Розділ: Від найдавніших часів – перша половина ХVІ ст.
Тема: Стародавня історія України
Кількість завдань: 71
ТЕМА: Стародавня історія України. Поширення землеробства й скотарства на землях України. «Неоліт». Риси неолітичної революції..
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння визначати характерні риси періоду Стародавньої історії України.
Зазначена характерна риса – поява керамічного посуду – характерна для періоду неоліту.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Поява та розселення людей на території України. Заснування античних міст-колоній у Північному Причорномор’ї та Криму. Місце розташування античних міст-колоній Північного Причорномор’я та Криму (Тіра, Ольвія, Пантікапей, Херсонес).
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції сформульованого до неї завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої з карти інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді у форматі «так/ні».
Отже, картосхема дає змогу встановити, що з п’яти позначених міст три розташовувалися на північному узбережжі Чорного моря, одне на Кримському півострові, одне – на Керченському півострові.
Пригадаймо, що Ольвія – найважливіша грецька колонія в Нижньому Побужжі, у дельті Гіпаніса (Бугу) та Борисфена (Дніпра), заснована вихідцями з Мілету в 647–646 р. до н. е.; Пантікапей – давньогрецький поліс, що існував на місці сучасного міста Керч; столиця Боспорського царства; Херсонес – старогрецьке місто-держава в південно-західній частині Криму (у межах Севастополя); Тіра – розташована на правому березі Дністровського лиману на території сучасного м. Білгорода-Дністровського Одеської області.
Відповідь: 1–В, 2–Д, 3–Г, 4–Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Поширення землеробства й скотарства на землях України. Господарське життя носіїв трипільської культури.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння визначати характерні риси періоду Стародавньої історії України.
Зазначена характерна риса – освоєння міді для виготовлення знарядь праці та утвердження відтворюючих форм господарювання – притаманні періоду енеоліту.
Крім того, пошуку правильної відповіді в завданні допомагає загальне розуміння значень указаних назв історико-археологічних періодів розвитку людства. «Енеоліт» – від латинської енеос – мідний, від грецької літос – камінь, тобто мідно-кам’яний вік.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку вміння визначати період стародавньої історії України за знаряддями праці.
На рисунку зображені кам’яні і кістяні мотики, а також серп із вкладними кремнієвими зубцями. Ці знаряддя свідчать про появу нового заняття, форми господарської діяльності – землеробства.
Поява землеробства свідчила про перехід до відтворюючих форм господарювання, що відбувся в період неоліту.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку розуміння причинно-наслідкових зв’язків.
У VІІІ–VІ ст. до н. е. відбувається Велика грецька колонізація, у результаті якої греки заснували свої міста-колонії на узбережжі Середземного і Чорного морів. Поштовхом до колонізації була низка причин, головними з яких були соціально-економічні (нестача землі в Греції, пошук ринків збуту для ремісничих товарів і джерел постачання сільськогосподарських культур).
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Кочовики за раннього залізного віку. Суспільне, господарське та духовне життя скіфів.
Завдання передбачає перевірку сформованості знань про історію скіфських племен.
Правильна відповідь випливає з логіки міркувань, аналізу умови завдання та кожного із запропонованих варіантів відповіді у форматі «так/ні».
Із запропонованих відповідей з історією скіфських племен пов’язані такі твердження:
- налагодження торговельних зв’язків із грецькими містами-колоніями;
- витіснення на Кримський півострів сарматськими племенами;
- панування в образотворчому мистецтві «звіриного стилю».
Відповідь: 1 4 7.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку вміння визначати період стародавньої історії України за знаряддями праці.
На рисунку зображені знаряддя для рибальства (гачки, гарпун), а також стріли з кам’яними і кістяними наконечниками. Усі ці зображені знаряддя вказують на період мезоліту.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку розуміння причинно-наслідкових зв’язків.
Грецька колонізація Північного Причорномор’я та Криму VІІІ–VІ ст. до н. е. спричинена демографічним вибухом (різким зростанням населення), перенаселенням і нестачею землі в метрополії, тобто соціально-економічними причинами.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання епох розвитку людського суспільства в первісну добу.
Перехід від привласнювального (збиральництво, полювання, рибальство) господарства до відтворювального (землеробство, скотарство, ремесло) – це епоха неоліту. В історичній науці цей перехід, який докорінно змінив життя людей, дістав назву «неолітична революція».
Завдяки «неолітичній революції» перед людством постала перспектива цивілізаційного розвитку. Великий вплив на перехід мали кліматичні й географічні умови, тому «неолітична революція» спочатку охопила лише окремі регіони світу. Територія сучасної України входила до теренів, де відбувалася «неолітична революція».
Характерні риси неолітичної революції такі:
- відбувається перехід від привласнювального (збиральництва, полювання, рибальства) до відтворювального типу господарювання (землеробство, збиральництво, ремесло);
- перехід до осілого способу життя. Виникнення поселень із будівель хат переважно біля річок, де є придатні ділянки для оброблення землі;
- для обробки землі використовують мотику – ручне знаряддя праці переважно з дерева або кістки тварин;
- приручення більшості відомих свійських тварин (корів, кіз, овець тощо);
- удосконалення оброблення каменю: свердління, шліфування, пиляння;
- виникнення виробництва кераміки (перший штучний матеріал), прядіння і ткацтва;
- зміна в духовному світі й світогляді людини.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати візуальні історичні джерела, зокрема зображення на давніх монетах.
Наведено фото чотирьох монет античної доби. На це вказують зображення, форма й технологія виготовлення.
Скіфську монету (Г) можна ідентифікувати за зображенням скіфа – легкого кінного воїна з луком і стрілами. На решті монет зображено колісницю (А), кентавра (Б) і Пегаса (В) – істот із грецької міфології. Визначити скіфську монету можна й за написом – ім’ям царя – Атей. Він був останнім правителем Великої Скіфії.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Кочовики за раннього залізного віку.
Завдання передбачає перевірку сформованості знань про життя, побут, вірування, історичну долю сарматських племен, що панували у Причорноморських степах у ІІІ ст. до н.е. – ІІІ ст. н.е.
Правильна відповідь випливає з логіки міркувань, аналізу умови завдання та кожного із запропонованих варіантів відповіді у форматі «так/ні».
- Грабіжницькі напади на придунайські провінції Римської імперії.
- Формування загонів важко озброєної кінноти (катафрактаріїв).
- Збереження пережитків матріархату.
Відповідь: 1 4 7.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання перебування в Північному Причорномор’ю кочових племен.
Гуни – ІV – V ст.
Скіфи – VІІ – ІІІ ст. до н. е.
Сармати – ІІІ ст. до н. е. – ІІІ ст.
Кіммерійці – ІХ – VІІ ст. до н. е.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Поява та розселення людей на території України.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати причинно-наслідкові зв’язки.
Завдання передбачає визначити один з наслідків винайдення людиною лука та стріл.
Для виконання завдання можна скористатися таким алгоритмом.
Перше. Пригадати, у який історичний період це відбулося.
Другий крок. Співвіднести причину sз зазначеними у відповідях наслідками.
Лук і стріли були винайдені у період мезоліту. Це дало змогу збільшити продуктивність праці мисливця в умовах зміни тваринного світу.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Кочовики за раннього залізного віку. Територія розселення скіфів.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), вміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з карти з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на карті позначено межі Великої Скіфії, що існувала в VІ–ІV ст. до н.е.
На це вказують місця розташування найбільш відомих скіфських царських курганів (Товста Могила, Чортомлик, Солоха, Гайманова Могила) та розташовані поряд грецькі міста-держави (Тіра, Ольвія, Херсонес, Пантікапей), а також частина володінь Персії в період її найбільшої могутності.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Поява та розселення людей на території України. Місця основних стоянок людей кам’яного віку на теренах сучасної України (Королеве, Кіїк-Коба, Кирилівка, Мізин).
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом. Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з карти з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на карті зображені в межах сучасних кордонів України місця палеолітичних пам’яток України, які позначені літерами.
Кирилівка на карті позначена літерою «Б» (Ця палеолітична стоянка розташована в межах сучасного міста Києва).
Киїк-Коба на карті позначена літерою «Д» (Ця палеолітична стоянка розташована в горах Криму).
Королеве на карті позначена літерою «А» (Ця палеолітична стоянка розташована на території Закарпаття на березі р. Тиса).
Мізин на карті позначена літерою «В» (Ця палеолітична стоянка розташована у Чернігівській області).
Відповідь: 1–Б, 2–Д, 3–А, 4–В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку знань особливостей розвитку грецьких міст-держав Північного Причорномор’я в VІІ–VІ ст. до н. е.
Грецькі міста держави постали у зазначеному регіоні в результаті Великої грецької колонізацією.
Особливістю новоутворених міст-держав (колоній) було те, що вони були незалежними від метрополії, тобто від грецьких міст, вихідці з яких утворили нові поселення.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання змін у різні періоди стародавньої історії України й уміння розпізнавати знаряддя праці за зображеннями.
На рисунку зображено лук зі стрілами. Це мисливське знаряддя винайдено людиною в епоху мезоліту.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання змісту неолітичної революції.
Терміном «неолітична революція» англійський археолог Гордон Чайлд визначив зміни, які відбулися в житті людей в епоху неоліту.
Характерні риси неолітичної революції такі:
- відбувається перехід від привласнювального (збиральництва, полювання, рибальства) до відтворювального типу господарювання (землеробство, збиральництво, ремесло);
- перехід до осілого способу життя. Виникнення поселень із будівель хат переважно біля річок, де є придатні ділянки для оброблення землі;
- для обробки землі використовують мотику – ручне знаряддя праці переважно з дерева або кістки тварин;
- приручення більшості відомих свійських тварин (корів, кіз, овець тощо);
- удосконалення оброблення каменю: свердління, шліфування, пиляння;
- виникнення виробництва кераміки (перший штучний матеріал), прядіння і ткацтва;
- зміна в духовному світі й світогляді людини.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання основних дат з історії України.
Велике розселення слов’ян тривало протягом V–VII століть.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Поширення землеробства й скотарства на землях України. Риси неолітичної революції.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння визначати характерні риси періоду Стародавньої історії України.
Зазначена характерна риса є однією з ознак «неолітичної революції».
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Поширення землеробства й скотарства на землях України. Господарське та духовне життя носіїв трипільської культури.
Завдання передбачає перевірку знань про характерні риси Трипільської культури.
Аналіз наведених тверджень дає змогу визначити такі правильні відповіді: орнаментація керамічного посуду; осілий спосіб життя; ведення орного землеробства.
Відповідь: 1 4 7.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Кочовики за раннього залізного віку. Суспільне, господарське та духовне життя скіфів.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Джерелом є фото історичних пам’яток.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено чотири історичні пам’ятки ювелірного мистецтва. Вироби виготовлені в «звіриному стилі», який був притаманний Скіфо-сарматській добі.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Поява та розселення людей на території України. Поширення землеробства та скотарства на землях України. Риси неолітичної революції. «Палеоліт», «мезоліт», «неоліт», «бронзовий вік».
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння визначати характерні риси періоду Стародавньої історії України.
У період палеоліту почалося використання перших знарядь праці, зароджується мистецтво та релігійні уявлення.
У період мезоліту винайдено водний транспорт (плоти, човни) та приручено перших тварин (собаку, свиню).
У період неоліту відбувся перехід до осілого способу життя, приручається більшість свійських тварин.
У бронзовий вік відбувається витіснення каменю штучним матеріалом (бронзою) у виробництві знарядь праці, приручено коня.
Відповідь: 1–В, 2–А, 3–Б, 4–Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Поява та розселення людей на території України.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння визначати характерні риси періоду Стародавньої історії України.
Згідно з археологічними дослідженнями перші людиноподібні істоти з’явилися на території України близько 1 млн років тому. Людина сучасного типу (неандертальці) – близько 40 тис. років тому.
Ці хронологічні рамки відповідають періоду палеоліту, який тривав на території України від появи людей до ХІ тис. до н. е.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Кочовики за раннього залізного віку. Заснування античних міст-колоній у Північному Причорномор’ї та Криму. Велике розселення слов’ян.
Завдання передбачає знання хронологічних періодів існування явищ, зазначених у завданні.
Велике розселення слов’ян – V–VІІ ст.
Велика грецька колонізація – VІІІ–VІ ст. до н. е.
Розпад Великої Скіфії – ІV ст. до н. е.
Велике переселення народів – ІV–VІ ст.
Відповідь – Б В Г А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Поширення землеробства й скотарства на землях України.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння здобувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом. Джерелом є рисунок-реконструкція.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на рисунку-реконструкції з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді. Отже, на передньому плані рисунку зображено колоски злаків і якісний, яскраво розписаний керамічний посуд, що має певні стандартні форми й орнаменти. На другому плані зображено околицю поселення. Його будинки двоповерхові, прямокутної форми під солом’яними дахами. Прикметним є те, що стіни будинків оздоблені, як і керамічний посуд, геометричним і спіральним орнаментом.
Таким чином, рисунок-реконструкція дозволяє дійти висновку, що його автор в узагальненій формі відобразив такі характерні риси життя та побуту, як осілий спосіб життя, будівництво двоповерхового житла, орнаментація стін помешкання, ведення землеробства, виготовлення керамічного посуду та його оздоблення розписом. Серед запропонованих у завданні варіантів відповіді зазначені риси були притаманні лише трипільцям. Кіммерійці та царські скіфи – кочові народи, які не займалися землеробством. Давні слов’яни, хоча й були осілими землеробськими племенами, не практикували оздоблення посуду та помешкань спіральним орнаментом.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Кочовики за раннього залізного віку. Заснування античних міст-колоній у Північному Причорномор’ї та Криму. Розселення скіфів.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання в зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції сформульованого до неї завдання.
Другий крок. Увідповіднюємо отриману інформації з карти з кожним запропонованим варіантом відповіді у форматі «так/ні».
Отже, картосхема дає змогу
окреслити територію Антського царства – ні, оскільки ця держава займала територію між Дністром і Дніпром, на карті її кордони не нанесені;
указати основний шлях грецької колонізації – ні, хоча на карті й позначено античні міста-держави Північного Причорномор’я та Криму (Тіра, Ольвія, Херсонес, Пантікапей), проте відсутнє зображення материкової й острівної Греції та напрямки переселення, яке йшло Чорним морем;
визначити межі розселення племен трипільської культури – ні, – оскільки карта стосується хронологічно більш пізнього періоду – VI–V ст. до н. е., тоді як трипільська культура датується V–ІV тис. до н. е.;
указати територію Боспорського царства – так, – оскільки на карті позначено Пантікапей, заштриховано території Керченського й Таманського півостровів, Східне Приазов’я, пониззя Кубані й дельта Дону;
окреслити територію Великої Скіфії – так, – оскільки на карті кольором виділено територію від верхів’їв Дністра на заході до пониззя Дону на сході, від Верхнього Подніпров’я на півночі до Кримських гір на сході. Ці межі загалом відповідають опису, здійсненому Геродотом;
указати напрямок походу перського царя Дарія I – так, – оскільки на карті позначено напрямок походу, який відповідає напрямку вторгнення армії перського царя Дарія І у Скіфію в 514 р. до н. е. (за іншими даними 513 pp. до н. е.) з метою її загарбання та включення її до складу Перської імперію;
визначити торговельний шлях «із варяг у греки» – ні, – оскільки цей шлях пролягав від Балтійського моря Фінською затокою по р. Неві Ладозьким озером, далі р. Волховом, оз. Ільмень, р. Ловаттю, потім волоком човнами до Дніпра, р. Дніпро, потім Чорним морем уздовж західного берега до Царгорода. Жодного з цих елементів маршруту на карті не позначено.
Відповідь: 4, 5, 6.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Поширення землеробства й скотарства на землях України. Характеризувати господарське життя носіїв трипільської культури.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння визначати характерні риси, у цьому випадку Трипільської культури.
Запропоновані відповіді вказують окремі риси господарського розвитку і духовного життя різних періодів Стародавньої історії України, з яких слід обрати правильну.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути наступні кроки.
Перший. Пригадуємо, до якого періоду Стародавньої історії України відноситься трипільська культура. Це період енеоліту.
Другий крок. Встановлюємо, які ознаки енеоліту зазначені в запропонованих відповідях. Використання залізних знарядь праці і застосування трипільної системи землеробства притаманно залізному віку (ранньому залізному віку). Звертаємо увагу, що не слід ототожнювати трипільну систему обробки землі з трипільською археологічною культурою. Натомість виготовлення керамічного посуду притаманно епохам, починаючи з неоліту. Катакомбне поховання притаманне лише катакомбній археологічній культурі племен скотарів. Відповідно і цей дистрактор не може бути правильною відповіддю.
Таким чином, із запропонованих варіантів відповідей ознакою трипільської культури є виготовлення орнаментованого керамічного посуду.
Це завдання можливо виконата й іншим способом, якщо знати, що трипільці були першими, хто орнаментував свій керамічний посуд.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Характеризувати духовне життя давніх слов’ян.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Джерелом є фото історичних пам’яток. Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на рисунку-реконструкції, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Встановлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді. Отже, на фото зображено дві історичні пам’ятки: язичницьке капище, яке розташоване в Києві на Старокиївській горі, і Збруцький ідол, зображений з чотирьох боків (ракурсів). Капище і ідол є атрибутами язичницької релігії слов’ян.
Таким чином, зображені фото свідчать по поширення у слов’ян язичництва.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Кочовики за раннього залізного віку. Заснування античних міст-колоній у Північному Причорномор’ї та Криму.
Завдання передбачає перевірку сформованості вміння отримувати інформацію з джерела та застосовувати набуті знання у зв’язку з його змістом.
Джерелом є фото історичних пам’яток.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображені ювелірний і гончарний вироби. Ювелірний виріб – приклад мистецтва скіфів («звіриний стиль»). Гончарний виріб – грецька амфора з чорнолаковим розписом (зображено сюжет з давньогрецької міфології). Ідентифікація історичних пам’яток указує на те, що вони створені в добу раннього залізного віку.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Поява та розселення людей на території України. Місця основних стоянок людей кам’яного віку на теренах сучасної України (Королеве, Кіїк-Коба, Кирилівка, Мізин).
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції сформульованого до неї завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з карти з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Знання того факту, що Мізинська палеолітична стоянка розташована на Сіверщині, поблизу села Мізин (верхів’я р. Десна), дозволяє визначити правильну відповідь: розташування позначено цифрою 3.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України. Поява та розселення людей на території України. Поширення землеробства й скотарства на землях України. Кочовики за раннього залізного віку. Суспільне, господарське та духовне життя носіїв трипільської культури, скіфів.
Виникнення та розквіт Київської Русі. Князювання Володимира Великого. Внутрішня та зовнішня політика Володимира Великого.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості умінь аналізу візуальних джерел. На фото зображено: модель житла трипільських племен (маркери: характерні орнаменти і тип житла), «златник» Володимира Великого (маркери: тризуб, князь в убранні візантійського імператора, напис), скіфська пектораль (маркери: сцени з життя скіфів), наскельний розпис часів мезоліту (маркер: зображення сцени полювання за допомогою луку та стріл).
Відповідь: В Б Г А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на оцінювання сформованості просторової компетентності, зокрема, картографічних умінь, як-от:
- локалізування історико-географічних об’єктів й історичних фактів на карті;
- здобування і застосовування інформації з карти з огляду на її зміст;
- установлення причиново-наслідкових зв’язків тощо.
Алгоритм виконання завдання наведено нижче.
- Визначення й узагальнення інформації, наведеної на карті, з огляду на поставлене до неї запитання.
- Оцінювання інформації, здобутої з карти, на відповідність кожному із запропонованих варіантів відповіді.
На картосхемі відображено розселення слов’ян на території Центрально-Східної Європи. Цей процес відбувався в V–VII століттях. Із території між річками Вісла й Дніпро слов’яни опанували території на Заході, упершись у кордони імперії франків, слов’янізували Балканський півострів, проникли в райони, переважно заселені фіно-угорськими й балтськими племенами.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на оцінювання сформованості знань про основні досягнення розвитку людства в певний період стародавньої історії України й умінь утворювати логічні пари.
Відокремлення скотарства від землеробства (перший великий суспільний поділ праці) відбулося в добу енеоліту.
Поява мистецтва й релігійних уявлень мало місце ще за палеоліту.
Перехід до відтворювальних форм господарювання – це суть процесу неолітичної революції.
Опанування мікролітичної техніки оброблення каменю відбулось в період мезоліту, коли людство винайшло лук і стріли й навчилось виготовляти складані знаряддя праці. Для виготовлення мікролітів переважно використовували кремінь.
Правильна відповідь – 1Г 2А 3В 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання передбачає перевірку сформованості вмінь визначення пам’яток культури, визначених Програмою ЗНО.
На фото зображено під літерою «А» – Збруцький ідол; «Б» – скіфська золота пектораль з кургану Товста могила; «В» – браслет з меандровим орнаментом. Мізенська стоянка; «Г» – зразок кераміки трипільської культури.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Для виконання завдання в першу чергу треба визначити історичну пам’ятку, зображену на фото. Таким чином, на першому етапі завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено руїни Херсонеса Таврійського – грецького полісу, що був заснований на території Криму в результаті Великої грецької колонізації.
Другий етап передбачає перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції сформульованого до неї завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність інформації, отриманої з карти, з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на картосхемі зображено місця розташування грецьких міст-держав (полісів) у Північному Причорномор’ї. Серед запропонованих місць розташування полісів Херсонес позначено цифрою 4.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку вмінь встановлення послідовності подій.
Послідовно розташовуємо запропоновані події.
Розселення племен трипільської культури на території України (ІV–ІІІ тис. до н. е.)
Початок грецької колонізації Північного Причорномор’я, яке тривало у VІІІ–VІ ст. до н. е.
Панування сарматів у Причорноморських степах (ІІІ ст. до н. е. – ІІІ ст.)
Велике розселення слов'ян (V–VІІ ст.)
Відповідь: ГВАБ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції сформульованого до неї завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність інформації, отриманої з карти, з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на картосхемі зображено ймовірні межі Великої Скіфії. На це вказують географічні об’єкти. Особливо на скіфів вказують зазначені скіфські царські кургани: Товста Могила, Чортомлик, Солоха, Гайманова Могила; сусідство зазначеної території з грецькими містами-державами: Тіра, Ольвія, Херсонес.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання передбачає перевірку вміння аналізувати зміст історичного джерела. У цьому випадку – зображення монети.
Монета, зображення якої наведено з двох сторін, дає можливість висловити припущення, що господарська діяльність держави була тісно пов’язана з землеробством, особливо з вирощуванням злакових культур.
Серед запропонованих варіантів відповіді лише грецькі міста-держави займалися експортом хліба. Грецькі літери на монеті додатково підтверджують цей висновок.
Племена трипільської культури, хоч і мали розвинене сільське господарство, але не користувалися монетами.
Племена скіфів і сарматів вели кочове господарство.
Населення Київської держави (Русі-України), хоч і займалося землеробством, але не виробляло зернові в товарній кількості для експорту. Тут панувало натуральне господарство.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото зображено золотий гребінь з кургану Солоха (кінець V – початок ІV ст. до н.е.). Курган Солоха є похованням скіфського царя.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на фото 1 зображено браслет із меандровим орнаментом (Мізинська стоянка). Відповідно, він може стати складовою експозиції історичного музею під назвою «Духовний світ людей доби палеоліту».
На фото 2 зображено керамічний посуд грецьких міст-держав. Тож він може стати частиною експозиції під назвою «Античні міста-держави Північного Причорномор’я».
На фото 3 зображено керамічні вироби трипільської культури. Експозиція – «Дивосвіт Трипілля».
На фото 4 зображено язичницького Збруцького ідола словян – відповідно назва експозиції – «Язичництво давніх слов’ян».
Відповідь: 1–Д, 2–Б, 3–А, 4–Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки, спираючись на їхні архітектурно-стильові та мистецько-стильові риси.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на фото, з позиції сформульованого завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
У цьому випадку з чотирьох запропонованих треба визначити археологічну пам’ятку трипільської культури. Керамічний посуд з характерною трипільською орнаментацією зображений під літерою Б.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Завдання передбачає перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо йузагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції сформульованого до неї завдання.
Другий крок. Увідповіднюємо отриману з карти інформацію з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на картосхемі зображено терени Великої Скіфії та сусідньої держави, яка позначена штрихуванням. Територія розташування держави – Керченський і Таманський півострови – та її столиця – Пантикапей – указують на Боспорське царство.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Програма ЗНО з історії України передбачає перевірку знань та історичних умінь, зокрема «розпізнавати найвидатніші історико-культурні пам’ятки».
Перелік цих Пам’яток розпочинається з браслета з менандровим орнаментом Мізинської стоянки. Це єдина пам’ятка з доби палеоліту, представлена в переліку.
Розпізнавши браслет, далі вже треба пригадати географію, тобто той факт, що Мізин розташований у сучасній Чернігівській області.
На картосхемі цифра 1 позначає Закарпаття, цифра 4 – Крим. Залишаються цифри 2 і 3. Чернігівська область – це північ сучасної України (кордони держави позначено білою лінією). Отже, вибираємо цифру 3.
Натомість цифрою 2 позначено Кирилівську стоянку (варіант назви – Києво-Кирилівська).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України
Видається, що подане завдання може бути складним для учасників ЗНО. Однак, ті, котрі готувалися до тесту з історії (друга частина – це завдання для учасників, які вибрали предмет "Історія України" для вступу до закладу вищої освіти), мали б пригадати розселення племен трипільської культури (саме це зображено на картосхемі). Пригадавши характерний орнамент представників трипільської культури (є серед пам’яток, обов’язкових для розпізнавання), учасники мали б вибрати правильний варіант.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Програмою зовнішнього незалежного оцінювання з історії України передбачено перевірку вміння учасників тестування візуально розпізнавати зображення низки пам’яток архітектури й образотворчого мистецтва. Серед них і зображений на світлині золотий гребінь із кургану Солоха. Це відомий у світі витвір ювелірного мистецтва грецьких ремісників на скіфську батальну тему.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Неоліт – новий кам’яний вік, саме з ним пов’язують перехід від привласнювального господарства до відтворювального. Інколи історики називають цей перехід неолітичною революцією. Однією з форм відтворювального господарства є землеробство. Для правильного розв’язання завдання потрібно уважно розглянути зображені знаряддя праці й визначити, яке з них могли використовувати в землеробстві. Зображення Б нагадує примітивний серп, використовуваний населенням за неоліту.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
У завданні наведено назви племен, із яких скіфи, кімерійці, сармати – кочівники. Натомість трипільці – осілі племена, що займалися землеробством у IV тис. до н. е. Саме трипільці збудували перші протоміста на території України. Спочатку на українські землі прийшли кімерійці, потім скіфи, за ними – сармати. Логічно, що перші залізні знаряддя праці й зброю на території України виготовляли кімерійці. З писаних історичних джерел відомо, що держава, яку створили скіфи, вела війну з перським царем Дарієм І. Сармати ж здійснювали набіги на володіння Римської імперії. Кераміка, прикрашена шнурованим орнаментом, стосується середньостогівської археологічної культури, тож не може бути увідповіднена з жодним із племен, про які йдеться в завданні. .
Правильна відповідь – 1 А, 2 Д, 3 Б, 4 Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Для палеоліту (давній кам’яний вік) характерні примітивні знаряддя праці, збиральництво, мисливство, рибальство як основні види господарювання, що свідчило про його привласнювальний характер. У мезоліті (середньому кам’яному віці) первісні люди вдосконалили знаряддя праці, винайшли лук і стріли, водний транспорт (плоти, човни). І лише на наступному етапі, під час переходу до неоліту, зародилися відтворювальні форми господарювання у тваринництві.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій змін кочових народів у Північному Причорномор’ї, сформованості картографічних умінь.
На картосхемі зображено територію Північного Причорномор’я в Античну добу. На це вказують зображені державні утворення: Боспорське царство, Скіфське царство (Мала Скіфія) зі столицею Неаполь, грецькі міста-держави (поліси) Тіра, Ольвія.
Межі й розташування держав указують на те, що відображено події після розпаду Великої Скіфії (VІ–ІV століття до н. е.). Стрілками позначено вторгнення кочових племен, які підкорили Велику Скіфію. Цими племнами були сармати.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки й розуміння процесів становлення людського суспільства, цивілізації.
Винайдення первісною людиною луку і стріл відбулося в період мезоліту й зумовлене змінами природно-кліматичних умов. У результаті завершення льодовикового періоду на території України повністю змінився рослинний і тваринний світ. Людині для забезпечення потреби в харчуванні необхідні були далекобійніші й точніші за спис знаряддя для полювання. Виготовлення стріл потребувало нових технологій оброблення каменю (мікролітів) і вміння поєднувати різні елементи й матеріали.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку вміння працювати з візуальними джерелами.
На рисунку зображено реконструкцію античного міста Північного Причорномор’я – Ольвії (Агора й Центральний теменос – священий участок – Ольвії з храмами Аполона Дельфінія і Зевса в IV–III ст. до нашої ери. Реконструкція С. Д. Крижицького). На це вказують такі елементи реконструкції: зображення грецьких храмів і традиційних житлових будівель.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
У результаті Великого розселення слов’ян (V–VIІ ст.) вони оволоділи землями Балканського півострова під час Балканських війн із Візантією. Водночас слов’яни освоїли й терени на захід від річки Вісли й на схід і північ від річки Дніпро. Унаслідок цього слов’янська спільнота розділилася на три великі групи: південні, західні і східні слов’яни.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання характеристики періодів стародавньої історії України, зокрема мезоліту.
Вид занять привласнювального господарства, що набув поширення в мезоліті, – рибальство.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку сформованості просторової компетентності, зокрема, картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти й історичні факти на карті), уміння здобувати інформацію з карти й застосовувати набуті знання з огляду на її зміст.
Алгоритм виконання завдання такий:
- визначити й узагальнити інформацію, наведену на карті з погляду поставленого запитання;
- установити відповідність здобутої з карти інформації з кожним із наведених варіантів відповіді.
На картосхемі зображено територію розселення племен Трипільської культури. На це вказують окреслені території (Правобережжя, Поділля, Молдавія і частина Румунії) і назви місць найбільших пам’яток культури (Майданецьке, Тальянка тощо).
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання змін, що відбулися в житті суспільства у відповідні періоди стародавньої історії України, і вміння встановлювати логічні пари.
За палеоліту люди почали використовувати перші знаряддя праці, зародилося мистецтво й релігійні уявлення.
У мезоліті було винайдено водний транспорт (пліт, човен), приручено перших тварин.
У неоліті відбувся перехід до осілого способу життя, було приручено більшість свійських тварин.
У бронзовий вік камінь витіснено штучним матеріалом (бронза – сплав міді й олова) у виробництві знарядь праці, було приручено коня.
Правильна відповідь – 1 В 2 А 3 Б 4 Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на оцінювання знання хронології основних подій в історії Стародавнього світу.
Трипільська культура – археологічна культура часів неоліту (між 5500 і 2750 рр. до н. е.) у Східній Європі від Дніпра до Карпат, від Полісся до Чорного моря і Балканського півострова.
