Розділ: Планіметрія
Тема: Прямокутник. Квадрат
Кількість завдань: 55
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Чотирикутники.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати властивості трапеції та квадрата, розв’язування трикутників.
\(NP\ ||\ BC\)
1 – В. Точка \(M\) – середина \(AK.\) За теоремою Фалеса: \(NM\ ||\ BC\) і \(AN=NB.\)
У \(\Delta ABK\ NM\) – середня лінія. \(BK=2NM=12\) см.
\(BC=BK+KC=12+4=16\) см. \(AB=BC=16\) см.
2 – A.
У трапеції \(AKCD\ MP\) – середня лінія.
За властивістю середньої лінії: $$ MP=\frac{KC+AD}{2}=\frac{4+16}{2}=10. $$
3 – Г. \(\Delta ABK\ (\angle B=90^\circ)\), \(AB=16\), \(BK=12.\)
За теоремою Піфагора:
\begin{gather*} AK^2=AB^2+BK^2=16^2+12^2=256+144=400,\\[7pt] AK=20. \end{gather*}Відповідь: 1В, 2А, 3Г.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Чотирикутники. Трикутники.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати властивості прямокутника та прямокутного трикутника.
\(\angle ABC=90^\circ\), \(\angle ABK=30^\circ.\) Отже, \(\angle KBC=60^\circ.\)
У \(\Delta BKC\ (\angle K=90^\circ)\ \angle C=30^\circ.\)
У прямокутнику \(ABCD\ BC\ ||\ AD\), січна \(CK.\) \(\angle BCK=\angle CKD=30^\circ\) як внутрішні різносторонні.
\(\Delta CKD\ (\angle D=90^\circ)\) $$ CD=\frac 12CK=\frac 12\cdot 6\sqrt{3}=3\sqrt{3}. $$
\(\Delta BKC\ (\angle K=90^\circ)\) $$ BC=\frac{CK}{\cos C}=\frac{6\sqrt{3}}{\frac{\sqrt{3}}{2}}=12. $$
$$ P_{ABCD}=2(BC+CD)=2(12+3\sqrt{3})=24+6\sqrt{3}. $$Відповідь: B.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Чотирикутники.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати властивості прямокутника та квадрата, розв’язування трикутників.
1. \(P_{ABCD}=40\) см, \(AB=BC=CD=DA=40: 4=10\) см.
Отже, правильна відповідь – В.
2.
\(AB=CD=KM=10\) см. \(\Delta CKM\ (\angle K=90^\circ)\) за теоремою Піфагора:
Отже, правильна відповідь – Г.
3. Відстань між точкою \(O\) – центр квадрата, \(O_1\) – точка перетину діагоналей прямокутника \(ABKM\) – відрізок \(OO_1.\) \(BO_1=O_1M.\)
У \(\Delta DBM\ OO_1\) – середня лінія. За властивістю середньої лінії $$ OO_1=\frac 12DM=\frac 12\cdot 24=12\ \text{см}. $$
Отже, правильна відповідь – Б.
Відповідь: 1В, 2Г, 3Б.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Трикутники.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей прямокутного трикутника, співвідношення між сторонами та кутами прямокутного трикутника.
У \(\Delta ABK (\angle A=90^\circ)\ AK=d\cos\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha},\ AB=d\sin\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}.\) \(AB=CD=d\sin\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}.\)
У \(\Delta CDK (\angle D=90^\circ)\ KD=CD\mathrm{tg}\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\beta}=d\mathrm{sin}\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}\ \mathrm{tg}\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\beta}.\)
\begin{gather*} AD=AK+KD=d\cos\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}+d\mathrm{sin}\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}\ \mathrm{tg}\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\beta}=\\[7pt] =d(\cos\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}+\mathrm{sin}\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}\ \mathrm{tg}\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\beta}). \end{gather*}Відповідь: Б.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Чотирикутники. Трикутники.
Завдання перевіряє знання прямокутника та трикутника, їхніх властивостей.
\(AB=4\ \text{см},\ \angle AOB=60^\circ.\)
\(\Delta AOB\) – рівносторонній. \(AB=BO=OA=4\ \text{см}.\) За властивістю прямокутника \(AC=BD=2BO=8\ \text{см}.\)
Площа прямокутника $$ S=\frac 12\cdot d^2\cdot \sin 60^\circ=\frac 12\cdot 8^2\cdot \sin 60^\circ=\frac 12\cdot 64\cdot \frac{\sqrt{3}}{2}=16\sqrt{3}\ (\text{см}^2). $$
Або іншим способом:
\begin{gather*} \Delta ABC\ (\angle B=90^\circ),\ \angle A=60^\circ,\ AB=4\ \text{см}\\[7pt] BC=AB\cdot \mathrm{tg}60^\circ=4\sqrt{3}\ \text{см}\\[7pt] S=AB\cdot BC=4\cdot 4\sqrt{3}=16\sqrt{3}\ (\text{см}^2). \end{gather*}Відповідь: B.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Чотирикутники. Трикутники.
Завдання перевіряє вміння застосовувати властивості трикутників, прямокутника до розв’язування планіметричних задач.
За умовою завдання більша сторона прямокутника дорівнює \(5\sqrt{3}.\)
У прямокутному трикутнику \(\Delta ABC\ (\angle B = 90^\circ)\) гострі кути \(60^\circ\) (із умови завдання) і \(30^\circ\ (180^\circ – 90^\circ – 60^\circ = 30^\circ).\) Напроти більшої сторони \(BC\) лежить більший кут, тому \(\angle A = 60^\circ,\) тоді \(\angle C = 30^\circ.\)
У \(\Delta ABC\) \begin{gather*} \frac{BC}{AC}=\sin A,\\[6pt] AC=\frac{BC}{\sin A}=\frac{5\sqrt{3}}{\frac{\sqrt{3}}{2}}=10. \end{gather*}
Центр кола, описаного навколо прямокутника, є точка перетину діагоналей – середина діагоналі \(AC.\ \ R=\frac 12 AC=5.\)
Довжина кола \(L=2\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi}R=10\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi}.\)
Відповідь: A.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Чотирикутники.
Перевіряє знання властивостей прямокутника, вміння знаходити довжини відрізків, градусні міри кутів, площі геометричних фігур.
1.

За теоремою Піфагора: \begin{gather*} AC^2=AB^2+BC^2=(4\sqrt{6})^2+10^2=\\[7pt] =16*6+100=196.\\[7pt] AC=\sqrt{196}=14. \end{gather*} Отже, 1 – Г.
2.

\begin{gather*} AC^2=AB^2+BC^2=16+16*3=64\\[7pt] AC=8. \end{gather*} За властивістю прямокутника $$ AC=BD,\ \ AO=BD=OC=OD=4. $$ Отже, \(\Delta ABO\) – рівносторонній \(\angle AOB=60^\circ.\)
Отже, 2 – Б.
3.

\begin{gather*} S=6*8=48. \end{gather*} Отже, 3 – B.
Відповідь: 1Г, 2Б, 3B.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Трикутники. Чотирикутники. Круг.
Завдання скеровано на перевірку знання основних властивостей геометричних фігур.
\(\angle KAD=90^\circ,\ S_{\text{сектора}}=100\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi}\ \text{см}^2,\) \(BM=16\ \text{см}.\)
1. Площа сектора \(KAD\) становить \(\frac 14\) площі круга.
Площа круга \(S=\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi}R^2\). Отже, \(S_{\text{сектора}}=\frac 14\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi}R^2=100\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi}.\)
\begin{gather*} \style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi}R^2=400\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi},\ \ R^2=400,\\[7pt] R=20\ \text{см},\ AD=R=20\ \text{см}. \end{gather*}
2. \(AM=AD=20\ \text{см}\) (як радіуси)
\(BM=16\ \text{см}\) (за умовою).
У \(\triangle ABM\ (\angle B=90^\circ)\) за теоремою Піфагора \begin{gather*} AM^2=AB^2+BM^2;\\[7pt] AB^2=20^2-16^2=(20-16)(20+16)=\\[7pt] =4\cdot 36\\[7pt] AB=\sqrt{4\cdot 36}=2\cdot 6=12\ \text{см}\\[7pt] S=AB\cdot AD=12\cdot 20=240\ \ \text{см}^2 \end{gather*}
Відповідь: 1. 20. 2. 240.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Трикутники. Чотирикутники.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей трикутників та їх основних властивостей.
\(P_{ABMK}=24\ \text{см}\ \ KC=17\ \text{см}.\)
1.
2. \(2OM=MK=8\ \text{см}, \triangle MKC\ (\angle M=90^\circ)\) - за теоремою Піфагора
Відповідь: 1. 4. 2. 152.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Чотирикутники.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей квадрата, трапеції; вміння використовувати формули площ геометричних фігур для розв’язування планіметричних задач.
\(S_{ABCD}=S_{BMNC}=36\ \text{см}^2,\ \ AM=15\ \text{см}\).
1. \(S_{ABCD}=AB^2=36\ \text{см}^2,\ AB=6\ \text{см}\) – сторона квадрата, отже, 1 - Г.
2. У прямокутній трапеції \(BM\) – висота.
\(BM=AM-AB=15-6 = 9\ \text{см}\), отже, 2 - Д.
3. \begin{gather*} S_{BMNC}=\frac{MN+BC}{2}\cdot BM,\\[6pt] 36=\frac{MN+6}{2}\cdot 9,\\[6pt] 72 = (MN+6)\cdot 9\\[7pt] MN =2\ \text{см}. \end{gather*} отже, 3 - A
Відповідь: 1Г, 2Д, 3A.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Чотирикутники.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей прямокутника, трапеції, вміння використовувати формули площ геометричних фігур для розв’язування планіметричних задач.
\(BK=KC=8\ \text{см},\ AK - \) бісектриса \(\angle A\).
1. \(\angle A=90^\circ,\ \angle BAK=\angle KAD=45^\circ\).
2. \(\triangle ABK\ (\angle B=90^\circ)\ \angle K= 45^\circ\), отже \(AB=BK=8\ \text{см}\).
3. \(ABCD\) – прямокутник. За властивістю прямокутника
Відповідь: B.
ТЕМА: Геометрія. Стереометрія. Многогранники.
Завдання перевіряє вміння розв’язувати задачі на обчислення об’ємів піраміди.
\(KABCD\) – правильна піраміда. \(ABCD\) – квадрат, \(AB=9\sqrt{2}\) см, \(BK=15\) см.
У квадраті \(BD=AB\cdot\sqrt{2}=9\sqrt{2}\cdot \sqrt{2}=18\) см.
$$ BO=\frac 12BD=9\ \textit{см}. $$У \(\Delta KOB\ (\angle O=90^\circ)\) за теоремою Піфагора \(BK^2=BO^2+KO^2\),
\(KO=\sqrt{15^2-9^2}=\sqrt{6\cdot 24}=\sqrt{6\cdot 6\cdot 4}=6\cdot 2=12\) см – висота піраміди.
\(S_{ABCD}=AB^2=(9\sqrt{2})^2=81\cdot 2=162\) см\(^2.\)
Об'єм піраміди знаходимо за формулою:
\begin{gather*} V=\frac 13S_\text{основи}\cdot H,\\[6pt] \text{де}\ S_\text{основи}=S_{ABCD}=162\ \textit{см}^2,\\[7pt] H=KO=12\ \textit{см},\\[6pt] V=\frac 13\cdot 162\cdot 12=54\cdot 12=648\ \textit{см}^3. \end{gather*}Відповідь: \(648.\)
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Чотирикутники. Коло та круг.
Завдання перевіряє вміння застосовувати властивості різних видів трикутників до розв'язування планіметричних задач.
\(BK=8\) см, \(KM=10\) см – діаметр.
1. \(BK=MD=8\) см, \(KM=10\) см.
За властивістю прямокутника, діагоналі рівні. \begin{gather*} AC=BD=BK+KM+MD=8+10+8=26\ \textit{см}. \end{gather*}
2. \(P_{ABCD}=2(AB+BC)\), \(AB=KM=10\) см.
\(\Delta ABD (\angle A=90^\circ)\) за теоремою Піфагора
\begin{gather*} BD^2=AB^2+AD^2,\\[7pt] AD^2=BD^2-AB^2=26^2-10^2,\\[7pt] AD=\sqrt{(26-10)(26+10)}=\sqrt{16\cdot 36}=4\cdot 6=24\ \textit{см},\\[7pt] P_{ABCD}=2(10+24)=68\ \textit{см}. \end{gather*}Відповідь: 1. \(26.\)
2. \(68.\)
ТЕМА: Геометрія. Стереометрія. Многогранники.
Завдання перевіряє знання формул для обчислення площ поверхонь призми, площі трикутника.
\(\Delta ABC\) – рівнобедрений. \(AB=AC=13\) см, \(BC=10\) см.
Бічні грані – прямокутники. Найбільша за площею бічна грань \(AA_1C_1C\) або \(A_1B_1BA.\)
\begin{gather*} S_{AA_1C_1C}=260\ \text{см}^2=AC\cdot CC_1,\\[7pt] CC_1=260:13=20\ \text{см}. \end{gather*}У \(\Delta ABC\ AK\perp BC\) – висота та медіана. \(KC=5\) см.
У \(\Delta AKC\ (\angle K=90^\circ)\) за теоремою Піфагора
\begin{gather*} AC^2=AK^2+KC^2,\\[7pt] AK=\sqrt{13^2-5^2}=\sqrt{8\cdot 18}=\sqrt{4\cdot 36}=2\cdot 6=12\ \text{см}.\\[6pt] S_{ABC}=\frac 12BC\cdot AK=\frac 12\cdot 10\cdot 12=60\ \text{см}^2.\\[6pt] S_\text{бічна}=P_\text{основи}\cdot H,\ \ \text{де}\ \ P_\text{основи}=13+13+10=36\ \text{см}.\\[7pt] H=CC_1=20\ \text{см}.\\[7pt] S_\text{бічна}=36\cdot 20=720\ \text{см}^2.\\[7pt] S_\text{поверні}=S_\text{бічна}+2S_\text{основи}=720+2\cdot 60=720+120=840\ \text{см}^2. \end{gather*}Відповідь: Г.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Чотирикутники.
Завдання перевіряє знання властивостей ромба, трапеції, прямокутника, властивостей чотирикутників, вписаних в коло.
Навколо чотирикутника можна описати коло, якщо сума протилежних кутів дорівнює \(180^\circ.\) Отже, навколо ромба та довільної трапеції не можна описати коло, але навколо довільного прямокутника – так.
Відповідь: B.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Стереометрія. Трикутники. Многогранники.
Завдання перевіряє знання про призму та її елементи, вміння знаходити площу трикутника.
\(ACDE\) – прямокутник, \(P=38\) см, \(AE=CD=11\) см.
$$AC=DE=(38-11\cdot 2):2=8\ \textit{см}.$$
Площа основи призми – площа \(\Delta ABC (AB=BC=AC).\)
За формулою $$ S=\frac{a^2\sqrt{3}}{4}, $$ де \(a\) – довжина сторони, знаходимо площу $$ S=\frac{8^2\sqrt{3}}{4}=16\sqrt{3}\ \textit{см}^2. $$
Відповідь: A.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Чотирикутники.
Завдання перевіряє знання паралелограма, ромба, квадрата та їх властивостей.
I правильне. Діагоналі ромба є бісектрисами його кутів.
II неправильне. Діагоналі точкою перетину діляться навпіл – властивість паралелограма.
III правильне. Діагоналі перпендикулярні – властивість будь-якого квадрата.
Відповідь: Д.
ТЕМА: Геометрія. Стереометрія. Многогранники.
Завдання перевіряє знання властивостей піраміди, означення кута між прямою та площиною.
Висота піраміди \(AO=24.\) За означенням кута між прямою та площиною,
\(AO\perp (DOC)\)
\(AB\) – похила
\(OB\) – проекція похилої на площину.
Отже, \(\angle ABO=45^\circ.\) \(\Delta AOB\ (\angle O=90^\circ)\) – рівнобедрений.
\(OB=OA=24.\)
\(OB=\frac 12CE\), \(CE=48.\)
Відповідь: Г.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Чотирикутники.
Завдання перевіряє знання властивостей прямокутника, вміння знаходити периметр.

$$ AB : BC = 2 : 5. $$ Нехай \begin{gather*} AB=CD=2x\ \text{см},\\[7pt] BC=AD=5x\ \text{см},\\[7pt] P_{ABCD}=2(AB+BC). \end{gather*} Отже, \begin{gather*} 2(2x+5x)=28\\[7pt] 14x=28\\[7pt] x=2. \end{gather*} Більша сторона прямокутника $$ BC=5x=5\cdot 2=10\ \text{см}. $$
Відповідь: A.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Трикутники. Чотирикутники.
Це завдання перевіряє знання властивостей прямокутника, прямокутного та рівнобедреного трикутників, теореми Піфагора.
1. За умовою завдання у прямокутник \(ABCD\) (\(AD=BC=12\) см) вписано рівнобедрений трикутник \(AKD.\) Якщо трикутник рівнобедрений, то $$ BK=KC=\frac 12BC=\frac 12\cdot 12=6\ \textit{см}. $$ \(\Delta ABK\ (\angle B=90^\circ)\) – єгипетський, \(AB=8\) см. Отже, 1 – Б.
2. Центр кола, описаного навколо прямокутника, лежить на перетині діагоналей. Радіус кола – половина діагоналі \(BD.\) У \(\Delta ABD\ (\angle A=90^\circ).\) За теоремою Піфагора:
Отже, 2 – A.
3. \(ABKD\) – трапеція. Довжина середньої лінії $$ \frac{AD+BK}{2}=\frac{12+6}{2}=9\ \textit{см}. $$ Отже, 3 – В.
Відповідь: 1 – Б, 2 – A, 3 – В.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Чотирикутники. Трикутники.
Це завдання перевіряє знання властивостей паралелограмів, нерівності трикутника.
I. Протилежні сторони будь-якого паралелограма рівні (властивість параллелограма).
II. Довжина сторони будь-якого трикутника менша за суму довжин двох інших сторін (нерівність трикутника).
III. Твердження неправильне. \(P=4a\) – периметр квадрата, де \(a\) – сторона квадрата.
Відповідь: B.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Чотирикутники. Трикутники.
Це завдання перевіряє знання теореми Піфагора, співвідношення між сторонами і кутами прямокутного трикутника, формули площі прямокутного трикутника.
\(BK=8\) см, \(\Delta KCL=\Delta LDM\), \(KC=LD=15\) см.
1. \(ABCD\) квадрат.
\(BC=CD=BK+KC=8+15=23\) см, \(CL=8\) см.
У \(\Delta KCL\ (\angle C=90^\circ)\) за теоремою Піфагора:
\(KL^2=KC^2+CL^2=15^2+8^2=225+64=289\), \(KL=17\) см.
2. Нехай \(\angle CKL=\angle MLD=\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}\), \(\angle CLK=\angle LMD=\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\beta}.\) \(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}+\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\beta}=90^\circ\) (сума гострих кутів прямокутного трикутника).
\(\angle CLK+\angle KLM+\angle DLM=180^\circ\), \(\angle KLM=180^\circ-(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}+\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\beta})=90^\circ.\)
Отже, \(\Delta KLM\) – прямокутний, тому
Відповідь: 1. \(17.\)
2. \(144\mathord{,}5.\)
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Трикутники. Чотирикутники.
Це завдання перевіряє знання теореми про суму кутів трикутника, властивостей суміжних та вертикальних кутів, властивості прямокутника.
\(AK\) – бісектриса \(\angle A\), отже, \(\angle BAK=\angle KAD=45^\circ.\)
У трикутнику \(\Delta APD:\ \angle PAD+\angle APD+\angle PDA=180^\circ.\)
Звідси \(\angle APD=180^\circ -\angle PAD-\angle PDA=180^\circ-45^\circ-30^\circ=105^\circ.\)
\(\angle APD=\angle BPK=105^\circ\) як вертикальні.
Відповідь: A.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Чотирикутники.
Це завдання перевіряє знання про трапецію та її властивості; середню лінію трапеції, вписані в коло та описані навколо кола чотирикутники, теореми Піфагора.
\(OK=4\), \(CD=10.\)
1. Висота трапеції – діаметр кола \(AB=8.\)
Отже, 1 – Б.
2. \(CE\ \perp\ AD\), \(ED\) – проекція сторони \(CD\) на \(AD.\)
\(\Delta CED\ (\angle E=90^\circ)\) за теоремою Піфагора $$ ED=\sqrt{CD^2-CE^2}=\sqrt{100-64}=\sqrt{36}=6. $$ Отже, 2 – A.
3. За властивістю чотирикутника, описаного навколо кола $$ AB+CD=BC+AD=18. $$ Нехай \(BC=AE=x\), тоді \begin{gather*} BC+AD=x+x+6=18,\\[7pt] 2x=12,\ \ x=6,\\[7pt] AD=AE+ED=6+6=12. \end{gather*} Отже, 3 – Г.
4. Середня лінія трапеції дорівнює $$ \frac{BC+AD}{2}=\frac{18}{2}=9. $$ Отже, 4 – B.
Відповідь: 1 – Б, 2 – A, 3 – Г, 4 – B.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Трикутники. Чотирикутники.
Це завдання перевіряє вміння застосовувати властивості різних видів трикутників до розв'язування планіметричних задач та задач практичного змісту.
\(CP\ ||\ OB\), \(NF\ ||\ OK\) (додаткові побудови).
\begin{gather*} OK=1\mathord{,}2\ \textit{м}\\[7pt] OP=BC=0\mathord{,}3\ \textit{м}\\[7pt] OM=1\mathord{,}2-0\mathord{,}5=0\mathord{,}7\ \textit{м}\\[7pt] PM=OM-OP=0\mathord{,}4\ \textit{м}=HE. \end{gather*} Аналогічно, \(HD=0\mathord{,}4\ \textit{м}.\)
\(\Delta HED\) – прямокутний, рівнобедрений, з катетами \(HE=DH=0\mathord{,}4\ \textit{м}.\)
За теоремою Піфагора
$$ DE=\sqrt{HE^2+HD^2}=\sqrt{0\mathord{,}32}\ \textit{м}. $$Число \(\sqrt{0\mathord{,}32}\) можна оцінити наступним чином: $$ \sqrt{0\mathord{,}25}\lt \sqrt{0\mathord{,}32}\lt \sqrt{0\mathord{,}36}, $$ тобто \(0\mathord{,}5\lt \sqrt{0\mathord{,}32}\lt 0\mathord{,}6.\)
Серед відповідей цю нерівність задовольняє число \(0\mathord{,}55\) м.
Відповідь: Б.
ТЕМА: Геометрія. Стереометрія. Многогранники.
Це завдання перевіряє вміння розв'язувати задачі на обчислення площ поверхонь геометричних тіл, знання многогранників та їхніх елементів.
\(SABCD\) – правильна піраміда. \(ABCD\) – квадрат зі стороною \(6\) см. \(SK\) – апофема.
$$ \left.\begin{array}{l} SK\ \perp\ CD,\\ OK\ \perp\ CD, \end{array}\right| \rightarrow (SOK)\ \perp\ CD\rightarrow $$ \(\angle SKO=60^\circ\) – лінійний кут відповідного двогранного кута між площинами \((SCD)\) та \((ABC).\)
\begin{gather*} \Delta SOK\ (\angle O=90^\circ)\\[6pt] OK=\frac 12AD=3\ \textit{см}\\[6pt] SK=\frac{OK}{\cos 60^\circ}=\frac{3}{\frac 12}=6\ \textit{см}\\[6pt] S_\text{біч}=\frac 12P_\text{осн}\cdot SK, \end{gather*} де \(P_\text{осн}\) – периметр основи.
\begin{gather*} P_\text{осн}=4\cdot 6=24\ \textit{см}\\[6pt] S_\text{біч}=\frac 12P_\text{осн}\cdot SK=\frac 12\cdot 12\cdot 6=72\ \textit{см}^2. \end{gather*}Відповідь: A.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Чотирикутники. Коло та круг.
Це завдання перевіряє знання про центральні та вписані кути, прямокутник, формули для обчислення площі трикутників.

1. \(\angle AMD\) – вписаний, який спирається на діаметр. \(\angle AMD=90^\circ.\) \(ME\ \perp\ AD.\)
За властивістю висоти до гіпотенузи:
\(ME^2=AE\cdot ED.\)
Нехай \(BK=MC=x\ \textit{см}\), \(KM=3x\ \textit{см}\), \(ME=AB=4\ \textit{см}\), \(AE=BM=4x\ \textit{см}\), \(DE=MC=x\ \textit{см}.\)
\(16=4x\cdot x\), \(x=2\ \textit{см}.\)
\(AD=5x=5\cdot 2=10\ \textit{см}\) – діаметр.
\(R=5\ \textit{см}.\)
2. \(OF\ \perp\ KM\), \(\Delta OFM\ (\angle F=90^\circ)\), \(OM=R=5\ \textit{см}\), \(OF=AB=4\ \textit{см}\), \(FM=3\ \textit{см}\) (єгипетський).
\(S_{OKM}=\frac 12KM\cdot OF=FM\cdot OF=3\cdot 4=12\ \textit{см}^2.\)
Відповідь: 1. \(5.\)
2. \(12.\)
ТЕМА: Геометрія. Стереометрія. Многогранники.
Це завдання перевіряє вміння застосовувати означення та властивості прямокутного паралелепіпеда до розв'язування стереометричних задач і задач практичного змісту.
Площа плівки, якою обгорнута коробка – це площа поверхні прямокутного паралелепіпеда.
Основа паралелепіпеда – прямокутник зі сторонами \(30\) мм та \(75\) мм. Висота паралелепіпеда – \(10\) см.
\(S_\text{пп}=S_\text{бп}+2S_\text{осн}.\)
\(S_\text{бп}=P_\text{осн}\cdot H=(3\cdot 7\mathord{,}5)\cdot 2\cdot 10=210\) см\(^2.\)
\(30\ \textit{мм}=3\ \textit{см}\), \(75\ \textit{мм}=7\mathord{,}5\ \textit{см}.\) \(S_\text{осн}=3\cdot 7\mathord{,}5=22\mathord{,}5\ \textit{см}^2.\)
\(S_\text{пп}=210+2\cdot 22\mathord{,}5=210+45=255\ \textit{см}^2.\)
Відповідь: Б.
ТЕМА: Геометрія. Стереометрія. Многогранники.
Це завдання перевіряє знання про піраміду, формулу об'єму піраміди.
\(S_{ABCD}=36\) см\(^2\), \(SO=2AB.\)
Піраміда \(SABCD\) – правильна, тому \(ABCD\) – квадрат.
\begin{gather*} S_{ABCD}=AB^2=36\ \textit{см}^2,\ \ AB=6\ \textit{см},\\[7pt] SO=2\cdot AB=2\cdot 6=12\ \textit{см},\\[6pt] V=\frac 13 S_{ABCD}\cdot SO=\frac 13\cdot 36\cdot 12=12\cdot 12=144\ \textit{см}^3. \end{gather*}Відповідь: Б.
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Коло та круг. Чотирикутники. Геометричні величини та їх вимірювання.
Це завдання перевіряє знання дотичної до кола та її властивості, формули довжини кола; уміння застосовувати ознаки та властивості різних видів чотирикутників до розв'язування планіметричних задач.
1.Довжина кола знаходиться за формулою \(C=2\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi}R.\)
Отже, \(C_1+C_2=2\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi}R=2\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi}R=4\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi}R=16\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi}\), \(R=4.\)
\(O_1O_2=2R=8.\)
2. У прямокутник \(ABCD\) вписано два кола, тому \(BC=4R=16.\)
\(OO_1=2R=8.\)
\(O_1K\ \perp\ BC\) (за властивістю дотичної)
\(O_1K=4.\)
\(O_2L\ \perp\ BC\) \(O_1K=O_2L=R\), тому \(O_1O_2\ ||\ BC\), отже \(BO_1O_2C\) – трапеція.
Відповідь: 1. \(8.\)
2. \(48.\)
ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Трикутники. Чотирикутники. Коло та круг.
Це завдання перевіряє знання властивості дотичної до кола, вміння застосовувати набуті знання до розв'язування планіметричних задач та задач практичного змісту.
Проведемо \(K_1E\ ||\ AB\) дотичну до кола.
За властивістю дотичної до кола \(KK_1\ \perp\ K_1E.\)
\(\angle CPK=\angle PKP_1=\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\beta}\) як внутрішні різносторонні при \(KK_1\ ||\ CE\) та січної \(KP.\)
У \(\Delta KP_1P\ (\angle P_1=90^\circ)\), \(KP=0\mathord{,}9\) м, \(\angle K=\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\beta}.\)
Серед наведених відстаней найменша \(0\mathord{,}7\) м.
Відповідь: Г.
ТЕМА: Планіметрія. Коло та круг. Трикутники. Чотирикутники.
Це завдання перевіряє вміння застосовувати властивості різних видів трикутників та чотирикутників до розв'язування планіметричних задач та задач практичного змісту.
Нехай точка \(O\) – центр кола, дуга якого \(BFC.\)
Радіус кола – \(OB=OF=OC=1\) м.
\(BC\ ||\ AD\), \(AB\ ||\ CD.\) \((AB\ \perp\ BC\), \(CD\ \perp\ AD\) за властивістю паралельних прямих \(AB\ ||\ CD)\). Отже, \(ABCD\) – прямокутник, \(BC=AD=1\mathord{,}6\) м.
\(BC\cup OF=O_1\), \(BC\ \perp\ OF.\)
\(\Delta BOC\) – рівнобедрений, \(OO_1\) – висота та медіана, $$ BO_1=\frac 12BC=\frac 12AD=0\mathord{,}8\ \textit{м}. $$
\(\Delta BOO_1\ (\angle O_1=90^\circ)\) за теоремою Піфагора:
Відповідь: Г.

ТЕМА: Геометрія. Планіметрія. Коло та круг. Чотирикутники. Геометричні величини та їхні вимірювання. Трикутники.
Це завдання перевіряє знання про коло, круг та їхні елементи, формул для обчислення площі кругового сектора, прямокутника.
1. Площу кругового сектора знаходимо за формулою $$ S_\text{сек}=\frac{\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi}R^2}{360^\circ}\cdot \style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}, $$ де \(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\alpha}\) – центральний кут.
\begin{gather*} S_{BCP}=\frac{\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi}R^2}{360^\circ}\cdot 90^\circ=\frac{\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi}R^2}{4}=9\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\pi}\ \textit{см}^2,\\[6pt] R^2=36\ \textit{см}^2,\\[6pt] R=6\ \textit{см}. \end{gather*}2. Нехай \(a\) – спільна дотична до секторів. За властивістю дотичної до кола \(AO\ \perp\ a\), \(CO\ \perp\ a\), тому точка \(O\) лежить на прямій \(AC.\)
\begin{gather*} AC=AO+OC=4+6=10\ \textit{см}. \end{gather*}У \(\Delta ABC\ (\angle B=90^\circ)\) – єгипетський, тому \(AB=8\) см.
$$ S_{ABCD}=AB\cdot BC=8\cdot 6=48\ \textit{см}^2. $$Відповідь: 1. \(6.\)
2. \(48.\)
ТЕМА: Планіметрія. Чотирикутники.
Це завдання перевіряє знання властивостей квадрата, уміння застосовувати властивості квадрата до розв'язування планіметричних задач практичного змісту.
Нехай сторона квадрата (підлоги)
\(a=P:4=18:4=4\mathord{,}5\) м.
Сторона квадрата (килима)
\(b=a-0\mathord{,}4=4\mathord{,}5-0\mathord{,}4=4\mathord{,}1\) м.
\(P=4b=4\cdot 4\mathord{,}1=16\mathord{,}4\) м – периметр килима.
Відповідь: Г.























