Розділ: Література XX ст.
Тема: Ольга Кобилянська
Кількість завдань: 22
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їхніх творів.
Виконуючи це завдання, уважно прочитайте висловлювання і знайдіть у ньому так звані «маркери», які допоможуть визначити, про кого з авторів ідеться.
У висловлюванні, поданому в рядку А, ідеться про поета, який збагатив художню скарбницю феноменальними творами. Але в добу тоталітаризму у творчості Тичини, митця глибоко самобутнього, відбуваються жорстокі психологічні злами і кризи. Як зазначав Василь Стус: «В історії світової літератури, мабуть, не знайдеться іншого такого прикладу, коли б поет віддав половину свого життя високій поезії, а половину – нещадній боротьбі зі своїм геніальним обдаруванням».
Висловлювання в рядку Б стосується Лесі Українки. Максим Рильський у своєму «Слові про Лесю Українку» назвав її нащадком Прометея. Леся Українка мусила глибоко й відповідально розуміти своє покликання в українській літературі, коли писала: «Тяжкий твій спадок, батьку Прометею, / Та я, дочка твоя, прийму його...»
Маркерами, які вказують на те, що висловлювання в рядку А стосується Ольги Кобилянської, є згадка про буковинську письменницю та новий спосіб писання, узятий з німецької літератури. Пригадайте, що письменниця народилася на півдні Буковини (у містечку Гура-Ґумора). У віці 13-14 років Ольга Кобилянська писала вірші німецькою мовою. У 1880 р. написане перше німецькомовне оповідання О. Кобилянської «Гортенза, або Нарис з життя одної дівчини», у 1883 р. – «Доля чи воля?». Потім були створені алегоричні замальовки «Видиво»(1885), «Голубка і дуб» (1886), оповідання «Вона вийшла заміж»(1886-1887).
У рядку Д йдеться про «Енеїду» Івана Котляревського, який ставить перед собою завдання – переосмислити патетичну проблематику римського оригіналу, наблизити твір до української дійсності. Через образи античних богів, царів, героїв Котляревський змалював українське суспільство ХVІІІ століття, а в образах Енея і троянців показав українських козаків.
Відповідь: 1 – Г, 2 – Д, 3 – А, 4 – Б.
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє знання тематики, проблематики й сюжету художніх творів.
Проблему еміграції селян за океан порушив у новелі «Камінний хрест» Василь Стефаник. Про цей твір йдеться в рядку Д.
Уривок, позначений літерою Г, описує Михайла Коцюбинського і його повість «Тіні забутих предків», адже в ній зображено життя гуцулів на межі ХІХ–ХХ ст.
В артистичному помешканні, «де панує мистецтво в усіх його формах», здебільшого відбувається дія новели Ольги Кобилянської «Valse melancolique» (варіант А).
Про роман Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» йдеться в рядку В. Твір зображує зображення людини в складних формах життєвого процесу.
Відповідь: 1 – Д, 2 – Г, 3 – А, 4 – В.
ТЕМА: Література XX ст. Ольга Кобилянська. «Valse mélancolique»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів і вміння впізнавати їх за цитатними характеристиками.
У новелі «Valse mélancolique» Ольга Кобилянська проявила себе як новаторка щодо створення художньої форми. Словесний твір не лише наповнений музикою, а й звучить, як музика. Це виражається і в ритмічності оповіді з її перепадами від розміреного й неспішного темпу до швидкого й напруженого, а потім знову сповільненого, й у відтворенні симфонії почуттів героїнь, й у напруженій мелодійності слова.
«Ти не знаєш, як можна любити те, що люди називають артизмом, що живе в нас і заповняє нашу душу... Се щось таке велике, сильне... Заглушити в собі той світ, щоб жити лише для одного чоловіка і для самих дітей? Се неможливо... мені неможливо... тому неможливо, хто носить справдішній артизм у душі!..» – переконана Ганна – героїня твору «Valse mélancolique»
Відповідь: Д.
ТЕМА: Література XX ст. Ольга Кобилянська. «Valse mélancolique»
Завдання перевіряє вміння визначати місце й роль художнього твору в літературному процесі.
У новелі «Valse mélancolique» Ольга Кобилянська проявила себе як новаторка щодо створення художньої форми. Словесний твір не лише наповнений музикою, а й звучить, як музика. Це виражається і в ритмічності оповіді з її перепадами від розміреного й неспішного темпу до швидкого й напруженого, а потім знову сповільненого, й у відтворенні симфонії почуттів героїнь, й у напруженій мелодійності слова.
Новелу називають маніфестом українського модернізму.
Відповідь – Г.
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст.
Завдання скеровано на перевірку знання героїв літературних творів, а саме:
- Палагна і мольфар Юра – це персонажі повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків»;
- Ниви у червні, Залізна рука города – образи новели Михайла Коцюбинського «Intermezzo»;
- Марта й Ганна – це героїні новели Ольги Кобилянської «Valse melancolique»;
- Тугар Вовк і Бурунда діють у повісті Івана Франка «Захар Беркут»;
- Іван Дідух – персонаж новели Василя Стефаника «Камінний хрест».
Відповідь: 1А, 2Д, 3Б, 4В.
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст.
Завдання скеровано на перевірку знання літературних героїв та жанрів художніх творів.
Палагна – це дружина Івана Палійчука, головного героя повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків».
Рита – героїня роману Валер’яна Підмогильного «Місто».
Датан діє в поемі Івана Франка «Мойсей».
У новелі Ольги Кобилянської «Valse melancolique» йдеться про трьох жінок, які своїм світовідчуттям не вписувалися в тогочасний формат пересічних жіночих образів. Марта – одна із цих дівчат.
Відповідь: 1Д, 2Б, 3В, 4Г.
ТЕМА: Література XX ст. Ольга Кобилянська. «Valse mélancolique»
Завдання перевіряє вміння визначати тематику й художні особливості літературних творів.
Новела Ольги Кобилянської «Valse mélancolique» зображує долі талановитих жінок-інтелігенток, що присвятили своє життя служінню мистецтву, пошук ними свого життєвого шляху, самовизначення себе як неповторної особистості.
Провідною ідеєю твору є розкриття важливості захисту жінками власної гідності та права самостійно обирати майбутнє, необхідність повноцінної реалізації жінкою своїх духовних потреб, поваги суспільства до жінки як до особистості (докладніше – у подкасті на нашому сайті).
Відповідь: Б.
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє ваше знання персонажів художніх творів.
Висловлювання Наталки Сірко є в рядку Б, її кохання до Григорія Многогрішного виявилося настільки сильним, що дівчина наважилася покинути батьків і ризикнути власним життя заради коханого: «Як уб'ють мене – то я не вернусь. А як судилося мені щастя... то нехай же я буду, мамо, щаслива! І ви, тату!.. Благословіть!..».
Марися Боруля, героїня драми Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля», не прагнула стати дворянкою, у неї тече селянська кров. Марися вправна хазяйка, не може сидіти без роботи: «Я проста дівчина, мужичка, нічого не вмію; я умію жать у полі, громадить, мазать, корів доїть, свиней годувать...».
Новела Ольги Кобилянської «Valse melancolique» зображує долі талановитих жінок-інтелігенток, які присвятили своє життя служінню мистецтву. Софія Дорошенко – творчо обдарована особистість, лірична й емоційна. Мистецтво стає засобом саморозкриття, віддушиною для духовних сил героїні: «Я потребую спокою, що випливає з замилування до музики й гармонії в відносинах, передусім – гармонії…».
Рина Мазайло, героїня твору Миколи Куліша «Мина Мазайло», так характеризує свого брата Мокія: «Як стане коло української афіші: читає-читає, думає-думає, чи справжньою мовою написано, чи фальшивою...».
Відповідь: 1–Б, 2–Г, 3–А, 4–В.
ТЕМА: Література XX ст. Ольга Кобилянська. «Valse melancolique»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету літературних творів.
У новелі «Valse melancolique» Ольга Кобилянська проявила себе як новаторка щодо створення художньої форми.
Словесний твір не лише наповнений музикою, а й звучить, як музика. Це виражається і в ритмічності оповіді з її перепадами від розміреного й неспішного темпу до швидкого й напруженого, а потім знову сповільненого, й у відтворенні симфонії почуттів героїнь, й у напруженій мелодійності слова.
Запропонований вислів стосується новели Ольги Кобилянської «Valse melancolique».
Відповідь: В.
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст.
Завдання скеровано на перевірку знання змісту програмових творів.
Рядки «Звідси дивився на гори, близькі й далекі верхи, що голубіли на небі, на смерекові чорні ліси з їх синім диханням, на ясну зелень царинок, що, мов дзеркала, блищали в рамах дерев. Під ним, в долині, кипів холодний Черемош» узято з повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків».
У новелі Михайла Коцюбинського «Intermezzo» є уривок: «Мене втомили люди. Мені докучило бути заїздом, де вічно товчуться оті створіння, кричать, метушаться і смітять. Повідчиняти вікна! Провітрить оселю! Викинуть разом із сміттям і тих, що смітять. Нехай увійдуть у хату чистота й спокій».
Рядки «А всього маєтку лишив йому тато букату горба щонайвищого і щонайгіршого над усе сільське поле. На тім горбі копали жінки пісок, і зівав він ярами та печерами під небеса, як страшний велетень. Ніхто не орав його і не сіяв і межі ніякої на нім не було» узято з новели Василя Стефаника «Камінний хрест».
«І класичну музику люблю. Навчила мене її розуміти й відгадувати по «мотивах», одна з моїх товаришок, якої душа немов складалася з тонів і була сама олицетворена музика», – стверджує героїня новели Ольги Кобилянської «Valse melancolique».
Відповідь: 1Д, 2А, 3Б, 4В.
ТЕМА: Література XX ст. Ольга Кобилянська. «Valse melancolique».
Завдання перевіряє знання героїв літературних творів.
Виконуючи це завдання, згадайте Софію Дорошенко – головну героїню новели Ольги Кобилянської «Valse melancolique».
Софія – творчо обдарована особистість, лірична й емоційна. Такі деталі, як подерті рукавички або затикання найменших щілин у вікні розкривають у ній нервову, вразливу, чутливу до світу, замкнену особистість. Мистецтво стає засобом саморозкриття, джерелом духовних сил героїні, яка зазнала приниження в житті (через нещасливе кохання).
Відповідь: А.