Розділ: Синтаксис. Пунктуація
Тема: Відокремлені члени речення: відокремлене означення
Кількість завдань: 58
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення.
Це завдання перевіряє ваше вміння з’ясовувати типи складного речення.
Проаналізуймо структуру кожного запропонованого речення.
У першому реченні Не бійся заглядати у словник: це пишний яр, а не сумне провалля дві граматичні основи, частини речення з’єднані без сполучника, друга частина пояснює першу, між ними стоїть двокрапка. Отже, це складне безсполучникове речення.
У другому реченні Старе поволі забувається, а нового не варто порушувати теж дві граматичні основи, але частини цього складного речення поєднані сполучником сурядності а. Отже, це складносурядне речення.
У третьому реченні Треба розуміти, що світ наш не замерзає і не згасає теж дві граматичні основи, частини цього складного речення синтаксично нерівноправні, поєднані сполучником підрядності що. Отже, це складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.
У четвертому реченні У повітрі дощ, і гречка пахне тепло, немов розлився бурштиновий мед три граматичні основи, перші дві частини складного речення пов’язані сполучником сурядності і, а друга і третя – сполучником підрядності немов. Отже, це складне речення з різними видами зв’язку.
А от у п’ятому реченні Осяяний сонцем, перед нами розкинувся зовсім новий світ граматична основа одна. Отже, це просте речення, ускладнене відокремленим означенням
Відповідь: ВБАГ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень.
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення в рядку А – це складносурядне речення, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком.
Речення в рядку Б ускладнене відокремленими означеннями, які стоять у безпосередньому кінці речення.
Речення в рядку В – це речення, у якому тире стоїть на місці пропущеного присудка.
Речення в рядку Г– це просте речення, у якому підмет і присудок виражені іменниками, тому тире тут обов’язкове.
Речення в рядку Д – це речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом. Оскільки узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, необхідно поставити тире.
Відповідь – БАДГ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення. Відокремлені члени речення. Відокремлене означення, відокремлена прикладка
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості речення з різноманітними відокремленими членами та складні речення, правильно розставляти розділові знаки.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Проаналізуймо запропоновані речення.
У другому реченні кома стоїть на межі частин складного речення. У третьому реченні кома відокремлює дві однорідні обставини, виражені дієприслівниковими зворотами, що поєднані сполучником і. У четвертому реченні комами виділено вставне слово.
У п’ятому реченні є поширена прикладка перші провидці весни. Перед нею необхідно поставити тире, адже вона стоїть після означуваного слова в безпосередньому кінці речення (головної частини складного речення): Це підсніжники – перші провидці весни, що не побоялися холоду.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення. Складне речення
Завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з дієприкметниковими зворотами.
Активні дієприкметники теперішнього часу сучасній українській мові невластиві. Саме тому в реченнях А, Б, В, Г підрядну частину замінити відокремленим означенням не можна, бо вони передають дію в теперішньому часі.
Активні дієприкметники минулого часу творяться за допомогою суфікса -л -. Тому в реченні Д можлива заміна підрядної частини на відокремлене означення: Ледь-ледь тремтять губи, посинілі від холоду.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення в рядку А – це просте речення, ускладнене відокремленою поширеною прикладкою природи солодку зрілість. Перед нею потрібно поставити тире, бо прикладка стоїть у кінці речення.
Речення в рядку Б – це речення складне безсполучникове, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком. У такому випадку ставимо тире.
Речення в рядку В – це складносурядне речення. У другій його частині ( це неповне речення) тире стоїть на місці пропущеного присудка (сонячні кульбабки зацвіли біля ставку).
Речення в рядку Г – це речення, у якому тире стоїть між однорідними підметами та присудком. Підмети і присудок виражені іменниками. А також перед присудком стоїть частка це. Тире тут обов’язкове.
Речення в рядку Д – це теж просте речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом, яке стоїть перед ними. Але однорідні члени стоять не в абсолютному кінці речення. У таких випадках після узагальнювального слова ставимо двокрапку, а після однорідних членів речення – тире.
Відповідь – ВАДГ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому та складному реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Тире між підметом і присудком уживаємо в реченні «Здобути волю – то мій рай».
Тире перед узагальнювальним словом усе вживаємо в реченні «Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи – усе це дихало молодою парубоцькою красою».
Тире при відокремленій прикладці нужденна купка солом’яних стріх ставимо в рядку В.
Безсполучниковим є речення «Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий». Друга частина виражає наслідок того, про що йдеться в першій, тому ставимо тире.
