Розділ: Національний мультитест з української мови
Тест: Тренувальні мультитести НМТ 2026
Блок: Варіант 9
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Однаковий звук позначають букви, виділені в окремих словах у рядку Г.
В інших варіантах виділені букви позначають різні звуки:
- У рядку А у словах кворум, кафедри виділені букви позначають звук [к], а у слові екзамен – [ґ], бо відбувається уподібнення приголосних за дзвінкістю (наступний дзвінкий приголосний [з] одзвінчує попередній глухий [к] і він вимовляється як [ґ]).
- У рядку Б у словах Чайковський, заспокоїтися виділені букви позначають звук [с'], а у слові просьбу – [з'], бо відбувається уподібнення приголосних за дзвінкістю (наступний дзвінкий приголосний [б] одзвінчує попередній глухий [с'] і він вимовляється як [з']).
- У рядку В у словах смієшся, усмішці виділені букви позначають звуки [с':] і [с'] відповідно, оскільки відбувається уподібнення приголосних за місцем і способом творення (зміни груп «шиплячий + свистячий» у групи «свистячий + свистячий»), а у слові знаєш – звук [ш].
Відповідь: Г.
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
У подібних завданнях тесту завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні.
Готуючись до НМТ, опрацюйте перелік слів з нормативним наголосом.
НЕПРАВИЛЬНО підкреслено букви на позначення наголошених голосних в усіх словах, позначених цифрами в рядку В.
Правильно ці слова потрібно наголошувати так: роздрібний, привезти, цемент, щипці, граблі.
Відповідь: В.
ТЕМА: Орфографія. Правопис ненаголошених Е, И
Щоб з’ясувати, який голосний (Е чи И) треба писати, потрібно змінити слово або дібрати спільнокореневе, у якому ненаголошений стане наголошеним: клекотіли, бо клЕкіт; щебетати бо щЕбіт; шелестіти, бо шЕлест; упевнений, бо пЕвність, держати, бо одЕржати.
Е пишемо в іменниках зі зменшувально-пестливим значенням: стрічечка.
Пишемо Е, якщо при змінюванні слова сумнівний звук випадає: справедливий, бо правда.
И пишемо в дієслівних коренях -бир-, -мир-, -пир-, -тир-, -стил-, -дир- перед наголошеним суфіксом -а-(-я-): набирати; у суфіксі -ив(о), який використовується для позначення збірних понять: мереживо. У слові невмирущий пишемо И, бо воно утворене від слова вмирати.
У деяких словах (переважно іншомовних) написання Е та И ніяк не перевіряється, такі слова треба запам’ятати: тремтіти, бентежний, кремезний.
Відповідь: Г.
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Подвоєні букви -нн- треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка А: лимонний, священний, неодмінний (при збігові двох однакових приголосних на межі кореня й суфікса).
В інших варіантах є слова, які треба писати з однією -н-: у прикметникових суфіксах -ан-, -ян-, -ен-, що не вказують на неможливість виконання дії або велику міру, та в суфіксах -ин-, -ін-: адресований, жаданий, скляний.
Відповідь: А.
ТЕМА: Морфологія. Дієслово. Дієвідміни. Закінчення дієслів
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати особові форми дієслів, визначати, до якої дієвідміни належить певне дієслово, правильно його писати.
До першої дієвідміни належать дієслова, які в усіх особах, крім 1-ї особи однини і 3-ї особи множини, в закінченнях мають -е- (-є-), а в 3-й особі множини закінчення -уть (-ють): охолонеш, відріжеш, насиплеш, любитимеш, боротимешся, покличеш, станеш, шитимеш, переможеш.
До другої дієвідміни належать дієслова, які в усіх особах, крім 1-ї особи однини і 3-ї особи множини, в закінченнях мають -и- (-ї-), а в 3-й особі множини закінчення -ать (-ять): перехоп..ш, закінч..ш, познач..ш.
Відповідь: В.
ТЕМА: Орфографія
Зверніть увагу, що при творенні прикметників за допомогою суфікса -ськ-(ий) від іменників, основа яких закінчується на приголосний, відбуваються фонетичні зміни:
- г, ж, з + -ськ-(ий) = -зьк-(ий);
- к, ч, ц + -ськ-(ий) = -цьк-(ий);
- х, ш, с + -ськ-(ий) = -ськ-(ий).
Якщо основа слова закінчується на інший приголосний, то в них не позначають зміну приголосного.
Отже, прикметники із суфіксом -ськ- можна утворити від усіх іменників у рядку Б: сиваський, карпатський, матроський.
У варіантах А, В, Г є слова з іншими суфіксами: узбецький, бузький, празький.
Відповідь: Б.
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами (префіксами).
Префікс пре- вживають переважно на позначення найвищої якості, перебільшення. Саме тому в словах преважкий, предовгий, прездоровий необхідно писати префікс пре- .
Префікс при- вживають на позначення приєднання, наближення до чогось або неповноти дії. Саме тому його потрібно писати в словах придбати, прибережний, привілля, прибуття, приморозити тощо.
Відповідь – Б.
ТЕМА: Орфографія. Правопис частин мови з часткою НЕ
Нездужати в значенні хворіти пишемо разом.
Також разом у переважній більшості пишемо НЕ з дієприкметниками: непідлитий, недоплетений, але якщо при дієприкметнику є слово, яке його пояснює, то пишемо окремо: не посаджений вчора.
Відповідь: В.
ТЕМА: Орфографія. Правопис великої літери
НЕ ДОТРИМАНО правил уживання великої букви в рядку Б.
Зверніть увагу, що в назві Товариство геодезистів України пишемо з великої літери перше слово і власну назву України.
Відповідь: Б.
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова
Це завдання перевіряє правильне слововживання.
Лексичної помилки НЕМАЄ в рядку А.
В інших варіантах потрібно виправити помилки:
- відмовлятися від ідеалів;
- здобути користь із ситуації;
- підбивати підсумки.
Відповідь: А.
ТЕМА: Синтаксис
У реченні «Зважте, чи доцільно частіше використовувати хоча й прості, та все ж магічні слова «прошу» й «дякую» через необхідність їх для налагодження взаємин» замість дієприслівникового звороту, який підтверджував необхідність використання слів «прошу» й «дякую», є складнопідрядне з’ясувальне речення: зважте (на що?), чи доцільно…
Тобто маємо тут висловлення сумніву щодо використання цих слів. А це НЕ відповідає змісту запропонованого вислову-рекомендації.
Відповідь: Г.
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова
НЕМАЄ лексичних помилок у реченні «Одним з найдавніших зразків ландшафтного мистецтва є старовинний парк у селі Сокиринці Чернігівської області».
В інших реченнях допущено лексичні помилки. Правильно має бути так:
- перегорнути сторінку, а не перевернути;
- перлиною України, а не жемчужиною;
- просто неба, а не під відкритим небом;
- оглядових майданчиків, а не смотрових площадок.
Відповідь: В.
ТЕМА: Синтаксис. Граматична помилка
Завдання перевіряє вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Пригадайте: дія, названа дієприслівником, у реченні повинна стосуватися того ж діяча, що й дія, названа присудком.
Неправильно побудовано речення в рядку Б.
Не вживаємо дієприслівниковий зворот у безособових реченнях, коли діяч – додаток, виражений формою давального відмінка.
Можна відредагувати це речення таким чином:
Хоча багато дослідників не мали технічних можливостей побачити атом, це не завадило їм усе глибше занурюватися в таємниці «атомного» мікросвіту.
Відповідь: Б.
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному реченні.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів, правильно розставляти розділові знаки та пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
Кому (5) у завданні обґрунтовано як розділовий знак між частинами складного речення, що поєднано безсполучниковим зв’язком. Насправді це кома перед підрядною частиною складного речення (підрядне обставинне допустове, питання – незважаючи на що?)
Решту знаків пояснено правильно.
Відповідь – Д.
ТЕМА: Синтаксис. Будова складнопідрядного речення. Види підрядних речень.
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Від головної частини до частини, запропонованої в рядку А, можна поставити питання з якої причини?. Отже, це складнопідрядне речення з підрядним обставинним причини.
Від головної частини до частин, запропонованих у рядках В та Д, можна поставити питання незважаючи на що?, усупереч чого?. Отже, тут утворяться складнопідрядні речення з підрядними обставинними допустовими.
Від головної частини до частини, запропонованої в рядку Б, можна поставити питання навіщо?, з якою метою?. Отже, тут утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним мети.
А от частина, запропонована в рядку Г, відповідає на питання як довго?.
Отже, це складнопідрядне речення з обставинним часу.
Відповідь – Г.
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Написання й відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми чоловічих і жіночих імен по батькові від помилкових.
Чоловічі імена по батькові утворюють за допомогою суфіксів -ович, -йович, жіночі – -івн(а), -ївн(а). Окремі імена утворюють форму по батькові з іншими суфіксами: Савович, Ілліч, Кузьмич.
Правильно утворено всі імена по батькові в рядку Б.
В інших варіантах потрібно виправити помилки: Валерійович, Ігорівна, Іллівна, Якович.
Відповідь – Б.
ТЕМА: Морфологія. Прикметник. Творення прикметників.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти основні способи творення відносних прикметників.
Якщо наголос падає на закінчення, завжди вживаємо суфікс -ов-. Отже, маршовий, гайовий, тіньовий.
Якщо наголос падає на основу, то після м’яких і шиплячих уживаємо суфікс -ев- . Отже, вишневий, замшевий, плюшевий.
Після твердих пишемо -ов-. Отже, палацовий.
Після подвоєних приголосних та Й вживаємо суфікс -єв-. Отже, магнієвий, алюмінієвий, а не алюмінійовий.
Відповідь – Г.
ТЕМА: Морфологія. Типи відмінювання кількісних числівників. Поєднання числівника з іменником.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки іменників, правильно поєднувати числівники з іменниками.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до речення.
Під час виконання такого завдання необхідно визначити, у якому відмінку вжите те чи інше слово в реченні.
У запропонованому реченні числівники вжито в родовому та знахідному відмінках. Отже, ста, від восьми до вісімдесяти.
Відповідь – Д.
ТЕМА: Морфологія. Займенник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно писати займенники.
Пригадаймо основні правила правопису займенників.
Разом пишемо:
- Неозначені займенники з частками де-, аби-, -сь: дехто, абиякий, щось.
- Заперечні займенники з часткою нi: ніхто, ніякий.
Окремо пишемо:
- Займенники, якщо мiж займенником i часткою стоїть прийменник: нi з ким, будь у що.
Через дефіс пишемо:
- Неозначені займенники з частками хтозна-, бозна-, казна-, будь-, -небудь: хтозна-що, будь-хто, хто-небудь.
Отже, помилки є в словах: де-котрий, аби-хто, де-який, хто-зна-що.
Відповідь: А.
ТЕМА: Морфологія. Прийменник.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прийменники, правильно й комунікативно доцільно використовувати форми прийменників у мовленні.
Прийменник по в українській літературній мові вживають досить рідко. Із західним відмінком він найчастіше вказує на мету або межу дії (піти по воду, пальто по коліна); з місцевим відмінком переважно виражає місце або час, стосунок до іншого предмета, спосіб дії: пливти по Дніпру, різьба по дереву, чинити по правді. Також неправильно вжиті й інші прийменники.
Потрібно використати такі прийменники: зі спортивної гімнастики, хвилююся за брата, конспект з математики, з вашою допомогою.
Відповідь – Д.
ТЕМА: Зміст і будова тексту
Зверніть увагу, що текст є складною структурною цілісністю, яку утворюють окремі речення, що в той чи той спосіб взаємопов’язані. Тож, виконуючи це завдання, звертайте увагу на зв’язок структурних елементів між собою.
Щоб окремі речення утворили мовну й змістову цілісність, тобто текст, вони мають бути пов’язані між собою: кожне наступне пов’язане з попереднім за допомогою певного смислового компонента, що послідовно продовжує, розгортає сказане вище.
Зауважмо, що зв’язність тексту забезпечують засоби міжфразового зв’язку, які є маркерами (сигналами) пов’язаності попереднього речення чи фрагмента з наступним. Засобами зв’язку між реченнями, які, безперечно, пов’язані при цьому змістовно й логічно, слугують різноманітні мовні елементи (лексичні, морфологічні й синтаксичні) й ритмомелодика. Уміння бачити ці засоби зв’язку допоможе «розкодовувати» написане іншими.
Речення, позначене символом-кружечком, є найбільш загальним за змістом, знайомить нас із Мартіном Купером. Слова «здійснив дзвінок» повʼязують це речення з реченням, позначеним трикутником («здійснив дзвінок» тобто «набрав»).
Наступним буде речення з символом-трпецією. Тут словам «мобільний телефон» відповідає синонімічн сполука «маленький пристрій».
У реченні, позначеному ромбом, бачимо констатацію важливості винаходу, про який ідеться в попередніх реченнях і згадку, що саме батьки спонукали Купера до занять інженерією.
А речення, де йдеться про те, що Мартін «не протестував» і навчався згідно з порадами батьків, є останнім у тексті.
Отже, зміст первісного тексту буде відновлено, якщо речення розмістити в послідовності, позначеній у варіанті Б.
Відповідь: Б.
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при відокремлених членах
Завдання перевіряє ваше вміння відокремлювати члени речення.
Зауважмо, що відокремлюємо обставину, виражену дієприслівниковим зворотом у реченні: «Він набрав знайомого з компанії-конкурента, одразу повідомивши, що розмовляє по мобільному телефону».
Відповідь: В.
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення, та існують у реченні для вираження певного ставлення спікера, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слова «зазначає видання "Експрес"» є вставними в реченні, позначеному у варіанті Д (речення з ромбом), оскільки вони не відповідають на питання й не є членами речення, але вказують на джерело повідомлення.
Відповідь: Д.
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати види речень.
Виконуючи це завдання, визначте граматичні основи речень.
Пригадайте, що просте речення має у своєму складі одну граматичну основу. Саме таким є речення, позначене у варіанті Г:
50 років тому, 3 квітня 1973 року, інженер компанії Motorola Мартін Купер здійснив перший у світі дзвінок мобільною мережею.
Відповідь: Г.
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати відокремлені члени речення.
Зауважмо, що відокремлена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом, є в реченні: «Він набрав знайомого з компанії-конкурента, одразу повідомивши, що розмовляє по мобільному телефону».
У реченні «50 років тому, 3 квітня 1973 року, інженер компанії Motorola Мартін Купер здійснив перший у світі дзвінок мобільною мережею» відокремлюється уточнювальна обставина часу.
Відповідь: А.
ТЕМА: Синтаксис. Типи речень
Виконуючи це завдання, поставте запитання до виділених фрагментів.
У реченні «Із багатьох джерел зараз можна дізнатися про доцільність переходу на здорове харчування» до виділеного фрагмента ставимо запитання про що? Йому відповідає складнопідрядне з’ясувальне речення «Різноманітні опитування свідчать, що споживання шкідливої їжі останнім часом зросло щонайменше втричі», від опорного слова свідчать у головній частині до підрядної частини ставимо запитання що?
У реченні «У Вашому щоденному меню завжди мають бути горіхи, фрукти чи сухарі з цільного зерна» до виділеного фрагмента ставимо запитання які? Йому відповідає складнопідрядне означальне речення «Один такий «перекус» може становити половину норми спожитих калорій, які ми отримуємо з повноцінного обіду», від опорного слова калорій у головній частині до підрядної частини ставимо запитання яких?
У реченні «Для збагачення раціону здоровими стравами готуйте фруктові желе, пастилу, вівсяне печиво з насінням, сирні запіканки» до виділеного фрагмента ставимо запитання з якою метою? Йому відповідає складнопідрядне речення мети «В умовах карантину виникає бажання піти до крамниці, аби поповнити домашні запаси сухариків, печива чи інших смаколиків», від головної частини якого до залежної ставимо запитання з якою метою?
У реченні «Завдяки приготованим удома солодощам однозначно збережете здоров’я та не витрачатимете зайвих коштів на смаколики з магазину» до виділеного фрагмента ставимо запитання через що? Йому відповідає складнопідрядне речення причини «Не можна їсти й одночасно дивитися телевізор чи сидіти за комп’ютером, адже тоді ми втрачаємо смак їжі й пропускаємо момент насичення», від головної частини якого до залежної ставимо запитання чому?
Відповідь: 1–Б, 2–В, 3–А, 4–Д.
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Будьте дуже уважними, виконуючи це завдання, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Найкраще – вказує на ознаку предмета, відповідає на питання яке? Отже, це прикметник.
У – прийменник, службова, незмінна частина мови, яка слугує для зв'язку слів у словосполученнях і реченнях, виражаючи відношення між ними.
Якщо – сполучник, який приєднує підрядне речення умови до головного.
Комусь – вказує на предмет, але не називає його. Отже, це займенник.
Відповідь: 1–Б, 2–В, 3–Г, 4–Д.
ТЕМА: Синтаксис. Типи речень
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи складних речень.
Речення «Жовтогарячі смуги були такі ясні, неначе вони горіли тихим полум'ям» є складнопідрядним порівняльним, оскільки від головної до підрядної частини можна поставити запитання подібно до чого?
Речення «Сонце сховалося за обрієм, небо затягнулося сірими хмарами, місто занурилося в тишу» є безсполучниковим, три частини якого з’єднуються в одне смислове та граматичне ціле за допомогою інтонації.
Речення «То вітерець дихне по ниві, то коник в житі засюрчить» є складносурядним, воно має дві рівноправні частини, з’єднані розділовим сполучником сурядності то ... то.
Речення «Така там була температура, і так мене парою проймало, і стільки крові з мене вийшло, що я відчув себе здоровшим» є складним із підрядним і сурядним зв’язком.
Відповідь: 1–Б, 2–В, 3–А, 4–Г.
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
З’ясуймо значення поданих фразеологізмів:
- лізти в голову – з’являтися у свідомості;
- лізти на стінку – бути надто збудженим;
- лізти зі шкіри – докладати надмірних зусиль;
- лізти на рожен – наражатися на небезпеку.
Відповідь: 1–Г, 2–В, 3–Д, 4–А.
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення в рядку А – це речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом. Оскільки узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, необхідно поставити тире.
Речення в рядку Б – це просте речення, у якому підмет і присудок виражені іменниками, тому тире між ними обов’язкове.
У реченні В тире стоїть на місці пропущеного присудка.
Речення в рядку Г ускладнене відокремленою прикладкою почесна варта весни, яка стоїть у кінці речення і виділена тире.
Речення в рядку Д – це складносурядне речення, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком.
Відповідь: ГДАБ.



