Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (9 варіант)
Блок: Біологія
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Вступ. Основні ознаки живого. Методи досліджень.
В основі завдання описується метод, який полягає в тому, що дослідники активно втручаються в будову об’єктів досліджень, перебіг тих чи інших процесів, явищ і спостерігають за наслідками такого втручання. У результаті застосування методу вчені вивчають дію певних речовин на ріст рослин, випробовують заходи боротьби зі шкідниками, досліджують вплив господарської діяльності людини на природні екосистеми тощо.
Описаний метод – експериментальний.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Амінокислоти, пептиди та поліпептиди. Білки: особливості будови
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, зображений на рисунку.
На рисунку зображено структурну формулу амінокислоти. Білки – нітрогеновмісні біополімери, мономерами яких є залишки амінокислот.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Структура й функціонування еукаріотичних клітин. Хлоропласти: будова, функціональна роль.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати органели за описом.
В умові завдання наведено рисунок органели, яку потрібно розпізнати. Вона обмежена двома мембранами, внутрішня з яких утворює ламели й тилакоїди – плоскі мембранні мішечки, із якими пов’язані основні реакції фотосинтезу. На рисунку зображено хлоропласт.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Фотосинтез.
Завдання скеровано на перевірку знання про фотосинтез і вміння інтерпретувати інформацію, наведену в графічній формі.
У завданні наведено графік залежності інтенсивності фотосинтезу від концентрації вуглекислого газу в повітрі й твердження, правильність яких необхідно перевірити.
За результатами аналізування графіка можна дійти висновку, що інтенсивність фотосинтезу залежить від концентрації вуглекислого газу в повітрі.
За концентрації вуглекислого газу в повітрі вище від 0,1 % інтенсивність фотосинтезу не змінюється. Тож обидва наведених твердження є правильними.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Закономірності успадкування, визначені Г. Менделем.
Для виконання завдання треба знативизначені Г. Менделем закономірності успадкування ознак.
На відміну від гомозигот, гетерозиготні організми (Аа) утворюють гамети двох різних типів: з алелями А й а в співвідношенні 50 : 50.
У разі схрещування гетерозиготних організмів 25 % гібридів другого покоління будуть домінантними гомозиготами, 50 % – гетерозиготами, а ще 25 % – рецесивними гомозиготами.
Оскільки всі організми з хоча б одним домінантним алелем виявляють домінантну ознаку, не хворітимуть 75 % гібридів другого покоління, а 25 % матимуть ознаки захворювання.
Таку закономірність називають другим законом Менделя або законом розщеплення: у поколінні, отриманому під час схрещування гібридів першого покоління, відбувається розщеплення за фенотипом і ¾ покоління виявлятиме домінантну ознаку, а ¼ – рецесивну.
Тобто співвідношення між кількістю організмів, які мають різні варіанти ознаки, становитиме 3 : 1 на користь домінантної.
Отже, імовірність того, що в гетерозиготних батьків народиться дитина, яка не хворітиме на фенілкетонурію, – 75 %.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Взаємодія генів та її типи. Множина дія генів.
В основі завдання наведено приклад, який ілюструє явище плейотропії.
Це явище зумовлене властивістю генів, а саме здатністю певних їхніх алелів впливати на формування варіантів декількох різних ознак.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Спадкова мінливість та її види: комбінативна і мутаційна. Типи мутацій. Мутагенні фактори
Мутагени – фізичні і хімічні чинники, що викликають стійкі спадкові зміни – мутації.
Мутагенами можуть бути різні чинники, що викликають зміни в структурі генів, змінюють структуру і кількість хромосом. За природою виникнення мутагени класифікують на фізичні, хімічні та біологічні.
Деякі віруси (вірус кору, краснухи, грипу) відносять до біологічних мутагенних чинників.
Складники мийних засобів та бензопірен тютюнового диму – приклади хімічних мутагенних чинників.
Радіаційне опромінення – приклад фізичного мутагенного чинника.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Особливості будови та процесів життєдіяльності Прокаріотів
Бактерії можуть завдавати людині значної шкоди, передусім викликаючи дуже важкі захворювання.
Небезпечними для людини є бактерія гниття клостридій. Розвиваючись на м’ясі, рибі, різних консервованих продуктах, ця бактерія виділяє надзвичайно отруйну речовину – токсин. Ця речовина є причиною ботулізму.
Захворювання зазвичай розвивається, коли людина вживає їжу, що накопичила токсин унаслідок забруднення її та розмноження вегетативних форм збудника, тобто якщо в харчовому продукті виникли анаеробні умови. Найчастіше це в'ялена або слабопросолена риба, ковбаса, шинка, м'ясні, рибні, овочеві, грибні консерви. Якщо, наприклад, консервування було проведено із закриттям скляної банки негерметичною (наприклад, поліетиленовою м'якою) кришкою, то в такому продукті не буде суворої анаеробізації й тому там не виникає умов для утворення ботулотоксину. Якщо ж така скляна банка була закрита металевою кришкою, то всередині такого продукту можливий анаеробізм, що призводить до утворення ботулотоксину в разі недотримання інших умов стерилізації.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Зелені водорості. Особливості будови та процеси життєдіяльності, різноманітність, значення
Для виконання завдання необхідно знати різноманітність водоростей.
Філофора належить до відділу Червоні водорості. Фукус та ламінарія – до відділу Бурі водорості. До відділу Зелені водорості належить спірогіра.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Рослини. Вегетативні органи й життєві функції рослин. Видозміни пагона. Вегетативне розмноження.
Завдання скеровано на перевірку знання способів розмноження культурних рослин.
В умові завдання наведено зображення культурних рослин: огірка, буряка, картоплі й кукурудзи. Кукурудзу, буряк й огірок зазвичай на присадибних ділянках розмножують статевим способом, висаджуючи в ґрунт або насіння, або молоді рослини. Зазвичай картоплю розмножують вегетативно. Для цього висаджують видозмінені вегетативні органи – підземні стеблові бульби.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Папоротеподібні (щитник чоловічий, страусове перо звичайне, сальвінія).
Завдання скеровано на перевірку знань про папоротеподібні.
Із залишків вимерлих папоротеподібних утворилися поклади кам’яного вугілля. Це відбувалося протягом лише одного періоду історії нашої планети – кам’яновугільного.
Після відмирання стовбури дерев’янистих папоротей та інших вищих спорових рослин (хвощів і плаунів) потрапляли у воду. Там їх поступово заносило піском і мулом. За умов нестачі кисню поступово сформувалися потужні поклади кам’яного вугілля.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна характеристика царства Гриби. Роль грибів у природі та житті людини
Цвілеві гриби оселяються лише на субстратах із високим умістом органіки. Це можуть бути перегній, волога деревина, продукти харчування (хліб, овочі, фрукти). Живляться цвілеві гриби, розкладаючи ті субстрати, на яких вони зростають. На харчових продуктах може оселятися мукор, або головчаста цвіль. Це одноклітинний гриб. Його багатоядерна клітина розгалужена. Одні з її відгалужень занурюються в субстрат, забезпечуючи споживання поживних речовин. Інші відгалуження піднімаються над субстратом. Вони закінчуються кулястими розширеннями, у яких утворюються спори.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Різноманітність, поширеня, значення тварин. Особливості будови тваринної клітини
В основі завдання наведено опис клітини зображеного організму, в який замість цифр необхідно вписати слова.
Для виконання завдання спочатку необхідно розпізнати об’єкт, який зображено на рисунку.
На рисунку зображено тваринний організм – кріль дикий.
У тваринній клітині відсутня вакуоля й клітинна стінка, але складником клітини може бути мітохондрія і комплекс Гольджі, а резервною речовиною – глікоген.
Отже, правильним варіантом відповіді буде: «Складником клітини зображеного організму є комплекс Гольджі, а резервною сполукою – глікоген».
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Різноманітність, поширення і значення тварин. Членистоногі. Комахи, їхня різноманітність.
Завдання скеровано на перевірку вміння візуально розпізнавати представників тварин, характерні ознаки тварин наведених таксонів, зіставляти елементи будови тіла з представниками тварин на прикладі указаних видів.
В умові завдання наведено марку із зображенням Бабки жовтої, яка є представником комах: тварина має членисті кінцівки, перетинчасті крила, складні очі. Ця група тварин належить до членистоногих.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Птахи. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
Птахи добре пристосовані до польоту, що зумовило особливості їхньої будови.
Суттєвих пристосувальних змін зазнав скелет птахів. Рух у повітрі птахи здійснюють за допомогою передніх кінцівок, які перетворилися на крила. Вони слугують як аеродинамічними поверхнями, що утримують птаха в повітрі, так і джерелом тягової сили для руху вперед.
Нерухоме з’єднання кісток у грудному відділі хребта, зокрема, уможливлює ці функції крил як органів польоту.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Гуморальна регуляція. Ендокринна система людини.
Завдання скеровано на перевірку розуміння функціонування регуляторних систем організму.
У процесі життєдіяльності людина адаптується до змін умов існування. Цей процес забезпечено регуляторними системами організму.
Зміни умов існування можуть бути дуже сильними або тривалими. У такому разі розвивається особлива реакція напруження регуляторних систем організму, яку називають стресом.
В описаній у завданні ситуації виникає тахікардія – стан значно підвищеної частоти серцевих скорочень (ЧСС) порівняно з нормальними показниками. Під час розвитку стресу відбувається зростання секреції адреналіну корою надниркових залоз, яке забезпечує стан підвищеної частоти серцевих скорочень.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Кровоносна система людини. Серцевий цикл, його фази. Робота серця, її регуляція.
Завдання скеровано на перевірку знань щодо функціонування кровоносної системи.
Розв’язання завдання ґрунтується на аналізі кількісних показників роботи кровоносної системи, які наведено в таблиці. Частота серцевих скорочень безпосередньо перед стрибком із парашутом становитиме 100 ударів за хвилину, а частота скорочень у стані спокою – 75 ударів за хвилину.
Отже, у людини перед стрибком порівняно зі станом спокою ЧСС зміниться на 25 ударів за хвилину.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Нервова регуляція. Нервова система людини.
Завдання скеровано на перевірку розуміння значення парасимпатичного відділу вегетативної нервової системи в забезпеченні функціонування організму людини.
В описаній у завданні ситуації активація парасимпатичного відділу вегетативної нервової системи забезпечує повернення ЧСС до показників спокійного стану організму, що вможливлює його відновлення.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Функції та будова нирок. Утворення та виведення сечі.
У завданні наведені два твердження, які треба проаналізувати і визначити їхню правильність. Надалі знайти відповідь, у якій вказані всі правильні твердження.
Перше твердження є правильним, тому що структурними елементами нирки є нефрони. У людини в нирках міститься від 800 000 до 1 500 000 нефронів у кожній. Нефрони складаються з капсули та системи канальців. У капсулі під тиском відбувається фільтрація рідини з крові до порожнини капсули. Утворена таким чином рідина називається первинною сечею. Її за добу в людини утворюється 150−180 л. Надалі в канальцях нефрона відбувається реабсорбція, унаслідок якої в кров повертаються вода, молекули глюкози, амінокислот, частина неорганічних йонів. Утворена сеча називається вторинною сечею. Її добовий об'єм становить близько 1,5 л,
Друге твердження також є правильним, виходячи із знань про кількість утворення первинної та вторинної сечі в організмі людини.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Будова та функції шкіри. Терморегуляція
Для виконання завдання необхідні знання процесу терморегуляції – підтримання сталості температури тіла, який зумовлює утворення тепла в організмі – теплоутворення і віддавання його організмом – тепловіддачі.
В основі завдання описаний приклад участі шкіри у процесі тепловіддачі. Це захисна реакція організму людини, яка запобігає її перегріванню. Організм віддає теплову енергію за допомогою фізичних процесів. Сюди належить: тепловипромінювання, конвекція, теплопроведення та випаровування води з поверхні тіла й легенів.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Сенсорні системи людини
У завданні запропоновано два твердження щодо будови вуха, зображення якого наведено на рисунку.
Потрібно проаналізувати і визначити правильність наведених тверджень.
Цифрою 1 на рисунку позначено вушну раковину, отже перше твердження є неправильним. Цифрою 2 на рисунку позначено барабанну перетинку, що є правильним твердженням.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Перетворення енергії в екосистемах. Продуценти. Консументи. Редуценти. Ланцюги живлення. Трофічний рівень. Ланцюги живлення.
Організми з різним типом живлення перебувають на різних трофічних рівнях. Трофічний рівень – сукупність організмів з однаковим типом живлення.
В екосистемах види, які займають різні трофічні рівні, пов’язані потоком енергії. Такий взаємозв’язок відображають ланцюги живлення.
Організми розподіляються по різних трофічних рівнях так:
- перший – автотрофи;
- другий – рослиноїдні організми;
- третій – хижаки.
Поміж наведених організмів дуб і папороть є автотрофними організмами й займають завжди перший трофічний рівень, олень – рослиноїдна тварина, яка розташовується на другому трофічному рівні. Ведмідь може живитися як тваринною, так і рослинною їжею, тобто займати різні трофічні рівні в ланцюгах живлення.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні положення еволюційного вчення Ч. Дарвіна.
Завдання скеровано на перевірку розуміння основних положень еволюційного вчення Чарльза Дарвіна:
- еволюція відбувається на основі спадкової мінливості під дією боротьби за існування, наслідком якої є природний добір;
- природний добір проявляється в переважному виживанні й розмноженні організмів певного виду, найпристосованіших до умов середовища життя.
У прикладі з наукової праці Ч. Дарвіна описано дію природного добору.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біологічно активні речовини (вітаміни, гормони, нейрогормони, фітогормони, алкалоїди, фітонциди), їх біологічна роль
Для виконання завдання необхідо знати роль біологічно активних речовин у забезпеченні процесів життєдіяльності організмів.
Вітаміни – біологічно активні речовини, необхідні в невеликих кількостях для нормального обміну речовин і життєдіяльності живих організмів, здебільшого є компонентами складних ферментів.
Гормони регулюють процеси обміну речовин тваринного організму.
Ферменти є біокаталізаторами хімічних реакцій.
Фітонциди пригнічують життєдіяльність мікроорганізмів.
Серед перелічених відсутня біологічно активна речовина, що має регулювати процеси обміну речовин рослинного організму.
Правильна відповідь – 1В 2Б 3Д 4А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Біорізноманіття. Рослини. Вегетативні органи. Видозміни кореня. Генеративні органи покритонасінних рослин. Типи плодів.
Пасту томатну виготовляють із ягід томатів.
Для виготовлення варення використовують плоди вишні – кістянки.
Борошно отримують із сухих плодів злакових культур, зокрема жита, – зернівок.
Сім’янка – сухий плід соняшника, з якого виготовляють олію.
Правильна відповідь – 1 Д, 2 Г, 3 В, 4 Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Клас Земноводні. Загальна характеристика. Особливості будови та процесів життєдіяльності у зв’язку з виходом на суходіл. Клас Кісткові риби. Клас Хрящові риби. Клас Птахи. Клас Ссавці. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності.
Для виконання завдання необхідно визначити, до яких систематичних груп належать тварини. Далі установити відповідність між особливістю будови дихальної системи та твариною, яка є представником цієї систематичних груп.
Дельфін відноситься до класу Ссавці. Ссавці дихають за допомогою альвеолярних легенів, що не мають повітряних мішків.
Голуб є представником класу Птахи. Дихальна система птахів представлена розвиненими легенями й системою повітряних мішків, що забезпечують механізм подвійного дихання.
Акула відноситься до класу Хрящові риби. Тварини цього класу мають зябра, що не захищені зябровою кришкою.
Карась належить до класу Кісткові риби. Тварини цього класу мають зябра, що захищені зябровою кришкою.
В описі відсутня характеристика дихальної системи Земноводних, представником яких є жаба.
Правильна відповідь – 1А 2Д 3В 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Опорно-рухова система
Для виконання завдання необхідно знати будову скелету людини – відділи та кістки, що їх складають, та вміти їх розпізнавати на рисунку.
На рисунку зображена плечова кістка, стегнова, лопатка та лобова кістки.
Плечова кістка є складовою скелету вільної верхньої кінцівки, а стегнова входить до складу скелету вільної нижньої кінцівки. Лопатка входить до складу поясу верхніх кінцівок, а лобова кістка є складовою черепа. Зайвим у переліку відділів скелету є скелет тулуба, до якої немає зображення кістки.
Правильна відповідь – 1А 2В 3Б 4Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності тварин. Будова опорно-рухової системи тварин. Особливості будови й життєдіяльності ссавців.
Завдання скеровано на перевірку знання особливостей будови ссавців.
Для правильного розв’язання завдання потрібно спрогнозувати особливості організації викопної тварини з огляду на будову сучасних тварин, для яких характерні зазначені особливості скелета.
Птахи, рептилії й амфібії мають у складі поясу передніх кінцівок воронячі кістки. Крім того, птахи й рептилії мають декілька шийних хребців, а амфібії – лише один.
Сім шийних хребців, лопатки й ключиці як складники поясу передніх кінцівок є в сучасних ссавців. Тобто поміж наведених в умові задання ознак потрібно шукати саме ознаки ссавців. У цієї тварини в дихальних рухах було задіяно діафрагму. Викопна тварина могла вигодовувати молоком дитинча. Ця тварина мала чотирикамерне серце.
Правильна відповідь: 3, 2, 3.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Організм людини як біологічна система. Травлення. Травна система.
На рисунку буквою Х позначено печінку, яка є залозою травної системи. Її основною функціональною тканиною є епітеліальна, клітини якої продукують секрет. Ці клітини виробляють жовч. Однією з функцій цієї залози є накопичувальна – у печінці накопичується глікоген.
Правильна відповідь – 1, 3, 1.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на