Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (10 варіант)
Блок: Біологія
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Вступ. Рівні організації живої природи.
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкти, які зображено на рисунку.
Перший зображений об’єкт – сальвінія плавна́ – є рослинним організмом. Тобто належить до організмового рівня організації живої природи.
Другий зображений об’єкт – ділянка молекули ДНК – належить до молекулярного рівня організації живої природи.
Третій зображений об’єкт – їжак – є тваринним організмом, що належить до організмового рівня організації живої природи.
Четвертий зображений об’єкт – мітохондрія – є органелою, належить до клітинного рівня організації живої природи.
Тому на одному рівні організації живої природи – організмовому – перебувають перший і третій об’єкти.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Двомембранні органели: мітохондрії.
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображено на рисунку. На рисунку зображено мітохондрію. В основі завдання наведено чотири твердження. Необхідно їх проаналізувати та вказати всі правильні.
Мітохондрії – двомембранні органели клітини. Ці органели мають кільцеву хромосому, тобто містять власну спадкову інформацію. Маючи власну спадкову інформацію, утворюються шляхом поділу.
Таким чином, правильними є лише І, ІІІ, ІV твердження.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Обмін речовин і перетворення енергії. Автотрофний і гетеротрофний типи живлення.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати організми за типом живлення.
В умові завдання наведено зображення організмів, поміж яких потрібно вибрати автотрофний. Буквою А позначено молюска, Б – комаху, Г – представника грибів. Усі ці організми живляться готовими органічними речовинами, які синтезовано іншими організмами, тобто належать до гетеротрофних.
Буквою В позначено папороть – рослинний організм, який для свого живлення утворює органічні речовини з неорганічних на світлі за допомогою хлорофілу, тобто належить до автотрофних.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості, установлені Г. Менделем, їхній статистичний характер.
Завдання скеровано на перевірку знання встановлених Грегором Менделем закономірностей успадкування ознак і вміння застосовувати їх для розв’язування задач із генетики.
За результатами аналізування основи завдання можна дійти висновку, що в ньому йдеться про моногібридне схрещування. За умови повного домінування домінантна ознака проявляється як у гомозигот за домінантною ознакою, так і в гетерозигот.
В умові завдання вказано, що обоє батьків мали домінантний алель, а про другий алель не зазначено нічого. Тобто можна припустити, що батьки можуть бути як гомо- так і гетерозиготами за даною ознакою. А їхні діти можуть бути як резус-позитивними, так і резус-негативними (другий закон Менделя).
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Модифікаційна (неспадкова) мінливість, її властивості та статистичні закономірності.
Завдання скеровано на перевірку знання про модифікаційну мінливість та її властивості.
Модифікаційна мінливість – зміни переважно пристосувального характеру у фенотипі організму, які відбуваються внаслідок взаємодії генотипу з навколишнім середовищем.
Зміни в організмі й модифікації не успадковуються. Модифікаційну мінливість зумовлено тим, що всі організми тією чи тією мірою живуть у різних умовах, а тому змушені по-різному реагувати на чинники навколишнього середовища, що й приводить до різноманітності фенотипів.
У наведеному в завданні прикладі ознака фенотипу (зовнішній вигляд кульбаб) змінюється залежно від змін умов навколишнього середовища (різних місцезростань). Це є властивістю модифікаційної мінливості, про яку йдеться в одному з варіантів відповіді.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тканини багатоклітинних рослин: твірна, покривна, основна, механічна, провідна, їхня будова і функції
Для виконання завдання необхідні знання внутрішньої будови кореня. Усі корені подібні за будовою. Якщо розглянути головний корінь, можна помітити, що він складається з різних за особливостями будови ділянок – зон. Тож у корені виділяють такі зони: кореневого чохлика, поділу, розтягування, всисну та провідну. Під кореневим чохликом розташована зона поділу, її довжина становить 2–3 мм. Складається зона поділу з клітин твірної тканини. Вони постійно діляться і дають початок іншим типам клітин кореня.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Покритонасінні. Особливості будови та життєдіяльності. Класифікація покритонасінних рослин
У завданні наведені два твердження учнів, які потрібно проаналізувати й визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні твердження.
Для виконання завдання необхідно знати особливості покритонасінних рослин.
Правильним є твердження, що покритонасінні є прогресивною групою сучасної флори. Покритонасінні опанували водне й наземне середовище існування, пристосовані до різноманітних умов суходолу, мають велику різноманітність вегетативних органів тощо. Правильним є також твердження, що запліднення покритонасінних рослин не залежить від наявності води. Потрапляння сперміїв до насінного зачатка, де міститься яйцеклітина, у насінних рослин забезпечується проростанням пилкової трубки. Така особливість організації покритонасінних рослин є одним із пристосувань до опанування наземного середовища.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна характеристика царства Гриби. Роль грибів у природі та житті людини
Цвілеві гриби оселяються лише на субстратах із високим умістом органіки. Це можуть бути перегній, волога деревина, продукти харчування (хліб, овочі, фрукти). Живляться цвілеві гриби, розкладаючи ті субстрати, на яких вони зростають. На харчових продуктах може оселятися мукор, або головчаста цвіль. Це одноклітинний гриб. Його багатоядерна клітина розгалужена. Одні з її відгалужень занурюються в субстрат, забезпечуючи споживання поживних речовин. Інші відгалуження піднімаються над субстратом. Вони закінчуються кулястими розширеннями, у яких утворюються спори.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності. Розвиток тварин
Для виконання завдання необхідно знати поняття непрямого розвитку і особливості розвитку перелічених видів тварин, на основі яких вивчаються групи тварин.
Непрямий тип розвитку характеризується наявністю личинкових стадій у життєвому циклі тварин, за якого молода особина не схожа на дорослий організм.
Представники виду Голуб сизий (птахи), Кріль дикий (ссавці) й Ящірка прудка (рептилії) мають прямий тип розвитку.
Представники виду Хрущ травневий (комахи) мають непрямий тип розвитку, за якого є стадії личинки й лялечки.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Ссавці. Загальна характеристика. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови
Для виконання завдання необхідні знання систематики тварин типу Хордові.
Клас Ссавці – це високоорганізовані представники типу Хордові.
Визначальною ознакою ссавців є вигодовування своїх малят молоком, яке виробляють особливі молочні залози. Ці тварини опанували основні середовища життя на нашій планеті: наземно-повітряне, водне та ґрунт. Дихають ці тварини за допомогою легень. Ссавці здебільшого народжують цілком сформованих малят, які отримували поживні речовини під час перебування в організмі матері через плаценту. Але серед них є і яйцекладні.
До яйцекладних ссавців належить лише один ряд – Однопрохідні. Однопрохідні мають ознаки, які відрізняють їх від більшості ссавців. Тому їх виділяють в окремий підклас – Першозвірі. Подібно до плазунів, першозвірі розмножуються, відкладаючи яйця. У них немає плаценти. На рисунку тварина, що належить до цього підкласу, позначена літерою Б – це качкодзьоб.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основи екології і еволюційного вчення. Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Типи зв'язків між популяціями різних видів в екосистемах.
В основі завдання наведено діаграму, на якій відображено результати експерименту, під час якого досліджено ефективність впливу комах-запилювачів у період цвітіння на зав’язування плодів у різних рослин.
Необхідно вказати висновок, який можна сформулювати відповідно до результатів дослідження.
Для виконання завдання треба проаналізувати діаграму, беручи до уваги, що буквою а позначено зав’язування плодів яблуні (1), вишні (2) і груші (3) на ізольованих від комах деревах, а буквою б – зав’язування плодів цих рослин за вільного доступу комах.
За результатами аналізування діаграми не можна зробити висновок, що за вільного доступу комах максимальну кількість зав’язаних плодів утворює яблуня (цифра 1).
Комахи-запилювачі спричинюють збільшення кількості зав’язаних плодів у всіх трьох рослин, а не лише у вишні.
Також можна констатувати, що у період цвітіння ізольованої від комах груші запліднення не відбувається.
Якщо ж порівняти діаграми, позначені буквою а, із діаграмами, позначеними буквою б, можна зробити висновок: кількість зав’язаних плодів залежить від вільного доступу комах-запилювачів.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Класифікація хімічних елементів за їхнім умістом в організмах (макроелементи, зокрема органогенні, мікроелементи). Наслідки недостатнього або надлишкового надходження в організм людини хімічних елементів (I, F, Fe, Ca, K) і способи усунення їхньої нестачі. Поняття про ендемічні хвороби.
Завдання скеровано на перевірку знань про елементний склад організмів.
Понад 60 хімічних елементів належать до мікроелементів (Йод, Кобальт, Манган, Купрум, Молібден, Цинк тощо). Попри незначний уміст роль мікроелементів у забезпеченні нормального функціонування організмів може бути важливою.
Для того, щоби щитоподібна залоза виробляла гормони (тироксин, трийодтиронін) необхідними є йони Йоду. Недостатнє надходження Йоду в організм людини з їжею чи водою може спричинити порушення синтезу цих гормонів.
У людей, що мешкають у місцевостях, де вода й ґрунт містять мало Йоду, часто виникає захворювання – ендемічний зоб (ендемічний у перекладі з грецької – місцевий, притаманний цій місцевості).
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Імунітет, його види
У завданні наведено два твердження, які треба проаналізувати й визначити їх правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні твердження.
Перше твердження є правильним, виходячи з того, що специфічний (набутий) імунітет формується на конкретний антиген. За повторного зараження організм здатний реагувати тільки на нього. Цей імунітет забезпечують певні групи лейкоцитів (Т-лімфоцити) і антитіла.
Друге твердження є правильним, виходячи з того, що неспецифічний (вроджений) імунітет успадковується від батьків і не залежить від того, контактувала раніше людина зі збудником хвороби чи ні. Цей імунітет забезпечують різні механізми, поміж яких велика кількість біологічно активних речовин (фермент слини лізоцим, захисний білок крові – інтерферон).
Тому правильною є відповідь, у якій вказані обидва твердження.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Живлення та травлення. Будова та функції органів травлення. Травні залози. Травлення у ротовій порожнині, шлунку, кишечнику
Для виконання завдання необхідно знати будову та функції органів травлення.
Ротова порожнина поділяється на присінок і власне ротову порожнину, є початковим відділом травної системи, куди за звичайних умов їжа надходить насамперед і підлягає механічній і хімічній обробці. У ротовій порожнині відбувається первинне ферментування вуглеводів, чому сприяють секрети слинних залоз, що містять фермент амілазу.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Системи, що забезпечують виділення продуктів метаболізму (сечовидільна, дихальна, травна, шкіра).
Завдання скеровано на перевірку знань про склад сечовидільної системи людини.
До сечових органів належать нирки, а також сечовивідні органи – сечоводи, сечовий міхур і сечівник.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Опорно-рухова система. Будова скелета людини
Для виконання завдання необхідно знати будову скелету людини та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою та функціями.
Відмінність скелету людини від скелету інших ссавців спричинена прямоходінням. У людини, на відміну від інших ссавців, грудна клітка має форму конуса, широка частина якого знаходиться знизу, а вужча зверху. Кістки верхньої кінцівки не масивні, порівняно з кістками нижньої кінцівки, у зв’язку з диференціацією їх функцій. Стопа в людини має склепіння, а у хребетних вона плоска. Така її будова пом’якшує поштовхи під час руху. Хребет людини має чотири вигини, що зумовлює S-подібну форму. Вони сприяють збереженню рівноваги, пружинять і пом’якшують поштовхи.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Сенсорні системи
Для виконання завдання необхідно знати будову зорового аналізатора.
На рисунку зображений зоровий аналізатор людини.
Зоровий аналізатор – орган чуттів, що відповідає за сприйняття світла, кольору, величини (розміру), взаємного розташування та відстані між предметами.
Буквою Х позначений кришталик – складова ока, двовипукла лінза із змінною фокусною відстанню. Кришталик складається з волокон, клітини яких не мають ядер. За формою волокна – довгі шестикутні призми. Разом з роговою оболонкою ока кришталик заломлює світло, фокусуючи його на сітківці. Залежно від віддалі до предмета, який потрібно розглянути, кришталик може міняти свою кривизну. А з віком він стає більш плоским, втрачає еластичність і зазвичай спричинює далекозорість.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біосфера як глобальна екосистема. Біогеохімічні цикли (колообіг речовин) як необхідна умова існування біосфери. Ключові біогеохімічні цикли.
Завдання скеровано на перевірку знання етапів біогеохімічного циклу, розуміння його закономірностей.
Аналіз наведеної в основі завдання схеми дає змогу зробити висновок, що на ній зображено біогеохімічний цикл Нітрогену.
У колообіг азот залучено, зокрема, завдяки біологічній (бактерії, ціанобактерії) азотфіксації. Азотфіксувальні бактерії здатні засвоювати безпосередньо з атмосфери азот і перетворювати його в доступні для засвоєння рослинами форми. Поміж азотфіксувальних бактерій багато вільноживучих, але є ті, що оселяються на коренях рослин, які надають їм прихисток.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біосфера як глобальна екосистема. Біогеохімічні цикли (колообіг речовин) як необхідна умова існування біосфери. Ключові біогеохімічні цикли.
Завдання скеровано на перевірку знання етапів біогеохімічного циклу, розуміння його закономірностей.
Аналіз наведеної в основі завдання схеми дає змогу зробити висновок, що на ній зображено біогеохімічний цикл Нітрогену.
Азот – складник атмосфери, газ, молекулу якого утворено двома атомами Нітрогену. Азотфіксувальні організми здатні засвоювати безпосередньо з атмосфери азот й перетворювати його на доступні для засвоєння рослинами форми.
Процес азотфіксації на схемі позначено буквою А.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Симбіоз і його форми.
Завдання скеровано на перевірку знання етапів біогеохімічного циклу й суті симбіозу.
Аналіз наведеної в основі завдання схеми дає змогу зробити висновок, що на ній зображено біогеохімічний цикл Нітрогену.
Азот – складник атмосфери, газ, молекулу якого утворено двома атомами Нітрогену. Азотфіксувальні бактерії здатні засвоювати безпосередньо з атмосфери азот, який надходить в екосистему в доступній для засвоєння рослинами формі.
Поміж азотфіксувальних бактерій багато вільноживучих, але є і такі, що оселяються на коренях рослин, які надають їм прихисток. Приклад взаємовигідного симбіозу – співіснування бобових рослин з азотфіксувальними бактеріями, які утворюють на коренях бульбочки. Таку форму симбіозу називають мутуалізмом.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Функції білків у живих істотах. Ферменти, їх будова, властивості та застосування в господарській діяльності людини.
Для виконання завдання необхідно знати основні функції білків.
Гемоглобін – дихальний пігмент багатоклітинних тварин. Ці молекули здатні утворювати нестійкі сполуки з киснем або вуглекислим газом і завдяки руху крові та інших рідин організмів транспортувати ці речовини, забезпечуючи процеси клітинного та тканинного дихання.
Фібрин – білок крові, який бере участь у процесах її зсідання та утворення тромбів, запобігаючи втраті крові при ушкодженні стінок кровоносних судин, забезпечуючи захисну функцію.
Пепсин є ферментом, який виділяється травними залозами шлунка людини та забезпечує розщеплення білків.
Актин є скоротливим білком, який виконує рухову функцію.
Серед перелічених відсутній білок, що має регуляторну функцію.
Правильна відповідь: 1–Г, 2–Д, 3–А, 4–Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації. Структура й функціонування еукаріотичних клітин.
На рисунку цифрами 1–4 позначено складники клітини, які треба розпізнати.
Цифрою 1 позначено ядро, а цифрою 2 – мітохондрію. Апарат Гольджі позначено цифрою 3, а клітинний центр – цифрою 4.
Правильна відповідь: 1 – А; 2 – Б; 3 – В; 4 – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність рослин.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати рослини й класифікувати їх.
Рослина, зображена на рисунку 1, належить до плаунів – це плаун булавовидний.
Цифрою 2 позначено зображення сосни звичайної, яка утворює шишки, має хвою. Це – представник голонасінних.
Рослина, зображена на рисунку 3, – хвощ польовий, який належить до хвощів.
Рослина, зображена на рисунку 4, має квітку й плід. Це – суниця, яка належить до покритонасінних рослин.
У завданні не наведено зображення представника мохів.
Правильна відповідь: 1–В, 2–Г, 3–Б, 4–Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналогічні та гомологічні органи, рудименти та атавізми, мімікрія та її види
Для виконання завдання необхідно знати поняття, що були сформульовані у галузі порівняльної анатомії.
Порівняльна анатомія — біологічна наука, що вивчає будову тіла, окремих органів та їхніх систем різних систематичних груп тварин і людини, з'ясовує шляхом порівняння закономірності змін, що їх зазнають органи та їх системи в процесі еволюції організмів. У порівняльній анатомії часто використовують такі поняття: гомологічні органи – подібні структури у різних видів, що мають загального предка.
Гомологічні органи можуть виконувати різні функції. Наприклад, ласт тюленя та рука людини. Наявність гомологічних органів свідчить про те, що загальний предок мав вихідний орган, який змінювався в залежності від середовища проживання. Аналогічні органи – подібні структури у різних видів, які не мають загального предка. Аналогічні органи мають подібну функцію, проте мають різне походження і будову. Аналогічними структурами можна назвати зябра риби і зябра рака, які еволюціонували в подібних умовах, але мали різних предків. Аналогічні органи є прикладами пристосування різних за походженням органів до схожих умов навколишнього середовища. Рудименти — органи, недорозвинені чи спрощені у певних видів порівняно з подібними утворами предкових форм унаслідок втрати своїх функцій протягом філогенезу (еволюційного розвитку виду). Іноді рудиментарні органи здатні виконувати якусь допоміжну функцію. Рудиментарним є тазовий пояс у безногої ящірки. Атавізм — поява в окремих організмів якогось виду ознак, які існували у віддалених предків, але були втрачені в процесі еволюції. Прикладом атавізму є розвиток хвоста у людини.
Правильна відповідь – ВДБГ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Тип Хордові. Різноманітність хордових. Клас Земноводні. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності
Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови тварин класу Земноводні.
Земноводні – це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини – за допомогою зябер. У дорослих земноводних серце має три камери (два передсердя та шлуночок), є два кола кровообігу. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів.
Правильна відповідь – 221.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Будова та функції головного мозку людини.
Завдання перевіряє вміння розпізнавати біологічні об’єкти на рисунках і знання будови та функцій головного мозку.
На рисунку зображений головний мозок людини. Буквою Х позначений мозочок, який має складчасту поверхню. Розташування сірої та білої речовини в структурах головного мозку має певні особливості: лише мозочок і кінцевий мозок має поверхню, яка утворена сірою речовиною. Функцією мозочка є координація рухів.
Правильна відповідь – 3 1 3.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на