За Вікентієм Хвойкою трипільська культура є містком між епохами каменю і бронзи, її перший період пов’язують із кам’яним віком (примітивність у формах посуду, використання знарядь праці із кременю або каменю), а другий – із мідним (використання знарядь праці та зброї з міді, виготовлення досконалішої кераміки). За епохи енеоліту накопичувальне господарство остаточно поступилося місцем відтворювальному.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на оцінювання знання назв, використовуваних у працях візантійських і готських істориків щодо племінних об’єднань давніх слов’ян.
Історики використовували такі назви: венеди, анти, склавини.
Найповніше ранньослов’янську історію викладено у творах візантійського хроніста Йордана «Про походження і діяння гетів», або «Гетика» (551) і Прокопія Кесарійського «Історія війн» (550–554). «Гетика» містить важливу інформацію про розпад єдиної венедської ранньослов’янської спільноти, якій відповідала зарубинецька культура. Йордан сповіщає, що в VI ст. вже існувало три гілки слов’ян: венеди (басейн Вісли), анти (Подніпров’я) і склавини (Подунав’я). Появу на півдні Європи антів і склавинів зафіксовано також іншими істориками цієї доби, хоча більшість із них вказує на збереження певної мовної та етнічної єдності цих груп.
Прокопій Кесарійський описує життя ранніх слов’ян так: «Племена ці, склавинів й антів, не управляються однією людиною, але здавна живуть у народовладді, і тому в них вигідні й невигідні справи завжди ведуться спільно... Вступаючи в битву, більшість йде на ворогів пішими, маючи невеликі щити й списи в руках. Панцира ж ніколи на себе не одягають; деякі не мають (на собі) ні хітона, ні (грубого) плаща, тільки штани... Є в тих і тих єдина мова, повністю варварська. Та й зовнішністю вони один від одного нічим не відрізняються. Усі вони високі й дуже сильні, тілом же та волоссям не дуже світлі й не руді, зовсім не схиляються і до чорноти, але всі вони трохи червонуваті... Та й ім’я за старих часів у склавинів й антів було одне».
Правильна відповідь – 1 4 7.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку вміння вирізняти матеріальну культуру народів, які проживали на території України.
На фото зображено різноманітні речі: керамічний і металевий посуд, прикраси, предмети побуту. Найприкметнішими є чорнолакові й чорнофігурні керамічні вироби, які свідчать про належність експонатів мешканцям античних міст Північного Причорномор’я.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання досягнень первісної людини на території України та вміння встановлювати відповідності.
У період палеоліту були виготовлені перші знаряддя праці.
У період мезоліту було винайдено рибальство.
Неоліт відзначений винайденням кераміки.
Енеоліт став початком обробки міді.
Правильна відповідь: 1-А, 2-Б, 3-Г, 4-В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання системи господарювання кочових племен, що проживали у степовій частині України, зокрема, кімерійців.
Кімерійські племена, що були першими кочівниками, які осідлали коня і користувалися залізною зброєю, здійснювали грабіжницькі набіги на праслав’янські племена лісової зони, а також на держави Закавказзя і Близького Сходу.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання основних подій з історії України.
Залізні знаряддя праці та зброю на українських землях першими почали виготовляти племена кіммерійців, які проживали в степовій частині України в ХІ–VІІІ ст. до н. е.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку сформованості просторової компетентності, зокрема картографічних умінь локалізувати історико-географічні об’єкти й історичні факти на карті, уміння здобувати інформацію з карти й застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритм виконання завдання може бути таким:
- визначення й узагальнення інформації, наведеної на карті, з огляду на поставлене до неї запитання;
- установлення відповідності здобутої з карти інформації з кожним запропонованим варіантом відповіді.
На картосхемі зображено територію Центрально-Східної Європи з ареалами розселення слов’янських племен під час Великого розселення слов’ян у V–VІІ століттях. На це вказують назви й кордони сусідніх держав, напрямки й межі розселення.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на перевірку знання фактів давньої історії України.
У письмових джерелах слов’янські племена вперше згадано як венеди. Про це пишуть римські історики й географи І–ІІ століть. Ця назва слов’янських племен зазначена у творах Плінія Старшого, Клавдія Птолемея, Публія Корнелія Тацита.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
- Усі завдання ЗНО з історії України за темами
- Усі тести ЗНО з історії України онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з історії України минулих років
- Усе про тест ЗНО з історії України
- Портрети історичних персоналій, обов'язкові на ЗНО
- Пам’ятки архітектури й мистецтва, обов’язкові на ЗНО
- Програма ЗНО з історії України
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра