Які властивості виявляє купрум(ІІ) гідроксид?
1) за нагрівання розкладається. 2) реагує із хлоридною кислотою. 3) легко окиснюється. 4) є сильним електролітом.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Нерозчинні основи.
Завдання скеровано на перевірку знання нерозчинних основ.
Купрум(ІІ) гідроксид є нерозчинною основою, розкладається за нагрівання і реагує з хлоридною кислотою з утворенням солі та води:
Відповідь: A.
Укажіть кислотний оксид.
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди. Класифікація оксидів.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати кислотні оксиди.
Класифікацію оксидів за їхнім складом та хімічними властивостями наведено на рисунку 1.
Кислотними оксидами є більшість оксидів неметалічних елементів \((\mathrm{CO_2,\ SO_3,\ P_2O_5}\ \text{тощо})\).
Проаналізуйте твердження й укажіть правильні.
І. Розчинність газів у воді зростає внаслідок підвищення тиску.
ІІ. Розчинність газів у воді зменшується внаслідок підвищення температури.
ТЕМА: Загальна хімія. Розчини. Розчинність.
Завдання скеровано на перевірку знання впливу різних чинників на розчинність речовин.
Розчинність – це максимальна маса (г) речовини, яка може за певних умов (температури, тиску) розчинитися в розчиннику масою \(100\ \text{г}\).
Розчинність залежить від природи розчинюваної речовини й розчинника, температури й (для газуватих речовин) тиску.
Зі зменшенням тиску розчинність газів у воді зменшується.
На відміну від більшості твердих речовин, розчинність газів у воді зі зростанням температури зменшується.
Відповідь: B.
Укажіть кількість речовини (моль) катіонів, що утворилися внаслідок електролітичної дисоціації в розбавленому водному розчині натрій сульфату кількістю речовини 3 моль.
ТЕМА: Загальна хімія. Електроліти. Електролітична дисоціація.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати й інтерпретувати рівняння електролітичної дисоціації.
Натрій сульфат – добре розчинна у воді середня сіль, яка дисоціює на катіони Натрію і сульфат-аніони:
Що спостерігатиме учень, який до розбавленого водного розчину калій гідроксиду, підфарбованого фенолфталеїном, поступово добавлятиме хлоридну кислоту?
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Кислоти. Луги. Індикатори. Реакція нейтралізації.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті реакції нейтралізації та знання кольорів індикаторів у різних середовищах – лужному, кислому, нейтральному.
У водному розчині калій гідроксиду є гідроксид-аніони, під дією яких фенолфталеїн набуває малинового кольору. Унаслідок поступового додавання хлоридної кислоти відбувається реакція нейтралізації, гідроксид-аніони реагують із катіонами Гідрогену:
Тому учень, який до розбавленого водного розчину калій гідроксиду, підфарбованого фенолфталеїном, поступово добавлятиме хлоридну кислоту, спостерігатиме знебарвлення розчину.
Відповідь: Г.
І. Швидкість хімічної реакції зростає внаслідок подрібнення реагентів.
ІІ. Швидкість хімічної реакції зростає внаслідок збільшення концентрації реагентів.
ТЕМА: Загальна хімія. Швидкість хімічної реакції.
Завдання скеровано на перевірку знання залежності швидкості хімічної реакції від різних чинників.
Швидкість хімічної реакції – поняття, яке характеризує швидкість утворення її продуктів або витрати реагентів.
Щоби під час зіткнення частинок реагентів зруйнувалися старі й утворилися нові хімічні зв’язки, енергія цих частинок має сягнути певної мінімальної величини (або перевищити її).
Швидкість хімічної реакції залежить від природи реагентів, їхньої концентрації, площі поверхні контактування, температури, каталізатора тощо.
Швидкість хімічної реакції зростає внаслідок подрібнення реагентів і збільшення їхньої концентрації.
Який тип кристалічних ґраток у натрій гідроксиді?
ТЕМА: Загальна хімія. Будова речовини. Кристалічні ґратки.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати тип кристалічних ґраток у речовині.
У вузлах кристалічних ґраток натрій гідроксиду містяться йони – катіони Натрію і гідроксид-аніони. Тобто йдеться про йонні кристалічні ґратки.
Укажіть речовину з ковалентним неполярним типом хімічного зв’язку.
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічний зв’язок. Ковалентний неполярний зв’язок.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати хімічну формулу й визначати тип хімічного зв’язку в речовині.
Хімічним зв’язком називають сили, які утримують атоми в молекулах або кристалах. Під час утворення молекул у хімічних реакціях атоми хімічних елементів прагнуть утворити стійку зовнішню оболонку з вісьмох електронів. Зв’язок між атомами за рахунок спільних електронних пар називають ковалентним. Його зображують за допомогою електронних і графічних формул молекул. Якщо двохатомна молекула утворена атомами одного неметалічного елемента, то негативний заряд спільної електронної пари розподілений між ними порівну. Такий зв’язок називають ковалентним неполярним.
Із-поміж речовин, формули яких наведено у завданні, умову задовольняє азот \(\mathrm{N_2}\) (рис. 1).
Відповідь: Б.
Нукліди Хлору 35Cl та 37Cl
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Нукліди.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати склад нуклідів.
Різновид атомів з певною кількістю нейтронів називають нуклідом.
Нукліди \(^{35}\mathrm{Cl}\) і \(^{37}\mathrm{Cl}\) містять однакову кількість електронів.
Яке твердження щодо положення хімічних елементів у періодичній системі Д. І. Менделєєва правильне?
ТЕМА: Загальна хімія. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Структура періодичної системи хімічних елементів.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати структуру періодичної системи хімічних елементів.
А наприкінці кожного періоду розташовані неметалічні елементи – галогени й інертні
Б кожен період починається лужним елементом
В головні підгрупи містять як металічні, так і неметалічні елементи
Г побічні підгрупи містять лише металічні елементи