Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (6 варіант)
Блок: Біологія
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Фотосинтез.
В основі відповіді на завдання лежить означення процесу фотосинтезу.
Фотосинтез – це процес утворення вуглеводів (глюкози) в хлоропластах під дією світла з вуглекислого газу та води.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Нуклеїнові кислоти. Будова, нуклеотиди. Будова, властивості та функції ДНК, принцип компліментарності
Для виконання завдання необхідно знати будову ДНК.
Молекула ДНК складається з двох ланцюгів нуклеотидів, які сполучаються між собою за допомогою водневих зв’язків. Ці зв’язки виникають між двома нуклеотидами, які ніби доповнюють один одного за розмірами. Встановлено, що залишок аденіну (А) нуклеотиду одного ланцюга молекули ДНК завжди сполучається із залишком тиміну (Т) нуклеотиду іншого ланцюга (між ними виникає два водневі зв’язки), а гуаніну (Г) – з цитозином (Ц) (між ними виникає три водневі зв’язки). Таким чином, якщо один із ланцюгів молекули ДНК має склад АТГЦЦГТА, то два ланцюги цієї молекули між собою утворюють 20 водневих зв’язків.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Мембрани, їхня структура, властивості й основні функції. Плазматична мембрана.
Завдання скеровано на перевірку знання закономірностей газообміну в легенях.
В основі завдання наведено рисунок схеми газообміну в легенях.
Стінки альвеол утворено лише одним шаром клітин й еластичних волокон. Крізь тонку альвеолярно-капілярну мембрану вуглекислий газ потрапляє в альвеоли, а під час видиху організм виводить його назовні. Водночас кисень із повітря всередині альвеол дифундує в кров, перетворюючи її на артеріальну. Тож плазматичну мембрану на рисунку позначено цифрою 2.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Хромосоми, особливості будови та хімічного складу. Гомологічні хромосоми. Аутосоми та статеві хромосоми (гетерохромосоми). Каріотип. Хромосомний набір ядра (гаплоїдний, диплоїдний, поліплоїдний)
В основі завдання наведений рисунок хромосомного набору людини. Для виконання цього завдання необхідно знати відмінності між хромосомним набором чоловіка та жінки, а також між хромосомним набором здорової людини та хворої. У роздільностатевих тварин і дводомних рослин в особин однієї зі статей хромосоми однієї з пар різняться між собою, натомість в особин іншої – вони подібні. Це статеві хромосоми, які ще називають гетерохромосомами.
Хромосоми інших пар, які подібні у всіх особин, називають нестатевими, або аутосомами. Так, у хромосомному наборі жінки – дві Х-хромосоми, а чоловіка – одна Х-хромосома та одна Y-хромосома. Каріотип може змінюватись унаслідок мутацій. Ступінь та характер порушень залежать від того, у якій саме парі відбулися зміни кількості хромосом. Виходячи з цього, на рисунку зображено хромосомний набір здорового чоловіка.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Успадкування, зчеплене зі статтю.
В основі завдання запропонована задача на застосування закономірностей успадкування, зчепленого зі статтю.
Визначення статі в багатьох видів визначається хромосомним набором, у якому є однокові за будовою нестатеві хромосоми (аутосоми) та статеві хромосоми. Одним з типів хромосомного визначення статі є тип ХY. Такий тип притаманний дрозофілі, про яку йдеться у завданні. З умови задачі зрозуміло, що алель забарвлення очей міститься в Х хромосомі. Домінантний та рецесивний алель можна позначати індексом: гетерозиготна червоноока самка – ХR Xr, білоокий самець – XrY (гетерогаметна стать чоловіча). Відповідно до умови задачі, гетерозиготну червонооку самку схрестили з білооким самцем:
P1 ХR Xr × XrY
F1 ХRXr ХRY XrXr XrY
У результаті схрещування в поколінні є наступні фенотипи:
ХRXr - червоноока самка
ХRY - червоноокий самець
XrXr - білоока самка
XrY – білоокий самець
Отже, в результаті схрещування отримали 50 % білооких мух (25% самок та 25% самців).
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна характеристика прокаріотів (бактерії, ціанобактерії)
Для виконання завдання необхідно знати роль прокаріотів у житті та господарстві людини.
Багато прокаріотів завдає шкоди здоров’ю та господарству людини. Так, «цвітіння» водойм, спричинене певними видами ціанобактерій, робить воду непридатною для пиття та побутових потреб, а токсини цих прокаріотів викликають масову загибель організмів водних екосистем.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Папоротеподібні (щитник чоловічий, страусове перо звичайне, сальвінія)
Умова завдання – наукова інформація щодо особливостей організації та екології організмів, що належать до групи папоротеподібних.
Це група судинних рослин, здебільшого багаторічні (рідше однорічні) трави, із самостійним гаплоїдним та диплоїдним поколіннями з переважанням у життєвому циклі спорофіту.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Папоротеподібні (щитник чоловічий, страусове перо звичайне, сальвінія)
У схемі життєвого циклу папоротеподібних, що наведений в основі завдання, пропущеним складником є статеве покоління – гаметофіт. Він розвивається зі спори та має форму серцеподібної пластинки, що прикріплюється до ґрунту ризоїдами. На ньому утворюються органи статевого розмноження – архегонії та антеридії.
На рисунку цей складник позначено літерою А.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Форми біотичних зв‘язків (конкуренція, хижацтво, виїдання, мутуалізм, коменсалізм, паразитизм)
Наведений текст містить інформацію, що спори описаної групи утворюються внаслідок мейозу диплоїдних клітин спорофіту, отже вони – гаплоїдні.
Аналізуючи текст, ми отримаємо інформацію, що більшість видів цієї групи поширені на суходолі. Отже, не можна стверджувати, що «поміж представників цієї групи немає водяних мешканців». Аналіз тексту дає підстави вирахувати кількість видів, що ростуть у помірних областях – приблизно 4000 видів. Отже, не відповідає дійсності твердження, що «у помірних областях росте понад 6 000 видів рослин цієї групи».
Проаналізувавши текст: «Поміж представників є епіфіти – рослини, які мешкають на інших рослинах. Таке співіснування надає епіфітам можливість бути ближче до джерела світла, яке необхідне їм для фотосинтезу. Крім того, на певній висоті вони стають недосяжними для багатьох рослиноїдних тварин. Джерелом води для них є водяна пара або опади»», можна стверджувати, що епіфітні форми цієї групи отримують користь від співіснування із рослинами, не завдаючи їм шкоди. Для інших рослин таке ці взаємовідносини є нейтральними.
Отже, можна сформулювати таке твердження: «співіснування епіфітних форм з рослинами можна віднести до прикладів коменсалізму».
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Гриби. Різноманітність грибів: гриби-паразити рослин (трутовики, борошнисто-росяні, сажки, ріжки)
Для виконання завдання необхідно знання особливості життєдіяльності грибів.
Печериці та сироїжки – шапинкові гриби.
Усі шапинкові гриби є сапротрофами. Шапинкові гриби можуть вступати в співжиття з рослинами чи споживати речовини відмерлих решток.
Сажки і трутовики – гриби-паразити.
Сажкові гриби паразитують на злакових, спричинюючи захворювання сажку. Трутовики оселяються на стовбурах дерев і спричинюють трухлявіння, що зрештою призводить до загибелі дерева.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Справжні багатоклітинні тварини. Загальні ознаки будови та процесів життєдіяльності. Розмноження тварин.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей життєвого циклу комахи.
На рисунку зображено життєвий цикл із повним перетворенням, оскільки зазначено всі чотири послідовні етапи: яйце, личинка, лялечка й доросла особина (імаго). Отже, твердження І є правильним. Буквою Х на схемі позначено лялечку, а не личинку. Отже, твердження ІІ є неправильним.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення і значення тварин. Членистоногі. Комахи, їхня різноманітність.
Завдання скеровано на перевірку вміння візуально розпізнавати представників тварин, характерні ознаки тварин наведених таксонів, зіставляти елементи будови тіла з представниками тварин на прикладі указаних видів.
В умові завдання наведено марку із зображенням Бабки жовтої, яка є представником комах: тварина має членисті кінцівки, перетинчасті крила, складні очі. Ця група тварин належить до членистоногих.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Тип Хордові. Загальна характеристика, середовища існування. Різноманітність хордових
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати зображених на рисунку хордових тварин.
На рисунку зображені жаба, черепаха, пінгвін та дельфін. Вони належать до різних класів типу Хордові. Надалі застосовуємо знання про особливості будови тварин типу Хордові. Тварини, що належать до цього типу, мають спільні ознаки організації, а саме: є внутрішній скелет, нервова система трубчастого типу, органами виділення є нирки. З наведеного переліку ознак спільними для всіх зображених тварин є ознаки, що позначені цифрами 2, 5, 6.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Класифікація хімічних елементів за їхнім вмістом в організмах (макроелементи, в тому числі органогенні елементи, мікроелементи). Наслідки недостатнього або надлишкового надходження в організм людини хімічних елементів (I, F, Fe, Ca, К) та способи усунення їх нестачі. Поняття про ендемічні хвороби
Для виконання завдання необхідні знання про елементний склад живих організмів.
Понад 60 хімічних елементів належать до групи мікроелементів (Йод, Кобальт, Манган, Купрум, Молібден, Цинк тощо).
Хоча вміст мікроелементів в організмах незначний, їхня роль у забезпеченні нормального функціонування організмів може бути важливою. Йод необхідний для того, щоб щитоподібна залоза виробляла гормони (тироксин, трийодтиронін). Недостатнє надходження Йоду в організм людини з їжею чи водою може спричинити порушення синтезу цих гормонів. У людей, що мешкають у місцевостях, де вода та ґрунт містять мало Йоду, часто розвивається захворювання – ендемічний зоб (ендемічний у перекладі з грецької – місцевий, притаманний даній місцевості). Тому, аналізуючи твердження про значення Йоду для життєдіяльності організму людини, доходимо висновку, що лише перше і трете твердження є правильними.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Функції та будова: кровоносної системи
Для виконання завдання необхідно знати функції судин та особливості руху крові кровоносною системою людини.
Кров рухається по судинах, серед яких розрізняють артерії, вени та капіляри. По артеріям кров рухається в напрямку від серця, по венам вона повертається до серця. По артеріям та венам може рухатися як артеріальна, так і венозна кров. Варто зауважити, що артеріальна кров збагачена киснем, потрапляє до тканин, де гемоглобін шляхом дифузії легко віддає кисень клітинам, а замість кисню одержує від них вуглекислий газ. Така кров називається венозною. Мале коло кровообігу забезпечує газообмін в легенях. Воно починається з правого шлуночка серця, з якого венозна кров по легеневих артеріях надходить до легеневих капілярів.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Зовнішнє і клітинне дихання. Функції та будова органів дихання. Газообмін у легенях і тканинах
Для виконання завдання необхідно знати органи дихання та послідовність процесів зовнішнього дихання.
Видих відбувається переважно в результаті скорочення еластичних стінок альвеол, розтягнутих під час вдиху, та розслаблення м’язів, що його забезпечували. При глибокому видиху скорочуються внутрішні міжреберні м’язи, що зменшує об’єм грудної порожнини, і тиск в альвеолах стає вищим за атмосферний. Під час видиху повітря з альвеол потрапляє у розгалуження бронхів – бронхіоли, потім надходить у бронхи, трахею, гортань та носову порожнину.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Живлення і травлення. Будова й функції органів травлення. Травні залози. Травлення в ротовій порожнині, шлунку, кишечнику.
Завдання скеровано на перевірку знань про будову й функції органів травлення.
Ротову порожнину поділено на присінок і власне ротову порожнину. Вона є початковим відділом травної системи, куди за звичайних умов їжа надходить насамперед і підлягає механічній і хімічній обробці.
У ротовій порожнині відбувається первинне ферментування вуглеводів, чому сприяють секрети слинних залоз, які містять фермент амілазу.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Опорно-рухова система людини
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображено на рисунку.
На рисунку зображено потиличну кістку, яка належить до черепа.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Функції та будова органів дихання.
Поширене явище дискомфорту – відчуття закладених вух, що виникає в деяких людей під час польоту в літаку.
Це явище зумовлене різницею тиску повітря всередині й за межами вуха. Найчастіше таке відчуття буває під час злету або посадки, коли тиск повітря назовні швидко змінюється.
У нормі євстахієва трубка, яка з’єднує вухо з горлом, відкривається, щоби повітря проникало в середнє вухо. Тоді тиск обабіч барабанної перетинки збалансований.
Коли тиск повітря швидко змінюється, блокування трубки спричиняє дискомфорт у вухах.
Ковтальні рухи роблять для врівноваження тиску обабіч барабанної перетинки.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Перетворення енергії в екосистемах. Продуценти. Консументи. Редуценти. Ланцюги живлення. Трофічний рівень
Для виконання цього завдання необхідно знати послідовності, у яких особини одного виду, їхні рештки або продукти життєдіяльності слугують об’єктом живлення для організмів іншого, а саме закономірності розташування організмів у ланцюгах живлення.
У пасовищному трофічному ланцюгу (ланцюгу виїдання) основу складають автотрофні організми (продуценти), потім ідуть ті, хто їх споживає, – мікроорганізми й рослиноїдні тварини й хижаки (консументи 1-го, 2-го, 3-го тощо).
Тому правильна відповідь є така: Ялина зелена.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні положення еволюційної гіпотези
Для відповіді на завдання необхідно знати основні положення еволюційного вчення Ч. Дарвіна: еволюція відбувається на основі спадкової мінливості під дією боротьби за існування, наслідком якої є природний добір.
Природний добір проявляється в переважаючому виживанні та розмноженні найбільш пристосованих до умов середовища життя організмів певного виду.
За Ч. Дарвіном, існує три форми боротьби за існування: внутрішньовидова, міжвидова та з факторами неживої природи.
В умові завдання описаний результат міжвидової боротьби за існування, що проявляється у змаганні між особинами різних видів.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин. Середовище існування тварин
У завданні необхідно увідповіднити середовище існування з твариною, яка в ньому мешкає.
У прісній воді мешкає планарія молочно-біла.
Середовищем існування дощового черв’яка є ґрунт, до якого тварина має ряд пристосувань.
Ехінокок є представником паразитичних червів і впродовж всього життєвого циклу живе в організмі тварин.
Ящірка прудка мешкає в наземному середовищі.
Правильна відповідь – 1–А, 2–Д, 3–Г, 4–В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Функції та будова органів дихання
Для виконання завдання необхідно знати будову дихальної системи людини: відділи та органи, та їх складові.
Систему органів дихання людини становлять легені і повітроносні шляхи (носова порожнина, носоглотка, гортань, трахея, бронхи). Повітроносні шляхи починаються з носової порожнини. Їх стінки вистелені слизовою оболонкою з війчастого епітелію. Війки безперервно рухаються, затримуючи пил і бактерії, а слиз знешкоджує їх і зволожує повітря. З носової порожнини повітря послідовно потрапляє в носоглотку і гортань. У гортані розміщені складки — голосові зв’язки, щілина між якими називається голосовою. Нижній відділ гортані переходить у трахею, передня стінка якої утворена хрящовими півкільцями, а задня складається з гладеньких м'язів і прилягає до стравоходу. Трахея розгалужується на два бронхи, що входять у ліву і праву легені. У кожній легені бронхіальні гілочки багаторазово розгалужуються, утворюючи бронхіальне дерево. Найтонші бронхи називаються бронхіолами. Вони закінчуються легеневими мішечками, стінки яких утворені легеневими пухирцями, або альвеолами. Альвеоли – основна структурно-функціональна одиниця будови легенів.
Зайвою в переліку складових є тонка сполучнотканинна трубка.
Правильна відповідь – ДАБВ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Інші органели: рибосоми, полірибосоми, клітинний центр, органели руху.
Завдання скеровано на перевірку знання будови й функцій рибосом – немембранних органел клітин.
Рибосоми можуть вільно плавати в цитоплазмі або бути прикріпленими до цитоплазматичного боку мембран ендоплазматичного ретикулуму.
Ці органели складаються з рРНК й рибосомальних білків.
Рибосоми беруть участь у синтезі білків.
Правильна відповідь – 1 1 3.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основи екології й еволюційного вчення. Екосистеми. Біосфера як глобальна екосистема.
У завдання наведено світлину блоку марок серії «Заповідники і природні парки України», на якому зображено ландшафт та деякі тварини й рослини Шацького національного природного парку, позначені буквами А – В.
Можна побачити, що на території цього природного парку охороняють види рослин і тварин озерно-болотно-лісових комплексів.
Буквою Б позначено представника виду Лелека чорний, який в екосистемі є консументом. Поміж позначених організмів лише ропуха очеретяна – представниця амфібій, пристосована до розмноження і розвитку у водному середовищі.
Правильна відповідь: 3; 2; 3.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на