Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (1 варіант)
Блок: Географія
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Географічний простір України. Україна на політичній карті Європи й світу. Географічне положення.
Завдання скеровано на оцінювання вміння характеризувати економіко-географічне положення України на карті Європи й світу, розташування її столиці.
Для визначення правильного варіанта відповіді до завдання потрібно знати конфігурацію території України й узяти до уваги, що Україна – найбільша за площею держава Європи в східній її частині. Україну омивають моря, вона має сім країн-сусідів. На основі цього можна дійти висновку, що столицю України позначено буквою В.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Природні умови й ресурси України. Ландшафти України.
Завдання скеровано на оцінювання знань про різноманітність ландшафтів на території України.
В уривку з художнього твору описано зону степу. Такого висновку легко дійти, бо в описі наведено назви степових трав: ковила, чебрець, полин, шавлія. До того ж зауважено, що повітря сухе.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Географічна карта й робота з нею.
Завдання скеровано на перевірку знання географічної карти.
Світовий океан єдиний. Проте на географічній карті Світовий океан розділений на частини – Тихий, Атлантичний, Індійський і Північний Льодовитий океани. Межами між ними є материки.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси.
Тестове завдання оцінює знання про форми рельєфу на території України.
Відомо, що більша частина території України лежить в межах Східноєвропейської платформи, тому її рельєф рівнинний.
Рівнини за висотою поділяють на низовини (0–200 м), височини (200–500 м) і плоскогір’я (понад 500 м). У завданні вказано висоту над рівнем моря, що відповідає низовинам. Справді, в Україні переважають низовини, що становлять 70 % всієї площі. Серед них найбільші Причорноморська, Придніпровська, Поліська.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Секторальна модель економіки.
За допомогою цього завдання оцінюють розуміння поняття «секторальна модель економіки».
На діаграмі позначено три сектори економіки: первинний (сільське господарство, лісова й добувна галузі), вторинний (обробна промисловість – машинобудування, металургія, хімічна промисловість тощо), третинний (сфера послуг – торгівля, транспорт, туризм, наука й т. ін.).
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Материки Тропічних широт. