Розділ: Морфологія
Тема: Прийменник
Кількість завдань: 41
ТЕМА: Морфологія. Прийменник.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прийменники, правильно й комунікативно доцільно використовувати форми прийменників у мовленні.
Прийменник по в українській літературній мові вживають досить рідко. Із західним відмінком він найчастіше вказує на мету або межу дії (піти по воду, пальто по коліна); з місцевим відмінком переважно виражає місце або час, стосунок до іншого предмета, спосіб дії: пливти по Дніпру, різьба по дереву, чинити по правді. Також неправильно вжиті й інші прийменники.
Потрібно використати такі прийменники: зі спортивної гімнастики, хвилююся за брата, конспект з математики, з вашою допомогою.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Морфологія. Синтаксис. Відмінювання іменників. Узгодження числівника з іменником. Узгодження присудка з підметом.
Чоловічі прізвища на -ко в українській мові відмінюють. Тому правильний варіант Пономаренка.
Числівник півтора узгоджується з іменником в родовому відмінку однини (місяця).
При підметах, виражених словосполученнями з іменниками більшість, меншість, частина, група тощо, дієслово-присудок ставимо в однині і в тому ж роді, що і підмет. Отже, навчилась.
У місцевому відмінку множини іменники першої відміни мають закінчення -ами, -ями.
Прийменник по в українській мові вживається дуже рідко.
Застосуємо ці правила до речення.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом та окремо.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до тексту, оскільки написання цих слів залежить від контексту.
Слова додолу та назустріч – це прислівники, які означають напрямок, тому їх потрібно писати разом.
Якби – це сполучник підрядності, тому його потрібно писати разом.
А от сполука слів на силу – це поєднання прийменника й іменника. Можна підібрати синоніми на міць, на могутність. Можна доповнити займенником – на його силу. Отже, цю сполуку потрібно писати окремо.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Завдання перевіряє вміння розпізнавати частини мови.
Прийменник – службова частина мови, що виражає відношення між предметами, відношення дії та ознаки до предмета, залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у реченні і разом з ними вказує на об’єкт дії, напрям, місце, час, причину, мету.
Зверніть увагу: варто розрізняти похідні прийменники та форми повнозначних слів (з прийменниками та без), від яких вони походять. Орієнтуватися потрібно на значення: Аж ось нарешті і коханий край… (іменник) – Перші орачі порушать ниву, поки напівсонну, тополю збудить трактор край села (прийменник).
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Сполучник
Завдання перевіряє вміння розпізнавати частини мови.
Для того щоб розрізнити складні сполучники й однозвучні поєднання інших частин мови, спробуйте сполучники замінити іншими синонімічними сполучниками: зате – але; проте – однак; тож – тому; якби – коли б. Це можливо зробити лише в реченні варіанта Д: Якби знали, не те б заспівали. – Коли б знали, не те б заспівали.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Сполучник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати сполучники, визначати групи сполучників за значенням і синтаксичною роллю.
Зауважте, що сполучники не відповідають на питання, не є членами речення, не можна замінити повнозначним словом.
Виділене слово є сполучником і його треба писати разом у реченні «Я хочу жити так, щоб серце билось в такт з гарячим серцем рідного народу» (щоб = аби).
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У цьому тексті слова на/зустріч є іменником з прийменником, отже, пишуться окремо.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прийменники.
Згадаймо, що прийменник – це службова частина мови, яка разом з відмінковими закінченнями іменників, займенників і числівників виражає відношення між словами в реченні.
Прийменник виділено у словосполученні з тексту в рядку А: коло лісу.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами. Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У цьому тексті слова на/світанні є іменником із прийменником, отже, пишуться окремо.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У цьому тексті слова від/того є займенником із прийменником, отже, пишуться окремо: «Від (чого?) того прокинувся, та побрів під розчахнуту липу».
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прийменники, правильно й комунікативно доцільно використовувати форми прийменників у мовленні.
Неправильним є вживання прийменника із-за (когось, чогось), якщо він указує на причину; правильний варіант: через (когось, щось): Школярі знову мають вимушені канікули через люті морози.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У цьому тексті слова в/перше є числівником з прийменником, отже, пишуться окремо: «Уже в (яке?) перше звучання почутої мелодії».
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Зверніть увагу, що прикметники, дієприкметники з не пишемо окремо, якщо є залежні слова. Отже, не/баченою в реченні «Дим від вогнищ тягнуло в долину, але він не стелився пасмами, а зразу ж піднімався до/гори підфарбовуючи все не/баченою досі прозоро-блакитною аквареллю» пишемо окремо.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прийменники, правильно й комунікативно доцільно використовувати форми прийменників у мовленні.
У двох кроках – це неправильний переклад прийменникових структур з російської мови.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Зверніть увагу, що слова назустріч, усередині, зверху в цьому тексті є прислівниками, які треба писати разом.
Сполука слів по/моєму в поданому контексті є займенником із прийменником (одна з бджілок повзла по чиєму? моєму лікті), тому цю сполуку треба писати окремо.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Іменник. Відмінювання іменників
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів і відрізняти їх від помилкових.
Неправильно утворено форму слова у варіанті А. Згадаймо, що іменники ІІ відміни середнього роду в Р. в. множини (більшість) мають нульове закінчення: узбереж.
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Прийменник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
Сполука слів «їздити по понеділкам» є помилковою, замість неї потрібно вживати щопонеділка.
Зверніть увагу, що іменники ІІ відміни множини в місцевому відмінку мають закінчення -ах: понеділках.
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прийменники, правильно й комунікативно доцільно використовувати форми прийменників у мовленні.
Неправильним є вживання прийменника із-за (когось, чогось), якщо він указує на причину; правильний варіант: через (когось, щось): Школярі знову мають вимушені канікули через люті морози.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Зверніть увагу, що слова вниз, навесні, невиразно є прислівниками, які треба писати разом.
Сполука слів з/верху в поданому контексті є іменником з прийменником, оскільки йдеться про верх в значенні «верхня, найвища частина чого-небудь»: верх дерева, тому цю сполуку треба писати окремо.
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прийменники, правильно й комунікативно доцільно використовувати форми прийменників у мовленні.
Прийменник по в українській літературній мові вживають досить рідко. Із місцевим відмінком переважно виражає місце або час, стосунок до іншого предмета, спосіб дії: вишивати по шовку. В інших випадках правильними є такі форми: виконувати за зразком, лекція з історії, проживати за адресою, їхати на виклик.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання прислівників разом та окремо.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до тексту, оскільки написання цих слів залежить від контексту.
Слова надвечір та уранці – це прислівники, які означають час, тому їх потрібно писати разом.
Прислівник догори теж потрібно писати разом, адже він указує напрямок.
А от прислівник без упину – це прислівник, який завжди потрібно писати окремо.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Проаналізуймо наведені словосполучення.
Сполука не дивлячись на в українській мові означає відсутність зорового контакту; те, на що не дивляться.
У запропонованому словосполученні це калька з російської. Отже, таке вживання слова є помилковим. Решта словосполучень утворено правильно.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник як службова частина мови
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прийменники, правильно й комунікативно доцільно використовувати форми прийменників у мовленні.
Прийменник завдяки вживають для позначення причини, що викликає бажаний результат. Неправильно вживати цей прийменник для того, щоб указати негативну причину.
Отже, у реченні Завдяки бурі зруйновано багато автомобільних доріг цей прийменник вжито неправильно.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Сполучник як службова частина мови. Правопис сполучників
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати сполучники, правильно їх писати.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Сполучники, що пишуть одним словом, відрізняються від однозвучних поєднань інших частин мови, які пишуть двома словами, тим, що сполучники членами речення не бувають і не відповідають на питання.
Сполучник також можна замінити синонімічним сполучником, а з однозвучними поєднаннями інших частин мови цього зробити не можна. Сполуку слів про/те в другому реченні можна замінити словом але. Разом потрібно писати і сполуку слів до/долу, адже це прислівник, який вказує на напрям. Сполуку слів не/має також потрібно писати разом, тому що це теж прислівник.
Окремо треба написати сполуку слів як/би, адже її не можна замінити синонімічним сполучником коли б.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Завдання перевіряє ваше вміння правильно та комунікативно доцільно вживати прийменники в мовленні.
Прийменник згідно в українській мові вживають з орудним відмінком, нормативним є використання словосполуки згідно з – згідно з наказами.
Прийменник усупереч уживають з давальним відмінком – усупереч наказам. Нормативною для української мови є також словосполука відповідно до – відповідно до наказів.
Дієприслівник керуючись поєднується з іменниками в орудному відмінку без прийменника – керуючись наказами.
Відповідь – ДГБА.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис сполучників та прислівників
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
До слова проте можна підібрати синонім але. Отже, це слово потрібно писати разом. Прислівники з першою частиною що теж потрібно писати разом (щомиті, щосили, щосуботи тощо). Прислівники на позначення напряму пишемо теж разом (донизу, угору, униз, направо тощо).
Сполуку як/би потрібно писати окремо, адже частка би разом із дієсловом хотілося утворюють умовний спосіб – хотілось би.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія.
Завдання перевіряє ваші вміння розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
У рядку А слово непокоїться потрібно писати разом, тому що воно вживається в значенні турбуватися, отже, без НЕ не вживається.
У рядку Б у глибінь потрібно писати окремо, оскільки це іменник з прийменником.
У рядку В слово угорі потрібно писати разом, оскільки це прислівник, який означає напрямок: уверх, униз, догори, уліво тощо.
У рядку Г особливу форму дієслова (дієприкметник) нерозпізнана потрібно писати ОКРЕМО, бо в запропонованому реченні цей дієприкметник ужитий із залежним словом не розпізнана (ким?) ним. Якщо дієприкметники мають при собі пояснювальне слово, вони пишуться окремо: не завершена мною робота, не розмальований орнаментом стіл.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно та комунікативно доцільно вживати прийменники в мовленні.
Прийменник по в літературній мові вживається рідко. Найчастіше він із знахідним відмінком вказує на мету чи межу дії: піти по воду, пальто по коліна.
Із місцевим відмінком прийменник по переважно виражає місце або час дії (пливти по Дніпру, ходити по лікарях); стосунок до іншого предмета (різьба по дереву, черговий по школі); спосіб дії (чинити по правді, обслуговувати по черзі).
Часто прийменник по вживають недоречно, наприклад: по справі – треба у справі; по пошті – треба поштою, по вимозі – треба на вимогу.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник.
Це завдання пропонує п’ять пар синонімічних словосполучень, серед яких є одне помилкове.
Уважно прочитайте ці словосполучення, звертаючи особливу увагу на прислівники та прийменники, оскільки саме вони варіюються у варіантах:
Серед наведених варіантів не є коректним вислів на протязі місяця. Це поширена помилка, зумовлена впливом російської конструкції на протяжении…
Як відомо, у нашій мові слово протяг означає:
- різкий струмінь повітря, що продуває приміщення крізь щілини або відчинені двері, вікна, розташовані одне проти одного;
- простір, на якому що-небудь розташовується, міститься.
Отож, замість на протязі місяця треба говорити протягом місяця, упродовж місяця.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Зв'язок прийменника з непрямими відмінками іменника
Завдання вимагає відрізнити нормативне вживання прийменника від ненормативного.
Прийменник по вжитий у цих словосполученнях у різних функціях:
вишивати по шовку – значення об’єкта, на який скерована дія,
зустрітися по обіді – часове значення,
відповідати по черзі – значення способу дії,.
Словосполучення «зайти по неуважності» – помилкове, ненормативне для української літературної мови. Треба казати «через неуважність», «з неуважності», «у зв’язку з неуважністю».
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис НЕ з різними частинами мови
Це завдання на правопис.
Слова (сполуки) «в/горі», «до/долу» можуть писатися і разом, і окремо. Тут їх треба написати разом, бо в мікротексті вони є прислівниками.
Слово «без/вісті» є іменником (початкова форма «без/вісті»), тому пишемо його разом (щоб не сплутати з прийменниково-іменниковою сполукою «без вісті», треба звертатися до мікротексту.
Сполука «не/знає» є часткою з дієсловом, тому пишемо її окремо.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прийменники, правильно й комунікативно доцільно використовувати форми прийменників у мовленні.
Прийменник із-за в українській мові вживається на позначення просторових відношень: із-за хмари, із-за рогу тощо.
На позначення причинових відношень в українській мові вживаються прийменники завдяки або через: завдяки твоїй допомозі, заздрити через успіхи.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прийменники, правильно й комунікативно доцільно використовувати форми прийменників у мовленні.
Прийменник по в українській літературній мові вживається досить рідко. Із західним відмінком він найчастіше вказує на мету або межу дії (піти по воду, пальто по коліна); з місцевим відмінком – переважно виражає місце або час, стосунок до іншого предмета, спосіб дії (пливти по Дніпру, різьба по дереву, чинити по правді).
З орудним відмінком на позначення місця прийменник по не вживається.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Завдання перевіряє ваше вміння правильно та комунікативно доцільно вживати прийменники в мовленні.
Прийменник по в літературній мові вживають рідко. Найчастіше він із знахідним відмінком вказує на мету чи межу дії: піти по воду, пальто по коліна.
Із місцевим відмінком прийменник по переважно виражає місце або час дії (пливти по Дніпру, ходити по лікарях); стосунок до іншого предмета (різьба по дереву, черговий по школі); спосіб дії (чинити по правді, обслуговувати по черзі).
Часто прийменник по вживають недоречно, наприклад: по останній моді – за останньою модою.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Уживання прийменникових форм. Тверда і м’яка групи прикметників.
Це завдання вимагає від вас правильного добору форм слів і поєднання їх у словосполучення.
По теорії, у відповідності до теорії – це калька з російської мови.
Нормативними є сталі конструкції згідно з…, за ..., та відповідно до….
Отже, правильним із запропонованих варіантів є за теорією.
Прикметник природний належить до твердої групи.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати різні вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил.
У варіанті А потрібно писати прислівник впевнено (бо впевнений) без подвоєння та будь-яких (частки казна-, хтозна-, будь-, -небудь пишемо через дефіс).
У варіанті Б потрібно писати збалансований (у дієприкметниках подовження не відбувається) та раціон, адже в іншомовному слові далі голосний звук.
У варіанті Г потрібно писати незважаючи (бо це не дієприслівник, а прийменник) та корисні, адже в групі стн відбувається спрощення.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Відмінювання числівників. Прийменник
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати кількісні числівники та правильно вживати прийменники.
Проаналізуймо запропоновані варіанти.
Прийменник згідно не є нормативним. Потрібно вживати прийменник згідно з.
Використання слів по моїм чи по моїх теж є не нормативним, адже це калька з російської мови. Правильною є конструкція за моїми спостереженнями.
Необхідно визначити, у якому відмінку потрібно вжити числівник.
У складних числівниках двадцять і вісімдесят потрібно відмінювати лише другу частину. Вони в реченні стоять у родовому відмінку. Отже, потрібний варіант – двадцяти, двадцятьох, вісімдесяти, вісімдесятьох.
Тепер потрібно застосувати це до запропонованого речення.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів і відрізняти їх від помилкових.
Зауважмо, що в запропонованому реченні потрібно вжити прийменник завдяки (чому), а не дієприслівник дякуючи; пораді (кого?) Миколи Івановича; правильним варіантом є також краще за інших (прислівники вищого ступеня вживаємо з прийменниками від, за або сполучниками ніж, як).
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
У запропонованому реченні спостерігаємо ненормативне вживання прийменника по, його варто замінити на за: за місцем; іменник ІІ відміни чоловічого роду лікар належить до м’якої групи, тому має закінчення -я в родовому відмінку однини; прикметники лЮбий, лЮба вживаємо на позначення коханої людини, а зі значенням «однаково (байдуже) який; всякий» треба вживати не слово любИй, а слово будь-який.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм. Уживання прийменникових форм.
Завдання перевіряє ваше вміння відмінювати іменники, правильно добирати форми слів і поєднання їх у словосполучення.
Під час виконання цього завдання нам обов’язково потрібно ставити подвійне відмінкове запитання.
У родовому відмінку множини іменники, у яких немає суфікса -ин-, зазвичай мають закінчення -ів: секрети – секретів.
Займенники в родовому відмінку множини мають закінчення -іх: усі – усіх.
Нормативним також є поєднання дієслова навчати з відмінковою формою родового відмінка: навчати кого? чого?
Якщо ми вживаємо слово в орудному відмінку й говоримо про об’єкт, на який переходить дія, то нормативним є вживання прийменника за: за ким? чим? – за мотивами.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм. Уживання прийменникових форм.
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
У запропонованому реченні недоречним буде вживання прийменників по і за; правильно використати варіант на прохання.
У давальному відмінку однини іменники другої відміни мають закінчення -ові, -еві, -єві або -у, -ю.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра