Розділ: Синтаксис. Пунктуація
Тема: Складне речення: складносурядне речення
Кількість завдань: 49
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення.
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види складних речень, визначати смислові зв’язки між частинами речення.
Змісту запропонованого речення не відповідає варіант Д. Якщо всі інші речення переконують у доцільності створення згуртованої команди для ефективного виконання будь-якого завдання, то речення варіанта Д ставить це під сумнів.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення та складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
Якщо до фрагмента речення Візьміть за правило щодня читати кілька сторінок книжок приєднати варіант і ви помітно збільшите свій словниковий запас, то утвориться складносурядне речення, адже воно матиме дві частини, поєднані єднальним сполучником сурядності та змістом.
Якщо до цього фрагмента додати варіант обираючи її з-поміж запропонованих для позакласного читання, то утвориться просте речення, ускладнене відокремленою обставиною.
Якщо додати варіант щоб отримати справжню насолоду від занурення у світ образів, утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним мети.
А в останньому варіанті утвориться речення з відокремленим додатком.
Відповідь – ГДВБ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому ускладненому реченні та складному реченні
Речення перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки в простому ускладненому реченні, зокрема в реченні з відокремленими членами, а також у складному реченні.
У реченні Мати зрідка допомагала дітям, не маючи вільного часу і тому вони досягли всього самостійно є пунктуаційна помилка, адже це складне речення, перша частина якого ускладнена відокремленою обставиною, вираженою дієприслівниковим зворотом, що стоїть у кінці речення.
Тому після нього потрібно поставити кому: Мати зрідка допомагала дітям, не маючи вільного часу, і тому вони досягли всього самостійно.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення в рядку А – це речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом. Оскільки узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, необхідно поставити тире.
Речення в рядку Б – це просте речення, у якому підмет і присудок виражені іменниками, тому тире між ними обов’язкове.
У реченні В тире стоїть на місці пропущеного присудка.
Речення в рядку Г ускладнене відокремленою прикладкою почесна варта весни, яка стоїть у кінці речення і виділена тире.
Речення в рядку Д – це складносурядне речення, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком.
Відповідь: ГДАБ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному реченні.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Кома (6) обґрунтована як кома при відокремленому означенні.
Але дієприкметниковий зворот не розгублене у віках мистецтво стоїть перед означувальним словом. Такі означення не відокремлюємо. Отже, запропоноване обґрунтування коми є хибним.
Кома (6) – це кома між непоширеним та поширеним означеннями, адже вони є однорідними.
Решта обґрунтувань правильні.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при відокремленій обставині.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Вам потрібно продемонструвати свої знання про головні й другорядні члени речення, уміння визначати їх у реченні, правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
У реченні 6 є відокремлена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом – користуючись лише лапками. Зазвичай такі обставини виділяють комами. У запропонованому тексті перед зворотом коми немає. Отже, це і є пунктуаційна помилка.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в складносурядному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати правильний розділовий знак у складносурядних реченнях.
У складносурядному реченні «Знову яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий мотив» кому ставити не потрібно, оскільки обидві частини мають спільний другорядний член речення – обставину.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в складносурядному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у складносурядних реченнях.
Зверніть увагу, що тире ставимо в складносурядному реченні, якщо йдеться про швидку зміну подій: «Хвилина, ще – і схід розпише в сліпучі барви небосхил».
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки у складносурядному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у складному реченні.
Пригадаймо, що кома не ставиться в реченні якщо перед єднальним чи розділовим сполучником у складносурядному реченні є спільний другорядний член, вставне слово або частки: В одну мить розсунувся простір і стали ближчими зорі.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки у складносурядному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у реченні.
Прості речення, що входять до складносурядного, відокремлюються одне від одного комою.
Кома перед і ставиться в реченні «Мова українська сповнена поетичної грації, і тому досить важка для перекладу». Прислівник тому разом із сполучником і виступає тут як сполучниковий комплекс.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки у складносурядному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у реченні.
Прості речення, що входять до складносурядного, відокремлюються одне від одного комою.
Зверніть увагу! Перед другою частиною складносурядного речення, яку приєднано до першої єднальним чи розділовим сполучником, коми не ставимо, якщо частини мають спільний другорядний член або вставне слово: «На подвір’ї голосно сміються діти і пурхають горобці».
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в шостому реченні: потрібно поставити кому між частинами складнопідрядного речення причини: «А луг пахне де/далі сильніше, і груди не можуть умістити, увібрати всю його терпку свіжість, бо за/малі».
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки у простому і складному реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у реченні.
Кома перед і ставиться в реченні рядка Г, адже прості речення, що входять до складносурядного, відокремлюються одне від одного комою: «Крізь темну ніч шумів весняний дощ, і в унісон із ним шуміли сосни».
Зверніть увагу! Перед другою частиною складносурядного речення, яку приєднано до першої єднальним чи розділовим сполучником, коми не ставимо, якщо частини мають:
- спільний другорядний член або вставне слово: «Вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій»;
- спільне підрядне речення: «Коли він торкався смичком до струн скрипки, все на світі зникало і залишалася тільки музика».
У рядку А не ставимо коми, оскільки сполучник і в цьому реченні з’єднує однорідні присудки.
У реченні рядка В теж не ставимо коми перед сполучником і, бо він з’єднує однорідні частини складнопідрядного речення.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складносурядне речення
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складносурядні речення, визначати їх види.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Ще виблискують кришталеві роси...» вибрати «але сонце вже осяяло виднокрай» (речення має дві граматичні основи, частини поєднані протиставним сполучником сурядності але).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складносурядне речення
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складносурядні речення, визначати їх види.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Опівдні насунулися хмари...» вибрати «і ринула стоголоса злива» (речення має дві граматичні основи, частини поєднані єднальним сполучником сурядності і).
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в четвертому реченні: потрібно відокремити комою дієприслівниковий зворот «підфарбовуючи все не баченою досі прозоро-блакитною аквареллю».
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складносурядне речення
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складносурядні речення, визначати їх види.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Забілена в тумани Говерла чатує на обрії...» вибрати «та зорі тремтять у нічній прохолоді» (речення має дві граматичні основи, частини поєднані єднальним сполучником сурядності та).
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки у складному реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в четвертому реченні: між частинами складносурядного речення потрібно поставити кому.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Проаналізуймо п’яте речення: Із-за обрію тихо виткнувся ріжечок ледве помітної, синьої хмари, що не/забаром уже закрив собою величезний сектор неба.
Це складнопідрядне речення, перша частина якого має означення ледве помітної синьої, які не є однорідними, оскільки характеризують предмет з різних боків, тому кома між ними не потрібна.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складносурядне речення
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види складних речень, визначати смислові зв’язки між частинами складносурядного речення.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
Підкреслимо граматичні основи в тих частинах, які поєднані сполучниками сурядності. У реченні Уранці землю притрусив легкий сніжок і перетворив галявину на строкатий візерунок граматична основа одна. Це просте речення з однорідними присудками. А от у реченні Уранці землю притрусив легкий сніжок, а вечір видався дивовижно теплим їх дві (сніжок притрусив, вечір виявився теплим), частини поєднані єднальним сполучником сурядності і. Це складносурядне речення.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в різних видах речень
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоновані речення.
У реченнях А, В, Г, Д виділений сполучник і поєднує частини складносурядного речення, тому кому потрібно ставити.
Речення в рядку Б – це просте речення, ускладнене двома відокремленими однорідними обставинами, що виражені дієприслівниковими зворотами. Вони поєднані неповторюваним сполучником, тому кому в цьому рядку ставити не треба.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення в рядку А – це просте речення, ускладнене відокремленою поширеною прикладкою природи солодку зрілість. Перед нею потрібно поставити тире, бо прикладка стоїть у кінці речення.
Речення в рядку Б – це речення складне безсполучникове, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком. У такому випадку ставимо тире.
Речення в рядку В – це складносурядне речення. У другій його частині ( це неповне речення) тире стоїть на місці пропущеного присудка (сонячні кульбабки зацвіли біля ставку).
Речення в рядку Г – це речення, у якому тире стоїть між однорідними підметами та присудком. Підмети і присудок виражені іменниками. А також перед присудком стоїть частка це. Тире тут обов’язкове.
Речення в рядку Д – це теж просте речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом, яке стоїть перед ними. Але однорідні члени стоять не в абсолютному кінці речення. У таких випадках після узагальнювального слова ставимо двокрапку, а після однорідних членів речення – тире.
Відповідь – ВАДГ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень.
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення в рядку А – це складносурядне речення, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком.
Речення в рядку Б ускладнене відокремленими означеннями, які стоять у безпосередньому кінці речення.
Речення в рядку В – це речення, у якому тире стоїть на місці пропущеного присудка.
Речення в рядку Г– це просте речення, у якому підмет і присудок виражені іменниками, тому тире тут обов’язкове.
Речення в рядку Д – це речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом. Оскільки узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, необхідно поставити тире.
Відповідь – БАДГ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Складносурядне речення.
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види складних речень, визначати смислові зв’язки між частинами складносурядного речення.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
Визначимо граматичні основи в тих частинах, які поєднані сполучниками сурядності. У реченні Земля не може жити без сонця і води – цих першооснов життя граматична основа одна (земля не може жити). Це просте речення з однорідними членами. А от у реченні Земля не може жити без сонця, а людина – без щастя граматичних основ дві (земля не може жити, у другій частині підмет людина, а присудок пропущений, на його місці стоїть тире), частини поєднані протиставним сполучником сурядності а. Це складносурядне речення.
Інші варіанти не розглядаємо, бо в них немає сполучників сурядності.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в різних видах речень.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
Перша кома виділяє порівняльний зворот як рожеві птахи, друга кома стоїть між однорідними присудками зашуміли, заспівали. Третя кома стоїть на межі частин складносурядного речення, а четверта – на початку підрядного означального речення.
А якщо поставити кому на місці цифри 5, то вона розділить однорідні члени речення, пов’язані неповторюваним сполучником чи. Отже, цієї коми ставити не треба.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення. Розділові знаки в різних видах речень
Перше речення ускладнене відокремленою обставиною наділяючи їх цілющими і магічними властивостями, вираженою дієприслівниковим зворотом. Тому в цьому реченні необхідно поставити кому: За багато століть люди звикли охороняти та прикрашати джерела, наділяючи їх цілющими і магічними властивостями. У тексті коми немає.
У четвертому реченні помилок немає, коми стоять на межі частин складного речення.
У п’ятому реченні помилок немає, коми стоять на межі частин складного речення.
У шостому реченні перша кома виділяє вставне слово наприклад, а друга стоїть між частинами складносурядного речення. Помилок немає.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Складносурядне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати складні речення різних типів, зокрема складносурядні речення, визначати їхню структуру.
Перше речення – це просте речення, ускладнене відокремленою обставиною.
П’яте речення – це складнопідрядне речення (частини не рівноправні, пов’язані сполучниками підрядності та сполучними словами).
Шосте речення – це складне речення, частини якого пов’язані сполучником сурядності а (протиставним). Отже, це правильна відповідь.
Сьоме речення – це складнопідрядне речення (частини не рівноправні, пов’язані сполучним словом).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в різних видах речень
Це завдання вимагає розрізняти пунктуацію в простому та складному реченні.
У реченні «Міріади дрібних крапель спадають додолу, і пливуть, змішані з землею, брудними потоками» зайвою є кома перед сполучником «і», позаяк він з’єднує не частини складного речення, а однорідні присудки.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Складносурядне речення.
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види складних речень, визначати смислові зв’язки між частинами складносурядного речення.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
Підкреслимо граматичні основи в тих частинах, які поєднані сполучниками сурядності. У реченні Земля не може жити без сонця і води – цих першооснов життя граматична основа одна (земля не може жити). Це просте речення з однорідними членами. А от у реченні Земля не може жити без сонця, а людина – без щастя граматичних основ дві (земля не може жити, у другій частині підмет людина, а присудок пропущений, на його місці стоїть тире), частини поєднані протиставним сполучником сурядності а. Це складносурядне речення.
Інші варіанти не розглядаємо, бо в них немає сполучників сурядності.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складносурядне речення.
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види складних речень, визначати смислові зв’язки між частинами складносурядного речення.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
Підкреслимо граматичні основи в тих частинах, які поєднані сполучниками сурядності. У реченні Уранці землю притрусив легкий сніжок і перетворив галявину на строкатий візерунок граматична основа одна. Це просте речення з однорідними присудками.
А от у реченні Уранці землю притрусив легкий сніжок, а вечір видався дивовижно теплим їх дві (сніжок притрусив, вечір виявився теплим), частини поєднані єднальним сполучником сурядності а. Це складносурядне речення.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Складносурядне речення
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види складних речень, визначати смислові зв’язки між частинами складносурядного речення.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
Підкреслимо граматичні основи в тих частинах, які поєднані сполучниками сурядності.
У реченні Двори були прикрашені розмаїтими клумбами і химерно розмальованими лавками граматична основа одна (двори були прикрашені). Це просте речення з однорідними членами.
А от у реченні Двори були прикрашені розмаїтими клумбами, а під’їзди – дзеркалами та квітами у вазонах граматичних основ дві (двори були прикрашені, а в другій частині підмет під’їзди, а присудок пропущений, на його місці стоїть тире), ці частини поєднані протиставним сполучником сурядності а. Це складносурядне речення.
Інші варіанти не розглядаємо, бо в них немає сполучників сурядності.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складносурядне речення.
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види складних речень, визначати смислові зв’язки між частинами складносурядного речення.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
Визначмо граматичні основи в тих реченнях, які поєднані сполучниками сурядності.
У реченні Поглиблюйте свої знання зі слововживання й слідкуйте за правильністю мови, збагачуючи її синонімічними рядами граматична основа одна. Це просте речення з однорідними присудками.
А от у реченні Слова стосунки, ставлення, відносини, взаємини утворюють синонімічний ряд, проте кожне з них має своє лексичне значення й відрізняється лексичною сполучуваністю є дві граматичні основи, частини поєднані протиставним сполучником сурядності проте. Це складносурядне речення.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Складносурядне речення.
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види складних речень, визначати смислові зв’язки між частинами складносурядного речення.
Складносурядне речення – це складне речення, яке має щонайменше дві граматичні основи, частини цього речення пов’язані сполучниками сурядності.
У реченні Саме завдяки такому всеохопному підходу жодна українська дитина не відчуватиме себе вилученою із соціуму – і це головне завдання реалізації інклюзивної освітньої політики на державному рівні дві граматичні основи (дитина не відчуватиме себе вилученою та це є головне завдання), що поєднані єднальним сполучником сурядності і. Це складносурядне речення.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень.
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення 1 – це просте речення, у якому тире стоїть між підметом і присудком, що виражені іменниками.
Речення 2 – це просте речення, де тире стоїть на місці пропущеного присудка.
Речення 3 – це складносурядне речення, частини якого пов’язані протиставним зв’язком.
Речення 4 ускладнене відокремленими означеннями.
Відповідь – ДВБА.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
У реченні Поняття «дрес-код» прийшло до нас із Великої Британії, що відома своїм консерватизмом і суворими правилами публічної поведінки дві граматичні основи, частини не рівноправні, пов’язані сполучниковим словом що. Отже, це складнопідрядне речення.
Дрес-код – це рекомендації й правила хорошого тону, утілені в певному стилі одягу й аксесуарів. Тут одна граматична основа. Це просте речення, ускладнене відокремленим означенням.
Зараз дрес-код на роботі або на вечірці вже мало кого дивує: він є радше підтвердженням дотримання корпоративної етики чи лояльності одного стосовно інших. Тут граматичних основ дві, друга частина пояснює, доповнює першу, ними споїть двокрапка. Це складне безсполучникове речення.
Ба більше, одяг ділової людини нині став символом успіху й достатку, дрес-код започаткував у моді новий напрям, що охопив практично всі верстви населення розвинених країн. У цьому реченні три частини, перша й друга пов’язані безсполучниковим зв’язком, а друга й третя – підрядним. Отже, це складне речення з різними видами зв’язку.
А в останньому варіанті утворимо складносурядне речення. Правильно вибирати одяг – це своєрідне мистецтво, і тому основи дрес-коду часто вивчають у багатьох закладах освіти та великих корпораціях. У цьому реченні дві граматичні основи, частини поєднані єднальним сполучником сурядності.
Відповідь – ДАВГ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти складні речення різних типів, правильно розставляти розділові знаки та пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
На місці цифри (1) потрібно поставити тире, адже це тире між частинами складного речення, що пов’язані безсполучниковим зв’язком (причиново-наслідковий); цифра (2) – це кома перед підрядною частиною складного речення (відповідає на питання якою?, підрядне означальне); коми (3) і (4) виділяють вставні слова, що вказують на джерело повідомлення, кома (5) поєднує частини складного речення, які пов’язані сурядним зв’язком (протиставний сполучник сурядності а).
Тире (цифра 6) – це розділовий знак, що відокремлює прикладку, яка стоїть у кінці речення.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення та складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
Речення А має лише одну граматичну основу. Це просте речення, ускладнене однорідними членами речення.
Речення Б має дві граматичні основи, утворене з двох частин, але вони не рівноправні та пов’язані сполучними словами з якого. Від першої до другої частини можна поставити питання яких? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним означальним.
Речення В має дві граматичні основи, утворене з двох частин, що пов’язані протиставним сполучником сурядності проте. Отже, це складносурядне речення.
Речення Г має три граматичні основи, утворене з трьох частин, що пов’язані лише змістом та інтонацією. Друга частина пояснює першу, а третя досить далека за змістом стосовно двох попередніх. Отже, це складне безсполучникове речення.
Речення Д має три граматичні основи, утворене з трьох частин, перші дві пов’язані підрядним зв’язком, а третя – сурядним зв’язком. Отже, у цьому реченні є сполучниковий сурядний та сполучниковий підрядний зв’язки. Це складне речення з різними видами зв’язку.
Відповідь –1–В, 2–Б, 3–Г, 4–Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в простому та складному речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів, правильно розставляти розділові знаки та пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
Кому (4) в завданні обґрунтовано як розділовий знак при однорідних членах речення. Насправді це кома між частинами складного речення, що поєднані сурядним зв’язком (граматичні основи відповідно – можемо проникати та називають).
Решта знаків пояснено правильно.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення та складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
Речення А має вже три граматичні основи, складається з трьох частин. Перша та друга частини поєднані підрядним зв’язком, друга й третя – безсполучниковим. Отже, у цьому реченні є безсполучниковий та підрядний зв’язки. Це складне речення з різними видами зв’язку.
Речення Б має дві граматичні основи, складається з двох нерівноправних частин, що пов’язані сполучником щоб. Друга частина вказує на мету дії. Отже, це складнопідрядне речення.
Речення В має одну граматичну основу. Це просте речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом.
Речення Г має три частини, які пов’язані лише за змістом. Це складне безсполучникове речення.
Речення Д має дві граматичні основи, складається з двох рівноправних частин, що пов’язані протиставним сполучником сурядності а. Отже, це складносурядне речення.
Відповідь – ДБГА.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення та складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
Речення Людина найбільше ризикує в житті, очікуючи сприяння інших власній безпеці та в усьому розраховуючи на когось має одну граматичну основу. Це просте речення, ускладнене відокремленою обставиною.
Речення Ніхто не передбачить, на що спроможний кожен із нас і на яку висоту здатний злетіти, ти й сам не дізнаєшся, доки не розправиш крила має вже чотири граматичні основи, складається з трьох частин. Перша та друга частини поєднані підрядним зв’язком, друга й третя – безсполучниковим, третя й четверта – знову підрядним. Отже, у цьому реченні є безсполучниковий та підрядні зв’язки. Це складне речення з різними видами зв’язку.
Речення На життєвому шляху трапляється багато перешкод, але кожен знає про зустрічний вітер, здатний підняти в небо паперового змія має дві граматичні основи, складається з двох рівноправних частин, що пов’язані протиставним сполучником сурядності але. Друга частина вказує на наслідок дії в першій частині. Отже, це складносурядне речення.
Речення Озираючись на пройдений шлях, більшість передусім згадуватиме й цінуватиме те, чого досягнула з неабиякими труднощами має дві граматичні основи, складається з двох нерівноправних частин, що пов’язані сполучним словом чого. Друга частина вказує на наслідок дії в першій частині. Отже, це складнопідрядне речення.
Речення музикант-віртуоз знає: визнанню й славі передують години, місяці й роки виснажливої праці має дві граматичні основи, складається з двох частин, що пов’язані лише змістом та інтонацією, друга частина пояснює першу. Отже, це складне безсполучникове речення.
Відповідь – ВГДБ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати типи складних речень.
Складносурядним є речення «Хто з інтернет-користувачів у наші дні не знає імені Білла Гейтса і яка молода людина не мріяла саме про такий успішний розвиток власного бізнесу?», адже воно має дві частини, що є рівноправними за змістом і пов’язані сурядним єднальним сполучником і.
Складнопідрядним означальним є речення «У 1975 році американець Білл Гейтс заснував компанію “Microsoft”, що розробляла програмне забезпечення для персональних комп’ютерів», оскільки від головної до підрядної частини можна поставити запитання «яку»?
Складним безсполучниковим є речення «Створивши велику корпорацію, Білл Гейтс заробив свій перший мільярд доларів; понад 10 років засновник “Microsoft” був найбагатшою людиною світу», частини якого з’єднано в одне смислове та граматичне ціле за допомогою інтонації.
Речення «“Microsoft” розробила операційну систему, але ліцензію на її використання було продано корпорації “ІВМ”, яка встановлювала її на комп’ютери власного виробництва» є складним із сурядним і підрядним зв’язком.
Відповідь: 1 – Д, 2 – А, 3 – Б, 4 – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення. Розділові знаки в різних видах речень.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки в простому ускладненому та складному реченнях.
Перше речення ускладнене відокремленою обставиною наділяючи їх цілющими й магічними властивостями, вираженою дієприслівниковим зворотом. Тому в цьому реченні стоїть кома: За багато століть люди звикли охороняти та прикрашати джерела, наділяючи їх цілющими й магічними властивостями. Отже, помилок тут немає.
У четвертому реченні помилок немає, коми стоять на межі частин складного речення.
У п’ятому реченні помилок немає, коми стоять на межі частин складного речення.
У шостому реченні є вставне слово наприклад, що вказує на зв’язок між думками. Вставні слова ми виділяємо комами. У тексті цієї коми немає.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Складносурядне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати складні речення різних типів, зокрема складносурядні речення, визначати їхню структуру.
Перше речення – це просте речення, ускладнене відокремленою обставиною.
П’яте речення – це складнопідрядне речення (частини не рівноправні, пов’язані сполучниками підрядності та сполучними словами).
Шосте речення – це складне речення, частини якого пов’язані сполучником сурядності а ( протиставним). Отже, це правильна відповідь.
Сьоме речення – це складнопідрядне речення (частини не рівноправні, пов’язані сполучним словом).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Типи речень
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи простих і складних речень.
Простим, ускладненим відокремленою прикладкою, є речення «Найцікавіше й найзагадковіше – зв’язок двох складних психічних явищ – мови та мислення».
Складнопідрядним з’ясувальним є речення «Науковці й досі сперечаються, що з-поміж них є первинним», оскільки від головної до підрядної частини можна поставити запитання про що?.
Речення «Уважають, що від народження дитини мислення працює на формування мови, а приблизно з трьох років мова стає потужним двигуном розвитку мислення» є складним із сурядним і підрядним зв’язком.
Складним безсполучниковим є речення «Трирічний малюк не вміє скласти пірамідки чи пазла хоча б із трьох частин – це тривожний знак можливих проблем із мовленням у майбутньому», частини якого з’єднуються в одне смислове та граматичне ціле за допомогою інтонації.
Відповідь: 1–А, 2–В, 3–Д, 4–Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому та складному реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Тире ставимо між частинами складносурядного речення «Зварені в крутому окропі вареники викладають у макітру – і от на столі вже парує неймовірна смакота!».
Тире між підметом і присудком уживаємо в реченні «Віддавна вареники для українців – це одна з найпоширеніших страв як на святковому, так і на щоденному столі».
Тире відокремлюємо поширену прикладку, яка стоїть у кінці речення: «Після підсмажування особливо смачними стають буцики – вареники без начинки».
Тире після однорідних членів перед узагальнювальним словом ставимо у реченні «Товчена картопля, смажена капуста, м’ясо, квасоля, каші, гриби – усе годиться для начинки».
Відповідь: 1–Г, 2–А, 3–В, 4–Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Типи речень
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи складних речень.
Складносурядним є речення «Музика стимулює центри задоволення в мозку, а ритмічні рухи під неї активують сенсорні та рухові центри», воно має дві рівноправні частини, з’єднані протиставним сполучником сурядності а.
Складнопідрядним з підрядним означальним є речення «Є фізична активність, яка надзвичайно корисна для здоров’я, – заняття танцями», оскільки від головної до підрядної частини можна поставити запитання яка?.
Складним безсполучниковим є речення «Танцюючи регулярно, ви можете підтримувати оптимальну вагу, підвищувати витривалість організму, зміцнювати кістки та м’язи; водночас така активність має велике значення для психічного здоров’я», частини якого з’єднуються в одне смислове та граматичне ціле за допомогою інтонації.
Речення «Оскільки це один з найприємніших шляхів бути активним, не зважайте на способи виконання ритмічних рухів: швидкий чи повільний, у парі чи сольний – будь-який танець є корисним» є складним із підрядним і безсполучниковим зв’язком.
Відповідь: 1–Д, 2–А, 3–Г, 4–В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти складні речення різних типів, правильно розставляти розділові знаки та пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
Кома (5) обґрунтована як розділовий знак між частинами складного речення, що поєднані безсполучниковим зв’язком.
Правильне обґрунтування – між частинами складного речення, що поєднані сурядним зв’язком, адже після коми – єднальний сполучник сурядності проте.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення та складне речення
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
Речення А має одну граматичну основу. Це просте речення, ускладнене однорідними членами з узагальнювальним словом.
Речення Б має дві граматичні основи, складається з двох рівноправних частин, що пов’язані протиставним сполучником сурядності проте. Отже, це складносурядне речення.
Речення В має дві граматичні основи, складається з двох частин, що пов’язані лише змістом та інтонацією, у реченні стоїть двокрапка, бо друга частина пояснює першу. Отже, це складне безсполучникове речення.
Речення Г має дві граматичні основи, складається з двох нерівноправних частин, що пов’язані сполучником хоча. Від другої(головної) частини можна поставити питання незважаючи на що? до першої (підрядної) частини. Отже, це складнопідрядне речення.
Речення Д має вже три граматичні основи, складається з трьох частин. Перша та друга частини поєднані безсполучниковим зв’язком, друга й третя – сполучниковим сурядним. Отже, це складне речення з різними видами зв’язку.
Відповідь: 1–Б, 2–Г, 3–В, 4–Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення та складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
Речення А має дві граматичні основи, складається з двох рівноправних частин, що пов’язані єднальним сполучником сурядності і. Отже, це складносурядне речення.
Речення Б має одну граматичну основу (називають). Це просте односкладне неозначено-особове ускладнене речення.
Речення В має дві граматичні основи, складається з двох нерівноправних частин, що пов’язані сполучним словом якої. Від першої до другої (підрядної) частини можна поставити питання якої? Підрядна частина стоїть всередині головної. Отже, це складнопідрядне речення.
Речення Г має дві граматичні основи, складається з двох частин, що пов’язані лише змістом та інтонацією. Отже, це складне безсполучникове речення.
Речення Д має вже три граматичні основи, складається з трьох частин. Перша та друга частини поєднані сполучниковим підрядним зв’язком, друга й третя – сполучниковим сурядним. Отже, у цьому реченні є підрядний та сурядний зв’язки. Це складне речення з різними видами зв’язку.
Відповідь: 1–А, 2–В, 3–Г, 4–Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра