Розділ: Метали й неметали
Тема: Загальні відомості про неметалічні елементи та неметали
Кількість завдань: 84
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Поняття про твердість (жорсткість) води та способи її усунення.
Завдання скеровано на перевірку знання чинників, що зумовлюють постійну твердість води та способів пом’якшення води.
Твердість води – це сукупність її властивостей, зумовлених деякими катіонами металічних елементів у ній. Усі двовалентні катіони тією чи тією мірою впливають на твердість води, оскільки вони взаємодіють із певними аніонами, унаслідок чого утворюються нерозчинні або малорозчинні сполуки, що випадають в осад.
Тимчасову (карбонатну) твердість води зумовлено катіонами \(\mathrm{Ca^{2+}}\) і \(\mathrm{Mg^{2+}}\), аніонами \(\mathrm{HCO^-_3}\).
Для пом’якшення води використовують кип’ятіння, що забезпечує перетворення розчинних гідрогенкарбонатів Кальцію і Магнію на нерозчинні карбонати цих елементів:
\begin{gather*} \mathrm{Ca(HCO_3)_2=CaCO_3\downarrow +\ CO_2\uparrow +\ H_2O};\\[7pt] \mathrm{Mg(HCO_3)_2=MgCO_3\downarrow +\ CO_2\uparrow +\ H_2O}. \end{gather*}Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини. Залізо.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей заліза. Під дією концентрованих сульфатної та нітратної кислот на поверхні заліза утворюється стійка оксидна плівка.
З-поміж наведених варіантів умову завдання задовольняє варіант, у якому наведено формулу сульфатної кислоти й зазначено, що вона концентрована.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Групи хімічних елементів.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати можливість перебігу реакцій за участі галогенів і їхніх сполук.
Хлор як активніший галоген витісняє менш активні галогени \(\mathrm{(Br,\ I)}\) з їхніх солей у водних розчинах. Тому внаслідок пропускання хлору крізь водний розчин натрій йодиду виділиться йод і розчин набуде бурого кольору:
$$ \mathrm{2NaI+Cl_2=2NaCl+I_2}. $$Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Амоніак.
Завдання скеровано на перевірку знання тривіальних назв деяких неорганічних речовин.
Хімічна формула амоніаку \(\mathrm{NH_3}\), тривіальна назва водного розчину якого – нашатирний спирт.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Карбон(ІV) оксид.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей карбон(ІV) оксиду й уміння прогнозувати можливість перебігу реакцій за його участі.
Карбон(ІV) оксид є кислотним, йому відповідає слабка карбонатна кислота. Як кислотний оксид він реагує з лугами (гідроксидами Натрію і Барію) та з основним калій оксидом.
З іншим кислотним силіцій(ІV) оксидом карбон(ІV) оксид не реагує.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Структура періодичної системи хімічних елементів.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати структуру періодичної системи хімічних елементів.
А наприкінці кожного періоду розташовані неметалічні елементи – галогени й інертні
Б кожен період починається лужним елементом
В головні підгрупи містять як металічні, так і неметалічні елементи
Г побічні підгрупи містять лише металічні елементи
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Розчини. Твердість води.
Завдання скеровано на перевірку знання причин твердості води й способів її пом’якшення.
Твердість води – це сукупність її властивостей, зумовлених деякими катіонами металічних елементів, що містяться в ній. Усі двовалентні катіони тією чи тією мірою впливають на твердість води, оскільки вони взаємодіють з певними аніонами, унаслідок чого утворюються нерозчинні або малорозчинні сполуки, що випадають в осад.
Постійну (некарбонатну) твердість води зумовлено катіонами \(\mathrm{Ca^{2+}}\) і \(\mathrm{Mg^{2+}}\), аніонами \(\mathrm{SO^{2-}_4}\) i \(\mathrm{NO^-_3}\).
Тимчасову (карбонатну) твердість води зумовлено катіонами \(\mathrm{Ca^{2+}}\) і \(\mathrm{Mg^{2+}}\), аніонами \(\mathrm{HCO^-_3}\). Її усувають кип’ятінням, яке забезпечує перетворення розчинних гідрогенкарбонатів Кальцію і Магнію на нерозчинні карбонати цих елементів:
Також для усунення тимчасової твердості води використовують кальцій гідроксид, що забезпечує осадження з розчину катіонів Кальцію і Магнію:
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Галогени. Гідроген хлорид.
Завдання скеровано на перевірку знання промислових способів добування гідроген хлориду.
Одним зі способів промислового добування гідроген хлориду є синтез із простих речовин:
$$ \mathrm{H_2+Cl_2=2HCl}. $$Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Алотропні видозміни Карбону.
Завдання скеровано на перевірку розуміння поняття алотропія, знання алотропних видозмін Карбону.
Алотропи – різні структурні модифікації одного елемента, мають різні фізичні й хімічні властивості. Алмаз (рис. 1) і графіт (рис. 2) є алотропами Карбону.

Рис. 1. 1. Модель кристалічних ґраток алмазу. 2. Діамант – огранений алмаз
У кристалічних ґратках алмазу всі щонайближчі між’ядерні відстані й усі кути між чотирма зв’язками атома Карбону рівні. Атоми Карбону в графіті розташовані плоскими сітками.

Рис. 2. 1. Модель кристалічних ґраток графіту. 2. Кристал графіту
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини. Амоніак.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування неорганічних речовин.
У промисловості з двох простих речовин синтезують амоніак:
$$ \mathrm{N_2+3H_2\rightarrow 2NH_3}. $$Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Амоніак. Класифікація хімічних реакцій.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей амоніаку й уміння класифікувати хімічні реакції.
Амоніак і гідроген бромід вступають у реакцію сполучення з утворенням солі – амоній броміду: $$ \mathrm{HN_3+HBr=NH_4Br}. $$
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Закономірності періодичної системи хімічних елементів. Електронегативність.
Завдання скеровано на перевірку розуміння закономірностей зміни електронегативності й окиснювальних властивостей хімічних елементів у періодах і групах (рис. 1).

Рис. 1. Зміна електронегативності хімічних елементів у періодичній системі (фрагмент)
Відповідь: Г Б А В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Неметали. Озон. Хлор.
Завдання скеровано на перевірку знання галузей застосування неметалів.
Найпоширенішими дезінфектантами води на водопровідних станціях є хлор й озон. Протонні числа Хлору й Оксигену – \(17\) і \(8\) відповідно.
Відповідь: 25.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Сполуки неметалічних елементів. Амоніак.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування деяких неорганічних речовин.
Умову завдання задовольняє амоніак, який у промисловості синтезують з азоту й водню:
$$ \mathrm{N_2+3H_2=2NH_3.} $$Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Хімічна рівновага та умови її зміщення.
Завдання скеровано на перевірку знання лабораторних способів добування кисню.
У лабораторії кисень добувають розкладанням гідроген пероксиду, калій перманганату, натрій нітрату:
\begin{gather*} \mathrm{2H_2O_2=2H_2O+O_2\uparrow ;}\\[7pt] \mathrm{2KMnO_4=K_2MnO_4+MnO_2+O_2\uparrow ;}\\[7pt] \mathrm{2NaNO_3=2NaNO_2+O_2\uparrow .} \end{gather*}Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Неорганічна хімія. Метали. Неметали.
Завдання скеровано на перевірку вміння складати й тлумачити рівняння реакцій між металами й неметалами.
Хімічне рівняння | Сума коефіцієнтів | |
$$ \mathrm{Ca+S=CaS} $$ | 3 | Г |
$$ \mathrm{3Ca+N_2=Ca_3N_2} $$ | 5 | A |
$$ \mathrm{4Li+O_2=2Li_2O} $$ | 7 | Б |
$$ \mathrm{4Al+3O_2=2Al_2O_3} $$ | 9 | B |
Відповідь: Г А Б В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Алотропія. Кисень. Озон.
Завдання скеровано на перевірку розуміння алотропії та знання алотропних форм Оксигену.
Алотропія – явище існування одного хімічного елемента у вигляді кількох простих речовин з різними властивостями – алотропних видозмін (модифікацій).
Алотропні модифікації здатні взаємоперетворюватися. Кисень \(\mathrm{O_2}\) й озон \(\mathrm{O_3}\) – алотропні видозміни Оксигену (рис. 1).

Рис. 1. Моделі молекул алотропних видозмін Оксигену: кисень \(\mathrm{O_2}\) й озон \(\mathrm{O_3}\)
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Електронна формула. Закономірності зміни властивостей хімічних елементів у періодичній системі.
Завдання скеровано на перевірку знання закономірностей зміни властивостей хімічних елементів у періодичній системі.
У завданні наведено електронні формули атомів елементів третього періоду. У періоді зі збільшенням кількості електронів на зовнішньому енергетичному рівні атомів посилюються неметалічні властивості хімічних елементів.
$$ 1s^22s^22p^63s^1 $$ | Б |
$$ 1s^22s^22p^63s^2 $$ | A |
$$ 1s^22s^22p^63s^23p^1 $$ | Г |
$$ 1s^22s^22p^63s^23p^2 $$ | B |
Відповідь: Б А Г В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Органічна хімія. Амоніак. Нітрогеновмісні органічні сполуки.
Завдання скеровано на перевірку вміння порівнювати основні властивості амоніаку й амінів.
Неподілена електронна пара атома Нітрогену взаємодіє з ароматичною системою зв’язків і частково зміщується від атома Нітрогену до бензенового кільця. Унаслідок цього на атомі Нітрогену електрон на густина зменшується, і тому зменшуються осно́вні властивості аміногрупи. Тож у воді анілін виявляє слабші основні властивості, ніж амоніак.
Амоніак виявляє слабші основні властивості порівняно з метиламіном, оскільки замісник метил передає частину електронної густини на атом Нітрогену. У диметиламіну основні властивості виражені сильніше, ніж у метиламіну, оскільки в цьому разі електронну густину на атом Нітрогену передають два такі замісники:
$$ \underset{\xrightarrow[{\text{посилення основних властивостей}}]{\ }} { \underbrace{\mathrm{C_6H_5NH_2}}_{\text{Г}}\ \ \underbrace{\mathrm{NH_3}}_{\text{В}}\ \ \underbrace{\mathrm{CH_3NH_2}}_{\text{А}}\ \ \underbrace{\mathrm{(CH_3)_2NH}}_{\text{Б}} } $$Відповідь: Г В А Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Періодична система хімічних елементів.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати природу хімічного елемента за його положенням у періодичній системі.
Символи хімічних елементів | ||
металічних | неметалічних | |
A | – | \(\mathrm{S,\ Se,\ Si}\) |
Б | \(\mathrm{Ba}\) | \(\mathrm{Cl,\ Br}\) |
B | \(\mathrm{Al,\ Mg}\) | \(\mathrm{Si}\) |
Г | \(\mathrm{Ag,\ Au,\ Al}\) | – |
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Поняття про твердість (жорсткість) води та способи її усунення.
Завдання скеровано на перевірку знання чинників, що зумовлюють постійну твердість води.
Твердість води – це сукупність її властивостей, зумовлених деякими катіонами металічних елементів у ній. Усі двовалентні катіони тією чи тією мірою впливають на твердість води, оскільки вони взаємодіють із певними аніонами, унаслідок чого утворюються нерозчинні або малорозчинні сполуки, що випадають в осад.
Постійну твердість води зумовлено катіонами \(\mathrm{Ca^{2+}}\) і \(\mathrm{Mg^{2+}}\), аніонами \(\mathrm{Cl^{-}}\), \(\mathrm{SO^{2-}_4}\).
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Галогени.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати здатність галогенів витісняти один одного із солей у водних розчинах.
Окиснювальні властивості галогенів зменшуються в підгрупі зі збільшенням протонного числа. Хлор витісняє йод із калій йодиду у водному розчині: $$ \mathrm{Cl_2+2KI=I_2\downarrow +\ 2KCl.} $$
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Кисень.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування кисню.
У лабораторії кисень добувають з гідроген пероксиду (1), калій перманганату (3), натрій нітрату (5):
\begin{gather*} \mathrm{2H_2O_2=2H_2O+O_2\uparrow ;}\\[7pt] \mathrm{2KMnO_4=K_2MnO_4+MnO_2+O_2\uparrow ;}\\[7pt] \mathrm{2NaNO_3=2NaNO_2+O_2\uparrow .} \end{gather*}Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Амоніак.
Завдання скеровано на перевірку вміння пояснювати результати досліду хімічними властивостями амоніаку.
Фенолфталеїн – специфічний індикатор лужного середовища, у якому він під дією гідроксид-аніонів набуває малинового кольору. З-поміж речовин, хімічні формули яких наведено в завданні, лише розчин амоніаку у воді має лужне середовище. Унаслідок розчинення амоніаку у воді утворюються гідроксид-аніони й катіони амонію: $$ \mathrm{ HOH+:NH_3\rightleftarrows OH^-+ [H:NH_3]^+. } $$
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Карбон(IV) оксид.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати можливість перебігу реакцій за участі неорганічних речовин різних класів.
З-поміж речовин, назви яких наведено в завданні, потрібно вибрати ту, яка реагує з карбон(IV) оксидом і не реагує з киснем. Цим умовам відповідає натрій гідроксид: $$ \mathrm{CO_2+2NaOH=Na_2CO_3+H_2O.} $$
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Поняття про твердість (жорсткість) води та способи її усунення.
Завдання скеровано на перевірку знання чинників, що зумовлюють тимчасову твердість води.
Твердість води – це сукупність її властивостей, зумовлених деякими катіонами металічних елементів у ній. Усі двовалентні катіони тією чи тією мірою впливають на твердість води, оскільки вони взаємодіють із певними аніонами, унаслідок чого утворюються нерозчинні або малорозчинні сполуки, що випадають в осад.
Тимчасова (карбонатна) твердість води зумовлена катіонами \(\mathrm{Ca^{2+}}\) і \(\mathrm{Mg^{2+}}\), аніонами \(\mathrm{HCO^-_3}\).
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Хлор. Гідроген хлорид.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей хлору й гідроген хлориду.
Хлор – газ жовто-зеленого кольору з різким запахом.
Гідроген хлорид – безбарвний газ із різким запахом.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Способи добування амоніаку.
Завдання скеровано на перевірку знання промислового способу добування амоніаку.
У промисловості амоніак добувають синтезом з азоту й водню: $$ \mathrm{N_2+3H_2=2NH_3.} $$
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Поняття про твердість (жорсткість) води та способи її усунення.
Завдання скеровано на перевірку знання чинників, що зумовлюють постійну твердість води.
Твердість води – це сукупність її властивостей, зумовлених деякими катіонами металічних елементів у ній. Усі двовалентні катіони тією чи тією мірою впливають на твердість води, оскільки вони взаємодіють із певними аніонами, унаслідок чого утворюються нерозчинні або малорозчинні сполуки, що випадають в осад.
Тимчасову (карбонатну) твердість води зумовлено катіонами \(\mathrm{Ca^{2+}}\) і \(\mathrm{Mg^{2+}}\), аніонами \(\mathrm{HCO^-_3}\).
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Галогени.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей галогенів, уміння порівнювати їхню активність.
Хімічна активність й окиснювальна здатність галогенів (атомів і молекул) спадає в ряду від Флуору до Йоду. Активніші галогени витісняють менш активні з їхніх сполук:
$$ \mathrm{2KBr+Cl_2=2KCl+Br_2}. $$
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Добування амоніаку.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування неорганічних речовин, тривіальних назв деяких із них.
Нашатир – тривіальна назва амоній хлориду \(\mathrm{NH_4Cl}\), гашеним вапном у побуті й на виробництві називають кальцій гідроксид \(\mathrm{Ca(OH)_2}\).
Амоніак \(\mathrm{NH_3}\) в лабораторних умовах можна добути нагріванням амоній хлориду з кальцій гідроксидом:
Густина амоніаку менша за густину повітря, тому його збирають витісненням останнього з пробірки, розташованої догори дном.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Класи органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати органічні речовини.
1 | Етиленгліколь | ![]() |
Двоатомний спирт | Б |
2 | Анілін | ![]() |
Ароматичний амін | A |
3 | Гліцин | ![]() |
Амінокислота | Д |
4 | Бутаналь | ![]() |
Альдегід | Г |
Відповідь: 1Б, 2А, 3Д, 4Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Періодична система хімічних елементів.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати природу хімічного елемента за його положенням у періодичній системі.
Символи хімічних елементів | ||
металічних | неметалічних | |
A | \(\mathrm{Al,\ Au}\) | \(\mathrm{As}\) |
Б | \(\mathrm{Na,\ Ni}\) | \(\mathrm{N}\) |
B | \(\mathrm{Cs,\ Cr}\) | \(\mathrm{C}\) |
Г | \(\mathrm{Sc}\) | \(\mathrm{S,\ Se}\) |
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини. Амоніак.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей амоніаку.
Амоніак виявляє осно́вні властивості через наявність в атома Нітрогену неподіленої електронної пари. Під час взаємодії з кислотами утворює амонієві солі: $$ \mathrm{\ddot{N}H_3+H^+\rightarrow [NH_4]^+}. $$
Залежно від мольного відношення продуктом реакції може бути кисла сіль амоній гідрогенсульфат або середня – амоній сульфат:
\begin{gather*} \mathrm{NH_3+H_2SO_4=NH_4HSO_4};\\[7pt] \mathrm{2NH_3+H_2SO_4=(NH_4)_2SO_4}. \end{gather*}Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини. Сірка.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей сірки.
Сірка згоряє в кисні з утворенням сульфур(ІV) оксиду:
$$ \mathrm{S+O_2=SO_2}. $$Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Кисень. Нітрати.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування кисню і вміння прогнозувати продукти реакцій термічного розкладання солей.
Один зі способів добування кисню в лабораторії – термічне розкладання нітратів, зокрема лужних елементів: $$ \mathrm{2NaNO_3=2NaNO_2+O_2\uparrow .} $$
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Амоніак.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей амоніаку, уміння складати рівняння реакції його горіння.
Продуктами горіння амоніаку в кисні є азот і вода: $$ \mathrm{4NH_3+3O_2=\underline{2}N_2+\underline{6}H_2O.} $$
Сума коефіцієнтів у правій частині рівняння цієї реакції дорівнює \(8\ (2+6)\).
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Алотропія Карбону.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей алотропних модифікацій Карбону.
Алотропи – різні структурні модифікації одного елемента, мають різні фізичні й хімічні властивості. Алмаз (рис. 1) і графіт (рис. 2) є алотропами Карбону.

Рис. 1. 1. Модель кристалічних ґраток алмазу. 2. Діамант – огранений алмаз
У кристалічних ґратках алмазу всі щонайближчі між’ядерні відстані й усі кути між чотирма зв’язками атома Карбону рівні. Атоми Карбону в графіті розташовані плоскими сітками.

Рис. 1. 1. Модель кристалічних ґраток графіту. 2. Кристал графіту
В кристалі алмазу атоми Карбону сполучені між собою ковалентними зв’язками, тобто немає вільних електронів або йонів – носіїв електричних зарядів, тому алмаз не проводить електричний струм.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Ферум. Сполуки Феруму.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати продукти реакцій за участі заліза й сполук Феруму.
1 | \(\mathrm{2Fe+3Cl_2=2FeCl_3}\) | Г |
2 | \(\mathrm{3Fe+4H_2O=Fe_3O_4+4H_2}\) | Б |
3 | \(\mathrm{Fe_2O_3+6HCl=2FeCl_3+3H_2O}\) | B |
4 | \(\mathrm{4Fe(OH)_2+2H_2O+O_2=4Fe(OH)_3}\) | Д |
Відповідь: 1Г, 2Б, 3В, 4Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Поняття про твердість (жорсткість) води та способи її усунення.
Завдання скеровано на перевірку знання чинників, що зумовлюють постійну твердість води.
Твердість води – це сукупність її властивостей, зумовлених деякими катіонами металічних елементів у ній. Усі двовалентні катіони тією чи тією мірою впливають на твердість води, оскільки вони взаємодіють із певними аніонами, унаслідок чого утворюються нерозчинні або малорозчинні сполуки, що випадають в осад.
Постійна твердість води зумовлена катіонами \(\mathrm{Ca^{2+}}\) і \(\mathrm{Mg^{2+}},\) аніонами \(\mathrm{SO^{2-}_4}\).
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Періодична система хімічних елементів. Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати місце елемента в періодичній системі.
Відносна густина газу \(\mathrm{H_2E}\) за воднем 17. Це означає, що його відносна молекулярна маса вдвічі більша за відносну молекулярну масу водню, яка дорівнює 2. Тобто відносна молекулярна маса газу \(\mathrm{H_2E}\) становить 34, відносна атомна маса хімічного елемента \(\mathrm{E}\) – 32. Цей елемент – Сульфур.
Його летка сполука з Гідрогеном – гідроген сульфід – виявляє у водному розчині кислотні властивості й реагує з лугом.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Хімічні реакції. Хімічні властивості фосфору.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати зовнішні ефекти реакцій за участі фосфору.
Білий фосфор легко окиснюється киснем повітря навіть за звичайної температури. Згоряє білий фосфор з виділенням світла й тепла.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Неорганічні речовини. Зовнішні ефекти реакцій за участі неорганічних речовин.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей неорганічних речовин, зовнішніх ефектів реакцій за їхньої участі.
1 Одним із продуктів реакції міді з концентрованою нітратною кислотою є бурий газ (В) – нітроген(IV) оксид.
2 Одним із продуктів реакції купрум(ІІ) сульфату з натрій гідроксидом є блакитний осад (А) – купрум(IІ) гідроксид.
3 Одним із продуктів реакції ферум(ІІ) карбонату з хлоридною кислотою є безбарвний газ (Г) – карбон(IV) оксид.
4 Бурий осад ферум(ІІІ) гідроксиду під дією сульфатної кислоти розчиняється (Д).
Відповідь: 1В, 2А, 3Г, 4Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Металічні й неметалічні елементи. Будова атома.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати структуру періодичної системи хімічних елементів.
У періодах зі збільшенням атомних мас металічний характер елементів послаблюється, а неметалічний – посилюється.
А \(\mathrm{He,\ P,\ Zn}\)
Б \(\mathrm{N,\ O,\ Cl}\)
В \(\mathrm{F,\ Cu,\ Kr}\)
Г \(\mathrm{Mg,\ S,\ Ca}\)
Нітроген \((\mathrm{N})\), Оксиген \((\mathrm{O})\) розташовані в правій половині другого періоду, Хлор \((\mathrm{Cl})\) – наприкінці третього періоду. Усі три елементи є типовими неметалічними.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Добування амоніаку.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування неорганічних речовин, тривіальних назв деяких із них.
Нашатир – тривіальна назва амоній хлориду \(\mathrm{NH_4Cl}\), а гашеним вапном у побуті й на виробництві називають кальцій гідроксид \(\mathrm{Ca(OH)_2}\).
Амоніак \(\mathrm{NH_3}\) в лабораторних умовах можна добути нагріванням амоній хлориду з кальцій гідроксидом:
Густина амоніаку менша за густину повітря, тому його збирають витісненням останнього з пробірки, розташованої догори дном.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Поняття про твердість (жорсткість) води та способи її усунення.
Завдання скеровано на перевірку знання чинників, що зумовлюють постійну твердість води та способів пом’якшення води.
Твердість води – це сукупність її властивостей, зумовлених деякими катіонами металічних елементів у ній. Усі двовалентні катіони тією чи тією мірою впливають на твердість води, оскільки вони взаємодіють із певними аніонами, унаслідок чого утворюються нерозчинні або малорозчинні сполуки, що випадають в осад.
Тимчасову (карбонатну) твердість води зумовлено катіонами \(\mathrm{Ca^{2+}}\) і \(\mathrm{Mg^{2+}}\), аніонами \(\mathrm{HCO^{-}_3}\).
З-поміж речовин, формули яких наведено в завданні, для пом’якшення води використовують кальцій гідроксид, що забезпечує осадження з розчину катіонів Кальцію і гідрогенкарбонат-аніонів:
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Поняття про твердість (жорсткість) води та способи її усунення.
Завдання скеровано на перевірку знання чинників, що зумовлюють постійну твердість води.
Твердість води – це сукупність її властивостей, зумовлених деякими катіонами металічних елементів у ній. Усі двовалентні катіони тією чи тією мірою впливають на твердість води, оскільки вони взаємодіють із певними аніонами, унаслідок чого утворюються нерозчинні або малорозчинні сполуки, що випадають в осад.
Постійна (некарбонатна) твердість води зумовлена катіонами \(\mathrm{Ca^{2+}}\) i \(\mathrm{Mg^{2+}}\), аніонами \(\mathrm{SO^{2-}_4}\).
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини. Органічні речовини.
Завдання скеровано на перевірку знання промислових способів добування неорганічних й органічних речовин.
Метан виокремлюють із природного газу.
Етин добувають термічним розкладанням метану.
Гідроген хлорид синтезують із водню й хлору: $$ \mathrm{H_2+Cl_2=2HCl}. $$
Кальцій оксид добувають випалюванням вапняку.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Хімічні реакції.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати хімічні реакції за різними ознаками.
Унаслідок реакції між двома складними речовинами (амоніаком і гідроген хлоридом) утворюється одна складна речовина (амоній хлорид): $$ \mathrm{NH_3+HCl=NH_4Cl}. $$
Це реакція сполучення.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Алотропія. Кисень. Озон.
Завдання скеровано на перевірку розуміння алотропії та знання алотропних форм Оксигену.
Алотропія – явище існування одного хімічного елемента у вигляді кількох простих речовин з різними властивостями – алотропних видозмін (модифікацій).
Алотропні модифікації здатні взаємоперетворюватися. Кисень \(\mathrm{O_2}\) й озон \(\mathrm{O_3}\) – алотропні видозміни Оксигену (рис. 1).

Рис. 1. Моделі молекул алотропних видозмін Оксигену: кисень \(\mathrm{O_2}\) й озон \(\mathrm{O_3}\)
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічні й неорганічні речовини.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей органічних і неорганічних речовин.
Вибухонебезпечні суміші з повітрям утворюють водень, метан, етин.
У решті варіантів відповіді хоча б одна речовина не реагує з киснем повітря \(\mathrm{(N_2,\ CO_2,\ H_2O,\ O_3})\).
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Гідроген хлорид.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про хімічні властивості гідроген хлориду для аналізування результатів експерименту й формулюванні висновків за ними.
Унаслідок хімічної взаємодії молекул амоніаку \(\mathrm{NH_3}\) з молекулами води утворюються катіони амонію \(\mathrm{NH_4^+}\) і гідроксид-аніони \(\mathrm{OH^-}\):
$$ \mathrm{NH_3+HOH\rightleftarrows NH_4^+ +\underline{OH}^-.} $$
Середовище водного розчину гідроген хлориду, у якому є катіони Гідрогену, кисле. Тому вологий універсальний індикаторний папірець під дією гідроген хлориду набуде червоного забарвлення, а не синього, як зазначено в першому твердженні.
Унаслідок хімічної взаємодії молекул гідроген хлориду \(\mathrm{HCl}\) з молекулами амоніаку \(\mathrm{NH_3}\) утворюються катіони амонію \(\mathrm{NH_4^+}\) і хлорид-аніони \(\mathrm{Cl^-}\). Вони сполучаються з утворенням дрібних білих кристалів амоній хлориду (білого диму навколо скляної палички в описаному досліді): $$ \mathrm{NH_3+HCl\rightleftarrows NH_4^+ +Cl^-\rightleftarrows \underbrace{NH_4Cl}_{\text{білі кристали}}}. $$
Тобто друге твердження правильне.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Властивості кисню і карбон(IV) оксиду.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей кисню і карбон(IV) оксиду.
Газуваті кисень і карбон(IV) оксид безбарвні, не реагують із сульфатною кислотою і не діють на фенолфталеїн у розчині.
Кисень підтримує горіння, а карбон(IV) оксид – ні, тому в кисні тліюча скіпка спалахує, а в карбон(IV) оксиді – згасає.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Твердість води і способи її усунення.
Завдання скеровано на перевірку розуміння причин твердості води.
Твердість води – це сукупність її властивостей, зумовлених деякими катіонами металічних елементів у ній. Усі двовалентні катіони тією чи тією мірою впливають на твердість води, оскільки вони взаємодіють із певними аніонами, унаслідок чого утворюються нерозчинні або малорозчинні сполуки, що випадають в осад.
Найважливіші йони, які зумовлюють твердість води
Катіони | Аніони |
\(\mathrm{Ca^{2+},\ Mg^{2+}}\) | \(\mathrm{HCO^-_3,\ SO^{2-}_4,\ NO^-_3,\ Cl^-}\) |
Унаслідок кип’ятіння твердої води розчинні гідрогенкарбонати Кальцію і Магнію перетворюються на нерозчинні карбонати, які осідають на стінках чайника.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Сульфур. Алотропія Сульфуру.
Завдання скеровано на перевірку розуміння алотропії та знання алотропних видозмін Сульфуру.
Алотропія Сульфуру зумовлена відмінностями в складі та будові утворених цим елементом простих речовин, здатних до взаємоперетворення. Кристалічна сірка – крихка речовина жовтого кольору, не розчиняється у воді. Сірка важча за воду, тому її кристали опускаються на дно посудини. Однак уміщений у посудину з водою порошок сірки спливає на поверхню. Це відбувається тому, що цей неметал водою не змочується. Сірка – діелектрик і від тертя сильно електризується та набуває від’ємного заряду.
Сірка утворена циклічними молекулами \(\mathrm{S_8}\), що мають форму корони. Кристалічна сірка плавиться за температури \(113\ ^\circ\text{C}\). З розплаву під час повільного охолодження утворюються кристали іншої форми: ромбічна сірка перетворюється на моноклінну. Унаслідок відмінностей у просторовому розташуванні молекул сірки у кристалах ці алотропні модифікації відрізняються густиною, кольором тощо.
Унаслідок підвищення температури руйнуються слабкі міжмолекулярні зв’язки в кристалах і вивільняються циклічні молекули \(\mathrm{S_8}\), які набувають певної рухливості. В’язкість цього розплаву менша за в’язкість води. За температури \(195\ ^\circ\text{C}\) в’язкість розплаву сірки зростає чи не в \(10 000\) разів, тому він не виливається з пробірки. Унаслідок руйнування циклів \(\mathrm{S_8}\) утворюються відкриті структури, кінцеві атоми яких сполучаються між собою в полімерні ланцюги, що містять мільйони атомів Сульфуру. З подальшим підвищенням температури полімерні ланцюги руйнуються, стають коротшими, тож в’язкість розплаву зменшується. Якщо його температуру різко знизити, уливши в посудину з холодною водою, утвориться пластична сірка, яка за механічними властивостями нагадує гуму чи пластилін: її форму легко можна змінити.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Неорганічні й органічні речовини. застосування неорганічних й органічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку розуміння зумовленості застосування речовин їхніми властивостями.
Речовина | |||
Назва | Застосування | ||
1 | барій сульфат | у медицині для рентгеноскопії шлунка | Б |
2 | фенол | для виробництва фенолформальдегідних пластмас | Д |
3 | глауберова сіль | у медицині як проносний засіб | Г |
4 | білки | будівельний матеріал організмів | B |
Відповідь: 1Б, 2Д, 3Г, 4В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Закономірності зміни властивостей хімічних елементів у періодах.
Завдання скеровано на перевірку розуміння закономірностей зміни властивостей хімічних елементів у періодах.
Бор, Карбон, Нітроген, Оксиген – елементи другого періоду. У періодах зі збільшенням протонних чисел посилюються неметалічні властивості хімічних елементів.
Відповідь: В, Б, А, Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини та їхні властивості. Алюміній у природі. Сполуки Алюмінію.
Завдання скеровано на перевірку знання тривіальних назв деяких сполук Алюмінію.
Головним складником корунду є алюміній оксид \(\mathrm{Al_2O_3}\).
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Поняття про твердість (жорсткість) води та способи її усунення.
Завдання скеровано на перевірку знання чинників, що зумовлюють твердість води.
Твердість води – це сукупність її властивостей, зумовлених деякими катіонами металічних елементів у ній. Усі двовалентні катіони тією чи тією мірою впливають на твердість води, оскільки вони взаємодіють із певними аніонами, унаслідок чого утворюються нерозчинні або малорозчинні сполуки, що випадають в осад.
Твердість води переважно зумовлена катіонами \(\mathrm{Ca^{2+}}\) і \(\mathrm{Mg^{2+}}\).
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Оксиген. Озон.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей озону.
Озон – газ блакитного кольору, дуже активний, розчинний у воді, його молекула має кутову будову.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Карбон. Алмаз.
Завдання скеровано на перевірку розуміння зумовленості застосування речовин їхніми властивостями.
Алмаз вирізняється високою твердістю, тому його використовують у виробництві шліфувальних матеріалів.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Азот. Амоніак.
Завдання скеровано на перевірку вміння виявляти гідроксид-аніони в розчині.
Нашатирний спирт – тривіальна назва водного розчину амоніаку. Середовище водного розчину амоніаку лужне, бо містить гідроксид-аніони, що утворюються внаслідок взаємодії молекул амоніаку з молекулами води: $$ \mathrm{HOH+:NH_3\rightarrow OH^-+[H:NH_3]^+.} $$ Тому фенолфталеїн у нашатирному спирті набуває малинового кольору.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Оксиген і Сульфур. Способи добування кисню. Нітроген і Фосфор. Хімічні властивості нітратів.
Завдання перевіряє знання способів добування кисню в лабораторних умовах або розкладання нітратів.
Для виконання завдання необхідно знати як розкладають гедрогенкарбонати, карбонати, силікати та нітрати. Із наведених сполук з виділенням кисню розкладається лише калій нітрат: \begin{gather*} \mathrm{ 2KNO_3 \stackrel{t}{\longrightarrow} 2KNO_2\ +\ O_2 \uparrow } \end{gather*}
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Неорганічні речовини. Залізо. Сполуки Феруму.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про неорганічні речовини для прогнозування продуктів їхньої взаємодії.
1 \(\mathrm{FeO+H_2=Fe+H_2O}\) Б
2 \(\mathrm{2FeCl_2+Cl_2=2FeCl_3}\) A
3 \(\mathrm{Fe_2O_3+6HCl=2FeCl_3+3H_2O}\) B
4 \(\mathrm{4Fe(OH)_2+O_2+2H_2O=4Fe(OH)_3}\) Д
Відповідь: 1Б, 2А, 3В, 4Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини і їхні властивості. Загальні відомості про неметалічні елементи та неметали.
Завдання перевіряє знання властивостей сполук неметалічних елементів, а саме гідроген хлориду.
Для виконання завдання необхідно знати, що гідроген хлорид у присутності води виявляє кислотні властивості та:
- дисоціює з утворення протонів Гідрогену \( \mathrm{ (H^+)}\), і універсальний індикаторний папірець змінить колір на червоний, що свідчить про утворення кислого середовища \( \mathrm{ (H^+)}\). Тому І твердження правильне;
- реагує з амоніаком, який у свою чергу виявляє оснόвні властивості. Унаслідок реакції утворюється білий дим – амоній гідроген хлорид \(\mathrm{ NH_4Cl}\). Тому ІI твердження також правильне.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Карбон. Алотропія. Карбон(ІІ) оксид.
Завдання скеровано на перевірку знань про алотропні форми Карбону, хімічні властивості карбон(ІІ) оксиду, уміння розпізнавати екзо- й ендотермічні реакції.
В алмазу – алотропної модифікації Карбону – атомні, а не молекулярні кристалічні ґратки.
Ступінь окиснення атома Карбону в карбон(ІІ) оксиді дорівнює +2, а максимальний ступінь окиснення Карбону – елемента IVА групи – становить +4. Тому карбон(ІІ) оксид виявляє відновні властивості, зокрема й в екзотермічній реакції горіння:
\begin{gather*} \mathrm{2\overset{+2}{C}\overset{-2}{O}+\overset{0}{O}_2=2\overset{+4}{C}\overset{-2}{O}_2},\ \triangle H\lt 0\\[7pt] \mathrm{\overset{+2}{C}-2}\overline{e}\rightarrow\mathrm{\overset{+4}{C}}\ \ \text{відновник, окиснення}\\[7pt] \mathrm{2\overset{0}{O}-4}\overline{e}\rightarrow\mathrm{2\overset{-2}{O}}\ \ \text{окисник, відновлення} \end{gather*}
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини. Амоніак.
Завдання скеровано на перевірку знання способів добування неорганічних речовин.
У промисловості з двох простих речовин синтезують амоніак: $$ \mathrm{N_2+3H_2\rightarrow 2NH_3 .} $$
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Будова атома. Протонне число. Поширеність хімічних елементів у земній корі.
Завдання скеровано на перевірку знання поширеності хімічних елементів у земній корі та вміння визначати протонне число хімічного елемента за його місцем у періодичній системі.
Найпоширенішими хімічними елементами земної кори є Оксиген і Силіцій. Їхні порядкові номери в періодичній системі \(8\) і \(14\) відповідно.
\begin{gather*} Z(\mathrm{O})=8;\ \ Z(\mathrm{Si})=14;\\[7pt] Z(\mathrm{O})+Z(\mathrm{Si})=22. \end{gather*}Відповідь: 22.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Алюміній. Нітратна кислота.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей алюмінію і нітратної кислоти.
Концентровану нітратну кислоту можна зберігати та транспортувати в цистернах, виготовлених з алюмінію, тому що цей метал під дією сильного окисника, яким є концентрована нітратна кислота, укривається щільним шаром алюміній оксиду.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Сполуки Нітрогену. Амоніак.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей амоніаку.
Каталітичне окиснення амоніаку описують таким хімічним рівнянням:
$$ \mathrm{4NH_3+5O_2=4NO+6H_2O.} $$Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Застосування органічних й неорганічних речовин.
Завдання скеровано на перевірку розуміння зумовленості застосування речовин їхніми властивостями.
Речовина | |||
Назва | Галузь застосування | ||
1 | амофос | добриво | Б |
2 | алюміній, сплави алюмінію | пакувальний матеріал (фольга, бокси) | Г |
3 | натрій стеарат | мило | Д |
4 | фенол | дезінфікувальний засіб | A |
Відповідь: 1Б, 2Г, 3Д, 4A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічні й неорганічні речовини. Хімічні реакції.
Завдання скеровано на перевірку знання умов перебігу хімічних реакцій за участі органічних й неорганічних речовин.
Маса речовини дорівнює добутку її кількості на молярну масу:
Хімічна реакція | |||
Схема | Умови здійснення | ||
1 | \(\mathrm{N_2+H_2\rightarrow NH_3}\) | \(\mathrm{Fe,\ 500\ ^\circ\text{С},\ 250\ \text{атм}}\) | Г |
2 | \(\mathrm{SO_2+O_2\rightarrow SO_3}\) | \(\mathrm{V_2O_5,\ 450\ ^\circ\text{С}}\) | A |
3 | \(\mathrm{C_2H_2\rightarrow C_6H_6}\) | \(\mathrm{C_{\text{АКТ}},\ 600\ ^\circ\text{С}}\) | Д |
4 | \(\mathrm{C_6H_6+Cl_2\rightarrow C_6H_6Cl_6}\) | ультрафіолетове випромінювання | Б |
Відповідь: 1Г, 2А, 3Д, 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Сірка. Сполуки Сульфуру.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей і застосування сполук Сульфуру.
У завданні наведено схематичні рисунки двох дослідів:
1) знебарвлення квітки сульфур(IV) оксидом, що утворився внаслідок спалювання сірки під скляним дзвоном;
2) спалювання сірки над водою і розчинення продукту згоряння – сульфур(IV) оксиду – з утворенням сульфітної кислоти.
Сульфур(IV) оксид реагує з барвниками, утворюючи безбарвні речовини, його використовують для вибілювання вовни, шовку, соломи тощо.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Карбон(IV) оксид. Сполуки Сульфуру.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей карбон(IV) оксиду.
Карбон(IV) оксид є кислотним, він реагує з усіма речовинами, формули яких наведено в завданні, окрім сульфатної кислоти. Тож саме сульфатну кислоту можна використовувати як водовбирну речовину для осушування карбон(IV) оксиду.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Суміші речовин. Розчини. Гідроліз солей. Загальні відомості про неметалічні елементи й неметали. Основні класи неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей основних класів неорганічних сполук, розуміння процесу гідролізу солей і вміння визначати середовища водного розчину солі залежно від того, якими електролітами утворена сіль.
Для виконання завдання необхідно знати, що таке гідроліз; розуміти, як визначити середовище водного розчину солі.
Проаналізуємо склад розчину кожної речовини й визначимо реакцію середовища.
1 – сульфур(IV) оксид (\(\mathrm{SO_2}\)) є кислотним оксидом, розчин речовини має кисле середовище:
$$
\mathrm{
SO_2+H_2O \rightleftarrows H^{+}+HSO_3^{-};
}
$$
2 – амоніак (\(\mathrm{NH_3}\)) добре розчиняється у воді й має лужне середовище:
$$
\mathrm{
NH_3 + H_2O \rightleftarrows NH^{+}_4+OH^{-};
}
$$
3 – амоній хлорид (\(\mathrm{NH_4Cl}\)), сіль утворена слабкою основою і сильною кислотою, гідроліз відбувається за катіоном, у такому разі реакція середовища кисла:
\begin{gather*}
\mathrm{
NH_4Cl+HOH \rightleftarrows NH_3\cdot H_2O+HCl;
}\\[7pt]
\mathrm{
NH^{+}_4+HOH\leftrightarrows NH_3\cdot H_2O+H^{+}
}
\end{gather*}
4 – кальцій оксид (\(\mathrm{CaO}\)) є основним оксидом, розчин речовини має лужне середовище:
\begin{gather*}
\mathrm{
CaO+H_2O \rightleftarrows Ca(OH)_2;
}\\[7pt]
\mathrm{
Ca(OH)_2\rightarrow Ca^{2+} +2OH^{-}
}
\end{gather*}
До кожного розчину добавили водно-спиртовий розчин фенолфталеїну, який набуває малинового забарвлення лише в лужному середовищі.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Ступінь окиснення. Хімічний зв’язок. Обмінний і донорно-акцепторний механізми утворення ковалентних зв’язків.
Завдання скеровано на перевірку знання формули йона амонію, розуміння відмінності між способами утворення ковалентного зв’язку за обмінним і донорно-акцепторним механізмами, уміння визначати ступені окиснення хімічних елементів за формулою речовини чи йона.
Ступінь окиснення – це умовний цілочисловий заряд на атомі в молекулярній частинці, якого би він набув, якщо відокремити зв’язані з ним електронегативніші атоми разом із парами електронів, що належать зв’язкам. Це ціле число – додатне, від’ємне або нуль.
Алгебрична сума ступенів окиснення всіх атомів у нейтральній молекулі дорівнює нулю, а в йоні – величині його заряду.
Гідроген у сполуках із неметалічними елементами має ступінь окиснення \(+1\). Формула катіона амонію – \(\mathrm{NH_4^+}\). Вочевидь ступінь окиснення Нітрогену в катіоні амонію можна обчислити, склавши алгебричне рівняння $$ \underset{ \begin{array}{c} \text{ступінь}\\ \text{окиснення}\\ \text{Нітрогену} \end{array} }{x}\ +\ \underset{ \begin{array}{c} \text{кількість}\\ \text{атомів}\\ \text{Гідрогену} \end{array} } {4}\ \cdot \ \underset{ \begin{array}{c} \text{ступінь}\\ \text{окиснення}\\ \text{Гідрогену} \end{array} } {(+1)}\ =\ \underset{ \begin{array}{c} \text{заряд}\\ \text{катіона}\\ \text{амонію} \end{array} } {+1} $$ і розв’язавши його: \(x+4\cdot 1=1;\ \ x+4=1;\ \ x=-3\).
Ковалентний зв’язок може утворюватися за обмінним (унаслідок усуспільнення електронів) або за донорно-акцепторним механізмом. Катіон амонію утворюється внаслідок приєднання протона \(\mathrm{H^+}\) до молекули амоніаку. Тож один із чотирьох ковалентних зв’язків у катіоні амонію утворено за донорно-акцепторним механізмом (рис. 1).

Рис. 1. Утворення катіона амонію
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неорганічні речовини і їхні властивості. Поняття про твердість (жорсткість) води та способи її усунення.
Завдання скеровано на перевірку знання чинників, що зумовлюють постійну твердість води.
Твердість води – це сукупність її властивостей, зумовлених деякими катіонами металічних елементів у ній. Усі двовалентні катіони тією чи тією мірою впливають на твердість води, оскільки вони взаємодіють із певними аніонами, унаслідок чого утворюються нерозчинні або малорозчинні сполуки, що випадають в осад.
Постійну (некарбонатну) твердість води зумовлено катіонами \(\mathrm{Ca^{2+}}\) і \(\mathrm{Mg^{2+}}\), аніонами \(\mathrm{SO^{2-}_4}\) і \(\mathrm{NO^{-}_3}\).
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Валентність. Хімічний зв’язок. Обмінний і донорно-акцепторний механізми утворення ковалентних зв’язків.
Завдання скеровано на перевірку знання формули йона амонію, розуміння відмінності між способами утворення ковалентного зв’язку за обмінним і донорно-акцепторним механізмами, уміння визначати валентність хімічних елементів за формулою речовини чи йона.
Валентність – здатність атомів вступати в хімічний зв’язок лише з певною кількістю інших атомів, що здійснюється в результаті взаємодії електронів верхніх електронних оболонок.
Кількісною мірою валентності атома є кількість атомів елемента, валентність якого вважають відомою, що їх здатний приєднати даний атом.
Зазвичай валентність атома визначають за максимальною кількістю одновалентних атомів (історично це атоми \(\mathrm{H}\) або \(\mathrm{Cl}\), що можуть сполучатися з атомом певного елемента або заміщати його. У катіоні амонію атом Нітрогену зв’язаний із чотирма атомами Гідрогену, тобто валентність Нітрогену в цій частинці дорівнює чотирьом.
Ковалентний зв’язок може утворюватися за обмінним (унаслідок усуспільнення електронів) або за донорно-акцепторним механізмом. Катіон амонію утворюється внаслідок приєднання протона \(\mathrm{H^+}\) до молекули амоніаку. Тож один із чотирьох ковалентних зв’язків у катіоні амонію утворено за донорно-акцепторним механізмом (рис. 1).

Рис. 1. Утворення катіона амонію
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Хімічні властивості неорганічних речовин.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей неорганічних речовин.
Розбавлена хлоридна кислота не реагує з міддю, а концентрована нітратна – реагує.
Натрій сульфат на відміну від натрій нітрату реагує з барій хлоридом.
Унаслідок реакції з лугом алюміній хлориду і магній хлориду у водному розчині утворюються осади відповідних гідроксидів. Однак осад алюміній гідроксиду, на відміну від осаду магній гідроксиду, розчиняється в надлишку лугу.
Відповідь: 1А, 2Б, 3Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні хімічні поняття. Алотропія. Алмаз, графіт.
Завдання скеровано на перевірку розуміння поняття алотропія, знання алотропних модифікацій Карбону.
Алотропи – різні структурні модифікації одного елемента, мають різні фізичні й хімічні властивості. Алмаз (рис. 1) і графіт (рис. 2) є алотропами Карбону.

Рис. 1. 1. Модель кристалічних ґраток алмазу. 2. Діамант – огранений алмаз
У кристалічних ґратках алмазу всі щонайближчі між’ядерні відстані й усі кути між чотирма зв’язками атома Карбону рівні. Атоми Карбону в графіті розташовані плоскими сітками.

Рис. 2. 1. Модель кристалічних ґраток графіту. 2. Кристал графіту
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини. Карбон(IV) оксид.
Завдання скеровано на перевірку знання тривіальної назви карбон(IV) оксиду і його хімічної формули.
Вуглекислий газ – продукт газообміну в легенях людини й сировина для фотосинтезу глюкози й крохмалю рослинами, його систематична назва карбон(IV) оксид, хімічна формула – \(\mathrm{CO_2}\).
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні хімічні поняття. Хімічні формули. Прості речовини. Склад повітря.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних формул простих речовин – складників повітря.
Молекула азоту двохатомна, його хімічна формула \(\mathrm{N_2}\).
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неметали. Вуглець. Адсорбційні властивості активованого вугілля.
Завдання скеровано на перевірку розуміння зумовленості застосування активованого вугілля в медицині його властивостями.
Адсорбція (від лат. ad – на і лат. sorbeo – поглинаю) – вибіркове поглинання речовини з газового чи рідкого середовища поверхневим шаром твердого тіла (адсорбенту).
Активоване вугілля має велику поверхню з величезною кількістю дуже дрібних отворів – пор. Це зумовлює його велику вбирну здатність. Тому активоване вугілля використовують у медицині як адсорбент для поглинання токсичних речовин.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Хімічні елементи й прості речовини. Поширеність хімічних елементів у природі.
Завдання скеровано на перевірку вміння відрізняти хімічний елемент (вид атомів) від простої речовини (форми існування хімічного елемента).
Білий фосфор і червоний фосфор – прості речовини, алотропні форми, у яких існує хімічний елемент Фосфор.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на