Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (7 варіант)
Блок: Біологія
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Вступ. Методи біологічних досліджень
В основі завдання описується метод, який ґрунтується на спостереженні. У результаті застосування методу вчені накопичують, порівнюють факти щодо біологічних об’єктів, що дає можливість їх систематизувати. Описаний метод – порівняльно-описовий.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Будова та функції ядра
В основі завдання описано дослід із одноклітинною водоростю ацетабулярією. Запропоновано за результатами зробити висновок.
Для виконання цього завдання необхідно знати функції ядра. Провідну роль ядра в передачі спадкової інформації можна проілюструвати за допомогою досліду на зелених одноклітинних водоростях – ацетабуляріях. Клітина має високу «ніжку», в основі якої розташоване ядро, а на верхівці – диск у вигляді шапки. Види ацетабулярій різняться за формою «шапки». Експериментально зрощували центральну частину «ніжки» одного виду ацетабулярій, позбавлену «шапки», з нижньою частиною «ніжки» іншого, де розташоване ядро. У такого штучно створеного організму формувалася «шапка», притаманна тому виду водорості, якому належала частина ніжки з ядром, а не тому, якому належала середня без’ядерна її частина.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Фотосинтез
Фотосинтез – процес синтезу органічних сполук з вуглекислого газу та води з використанням енергії світла й за участю фотосинтетичних пігментів (хлорофіл у рослин), з виділенням кисню як побічного продукту.
Процес фотосинтезу відбувається в дві фази – світлову і темнову. Світлову фазу названо так тому, що її реакції перебігають лише на світлі в мембранах особливих структур хлоропластів – тилакоїдів. Процеси темнової фази можуть перебігати і за відсутності світла.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Збереження і реалізація спадкової інформації. Транскрипція: матричний синтез молекул РНК.
Завдання скеровано на перевірку розуміння поняття транскрипції та вміння розв’язувати елементарні вправи з транскрипції.
В основі завдання наведено схему біологічного процесу – транскрипції, який забезпечує синтез молекули РНК з використанням молекули ДНК як матриці.
Упродовж цього процесу РНК-полімераза роз’єднує дві нитки ДНК й рухається вздовж лише однієї з них. Вона розпізнає нуклеотиди ДНК й уключає в молекулу РНК комплементарні до них РНК-нуклеотиди.
Слід пам’ятати, що замість тимідилового (Т) нуклеотиду молекул ДНК до молекули РНК входить урациловий (У). Правильна послідовність мономерів, позначених цифрами 1, 2, 3, 4 відповідно до принципу комплементарності – УАГЦ.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Взаємодія генів та її типи.
При виконанні завдання необхідні знання щодо різних типів взаємодії алельних генів. В основі завдання описаний типовий приклад кодомінування – успадкування груп крові в людини.
Кодомінування – це такий тип взаємодії алельних генів, за якого кожний з алелів виявляє свою дію й жодний алель не пригнічує дію іншого. У результаті в гетерозигот формується нова ознака. Групи крові визначають за наявністю на поверхні еритроцитів білків аглютиногенів А, В або відсутністю аглютиногенів. Відповідно ці ознаки кодують три алелі, які позначають: А, В, 0. Два перші – домінантні, третій – рецесивний.
Алелі можуть утворювати шість генотипів: АА, А0, ВВ, В0, 00, АВ. При цьому утворюють чотири фенотипи, які називають групами крові. Перша група крові – 00, друга група крові – АА, А0, третя група – ВВ, В0, четверта група – АВ. Подружня пара, у якої батько має групу крові 0 (І), а мати – А (ІІ), вірогіднісно можуть мати дітей з групою крові 00 (І), АА (ІІ), А0 (ІІ). Дитини з групою крові АВ (ІV) вони мати не можуть.
Відповідь у завданні вірогіднісна: старшій дитині батько може бути рідним (має другу групу крові), а молодшій – ні (має четверту групу крові).
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Закономірності спадковості й мінливості. Закономірності спадковості організмів. Множинна дія генів
В основі завдання наведений приклад, що ілюструє явище плейотропії.
Це явище зумовлене властивістю генів, а саме здатністю певних їхніх алелів впливати на формування варіантів декількох різних ознак.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Віруси, їх хімічний склад, будова та відтворення
Для виконання завдання необхідні знання будови вірусів.
Віруси – паразити клітин прокаріотів та еукаріотів, і поза клітиною-хазяїном не виявляють жодних ознак життя.
За будовою розрізняють прості та складні віруси. У простих вірусів молекула нуклеїнової кислоти оточена тільки білковими молекулами.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Двомембранні органели: мітохондрії, пластиди
На рисунку клітини зеленої водорості спірогіри літерою Х позначено хлоропласт.
Хлоропласти – різновид пластид, Кожна клітина спірогіри містить від одного до декількох пристінних стрічкоподібних спіральних хлоропластів (тип пластид, основна функція яких – здійснення фотосинтезу).
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Рослини. Вегетативні органи й життєві функції рослин. Видозміни вегетативних органів.
Видозміни вегетативних органів рослин можуть забезпечувати функцію вегетативного розмноження (наприклад, стеблові бульби, вуса тощо), захисту від поїдання тваринами й випарування води (наприклад, колючки глоду, кактуса тощо). Деякі видозміни вегетативних органів забезпечують запасальну функцію, яка зумовлена накопиченням поживних речовин для росту й розвитку рослини. Такими видозмінами вегетативних органів є коренеплоди моркви й бульба картоплі.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність рослини. Розмноження рослин. Хвощі
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображено на рисунку.
На рисунку зображено рослину, яка має додаткові корені й два види пагонів: спороносний і вегетативний. Вегетативні пагони не мають листків.
Зображений організм належить до хвощів.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Хімічний склад клітини. Вуглеводи: моносахариди (рибоза, дезоксирибоза, глюкоза, фруктоза), олігосахариди (сахароза, лактоза), полісахариди (крохмаль, целюлоза, хітин, глікоген).
Завдання скеровано на перевірку знання класифікації і функцій вуглеводів.
В умові завдання наведено зображення шапинкового гриба. Поміж перелічених полісахаридів хітин й целюлоза забезпечують структурну функцію. У клітинах рослинних організмів резервною речовиною є крохмаль, а в клітинах грибів – глікоген.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Поведінка тварин. Міграції.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей міграцій тварин.
Європейський річковий вугор мешкає в річках Атлантичного басейну, хоча може заходити й у Чорне море, а звідти – у річки України. Європейські вугри прямують на нерест через усю Атлантику до Саргасового моря. Це район в Атлантичному океані, зарослий гігантськими водоростями, із найсолонішою й найглибше прогрітою водою.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширення, значення тварин.
У завданні подано ознаки тварини, зображення якої необхідно вказати.
На рисунку зображено жабу (амфібії), окуня (риби), качку (птахи), качконоса (ссавці).
Усі ці тварини пристосовані до пресування у водному середовищі.
Однак розмножуються у водному середовищі лише жаба й окунь, шкіра яких містить слизові залози.
Окунь має бічну лінію протягом усього життя, а в жаби цей орган чуття є лише на личинковій стадії (пуголовок).
Отже, зображення тварини, яка пристосована до пересування у водному середовищі, у якому відбувається розмноження, має шкірні слизові залози та не має бічної лінії в дорослому стані, позначено буквою А.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Гуморальна регуляція. Ендокринна система людини.
Завдання скеровано на перевірку розуміння функціонування регуляторних систем організму.
У процесі життєдіяльності людина адаптується до змін умов існування. Цей процес забезпечено регуляторними системами організму.
Зміни умов існування можуть бути дуже сильними або тривалими. У такому разі розвивається особлива реакція напруження регуляторних систем організму, яку називають стресом.
В описаній у завданні ситуації виникає тахікардія – стан значно підвищеної частоти серцевих скорочень (ЧСС) порівняно з нормальними показниками. Під час розвитку стресу відбувається зростання секреції адреналіну корою надниркових залоз, що забезпечує стан підвищеної частоти серцевих скорочень.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Кровоносна система людини. Серцевий цикл, його фази. Робота серця, її регуляція.
Завдання скеровано на перевірку знань щодо функціонування кровоносної системи.
Розв’язання завдання ґрунтується на аналізі кількісних показників роботи кровоносної сиcтеми, які наведено в таблиці. Частота серцевих скорочень безпосередньо перед стрибком із парашутом становитиме 100 ударів за хвилину.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Кровоносна система людини. Серцевий цикл, його фази. Робота серця, її регуляція.
Завдання скеровано на перевірку знань щодо функціонування кровоносної системи.
Розв’язання завдання ґрунтується на аналізі кількісних показників роботи кровоносної системи, які наведено в таблиці. За результатами аналізування можна дійти висновку, що зміна ЧСС відбувається переважно за рахунок зменшення тривалості загальної діастоли: середня тривалість загальної діастоли у стані спокою дорівнює 0,40 секунди, а безпосередньо перед першим стрибком – 0,22 секунди. Порівнявши ці дані із тривалістю систоли передсердь і шлуночків, можна зробити висновок, що вона майже не впливає на зміну ЧСС.
Отже, обидва висновки учнів правильні.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Травлення. Травна система людини
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкти, які зображено на рисунку.
На рисунку зображено органи травної системи людини.
Цифрою 1 позначено печінку, 2 – жовчний міхур, 3 – підшлункову залозу, 4 – тонкий кишечник.
Орган, функцією якого є знешкодження токсичних речовин в організмі людини, є печінка, яку позначено цифрою 1.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Системи, що забезпечують виділення продуктів метаболізму (сечовидільна, дихальна, травна, шкіра)
Сеча в нирках продукується безперервно. Цей процес відбувається у два етапи: спочатку утворюється первинна сеча, а потім — вторинна, або концентрована, сеча.
На відміну від звичайних капілярів, клубочкові капіляри пропускають рідину лише в одному напрямку — назовні. Діаметр приносної артеріоли більший, ніж виносної, тому в капілярах клубочка створюється високий тиск. Під тиском крізь стінки капілярів і ниркової капсули до її порожнини фільтрується рідина, подібна до плазми крові. У ній відсутні лише формені елементи крові й великі за розміром молекули білків, що не проходять крізь пори стінок капілярів клубочка. Цю рідину називають первинною сечею, а процес її утворення — фільтрацією. За добу в нирках утворюється 170–180 л первинної сечі.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Сенсорні системи людини
У завданні запропоновано два твердження щодо будови вуха, зображення якого наведено на рисунку.
Потрібно проаналізувати і визначити правильність наведених тверджень.
Цифрою 1 на рисунку позначено вушну раковину, отже перше твердження є неправильним. Цифрою 2 на рисунку позначено барабанну перетинку, що є правильним твердженням.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основи екології та еволюційного вчення. Екосистеми
Сукцесією називають послідовні зміни угруповань організмів, які з часом приводять до перетворення екосистеми.
Вторинні сукцесії – це відновлення природної рослинності після певних порушень. Прикладом може бути відновлення лісів після пожеж.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні положення еволюційного вчення Ч. Дарвіна.
Для відповіді на завдання необхідно знати та розуміти основні положення еволюційного вчення Ч. Дарвіна: еволюція відбувається на основі спадкової мінливості під дією боротьби за існування, наслідком якої є природний добір.
Природний добір виявляється в переважаючому виживанні та розмноженні найбільш пристосованих до умов середовища життя організмів певного виду.
В основі завдання запропонований приклад з роботи Ч.Дарвіна, в якому він описує дію природного добору.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Типи плодів (біб, кістянка, коробочка, стручок, стручечок, сім’янка, зернівка, ягода, яблуко, горіх, листянка)
Завдання перевіряє знання будови плодів івміння розпізнавати їх на рисунках.
Плід – орган покритонасінних рослин, що утворюється після запліднення. Він складається з насіння, оточеного оболонкою – оплоднем та слугує для його захисту і розповсюдження.
Необхідно увідповіднити зображення плоду його назві. Літерою Б позначено плід, який має назву біб, літерою В – ягоду, літерою Г – стручок, літерою Д – яблуко.
Зайвим об’єктом є плід кістянка, який на рисунку позначено літерою А.
Правильна відповідь: 1Д 2Б 3Г 4В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність комах. Ряди комах з неповним (Прямокрилі, Воші) та повним (Твердокрилі, або Жуки, Лускокрилі, або Метелики, Перетинчастокрилі, Двокрилі, Блохи) перетворенням. Характеристика рядів, типові представники, роль у природі та житті людини
Завдання перевіряє знання представників рядів тварин класу Комахи типу Членистоногі, яких вивчають у шкільному курсі біології.
Білан капустяний є представником ряду Лускокрилі, жук колорадський – Твердокрилі, коник зелений – Прямокрилі, бджола медоносна – Перетинчастокрилі. У переліку відсутній ряд Воші, представником якого є воша людська. Запропоновані тварини описуються при вивченні різноманітності тварин класу Комахи.
Правильна відповідь – БАДВ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Опорно-рухова система. Функції та будова кровоносної та лімфатичної систем. Нервова система: центральна і периферійна. Будова й функції спинного мозку й головного мозку. Функції та будова органів дихання. Будова й функції органів травлення.
У завданні потрібно увідповіднити систему органів із зображеним на рисунку органом, який до неї належить. Для цього потрібно вміти розрізняти органи за їхніми зображеннями.
Складником травної системи є шлунок, зображення якого позначено буквою Г.
Складниками дихальної системи є легені, зображення яких позначено буквою Б.
Складником нервової системи є мозочок, зображення якого позначено буквою Д.
Складником кровоносної системи є серце, зображення якого позначено буквою А.
Правильна відповідь: 1-Г, 2-Б, 3-Д, 4-А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Ендокринна система. Наслідки порушення функцій ендокринних залоз
Для виконання завдання необхідно знати наслідки порушення функцій ендокринних залоз.
Акромегалія розвивається, якщо в дорослої людини збільшується виділення гормону росту, що відбувається при порушенні функціонування гіпофіза.
У дорослої людини гіпофункція щитоподібної залози призводить до розвитку мікседеми.
Епіфез продукує гормон мелатонін, порушення продукування цього гормона може призводити до побіління ділянок шкіри або до надмірної пігментації.
Підшлункова залоза – це залоза змішаної секреції. Як залоза внутрішньої секреції виробляє й виділяє в кров інсулін та глюкагон — гормони, що регулюють обмін вуглеводів. Порушення продукції інсуліну призводить до розвитку захворювання на цукровий діабет.
Правильна відповідь – 1Б 2Д 3В 4Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Інші органели: рибосоми, полірибосоми, клітинний центр, органели руху.
Завдання скеровано на перевірку знання будови й функцій рибосом – немембранних органел клітин.
Рибосоми можуть вільно плавати в цитоплазмі або бути прикріпленими до цитоплазматичного боку мембран ендоплазматичного ретикулуму.
Ці органели складаються з рРНК й рибосомальних білків.
Рибосоми беруть участь у синтезі білків.
Правильна відповідь – 1 1 3.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основи екології та еволюційного вчення. Екосистеми. Біосфера як глобальна екосистема.
У завданні наведено світлину поштового блоку марок серії «Заповідники і природні парки України», на якому зображено ландшафт та деякі тварини й рослини Мезинського національного природного парку, які позначено буквами А – В.
Біом, до якого можна віднести територію цього національного природного парку – листопадні ліси помірного поясу. Буквою Б позначено рослину, яка в екосистемі є продуцентом. Поміж позначених організмів гетеротрофним організмом є вовк, зображення якого позначено буквою А.
Правильна відповідь: 3; 3; 1.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на