Розділ: Основні класи неорганічних сполук
Тема: Основи
Кількість завдань: 69
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей лугів.
1) калій гідроксид добре розчиняється у воді, це луг – розчинна основа;
2) луги стійкі до окиснення;
3) калій гідроксид реагує з кислотними оксидами, зокрема сульфур(IV) оксидом: $$ \mathrm{2KOH+SO_2=K_2SO_3+H_2O} $$
4) калій гідроксид – сильний електроліт, який у водному розчині дисоціює на катіони Калію і гідроксид-аніони: $$ \mathrm{KOH\rightarrow K^++OH^-} $$
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Основи.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей нерозчинних основ.
Продуктами термічного розкладання нерозчинних основ є відповідний оксид і вода: $$ \mathrm{Mg(OH)_2=MgO+H_2O}. $$
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Карбон(ІV) оксид.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей карбон(ІV) оксиду й уміння прогнозувати можливість перебігу реакцій за його участі.
Карбон(ІV) оксид є кислотним, йому відповідає слабка карбонатна кислота. Як кислотний оксид він реагує з лугами (гідроксидами Натрію і Барію) та з основним калій оксидом.
З іншим кислотним силіцій(ІV) оксидом карбон(ІV) оксид не реагує.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Реакції йонного обміну. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати перебіг реакцій між електролітами в розчині, їхні зовнішні ефекти.
Реакції обміну між електролітами в розчинах відбуваються за участю йонів. Умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині наведено на схемі (рис. 1).
Рис. 1. Умови необоротності реакцій між електролітами у водних розчинах
У водному розчині реагують натрій сульфат і барій гідроксид, унаслідок цього утворюється осад барій сульфату й розчин натрій гідроксиду:
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Кислоти. Луги. Індикатори. Реакція нейтралізації.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті реакції нейтралізації та знання кольорів індикаторів у різних середовищах – лужному, кислому, нейтральному.
У водному розчині калій гідроксиду є гідроксид-аніони, під дією яких фенолфталеїн набуває малинового кольору. Унаслідок поступового додавання хлоридної кислоти відбувається реакція нейтралізації, гідроксид-аніони реагують із катіонами Гідрогену:
Тому учень, який до розбавленого водного розчину калій гідроксиду, підфарбованого фенолфталеїном, поступово добавлятиме хлоридну кислоту, спостерігатиме знебарвлення розчину.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Нерозчинні основи.
Завдання скеровано на перевірку знання нерозчинних основ.
Купрум(ІІ) гідроксид є нерозчинною основою, розкладається за нагрівання і реагує з хлоридною кислотою з утворенням солі та води:
\begin{gather*} \mathrm{Cu(OH)_2=CuO+H_2O};\\[7pt] \mathrm{Cu(OH)_2+2HCl=CuCl_2+2H_2O}. \end{gather*}Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати неорганічні сполуки різних класів.
Хімічна формула | Природа речовини | Опис | ||
1 | $$ \mathrm{Na_2SO_4} $$ | середня сіль | Складна речовина, утворена катіонами металічного елемента й аніонами кислотного залишку | Д |
2 | $$ \mathrm{Fe(OH)_2Cl} $$ | основна сіль | Складна речовина, утворена катіонами металічного елемента, гідроксид-аніонами й аніонами кислотного залишку | A |
3 | $$ \mathrm{P_2O_5} $$ | кислотний оксид | Бінарна сполука неметалічного елемента з Оксигеном, у якій ступінь оеиснення Оксигену дорівнює –2; вищий оксид неметалічного елемента | Б |
4 | $$ \mathrm{HNO_3} $$ | одноосновна кислота | Складна речовина, що містить атоми Гідрогену, здатні заміщуватися атомами металічного елемента, і кислотний залишок | B |
Відповідь: 1Д, 2А, 3Б, 4В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Органічна хімія. Фізіологічна дія деяких неорганічних й органічних речовин.
Завдання скеровано на перевірку знання фізіологічної дії деяких неорганічних й органічних речовин.
Умову завдання задовольняє натрій гідроксид – їдка речовина – складник засобу для прочищення каналізаційних труб.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Класифікація хімічних реакцій.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати хімічні реакції між неорганічними сполуками.
Хімічна реакція між калій гідроксидом і нітратною кислотою – це реакція між двома складними речовинами – лугом і кислотою – з утворенням двох складних речовин – солі й води:
$$ \mathrm{ KOH+HNO_3=KNO_3+H_2O.} $$Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Неорганічні основи.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей нерозчинних основ.
Нерозчинні основи за нагрівання розкладаються на оксид металічного елемента й воду.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування лугів, уміння розрізняти луги за їхніми хімічними формулами.
Фенолфталеїн – специфічний індикатор лужного середовища, під дією гідроксид-аніонів у водному розчині він набуває малинового забарвлення.
Унаслідок розчинення барій оксиду у воді відбувається хімічна реакція, продуктом якої є луг – барій гідроксид: $$ \mathrm{BaO+H_2O=Ba(OH)_2.} $$
У водному розчині барій гідроксид дисоціює на катіони Барію і гідроксид-аніони: $$ \mathrm{Ba(OH)_2\rightarrow Ba^{2+}+2OH^-.} $$
Унаслідок розчинення амоніаку у воді утворюються гідроксид-аніони й катіони амонію: $$ \mathrm{HOH+ :NH_3\rightleftarrows OH^-+ [H\ :NH_3]^+.} $$
У водному розчині кальцій гідроксид дисоціює на катіони Кальцію і гідроксид-аніони: $$ \mathrm{Ca(OH)_2\rightarrow Ca^{2+}+2OH^-.} $$
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Карбон(IV) оксид.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати можливість перебігу реакцій за участі неорганічних речовин різних класів.
З-поміж речовин, назви яких наведено в завданні, потрібно вибрати ту, яка реагує з карбон(IV) оксидом і не реагує з киснем. Цим умовам відповідає натрій гідроксид: $$ \mathrm{CO_2+2NaOH=Na_2CO_3+H_2O.} $$
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Нерозчинні основи.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей нерозчинних основ.
Купрум(ІІ) гідроксид – нерозчинна основа, неелектроліт, стійкий до дії окисників, бо Купрум у ньому має максимальний ступінь окиснення.
За нагрівання купрум(ІІ) гідроксид розкладається на купрум(ІІ) оксид і воду: $$ \mathrm{Cu(OH)_2=CuO+H_2O.} $$
Купрум(ІІ) гідроксид реагує з хлоридною кислотою з утворенням купрум(ІІ) хлориду й води: $$ \mathrm{Cu(OH)_2+2HCl=CuCl_2+2H_2O.} $$
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Основи. Луги. Амфотерні гідроксиди.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей і способів добування амфотерних гідроксидів і лугів.
Цинк гідроксид – нерозчинна речовина, його можна добути реакцією обміну між сіллю Цинку й лугом у водному розчині:
\begin{gather*} \mathrm{ZnCl_2+2KOH=\underbrace{Zn(OH)_2\downarrow}_{\text{білий драглистий}}+2KCl;}\\[7pt] \mathrm{Zn^{2+}+2OH^-\rightarrow Zn(OH)_2\downarrow}. \end{gather*}Калій гідроксид – луг, у водному розчині дисоціює з утворенням гідроксид-аніонів, під дією яких фенолфталеїн набуває малинового забарвлення: $$ \mathrm{KOH\rightarrow K^++OH^-.} $$
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Ферум(ІІІ) гідроксид.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей ферум(ІІІ) гідроксиду.
Продуктами розкладання ферум(ІІІ) гідроксиду є ферум(ІІІ) оксид і вода: $$ \mathrm{2Fe(OH)_3=Fe_2O_3+3H_2O.} $$
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Способи добування нерозчинних основ.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування неорганічних речовин.
Нерозчинні основи добувають реакціями обміну між лугом і сіллю в розчині:
\begin{gather*} \mathrm{CuSO_4+2NaOH=Na_2SO_4+Cu(OH)_2\downarrow}\\[7pt] \mathrm{Cu^{2+}+2OH^-=Cu(OH)_2\downarrow} \end{gather*}
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні класи неорганічних сполук. Луги й нерозчинні основи.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про хімічні властивості нерозчинних основ і лугів.
І. За нагрівання нерозчинні основи розкладаються з утворенням оксиду металічного елемента й води: $$ \mathrm{ Cu(OH)_2\xrightarrow{\text{нагрівання}}CuO+H_2O. } $$
ІI. Взаємодія активних металів з водою – один зі способів добування лугів: $$ \mathrm{ Ca+2H_2O=Ca(OH)_2+H_2\uparrow . } $$
ІII. У розчинах лугів індикатори змінюють своє забарвлення. У розчинах лугів фенолфталеїн набуває малинового забарвлення, він є специфічним індикатором лужного середовища: $$ \mathrm{ Ba(OH)_2\rightarrow Ba^{2+}+2OH^-. } $$
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про способи добування лугів.
Із-поміж гідроксидів, формули яких наведено в умові завдання, до активних належить лише кальцій гідроксид. Одним зі способів добування лугів є взаємодія лужних і лужноземельних металів із водою, зокрема кальцій реагує з нею з утворенням кальцій гідроксиду: $$ \mathrm{CaO+H_2O=Ca(OH)_2}. $$
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини. Хімічні властивості ферум(ІІІ) гідроксиду.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій за участі сполук Феруму(ІІІ).
Ферум(ІІІ) гідроксид – нерозчинна основа, унаслідок його термічного розкладання утворюються ферум(ІІІ) оксид і вода: $$ \mathrm{2Fe(OH)_3=Fe_2O_3+3H_2O}. $$
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати неорганічні сполуки різних класів.
Речовина (1) утворена атомами Гідрогену, здатними заміщуватися атомами металічних елементів, і кислотним залишком сульфітної кислоти – сульфітна кислота (Б).
Речовина (2) утворена катіонами Магнію й ортофосфат-аніонами – сіль магній ортофосфат (Д).
Речовина (3) утворена катіонами Кальцію й гідроксид-аніонами – розчинна основа кальцій гідроксид (Г).
Речовина (4) утворена катіонами Кальцію й аніонами Оксигену – основний кальцій оксид (В).
Відповідь: 1Б, 2Д, 3Г, 4В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Основи. Способи добування нерозчинних основ.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування нерозчинних основ.
Нерозчинні основи добувають реакцією обміну між сіллю і лугом у водному розчині:
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Кальцій оксид і кальцій гідроксид.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей кальцій оксиду й кальцій гідроксиду, уміння прогнозувати продукти електролітичної дисоціації кальцій гідроксиду.
Головним складником негашеного вапна є кальцій оксид. Унаслідок його реакції з водою утворюється кальцій гідроксид:
\begin{gather*} \mathrm{CaO+H_2O=Ca(OH)_2}. \end{gather*}У водному розчині кальцій гідроксид дисоціює на катіони Кальцію і гідроксид-аніони:
\begin{gather*} \mathrm{Ca(OH)_2=Ca^{2+}+2OH^-}. \end{gather*}Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку знання тривіальних назв неорганічних речовин.
1 натрій гідрогенкарбонат – питна сода (Б)
2 силіцій(IV) оксид – кварцовий пісок (Д)
3 натрій хлорид – кам’яна сіль (А)
4 кальцій гідроксид – гашене вапно (Г)
Відповідь: 1Б, 2Д, 3А, 4Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати осно́вні, кислотні, амфотерні й несолетворні оксиди.
Класифікацію оксидів за їхнім складом і хімічними властивостями наведено на рисунку 1.
Рис. 1. Класифікація оксидів
До основних оксидів належать:
- оксиди всіх металічних елементів головної підгрупи першої групи;
- оксиди всіх металічних елементів головної підгрупи другої групи, починаючи з магнію \((\mathrm{Mg\ –\ Ra})\);
- оксиди металічних елементів у нижчих значеннях валентності, наприклад \(\mathrm{MnO, FeO}\).
Кислотними оксидами є більшість оксидів неметалічних елементів (\(\mathrm{SO_3,\ P_2O_5}\) тощо). Вищі оксиди металічних елементів зі змінною валентністю також виявляють переважно кислотні властивості, наприклад: \(\mathrm{CrO_3, Mn_2O_7, V_2O_5}\).
Амфотерні оксиди під час взаємодії з кислотою або кислотним оксидом виявляють властивості, характерні для основних оксидів. Так само, як основні оксиди, вони взаємодіють iз кислотами з утворенням солі й води. У реакціях із лугами або з оксидами лужних і лужноземельних елементів амфотерні оксиди виявляють кислотні властивості.
A силіцій(IV) оксид – кислотний, тому реагує з натрій гідроксидом і не реагує з хлоридною кислотою
Б нітроген(І) оксид несолетворний, тому не реагує ні з натрій гідроксидом , ні з хлоридною кислотою
B магній оксид основний, тому реагує з хлоридною кислотою і не реагує з натрій гідроксидом
Г цинк оксид амфотерний, тому реагує як із натрій гідроксидом , так і з хлоридною кислотою
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати луги за їхніми хімічними формулами, застосовувати знання про способи добування лугів.
Із-поміж металів, яким відповідають основи, формули яких наведено в умові завдання, до активних належить лише кальцій. Йому відповідає луг – кальцій гідроксид. Одним зі способів добування лугів є взаємодія лужних і лужноземельних металів із водою, зокрема кальцій реагує з нею з утворенням кальцій гідроксиду й виділенням водню:
\begin{gather*} \mathrm{Ca+2H_2O=Ca(OH)_2+H_2\uparrow} \end{gather*}Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей лугів.
Натрій гідроксид – луг (розчинна основа). Це – електроліт, який у водному розчині дисоціює на катіони Натрію і гідроксид-аніони:
$$ \mathrm{NaOH\rightarrow Na^++OH^-}. $$
Під дією гідроксид-аніонів у водному розчині фенолфталеїн набуває малинового кольору.
Натрій гідроксид реагує з кислотними оксидами.
Натрій гідроксид – речовина йонної будови.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Гідроксиди.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати властивості кальцій гідроксиду.
Кальцій гідроксид – речовина білого кольору, малорозчинна у воді. У водному розчині дисоціює на катіони Кальцію і гідроксид-аніони. Тому під дією гідроксид-аніонів у водному розчині кальцій гідроксиду фенолфталеїн набуває малинового кольору.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Сульфур(ІV) оксид.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій за участі сульфур(ІV) оксиду.
Сульфур(ІV) оксиду відповідає двохосновна сульфітна кислота, яка може утворювати як середні солі (сульфіти), так і кислі – гідрогенсульфіти. За мольного співвідношення сульфур(ІV) оксиду й натрій гідроксиду 1 : 1 хімічна реакція між ними відбувається за рівнянням: $$ \mathrm{SO_2+NaOH=NaHSO_3.} $$
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини. Карбон(ІV) оксид.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей карбон(ІV) оксиду.
Карбон(ІV) оксид є кислотним, тому реагує з натрій гідроксидом (лугом):
\begin{gather*} \mathrm{CO_2+NaOH=NaHCO_3};\\[7pt] \mathrm{CO_2+2NaOH=Na_2CO_3+H_2O}. \end{gather*}Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про хімічний склад, будову й загальні властивості лугів для прогнозування властивостей представників цієї групи неорганічних сполук.
Натрій гідроксид – добре розчинна у воді речовина йонної будови, термічно стійка, його розплав проводить електричний струм, не взаємодіє з амоніаком.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про хімічний склад, будову й загальні властивості лугів для прогнозування властивостей представників цієї групи неорганічних сполук.
Калій гідроксид – добре розчинна у воді речовина йонної будови, сильний електроліт, у водному розчині дисоціює з утворенням гідроксид-аніонів, які зумовлюють зміну забарвлення фенолфталеїну на малиновий, утворюється внаслідок взаємодії металу з водою: $$ \mathrm{2K+2H_2O=2KOH+H_2\uparrow} $$
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні відомості про металічні елементи й метали. Алюміній, сполуки Алюмінію.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей алюмінію, сполук Алюмінію.
I Алюміній належить до p-елементів, в його атомі заповнюється електронами p-підрівень: $$ \mathrm{Al}\ 1s^22s^22p^63s^23p^1. $$
II Алюміній гідроксид за нагрівання розкладається: $$ \mathrm{2Al(OH)_3=Al_2O_3+3H_2O.} $$
III У йона \(\mathrm{Al^{3+}}\) така сама електронна конфігурація, як в атома Неону: $$ \mathrm{Al^{3+}\ }1s^22s^22p^6. $$
IV Для добування водню в лабораторії можна використати алюміній і хлоридну кислоту: $$ \mathrm{2Al+6HCl=2AlCl_3+3H_2\uparrow}. $$
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Луги.
Завдання скеровано на перевірку знання будови й хімічних властивостей лугів.
Натрій гідроксид – луг, йонна речовина, сильний електроліт, у водному розчині дисоціює з утворенням катіонів Натрію і гідроксид-аніонів.
Тобто правильними щодо цієї речовини є твердження:
2 взаємодіє з кислотними оксидами
4 у його водному розчині фенолфталеїн набуває малинового кольору
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Класифікація основ. Луги.
Завдання скеровано на перевірку знання класифікації основ за розчинністю.
Луги – розчинні основи (рис. 1). З-поміж сполук, формули яких наведено, умову завдання задовольняє барій гідроксид.
Рис. 1. Луги – розчинні основи
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди, основи, кислоти, солі.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати формули оксидів, основ, кислот, солей.
Клас неорганічних сполук | Визначення | Речовина | |||
Формула | Назва | ||||
1 | кислоти | Складні речовини, утворені атомами Гідрогену, сполученими з кислотними залишками. Валентність кислотного залишку дорівнює кількості атомів Гідрогену в молекулі кислоти | $$ \mathrm{H_2SO_4} $$ | сульфатна кислота | B |
2 | оксиди | Складні речовини, утворені двома елементами, одним із яких є Оксиген у ступені окиснення –2 | $$ \mathrm{SO_3} $$ | сульфур(VI) оксид | Д |
3 | основи | Складні речовини, утворені катіонами металічних елементів й аніонами гідроксильних груп. Кількість гідроксильних груп у формулі основи дорівнює ступеню окиснення металічного елемента в ній | $$ \mathrm{Ca(OH)_2} $$ | кальцій гідроксид | A |
4 | солі | Складні речовини, йонні сполуки. Середні солі утворені катіонами металічних елементів або/та амонію й аніонами кислотних залишків | $$ \mathrm{CaSO_4} $$ | кальцій сульфат | Б |
Відповідь: 1В; 2Д; 3А; 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Розчини. Електролітична дисоціація. Електролітична дисоціація лугів.
Завдання скеровано на перевірку вміння використовувати таблицю «Розчинність кислот, основ, амфотерних гідроксидів і солей у воді за температури 20–25 °С» для прогнозування продуктів електролітичної дисоціації лугів.
Унаслідок дисоціації у водному розчині натрій гідроксиду утворюються катіони Натрію і гідроксид-аніони:
$$ \mathrm{NaOH\rightarrow Na^++OH^-} $$Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати формули лугів.
Луги – розчинні основи, містять катіони лужного чи лужноземельного елемента й гідроксид-аніони. Умову завдання задовольняє натрій гідроксид \(\mathrm{NaOH}\).
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Генетичні зв’язки між неорганічними сполуками різних класів. Лужні метали.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій лужних металів із водою.
Натрій – лужний елемент. Натрій реагує з водою з утворенням натрій гідроксиду – лугу – і виділенням водню:
$$ \mathrm{2Na+2H_2O=2NaOH+H_2\uparrow .} $$Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Розчини. Електролітична дисоціація.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати рівняння електролітичної дисоціації.
Речовина | |||
Назва | Рівняння електролітичної дисоціації | ||
1 | нітратна кислота | $$ \mathrm{HNO_3\rightarrow H^++NO^-_3} $$ | A |
2 | алюміній сульфат | $$ \mathrm{Al_2(SO_4)_3\rightarrow 2Al^{3+}+3SO^{2-}_4} $$ | Г |
3 | барій хлорид | $$ \mathrm{BaCl_2\rightarrow Ba^{2+}+2Cl^-} $$ | Б |
4 | калій гідроксид | $$ \mathrm{KOH\rightarrow K^++OH^-} $$ | B |
Відповідь: 1А, 2Г, 3Б, 4В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Назви неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння називати неорганічні речовини за систематичною номенклатурою.
Речовина | |||
Формула | Назва | ||
1 | $$ \mathrm{HCl} $$ | хлоридна кислота | Б |
2 | $$ \mathrm{H_3PO_4} $$ | ортофосфатна кислота | Г |
3 | $$ \mathrm{CaO} $$ | кальцій оксид | A |
4 | $$ \mathrm{P_2O_5} $$ | фосфор(V) оксид | B |
Відповідь: 1Б, 2Г, 3А, 4В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Загальна хімія. Закон збереження маси речовин у хімічних реакціях. Хімічні рівняння.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати хімічні рівняння.
У хімічному рівнянні
$$ \mathrm{2Al(OH)_3+3H_2SO_4=Al_2(SO_4)_3+6H_2O} $$сума коефіцієнтів становить \(12\ (2+3+1+6).\)
Відповідь: 12.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Нерозчинні основи.
Завдання скеровано на перевірку знання складу та властивостей нерозчинних основ.
Нерозчинні основи за нагрівання розкладаються на оксид металічного елемента й воду. Прикладом є термічне розкладання ферум(ІІІ) гідроксиду.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші. Розчини. Розчинність речовин.
Завдання скеровано на перевірку вміння порівнювати розчинність речовин.
Целюлоза – біополімер, у воді не розчиняється.
Ацетилен – малорозчинний у воді газ.
Кальцій сульфат – малорозчинна речовина, а барій гідроксид – луг, який добре розчиняється у воді. Про це можна дізнатися з таблиці «Розчинність кислот, основ, амфотерних гідроксидів і солей у воді за температури 20–25 °С».
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Якісні реакції на деякі йони.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій за участі деяких йонів.
Скорочені йонні рівняння реакцій, про які йдеться в завданні, такі:
\begin{gather*} \mathrm{Al^{3+}+3OH^-=\underset{}{\underbrace{Al(OH)_3}_{\text{білий драглистий}}}\downarrow ;}\\[7pt] \mathrm{Fe^{2+}+2OH^-=\underset{\text{пластівчатий}}{\underbrace{Fe(OH)_2}_{\text{сіро-зелений}}}\downarrow ;}\\[7pt] \mathrm{Fe^{3+}+3OH^-=\underset{}{\underbrace{Fe(OH)_3}_{\text{бурий драглистий}}}\downarrow ;}\\[7pt] \mathrm{NH^+_4+OH^-=\underset{\text{із різким запахом}}{\underbrace{NH_3}_{\text{безбарвний}}}\uparrow +\ H_2O;}\\[7pt] \end{gather*}Відповідь: 1Г, 2А, 3Б, 4В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Луги й нерозчинні основи.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей лугів і нерозчинних основ.
Нерозчинні основи за нагрівання розкладаються на відповідний оксид і воду.
Луги реагують із солями у водних розчинах, якщо хоча б один з продуктів реакції обміну між ними – основа чи сіль – є нерозчинним.
Відповідь: 3Б, 4А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні поняття і закони хімії. Закон збереження маси речовин. хімічні рівняння.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати закон збереження маси речовини для записування хімічних рівнянь. $$ \mathrm{2Al(OH)_3+3H_2SO_4=Al_2(SO_4)_3+6H_2O} $$
Сума коефіцієнтів у хімічному рівнянні – \(12\ (2+3+1+6)\).
Відповідь: 12.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Хімічна реакція. Типи хімічних реакцій. Основи. Лужні та лужноземельні метали.
Завдання перевіряє розуміння з опису досліду типів хімічних реакцій, дії лугів на індикатор, фізичних і хімічних властивостей лужних металів.
Речення «Він плавиться, перетворюючись на кульку, яка швидко рухається поверхнею води» говорить про те, що реакція є екзотермічною. Натрій – лужний метал, а лужні метали з водою утворюють луг і при цьому виділяється водень. Про утворення лугу свідчить те, що розчин поступово набуває малинового кольору. Отже, із наведених тверджень правильними є І і ІV.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні класи неорганічних сполук. Основи. Хімічні властивості, способи добування основ.
Завдання перевіряє знання хімічних властивостей і способів добування основ.
Купрум(ІІ) гідроксид – нерозчинна у воді основа (див. таблицю розчинності в тестовому зошиті), яка за нагрівання легко розкладається (властивість нерозчинних основ), і яку добувають реакцією обміну між розчинною сіллю й лугом. Тому з наведених варіантів відповіді правильний лише Б.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні класи неорганічних сполук. Солі. Добування солей.
Завдання перевіряє розуміння утворення середніх і кислих солей залежно від мольного співвідношення речовин у реакціях між лугами і багатоосновними кислотами.
Для виконання завдання необхідно зіставити певні кількості речовин кислот і лугів. Ортофосфатна кислота трьохосновна, тому для утворення середньої солі при взаємодії з натрій гідроксидом необхідне мольне співвідношення кислоти і лугу 1:3. Такого співвідношення немає. Сульфатна кислота двохосновна, тому для утворення середньої солі при взаємодії з калій гідроксидом необхідне мольне співвідношення кислоти і лугу 1:2. Таке співвідношення наведено у варіанті Г.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про хімічний склад, будову й загальні властивості лугів для прогнозування властивостей представників цієї групи неорганічних сполук.
Калій гідроксид – добре розчинна у воді речовина йонної будови, термічно стійка, тому як його водний розчин, так і розплав проводить електричний струм. Є продуктом реакції калію з водою: $$ \mathrm{2K+2H_2O=2KOH+H_2} \uparrow . $$
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання перевіряє знання хімічних властивостей основних класів неорганічних сполук.
Для виконання завдання необхідно знати хімічні властивості основних класів неорганічних сполук.
I твердження правильне , тому що калій гідроксид – це розчинна у воді основа (луг), а луги взаємодіють з кислотами й кислотними оксидами.
II твердження неправильне , тому що оксид та гідроксид Калію – це сполуки металічного елемента, які в реакціях виявляють властивості основного оксиду й основи відповідно.
Отже, правильним є лише I твердження.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Хімічна реакція. Типи хімічних реакцій. Загальні відомості про металічні елементи та метали. Основи.
Завдання перевіряє здатність з опису хімічного досліду зрозуміти тип хімічної реакції, фізичних і хімічних властивостей лужноземельних елементів.
Лужноземельні елементи активно реагують з водою, тому реакція є екзотермічною. Унаслідок взаємодії лужноземельних елементів з водою утворюється основа (кальцій гідроксид – малорозчинна у воді основа) і водень. Тому з наведених тверджень правильними є лише І і ІV.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні класи неорганічних сполук. Основи. Хімічні властивості, способи добування основ.
Завдання перевіряє знання хімічних властивостей і способів добування основ.
Основний оксид взаємодіє з водою з утворенням відповідного гідроксиду за умови, якщо такий гідроксид розчиняється у воді. Із запропонованих оксидів лише кальцій оксиду відповідає розчинний гідроксид.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати луги.
Луги – розчинні основи. До лугів відносять гідроксиди лужних елементів і, попри малу розчинність у воді, кальцій гідроксид
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Властивості і фізіологічна дія неорганічних й органічних речовин.
Завдання скеровано на перевірку знання фізіологічної дії деяких неорганічних й органічних речовин.
Літій гідроксид – луг, їдка речовина, спричиняє хімічний опік шкіри.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Реакції обміну між електролітами у водному розчині.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині.
Реакції обміну між електролітами в розчинах відбуваються за участю йонів. Умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині наведено на схемі (рис. 1).
Рис. 1. Умови необоротності реакцій між електролітами у водних розчинах
Умову завдання задовольняє реакція нейтралізації між лугом і кислотою:
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук.
Речовиною \(\mathrm{X}\) у схемі перетворень
є кислотний карбон(IV) оксид:
$$ \mathrm{Ba(OH)_2+CO_2=BaCO_3\downarrow +\ H_2O.} $$Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Кальцій оксид і кальцій гідроксид.
Завдання скеровано на перевірку знання застосування сполук Кальцію.
Вапняне молоко, суспензія гашеного вапна \(\mathrm{Ca(OH)_2}\) у вапняній воді. Його застосовують для білення, для дезінфікування тощо.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди. Кальцій оксид і кальцій гідроксид.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей кальцій оксиду, тривіальних назв сполук Кальцію.
У завданні йдеться про основний оксид, що бурхливо реагує з водою. Умову завдання задовольняє кальцій оксид – негашене вапно, продуктом гідратації (реакції з водою) якого є кальцій гідроксид – гашене вапно.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку знання умов незворотності реакцій між електролітами у водних розчинах, способів добування нерозчинних основ, уміння встановлювати генетичні зв’язки між неорганічними речовинами.
Реакції обміну між електролітами в розчинах відбуваються за участю йонів. Умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині наведено на схемі (рис. 1).
Рис. 1. Умови необоротності реакцій між електролітами у водних розчинах
Умову завдання задовольняє реакція між купрум(ІІ) хлоридом і калій гідроксидом у водному розчині:
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати хімічні формули основ.
Усі речовини, формули яких наведено, утворені катіонами металічних елементів й гідроксид-аніонами. Ці речовини – основи.
Наведено формули калій гідроксиду, ферум(ІІ) гідроксиду та кальцій гідроксиду.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати формули неорганічних речовин різних класів.
Оксигеновмісна органічна речовина | ||||
Клас неорганічних сполук | Формула | |||
1 | сіль | \(\mathrm{KNO_3}\) | складна речовина, утворена катіонами металічного елемента й аніонами кислотного залишку | Б |
2 | оксид | \(\mathrm{SiO_2}\) | бінарна сполука з Оксигеном, ступінь окиснення якого –2 | Д |
3 | основа | \(\mathrm{KOH}\) | складна речовина, утворена катіонами металічного елемента й гідроксид-аніонами | B |
4 | кислота | \(\mathrm{HNO_3}\) | складна речовина, утворена атомами Гідрогену, здатними заміщуватися атомами металічних елементів, й аніонами кислотного залишку | Г |
Відповідь: 1Б, 2Д, 3В, 4Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні відомості про неметалічні елементи й неметали.
Завдання скеровано на перевірку вміння порівнювати фізичні й хімічні властивості неметалів, оксидів неметалічних елементів.
Для виконання завдання необхідно знати якісну реакцію на карбон(ІV) оксид.
Реактивом на карбон(ІV) оксид, який належить до кислотних, є вапняна вода (насичений розчин кальцій гідроксиду). Карбон(ІV) оксид із вапняною водою утворює осад білого кольору (\(\mathrm{CaCO_3}\)), азот із вапняною водою не реагує. $$ \mathrm{ CO_2+Ca(OH)_2\rightarrow CaCO_3\downarrow +H_2O } $$
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Класифікація хімічних реакцій.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати рівняння реакцій за участі неорганічних речовин, класифікувати хімічні реакції за різними ознаками.
Натрій бурхливо реагує з водою з виділенням великої кількості теплоти й утворенням водню і натрій гідроксиду. Тобто ця реакція є екзотермічною: \begin{gather*} \mathrm{2Na+2H_2O=2NaOH+H_2}\uparrow,\ \triangle H\lt 0. \end{gather*}
Атоми Натрію віддають електрони з утворенням катіонів: \begin{gather*} 2\overset{0}{\mathrm{Na}}+2\overset{+1}{\mathrm{H}}_2\mathrm{O}=2\overset{+1}{\mathrm{Na}}\mathrm{OH}+\overset{0}{\mathrm{H}}_2\uparrow ;\\[7pt] \mathrm{NaOH\rightleftarrows Na^+ +OH^-}. \end{gather*}
Фенолфталеїн – специфічний індикатор лужного середовища, у якому він набуває характерного малинового забарвлення. Тому його можна використати, щоби дослідити середовище розчину, який утворився в посудині після реакції.
Для якісного виявлення водню – одного з продуктів реакції – використати вапняну воду не можна, бо реакція не відбувається. Вапняна вода – насичений розчин кальцій гідроксиду – є реактивом на вуглекислий газ – карбон(ІV) оксид.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Алюміній і залізо.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати можливість перебігу хімічних реакцій між неорганічними речовинами.
Твердження Г є неправильним, бо алюміній оксид – малоактивна речовина. Алюміній гідроксид добувають реакцією обміну між солями Алюмінію і лугами в розчині.
Інші наведені в умові завдання твердження правильні:
A |
\(\mathrm{2Al(OH)_3=Al_2O_3+3H_2O}\) |
Б |
\(2\overset{0}{\mathrm{Al}}+\mathrm{6H^+=2Al^{3+}}+3\overset{0}{\mathrm{H}}_2\) |
B |
\(\mathrm{Al(OH)_3+3H^+=Al^{3+}+3H_2O;\ \ Al(OH)_3+OH^-=\left[Al(OH)_4\right]^-}.\) |
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Якісні реакції на деякі йони.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про якісні реакції на деякі йони для розпізнавання неорганічних речовин.
1. Реактивом на катіони Барію є сульфат-аніони, що є складниками сульфатної кислоти.
2. Реактивом на хлорид-аніони є катіони Аргентуму(І), що є складниками аргентум(І) нітрату.
3. З-поміж двох осадів – магній гідроксиду й цинк гідроксиду, що утворяться внаслідок добавляння розчину лугу, лише цинк гідроксид є амфотерним і розчиниться за надлишку лугу – калій гідроксиду.
Відповідь: 1В, 2А, 3Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Класифікація хімічних реакцій.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати хімічні реакції за різними ознаками.
Як натрій, так і кальцій є активними металами, реагують iз водою з утворенням відповідного гідроксиду й виділенням газуватого водню. Обидві реакції є екзотермічними, унаслідок їхнього перебігу змінюються ступені окиснення хімічних елементів:
\begin{gather*} \mathrm{2\underline{\overset{0}{Na}}+2\underline{\underline{\overset{+1}{H}_2}}\overset{-2}{O}=2\underline{\overset{+1}{Na}}\overset{-2}{O}\overset{+1}{H}+\underline{\underline{\overset{0}{H}_2}}\uparrow,\ \triangle}H\lt 0;\\[7pt] \mathrm{\underline{\overset{0}{Ca}}+2\underline{\underline{\overset{+1}{H}_2}}\overset{-2}{O}=\underline{\overset{+2}{Ca}}(\overset{-2}{O}\overset{+1}{H})_2+\underline{\underline{\overset{0}{H}_2}}\uparrow,\ \triangle}H\lt 0. \end{gather*}Однак кальцій гідроксид на відміну від натрій гідроксиду є малорозчинним (рис. 1).
Рис. 1. Фрагмент таблиці «Розчинність основ, кислот, солей та амфотерних гідроксидів у воді за температури 20–25 °С»
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди. Луги.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати формули оксидів лужних елементів.
Продуктом реакції калій оксиду з водою є калій гідроксид – луг.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Луги. Оксиди. Хімічні властивості натрій гідроксиду й фосфор(V) оксиду.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей лугів і кислотних оксидів, уміння прогнозувати й пояснювати спостереження.
Натрій гідроксид і фосфор(V) оксид – гігроскопічні речовини, тобто легко вбирають водяну пару з повітря. Фосфор(V) оксид реагує з водою з утворенням ортофосфатної кислоти. Тому маси посудин із обома речовинами збільшаться.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на