Розділ: Синтаксис. Пунктуація
Тема: Ускладнене речення: звертання, вставні слова, словосполучення, речення
Кількість завдань: 52
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення із вставними словами.
Вставні слова передають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть) тощо.
У реченні рядка В слова за теорією Ч. Дарвіна указують на джерело повідомлення, від них не можна поставити питання до інших слів. Отже, ці слова є вставними. У решті речень аналогічні слова є членами речення, адже до них можна поставити питання.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення зі вставними словами.
Вставні слова передають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть) тощо.
Отже, у реченні А – це слово либонь (невпевненість), у реченні Б – уявіть (привертання уваги), у реченні Г – скажімо (джерело повідомлення), у реченні Д – до речі (послідовність викладу думок).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному реченні.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Кома (3) обґрунтована як кома перед сурядною частиною складного речення. Це пояснення хибне, адже це підрядна означальна частина складного речення з різними видами зв’язку, до неї можна поставити питання яка?
Решта обґрунтувань правильні.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення із вставними словами.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть) тощо.
У четвертому реченні слова за давнім повір’ям указують на джерело повідомлення, від них не можна поставити питання до інших слів. Отже, ці слова є вставними.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
У варіанті Б кома (3) обґрунтована як кома між частинами складносурядного речення.
Але складносурядне речення – це речення, яке має рівноправні частини, поєднані сполучниками сурядності (єднальними, протиставними чи розділовими). У запропонованому реченні кома (3) справді стоїть на межі частин складного речення. Але ці частими не є рівноправними. Від одної до іншої можна поставити питання яка? Отже, кома (3) – це кома на межі частин складного речення, які пов’язані підрядним зв’язком.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє вміння розпізнавати вставні слова за значенням.
Згадаймо, що вставні слова та словосполучення можуть виражати:
- упевненість, непевність, сумнів тощо;
- емоційну оцінку повідомлюваного (радість, задоволення, жаль, здивування тощо);
- вказівку на зв'язок думок, послідовність викладення;
- вказівку на джерело повідомлення;
- активізацію уваги слухача.
Емоційну оцінку повідомлюваному дає вставне словосполучення мов на гріх у реченні рядка В.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в третьому реченні: потрібно поставити кому між частинами складнопідрядного означального речення: «Що ж є найголовнішим у людині, яку ми творимо?».
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення й існують у реченні для вираження певного ставлення спікера, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «зрештою» є вставним у п’ятому реченні, оскільки воно не відповідає на запитання й не є членом речення, вказує на послідовність і зв’язок думок.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення та існують у реченні для вираження певного ставлення мовця, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «отже» є вставним у першому реченні, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення, вказує на послідовність і зв’язок думок.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення, та існують у реченні для вираження певного ставлення спікера, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «можливо» є вставним у другому реченні, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення, виражає невпевненість, сумнів.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення, та існують у реченні для вираження певного ставлення мовця, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «може» є вставним у четвертому реченні, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення, виражає невпевненість, сумнів.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення та існують у реченні для вираження певного ставлення мовця, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «мабуть» є вставним у четвертому реченні, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення, виражає невпевненість, сумнів.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в шостому реченні: потрібно поставити кому між частинами складнопідрядного речення причини: «А луг пахне де/далі сильніше, і груди не можуть умістити, увібрати всю його терпку свіжість, бо за/малі».
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення та існують у реченні для вираження певного ставлення спікера, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «на диво» є вставним у четвертому реченні, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення, виражає емоційну оцінку повідомлюваного.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Звертання
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати звертання в реченні.
Звертанням називають слово в реченні, що означає назву особи чи предмета, до якого звернена мова: Запалай, мій вогнику крилатий, полум’ям привітним і незлим.
Зверніть увагу, що звертання не є членами речення, не відповідають на жодне питання, не пов’язуються сурядним чи підрядним зв’язком з головними чи другорядними членами речення.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в різних видах речень
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Комою потрібно відокремити прикладку в реченні «Щасливиця, я маю трохи неба і дві сосни в туманному вікні».
