Розділ: Мистецтво
Тема: Пам’ятки стародавньої історії України
Кількість завдань: 13
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки з огляду на їхні архітектурно-стильові й мистецько-стильові риси.
Алгоритм розв’язування завдання може бути таким:
- визначення й узагальнення інформації, поданої на фото, з огляду на поставлене в завданні запитання;
- зіставлення здобутої інформації з кожним поданим варіантом відповіді.
На фото зображено книжкову мініатюру з «Остромирова Євангелія» (А), Збруцького ідола (Б), П’ятницьку церкву в м. Чернігові (В), мозаїку із Софійського Собору – Оранту (Г).
Тобто дохристиянську давньоруську пам’ятку культури зображено на фото Б.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМИ: Стародавня історія України. Київська держава. Перелік пам’яток архітектури й образотворчого мистецтва, обов’язкових для розпізнавання абітурієнтами.
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки за їхніми архітектурно-стильовими та мистецько-стильовими рисами.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- аналізування й узагальнення інформації на фото з погляду сформульованого завдання;
- установлення відповідності здобутої інформації кожному запропонованому варіанту відповіді.
На фото А зображено печатку Війська Запорозького.
На фото Б зображено Скіфський золотий гребінь з кургану Солоха.
На фото В зображено Cкіфську золоту пектораль з кургану Товста могила.
На фото Г зображено «срібники» князя Володимира Великого.
Тобто пам’ятку, створену за часів Русі-Україні, зображено на фото Г.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Кочовики за раннього залізного віку. Суспільне, господарське та духовне життя скіфів.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Джерелом є фото історичних пам’яток.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено чотири історичні пам’ятки ювелірного мистецтва. Вироби виготовлені в «звіриному стилі», який був притаманний Скіфо-сарматській добі.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Поширення землеробства й скотарства на землях України.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння здобувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом. Джерелом є рисунок-реконструкція.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на рисунку-реконструкції з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді. Отже, на передньому плані рисунку зображено колоски злаків і якісний, яскраво розписаний керамічний посуд, що має певні стандартні форми й орнаменти. На другому плані зображено околицю поселення. Його будинки двоповерхові, прямокутної форми під солом’яними дахами. Прикметним є те, що стіни будинків оздоблені, як і керамічний посуд, геометричним і спіральним орнаментом.
Таким чином, рисунок-реконструкція дозволяє дійти висновку, що його автор в узагальненій формі відобразив такі характерні риси життя та побуту, як осілий спосіб життя, будівництво двоповерхового житла, орнаментація стін помешкання, ведення землеробства, виготовлення керамічного посуду та його оздоблення розписом. Серед запропонованих у завданні варіантів відповіді зазначені риси були притаманні лише трипільцям. Кіммерійці та царські скіфи – кочові народи, які не займалися землеробством. Давні слов’яни, хоча й були осілими землеробськими племенами, не практикували оздоблення посуду та помешкань спіральним орнаментом.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Характеризувати духовне життя давніх слов’ян.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Джерелом є фото історичних пам’яток. Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на рисунку-реконструкції, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Встановлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді. Отже, на фото зображено дві історичні пам’ятки: язичницьке капище, яке розташоване в Києві на Старокиївській горі, і Збруцький ідол, зображений з чотирьох боків (ракурсів). Капище і ідол є атрибутами язичницької релігії слов’ян.
Таким чином, зображені фото свідчать по поширення у слов’ян язичництва.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Поява та розселення людей на території України. Поширення землеробства й скотарства на землях України. Кочовики за раннього залізного віку. Суспільне, господарське та духовне життя носіїв трипільської культури, скіфів.
Виникнення та розквіт Київської Русі. Князювання Володимира Великого. Внутрішня та зовнішня політика Володимира Великого.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості умінь аналізу візуальних джерел. На фото зображено: модель житла трипільських племен (маркери: характерні орнаменти і тип житла), «златник» Володимира Великого (маркери: тризуб, князь в убранні візантійського імператора, напис), скіфська пектораль (маркери: сцени з життя скіфів), наскельний розпис часів мезоліту (маркер: зображення сцени полювання за допомогою луку та стріл).
Відповідь: В Б Г А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання передбачає перевірку сформованості вмінь визначення пам’яток культури, визначених Програмою ЗНО.
На фото зображено під літерою «А» – Збруцький ідол; «Б» – скіфська золота пектораль з кургану Товста могила; «В» – браслет з меандровим орнаментом. Мізенська стоянка; «Г» – зразок кераміки трипільської культури.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Для виконання завдання в першу чергу треба визначити історичну пам’ятку, зображену на фото. Таким чином, на першому етапі завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено руїни Херсонеса Таврійського – грецького полісу, що був заснований на території Криму в результаті Великої грецької колонізації.
Другий етап передбачає перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції сформульованого до неї завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність інформації, отриманої з карти, з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на картосхемі зображено місця розташування грецьких міст-держав (полісів) у Північному Причорномор’ї. Серед запропонованих місць розташування полісів Херсонес позначено цифрою 4.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено золотий гребінь з кургану Солоха (кінець V – початок ІV ст. до н.е.). Курган Солоха є похованням скіфського царя.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото 1 зображено браслет із меандровим орнаментом (Мізинська стоянка). Відповідно, він може стати складовою експозиції історичного музею під назвою «Духовний світ людей доби палеоліту».
На фото 2 зображено керамічний посуд грецьких міст-держав. Тож він може стати частиною експозиції під назвою «Античні міста-держави Північного Причорномор’я».
На фото 3 зображено керамічні вироби трипільської культури. Експозиція – «Дивосвіт Трипілля».
На фото 4 зображено язичницького Збруцького ідола словян – відповідно назва експозиції – «Язичництво давніх слов’ян».
Відповідь: 1–Д, 2–Б, 3–А, 4–Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
У цьому випадку з чотирьох запропонованих треба визначити археологічну пам’ятку трипільської культури. Керамічний посуд з характерною трипільською орнаментацією зображений під літерою Б.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Програма ЗНО з історії України передбачає перевірку знань та історичних умінь, зокрема «розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки».
Перелік цих Пам’яток розпочинається з браслета з менандровим орнаментом Мізинської стоянки. Це єдина пам’ятка з доби палеоліту, представлена в переліку.
Розпізнавши браслет, далі вже треба пригадати географію, тобто той факт, що Мізин розташований у сучасній Чернігівській області.
На картосхемі цифра 1 позначає Закарпаття, цифра 4 – Крим. Залишаються цифри 2 і 3. Чернігівська область – це північ сучасної України (кордони держави позначено білою лінією). Отже, вибираємо цифру 3.
Натомість цифрою 2 позначено Кирилівську стоянку (варіант назви – Києво-Кирилівська).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Програмою зовнішнього незалежного оцінювання з історії України передбачено перевірку вміння учасників тестування візуально розпізнавати зображення низки пам’яток архітектури й образотворчого мистецтва. Серед них і зображений на світлині золотий гребінь із кургану Солоха. Це відомий у світі витвір ювелірного мистецтва грецьких ремісників на скіфську батальну тему.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
- Усі завдання ЗНО з історії України за темами
- Усі тести ЗНО з історії України онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з історії України минулих років
- Усе про тест ЗНО з історії України
- Портрети історичних персоналій, обов'язкові на ЗНО
- Пам’ятки архітектури й мистецтва, обов’язкові на ЗНО
- Програма ЗНО з історії України
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра