки, які розчиняються в неполярних речовинах. Воски виконують здебільшого захисну функцію. Таким чином, якщо водоплавного птаха помити з милом, то зникне восковий (жировий) наліт на пір’ї то він може потонути.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Птахи. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
Птахи добре пристосовані до польоту, що зумовило особливості їхньої будови.
Суттєвих пристосувальних змін зазнав скелет птахів. Рух у повітрі птахи здійснюють за допомогою передніх кінцівок, які перетворилися на крила. Вони слугують як аеродинамічними поверхнями, що утримують птаха в повітрі, так і джерелом тягової сили для руху вперед.
Нерухоме з’єднання кісток у грудному відділі хребта, зокрема, уможливлює ці функції крил як органів польоту.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Птахи. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Птахи – теплокровні тварини. Пристосованість птахів до польоту.
Для розв’язання завдання необхідні знання особливостей будови птахів у зв’язку з їхнім пристосуванням до польоту.
У деяких птахів між пальцями є шкіряні перетинки, які є пристосуванням для пересування у водному середовищі.
Чотирикамерне серце й два кола кровообігу забезпечують високий рівень організації цієї групи хребетних тварин, що вможливлює пристосування до найрізноманітніших умов існування на планеті.
Пристосуванням до польоту є особливості опорно-рухової системи цих тварин, зокрема будова скелета. Формується виріст грудини – кіль, до якого прикріплені грудні м’язи. Вони забезпечують рухи крил птаха.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Птахи. Різноманітність птахів.
В основі завдання перелічені тварини, у яких необхідно визначити приналежність до певного класу хордових тварин.
Пінгвіни – птахи, передні кінцівки яких видозмінені на ласти – органи пересування у воді. Мають кіль грудини, до якого прикріплені потужні грудні м’язи.
Ківі – нелітаючі птахи, у яких нерозвинені крила, відсутній хвіст. Мають сильні чотирипалі ноги та довгий вузький дзьоб.
Нанду – південноамериканський нелітаючий великий птах.
Пінгвін, ківі, нанду належать до класу Птахи.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Тип Хордові. Загальна характеристика, середовища існування. Різноманітність хордових
Для виконання завдання необхідні знання особливостей внутрішньої будови та процесів життєдіяльності хордових тварин. Тварини, що зображені на рисунку, належать до підтипу Хребетні, або Черепні. Органи виділення у представників хребетних тварин – нирки.
Кровоносна системи замкнена, є й центральний пульсуючий орган – серце. Всі зображені тварини мають ограни дихання – легені, які дають змогу дихати атмосферним повітрям. Тому у них з’явилося друге коло кровообігу, яке несе кров до легень, на відміну від тварин, які мають органи дихання – зябра.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Ссавці. Загальна характеристика. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови
Для виконання завдання необхідні знання систематики тварин типу Хордові.
Клас Ссавці – це високоорганізовані представники типу Хордові.
Визначальною ознакою ссавців є вигодовування своїх малят молоком, яке виробляють особливі молочні залози. Ці тварини опанували основні середовища життя на нашій планеті: наземно-повітряне, водне та ґрунт. Дихають ці тварини за допомогою легень. Ссавці здебільшого народжують цілком сформованих малят, які отримували поживні речовини під час перебування в організмі матері через плаценту. Але серед них є і яйцекладні.
До яйцекладних ссавців належить лише один ряд – Однопрохідні. Однопрохідні мають ознаки, які відрізняють їх від більшості ссавців. Тому їх виділяють в окремий підклас – Першозвірі. Подібно до плазунів, першозвірі розмножуються, відкладаючи яйця. У них немає плаценти. На рисунку тварина, що належить до цього підкласу, позначена літерою Б – це качкодзьоб.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Птахи. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності. Пристосованість птахів до польоту
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови птахів у зв’язку з пристосуванням їх до польоту.
Птахи мають укорочене обтічне тіло, вкрите пір’яним покривом. Їхні передні кінцівки перетворилися на крила, а задні слугують для пересування по землі. Основні властивості скелета птахів визначаються пристосуванням до польоту. Це виявляється перш за все в його легкості та міцності. Міцність скелета зумовлюється зростанням між собою багатьох кісток, їх структурою й наявністю в їх складі значної кількості неорганічних солей.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Тип Хордові. Загальна характеристика, середовища існування. Різноманітність хордових
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати зображених на рисунку хордових тварин.
На рисунку зображені жаба, черепаха, пінгвін та дельфін. Вони належать до різних класів типу Хордові. Надалі застосовуємо знання про особливості будови тварин типу Хордові. Тварини, що належать до цього типу, мають спільні ознаки організації, а саме: є внутрішній скелет, нервова система трубчастого типу, органами виділення є нирки. З наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки, що позначені цифрами 2, 5, 6.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл. Клас Кісткові риби. Клас Хрящові риби. Клас Птахи. Клас Ссавці. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
Для виконання завдання необхідно визначити, до яких систематичних груп належать тварини. Далі установити відповідність між особливістю будови дихальної системи та твариною, яка є представником цієї систематичних груп.
Дельфін відноситься до класу Ссавці. Ссавці дихають за допомогою альвеолярних легенів, що не мають повітряних мішків.
Голуб є представником класу Птахи. Дихальна система птахів представлена розвиненими легенями й системою повітряних мішків, що забезпечують механізм подвійного дихання.
Акула відноситься до класу Хрящові риби. Тварини цього класу мають зябра, що не захищені зябровою кришкою.
Карась належить до класу Кісткові риби. Тварини цього класу мають зябра, що захищені зябровою кришкою.
В описі відсутня характеристика дихальної системи Земноводних, представником яких є жаба.
Правильна відповідь – 1А 2Д 3В 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Хордові. Різноманітність хордових
Завдання перевіряє знання представників класів типу Хордових тварин, які вивчаються в шкільному курсі біології: Хрящові риби, Земноводні, Плазуни, Птахи, Ссавці.
Запропоновані в завданні представники описуються під час вивчення певної групи тварин.
Дельфін чорноморський є представником класу Ссавці, Пінгвін імператорський – Птахів, Саламандра плямиста – Земноводних, Ящірка прудка – Плазунів.
У переліку відсутній представник класу Хрящові риби. Запропоновані тварини описуються при вивченні різноманітності тварин.
Правильна відповідь – 1Д 2Г 3Б 4В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Хордові. Загальна характеристика. Особливості будови, процесів життєдіяльності. Опорно-рухова система. Будова скелета людини
Для виконання завдання необхідно застосувати знання будови скелета людини й особливостей будови скелетів різних хордових тварин.
На рисунку літерою А позначено ключиці – кістки поясу верхніх кінцівок людини. У птахів (орла) ці кістки зрослися між собою, утворюючи так звану вилочку. Вона надає пружності поясу передніх кінцівок.
Літерою В на рисунку позначені ребра – кістки тулуба, що прикріплені до грудних хребців, які разом з грудиною формують грудну клітку. У земноводних (жаби) цих кісток немає.
Літерою С на рисунку позначені певні кістки зап’ястка та п’ястка частини кисті – відділу вільної верхньої кінцівки. Ці кістки зростаються в одну кістку в представників ряду Дятлоподібні, так як саме вони є представниками птахів. У птахів скелет передніх кінцівок (крил), як і у всіх хребетних, закінчується кистю. Її кістки частково зростаються, створюючи опору для довгих махових пер, що зазнають у польоті найбільшого навантаження.
Правильна відповідь – 2 1 2.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Хордові. Різноманітність хордових.
Завдання скеровано на перевірку знання представників класів типу Хордових тварин, які вивчають у шкільному курсі біології: Кісткові риби, Земноводні, Плазуни, Птахи, Ссавці.
Коала сірий є представником класу Ссавці, Вугор європейський – представник Кісткових риб. До класу Земноводні належить Тритон карпатський, а до класу Птахи – Пінгвін імператорський. У переліку немає представника класу Плазуни.
Правильна відповідь: 1-Д, 2-А, 3-Б, 4-Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Хордові. Будова кровоносної системи риб, земноводних, плазунів, птахів і ссавців. Будова кровоносної системи людини.
Для виконання завдання необхідно застосувати знання будови кровоносної системи людини й особливостей будови цієї системи різних хордових тварин.
Спочатку потрібно розпізнати позначені буквами А, В, С складники кровоносної системи людини. Потім характеризувати ці складники в запропонованих тварин.
На рисунку буквою А позначено серце. Цей орган має дві камери у представників виду Окунь звичайний (риби). Буквою В на рисунку позначено капіляри малого кола кровообігу. Це коло кровообігу виникло у наземних хордових тварин унаслідок формування легень. Буквою С на рисунку позначено аорту – кровоносну судину, з якої починає рух артеріальної крові по організму тварин. Аорта створює праву дугу у представників виду Орел степовий, який належить до птахів.
Правильна відповідь: 1, 1, 1.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Хордові. Загальні особливості будови й процесів життєдіяльності. Різноманітність хордових.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей хордових, їхньої різноманітності.
Для розв’язання завдання спочатку необхідно розпізнати зображених на рисунку тварин: жабу, черепаху, пінгвіна й дельфіна. Вони належать до різних груп хордових –до амфібій, рептилій, птахів і ссавців відповідно.
Затим потрібно застосувати знання про особливості будови тварин цих груп. Тварини мають спільні ознаки організації, а саме: є внутрішній скелет, нервова система трубчастого типу, а органами виділення є нирки.
З наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки, що позначено цифрами 2, 5, 6.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин. Птахи.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати тварин.
Необхідно розпізнати зображену на марці тварину, яка мешкає в Антарктиді й пристосована до пересування у воді. Вона має обтічну форму тіла, що вкрите своєрідним пір’ям із характерним розподілом білого й чорного забарвлення. На голові вирізняється дзьоб, немає вушних раковин. Крила ззовні нагадують ласти, є плавальні перетинки між пальцями задніх кінцівок. Це – пінгвін, який є представником птахів.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови й процесів життєдіяльності. Покриви тіла.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей будови покривів представників різних груп хордових тварин.
Особливістю ссавців є наявність різноманітних залоз шкіри – потових, молочних, сальних, запашних. Пристосування до різних умов навколишнього середовища зумовлює розвиток певних залоз.
Потові залози утворюються в шкірі більшості наземних ссавців, зокрема в представників виду Кріль дикий.
Натомість у представників виду Кит синій, який пристосований до життя у водному середовищі, шкіра містить лише молочні залози.
Шкіра птахів позбавлена залоз, крім куприкової. Отже, у представників виду Голуб сизий є лише куприкова залоза.
Шкіра амфібій, до яких належить вид Жаба озерна, багата на слизові залози.
Шкіра плазунів, до яких належить вид Ящірка прудка, позбавлена залоз.
Правильна відповідь: 1–А, 2–Б, 3–Г, 4–Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин. Птахи.
Для розв’язання завдання необхідно розпізнати й класифікувати зображеного на марці птаха з огляду на пристосування до сезонних змін умов середовища. На рисунку зображений лелека білий, який є перелітним птахом.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин.
У завданні подано ознаки тварини, зображення якої необхідно вказати.
На рисунку зображено жабу (амфібії), окуня (риби), качку (птахи), качконоса (ссавці).
Усі ці тварини пристосовані до пресування у водному середовищі.
Однак розмножуються у водному середовищі лише жаба й окунь, шкіра яких містить слизові залози.
Окунь має бічну лінію протягом усього життя, а в жаби цей орган чуття є лише на личинковій стадії (пуголовок).
Отже, зображення тварини, яка пристосована до пересування у водному середовищі, у якому відбувається розмноження, має шкірні слизові залози та не має бічної лінії в дорослому стані, позначено буквою А.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин.
Для розв'язання завдання треба розпізнати зображену на марці тварину – пінгвіна.
Пінгвін має обтічну форму тіла, яке вкрите своєрідним пір’ям із характерним розподілом білого й чорного забарвлення; на голові вирізняється дзьоб, немає вушних раковин; крила ззовні нагадують ласти, є плавальні перетинки між пальцями задніх кінцівок.
Тобто пінгвін є представником птахів.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на