Двокрапку потрібно поставити в безсполучниковому реченні, друга частина якого розкриває зміст першої: «Я з тобою все життя поділю: хліб і сіль і краплину щастя».
Тире між підметом і присудком уживаємо в реченні «Страшно впасти у кайдани, умирать в неволі, а ще гірше – спати, спати і спати на волі».
Знак оклику ставимо після вигуку, що є еквівалентом речення: «О ні! Являйся, зіронько, мені хоч в сні».
Відповідь: 1–В, 2–Г, 3–Д, 4–А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення, та існують у реченні для вираження певного ставлення спікера, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «напевно» є вставним у четвертому реченні, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення, виражає невпевненість, сумнів.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення й існують у реченні для вираження певного ставлення мовника, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово «навпаки» є вставним у п’ятому реченні, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях.
Пунктуаційну помилку допущено в четвертому реченні: потрібно відокремити комою дієприслівниковий зворот «підфарбовуючи все не баченою досі прозоро-блакитною аквареллю».
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення. Речення зі звертаннями
Завдання перевіряє вміння правильно й комунікативно доцільно використовувати звертання в реченні, правильно розставляти розділові знаки в них.
Згадайте, що звертання, оскільки воно граматично не пов’язане з членами речення, в усному мовленні виділяється паузами, а на письмі – розділовими знаками – комою або знаком оклику.
Отже, розділові знаки при звертанні правильно вжито в реченні «Ой куди ви, голубоньки, та й полетите, / Куди моє дівування та й занесете?».
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому та складному реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Тире між підметом і присудком уживаємо в реченні «Писати просто – це найбільша майстерність і якість справжнього таланту».
Тире після однорідних членів речення «У будь-яку погоду: у дощ, у туман, у шторм – виходять рибалки на промисел».
Тире ставимо в неповному реченні «Привчав мене батько трудитись до поту, а мати – любити пісні».
Безсполучниковим є речення «Збагачуйте життя своєю щедрістю – тоді добрим словом вас згадуватимуть люди». Друга частина виражає наслідок того, про що йдеться в першій, тому ставимо тире.
У рядку Д в реченні є вставне слово ясна річ, яке треба відокремити комою, тире тут не потрібно ставити.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Види речень за наявністю ускладнювальних засобів
Завдання перевіряє ваше вміння визначати ускладнювальні засоби в реченні.
Проаналізуймо запропоновані речення.
У реченні в рядку 1 є звертання «дочко».
У реченні в рядку 2 є вставне слово «однак».
У реченні в рядку 3 є уточнювальна обставина часу «годині о сьомій».
У реченні в рядку 4 є відокремлена прикладка «старий бурлака».
Відповідь: 1–Б, 2–В, 3–А, 4–Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення та існують у реченні для вираження певного ставлення спікера, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово здавалося є вставним у рядку В, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення зі вставними словами, словосполученнями, реченнями, їх значення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати значення вставних слів.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення.
Є різні групи вставних слів, а саме: вказівка на джерело повідомлення, зв’язок з попередньою думкою, невпевненість, припущення, емоційне ставлення до змісту висловленого.
Вставне слово значить пов’язує речення в тексті, передає зв’язок між ними.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення із вставними словами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть).
У четвертому реченні слово схоже передає невпевненість, від нього не можна поставити питання до інших слів. Отже, це слово є вставним, тому його виділено комами.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис Речення зі вставними словами, словосполученнями, реченнями, їх значення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати значення вставних слів.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення.
Вказівка на джерело повідомлення – кажуть.
Зв’язок з попередньою думкою – навпаки.
Невпевненість, припущення – здається.
Емоційне ставлення до змісту висловленого – на диво.
Вставне слово погодьтесь (речення Б) належить до групи вставних конструкцій на позначення привертання уваги співрозмовника.
Відповідь – ВБДА.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення зі вставними словами, словосполученнями, реченнями, їх значення
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати значення вставних слів.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення.
Вказівка на джерело повідомлення – на мою думку.
Зв’язок з попередньою думкою – отже.
Невпевненість, упевненість – мабуть, очевидно, безперечно.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення зі вставними словами, словосполученнями, реченнями, їхнє значення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення із вставними словами.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть).
У другому реченні слово здається передає невпевненість, від нього не можна поставити питання до інших слів. Отже, це слово є вставним.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення із вставними словами.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть).
У рядку Д слово здавалося, яке може бути вставним та виражати невпевненість, виконує функцію присудка, тобто є членом речення.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати речення з різноманітними відокремленими членами речення та складні речення.
У рядку А подано просте речення, ускладнене вставним словом напевно, яке виражає невпевненість.
У рядку Б речення ускладнено відокремленими однорідними означеннями, які стоять перед особовим займенником.
Речення у рядку В теж ускладнено відокремленими однорідними означеннями, які стоять після означувального слова.
Речення в рядку Г ускладнено відокремленим додатком замість житечка.
Додатки, які починаються словами окрім, опріч, замість, за винятком тощо, відокремлюються.
Речення в рядку Д – це складне речення.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому та складному реченнях.
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
У реченні в рядку А необхідно поставити тире, бо це безсполучникове складне, між частинами якого різке протиставлення.
У реченні в рядку Б необхідно поставити дужки, бо це вставлена конструкція, автор цитати (Б.-І.Антонич).
У реченні в рядку В потрібно поставити коми, бо в реченні є відокремлені однорідні означення заквітчана і мила.
У реченні в рядку Г розділові знаки непотрібні. Це просте неускладнене речення.
У реченні в рядку Д потрібно поставити двокрапку, бо друга частина речення пояснює, уточнює, конкретизує першу.
Відповідь: 1В, 2А, 3Д, 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати просте ускладнене речення з однорідними членами, звертанням, вставними конструкціями, відокремленими членами речення.
У першому рядку слово кажуть указує на джерело повідомлення. Отже, це речення ускладнено вставним словом.
У другому реченні є дієприслівниковий зворот переливаючись барвами. Отже, це речення ускладнено відокремленою обставиною.
У третьому реченні є дієприкметниковий зворот явлені у Слові. Отже, це речення ускладнено відокремленим означенням.
У четвертому реченні означення білі, рожеві, червоні, блакитні стосуються одного слова та відповідають на одне питання. Отже, це речення ускладнено однорідними членами речення ( означеннями).
Відповідь: 1А, 2Д, 3В, 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Порівняльний зворот
Виконуючи це завдання, треба обов’язково звертатися до мікротексту.
Перегляньте ще раз згадані в завданні речення та зверніть увагу на розділові знаки в них.
Бувало, у найтемнішу ніч, коли темрява билась у вікна, як хвилі безмежного моря, під вікном несподівано закрутиться веремія, у шибках процвіте цілий рій синіх, сірих, карих очей (кома при вставному слові, кома між частинами складнопідрядного речення, коми при порівняльному звороті, кома між частинами безсполучникового складного речення, коми між однорідними означеннями).
Здається, що підпливали вони на чорних хвилях як черідка цікавих рибок до самотнього в морі темряви вогника у вікні (кома між частинами складнопідрядного речення, бракує ком при порівняльному звороті).
Метелиця, гребні, а з нами мов мара якась весела починає загравати: вигукуємо, сміємося, співаємо, підскакуємо на кожному гребні й, хапаючись одне за одного, перекидаємося в сніг (кома між частинами безсполучникового складного речення, кома між частинами складносурядного речення, двокрапка між частинами безсполучникового складного речення, коми між однорідними присудками, коми при відокремленій обставині).
Дядько чухає голову: невпокійна це й клопітна справа – од села до села перевезти в хуртовину хуру реготу (двокрапка між частинами безсполучникового складного речення, тире між підметом і присудком).
Таким чином, пунктуаційну помилку допущено в другому реченні.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення зі вставними словами
Зверніться ще раз до згаданих у завданні речень мікротексту. З’ясуйте, у якому з них є вставне слово (це нескладно зробити, переглянувши розділові знаки й усвідомивши причину їхнього вживання).
У першому реченні бачимо вставне слово «бувало», яке слугує для вказівки на порядок думок.
У третьому реченні є однорідні члени, але немає вставних слів.
У четвертому реченні багато різних розділових знаків між частинами безсполучникового складного речення, але немає вставних слів.
У сьомому реченні є однорідні члени й частини безсполучникового складного речення, але немає вставних слів.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення. Речення зі вставними словами.
Пропоноване завдання вимагає розрізнення дієслова-присудка та вставного слова.
Уважно розглянувши наведені речення, доходимо висновку, що у варіантах А, Б, Г, Д слово здавалося виступає присудком.
У реченні Кущ, здавалося, і зимою зеленіє, бо коли танули сніги, то на світ пробивалося його цупке зелене листя, не змучене холодом, не скалічене морозом треба поставити пропущені коми. Саме тут слово здавалося є вставним.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення зі вставними словами, словосполученнями, реченнями, їхнє значення
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення із вставними словами.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть). Є слова, які в одних реченнях можуть бути членами речення, а в інших – вставними словами.
У реченнях у рядках А, В, Г слово може виконує роль присудка (тренер може перепливти, кожен може мріяти, орел може здійнятись), а от у реченні Час для роботи вже, може, й настав? це слово передає невпевненість автора, тобто є вставним, його необхідно виділити комами.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення із вставними словами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У третьому реченні знаходимо слово можливо, яке є вставним і виражає невпевненість у тому, що повідомляється.
Вставні конструкції, які стоять усередині речення, з двох боків виділяються комами. У тексті кома лише одна (перед вставним словом).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти складні речення різних типів, правильно розставляти розділові знаки та пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
На місці цифри (1) потрібно поставити тире, адже це тире між підметом і присудком (мотоцикл – це тема), на місці цифри (2) необхідно поставити двокрапку, тому що тут поєднано безсполучниковим зв’язком дві частини складного речення, де друга частина пояснює першу (чому мотоцикл – це окрема тема).
Цифра (3) вказує на початок підрядного речення (ремонтую з якою метою? аби проїхати). Саме тут потрібно поставити кому на межі частин складного речення, які пов’язані підрядним зв’язком.
На місці цифр (4) та (5) не потрібно ставити нічого, адже слово навіть ніколи не буває вставним.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення із вставними словами.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть).
У другому реченні слова до речі оформлюють думку, пов’язують її з іншими реченнями, від них не можна поставити питання до інших слів. Отже, ці слова є вставним, тому повинні виділятися комою, якої в тексті немає. Інші розділові знаки правильні.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в складному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
Кому (1) потрібно ставити, тому що вона виділяє вставну конструкцію, що вказує на джерело повідомлення.
Коми (2) та (4) стоять на початку підрядних частин складного речення, кома (5) виділяє відокремлену обставину, виражену дієприслівниковим зворотом.
Кому (3) ставити не треба.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення зі вставними словами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У четвертому реченні знаходимо слово виявляється, яке є вставним і вживається для оформлення думки. Вставні конструкції виділяють комами. У тексті її немає.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти складні речення різних типів, правильно розставляти розділові знаки та пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
Усі знайомі Катерини Білокур зауважують,(1) що мисткиня була
мовчазною,(2) секретами майстерності не ділилася,(3) свою творчу
лабораторію приховувала від стороннього ока:(4) певно,(5) десь інтуї-
тивно відчувала,(6) що їй дано бачення природи,(7) не підвладне нікому
іншому.
На місці цифри (1) потрібно поставити кому, адже це кома між двома частинами складного речення, що пов’язані підрядним зв’язком; на місці цифр (2) та (3) необхідно поставити коми, тому що це розділові знаки між однорідними членами речення(присудками). На місці цифри (4) потрібно поставити двокрапку: тут поєднано безсполучниковим зв’язком дві частини складного речення , де друга частина пояснює першу(ця двокрапка в завданні пояснена як знак при узагальнювальному слові). Кома (5) виділяє вставне слово, а кома (6) стоїть перед відокремленим означенням (дієприкметниковим зворотом).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти складні речення різних типів, правильно розставляти розділові знаки та пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
На місці цифри (1) потрібно поставити тире, адже це тире між частинами складного речення, що пов’язані безсполучниковим зв’язком (причиново-наслідковий); цифра (2) – це кома перед підрядною частиною складного речення (відповідає на питання якою?, підрядне означальне); коми (3) і (4) виділяють вставні слова, що вказують на джерело повідомлення, кома (5) поєднує частини складного речення, які пов’язані сурядним зв’язком (протиставний сполучник сурядності а).
Тире (цифра 6) – це розділовий знак, що відокремлює прикладку, яка стоїть у кінці речення.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення із вставними словами.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть).
Встане слово на позначення активізації уваги співрозмовника є в реченні, позначеному символом .
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення зі вставними словами.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть).
Вставна конструкція як повідомляє… є в реченні, позначеному квадратом.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення. Відокремлені члени речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати просте ускладнене речення з однорідними членами, звертанням, вставними конструкціями, відокремленими членами речення.
Рядок А ускладнено відокремленим означенням, вираженим дієприкметниковим зворотом (закохані в минуле).
Рядок Б ускладнено звертанням (мамо горда і вродлива).
Рядок В ускладнено уточнювальною обставиною (у степу).
Рядок Г ускладнено відокремленою прикладкою (людині), яка дає предмету другу назву.
Рядок Д ускладнено відокремленим додатком (окрім наших батьків).
Відповідь – ДАВГ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення зі вставними словами.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення.
Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть).
Вставна конструкція як відомо є в реченні, позначеному ромбом.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення. Розділові знаки в різних видах речень.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки в простому ускладненому та складному реченнях.
Перше речення ускладнене відокремленою обставиною наділяючи їх цілющими й магічними властивостями, вираженою дієприслівниковим зворотом. Тому в цьому реченні стоїть кома: За багато століть люди звикли охороняти та прикрашати джерела, наділяючи їх цілющими й магічними властивостями. Отже, помилок тут немає.
У четвертому реченні помилок немає, коми стоять на межі частин складного речення.
У п’ятому реченні помилок немає, коми стоять на межі частин складного речення.
У шостому реченні є вставне слово наприклад, що вказує на зв’язок між думками. Вставні слова ми виділяємо комами. У тексті цієї коми немає.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібні розділові знаки в реченні та пояснювати їх уживання.
Неправильно обґрунтовано вживання розділових знаків у рядку А.
У цьому реченні відокремлюється комами вставна конструкція, яка вказує на джерело інформації: Як стверджують філософи й соціологи … .
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Це завдання перевіряє ваше вміння знаходити в реченні вставні слова.
Вставне слово – це слово (або словосполучення), що входить до складу речення, але не є членом речення. Як правило, виражає ставлення мовця до висловлювання, його оцінку, дає відомості про джерело повідомлення або зв'язок з контекстом та невпевненість.
Вставне слово, яке виражає впевненість або невпевненість, є в реченні: «Тож до науковців варто дослухатися: може, і не кожен із нас митець, але, якщо є бажання, усі однозначно здатні бути по-справжньому творчими юристами, лікарями, маркетологами чи керівниками».
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення зі вставними словами.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення.
Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть).
Вставна конструкція як відомо є в реченні, позначеному ромбом.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти складні речення різних типів, правильно розставляти розділові знаки та пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
Кома (6) обґрунтована як розділовий знак при відокремленому означенні. Правильне обґрунтування – кома при однорідних означеннях, адже непоширене означення та поширене, які стоять у речення поруч, є однорідними (прекрасне, не розгублене у віках мистецтво).
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра