Розділ: Стилістика. Текст. Розвиток мовлення
Тема: Аналіз тексту «Прочитай мене»
Кількість завдань: 5
ТЕМА: Розвиток мовлення. Тема й основна думка висловлювання
Обов’язково звертайтеся до запропоновано тексту, працюючи над цим завданням.
Міркуючи про жанрову приналежність аналізованого тексту, пригадайте, що темою його є розповідь про письменника, його прототипів і героїв. Авторка прагне зацікавити нас повістями Льюїса Керрола, спонукати прочитати ці дивовижні твори. Вона просто так і говорить: «…ось дві повісті про Алісу, що їх ти тримаєш зараз у руках. … мільйони дітей у цілому світі так люблять слухати ці чудернацькі історії. Настала й твоя черга їх почути...» (рядки 23, 24, 46–48).
Отже, без сумніву, це передмова до книжки.
Відповідь: Б.
ТЕМА: Розвиток мовлення. Тема й основна думка висловлювання
Уважно перегляньте текст, виконуючи це завдання.
Оксана Забужко майстерно відтворює допитливість, невгамовність і непересічний спосіб мислення Аліси (реальної дівчинки й літературної героїні). Авторка наголошує, що саме ці риси юної співрозмовниці спонукали Льюїса Керрола витворити химерний світ Задзеркалля, де «все обертається навспак».
Письменник Керрол (він же математик Доджсон) заклав у цих пригодах навспак багато наукових парадоксів. Науковці стверджують, що автор створив жанр «парадоксальної літератури»: його герої не порушують законів логіки, а навпаки, дотримуються її, доводячи логіку до абсурду. Звідси й запитання Аліси: «… якби я стояла по той бік дзеркала, я б тримала помаранчу в правій?», «… по який бік дзеркала ми перебуваємо?», «… задзеркальні люди вважають відображеннями нас?».
Фраза про популярність історій у мільйонів дітей зайва в поданому переліку. Вона не є зразком таких «парадоксальних» запитань.
Відповідь: Г.
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Про вікторіанську добу дізнаємося на самому початку: «тогочасною Англією правила королева Вікторія, і доба дістала назву «вікторіанської» (рядки 7–8). Уособленням цієї епохи є Алісина гувернантка й освітня система взагалі, а незгодними з вікторіанськими нормами поведінки - Чарльз Лутвідж Доджсон та Аліса Ліддел.
Ось що читаємо про речі, притаманні цій добі:
«...пан Чарлі на прізвисько не ображався, бо сам залюбки перекручував імена й віршики, особливо ж довжелезні занудні поемища з Алісиної читанки» (рядки 13–15);
«Аліса мала тата, маму та двох сестричок. А ще гувернантку, яка навчала сестричок Ліддел добрих манер. Бо ж не так-то воно легко запам'ятати незліченні правила ґречності: як робити при знайомстві кніксен, і як за столом ніколи не брати першого кусня собі, і як розмовляти правильною мовою, без жоднісінького слова-паразита...» (рядки 2–6);
«...пан Чарлі був професором, ба більше - мав священицький сан! І такий поважний чоловік годинами регочеться з дітлахами! «Не інакше як світ кінчається!» - нишком обурювалась Алісина вікторіанська гувернантка» (рядки 18–20).
Як бачимо, до прикмет вікторіанської епохи можна віднести «занудні поемища», «правильну мову», «незліченні правила ґречності». З приводу священицького сану Доджсона можна стверджувати, що сам він не є ознакою доби, бо священики існують у всі епохи. А ось осудливе ставлення гувернантки до легковажної поведінки такого священика якраз і є достоту «вікторіанським».
Відповідь: Г.
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Виконуючи це завдання, треба обов’язково звертатися до тексту.
Погляньмо на рядки 6, 7 і ширше – на весь контекст першого абзацу: «Колись давно, коли й прабабусі твоєї не було на світі, жила собі в Англії дівчинка Аліса Ліддел. Аліса мала тата, маму та двох сестричок. А ще гувернантку, яка навчала сестричок Ліддел добрих манер. Бо ж не так-то воно легко запам'ятати незліченні правила ґречності: як робити при знайомстві кніксен, і як за столом ніколи не брати першого кусня собі, і як розмовляти правильною мовою, без жоднісінького слова-паразита (ти ж знаєш, як важко їх позбутися, усіх «ну» і «карочє»)… Атож, тогочасною Англією правила королева Вікторія, і доба дістала назву «вікторіанської».
Бачимо, що Оксана Забужко починає свій текст довірливо, доступно для читача-підлітка. Авторка звертається до нас на «ти», тонко іронізує з гувернантки, як часто підлітки іронізують зі своїх учителів, співчуває уявному співрозмовникові з приводу численним норм і правил, що їх диктує доросле суспільство.
Отже, й у доборі слів письменниця прагне наблизитися до читача, заговорити його мовою, одночасно визнаючи, що слова-паразити є справжньою проблемою мовлення сучасної молоді. Тому й уживає «ну» і «кароче».
Відповідь: Б.
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до тексту.
Дати відповідь нескладно, якщо уважно переглянути текст і звернути увагу на згадані у варіантах імена.
У рядках 10–12 читаємо: «Крім батьків, сестер і гувернантки, в Аліси був вірний друг - пан Чарлі. Насправді його звали Чарльз Лутвідж Доджсон, а що він трохи затинався, то вимовляв своє прізвище «До-до-доджсон», тож сестрички і прозвали його – Додо…».
А в рядках 22–26 є такий фрагмент: «Та осібно стоять кілька книжок, підписаних псевдонімом Льюїс Керрол, як ось дві повісті про Алісу, що їх ти тримаєш зараз у руках. Усе почалося, коли Додо розповів Алісі найхимернішу казку, яку їй траплялося чути. Так народився великий письменник Льюїс Керрол».
Отже, бачимо, що прізвище Доджсон, прізвисько Додо та псевдонім Керрол позначають у тексті ту саму особу – математика, письменника, автора повістей про Алісу.
Прізвище Ліддел належить самій Алісі, тобто є зайвим у цьому переліку: «Колись давно, коли й прабабусі твоєї не було на світі, жила собі в Англії дівчинка Аліса Ліддел» (рядки 1–2).
Відповідь: В.
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра



