Розділ: Речовина
Тема: Суміші речовин. Види сумішей
Кількість завдань: 20
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати суміші, розпізнавати суспензії.
Суспензії є різновидом неоднорідних сумішей. Це зависі твердих частинок у рідкому середовищі.
Крейда, головним складником якої є кальцій карбонат, не розчиняється у воді. Унаслідок змішування крейди з водою утвориться каламутна завись частинок крейди у воді – суспензія, яка згодом під дією сили земного тяжіння розшарується: шар води над осадом крейди.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші. Неорганічна хімія. Неметали.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати спосіб розділення суміші з огляду на її склад.
Пісок, силіцій – тверді нелеткі речовини. Бром – рідина (температура тверднення −7,25 °C), яка не може кристалізуватися за умов, описаних у завданні. Йод – летка кристалічна речовина. Атоми йоду в молекулі сполучені досить міцними ковалентними зв’язками, а його молекули між собою – слабкими силами. Тому вже за незначного нагрівання йод не плавиться, а переходить з кристалічного стану в газуватий (зазнає сублімації), за охолодження пара йоду кристалізується.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші. Способи розділення сумішей.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати спосіб розділення суміші з огляду на її склад.
Для вилучення з води завислих частинок дрібного вугілля потрібно використати фільтрування.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Суміші. Способи розділення сумішей.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати спосіб розділення суміші з огляду на її склад і розпізнавати зображення способів розділення сумішей.
Перегонка (дистиляція) – очищення рідин від розчинних у ній нелетких сумішей або розділення сумішей рідин на фракції, які відрізняються складом, способом випарювання і подальшої конденсації утвореної пари.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Дисперсні системи.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати дисперсні системи, що трапляються в повсякденному житті.
Дим – природне явище, стійка дисперсна система з дрібних твердих частинок, завислих у повітрі або в інших газах. Дим — типовий аерозоль із розмірами частинок від \(10^{-7}\) до \(10^{-5}\) м. На відміну від більш грубодисперсної системи – пилу – дим не осідає під дією сили земного тяжіння.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати суміші, розпізнавати емульсії.
Емульсії – дисперсні системи, які утворені рідинами, що не змішуються. Тобто емульсії належать до неоднорідних сумішей.
У молоці краплі молочного жиру розподілені у водному середовищі. Тож молоко є емульсією. Про це свідчить і розшарування молока: із часом крапельки жиру спливають угору й утворюють на поверхні молока суцільний шар.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Суміші.
Завдання скеровано на розуміння поняття «суміш».
Складники суміші зберігають свою індивідуальність, їх можна виділити з неї. Наприклад, суміш кварцового піску з водою можна розділити фільтруванням, суміш вуглеводнів – дистилюванням.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Суміші. Способи розділення сумішей.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати спосіб розділення суміші з огляду на властивості її складників.
Морська вода – розчин солей. Суміш можна розділити дистилюванням: вода внаслідок нагрівання випаровується і конденсується, а розчинені в ній солі – ні.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші. Способи розділення сумішей.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати план розділення суміші з огляду на властивості її складників.
Магнітом із сухої суміші вилучають залізо.
Суміш солі з піском поміщають у воду й розчиняють кухонну сіль.
Фільтруванням відокремлюють пісок від розчину кухонної солі.
Випарюванням виділяють кухонну сіль із водного розчину.
Відповідь: В, Г, Б, А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші. Способи розділення сумішей.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати спосіб розділення суміші з огляду на її склад.
Для вилучення з води завислих частинок піску, глини, іржі потрібно використати фільтрування.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Кальцій оксид і кальцій гідроксид.
Завдання скеровано на перевірку знання застосування сполук Кальцію.
Вапняне молоко, суспензія гашеного вапна \(\mathrm{Ca(OH)_2}\) у вапняній воді. Його застосовують для білення, для дезінфікування тощо.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Початкові хімічні поняття. Суміші. Способи розділення сумішей.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати спосіб розділення суміші з огляду на властивості її складників.
У завданні йдеться про відстоювання як спосіб розділення суміші, складники якої мають різну густину.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші. Способи розділення сумішей.
Завдання скеровано на перевірку розуміння фізичних явищ, на яких ґрунтується розділення речовин із різними властивостями.
На рисунку зображено ділильну лійку – посудину, яку використовують у лабораторії для розділення рідин, що не змішуються. З-поміж речовин, назви яких подано у варіантах відповіді, рідиною, що не змішується із водою, є соняшникова олія.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати спосіб розділення суміші з огляду на її склад.
На рисунку схематично зображено розділення суміші двох рідин із різною густиною за допомогою ділильної лійки. Густина бензену менша за густину води, тому в ділильній лійці після розшаровування цих рідин шар бензену буде зверху, а води – знизу. Його можна видалити, відкривши кран ділильної лійки.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Гідроліз солей.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати реакцію середовища водних розчину солей і забарвлення індикатора в них.
Гідроліз солі – реакція йонного обміну між йонами солі й молекулами води, унаслідок якої середовище розчину солі може стати відмінним від нейтрального.
Гідроліз солі, утвореної слабкою основою i сильною кислотою, – це гідроліз за катіоном. Унаслідок цього середовище розчину стає кислим.
Гідроліз солі, утвореної сильною основою i слабкою кислотою, – це гідроліз за аніоном.
Гідроліз солі, утвореної слабкою основою і слабкою кислотою, відбувається як за катіоном, так і за аніоном. Реакція середовища нейтральна.
Солі, утворені сильною основою і сильною кислотою, не зазнають гідролізу. Реакція середовища нейтральна.
Сіль | утворена | Реакція середовища водного розчину | Забарвлення фенолфталеїну у водному розчині | |
Хімічна формула | основою | кислотою | ||
\(\mathrm{C_6H_5ONa}\) | сильною | слабкою | лужне | малинове |
\(\mathrm{Na_2SO_4}\) | сильною | сильною | нейтральне | – |
\(\mathrm{NH_4NO_3}\) | слабкою | сильною | кисле | – |
\(\mathrm{K_2CO_3}\) | сильною | слабкою | лужне | малинове |
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Хімічний зв’язок. Електронна формула молекули.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати спосіб розділення суміші з огляду на її склад.
Ділильна лійка – скляна посудина циліндричної (як на рисунку) або конічної форми. Ділильну лійку використовують у лабораторії для розділення рідин, що не змішуються.
Рідина з більшою густиною утворює нижній шар, тому її можна випустити краном в іншу посудину (на рисунку – хімічний стакан).
Виноградний цукор (глюкоза), оцтова (етанова) кислота й кухонна сіль (натрій хлорид) утворюють з водою істинні розчини.
Умову завдання задовольняє лише суміш води й соняшникової олії. Адже ці рідини не змішуються, густина олії менша від густини води.
Після змішування і відстоювання вода й соняшникова олія розшаруються. Воду можна злити через кран у посудину (див. рисунок).
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші речовин. Розчини
Завдання скеровано на перевірку розуміння понять розчин, розчинена речовина, кристалізація, уміння класифікувати дисперсні системи.
Калій хлорид – сіль, добре розчиняється у воді. Унаслідок розчинення калій хлориду утворюється прозорий безбарвний істинний розчин. Після випаровування води з розчину калій хлориду утвориться твердий залишок цієї солі.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші речовин.
Завдання скеровано на перевірку вміння розрізняти чисті речовини і суміші.
Чистою речовиною є водень.
Бензин – суміш вуглеводнів.
Повітря – суміш азоту й кисню з домішками деяких інших газів.
Ґрунт – багатокомпонентна суміш неорганічних й органічних речовин.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Речовина. Суміші речовин. Види сумішей.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати текстову й графічну інформацію, розрізняти чисті речовини, неоднорідні суміші, розчини – істині й колоїдні.
За результатами аналізу рисунка й наведених варіантів відповіді можна дійти висновку, що зображено випарювання водного розчину калій хлориду. Унаслідок нагрівання такого розчину у фарфоровій чашці за допомогою спиртового пальника вода випаровується, а калій хлорид кристалізується.
Водний розчин калій хлориду є істинним, оскільки це стійка рівноважна система частинок двох речовин – води і калій хлориду. Розміри молекул води, катіонів Калію і хлорид-аніонів не перевищують \(10^{-7}\ \text{см.}\)
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші. Способи розділення сумішей.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати й тлумачити подану в графічній формі інформацію про спосіб розділення суспензії.
Фільтрат – рідина, що пройшла крізь фільтрувальну перетинку під час фільтрування. На малюнку фільтрат позначено цифрою 4.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на