ЗНО онлайн 2015 року з історії України – пробний тест
Тестові завдання пробного тесту ЗНО 2015 року з історії України
ТЕМА: Стародавня історія України. Поява та розселення людей на території України.
Залюднення (поява перших людей) на території України розпочалося в добу палеоліту (давнього кам'яного віку), приблизно 1 мільйон років тому. Найдавніша стоянка первісних людей на території України знайдена біля с. Королеве на Закарпатті.
Перші люди жили невеликими групами, займалися збиральництвом і полюванням, використовуючи найпростіші знаряддя.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст. Розвиток культури та освіти Київської Русі та Галицько-Волинської держави.
На фото зображено чотири історичні пам’ятки ювелірного мистецтва.
Вироби (колти, підвіска, сережка) виготовлені з застосуванням технологій зернь, скань, емаль, що вказує на період Київської Русі. Також додатково вказує на це зображення Ісуса Христа та інших християнських символів і характерні для слов’ян стилізовані зображення птахів.
Таким чином, на фото зображені ювелірні шедеври Київської Русі.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі. Внутрішньо- та зовнішньополітична діяльність князів/княгині: Олега, Ігоря, Ольги, Святослава.
Велика княгиня київська Ольга звернулася з такими словами до древлян.
Ключові слова –– «вже не хочу мститися», «невелику данину», «Дайте мені від кожного двору по три голуби і по три горобці…» – допомагають визначити літописну легенду про помсту княгині Ольги древлянам, які вбили її чоловіка Ігоря.
Цей епізод описано в "Повісті минулих літ". Він стався після того, як древляни вбили чоловіка Ольги, князя Ігоря, під час збору данини. Ольга вирішила помститися за смерть чоловіка.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі. Князювання Володимира Великого. Запровадження християнства як державної релігії.
Християнство запроваджено як державну релігію Київської Русі в 988 р.
У 988 році князь Володимир Великий охрестив Київську Русь. Ця подія вважається офіційним запровадженням християнства як державної релігії. Спочатку Володимир охрестився сам, а потім наказав усьому населенню Києва пройти обряд хрещення у річці Почайна, що є притокою Дніпра.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст. Розвиток суспільно-політичного та господарського життя Київської Русі та Галицько-Волинської держави.
Для ідентифікації твору слід звернути увагу на його стилістику. Схожість джерела на структуру нормативно-правового акта чітко вказують на те, що це уривок з «Руської правди» – збірника законів часів Київської Русі, який був запроваджений Ярославом Мудрим.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава. Об’єднання Галицького та Волинського князівств. Роман Мстиславович.
На картосхемі позначено Галицько-Волинську державу та князівства, залежні від неї, за правління Романа Мстиславовича.
Роман Мстиславович (об'єднав Галичину і Волинь у 1199 р.) помер у 1205 р. Після його смерті настала довга епоха міжусобиць, яка тривала до 1238 р.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст. Розвиток суспільно-політичного та господарського життя Київської Русі та Галицько-Волинської держави.
Князі, бояри та інші представники панівної верхівки в Київській Русі могли передавати в спадок, продавати, дарувати, обмінювати у власність - вотчину.
Вотчина (від слова «отчина» — батьківська власність) — це родове спадкове земельне володіння, яке формувалося в Київській Русі з XI століття. Вона належала на праві приватної власності і могла передаватися в спадок, продаватися, даруватися або обмінюватися. Власниками вотчин були князі, бояри та інші представники феодальної верхівки.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст. Розвиток культури та освіти Київської Русі та Галицько-Волинської держави. Вишгородська ікона Богородиці (візантійська традиція).
На фото зображено Вишгородську ікону Богородиці, якає однією з найдавніших і найважливіших святинь Київської Русі. Належить до візантійського мистецтва.
Ікону, ймовірно, було створено візантійським майстром у Константинополі у XII столітті. Вона була подарована київському князю Мстиславу Великому (або Юрію Долгорукому) і близько 1131 року розміщена у Вишгороді.
Ікона - це сакральне (священне) зображення в християнстві, особливо поширене у православній та греко-католицькій традиціях.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині XIV – першій половині XVI ст.). Виникнення українського козацтва.
Цитований уривок відображає соціально-економічні причини виникнення українського козацтва.
Уривок «Пани користуються необмеженою владою не тільки над їхнім [селян] майном, але також над їхнім життям...» описує:
-
Надмірний соціальний гніт: Необмежена влада панів над життям і майном селян.
-
Посилення феодальної експлуатації: Це є прямим наслідком закріпачення селян і поширення панщини на українських землях у складі Речі Посполитої (Польщі).
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині ХVІ ст. Розвиток культури й освіти. Меджибізький замок.
На фото зображено Меджибізький замок.
Оборонно-фортифікаційну споруду, що виділяється високими стінами з підпорами і масивною восьмикутною триповерховою баштою з конрофорсами.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в першій половині ХVІІ ст. Козацькі повстання 1620-х – 1630-х рр.
Ключові в джерелі є дати, географічні назви, імена, словосполучення-маркери – «1637 р.», «Кумейки», «коронний гетьман Конецпольський», «вдавшись до підступу, здолав козаків» – допомагають визначити, що в уривку йдеться про ключову битву під час повстання козаків під проводом Павла Павлюка.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст. Місця основних подій війни.
На карті позначено межі українських земель у складі Речі Посполитої. На це вказують географічні назви міст і річок. Стрілки, місця битв, облог, ім’я гетьмана Б.Хмельницького вказують на хід Національно-визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст. Предмет ідентифікації – період війни.
Завдання спрямоване на перевірку знання початкового етапу розгортання Національно-визвольної війни середини XVII ст. На це вказують: Микитинська Січ (яка стала центром антипольського повстання, січень 1648 р.) місця основних битв (Жовті Води (1648 р.), Корсунь (1648 р.), Пилявці (1648 р.), Зборів (1649 р.)), міста, що перебували в облозі козаків (Львів (1648 р.), Збараж (1649 р.), урочистий вступ до Києва (грудень 1648 р.), місце підписання договору (Зборів (1649 р.)) і дії союзників козаків – кримських татар. Таким чином, картосхема дає уявлення про події Національно-визвольної війни від початку війни до Зборівського договору.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в 60–80-ті рр. XVII ст. Гетьманування І. Самойловича.
Предмет ідентифікації в завданні – мирний договір між Московією та Річчю Посполитою.
Ключові в завданні та джерелі імена, словосполучення-маркери – «гетьман І.Самойлович», «Запорозьке військо ніколи не зречеться… [Правобережної України]», «не так станеться, як Москва у своїх мирних умовах із поляками постановила…» – допомагають визначити, що в уривку йдеться про Вічний мир 1686 р.
Серед запропонованих варіантів відповіді лише два – Віленське перемир’я та Вічний мир – були укладені Москвою з Річчю Посполитою.
Саме на гетьманування І. Самойловича (1672–1687 рр.) припадає укладення Вічного миру (1686 р.).
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – у першій половини ХVІІІ ст. Гетьманування Д. Апостола. Обмеження автономії Гетьманщини. «Правління Гетьманського уряду» 1734 р.
Завдання передбачає співвідносити знання між періодами правління гетьмана Д. Апостола та створеними Росією органами для управління українськими землями.
Данило Апостол перебував при владі з 1727 по 1734 рр. Після його смерті було заборонено вибори гетьмана, а управління Гетьманщиною було передано Правлінню гетьманського уряду (1734–1750 рр.).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. Включення західноукраїнських земель до складу Австрійської імперії, адміністративно-територіальний поділ західноукраїнських земель.
Завдання передбачає зміни державної приналежності українських земель, а також знання хронології поділів Речі Посполитої у ХVІІІ ст. У даному випадку йдеться про Галичину, яка у 1772 р. перейшла в результаті Першого поділу Речі Посполитої до володінь австрійських Габсбургів.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. Промисловий переворот і зародження ринкової економіки.
Завдання передбачає знання особливостей розвитку українських земель у складі Російської імперії в першій половині ХІХ ст.
Попри те, що в цей час у Наддніпрянській Україні панували кріпосницькі відносини, там зароджується промислове виробництво, засноване на використанні парових двигунів. Це є свідченням початку промислового перевороту.
Натомість інші наведені відповіді – це явища, які стають характерними для другої половини ХІХ ст.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в другій половині XVIII ст. Розвиток культури, науки, освіти. Г. Сковорода.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери –– «останній представник поезії українського бароко», «став предтечею нової української літератури», «просякнувши її ідеями гуманізму та Просвітництва» – допомагають визначити, що в уривку йдеться про Г. Сковороду – українського просвітителя-гуманіста, філософа, поета, педагога. Освіту здобув у Києво-Могилянській академії. Переслідуваний світськими та духовними властями, з 1770-х років і до своєї смерті в 1794 р. вів життя мандрівного філософа. Його творча діяльність припадає на період завершення епохи бароко в українській культурі.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. Реформи Марії Терезії та Йосифа ІІ і українські землі.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати причинно-наслідкові зв’язки. У даному випадку визначати наслідки аграрних реформ Марії Терезії та Йосипа ІІ, які проводилися на західноукраїнських землях в останній чверті ХVІІІ ст.
Основним змістом реформ стало обмеження селянських повинностей.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. Повстання під проводом У. Кармалюка.
Завдання передбачає знання історико-географічного регіону, охопленого повстанням під проводом У. Кармалюка.
Повстанський рух проти соціального і національного гноблення під проводом Кармалюка, який тривав у 1813–1835 рр., охоплював територію Поділля.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст. Відкриття університетів.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «місто…, де вперше засяяло і розлилося по всій Давній Русі світло істинної [християнської] віри», «університет… названий на честь великого просвітителя Русі» – допомагають визначити, що в уривку йдеться про Київ, де у 1834 р. було відкрито університет названий на честь князя Володимира, який хрестив Русь.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст. Політика російського царизму щодо України. Валуєвський циркуляр.
Предмет ідентифікації в завданні – антиукраїнський документ царської влади.
У даному випадку мова йде про Емський указ царя Олександра ІІ 1876 р., у якому, крім чергових заборон на українську мову, ішлося про вислання М. Драгоманова і П. Чубинського з України.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії на початку ХХ ст. Створення політичних партій Наддніпрянщини.
Завдання спрямоване на перевірку знання перебігу подій, пов’язаних із політизацією українського національного руху в Наддніпрянській Україні.
У 1900 р. утворилася перша українська політична партія на теренах Російської імперії – Революційна українська партія.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії на початку ХХ ст. Земельна реформа П. Столипіна та її вплив на Україну.
Ключовими в джерелі, що містить статистичні матеріали, є словосполучення-маркери «з общини вийшли», «1916 р.», «Південна Україна», «Правобережна Україна». Вони допомагають визначити, що в уривку йдеться про столипінські реформи. Саме ці реформи передбачали руйнування селянської общини. Найбільш успішно цей процес відбувався на Правобережній Україні.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі на початку ХХ ст. Радикалізація українського політичного руху. І. Боберський.
На фото зображено І. Боберського, голову старшини (ради) гімнастичного товариства «Сокіл-Батько».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в Першій світовій війні. Перебіг воєнних дій на території України.
Вказана у завданні подія відбулась у 1914 р. у результаті успішного наступу російських військ, який отримав назву Галицька битва.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Еволюція поглядів політичних сил України щодо самовизначення українців (Універсали Центральної Ради).
Завдання передбачає знання змісту І Універсалу УЦР та його наслідків.
І Універсал було ухвалено УЦР 10 червня, а Генеральний Секретаріат був створений 28 червня 1917 р.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності. Брестський мир між УНР та державами Четверного союзу, Військова конвенція УНР з Німеччиною та Австро-Угорщиною.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери –– «Українська держава визнана», «Центральні держави», «мир… справедливо і корисно розв’язував питання про територіальні межі» –– допомагають визначити, що в уривку йдеться про мирний договір, укладений УНР з країнами Четвертного союзу (Німеччиною, Австро-Угорщиною, Болгарією та Османською імперією), які ще називали «центральними державами», у Брест-Литовську 9 лютого 1918 р.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності. Прихід до влади Директорії.
Завдання передбачає знання перебігу подій повалення влади гетьмана П. Скоропадського і приходу до влади Директорії.
Директорія – орган, створений для керівництва антигетьманського повстання, що розпочалося 14 листопада 1918 р. За місяць загони Директорії вступили до Києва, а гетьман зрікається влади і тікає до Німеччини. Щоб узаконити зміну влади і легітимізувати себе, Директорія скликає Трудовий конгрес, який по суті мав виконати роль Установчих зборів. Обраний за доволі суперечливим виборчим законом, Трудовий конгрес працював 23–28 січня 1919 р. і ухвалив низку важливих рішень, серед яких передачу влади Директорії УНР.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики. Неп в УСРР. Відбудова народного господарства.
Запровадження непу в 1921 р. почалося із заміни продрозверстки продподатком (на 1921 р. був у два рази меншим, ніж продрозкладка), який фактично дозволяв селянам здійснювати продаж сільгосппродукції після сплати державі продовольчого податку.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українська СРР в умовах нової економічної політики. Політика «коренізації» в УСРР (українізація).
Ключові в джерелі словосполучення-маркери –– «повна рівноправність української та російської мов», «усунення перешкод… розвитку української культури», «обов’язкове вивчення української мови» –– допомагають визначити, що в уривку йдеться про українізацію, яка була формою політики коренізації.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Радянська модернізація України. Радянська модернізація в Україні. Суспільно-політичне, соціально-економічне, культурне та релігійне життя.
Правильна відповідь випливає з логіки міркувань і аналізу умови завдання та кожного із запропонованих варіантів відповіді. Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у джерела виділяємо ключові слова-маркери, словосполучення, що дозволять впізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історичний період (п’ятирічка).
Зміст плакату чітко вказує на антицерковну кампанію, що розгорнулась у роки ІІ п’ятирічки, яка була оголошення «п’ятирічкою боротьби з релігією».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Радянська модернізація України. Радянська модернізація в Україні. Суспільно-політичне, соціально-економічне, культурне та релігійне життя. Причини та наслідки Голодомору 1932–1933 рр.
В уривку джерела описані дії влади – «радянська влада до того часу «заготовляла» наш хліб… аж доки ми не залишилися без фунта хліба», які чітко вказують на передумову Голодомору.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Західноукраїнські землі. Українські землі в складі Польщі, Румунії, Чехословаччини.
Завдання передбачає знання політики названих держав щодо українства у 1920–1930-ті рр.
Найбільш лояльною щодо українства у міжвоєнний період була політика Чехословаччини. Саме у Празі діяв Український вільний університет і Українська аграрна академія.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни. Включення Західної України, Бессарабії та Північної Буковини до складу УРСР.
Після укладення пакту Ріббентропа–Молотова 23 серпня 1939 р. між Німеччиною і СРСР, який поділяв Європу на сфери впливу, обидві сторони стали «впорядковувати» свої надбання. 1 вересня 1939 р. Німеччина напала на Польщу, 17 вересня 1939 р. – те саме зробив СРСР, прикриваючись гаслом захисту «єдинокровних братів» українців і білорусів. Два союзники знищили і поділили між собою суверенну державу і розпалили Другу світову війну. У липні 1940 р. СРСР пред’явив ультиматум Румунії, щоб та віддала Північну Буковину і Бессарабію. 2 серпня Північна і Південна Бессарабія і Північна Буковина були включені до складу УРСР, утворивши Чернівецьку й Ізмаїльську області.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни. Розгортання радянського партизанського руху. Визволення України.
Рух Опору був спричинений жорсткою окупаційною політикою Німеччини та її союзників.
Особливістю руху Опору було те, що він мав декілька течій. Одна з них радянська. Вона зародилася з перших днів радянсько-німецької війни, але в силу різних причин спочатку була малочисельною і серйозно не впливала на перебіг бойових дій. Лише після перелому у війні вона почала набирати силу і розмах. Пік чисельності і діяльності радянських партизан в Україні припадає на 1943 р., коли розгорнулось визволення території республіки. Однією з форм боротьби стали рейди в районі, де підтримка радянської влади була мінімальною. Тому головним завданням рейдів, окрім воєнних цілей, були: репрезентація радянської влади, нейтралізація впливу на території Правобережної і Західної України впливу ОУН, УПА, які представляли націоналістичну течію руху Опору.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Післявоєнна відбудова та розвиток України в 1945 – початку 50-х років. Розгортання ідеологічних кампаній.
Завдання передбачає знання змісту евфемізму «безрідний космополіт», що використовувався в СРСР (УРСР) у повоєнні роки.
Цей евфемізм був породжений ідеологічним наступу на суспільство – «ждановщиною». Ідеологічною основою «ждановщини» був російський шовінізм та антисемітизм.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації. Виникнення руху «шістдесятників», дисидентського руху наприкінці 1950 – початку 1960-х рр.
Так, у період політичної та економічної лібералізації суспільства (1953-1964 рр.) відбувалося зародження дисидентського руху. Це пояснюється тим, що, усунувши найбільш одіозні прояви сталінського режиму, не було усунуто радянську систему, яка створювала умови для появи сталінізму. Послаблення каральних заходів створило ілюзію можливості вільного висловлювання невдоволення радянською владою і породило появу «незгодних».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації. Зміни в промисловості та сільському господарстві, соціальній сфері. Реформування управління економікою.
Історична цінність карикатур полягає в тому, що вони дозволяють отримати уявлення про думки та настрої людей у певний час. Карикатури коротко подають або узагальнюють суть проблеми. Однак слід пам’ятати, що карикатурист передбачає повну поінформованість про події, явища, людей, яких стосується карикатура. Тому опрацювання карикатури часто потребує володіння додатковими історичними знаннями. Карикатурист є необ’єктивним і відверто не прагне подати різні позиції, бо висловлює лише свій (або замовника) погляд. За допомогою спеціальних художніх засобів він створює позитивне чи негативне враження, нерідко спираючись на певні стереотипи. Тому слід особливу увагу звертати на правила інтерпретації та аналізу карикатури. Заналом інтерпретація та аналіз передбачають відповіді на такі запитання:
- Які персонажі, предмети, речі, зображено на карикатурі?
- Якій події (явищу) присвячено карикатуру?
- Яке ставлення до персонажів (позитивне чи негативне) відображає карикатура?
- Яку оцінку, інтерпретацію персонажів (подій, явищ) подає карикатура?
- Які ідеї та політичні погляди сповідує автор? Як це можна визначити?
- Що відомо з інших джерел про події, пов’язані зі змістом карикатури?
- Чи спотворені реальні історичні події карикатурою?
Отже, карикатура, відповідно до умови завдання, присвячена проблемам управління народного господарства у 1950-х рр. і наголошує на шляху їх розв'язання – створення раднаргоспів (1957 р.). Наступний логічний крок: зіставлення подій з періодом. Раднаргоспи були впроваджені у період «відлиги»
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в період загострення кризи радянської системи. Політико-ідеологічна криза радянського ладу в Україні (середина 1960-х – початок 1980-х рр.). Культура і духовне життя.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Джерелом є агітаційно-пропагандистські значки.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на значках, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Встановлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Правильна відповідь випливає з аналізу зображеного. П’ятикутна зірка з портретом В. Леніна, напис-гасло «Завжди готовий!», «ВЛКСМ» свідчить, що це відзнаки дитячих і молодіжних комуністичних організацій «жовтенят», «піонерів», «комсомольців». Обов’язкове носіння цих значків і участь у цих політичних дитячих організаціях свідчили про ідеологізацію суспільного життя.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розпад Радянського Союзу і відродження незалежності України. Формування багатопартійності, виникнення Народного руху України за перебудову, перші альтернативні вибори до Верховної Ради.
Завдання передбачає знання політичних процесів у 1990–1994 рр.
У Верховній Раді УРСР/України, що була обрана вперше за альтернативною системою виборів, потрапила значна частина депутатів, які не поділяли радянські і комуністичні погляди.
Більшість опозиційних владі депутатів згуртували в парламентську фракцію Народна Рада. На противагу їй комуністична більшість провладних депутатів сформували «Групу 239». Проте вона не виявилась монолітною і більшість її членів підтримала Акт проголошення незалежності України 24 серпня 1991 р.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності. Дострокові вибори до Верховної Ради та вибори Президента України.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Джерелом є агітаційна листівка.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на плакаті, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Увідповіднюємо отриману інформацію з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Правильна відповідь випливає зі знання результатів виборів, які відбулися 1994 р. (зазначено на листівці). На цих виборах перемогу здобув Л. Кучма, який став другим Президентом України.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах незалежності. Грошова реформа.
Завдання передбачає застосування сформованих навиків визначення причинно-наслідкових зв’язків і знання соціально-економічного становища України в перші роки незалежності.
Перехід економіки на ринкові рейки, прорахунки в проведені реформ спричинили гіперінфляцію 1993–1994 рр. і стрімке погіршення становища більшої частини населення. У цих умовах купоно-карбованці, які не були повноцінною національною грошовою одиницею, остаточно втратили довіру населення і перестали виконувати значну частку функцій грошей, зокрема накопичення. Після стабілізації фінансового становища переважно за рахунок зовнішнього кредитування було прийнято рішення про запровадження національної грошової одиниці – гривні (вересень 1996 р.).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі. Внутрішньо- та зовнішньополітична діяльність князів/княгині: Олега, Ігоря, Ольги, Святослава. Князювання Володимира Великого та Ярослава Мудрого. Запровадження християнства як державної релігії.
Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава. Монгольська навала на південно-західні землі Русі.
1-Б. «Охрестився ж він у церкві Святої Софії... у городі Корсуні. По хрещенні ж привів Володимир цесарицю на обручення. Коли ж охрестили його... передали йому віру християнську...» - Х ст. (Хрещення Володимира Великого відбулося у 988 році).
2-А. «Аскольд же і Дір прийшли. І вискочили всі інші вої з човнів, і мовив Олег Аскольдові й Дірові: «Ви оба не є князі, ні роду княжого. А я єсмь роду княжого». - І тут винесли Ігоря. «А се - син Рюриків»...» - ІХ ст. (Захоплення Києва Олегом, вбивство Аскольда і Діра, згідно з «Повістю минулих літ», відбулося у 882 році).
3-В. «І заложив князь город - великий Київ, а в города сього ворота є Золоті... Спорудив [церкву] Благовіщення. Після цього він звів монастир святого Георгія Побідоносця...» - ХІ ст. (Зведення Золотих воріт, Софійського собору та інших споруд у Києві пов'язане з правлінням Ярослава Мудрого, яке припадає на ХІ ст. (1019-1054 рр.)).
4-Д. «І взяли татари місто Київ, місяця грудня в 6 день: а Дмитра воєводу привели пораненого до Батия, і не велів Батий убивати його ради його мужності...» - ХІІІ ст. (Взяття Києва військами хана Батия відбулося у 1240 році).
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–В, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі наприкінці ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст. Розвиток культури та освіти. Ф. Прокопович.
Українські землі в другій половині XVIII ст. Розвиток культури, науки, освіти. М. Березовський, І. Григорович-Барський.
Зазначені факти дають змогу визначити такі правильні відповіді:
Ф. Прокопович – церковний діяч, учений, поет-полеміст, ректор Києво-Могилянської академії, ідеолог реформ Петра І.
І. Григорович-Барський – архітектор, автор проектів культових і громадських об’єктів, водогону Києва.
М. Березовський – співак, член Болонської філармонічної академії, автор опер «Демофонт», «Іфігенія».
Й. Пінзель – скульптор, автор кам’яних статуй на фасаді собору Св. Юра у Львові та інших витворів.
Відповідь: 1–В, 2–Г, 3–А, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. Розвиток національного руху.
Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст. Розвиток громадівського руху.
Західноукраїнські землі у складі Австрійської (Австро-Угорської) імперії у другій половині ХІХ ст. Політизація національного руху й утворення перших політичних партій.
Завдання передбачає знання характеристик різних течій українського національного руху в ХІХ ст., як на західноукраїнських землях, так і в Наддніпрянщині.
Москвофіли – суспільна течія, що склалася в середині ХІХ ст. в Галичині, Буковині та Закарпатті, виступали за національно-культурну, а згодом і державну єдність із російським народом.
Радикали – суспільна течія, що виникла в 1870-ті рр. в Галичині, прагнули надати українському рухові політичного характеру та першими поставили перед собою завдання боротьби за незалежність України.
Хлопомани – суспільна течія, що виникла в 1830-ті рр., на Правобережній Україні, основу якої становила молодь зі спольщених українських або польських шляхетських родів, яка, усвідомивши свою відповідальність перед народом, свідомо зближувалася з ним.
Народовці – суспільна течія, що виникла в 1860-ті рр. в Галичині, спрямували свою діяльність на підвищення культурно-освітнього рівня національної свідомості українців.
Відповідь: 1–В, 2–А, 3–Г, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності. Гетьманський переворот і утворення Української Держави. Утворення ЗУНР. Прихід до влади Директорії.
Розгром Добровольчої армії генерала А.Денікіна призвів до встановлення радянської влади на території України.
Проголошення Української Держави на чолі з гетьманом П. Скоропадським сприяло відновленню поміщицького землеволодіння.
Після Утворення Західноукраїнської Народної Республіки її уряд запровадив державну монополію на продаж хліба, цукру, спирту, заборону на вивіз нафти.
Утворена Директорія очолила антигетьманське повстання, яке призвело до повалення режиму гетьмана П.Скоропадського і встановлення влади Директорії УНР.
Відповідь: 1–В, 2–Д, 3–Г, 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни. Установлення нацистського окупаційного режиму. Окупаційні зони, на які була розділена Україна.
На карті різними відтінками сірого, штрихуваннями та цифрами у відповідності з легендою карти позначені території окупаційних зон, які були утворені німецькими окупантами в 1941 р. на українських землях. Спираючись на назви міст, річок можна визначити, що під цифрою 1 позначено дистрикт «Галичина»; 2 – провінцію «Трансністрія» під управлінням румунської адміністрації; 3 – рейхскомісаріат «Україна»; 4 – військову адміністрацію німецького командування.
Відповідь: 1–Б, 2–Д, 3–А, 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Післявоєнна відбудова і розвиток України в 1945 – початку 50-х років. Радянізація західних областей України.
Україна в умовах десталінізації. Зміни адміністративно-територіального устрою УРСР.
Україна в період загострення кризи радянської системи. Конституція УРСР 1978 р.
Розпад Радянського Союзу і відродження незалежності України. Перші альтеративні вибори до Верховної Ради.
Завдання передбачає встановлення відповідності між періодами і подіями.
До періоду повоєнної відбудови та розвитку (1946 – початок 1950-х рр.) відноситься «саморозпуск» Української греко-католицької церкви (УГКЦ), який відбувся в 1946 р.
З періодом політичної та економічної лібералізації суспільства (1953–1964 рр.) пов’язана подія входження Кримської області до складу УРСР, що відбулася в 1954 р.
Із загостренням кризи радянської системи (1965–1985 рр.) пов’язано прийняття останньої конституції УРСР в 1978 р.
З розпадом Радянського Союзу та відродженням незалежності України (1985–1991 рр.) пов’язано проведення альтернативних виборів до Верховної Ради УРСР у 1990 р.
Відповідь: 1–А, 2–В, 3–Г, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Кочовики за раннього залізного віку. Заснування античних міст-колоній у Північному Причорномор’ї та Криму. Велике розселення слов’ян.
Правильна послідовність історичних явищ:
Б. Велика грецька колонізація – VІІІ–VІ ст. до н. е. Процес заснування стародавніми греками міст-держав (полісів) на узбережжі Чорного моря (Північне Причорномор’я) та в Криму.
В. Розпад Великої Скіфії – ІV ст. до н. е. Занепад і знищення могутньої скіфської держави, яка панувала у степах Північного Причорномор’я протягом декількох століть.
Г. Велике переселення народів – ІV–VІ ст. Грандіозний за масштабами рух племен та народів Європи і Азії.
А. Велике розселення слов’ян – V–VІІ ст. Процес розселення слов’янських племен з їхньої прабатьківщини на величезні простори Східної, Центральної та Південної Європи.
Відповідь – Б В Г А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі в 60–80-ті рр. XVII ст. Гетьманування І. Виговського. Ухвалення Гадяцьких пунктів. Гетьманування П. Дорошенка, І. Самойловича. Чигиринські походи турецько-татарського війська. Укладення найважливіших угод між іноземними державами, що стосувалися українських земель.
Завдання передбачає знання хронологічної послідовності подій другої половини ХVІІІ ст.
Чигиринські походи турецько-татарських військ – 1677–1678 рр.
Ухвалення Гадяцького договору – 1658 р.
Проголошення П. Дорошенка гетьманом усієї козацької України – 1668 р.
Укладення Бахчисарайського мирного договору між Московією та Османською імперією – 1681 р.
Відповідь – Б В А Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в умовах десталінізації. Виникнення руху «шістдесятників», дисидентського руху наприкінці 1950 – початку 1960-х рр.
Україна в період загострення кризи радянської системи. Опозиційний рух.
Завдання передбачає встановлення хронологічної послідовності подій, пов’язаних з розгортанням дисидентського руху.
Створення Л. Лук’яненком Української робітничо-селянської спілки – 1959 р.
Початок випуску В. Чорноволом «самвидавського» журналу «Український вісник» – 1970 р.
Заснування М. Руденком Української громадської групи сприяння виконання Гельсінських угод – 1976 р.
Участь В. Стуса в акції протесту в кінотеатрі «Україна» проти масових арештів дисидентів – 1965 р.
Відповідь – А Г Б В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності. Польсько-радянська війна на території України.
Українська СРР в умовах нової економічної політики. Неп в УСРР. Відбудова народного господарства.
Радянська модернізація України. Радянська модернізація в Україні.
Україна під час Другої світової війни. Включення Західної України, Бессарабії та Північної Буковини до складу УРСР.
Правильна відповідь випливає з логіки міркувань і аналізу умови завдання та кожного із запропонованих варіантів відповіді. Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
Предмет ідентифікації в завданні – події, зображені/відображені на плакатах.
Перший плакат відображає радянську пропагандистку версію агресії СРСР проти Польщі («Визвольний похід»). – вересень 1939 р. (Маркери: «зображення Червоної армії з озброєнням кінця 1930-х років», «Гасло: «Подати руку допомоги братському народу Західної України та Західної Білорусії – наш священний обов’язок!»).
Другий плакат пропагує переваги політики непу, запровадженої в 1921 р. (Маркери: Гасла: «Продовольчий податок. Віддай місту частину врожаю, рештою – розпоряджайся сам»).
Третій плакат пропагує мету радянської індустріалізації, вказує на її переваги. Плакат належить до першої половини 1930-х рр. (Маркери: «П’ятирічку за 4 роки», «Ми знаходимося напередодні перетворення із країни аграрної в країну індустріальну»)
Четвертий плакат закликає на війну проти Польщі 1920 р. (Маркери: «На Польський фронт», «РКП» тощо).
Відповідь – Г Б В А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Виникнення та розквіт Київської Русі. Внутрішньо- та зовнішньополітична діяльність князя Святослава.
Про князя Святослава Ігоревича йдеться в уривках: 1, 3, 6.
-
Уривок 1: «...на другий день посилає до імператора просити миру за такою умовою: [русичі] повинні віддати [візантійцям] Доростол...». Цей епізод описує завершення Балканських походів Святослава та його війну з Візантійською імперією. Святослав, після тривалої облоги в фортеці Доростол, змушений був укласти мирний договір із візантійським імператором.
-
Уривок 3: «...одолів він хозар, і город їхній столицю Ітіль, і город Білу Вежу взяв...». Цей уривок описує розгром Хозарського каганату Святославом у 964–966 рр.
-
Уривок 6: «Прийшов [князь] у Переяславець. І послав до греків послів, говорячи: «Хочу йти на вас»...». Цей уривок свідчить про початок військової кампанії Святослава на Балканах. Його амбіції перенести столицю з Києва до Переяславця на Дунаї (одна з цитат літопису: "не любо мені сидіти в Києві, хочу жити в Переяславці на Дунаї...") стали причиною конфлікту з Візантією.
Відповідь – 1 3 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині XIV – першій половині XVI ст.). Боротьба Польщі та Литви за Галицько-Волинську спадщину. Входження українських земель до складу інших держав.
Головними суперниками в боротьбі за галицько-волинську спадщину після смерті Юрія II Болеслава у 1340 р. були:
✅ 1. Велике князівство Литовське
✅ 2. Королівство Польща
✅ 6. Королівство Угорщина
Відповідь – 1 2 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності. Більшовицький режим в Україні.
Політика «воєнного комунізму» передбачала націоналізацію промисловості, запровадження загальної трудової повинності та продрозкладки (продрозверстки), заборону приватної торгівлі та згортання товарно-грошового обігу.
Відповідь – 2 5 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Україна під час Другої світової війни. Визволення України. Депортація кримських татар та інших народів Криму.
У даному випадку слід визначити події 1944 р., коли відбувалося завершення вигнання німецьких окупантів з України.
Відповідно правильні відповіді: Корсунь-Шевченківська наступальна операція радянської армії (січень–лютий 1944 р.); проведення депортації кримських татар (травень 1944 р.); визволення всієї території України від окупантів (жовтень 1944 р.).
Відповідь – 1 2 6.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з історії України за темами
- Усі тести ЗНО з історії України онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з історії України минулих років
- Усе про тест ЗНО з історії України
- Портрети історичних персоналій, обов'язкові на ЗНО
- Пам’ятки архітектури й мистецтва, обов’язкові на ЗНО
- Програма ЗНО з історії України
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра