ТЕМА: Органічна хімія. Основні поняття органічної хімії. Гомологія. Гомологічний ряд.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті гомології.
Речовини з однаковим якісним складом, подібні за будовою і хімічними властивостями, називають гомологами. За кількісним складом вони відрізняються один від одного на одну або декілька груп −CH2−. Цю групу називають гомологічною різницею. Гомологи, розташовані за зростанням їхньої молекулярної маси, утворюють гомологічний ряд. Формула будь-якого наступного гомолога може бути отримана додаванням гомологічної різниці до формули попереднього члена гомологічного ряду.
Загальна формула вуглеводнів гомологічного ряду алканів CnH2n+2
Відповідь: Б.
ТЕМА: Органічна хімія. Застосування органічних речовин.
Завдання скеровано на перевірку знання зумовленості застосування речовин їхніми властивостями.
У медицині застосовують як дезінфікувальний водний розчин альдегіду метаналю.
Відповідь: Г.
ТЕМА: Загальна хімія. Амфотерність. Нітрогеновмісні органічні сполуки. Амінокислоти.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті амфотерності.
Амфотерністю називають здатність деяких хімічних сполук залежно від умов виявляти або осно́вні, або кислотні властивості.
Амiно- та карбоксильна групи за хімічною природою протилежні. Карбоксильна група – кислотна, аміногрупа – оснóвна. Тому амінобутанова кислота – амфотерна органічна сполука, бо виявляє властивості як карбонових кислот, так і основ. Її водний розчин не діє на індикатори. Реакції амінокислоти з лугами відбуваються за участі карбоксильної групи, а з кислотами – за участі аміногрупи.
Відповідь: B.
ТЕМА: Органічна хімія. Генетичні зв’язки між класами органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичний зв’язок між органічними сполуками різних класів.
Схемі перетворень відповідає хлорометан:
ТЕМА: Неорганічна хімія. Органічна хімія. Типи хімічних реакцій в неорганічній та органічній хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати реакції заміщення та приєднання за участі неорганічних й органічних речовин.
Умову завдання задовольняє така пара реакцій:
хлорування етану (заміщення) і приєднання хлору до етену.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати реакції обміну.
Умову завдання задовольняють реакції обміну між купрум(ІІ) оксидом і нітратною кислотою та натрій сульфідом і хлоридною кислотою. У цих реакціях і реагенти, і продукти – дві складні речовини:
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічна рівновага. Принцип Ле Шательє.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати принцип Ле Шательє для визначення напрямку зміщення хімічної рівноваги оборотної реакції.
Для розв’язання завдання потрібно застосувати загальний принцип зміщення хімічної рівноваги, сформульований Ле Шательє. Принцип полягає в тому, що система, яка перебуває в стані стійкої хімічної рівноваги, під зовнішнім впливом (зміною температури, тиску, концентрації реагентів і продуктів реакції тощо) прагне повернутися до стану рівноваги.
Збільшення концентрації продукту реакції приведе до зміщення хімічної рівноваги в бік оберненої реакції.
ТЕМА: Загальна хімія. Реакції обміну між електролітами у водному розчині.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині.
Реакції обміну між електролітами в розчинах відбуваються за участю йонів. Умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині наведено на схемі (рис. 1).
Умову завдання задовольняє реакція між барій гідроксидом і калій сульфатом:
Умову завдання задовольняє хлоридна кислота, яка не реагує з натрій сульфатом і реагує з натрій карбонатом:
ТЕМА: Загальна хімія. Швидкість хімічної реакції та її залежність від різних чинників.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про вплив різних чинників на швидкість хімічної реакції для прогнозування її перебігу за різних умов.
Контактування цинку з менш активним металом міддю сприяє пришвидшенню його хімічної корозії. Подрібнення цинку й збільшення концентрації кислоти також пришвидшують реакцію між ними.
Охолодження реагентів уповільнює хімічну реакцію між цинком і хлоридною кислотою.
ТЕМА: Неорганічна хімія. Сірка. Окисно-відновні реакції.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей сірки та вміння аналізувати реакції за її участі з погляду окиснення-відновлення.
Окисно-відновні реакції супроводжувані переходом або зміщенням валентних електронів від атомів з меншою електронегативністю до атомів з більшою електронегативністю, тобто змінами ступенів окиснення атомів хімічних елементів.
Ступінь окиснення – це умовний цілочисловий заряд на атомі в молекулярній частинці, якого би він набув, якщо відокремити зв’язані з ним електронегативніші атоми разом із парами електронів, що належать зв’язкам. Це ціле число – додатне, від’ємне або нуль.
Алгебрична сума ступенів окиснення всіх атомів у нейтральній молекулі дорівнює нулю, а в йоні – величині його заряду.
Ступені окиснення атомів Гідрогену й Оксигену складних речовинах зазвичай становлять +1 і –2 відповідно.
Електронегативність Оксигену більша за електронегативність Сульфуру (рис. 1).
Тож кисень виявлятиме окисні властивості в реакції із сіркою:
Відповідь: A.
ТЕМА: Неорганічна хімія. Калій. Водень. Окисно-відновні реакції.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей водню і калію та вміння аналізувати реакції за їхньої участі з погляду окиснення-відновлення.
Електронегативність Калію менша за електронегативність Гідрогену (рис. 1).
Тож калій виявлятиме відновні властивості в реакції з воднем:
ТЕМА: Органічна хімія. Нітрогеновмісні органічні сполуки. Аміни. Анілін.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей аніліну.
Анілін – ароматичний амін. Він реагує з бромною водою і нітратною кислотою:
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні. Алкани. Алкіни.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей алканів й алкінів.
І етан C2H6, і ацетилен C2H2 реагують з хлором і киснем:
ТЕМА: Загальна хімія. Групи хімічних елементів.
Завдання скеровано на перевірку знання закономірностей зміни властивостей хімічних елементів у групах.
У групах хімічних елементів зі збільшенням протонного числа збільшується кількість енергетичних рівнів в атомах хімічних елементів.