Розділ: Література XX ст.
Тема: Володимир Сосюра
Кількість завдань: 17
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять та вміння визначати художні засоби в поезіях.
Провідним художнім засобом у запропонованих рядках є гіпербола – різновид тропа, що полягає в надмірному перебільшенні характерних властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії.
Згадаймо, алегорія (іносказання) – образ, у якому все зображення має переносне значення, вираження ідеї в предметному образі; анафора – єдинопочаток, одна зі стилістичних фігур, яка утворюється повтором слів або словосполучень на початку суміжних мовних одиниць; порівняння – троп, який полягає в поясненні одного предмета через інший, подібний до нього, за допомогою компаративної зв'язки, тобто єднальних сполучників: як, мов, немов, наче, ніби та ін.; паралелізм – стилістична фігура, змістом якої є зображення паралельних явищ із різних сфер життя.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їх творів. Виконуючи це завдання, уважно прочитайте висловлювання і знайдіть у ньому так звані «маркери», які допоможуть визначити, про кого з авторів ідеться.
Про Остапа Вишню йдеться в рядку А. Саме «його гуморески та фейлетони користуються великою популярністю, досягають мільйонних тиражів…».
Першим поетом-оптимістом в українській новітній літературі вважають Павла Тичину. «Соняшні кларнети» – перша друкована збірка поетичних творів митця.
Олесь Гончар так схарактеризував творчість Володимира Сосюри: «Син Донеччини, задушевний лірик, він був серед тих, хто глибоко відчув красу і виявив нові можливості українського поетичного слова. Його поезія, довірлива, щира, безманірна, справді була співом душі — душі відкритої, людяної, дивовижно тонкої і ніжної у своїх почуваннях».
Згадайте основні віхи життя й творчості Василя Стуса. Його вірші «не можна просто гортати – у них треба входити й повільно обживати, як обживав поет на етапах свої камери».
Відповідь: 1А 2Г 3Б 4Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Володимир Сосюра
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їх творів.
Володимир Сосюра представляв в українській літературі 1920-х років неоромантиків, які несли читачам життєствердження, драматизм, патетику, стихію.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Володимир Сосюра. «Любіть Україну!»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Рядки «Всім серцем любіть Україну свою – і вічні ми будемо з нею!» узяті з вірша Володимира Сосюри «Любіть Україну!».
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Володимир Сосюра. «Так ніхто не кохав»
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять і вміння визначати художні засоби в поезіях. Провідним художнім засобом у запропонованих рядках є гіпербола – різновид тропа, що полягає в надмірному перебільшенні характерних властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії.
Згадаймо:
- алегорія – троп, у якому абстрактне поняття яскраво передається за допомогою конкретного образу;
- синекдоха – різновид метафори, заснований на кількісному зіставленні предметів та явищ;
- оксиморон – літературно-поетичний прийом, що полягає у поєднанні протилежних за змістом, контрастних понять, які спільно дають нове уявлення;
- антитеза – протиставлення двох слів або словосполучень, протилежних за своїм змістом.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання сюжету літературних творів, а також уміння співвідносити художні твори з подіями та явищами відповідної історичної епохи.
Повість Марка Вовчка «Інститутка» написана в ХІХ ст.
У поемі «Слово про похід Ігорів» йдеться про невдалий похід князя Ігоря проти половців у 1185 році. Це героїчна поема кінця XII ст.
Творчість Григорія Сковороди належить до періоду давньої української літератури. Час написання його байки «Бджола та Шершень» – ХVІІІ ст.
Поезію «Лебеді материнства» написав відомий шістдесятник (ХХ ст.) Василь Симоненко.
Відповідь: 1Г 2А 3В 4Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Володимир Сосюра. «Любіть Україну»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
У вірші «Любіть Україну» Володимир Сосюра створив ліричний образ «вишневої України». Палким закликом-заповітом завершується цей високопатріотичний вірш:
Всім серцем любіть Україну свою, –
І вічні ми будемо з нею.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Володимир Сосюра. «Любіть Україну»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки узяті з поезії Володимира Сосюри «Любіть Україну».
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Володимир Сосюра. «Любіть Україну»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки взяті з поезії Володимира Сосюри «Любіть Україну».
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Володимир Сосюра. «Любіть Україну»
Пригадайте мотиви ліричних творів, які включені до програми зовнішнього незалежного оцінювання.
Запропоновані рядки в завданні належать Володимирові Сосюрі. Це уривок з його поезії «Любіть Україну», написаної в часи Другої світової війни. За шкільною програмою цей вірш передбачений для вивчення напам’ять.
Не завадить пригадати, які твори написали інші згадані письменники: В. Симоненко – «Лебеді материнства», А. Малишко – «Пісня про рушник», В. Стус – «Як добре те, що смерті не боюсь я», «О земле втрачена явися!..», П. Тичина – « О, панно Інно…», «Арфами, арфами…», «Ви знаєте, як липа шелестить…».
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання історії написання того чи того літературного твору.
Бій під Крутами – бій, що відбувся 29 січня 1918 року на залізничній станції Крути. Цей бій тривав 5 годин між 4-тисячною більшовицькою армією Михайла Муравйова та загоном з київських студентів і бійців вільного козацтва. Сучасників особливо вразило поховання юнаків, які потрапили в полон до більшовиків і були ними страчені. Студентів поховали в Києві на Аскольдовій могилі, а поет Павло Тичина присвятив їм вірш «Пам’яті тридцяти».
Нацистська окупація вплинула на написання твору «Любіть Україну». У радісну годину визволення Володимир Сосюра створив ліричний образ «вишневої України». Звернімось до тексту поезії: «В грому канонад, що розвіяла в прах / Чужинців в зелених мундирах, / В багнетах, що в тьмі пробивали нам шлях / До весен і світлих, і щирих». Багнети і грім канонад уособлюють народ, армію, яка принесла визволення від фашистських окупантів (зверніть увагу, що поезія написана у 1944 році).
Поезія «Contra spem spero!» Леся Українка написала, коли їй виповнилося 19 років. Саме в цей час життя поставило перед нею вибір: бути скореною недугою чи перемогти. У поєдинку з підступною хворобою поетеса відчула жагучу потребу жити повноцінним життям.
Спогади Олександра Довженка про своє дитинство, про кровний зв'язок з народом і рідною землею лягли в основу написання письменником кіноповісті «Зачарована Десна».
Відповідь: АБВГ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Володимир Сосюра. «Любіть Україну»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки взяті з поезії Володимира Сосюри «Любіть Україну».
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє ваше знання художніх образів літературних творів.
У вірші «О слово рідне! Орле скутий!..» Олександр Олесь використовує яскраві метафори й епітети. Українське слово уподібнюється «скутому орлу», тобто поневоленому народові, слово якого звучало завжди як «співочий грім батьків моїх», а тепер «дітьми безпам’ятно забутий». Поет висловлю своє творче кредо: «О слово! Будь мечем моїм! / Ні, сонцем стань! Вгорі спинися, / Осяй мій край і розлетися / Дощами судними над ним».
У поезії «Любіть Україну» Володимир Сосюра змальовує Україну, як «в світі єдину, одну», бо вона, «Як та купина, що горить – не згора, / живе у стежках, у дібровах…». Поет захоплюється солов’їною мовою, вічно живою красою своєї Батьківщини.
Вірш Василя Симоненка «Лебеді материнства» зображує любов до дитини й турботу за її долю, любов до Батьківщини. Художні образи «синова колиска; приспані тривоги; білява хата» є в цій колисковій.
Поезія Євгена Маланюка «Уривок з поеми» слугує яскравим прикладом «козацької лірики». Перед читачем з’являються імена Б. Хмельницького, І. Мазепи, М. Залізняка, І. Гонти, а також образи «кривавої дороги; зрадника руки; Нового Заповіту».
Відповідь: 1 – В, 2 – А, 3 – Д, 4 – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання скеровано на перевірку знання авторів літературних творів.
Микола Вороний є автором вірша «Блакитна Панна»;
Павло Тичина написав вірш «Пам’яті тридцяти»;
Богдан-Ігор Антонич – автор поезії «Різдво»;
Олександр Олесь створив романс «Чари ночі».
Відповідь: 1Б, 2В, 3Д, 4Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання скеровано на перевірку знання авторів літературних творів – поетів першої половини ХХ століття.
«Всім серцем любіть Україну свою – / і вічні ми будемо з нею!» – рядки з вірша Володимира Сосюри «Любіть Україну!»
«Прийшли лемки у крисанях / і принесли місяць круглий», – уривок із поезії Богдана-Ігоря Антонича «Різдво».
У вірші Олександра Олеся «О слово рідне! Орле скутий!..» є рядки «О слово! Будь мечем моїм! / Ні, сонцем стань! вгорі спинися…».
Максим Рильський є автором сонету «У теплі дні збирання винограду…», у якому є рядки «Вона верталась із ясного саду, / Ясна, як сад, і радісна, як сміх».
Відповідь: 1Б, 2А, 3Д, 4В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання скеровано на перевірку знання символічних образів літературних творів.
У поемі Івана Франка «Мойсей» є образи Оріона й терену. Мойсей розкрив народові його місію, розповідаючи казку про терен та античний міф про Оріона.
У поезії Лесі Українки «Contra spem spero!» переосмислено образ Сізіфа. Гора крем’яна – символічний образ, який є у цьому творі: «Я на гору круту крем’яную / Буду камінь важкий підіймать, / І, несучи вагу ту страшную, / Буду пісню веселу співать».
У новелі «Intermezzo» Михайла Коцюбинського також є символічні образи. Образ білих мішків символізує повішених людей. Ниви у червні (ниви в червні тільки починають набирати сили) символізують життєву енергію, а її так не вистачає головному герою.
Головний герой новели Василя Стефаника «Камінний хрест» усе життя важко працював на успадкованому горбі. Останній танець Івана Дідуха перед від’їздом із села як символ трагізму прощання з рідним краєм.
Відповідь: 1В, 2Д, 3Б, 4Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їхніх творів.
Треба уважно прочитати висловлювання і знайти в ньому так звані маркери, які допоможуть визначити, про якого митця ідеться.
Висловлювання «Письменник стрімко робить блискучу літературну кар’єру, стає всенародним улюбленцем, його гуморески та фейлетони користуються великою популярністю, досягають мільйонних тиражів…» (А) характеризує творчість Остапа Вишні. Він є видатним сатириком і гумористом, який увів у літературу жанр «усмішка», автор численних усмішок, гуморесок, фейлетонів, політичних памфлетів, літературно-мистецьких нарисів, рецензій.
У висловлюванні Г йдеться про Павла Тичину. Його життєвий і творчий шлях припав на складні й трагічні часи в історії України першої половини XX століття. Тичина пройшов непросту дорогу від геніального самобутнього лірика до поета, вимушеного служити тоталітарному режиму. Проте, попри всі суперечності й трагізм долі, він залишив яскравий слід в українській літературі й назавжди увійшов до когорти її класиків. Уже своєю першою збіркою «Сонячні кларнети» Павло Тичина здобув загальне визнання читачів і критики. Унесений у заголовок книжки незвичний образ – символ сонячних кларнетів – якнайкраще відбиває сутність індивідуального стилю молодого Тичини.
«Син Донеччини, задушевний лірик, він був серед тих, хто глибоко відчув красу українського поетичного слова і виявив його нові можливості. Поезія …, довірлива, щира, безманірна, справді була співом душі – душі відкритої, людяної, дивовижно тонкої і ніжної …» – це висловлювання про Володимира Сосюру.
Про Василя Стуса йдеться у висловлюванні Д. Тематика творчості Стуса була багатогранною. Його поезія містить протест проти тоталітарного режиму, оспівує боротьбу за свободу й гідність людини. Він також звертався до вічних тем любові, смерті, мистецтва й природи: «Тих віршів не можна гортати – у них треба входити і повільно обживати, як обживав поет на етапах свої камери – і тоді відкривається унікальна сторінка поезії XX віку – віку відчуження».
Відповідь: 1-А; 2-Г; 3-Б; 4-Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на