Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (3 варіант)
Блок: Біологія
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Вступ. Значення біологічних знань в житті людини і суспільства
У завданні перевіряють знання біологічних термінів.
В основі завдання описується наука, яка розробляє й упроваджує у виробництво промислові методи з використанням живих організмів і біологічних процесів. Описана наука – біотехнологія.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Рівні організації живої природи.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати зображені на рисунку об’єкти й класифікувати їх за рівнями організації живої матерії.
У першій парі зображено медузу (тваринний організм) і рослину (рослинний організм), які перебувають на одному рівні організації живої матерії.
На цьому самому рівні (організмовому) перебувають об'єкти третьої пари – сальвінія плавна і рак річковий.
У другій і четвертій парах об'єкти перебувають на різних рівнях організації живого (клітинному й організмовому в кожній парі).
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Білки. Амінокислоти як мономери білків
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, зображений на рисунку.
На рисунку зображено структурну формулу амінокислоти.
Білки – нітрогеновмісні біополімери, мономерами яких є залишки амінокислот.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Мембрани, їхня структура, властивості та основні функції. Плазматична мембрана. Транспорт речовин через мембрани
Для виконання завдання необхідні знання будови та функцій плазматичної мембрани.
Сполуки, необхідні для життєдіяльності клітин, а також продукти обміну речовин проникають через плазматичну мембрану за допомогою пасивного чи активного транспорту.
Активний транспорт речовин через біологічні мембрани здійснюється проти градієнта концентрації. Він пов’язаний зі значними витратами енергії, акумульованої в молекулах АТФ. Один з механізмів активного транспорту речовин через мембрани є калій-натрієвий насос. Біологічне значення калій-натрієвого насоса полягає в тому, що завдяки йому енергетично сприятливе (тобто за градієнтом концентрації) пересування йонів Натрію в клітину полегшує енергетично несприятливий (проти градієнта концентрації) транспорт низькомолекулярних сполук (глюкози, амінокислот тощо). У цих процесах беруть участь особливі транспортні білки, що входять до складу клітинних мембран. На рисунку ці білки позначені літерою Г.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Структура та функціонування еукаріотичних клітин. Рибосоми: будова, функціональна роль
В основі завдання зазначена роль рибосом для клітин еукаріотичних організмів. Необхідно вказати функцію рибосом і місце їх утворення в еукаріотичних клітинах.
Рибосоми беруть участь в біосинтезі білків – трансляції: послідовність нуклеотидів у молекулі мРНК переводиться в послідовність амінокислотних залишків молекули білка, що синтезується.
Місцем утворення складників рибосом є ядерце.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічні сполуки. Нуклеїнові кислоти
Нуклеотиди обох ланцюгів молекули ДНК розташовані так, що нітрогеновмісні основи одного ланцюга містяться напроти нітрогеновмісних основ іншого, утворюючи пари. Між основами виникають слабкі водневі зв’язки. Основи взаємодіють між собою так, що напроти аденілового нуклеотиду першого ланцюга завжди розташовується тимідиловий другого, а напроти гуанілового – завжди цитидиловий.
Така відповідність у розташуванні нуклеотидів називається комплементарністю. Між тимідиловим і аденіловим нуклеотидами утворюється два водневих зв’язки, а між гуаніловим і цитидиловим – три. Якщо відома послідовність нуклеотидів одного з ланцюгів ділянки молекули ДНК, можна відтворити послідовність нуклеотидів комплементарної ділянки:
ГГЦ ТАЦ ГГГ ТТА ЦГГ
ЦЦГ АТГ ЦЦЦ ААТ ГЦЦ
Отже, загальна кількість водневих зв’язків між комплементарними нуклеотидами ділянки молекули ДНК, послідовність яких в одному із ланцюгів наведена, – 40.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості, установлені Г. Менделем, їхній статистичний характер.
Завдання скеровано на перевірку знання встановлених Грегором Менделем закономірностей успадкування ознак і вміння застосовувати їх для розв’язування задач із генетики.
За результатами аналізування умови задачі можна дійти висновку, що йдеться про моногібридне схрещування. Тобто схрещування особин, які різняться однією ознакою.
За умови повного домінування домінантна ознака проявляється й у гомозигот за домінантною ознакою, і в гетерозигот.
Оскільки схрещування коричневої норки із сірою дало лише коричневих потомків, умовний запис першого схрещування такий:
P1 АА×аа
F1 Аа.
Отже, отримано одноманітне гетерозиготне покоління (перший закон Менделя). Надалі, унаслідок схрещування гібридів першого покоління між собою, у другому поколінні отримано 45 коричневих і 15 сірих норок (3 : 1):
P2 Аа × Аа
F2 АА Аа Аа аа.
Отже, отримано розщеплення за генотипом 1 : 2 : 1 (другий закон Менделя).
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Віруси, їх хімічний склад, будова та відтворення
Для виконання завдання необхідні знання будови вірусів.
Віруси – паразити клітин прокаріотів та еукаріотів, і поза клітиною-хазяїном не виявляють жодних ознак життя.
За будовою розрізняють прості та складні віруси. У простих вірусів молекула нуклеїнової кислоти оточена тільки білковими молекулами.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна характеристика прокаріотів (бактерії, ціанобактерії). Особливості будови та процесів життєдіяльності прокаріотів (живлення, дихання тощо)
Поміж прокаріотів відомі гетеротрофні (сапротрофи, паразити) та автотрофні (фототрофні, хемотрофні) організми.
Сапротрофи – це організми, які для свого живлення використовують органічні речовини мертвих тіл або продукти життєдіяльності живих. Бактерії гниття належать до сапротрофів.
Нітрифікувальні бактерії та залізобактерії належать до хемотрофів, які для енергетичного забезпечення окиснюють певні неорганічні сполуки.
Фототрофи (фотосинтетики) – організми, які здійснюють фотосинтез.
Поміж перелічених прокаріотичних організмів такими є лише ціанобактерії.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність рослин. Плауни (селагінела, баранець звичайний, плаун булавовидний)
У завданні перевіряють знання різноманітності рослин.
На рисунку зображено Плаун булавовидний. Ця рослина належить до групи плауни.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Голонасінні (гінкго, тис ягідний, туя, сосна, ялина, модрина, яловець, кедр, вельвічія, саговник)
Основною причиною розміщення санаторно-оздоровчих закладів у хвойних лісах є тє, що хвойні рослини виділяють фітонциди.
Фітонциди – біологічно активні речовини, що утворюються рослинами, які вбивають чи пригнічують зростання й розвиток бактерій, мікроскопічних грибів та інших форм мікроорганізмів.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Кишковопорожнинні, або Жалкі. Загальна характеристика типу. Особливості будови та процесів життєдіяльності. Поняття про рефлекс. Різноманітність кишковопорожнинних (медузи та поліпи). Роль кишковопорожнинних у природі та житті людини. Коралові поліпи та формування коралових рифів
Для виконання цього завдання необхідні знання особливостей життєвого циклу коралових поліпів.
Коралові поліпи – роздільностатеві тварини. Запліднення відбувається в жіночій особині, де й утворюється личинка, яка з часом залишає материнський організм. Личинка являє собою організм, складений двома типами клітин: зовнішній покрив утворюють пласкі клітини із війками, завдяки биттю яких личинка рухається в товщі води; всередині знаходиться маса менш диференційованих клітин. Завдяки планктонному способу життя, а також здатності до активного пересування, личинки відіграють значну роль в розселенні свого виду, особливо у випадках, коли в життєвому циклі цього виду немає інших рухливих форм.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення, значення тварин. Загальні ознаки членистоногих, молюсків
Для виконання завдання спочатку розпізнаємо зображених на рисунку тварин.
На рисунку зображено представника виду Слимак виноградний, який належить до молюсків, та представник виду Павук-хрестовик, який належить до членистоногих.
Надалі застосовуємо знання про особливості будови тварин цих груп і знаходимо спільні ознаки для обох тварин.
Спільними ознаками є наскрізна травна система, незамкнена кровоносна система, де утворюється гемолімфа.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин. Амфібії, або Земноводні
Умова завдання – наукова інформація щодо особливостей організації та розвитку організмів, що належать до групи амфібії.
Амфібії – це тварини, які мають голу шкіру з великою кількістю слизових залоз.
Шийний відділ хребта представлено лише одним хребцем.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин. Амфібії, або Земноводні
В основі завдання наведено інформацію щодо особливостей розвитку тварини. Умова також містить твердження, які висловили учень та учениця в результаті аналізу наведеної інформації. Необхідно перевірити їх правильність.
Аналізуючи наукову інформацію умови, можна констатувати, що амбістома має непрямий тип розвитку. На це вказує наявність личинкової стадії у розвитку тварини.
Твердження учня є правильним.
Продовжуючи аналіз інформації про особливості розвитку, ми знаходимо підтвердження зауваження, що зробила учениця про можливість розмноження цієї тварини на личинковій стадії.
Тому твердження учениці також є правильним.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин. Амфібії, або Земноводні
Наведений текст містить інформацію, що амбістома живиться червами, комахами, молюсками та іншими безхребетними. Отже, не можна стверджувати, що «амбістома є рослиноїдною твариною».
Аналізуючи текст, ми отримаємо інформацію, що на хід метаморфозу впливає тироксин, за нестачі якого цей процес затримується. Тироксин – гормон, що синтезується щитоподібною залозою. Отже, не відповідає дійсності твердження, що на хід метаморфозу впливає гормон наднирників. Аналіз тексту чітко вказує на те, що аксолотль – це личинкова стадія амбістоми. Отже, не можна стверджувати, що амбістома й аксолотль є різними видами тварин.
Проаналізувавши текст: «У неглибоких водоймах з високою температурою метаморфоз у цього виду амбістом відбувається обов'язково, й вони швидко перетворюються на дорослих тварин. Навпаки, у глибоких водоймах з низькою температурою залишаються личинки – аксолотлі, які продовжують рости. В аксолотлів розвиваються статеві органи, і вони починають розмножуватися», можна сформулювати таке твердження: «завершення метаморфозу тварини залежить від температури водойми».
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Опорно-рухова система людини
У завданні наведено твердження щодо опорно-рухової системи людини, які потрібно проаналізувати. Надалі пропонується визначити, чи є поміж них правильні.
Для виконання завдання необхідно знати особливості будови та росту кісток і складники відділів скелету людини.
Ріст трубчастої кістки в ширину забезпечується за рахунок поділу клітин окістя, а у довжину відбувається внаслідок поділу клітин хрящової тканини, розташованої між тілом і головками.
Отже, перше твердження є правильним.
Лопатки і ключиці – парні кістки, які є складниками плечового поясу (поясу передніх кінцівок).
Отже, друге твердження також є правильним.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Гуморальна регуляція. ендокринна система людини
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображено на рисунку.
На рисунку зображено підшлункову залозу, яка є залозою змішаної секреції.
Ця ендокринна залоза виробляє інсулін – гормон, який зменшує рівень глюкози в крові.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Обмін речовин і перетворення енергії в організмі людини. Вітаміни, їх роль в обміні речовин.
Завдання скеровано на перевірку розуміння ролі вітамінів в обміні речовин.
Вітаміни A, C, B12 в організм людини надходять лише із їжею, а вітамін D може утворюватися в клітинах шкіри людини під впливом ультрафіолетового випромінювання.
Вітамін D впливає на процеси утворення кісткової тканини й регулює правильне співвідношення Кальцію і Фосфору, забезпечуючи всмоктування цих речовин у тонкому кишечнику й перенесення кров’ю до кісткової тканини. Від нестачі цих хімічних елементів в організмі дитини її кістки розм’якшуються, тоншають, уповільнюється їхній ріст. За гіпо- й авітамінозу вітаміну D виникає тяжке захворювання – рахіт.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Сенсорні системи людини
У завданні запропоновано два твердження щодо будови вуха, зображення якого наведено на рисунку.
Потрібно проаналізувати і визначити правильність наведених тверджень.
Цифрою 1 на рисунку позначено вушну раковину, отже перше твердження є неправильним. Цифрою 2 на рисунку позначено барабанну перетинку, що є правильним твердженням.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Значення хімічних елементів в життєдіяльності організму
Для виконання завдання необхідні знання щодо значення хімічних елементів, зокрема Феруму в життєдіяльності організму.
В організмі людини Ферум є складником гемоглобіну – пігменту еритроцитів, що складається з молекули білка складної будови та гему – залізовмісної сполуки.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Видозміни пагона. Вегетативне розмноження
В основі завдання наведені данні про особливості вегетативного розмноження Суниці лісової, що використовує для цього довгі вуса.
Вуса – дуже тонкі повзучі стебла з видовженими міжвузлями, від яких відростають додаткові корені. Отже, вегетативне розмноження цих рослин забезпечується видозмінами надземних пагонів.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Продуценти, консументи, редуценти. Трофічний рівень
В основі завдання наведено два твердження, які треба проаналізувати й визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні твердження.
Перший трофічний рівень в екосистемах завжди займають популяції автотрофних організмів, здатних синтезувати органічні сполуки з неорганічних, зокрема рослини.
Вид Суниці лісові належить до покритонасінних рослин. Тому перше твердження є правильним. Друге твердження є неправильним, виходячи з того, що рослинні організми належать до продуцентів. Тому правильною відповіддю є відповідь, у якій вказане лише перше твердження.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основи екології і еволюційного вчення. Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Типи зв'язків між популяціями різних видів в екосистемах.
В основі завдання наведено діаграму, на якій відображено результати експерименту, під час якого досліджено ефективність впливу комах-запилювачів у період цвітіння на зав’язування плодів у різних рослин.
Необхідно вказати висновок, який можна сформулювати відповідно до результатів дослідження.
Для виконання завдання треба проаналізувати діаграму, беручи до уваги, що буквою а позначено зав’язування плодів яблуні (1), вишні (2) і груші (3) на ізольованих від комах деревах, а буквою б – зав’язування плодів цих рослин за вільного доступу комах.
За результатами аналізування діаграми не можна зробити висновок, що за вільного доступу комах максимальну кількість зав’язаних плодів утворює яблуня (цифра 1).
Комахи-запилювачі спричинюють збільшення кількості зав’язаних плодів у всіх трьох рослин, а не лише у вишні.
Також можна констатувати, що у період цвітіння ізольованої від комах груші запліднення не відбувається.
Якщо ж порівняти діаграми, позначені буквою а, із діаграмами, позначеними буквою б, можна зробити висновок: кількість зав’язаних плодів залежить від вільного доступу комах-запилювачів.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні біологічні функції білків. Ферменти, їх властивості та принципи функціонування.
Для виконання завдання необхідно знати основні функції білків.
Еластин – важливий складник сполучної тканини, що завдяки своїй еластичності дозволяє багатьом тканинам тіла, зокрема шкірі та зв’язкам, відновлювати свою форму після розтягнення або стиснення.
Інтерферон – білок крові, що виділяється клітинами організмів більшості хребетних тварин у відповідь на вторгнення чужорідних агентів. Завдяки інтерферонам клітини стають несприйнятливими до цих агентів.
Целюлаза – фермент, який каталізує гідроліз целюлози.
Актин є скоротливим білком, який виконує рухову функцію.
Поміж перелічених відсутній білок, що має резервну функцію.
Правильна відповідь – 1А, 2Г, 3Д, 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття.
Для виконання завдання насамперед необхідно згадати, які організми або неклітинні форми життя є збудниками перелічених захворювань. Наступна дія – увідповіднити особливість будови збудника з назвою захворювання, яке він спричинює.
Причиною виникнення СНІДу є вплив вірусу імунодефіциту людини – неклітинної форми життя. Геном вірусу представлений молекулами
РНК.
Виникнення малярії обумовлене впливом на організм людини одноклітинного еукаріотичного організму – малярійного плазмодію, який веде паразитичний спосіб життя.
Правець – захворювання, спричинене впливом бактерії. Клітина бактерії містить нуклеоїд – ділянку цитоплазми, в якій розташована кільцева молекула ДНК.
Коросту спричинюють воші, які належать до членистоногих – багатоклітинних тварин, кутикула яких містить хітин.
Правильна відповідь – 1В 2Б 3А 4Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин. Середовище існування тварин
У завданні необхідно увідповіднити середовище існування з твариною, яка в ньому мешкає.
У прісній воді мешкає планарія молочно-біла.
Середовищем існування дощового черв’яка є ґрунт, до якого тварина має ряд пристосувань.
Ехінокок є представником паразитичних червів і впродовж всього життєвого циклу живе в організмі тварин.
Ящірка прудка мешкає в наземному середовищі.
Правильна відповідь – 1Б, 2В, 3Д, 4А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Нервова регуляція. Нервова система людини. Будова головного мозку
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати зображені на рисунку складники організму людини. Потім складники, наведені у переліку, увідповіднити із їхніми зображеннями.
Довгастий мозок на рисунку позначено буквою Д, мозочок – буквою В. Гіпофіз, який є залозою внутрішньої секреції, позначено буквою Г. Кору великих півкуль позначено буквою А.
Правильна відповідь – 1Г, 2В, 3Д, 4А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин. Плазуни. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності, представники
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови плазуни та видів тварин, які належать до цієї групи.
Плазуни – тварини, які добре пристосовані до життя на суходолі, часто мешкають в посушливих природних зонах.
Мають суху шкіру, вкриту роговими лусками, що уможливлює зберігання в організмі води.
Як всі наземні хребетні тварини мають два кола кровообігу, що зумовлено появою легеневого дихання.
Поміж наведених видів тварин до плазунів належить Вуж звичайний.
Правильна відповідь – 3 2 3.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Імунітет. Імунна система людини, її склад й особливості функціонування.
Завдання скеровано на перевірку розуміння особливостей функціонування імунної системи людини.
В умові завдання наведено графік, на якому відображено динаміку формування довготривалого специфічного гуморального імунітету в організмі людини. Імунну відповідь зумовлено виробленням антитіл, зміну концентрації яких відображено на графіку (концентрація речовини Х). Стрілками позначено моменти контакту організму з антигеном.
Перший контакт з антигеном (перше проникнення) супроводжуваний первинною імунною відповіддю.
Під час повторного контакту з антигеном (повторне проникнення) за рахунок активації клітин пам’яті виникає вторинна імунна відповідь, яка розвивається швидше й потужніше.
Лікувальна сироватка містить готові антитіла, а не антиген, тому не може викликати імунну відповідь.
Правильне твердженням щодо цього процесу таке: первинна імунна відповідь може виникати внаслідок уведення вакцини. Речовина Х є антитілами, які належать до білків. Антитіла (речовина Х) синтезуються в лейкоцитах.
Правильна відповідь: 2 1 3.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на