Який неметал можна виділити із суміші з піском способом, зображеним на рисунку?
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші. Неорганічна хімія. Неметали.
Завдання скеровано на перевірку вміння добирати спосіб розділення суміші з огляду на її склад.
Пісок, силіцій – тверді нелеткі речовини. Бром – рідина (температура тверднення −7,25 °C), яка не може кристалізуватися за умов, описаних у завданні. Йод – летка кристалічна речовина. Атоми йоду в молекулі сполучені досить міцними ковалентними зв’язками, а його молекули між собою – слабкими силами. Тому вже за незначного нагрівання йод не плавиться, а переходить з кристалічного стану в газуватий (зазнає сублімації), за охолодження пара йоду кристалізується.
Відповідь: Б.
У якому варіанті відповіді правильно вказано властивості калій гідроксиду?
1) малорозчинна речовина. 2) легко окиснюється. 3) реагує з сульфур(IV) оксидом. 4) сильний електроліт.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Луги.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей лугів.
1) калій гідроксид добре розчиняється у воді, це луг – розчинна основа;
2) луги стійкі до окиснення;
3) калій гідроксид реагує з кислотними оксидами, зокрема сульфур(IV) оксидом: $$ \mathrm{2KOH+SO_2=K_2SO_3+H_2O} $$
4) калій гідроксид – сильний електроліт, який у водному розчині дисоціює на катіони Калію і гідроксид-аніони: $$ \mathrm{KOH\rightarrow K^++OH^-} $$
Відповідь: Г.
Укажіть формулу речовини, унаслідок розчинення якої у воді утворюється сильна кислота.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Кислоти.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей неорганічних сполук, уміння порівнювати їхні властивості.
Класифікацію кислот схематично зображено на рисунку 1.
Продуктом розчинення сульфур(IV) оксиду у воді є слабка сульфітна кислота: $$ \mathrm{SO_2+H_2O=H_2SO_3} $$
Унаслідок розчинення гідроген сульфіду у воді утворюється слабка сульфідна кислота \(\mathrm{H_2S}\).
Унаслідок розчинення гідроген хлориду \(\mathrm{HCl}\) у воді утворюється сильна хлоридна кислота.
Унаслідок розчинення амоніаку у воді утворюється лужний розчин: $$ \mathrm{:NH_3+HOH=NH^+_4+OH^-} $$
Відповідь: B.
Наявність яких йонів зумовлює утворення накипу внаслідок кип’ятіння твердої води?
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Поняття про твердість (жорсткість) води та способи її усунення.
Завдання скеровано на перевірку знання чинників, що зумовлюють постійну твердість води та способів пом’якшення води.
Твердість води – це сукупність її властивостей, зумовлених деякими катіонами металічних елементів у ній. Усі двовалентні катіони тією чи тією мірою впливають на твердість води, оскільки вони взаємодіють із певними аніонами, унаслідок чого утворюються нерозчинні або малорозчинні сполуки, що випадають в осад.
Тимчасову (карбонатну) твердість води зумовлено катіонами \(\mathrm{Ca^{2+}}\) і \(\mathrm{Mg^{2+}}\), аніонами \(\mathrm{HCO^-_3}\).
Для пом’якшення води використовують кип’ятіння, що забезпечує перетворення розчинних гідрогенкарбонатів Кальцію і Магнію на нерозчинні карбонати цих елементів:
Укажіть формулу гідроксиду, який реагує як з кислотами, так і з лугами.
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Амфотерність. Цинк гідроксид.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті амфотерності.
Амфотерністю називають здатність деяких хімічних сполук залежно від умов виявляти або осно́вні, або кислотні властивості. З кислотами цинк гідроксид \(\mathrm{Zn(OH)_2}\) реагує як основа, із лугами – як кислота, тобто виявляє амфотерні властивості:
Які речовини реагують між собою у водних розчинах?
ТЕМА: Реакції йонного обміну.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати перебіг реакцій між електролітами в розчині, їхні зовнішні ефекти.
Реакції обміну між електролітами в розчинах відбуваються за участю йонів. Умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині наведено на схемі (рис. 1).
У водному розчині реагують купрум(ІІ) сульфат і натрій гідроксид, унаслідок цього утворюється осад купрум(ІІ) гідроксиду:
Відповідь: A.
Який метал реагує з водним розчином ферум(ІІ) сульфату?
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Реакції солей у розчинах із металами.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей металів; розуміння, за яких умов метал реагує із сіллю.
Скориставшись довідковою таблицею «Ряд активності металів» (рис. 1), можна визначити, що з-поміж наведених металів лише цинк реагуватиме з ферум(ІІ) сульфатом у водному розчині, оскільки в ряду активності він розташований лівіше від заліза:
Укажіть продукти термічного розкладання магній гідроксиду.
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Основи.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей нерозчинних основ.
Продуктами термічного розкладання нерозчинних основ є відповідний оксид і вода: $$ \mathrm{Mg(OH)_2=MgO+H_2O}. $$
Яка кількість речовини (моль) алюміній оксиду утвориться внаслідок окиснення алюмінію кількістю речовини 4 моль?
ТЕМА: Неорганічна хімія. Хімічні властивості алюмінію. Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати рівняння реакцій за участі алюмінію й виконувати обчислення за ними.
Продуктом окиснення алюмінію є алюміній оксид: $$ \mathrm{\underline{4}Al+3O_2=\underline{2}Al_2O_3}. $$
За рівнянням реакції можна визначити, що кількість речовини алюміній оксиду вдвічі менша за кількість речовини алюмінію і становить 2 моль.
Яка з кислот пасивує залізо?
ТЕМА: Неорганічні речовини. Залізо.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей заліза. Під дією концентрованих сульфатної та нітратної кислот на поверхні заліза утворюється стійка оксидна плівка.
З-поміж наведених варіантів умову завдання задовольняє варіант, у якому наведено формулу сульфатної кислоти й зазначено, що вона концентрована.
Яка речовина витісняє Йод з натрій йодиду у водному розчині?
ТЕМА: Групи хімічних елементів.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати можливість перебігу реакцій за участі галогенів і їхніх сполук.
Хлор як активніший галоген витісняє менш активні галогени \(\mathrm{(Br,\ I)}\) з їхніх солей у водних розчинах. Тому внаслідок пропускання хлору крізь водний розчин натрій йодиду виділиться йод і розчин набуде бурого кольору:
Укажіть рядок, що містить формули сполук з однаковим ступенем окиснення Сульфуру.
ТЕМА: Загальна хімія. Ступінь окиснення.
Завдання скеровано на перевірку розуміння змісту поняття ступінь окиснення, уміння визначати ступені окиснення атомів хімічних елементів за формулами речовин.
Ступінь окиснення – це умовний цілочисловий заряд на атомі в молекулярній частинці, якого би він набув, якщо відокремити зв’язані з ним електронегативніші атоми разом із парами електронів, що належать зв’язкам. Це ціле число – додатне, від’ємне або нуль.
Алгебрична сума ступенів окиснення всіх атомів у нейтральній молекулі дорівнює нулю, а в йоні – величині його заряду.
Ступені окиснення атомів Гідрогену, Оксигену й Флуору у складних речовинах зазвичай становлять +1, –2 і –1 відповідно.
Однакові ступені окиснення Сульфуру в сульфур(IV) оксиді й сульфур(IV) флуориді:
A \(\mathrm{\overset{+6}{S}\overset{-2}{O}_3;\ \overset{+1}{H}_2\overset{+6}{S}\overset{-2}{O}_4}\)
Б \(\mathrm{\overset{+4}{S}\overset{-2}{O}_2;\ \overset{+4}{S}\overset{-1}{F}_4}\)
B \(\mathrm{\overset{0}{S};\ \overset{+1}{H}_2\overset{-2}{S}}\)
Г \(\mathrm{\overset{+4}{S}\overset{-2}{O}_2;\ \overset{+1}{H}_2\overset{+6}{S}\overset{-2}{O}_4}\)
Укажіть формулу речовини, водний розчин якої називають нашатирним спиртом.
ТЕМА: Неорганічна хімія. Амоніак.
Завдання скеровано на перевірку знання тривіальних назв деяких неорганічних речовин.
Хімічна формула амоніаку \(\mathrm{NH_3}\), тривіальна назва водного розчину якого – нашатирний спирт.
Яка речовина не реагує з карбон(ІV) оксидом?
ТЕМА: Неорганічна хімія. Карбон(ІV) оксид.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей карбон(ІV) оксиду й уміння прогнозувати можливість перебігу реакцій за його участі.
Карбон(ІV) оксид є кислотним, йому відповідає слабка карбонатна кислота. Як кислотний оксид він реагує з лугами (гідроксидами Натрію і Барію) та з основним калій оксидом.
З іншим кислотним силіцій(ІV) оксидом карбон(ІV) оксид не реагує.
Укажіть гомологічну різницю.
ТЕМА: Органічна хімія. Основні поняття органічної хімії. Гомологія.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті гомології та гомологічної різниці.
Послідовний ряд сполук, кожен член у якому відрізняється від сусіднього на однаковий атом чи ланку, зокрема на ланку \(\mathrm{CH_2}\), яку називають гомологічною різницею.