Відповідь: 1-Б, 2-А, 3-В, 4-Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Синтаксис. Відокремлені члени речення. Відокремлене означення
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти відокремлені члени речення.
Відокремлене означення найчастіше виражене дієприкметниковим зворотом.
Саме таким означенням можна замінити підрядну частину в реченні рядка В: Огірок, зжовклий на сонці, був дуже несмачний.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Види речень за наявністю ускладнювальних засобів
Завдання перевіряє ваше вміння визначати ускладнювальні засоби в реченні.
Проаналізуймо запропоновані речення.
У реченні в рядку 1 є звертання «дочко».
У реченні в рядку 2 є вставне слово «однак».
У реченні в рядку 3 є уточнювальна обставина часу «годині о сьомій».
У реченні в рядку 4 є відокремлена прикладка «старий бурлака».
Відповідь: 1–Б, 2–В, 3–А, 4–Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення. Відокремлене означення
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно й комунікативно доцільно використовувати речення з відокремленими членами. Поширене означення часто виражене дієприкметниковим зворотом. Згадаймо, за яких умов його потрібно відокремлювати в реченні.
Дієприкметниковий зворот, який стоїть після означуваного слова, на письмі виділяють комою: Квітки, омиті холодними росами, розтулюють повіки-пелюстки; Ніколи я співати не покину про землю, повну щастя і краси.
Часто дієприкметниковий зворот може бути відділений від означуваного слова іншими словами. У такому випадку зворот теж виділяємо комами: Акації стояли саме в цвіту, заквітчані безліччю білих китиць.
Дієприкметниковий зворот, що стоїть перед означуваним словом, комами на письмі не виділяють: Удалині виднілися облиті сонячним багрянцем верхівки сосен. Зверніть увагу, що дієприкметниковий зворот завжди виділяємо комами (навіть перед означуваним словом), якщо означуване слово виражене займенником: Розтривожений думками, він до самого ранку не міг заснути.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Види складних речень
Виконуючи це завдання, визначте граматичні основи другого, третього, четвертого й п’ятого речень.
Пригадайте, що складне речення має у своєму складі дві і більше граматичних основ. Саме таким є друге речення.
Зверніть увагу, що в цьому реченні дві граматичні основи: Удосвіта часом кукурікають півні, вечорами линуть догори сині димочки. Речення є складним безсполучниковим.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в третьому реченні: потрібно відокремити комою дієприкметниковий зворот, який стоїть після означуваного слова: «У моїй батьківщині осінь потихеньку ступає в червоних чобітках, заквітчана в соняшники й китиці винограду».
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень.
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних реченнях.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення в рядку А – це складносурядне речення, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком.
Речення в рядку Б – це речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом. Оскільки узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, необхідно поставити тире.
Речення в рядку В – це складне безсполучникове речення, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком.
Речення в рядку Г– це просте речення, де перед присудком стоїть вказівна частка ось.
Речення в рядку Д ускладнене відокремленою прикладкою, яка стоїть у безпосередньому кінці речення.
Відповідь – 1–Б, 2–Г, 3–Д, 4–В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в третьому реченні: потрібно відокремити комою дієприкметниковий зворот після означуваного слова: «Схожі вони на бірюзові намистинки, розгублені чиєюсь невинною рукою між вузеньких листочків боязкої травиці».
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення з дієприкметниковими зворотами
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з дієприкметниковим зворотом.
Зауважте, що дієприкметниковий зворот повинен стояти якомога ближче до означуваного слова, аби не спотворився смисл речення.
Потребує також редагування речення, у якому дієприкметниковий зворот розірваний іншими членами: «Розгляньмо зроблені висновки автором нового підручника з історії України». Правильно це речення побудувати так: «Розгляньмо висновки, зроблені автором нового підручника з історії України».
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому та складному реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Тире перед узагальнювальним словом все вживаємо в реченні «І сльози, і прокльони – все мине».
Тире між підметом і присудком уживаємо в реченні «А мова – то пісня душі, покладена на слова».
Тире при відокремленій прикладці день легкий ставимо в рядку В.
Безсполучниковим є речення в рядку Г. Тире ставимо, якщо зміст частини складного речення протиставляється або зіставляється, порівнюється (можна підставити а, але, мов...): «Мало життя прожити – треба життя зрозуміти».
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–В, 4–Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати просте ускладнене речення з однорідними членами, звертанням, вставними конструкціями, відокремленими членами речення.
У першому рядку слово кажуть указує на джерело повідомлення. Отже, це речення ускладнено вставним словом.
У другому реченні є дієприслівниковий зворот переливаючись барвами. Отже, це речення ускладнено відокремленою обставиною.
У третьому реченні є дієприкметниковий зворот явлені у Слові. Отже, це речення ускладнено відокремленим означенням.
У четвертому реченні означення білі, рожеві, червоні, блакитні стосуються одного слова та відповідають на одне питання. Отже, це речення ускладнено однорідними членами речення ( означеннями).
Відповідь: 1А, 2Д, 3В, 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень.
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення в рядку А – це складносурядне речення, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком.
Речення в рядку Б – це речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом. Оскільки узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, необхідно поставити тире.
Речення в рядку В – це речення складне безсполучникове, його перша частина виражає умову (час) дії в другій частині. У такому випадку ставиться тире.
Речення в рядку Г – це просте речення, у якому перед іменною частиною складеного іменного присудка стоїть вказівна частка ось.
Речення в рядку Д ускладнене відокремленою прикладкою різнобарвний стовп світла, яка стоїть у кінці речення.
Відповідь: 1Б, 2Г, 3Д, 4В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення. Відокремлені означення
Завдання вимагає аналізу запропонованих складнопідрядних речень.
Речення за своєю структурою можуть бути синонімічними. Такими є, наприклад, просте речення, ускладнене відокремленим означенням, і складнопідрядне речення з підрядним означальним.
Треба перебудувати запропоновані складні речення на прості та знайти серед них те, де збережено його зміст і не порушено граматичні норми.
Отже, вибираємо речення «Вона дивилася на білу орхідею, яку подарували друзі», бо його можна перебудувати в таке: «Вона дивилася на білу орхідею, подаровану друзями».
Решта запропонованих речень не підлягають такій трансформації.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення. Розділові знаки в різних видах речень
Виконуючи це завдання, треба обґрунтувати випадки вживання тире. Проаналізуймо запропоновані речення.
Найбільше у світі любив він багрянолисту осінь – природи солодку зрілість (тире ставимо перед відокремленою прикладкою «природи солодку зрілість»).
Дівчина внесла оберемок майористих квітів – до цього похмура кімната враз ожила (тире ставимо між частинами безсполучникового складного речення – зайвий серед варіантів відповіді).
Зацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячно-тремтливі кульбабки – біля ставу (тире ставимо в неповному реченні замість пропущеного присудка «зацвіла»).
Класична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія – це справжньої поезії дороги (тире ставимо між підметами і присудком, оскільки вони виражені іменниками).
Зображення флори й фауни: квітів, дерев, тварин – свідчать про обожнення природи нашими предками (тире ставимо після однорідних додатків, оскільки далі речення продовжується).
Відповідь: 1-А, 2-Д, 3-Г, 4-В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення. Розділові знаки в реченнях з відокремленими членами.
Пропоноване завдання перевіряє навичку вживання розділових знаків у простому ускладненому та складному реченні.
Уважно прочитайте наведені речення та з’ясуйте причини вживання в них розділових знаків.
Ще великий Микола Гоголь, наш славний земляк, захоплено говорив про мову українського народу (коми при відокремленій прикладці).
Кінь вийшов на сизу піщану косу і струсивши воду, відчув себе вільним, сильним, непереможним (бракує однієї коми перед відокремленою обставиною струсивши воду, натомість коми між однорідними означеннями стоять правильно). Виправлений варіант цього речення має виглядати так: Кінь вийшов на сизу піщану косу і, струсивши воду, відчув себе вільним, сильним, непереможним.
На оболоні, залитій водою, походжали на певній відстані один від одного, поважно переставляючи ноги, лелеки (коми при відокремленому означенні, коми при відокремленій обставині).
Женеш свою корівчину пасти в поле, десь за тобою сонце, сходячи, крізь дерезу спілим кавуном червоніє (кома між частинами безсполучникового складного речення, коми при відокремленій обставині).
Дівчина ступає на палубу, і літній слуга вслід їй виносить велику клітку з пернатим красенем – вінценосним журавлем (кома між частинами складносурядного речення, тире перед відокремленою прикладкою наприкінці речення).
Отже, пунктуаційну помилку допущено у варіанті Б.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення з однорідними членами.
Виконуючи це завдання, треба сконструювати речення із запропонованих фрагментів і класифікувати отримані синтаксичні структури. Зважайте на те, що розділові знаки у варіантах пропущені, їх ви маєте самостійно підставити залежно від структури речення.
Люблю я теплі травневі вечори, але не терплю холодних листопадових (просте речення з однорідними присудками).
Люблю я теплі травневі вечори зі щебетанням птахів у нашому саду (просте неускладнене речення).
Люблю я теплі травневі вечори: тоді так мріється про щось небуденне (складне безсполучникове речення).
Люблю я теплі травневі вечори, напоєні пахощами яблуневого цвіту (просте речення з відокремленим означенням).
Люблю я теплі травневі вечори, хоча й червневі мають свої принади (складнопідрядне речення з підрядною допустовою частиною).
Як бачимо, умові, заявленій в основі завдання, відповідає перше речення.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення. Розділові знаки в різних видах речень
Це завдання перевіряє знання з пунктуації в простому та складному реченнях.
Уважно прочитайте запропоноване речення й обґрунтуйте кожен розділовий знак.
Унизу,(1) за Ворсклою,(2) розгорталися в заобрійну далеч мальовничі простори рідної Вкраїни,(3) звідти попід самі вікна підступало море народного життя з його журбами й радощами,(4) з чародійними пісенними вечорами,(5) сповненими поезії,(6) яка бентежила душу то піснею-задумою,(7) то лукавим жартом,(8) то щемкою сльозою.
Отже, коми 1 і 2 відокремлюють уточнювальну обставину місця: унизу, (де саме?) за Ворсклою,..
Кома 3 стоїть між частинами безсполучникового складного речення, а не складносурядного, як зазначено у варіанті Б. Отже, це неправильне пояснення вживання розділового знака.
Коми 4, 7, 8 розділяють однорідні члени речення (додатки життя з його журбами й радощами,(4) з чародійними пісенними вечорами… та …то піснею-задумою, то лукавим жартом, то щемкою сльозою).
Кома 5 ужита при відокремленому означенні, вираженому дієприкметниковим зворотом: … вечорами, сповненими поезії.
Кома 6 стоїть перед підрядною частиною складного речення: … сповненими поезії, яка бентежила душу…
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення. Розділові знаки в різних видах речень
Виконуючи це завдання, треба обґрунтувати випадки вживання тире. Проаналізуймо запропоновані речення.
Я усміхнусь – і все навкруг сміється (тире ставимо між частинами складносурядного речення, оскільки друга частина виражає наслідок того, про що йдеться в першій).
Печаль пече – гаряча і нестримна (тире ставимо при відокремленому означенні «гаряча і нестримна», яке стоїть у кінці речення).
Для гордої і владної душі життя і воля – на горі високій (тире в неповному реченні на місці пропущеного присудка «є», це зайвий варіант у цьому завданні).
Непереможна безборонність – твій меч єдиний і єдиний щит (тире ставимо між підметом і присудками, оскільки вони виражені іменниками).
На річці, у лісі, на полі – усюди німа тиша (тире ставимо після однорідних обставин, оскільки після них стоїть узагальнювальне слово «усюди»).
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–Д, 4–Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення. Розділові знаки в різних видах речень.
Це завдання на пунктуацію. Воно вимагає аналізу запропонованого речення й обґрунтування вжитих у ньому розділових знаків.
Семен заплющив очі,(1) заколисаний тою чудовою тишею,(2) що буває виповнена всякими згуками:(3) і дзвінкою піснею жайворонка,(4) і дзижчанням польових мух,(5) і тихим(6) мелодійним шелестінням стиглого жита,(7) підрізаного серпами.
Усі подані пояснення є коректними, окрім варіанта Г. Коми 4 і 5 стоять між однорідними додатками, поєднаними повторюваним сполучником і.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в третьому реченні: потрібно відокремити порівняльний зворот: «Її жовтий цвіт, мовби велетенське мереживо свічок, виготовлених із ярого воску, освітлює найтемніші закутки лісових хащ».
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення
Завдання перевіряє ваше вміння відокремлювати члени речення.
Зауважмо, що відокремлюємо означення, виражене прикметниковим або дієприкметниковим зворотом, якщо воно стоїть після означуваного слова: «Її жовтий цвіт, мовби велетенське мереживо свічок, виготовлених із ярого воску, освітлює найтемніші закутки лісових хащ».
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в різних видах речень
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Тире між підметом і присудком уживаємо в реченні «Здобути волю – то мій рай».
Тире перед узагальнювальним словом усе ставимо в реченні «Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи – усе це дихало молодою парубоцькою красою».
Тире при відокремленій прикладці уживаємо в реченні «Я тільки тепер побачив село – нужденну купку солом’яних стріх».
Безсполучниковим є речення «Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий», між частинами ставимо тире, бо перше речення вказує на умову того, про що йдеться в другому реченні.
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–В, 4–Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при відокремлених членах
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак при відокремлених членах речення.
Поширене означення не відокремлюємо в реченні «Гудуть з вітрами до світання дощем оплакані сади», адже тут дієприкметниковий зворот стоїть перед означуваним словом.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при відокремлених членах
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак при відокремлених членах речення.
Поширене означення не відокремлюємо в реченні «Усіяна колосками земля пахне літом», адже тут дієприкметниковий зворот стоїть перед означуваним словом.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому та складному реченнях.
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
У реченні в рядку А необхідно поставити тире, бо це безсполучникове складне, між частинами якого різке протиставлення.
У реченні в рядку Б необхідно поставити дужки, бо це вставлена конструкція, автор цитати (Б.-І.Антонич).
У реченні в рядку В потрібно поставити коми, бо в реченні є відокремлені однорідні означення заквітчана і мила.
У реченні в рядку Г розділові знаки непотрібні. Це просте неускладнене речення.
У реченні в рядку Д потрібно поставити двокрапку, бо друга частина речення пояснює, уточнює, конкретизує першу.
Відповідь: 1В, 2А, 3Д, 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в четвертому реченні: потрібно відокремити порівняльний зворот: «Батько рано-вранці йшов від дерева до дерева й перед кожним зупинявся на коротку мить, наче здибався зі знайомою людиною».
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення
Завдання перевіряє ваше вміння відокремлювати члени речення.
Зауважмо, що відокремлюємо означення, виражене прикметниковим або дієприкметниковим зворотом, якщо воно стоїть після означуваного слова: «Простір між стовбурами, пронизаний світлом літнього сонця, без упину манив загадковим затишком».
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при відокремлених членах
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак при відокремлених членах речення.
Поширене означення не треба відокремлювати в реченні «Нагрітий за літо яр дихав Сашкові в обличчя перецвілими будяками», адже тут дієприкметниковий зворот стоїть перед означуваним словом.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення. Відокремлене означення.
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти відокремлені члени речення.
Відокремлене означення частіше виражене дієприкметниковим зворотом. Саме таке означення є в другому реченні: У цьому життєписі, сповненому суперечностей, є приклади героїзму і ницості, жертовного патріотизму і відступництва.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Синонімія складнопідрядних речень та простих ускладнених речень
Завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з дієприкметниковими зворотами, використовувати в мовленні різноманітні синтаксичні конструкції.
Дієприкметник – це особлива форма дієслова, яка означає ознаку, одержану від певної дії. У сучасній українській мові активні дієприкметники доконаного виду за допомогою суфіксів -ш-, -іш- не творяться.
Форми типу товаришувавші, тримаючіся нелітературні. Активні дієприкметники доконаного виду творяться за допомогою суфікса -л- (прив’яли – прив’ялі). Отже, правильна відповідь така: Надвечір ожили яскраві квіти, прив’ялі за день на сонці.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
У варіанті Б кома (3) обґрунтована як кома між частинами складносурядного речення.
Але складносурядне речення – це речення, яке має рівноправні частини, поєднані сполучниками сурядності (єднальними, протиставними чи розділовими). У запропонованому реченні кома (3) справді стоїть на межі частин складного речення. Але ці частими не є рівноправними. Від одної до іншої можна поставити питання яка? Отже, кома (3) – це кома на межі частин складного речення, які пов’язані підрядним зв’язком.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення. Відокремлені означення
Завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях з відокремленими означеннями.
У реченні Важка від насіння, низько нахилялася жалка кропива прикметниковий зворот важка від насіння потрібно виділити, адже він не стоїть безпосередньо перед означуваним словом.
У реченні Дорога повела в порослі лісами гори коми не потрібні, тому що дієприкметниковий зворот порослі густими лісами стоїть безпосередньо перед означуваним словом.
У реченні Налякані незнайомими звуками, коні пряли вухами дієприкметниковий зворот теж стоїть перед означуваним словом, але має обставинний характер, до нього можна поставити питання чому?, з якої причини, тому його теж потрібно виділити.
Означення, виражені дієприкметниковими зворотами та окремими прикметниками або дієприкметниками, відокремлюються, якщо вони стосуються особових займенників. Отже, у реченні Щасливий і веселий він глянув на високе небо необхідно поставити кому: Щасливий і веселий, він глянув на високе небо.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Синонімія складнопідрядних речень та простих речень, ускладнених відокремленими означеннями.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати речення з різноманітними відокремленими членами речення та складні речення, правильно використовувати їх у мовленні.
Спробуємо замінити підрядні частини на прості речення з дієприкметниковими зворотами:
А Листя під кленом було схоже на гору печива, щедро посипану цукровою пудрою.
Б Дітлахи з підстрибом побігли в кінець греблі, обсадженої густими вербами.
В Гості захоплено роздивлялися стіл, застелений вишитою скатертиною.
А от речення Г замінити на просте не можна, адже слова полюючий в українській мові немає.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення. Відокремлені означення
Завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях з відокремленими означеннями.
У реченні Довгі вечорові тіні перекреслюють порослу споришем вулицю коми не потрібні, тому що дієприкметниковий зворот порослу споришем стоїть безпосередньо перед означуваним словом.
У реченні Налякане голосами людей продиралося через хащі стадо зубрів дієприкметниковий зворот налякане голосами людей потрібно виділити, адже він стоїть не безпосередньо перед означуваним словом.
У реченні Дивиться хлопець на зіткані зі срібла вишняки й мало не зітхає дієприкметниковий зворот зіткані зі срібла теж стоїть безпосередньо перед означуваним словом, тому його не потрібно відокремлювати.
У реченні Люблю ходити по вкритій кришталевою росою ранковій траві дієприкметниковий звором теж стоїть перед означуваним словом, тому його не відокремлюють.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення в рядку А – це речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом. Оскільки узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, необхідно поставити тире.
Речення в рядку Б – це просте речення, у якому підмет і присудок виражені іменниками, тому тире між ними обов’язкове.
У реченні В тире стоїть на місці пропущеного присудка.
Речення в рядку Г ускладнене відокремленою прикладкою почесна варта весни, яка стоїть у кінці речення і виділена тире.
Речення в рядку Д – це складносурядне речення, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком.
Відповідь: ГДАБ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному реченні.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Кома (6) обґрунтована як кома при відокремленому означенні.
Але дієприкметниковий зворот не розгублене у віках мистецтво стоїть перед означувальним словом. Такі означення не відокремлюємо. Отже, запропоноване обґрунтування коми є хибним.
Кома (6) – це кома між непоширеним та поширеним означеннями, адже вони є однорідними.
Решта обґрунтувань правильні.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Двокрапка (3) обґрунтована як розділовий знак при однорідних членах речення.
Але якщо визначити граматичні основи цього речення, то виявиться, що це складне речення з різними видами зв’язку. Двокрапка (3) стоїть на межі безсполучникових частин складного речення, де наступна частина пояснює попередню.
Решта обґрунтувань правильні.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видахречень.
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видахречень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
У реченні А тире стоїть на місці пропущеного присудка.
Речення в рядку Б – це просте речення,у якому підмет виражений інфінітивом, а перед присудком, окрім цього, ще й стоїть частка це, тому тире між ними обов’язкове.
Речення в рядку В – це складне безсполучникове речення, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком.
Речення в рядку Г – це речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом. Оскільки узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, необхідно поставити тире.
Речення в рядку Д ускладнене відокремленою прикладкою тихий голос мого сумління, яка стоїть у кінці речення й виділена тире.
Відповідь: БАДВ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Синонімія складнопідрядних речень та простих речень, ускладнених відокремленими означеннями.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати речення з різноманітними відокремленими членами речення та складні речення, правильно використовувати їх у мовленні.
Спробуємо замінити підрядні частини на прості речення з дієприкметниковими зворотами:
Б Будівля Держпрому – одна з трьох висоток, споруджених в тодішній столиці України впродовж 1925–1928 років.
В Споруду, зведену прогресивним на той момент методом «ковзної опалубки», розташували на центральній площі Харкова.
Г Група різновисоких башт, сполучених переходами, значно ослаблює коливання всієї будівлі внаслідок накладання резонансних частот.
Д Будівельників Держпрому, переважно вихідців із села, вразили рештки мамонта, знайдені під час риття котловану.
А от речення А замінити на просте не можна, адже слова потрапивший не існує.
Відповідь –А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати просте ускладнене речення з однорідними членами, звертанням, вставними конструкціями, відокремленими членами речення.
У реченні А відокремлений член речення окрім механіки та електроінженерії має значення відділення, починається словом окрім. Отже, це речення ускладнено відокремленим додатком.
У реченні Б є дієприслівниковий зворот розпочавши будівництво свого першого заводу. Отже, це речення ускладнено відокремленою обставиною.
У реченні В є відокремлений член речення патенти на свої винаходи, який відповідає на питання який?, виражений іменником із залежними словами та дає предмету (поняттю) другу назву. Отже, це речення ускладнено відокремленою прикладкою.
У реченні Г є дієприкметниковий зворот виручені за продаж кількох патентів. Отже, це речення ускладнено відокремленим означенням.
У реченні Д члени речення не лише назву, а й чищення стосуються одного слова та відповідають на одне питання. Отже, це речення ускладнено однорідними членами речення (додатками).
Відповідь – 1–А, 2–Г, 3–Б, 4–В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти складні речення різних типів, правильно розставляти розділові знаки та пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
Кому (3) в завданні обґрунтовано як кому при відокремленому означенні. Насправді це кома при однорідних означеннях, адже непоширене і поширене означення, які розташовані в реченні поруч, є однорідними.
Решта знаків пояснено правильно.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Порівняльний зворот.
Щоб виконати це тестове завдання, треба обов’язково ще раз переглянути пропонований мікротекст.
Прочитайте речення, про які йдеться у варіантах відповіді. Поміркуйте, чи правильно вжиті в них розділові знаки.
Картина відкривалася справді чудова: з високої гори видно було все місто (двокрапка між частинами безсполучникового складного речення – помилок немає).
Церкви підняли високо в/гору свої зелені, мов травою вкриті голови; біліли білі боки, мов із крейди вистругані (кома перед порівняльним зворотом; бракує коми після порівняльного звороту; крапка з комою між частинами безсполучникового складного речення, кожна з яких має розділові знаки; ще одна кома перед порівняльним зворотом). Отже, правильна пунктуація цього речення має бути такою: Церкви підняли високо в/гору свої зелені, мов травою вкриті, голови; біліли білі боки, мов із крейди вистругані.
Річка блищала, звивалася змією по жовтому пісочку, пускаючи легенький димок туману із себе (кома між однорідними членами речення, кома перед відокремленою обставиною – помилок немає).
Не/далеко від гори велика стіна обвивала кругом розкішний садок, здоровенну пустку-будинок (кома між однорідними членами речення – помилок немає).
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти складні речення різних типів, правильно розставляти розділові знаки та пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
Усі знайомі Катерини Білокур зауважують,(1) що мисткиня була
мовчазною,(2) секретами майстерності не ділилася,(3) свою творчу
лабораторію приховувала від стороннього ока:(4) певно,(5) десь інтуї-
тивно відчувала,(6) що їй дано бачення природи,(7) не підвладне нікому
іншому.
На місці цифри (1) потрібно поставити кому, адже це кома між двома частинами складного речення, що пов’язані підрядним зв’язком; на місці цифр (2) та (3) необхідно поставити коми, тому що це розділові знаки між однорідними членами речення(присудками). На місці цифри (4) потрібно поставити двокрапку: тут поєднано безсполучниковим зв’язком дві частини складного речення , де друга частина пояснює першу(ця двокрапка в завданні пояснена як знак при узагальнювальному слові). Кома (5) виділяє вставне слово, а кома (6) стоїть перед відокремленим означенням (дієприкметниковим зворотом).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень.
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення в рядку А ускладнене відокремленою прикладкою видатного письменника, філософа, музиканта, педагога, есперантиста, поліглота, яка стоїть у кінці речення.
Речення в рядку Б – це речення складне безсполучникове, частини якого протиставлені за змістом. У такому випадку ставимо тире.
Речення в рядку В – це речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом. Оскільки узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами речення, а після них речення продовжується, необхідно поставити тире.
Речення в рядку Г – це просте речення, у якому підмет та іменна частина складеного дієслівного присудка виражені іменниками. Отже, між ними потрібно поставити тире.
У речення в рядку Д – це тире між частинами речення, що пов’язані сурядним зв’язком. Такі частини вказують на причину і наслідок дії.
Відповідь – АГБВ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів, правильно розставляти розділові знаки та пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
Тире (5) в завданні обґрунтовано як розділовий знак на місці пропущеного члена речення. Насправді це тире при відокремленій прикладці, що розташована в кінці речення й дає предмету («теорії розуму») другу назву.
Решта знаків пояснено правильно.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень.
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення 1 – це просте речення, у якому тире стоїть між підметом і присудком, що виражені іменниками.
Речення 2 – це просте речення, де тире стоїть на місці пропущеного присудка.
Речення 3 – це складносурядне речення, частини якого пов’язані протиставним зв’язком.
Речення 4 ускладнене відокремленими означеннями.
Відповідь – ДВБА.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень.
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення 1 – це просте речення, у якому тире стоїть на місці пропущеного члена речення (присудка).
Речення 2 ускладнене відокремленою прикладкою, яка виділена тире в кінці речення.
Речення 3 – це просте речення, у якому тире стоїть між підметом і присудком, що виражені інфінітивами.
Речення 4 – це складне безсполучникове речення, частини якого пов’язані протиставним зв’язком.
Відповідь – ВДАБ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному речення
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів, правильно розставляти розділові знаки та пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
Кому (4) в завданні обґрунтовано як розділовий знак при відокремленій обставині.
Насправді це кома перед відокремленим означенням, вираженим дієприкметниковим зворотом.
Решта знаків пояснено правильно.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення. Відокремлені члени речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати просте ускладнене речення з однорідними членами, звертанням, вставними конструкціями, відокремленими членами речення.
Рядок А ускладнено відокремленим означенням, вираженим дієприкметниковим зворотом (закохані в минуле).
Рядок Б ускладнено звертанням (мамо горда і вродлива).
Рядок В ускладнено уточнювальною обставиною (у степу).
Рядок Г ускладнено відокремленою прикладкою (людині), яка дає предмету другу назву.
Рядок Д ускладнено відокремленим додатком (окрім наших батьків).
Відповідь – ДАВГ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні.
Це завдання скеровано на перевірку вміння добирати потрібні розділові знаки в реченні та пояснювати вживання їх.
Неправильно обґрунтовано вживання розділових знаків у рядку А. У цьому реченні відокремлено комами прикладку, уведену словом «або (тобто)»: «метод оповідок, або вигадування легенд, часто…».
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому і складному реченнях.
Це завдання скеровано на перевірку вміння правильно добирати розділовий знак у простому і складному реченнях.
Потрібно поставити тире:
- після однорідних членів речення (Дроп, сприн, блайнд, реверс – усі техніки стрибків потребують від виконавців фізичної підготовки);
- між підметом і присудком у реченні (Паркур – це мистецтво пересування в просторі за допомогою акробатичних навичок);
- перед поширеною прикладкою в кінці речення (З-поміж інших видів спорту паркур має найближчого родича – спортивну гімнастику);
- у неповному реченні (У паркурі вивчення нових елементів триває місяцями, а практика – усе життя).
Відповідь: 1 – Г, 2 – А, 3 – Д, 4 – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення.
Це завдання скеровано на перевірку вміння правильно й комунікативно доцільно використовувати речення з відокремленими членами.
Проаналізуймо запропоновані речення:
- відокремлене означення є в рядку А. Адже дієприкметниковий зворот після означуваного слова на письмі виділяють комою (Кирилівська церква в Києві, зведена ще в середині ХІІ століття, – видатна пам’ятка архітектури та монументального живопису);
- відокремлена обставина є в рядку Д. У реченні відокремлено дієприслівниковий зворот (У 1970-х роках, обережно знімаючи багатовікові нашарування, реставратори відкрили понад 800 давньоруських фресок);
- відокремлений додаток є в рядку Г. Відокремлюють додатки, що мають значення виключення або включення зі словами крім, окрім, опріч, зокрема, особливо, за винятком, на відміну від на початку (На стінах Кирилівської церкви можна побачити як олійний стінопис ХІХ століття, так і справжні художні скарби, зокрема фрески ХІІ століття);
- відокремлена прикладка є в рядку Б (Тут поховано Святослава Всеволодовича – одного з головних героїв давньоруської поеми «Слово про похід Ігорів»).
Відповідь: 1 – А, 2 – Д, 3 – Г, 4 – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення. Відокремлені члени речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати просте ускладнене речення з різними відокремленими членами речення.
Рядок А ускладнено відокремленою прикладкою (справжні поціновувачі образотворчого мистецтва).
Рядок Б ускладнено відокремленою обставиною (переглянувши другий розділ книги).
Рядок В ускладнено відокремленим означенням (натхненні промовою голови оргкомітету).
Рядок Г ускладнено відокремленим додатком (крім останньої суботи місяця).
У рядку Д відокремлених членів речення немає.
Відповідь: 1–Г, 2–В, 3–Б, 4–А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра