Розділ: Національний мультитест з української мови
Тест: Тренувальні мультитести НМТ 2026
Блок: Варіант 8
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
У подібних завданнях національного мультитесту завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні.
Готуючись до НМТ, опрацюйте перелік слів з нормативним наголосом.
Правильно виділено букви на позначення наголошених голосних у всіх словах, ОКРІМ рядка Г: Обруч.
Відповідь: Г.
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Однаковий звук [с] позначають букви, виділені в окремих словах у рядку В.
В інших варіантах виділені букви позначають різні звуки:
- У рядку А у словах дзьобі, дзвенить є звук [дз], а у слові зазвучало – [з].
- У рядку Б у словах тупотить, стежиною виділені букви позначають звук [т], а у слові схоплюється – звук [ц':], бо відбувається уподібнення приголосних за місцем і способом творення.
- У рядку Г у словах побачиш, усмішку виділені букви позначають звук [ш], а у слові роззирнешся – [с':], оскільки відбувається уподібнення приголосних за місцем і способом творення (зміни груп «шиплячий + свистячий» у групи «свистячий + свистячий»).
Відповідь: В.
ТЕМА: Орфографія. Правопис слів іншомовного походження
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Слово шніцель пишемо з -і (зверніть увагу, що -и пишемо в словах іншомовного походження після букв р, т, с, д, ш, ч, з, ц, ж ).
Відповідь: Б.
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
З дефісом треба писати всі слова в рядку А: слово політико-економічний пишемо з дефісом, оскільки це складний прикметник, утворений поєднанням двох слів; з дефісом також треба писати складні іменники, утворені з двох самостійних іменників без сполучного голосного звука: магнітолог-астроном, суші-бар.
В інших варіантах є слова, які треба писати разом або окремо: віцеконсул (слова з іншомовними частинами, такими як віце, екс, веб, контр тощо, пишуемо разом), максіспідниця (слова з першою частиною максі, міні, міді та іншими подібними іншомовними компонентами пишуться разом, якщо це не стосується абревіатур), соціально небезпечний (пишемо окремо прислівники, утворені з відносних прикметників, що зберігають на собі логічний наголос і не зливаються в одне слово з наступним прикметником або дієприкметником).
Відповідь: А.
ТЕМА: Будова слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
Фемінітиви утворюють за допомогою суфіксів від іменників чоловічого роду.
Суфікс -ин- використовуємо для утворення фемінітивів від іменникових основ на -ець та на приголосний: майстриня, творчиня, кравчиня.
Фемінітив до слова друкар – друкарка.
Відповідь: В.
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
Зауважмо, що займенники з частками аби-, де-, -сь пишуться разом (декотрий, абикому, абиякому, абикого), а з частками будь-, казна-, хтозна-, бозна-, -небудь – з дефісом (казна-де, який-небудь, бозна-скільки).
Зверніть увагу, що слово ніскільки пишемо разом, оскільки це заперечний прислівник, утворений за допомогою префікса ні-. Разом також пишемо прислівник чимскоріш та заперечний займенник з часткою ні: нічий.
Відповідь: Г.
ТЕМА: Орфографія
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Зверніть увагу, що при творенні прикметників за допомогою суфікса -ськ-(ий) від іменників, основа яких закінчується на приголосний, відбуваються фонетичні зміни:
- г, ж, з + -ськ-(ий) = -зьк-(ий);
- к, ч, ц + -ськ-(ий) = -цьк-(ий);
- х, ш, с + -ськ-(ий) = -ськ-(ий).
Отже, зміну приголосного позначають на письмі в усіх прикметниках рядка Б: гаазький, парубоцький, викладацький.
В інших варіантах відповідей є слова, основа яких закінчується на інший приголосний, тому в них не позначають зміну приголосного: студентський, заводський.
Зауважте, що пишемо тюркський (виняток).
Відповідь: Б.
ТЕМА: Морфологія. Прикметник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
Прикметники на -ій (м'яка група) пишемо, якщо основа закінчується на м'який приголосний, особливо на м'який -н- (супутній, житній). Також до групи на -ій належать прикметники, що походять від прислівників і мають основи на -жній, -шній (торішній).
Прикметники на -ий (тверда група) пишемо, якщо їхня основа закінчується на твердий приголосний (наприклад, природний, тривожний, продажний).
Відповідь: Б.
ТЕМА: Будова слова. Словотвір
Завдання перевіряє ваше вміння визначати спільнокореневі слова.
Корінь – головна значуща частина слова, що містить спільне значення для спільнокореневих слів (пекти, пекар, спечений, випічка) і виражає їхнє лексичне значення.
Зауважте! Треба відрізняти спільнокореневі слова від слів з омонімічними коренями. Так, у словах пекти і печеніг схожий корінь ПЕК/ПЕЧ, однак ці слова НЕ є спільнокореневими, оскільки корінь у них має різне лексичне значення.
Відповідь: В.
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Це завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Лексичної помилки НЕ допущено в рядку Б (зауважте, що хрещені, бо пов'язані з обрядом хрещення, а не хресні).
В інших варіантах потрібно виправити помилки: науковий ступінь, службовий телефон, приймальні пункти.
Відповідь: Б.
ТЕМА: Лексикологія. Синоніми
Це завдання перевіряє вміння добирати синоніми.
Слово буремний означає «неспокійний, розбурханий». Отже, синонімом до цього слова є бурхливий.
Відповідь: Г.
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Слова уніс, проложив – це росіянізми.
Слова вклад і внесок мають різне лексичне значення. Вклад – це грошова сума, внесена на збереження до ощадного чи іншого банку. Внесок – це персональне чи колективне досягнення в галузі культури, науки тощо.
Лексичне значення слова даний таке: «той, що дають; наявний; попередньо визначений, відомий». Його вживання часто є простим калькуванням з російської мови.
Відповідь – Г.
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібні розділові знаки в реченні та пояснювати їх уживання.
Неправильно обґрунтовано вживання розділових знаків у рядку Г.
У цьому реченні тире стоїть між підметом і присудком.
Відповідь: Г.
ТЕМА: Синтаксис. Пряма мова
Це завдання перевіряє ваше вміння замінювати пряму мову непрямою.
Зверніть увагу, що при заміні прямої мови на непряму слова автора стають головним реченням, а пряма мова – підрядним. При цьому непряма мова завжди стоїть після слів автора і приєднується до них сполучниками що, ніби, щоб, чи, а також сполучними словами хто, що, який, чий, коли, де, ніби.
Пряму мову в реченні
Тибетський цілитель сказав хворому: «Я не лікуватиму тебе, а лише допоможу одужати, якщо сам цього прагнеш»
правильно передано непрямою мовою в рядку Д: Тибетський цілитель сказав хворому, що не лікуватиме його, а лише допоможе одужати, якщо той сам цього прагне.
Відповідь: Д.
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при прямій мові
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати правильний розділовий знак при передачі чужої мови.
Розділові знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні у варіанті Г. Коли одна частина слів автора стосується тієї частини прямої мови, яка йде перед розривом, а друга – тієї, що йде після нього, то після слів автора ставиться двокрапка й тире, а пряма мова продовжується з великої літери: «Людина не для того створена, щоб зазнавати поразки, – запевняв Ернест Гемінґвей і додавав: – Людину можна знищити, але неможливо перемогти».
Якщо слова автора йдуть усередині прямої мови, то перед словами автора й після них ставимо комбінований знак кома й тире, а пряма мова продовжується з малої літери: «Бути людиною, – стверджував Антуан де Сент-Екзюпері, – це означає відчувати, що ти за все відповідаєш».
Якщо слова автора розривають пряму мову на межі двох речень, то після першої частини прямої мови ставлять кому (або знак оклику / питання), а після слів автора – крапку й тире: «Ми – не безліч стандартних “я", – переконував Василь Симоненко. – А безліч всесвітів різних».
Якщо пряма мова стоїть перед словами автора, то її беруть у лапки, після неї ставиться кома і тире, слова автора пишуть з малої літери: «Багато величного є на Землі, але немає нічого величнішого, як людина», – уважав славетний драматург Софокл.
Якщо слова автора йдуть перед прямою мовою, то після них ставимо двокрапку: Іван Франко писав: «Народи тільки тоді зможуть досягнути щастя й свободи, коли всі будуть ученими працівниками».
Відповідь: Г.
ТЕМА: Морфологія. Рід іменників.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати рід іменників та поєднувати їх з прикметниками.
Рід незмінних іншомовних іменників, що є власними назвами, визначають за загальною назвою, на позначення якої їх уживають. Відповідно до визначеного роду узгоджують і прикметник: Ай-Петрі – гора (чарівна), Огайо – штат (чоловічий рід), Чилі – країна (вона), Міссісіпі – річка (вона).
Тбілісі – незмінюваний іменник на позначення назви міста в Грузії. Отже, це іменник середнього роду. Запропоноване речення потрібно відредагувати.
Цієї весни затишне Тбілісі радо зустрічає туристів.
Відповідь – Д.
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм. Кличний відмінок.
Завдання перевіряє ваше вміння відмінювати іменники, правильно утворювати форму кличного відмінка іменників.
Закінчення іменників у кличному відмінку залежить від того, до якої відміни належить те чи інше слово. Якщо це іменники І або ІІ відміни, необхідно також врахувати групу.
У кличному відмінку імена по батькові мають закінчення -у (чоловічий рід ) та -о (жіночий рід). Отже, правильна форма кличного відмінка в діалозі – Жанно Сергіївно.
Відповідь – Б.
ТЕМА: Морфологія. Прикметник. Ступені порівняння прикметників.
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати форми ступенів порівняння якісних прикметників.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Складена форма найвищого ступеня порівняння утворюється за допомогою слів найбільш, найменш, які додаються до звичайного прикметника: найбільш міцний. Складена форма вищого ступеня утворюється за допомогою слів більш, менш, які теж додаються до простого прикметника: більш сучасний, менш корисний.
Отже, конструкцію менш корисніший утворено неправильно, адже в ній використано прикметник простої форми вищого ступеня. Потрібна форма – менш корисний.
Прикметники простої форми найвищого ступеня порівняння якнайзручніший та найелегантніший утворено правильно.
Відповідь – Г.
ТЕМА. Морфологія. Відмінювання іменників, поєднання іменників з числівниками.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки іменників, правильно поєднувати числівники з іменниками.
Завдання також перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до речення.
Проаналізуймо його.
Дієслова подякувати, дякувати поєднують з іменниками у формі давального відмінка. Отже, подякували Людмилі Володимирівні.
У місцевому відмінку іменники чоловічого роду ІІ відміни в множині мають закінчення -ах. Отже, розбіглися по класах.
Збірні числівники в українській мові НЕ поєднують з іменниками жіночого роду. Отже, три учениці.
Відповідь – Г.
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових.
Згадаймо, що наказовий спосіб дієслова виражає спонукання до дії, наказ, прохання тощо.
Наказовий спосіб має лише форми другої особи однини й першої та другої особи множини з такими закінченнями:
2 особа однини: -и, = ø (нульове закінчення)
1 особа множини: -ім(о), -мо
2 особа множини: -іть, -те
Отже, правильна форма дієслова є в рядку Д: почнімо.
В інших варіантах потрібно виправити помилки: ходімте – ходімо, ідемте – ідімо, дасиш – даси, поміте – помітить.
Відповідь – Д.
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст. Основні ознаки тексту. Логічна послідовність. Зв’язність і точність мовлення
Це робота з деформованим текстом, яка перевіряє ваше вміння відновлювати початкову послідовність і далі працювати з таким текстом, досліджувати його.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання. Потрібно проаналізувати, які засоби міжфразового зв’язку використано в тексті (займенники, лексичний повтор, прислівники, граматичні засоби, вставні слова тощо).
Проаналізуймо запропоновані рядки.
Речення з позначкою-трикутником є початковим реченням запропонованого деформованого тексту. У цьому реченні йдеться про заміну рекламних білбордів у Великобританії творами мистецтва.
Речення із символом-трапецією буде другим у тексті, адже тут зазначено, як називався цей проєкт і що він перетворив вулиці міста на художні виставки.
Наступним є речення, позначене колом: воно розповідає, де саме красувалися твори мистецтва британських художників.
Далі йде розповідь про те, що люди не просто дивилися на роботи, а й готові були за них заплатити. Отже, це речення із символом-ромбом.
І останнім має бути речення, позначене квадратом, адже воно пояснює, хто саме вносив вклад у цей масштабний проєкт, аби підтримати творче начало кожного художника.
Відповідь: Г.
ТЕМА: Синтаксис. Граматична помилка
Це завдання перевіряє знання граматичних норм української мови.
Зауважмо, не можна вживати один додаток, який стосується кількох однорідних присудків, якщо вони вимагають від нього різних відмінкових закінчень.
У реченні
Художники, куратори, власники ЗМІ, підприємці та, навіть, великі кінокомпанії вносили вклад у цей масштабний проєкт, аби підтримати та показати розмаїття барв і творче начало кожного художника
присудок підтримати вимагає додатка в родовому відмінку (кого?), а присудок показати – додатка в знахідному відмінку (що?).
Речення можна перебудувати так:
Художники, куратори, власники ЗМІ, підприємці та навіть великі кінокомпанії вносили вклад у цей масштабний проєкт, аби підтримати кожного художника та показати його розмаїття барв і творче начало.
Відповідь: Б.
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібні розділові знаки в реченні та пояснювати їх уживання.
Зверніть увагу, що пунктуаційна помилка є в реченні, позначеному квадратом: комою не потрібно виділяти слово навіть, адже воно ніколи не буває вставним.
Відповідь: Б.
ТЕМА: Синтаксис. Види речень
Завдання перевіряє вміння визначати види речень.
Згадаймо, що просте речення – речення, яке має одну граматичну основу, тобто складається з одного підмета і одного присудка (або тільки з одного головного члена). На відміну від складного речення, яке має дві або більше граматичних основ, просте виражає одну думку.
Речення «У 2013 році у Великобританії замість рекламних білбордів місто наповнилося творами мистецтва» і «На автобусах, рекламних щитах, зупинках – усюди красувалися твори мистецтва британських художників» є простими.
Відповідь: А.
Узагальнювальне слово при однорідних членах є в реченні, позначеному
ТЕМА: Синтаксис. Однорідні члени речення
Це завдання перевіряє ваше вміння визначати однорідні члени речення.
Пригадаймо, однорідні члени речення – це такі члени речення, що виконують одну синтаксичну роль, стосуються того самого члена речення і поєднуються між собою сурядним зв'язком. Однорідні члени речення рівноправні і не залежать одне від одного. Вони називають поняття, близькі за своєю сутністю. Однорідні члени разом пов'язані тим самим підрядним зв'язком з іншим членом речення, який їх пояснює або який вони пояснюють.
Узагальнювальні слова при однорідних членах є словами, що об’єднують групу однорідних членів речення і стоять перед ними або після них, виконуючи ту саму синтаксичну роль.
Узагальнювальне слово, виражене займенником усюди, є в реченні, позначеному колом.
Відповідь: Г.
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту.
Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
В – прийменник, службова частина мови, яка уточнює граматичне значення іменника і виражає зв'язки між словами в реченні.
Яку – указує на предмет, але не називає його. Отже, це займенник.
Легко – відповідає на питання як?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Або – службова частина мови, яка поєднує однорідні члени речення. Отже, це сполучник.
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–В, 4–Д.
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів, добирати відповідні за значенням фразеологізми.
З’ясуймо значення поданих фразеологізмів:
- Як з місяця впасти – не усвідомлювати того, що зрозуміле для всіх.
- Як сніг на голову – раптово. Цей фразеологізм потрібно вставити замість пропуску в реченні, позначеному 3.
- Як кіт наплакав – дуже мало. Цей фразеологізм потрібно вставити замість пропуску в реченні, позначеному 4.
- Як горіхи лущити – легко. Цей фразеологізм потрібно вставити замість пропуску в реченні, позначеному 2.
- Як мокре горить – дуже повільно. Цей фразеологізм потрібно вставити замість пропуску в реченні, позначеному 1.
Відповідь: 1–Д, 2–Г, 3–Б, 4–В.
ТЕМА: Синтаксис. Типи речень
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи складних речень.
Речення Пам’ятайте: голос має сприяти вашій кар’єрі, а не нівечити її є складним безсполучниковим, частини якого з’єднуються в одне смислове та граматичне ціле за допомогою інтонації.
Речення Чому ми довіряємо телекоментаторам і чому деякі з них стають улюбленими на багато років? є складносурядним, воно має дві рівноправні частини, з’єднані єднальним сполучником сурядності і.
Речення Ведучі, які мають привабливу зовнішність, але не володіють голосом, досить швидко зникають з екрана є складнопідрядним означальним реченням, оскільки від головної до підрядної частини можна поставити запитання які?. Зверніть увагу, що сполучник але тут поєднує однорідні присудки.
Речення Зрозуміло, що можна бути видатним журналістом, але подати репортаж мляво й невиразно – значить не вижити в професійній конкурентній боротьбі є складним із підрядним і сурядним зв’язком.
Відповідь: 1–Г, 2–Б, 3–В, 4–Д.
ТЕМА: Синтаксис. Типи речень
Виконуючи це завдання, поставте запитання до виділених фрагментів.
До виділеного фрагмента Починаючи з травня… ставимо запитання коли? Йому відповідає складнопідрядне речення часу Відколи існує туризм на Говерлі… .
До виділеного фрагмента здійснити сходження... ставимо запитання яку?. Йому відповідає складнопідрядне означальне речення ... пройти маршрут, що вперше проклали ще в 1880 році.
До виділеного фрагмента завдяки супроводу гіда... ставимо запитання чому? Йому відповідає складнопідрядне речення причини ... бо після обіду посилюється хмарність.
До виділеного фрагмента два двохтисячники ставимо запитання що? Йому відповідає складнопідрядне з’ясувальне речення ... пам'ятайте, що босоніжки, черевики...
Відповідь: 1–А, 2–В, 3–Б, 4–Г
ТЕМА: Синтаксис. Головні й другорядні члени речення
Завдання перевіряє вміння визначати головні й другорядні члени речення.
Зверніть увагу, що підметом є слово дівчата (хто?); присудком – попросили (що зробили?).
Слово зупинити є додатком (відповідає на питання що?, позначає дію іншого діяча, а не підмета).
Обставиною є слово звідти, бо відповідає на питання звідки?
Відповідь: 1–А, 2–Б, 3–В, 4–Д.



