Розділ: Орфографія
Тема: Складні слова
Кількість завдань: 46
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
Разом пишемо слово фотожурналіст, адже частинки біо-, зоо-, фото-, фіто-, астро-, вело- та схожі потрібно писати разом.
Разом пишемо прикметники західноєвропейський, кисломолочний, високоефективний, кількамільйонний, тому що від них можна утворити підрядні словосполучення (Західна Європа, кисле молоко тощо).
Разом пишемо слова мікросхема, мегамаркет, мініготель, тому що частинки макро-, мікро-, мега-, міні- потрібно писати разом. Також разом пишемо слова з частиною супер- (суперобкладинка).
Разом пишемо також слово перекотиполе, бо першою частиною цього іменника є дієслово в наказовому способі.
Окремо пишемо слова пів кілометра, бо числівник пів з наступним іменником треба писати окремо.
Решту слів потрібно писати через дефіс.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
Через дефіс пишемо слова блідо-рожевий та жовто-блакитний, бо це кольори з відтінками. А слово червоногарячий потрібно писати разом, тому що це не поєднання двох кольорів чи кольору та відтінку.
Слова з першою частиною військово- зазвичай пишуть через дефіс (військово-повітряний).
Слова з частинками -хтозна, -небудь, -таки теж пишемо через дефіс (куди-небудь, хтозна-скільки, все-таки).
Через дефіс пишемо слово прем’єр-міністр, бо це складна назва посади.
Через дефіс пишемо прислівники з префіксом по- та суфіксом -и (по-українськи),а також прислівники, що утворені з синонімів чи антонімів (більш-менш).
Через дефіс також пишемо слова бізнес-центр та допінг-контроль, бо перше слово тут передає визначальну характеристику.
Решту слів пишемо разом.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо та через дефіс
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до тексту, оскільки написання цих слів залежить від контексту.
Слова по-особливому, по-своєму, по-іншому – це прислівники, відповідають на питання як? Прислівники з префіксом по- та суфіксами -ому,- єму потрібно писати через дефіс (по-вашому, по-твоєму, по-доброму, по-новому).
У другому реченні до слова зимовому ставимо питання по якому? Отже, це прикметник, який з прийменником по потрібно писати окремо.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис прислівників
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема прислівники.
Прислівники, утворені від одного слова в різних відмінках, потрібно писати окремо: рік у рік
Окремо потрібно писати прислівники на позначення почуттів, а також етикетні форми: на добраніч.
Разом пишемо прислівник поодинці.
Окремо пишемо прислівник на виплат.
Через дефіс потрібно писати прислівники з префіксом по- та суфіксами -ому,-єму, -е, -є, -и: по-моєму, по-вашому, по-іспанськи, по-четверте. А також прислівники урешті-решт, уряди-годи (прислівники, у яких повторюються, зіставляються чи протиставляються основи).
Частки казна-, хтозна-, будь-, -небудь пишемо з прислівниками через дефіс: казна-куди, хтозна-коли. Через дефіс також пишемо прислівники з частками -бо, -но, -то, -от, -таки: якось-то.
Через два дефіси пишемо прислівники хоч-не-хоч, будь-що-будь (прислівники, у яких повторювані в однаковій формі основи розділені прийменниками, що перейшли в префікси, та частками).
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис прислівників
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема прислівники.
Через два дефіси пишемо прислівники усього-на-всього, як-не-як.
Через дефіс потрібно писати прислівники з префіксом по- та суфіксами -ому, -єму, -е, -є, -и : по-чиновницьки, по-четверте. А також прислівник зроду-віку, з давніх-давен, видимо-невидимо, більш-менш, (схожі, однакові чи протилежні слова).
Частки казна-, хтозна-, будь-, -небудь пишемо із прислівниками через дефіс: хтозна-коли.
Прислівники спрадавна, довкруги потрібно писати разом, бо це стягнена форма.
Разом пишемо прислівники, першою частиною яких є частки ані-, аби-, що-, де-, як-. Тому разом потрібно писати прислівники щосереди, анічичирк, абиде.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні прикметники.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Через дефіс потрібно писати слова світло-сірий, біло-золотистий, ясно-блакитний, темно-вишневий, (відтінок + колір). А от прикметник білосніжний потрібно писати разом, тому що тут є поєднання кольору та матеріалу.
Разом потрібно писати прикметники світлонепроникний, світлостійкий, білокам’яний, ясноокий, ясноголовий, темнобарвний, темноводний, ніжнотонний, ніжноколірний, ніжношкірий, тому що від усіх цих прикметників можна утворити підрядні словосполучення (біле каміння, ніжна шкіра, ясні очі тощо).
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання складних прикметників разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
З дефісом пишуться всі слова в рядку Б, адже через дефіс пишемо:
- складні прикметники, утворені з двох чи більше прикметникових основ, якщо названі цими основами поняття не підпорядковані одне одному: мовно-літературний; між компонентами цих складних прикметників, не з’єднаними в одне слово, можна вставити сполучник і: мовний і літературний тощо;
- складні прикметники, утворені з двох або кількох основ, які означають якість із додатковим відтінком, відтінки кольорів або поєднання кількох кольорів в одному предметі: сніжно-білий, світло-голубий;
- складні назви проміжних сторін світу: північно-східний.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання прислівників разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Правильною відповіддю є варіант Б.
В інших рядках є прислівники, які треба писати окремо: на жаль, з переляку, до речі, по змозі (окремо пишемо ті прислівники, де іменник зберігає своє значення).
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання складних прикметників разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
З дефісом пишуться всі слова в рядку Д, адже через дефіс пишемо:
- складні прикметники, утворені з двох чи більше прикметникових основ, якщо названі цими основами поняття не підпорядковані одне одному: навчально-виробничий, об’ємно-просторовий, електронно-оптичний; між компонентами цих складних прикметників, не з’єднаними в одне слово, можна вставити сполучник і: навчальний і виробничий тощо;
- складні прикметники, утворені з двох або кількох основ, які означають якість із додатковим відтінком, відтінки кольорів або поєднання кількох кольорів в одному предметі: мідно-червоний.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання прислівників разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Правильною відповіддю є варіант Б.
З дефісом пишемо:
- прислівники, складні прислівники, утворені з двох прислівників: без кінця-краю;
- складні прислівники, утворені повторенням слова або основи без службових слів чи зі службовими словами між ними: коли-не-коли;
- неозначені прислівники, що мають у своєму складі словотворчі частки будь-, -будь, -небудь, казна-, -то, хтозна-: де-небудь;
- два прислівники, утворені від іменників, пишуться через дефіс: по-латині і на-гора.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
З дефісом пишемо всі слова в рядку А, адже дефіс треба писати:
- іменники, що означають складні одиниці виміру: кіловат-година;
- іменники, що означають професію, спеціальність, учений ступінь, державну посаду, військове звання: генерал-майор;
- прикметники, що означають відтінки кольору: світло-жовтий.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Правильною відповіддю є варіант В. З дефісом пишемо прислівники, утворені від прикметників і займенників за допомогою прийменника-префікса по та суфіксів -ому або -(к)и, а також по-латині; складні прислівники, утворені з двох прислівників: десь-інколи; складні прислівники, утворені повторенням слова або основи без службових слів чи зі службовими словами між ними: мало-помалу, віч-на-віч.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Орфографічну помилку допущено в слові усіх усюд. Цей складний прислівник потрібно писати окремо. Таке написання конструкції є винятком, який потрібно запам’ятати.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Правильною відповіддю є варіант В, адже разом пишемо:
- прикметники, першою частиною яких є слова багато, мало, старо, ново, давньо, верхньо, нижньо: давньоукраїнський;
- складні прикметники, в яких першим компонентом виступає прислівник: загальнодержавний;
- прикметники, утворені від підрядних словосполучень (у яких одне слово залежне від іншого): одноразовий.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Орфографічну помилку допущено в рядку Б. Зверніть увагу, що разом пишемо прислівники, утворені поєднанням прийменників з повнозначними частинами мови: вночі, вранці, щодня, віддавна, дочиста, заново, направо, наліво, вдруге, втричі, спершу, потайки, досхочу тощо.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Разом пишуться всі слова в рядку В, адже разом пишемо:
- прикметники, першою частиною яких є слова багато, мало, старо, ново, давньо, верхньо, нижньо: давньоукраїнський;
- складні прикметники, в яких першим компонентом виступає прислівник: загальнодержавний;
- прикметники, утворені від підрядних словосполучень (у яких одне слово залежне від іншого): одноразовий.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Орфографічну помилку допущено у слові рядка А. Назви відтінків і поєднання кольорів пишемо через дефіс: чорно-білий, блідо-рожевий, але жовтогарячий (виняток).
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
Через дефіс потрібно писати всі слова в рядку Б.
Зверніть увагу, що через дефіс пишемо:
- складні прикметники з першою частиною військово-, воєнно-: військово-морський;
- складні прикметники, утворені з двох чи більше прикметникових основ, якщо названі цими основами поняття не підпорядковані одне одному: навчально-виховний;
- складні назви проміжних сторін світу: південно-східний.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прислівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно писати прислівники.
Разом пишемо всі прислівники рядка Д.
Окремо пишемо прислівникові сполуки, що складаються з прийменника та іменника, у яких іменник звичайно зберігає своє конкретне лексичне значення й граматичну форму, особливо коли між прийменником і поєднаним з ним іменником можливе означення, виражене прикметником, займенником, числівником: в основному, до віку, до вподоби, на жаль.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
Разом потрібно писати іменник крайнебо.
Зверніть увагу, що через дефіс пишемо:
- складні прикметники, утворені з двох або кількох основ, які означають якість із додатковим відтінком, відтінки кольорів або поєднання кількох кольорів в одному предметі: ясно-червоним, біляво-сивою.
- складні слова, утворені внаслідок поєднання із тим самим коренем, але з різними закінченнями, префіксами чи суфіксами: мало-помалу.
- складні прислівники, утворені повторенням тих самих, синонімічних або антонімічних незмінних слів: ген-ген.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних прикметників.
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати складні прикметники.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Прикметник яскраво-ядучими потрібно писати через дефіс, оскільки він означає відтінок кольору.
Слово ядучий, ужите стосовно кольору, має значення «колір, що сильно й неприємно діє на зір».
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис прислівників.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема прислівники.
Окремо потрібно писати прислівники на позначення почуттів, а також етикетні форми (на радість).
Разом пишемо прислівники, що утворено поєднанням прийменника в та числівника (втричі) та прислівники, утворені за допомогою кількох префіксів (якнайбільше).
Окремо пишемо прислівник в цілому.
Через дефіс потрібно писати прислівники з префіксом по- та суфіксами -ому, -єму, -е, -є, -и: по-домашньому, по-людськи, по-четверте.
Частки казна-, хтозна-, будь-, -небудь пишемо з прислівниками через дефіс: казна-куди, як-небудь, будь-де. Через дефіс також пишемо прислівники з частками -бо, -но, -то, -от, -таки: далеко-таки, колись-то.
Через два дефіси пишемо прислівники віч-на-віч, де-не-де, хоч-не-хоч (прислівники, у яких повторювані в однаковій формі основи розділені прийменниками, що перейшли в префікси, та частками).
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Згадаймо, що через дефіс пишемо назви відтінків кольору, смаку, поєднання кольорів: молочно-білий.
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
З дефісом пишемо:
- прийменники, утворені приєднанням до прийменників з, із інших прийменників: з-поміж;
- складні прикметники, утворені з двох чи більше прикметникових основ, якщо названі цими основами поняття не підпорядковані одне одному: житлово-побутового;
- неозначені займенники з часткою будь-: будь-якої;
- прислівники, утворені від прикметників і займенників за допомогою префікса по- та суфіксів -ому або -(к)и: по-господарськи.
Разом пишемо складні прикметники, першою частиною яких є числівник, написаний літерами: сорокалітню.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис прислівників.
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Через дефіс треба писати прислівники, які
- мають префікс по- та суфікси -ому, -єму, -е, -є, -и (по-нашому, по-сучасному, по-друге, по-третє та виняток по-латині);
- утворені повтором однакових, схожих, протилежних прислівників (ледве-ледве, сяк-так, врешті-решт, вряди-годи, мало-помалу, десь-інколи, віч-на-віч);
- утворені за допомогою часток казна-, хтозна-, будь-, - небудь (хтозна-куди, будь-коли, як-небудь);
- утворені за допомогою часток -бо, -но, -то, -от, -таки (десь-то).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
У рядку А через дефіс пишемо слово купівля-продаж (іменники на позначення протилежних понять пишнмо з дефісом).
У рядку Б через дефіс пишемо слово учитель-словесник, адже складні професії, спеціальності, звання, посади треба писати через дефіс.
У рядку Г через дефіс пишемо слово 40-метрівка, адже слова, до складу яких входять цифри, потрібно писати через дефіс.
У рядку Д через дефіс пишемо піар-акція, адже складні іменники, утворені з двох самостійних іменників без сполучного голосного, пишемо з дефісом.
У рядку В всі слова потрібно писати разом (працелюб – складний іменник із з’єднувальним голосним е, метеослужба – частинки метео-, біо-, фото-, зоо-, фіто- тощо пишемо разом, сімдесятиріччя – складний іменник, у якого перша частина виражена числівником).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів. Сполучний звук.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (правопис складних слів) і пояснювати їх за допомогою правил.
Сполучний звук [о] вживається в таких випадках:
- якщо перша частина слова – прикметник твердої групи;
- якщо перша частина слова – іменник або займенник після твердого приголосного, зокрема шиплячого.
Отже, потрібно писати тисячолітній, гірничорудний, світогляд, дощомір.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом та окремо.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до тексту, оскільки написання цих слів залежить від контексту.
Слова чимало, взагалі, наприклад – прислівники, які пишемо разом.
У словосполученні за багато століть маємо поєднання прийменника з неозначено-кількісним числівником, а не прислівник забагато, який потрібно писати разом.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
У рядку А разом пишемо слово стереозвук, адже частинки біо-, зоо-, фото-, фіто-, астро-, вело- та інші пишуться разом.
У рядку В разом пишемо слово жовтогарячий, тому що це не поєднання двох кольорів чи кольору та відтінка.
У рядку Г разом пишемо слово макроекономіка, тому що частинки макро-, мікро-, мега- пишуться разом.
У рядку Б через дефіс пишемо всі слова: аграрно-промисловий, бізнес-план (два рівноправних слова), сніжно-білий (колір + відтінок).
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання складних слів.
Виконуючи це завдання, треба пригадати правила вживання сполучних голосних у складних словах.
Проаналізуємо запропоновані слова.
Кашовар – складне слово, перша частина якого має основу на твердий приголосний (каша, основа каш-), отже, у складному слові, утвореному від цього іменника, пишемо о.
Вогнегасник – складне слово, перша частина якого має основу на м’який приголосний (вогонь), тому сполучним голосним буде е.
Киселеподібний – складне слово, перша частина якого має основу на м’який приголосний (кисіль). Тому сполучний голосний – е.
Овочерізка – складне слово, написання якого треба запам’ятати, воно має сполучний е.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання складних слів разом і через дефіс.
Завдання перевіряє знання правил написання складних іменників, прикметників, прислівників і прийменників.
Запропоновані слова треба писати так:
з-поміж (складні прийменники з першою частиною з-(із-) пишемо через дефіс);
сорокалітню (складні слова, утворені від підрядних словосполучень, тобто залежних між собою слів (літ (скільки?) сорок) пишемо разом);
житлово-побутового (складні слова, утворені від сурядних словосполучень, тобто не залежних між собою слів (житловий і побутовий) пишемо через дефіс);
будь-якої (частку будь- пишемо через дефіс);
по-господарськи (прислівники з префіксом по- і суфіксом -и пишемо через дефіс).
Отже, дефіс не потрібен у слові сорокалітню.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
Слово півмісяця потрібно писати разом, бо частина пів- із наступним іменником у формі називного відмінка пишеться разом.
Складні іменники різнобарв’я (похідне від різнобарвний) і краєвиди (поєднання двох іменників за допомогою з’єднувального голосного є) потрібно писати разом.
Прислівник потихеньку також потрібно писати разом, тому що в цьому слові останній суфікс -у, а дефіс пишеться, якщо в прислівнику з префіксом по- є суфікси -ому, -єму, -е, -є, -и.
А от прикметник молочно-білий потрібно написати через дефіс, бо він утворений поєднанням відтінку та кольору.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні прикметники.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Через дефіс потрібно писати слова лимонно-жовтий (відтінок + колір), лимонно-ванільний, суспільно-політичний, суспільно-економічний, південно-західний, садово-городній, садово-дачний, садово-парковий, науково-дослідний, науково-популярний (усі слова рівноправні, їх можна з’єднати сполучником сурядності і).
Разом потрібно писати слова лимоннокислий (бо лимонна кислота), південноукраїнський (бо Південна Україна), південнокримський (бо південний Крим), науковоподібний (бо подібний до науки).
Окремо потрібно писати слова суспільно корисний, адже логічний наголос тут падає на перше слово і від нього не можна утворити ступені порівняння.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні прикметники.
Проаналізуймо запропоновані слова.
З дефісом потрібно писати слова ніжно-блакитний (відтінок + колір), кисло-солоний, (відтінок + смак), а також слова ідейно-політичний, ідейно-художній, ідейно-виховний (частину ідейно- переважно пишемо через дефіс, також зазвичай від таких слів можна утворити сурядне сполучення (ідея і виховання).
Разом потрібно писати слова, від яких можна утворити підрядне словосполучення: ніжноколірний (бо ніжний колір), кисломолочний (бо кисле молоко), легкоатлетичний (бо легка атлетика) тощо.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
Разом потрібно написати слово сорокалітню, адже разом пишемо прикметник, у яких першою частиною є числівник, а також ті, від яких можна утворити підрядне словосполучення (сорок років). У решті слів потрібно поставити дефіс: з-поміж (складний прийменник), житлово-побутового (складний прикметник, утворений із двох рівноправних слів, можна поставити сполучник і), будь-кого (займенники з частою будь-).
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати різні вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил.
Слова, у яких є помилки, потрібно писати так: які-небудь (займенник з часткою -небудь (від не буде), освітньо-розважальні (складний прикметник, утворений із двох рівноправних слів, між якими можна поставити сполучник сурядності і), чимало (прислівники з часткою чи- пишемо разом), місцевість (суфікс -ість), мабуть (стягнена форма прислівника від має бути), знатимете (від знати).
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні прикметники.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Через дефіс потрібно писати слова ячмінно-житній, північно-східний (два рівноправних слова, можна поставити сполучник сурядності і), фітнес-клуб (перше слово дає основну характеристику поняттю), міжнародно-правовий (частину міжнародно- традиційно пишемо через дефіс).
Разом потрібно писати прикметники вічнозелений, чудотворний, вологостійкий, тому що від усіх цих прикметників можна утворити підрядні словосполучення (творить чудо, стійкий до вологи, вічна зелень).
Також разом пишемо слова з частинами фото-, євро-, кіно-, вело-, анти- (фотоательє, євробанк тощо).
Разом пишемо слова глухонімий та жовтогарячий, бо це слова-винятки. Також разом пишемо прикметник залізобетонний, бо його утворено від іменника залізобетон.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні прикметники.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Через дефіс потрібно писати прикметники суспільно-політичний, суспільно-економічний, південно-західний, садово-городній, садово-дачний, садово-парковий, науково-дослідний, науково-популярний (усі частини цих слів рівноправні, їх можна з’єднати сполучником сурядності і).
Разом потрібно писати слова південноукраїнський (бо Південна Україна), південнокримський (бо південний Крим), науково подібний (бо подібний до наукового).
Окремо потрібно писати прикметник суспільно корисний, адже логічний наголос тут падає на перше слово і від нього не можна утворити ступенів порівняння.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з різними вивченими орфограмами.
Розгляньмо запропоновані речення.
У реченні Б є орфографічні помилки. Слово журналістська потрібно писати без спрощення, адже це слово іншомовного походження. Слова з першою частиною стерео-, аудіо-, авіа-, нафто-, газо-, супер- тощо потрібно писати разом. Отже, відеоролики.
У реченні В орфографічна помилка в іншомовному слові брошура (а не брошюра),адже у словах, запозичених із французької мови, після ш, ж пишемо у. Також потрібно писати ознайомляться, тому що м’який знак завжди є в дієслівних формах дійсного та наказового способу.
У реченні Г потрібно писати зосередження, адже в іменниках середнього роду ІІ відміни в позиції між голосними відбувається подвоєння літер на позначення подовжених приголосних. Також правильно передусім, тому що прислівники, які утворені поєднанням прийменника з займенником, пишемо разом.
У реченні А орфографічних помилок немає.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс.
Завдання скеровано на перевірку вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Без дефіса треба писати слово «нашвидкуруч» (складний прислівник, утворений із кількох основ).
Через дефіс пишуть:
- прислівники, утворені від синонімічних або антонімічних слів, а також прислівники, у яких є повторення слова або кореня: перші-ліпші, довго-довго;
- складні займенники зі складниками бозна-, будь-, -будь, -небудь, казна-, хтозна- й под. – будь-куди;
- складні прийменники з першою частиною з (із) – з-поміж.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
Слово з-поміж потрібно писати через дефіс, адже це складний прийменник з першою частиною з-.
Слово сорокалітньої (сорок літ) потрібно писати разом, адже це складний прикметник, у якому перша частина – числівник.
Слово по-господарськи потрібно писати через дефіс, адже це прислівник з префіксом по- та суфіксом -и.
Слово будь-якої потрібно написати через дефіс, адже займенники з частками казна-, хтозна-, бозна-, небудь-, будь- пишемо через дефіс.
Слово житлово-побутовий потрібно писати через дефіс, адже від цього складного прикметника можна утворити сурядне сполучення (житло і побут).
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
З дефісом треба писати всі слова в рядку Б: мідно-червоний (складний прикметник, утворений з двох основ, які означають відтінок кольору), навчально-виробничий, об’ємно-просторовий, оптово-роздрібний (складні прикметники, утворені з двох чи більше прикметникових основ, якщо названі цими основами поняття не підпорядковані одне одному; між компонентами цих складних прикметників, не з’єднаними в одне слово, можна вставити сполучник і).
В інших варіантах є слова, які треба писати разом або окремо: гострокритичний, сільськогосподарський (складні прикметники, утворені з іменника та узгодженого з ним прикметника: гостра критика, сільське господарство); суспільно небезпечний (небезпечний для суспільства).
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія
Завдання перевіряє ваше вміння знаходити й виправляти орфографічні помилки на вивчені правила.
НЕМАЄ орфографічних помилок у реченні «Вибір продуктів, технологія приготування страв та особливості споживання їх мають бути підпорядковані правилам здорового способу життя».
У реченні, позначеному А, слово збалансований потрібно писати з однією -н-, слово раціон – з і.
У слові корисні (варіант В) відбулося спрощення на письмі, слово харчування пишемо з двома -нн-.
У варіанті Г окремо треба писати сполуку слів не кожен, а займенники з часткою будь пишемо через дефіс: будь-яких.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія
Завдання перевіряє ваше вміння знаходити й виправляти орфографічні помилки на вивчені правила.
НЕМАЄ орфографічних помилок у реченні «Назва острова пов’язана з тим, що тут водилося багато змій, яких у море виносило течією з гирла Дунаю».
У реченні, позначеному А, слово розташований потрібно писати з префіксом роз-, з великої літери пишемо лише перше слово у назві Чорне море.
У варіанті Б слово селище пишемо з и після літери л, слово Одеської пишемо з однією с.
У варіанті Г з е треба писати слово легенда, слово давньогрецький пишемо разом.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Спрощення. Правопис складних слів. Правопис частки НЕ. Подвоєння і подовження. Правопис префіксів
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати різні вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил.
У варіанті А помилка в слові щастливими (тут відбувається спрощення) та в слові жарптиця (потрібно писати через дефіс, адже перша частина складного слова дає основну характеристику поняттю).
У варіанті Б помилка в слові атже (адже) та в слові дорогоціні (має бути подвоєння на межі кореня і суфікса).
У варіанті Г помилки у слові периконання (префікс пере-) та в не заперечне (потрібно писати разом, адже можна підібрати синоніми безапеляційне, безсумнівне).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні прикметники.
Проаналізуймо запропоновані слова.
З дефісом потрібно писати слова кисло-солодкий (відтінок + смак), а також слова українсько-англійський, мовно-літературний, м’ясо-молочний, планово-фінансовий (зазвичай від таких слів можна утворити сурядне сполучення (український і англійський, мова й література тощо).
Також із дефісом потрібно писати прикметник військово-транспортний, адже прикметники з першою частиною військово- чи воєнно- пишемо з дефісом.
Медико-генетичний пишемо з дефісом, бо в першій частині прикметника є суфікс -ико. Більшість слів з першою частиною соціально- також потрібно писати з дефісом (соціально-економічний).
Разом пишемо слова, від яких можна утворити підрядне словосполучення, тому кисломолочний (бо кисле молоко).
Агрокультура та аудіофайл пишемо разом, бо частинки аудіо-, агро-, астро-, фото-, біо- тощо пишемо разом. А от слово конференц-зал потрібно писати з дефісом, адже перше слово дає цьому поняттю головну характеристику.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра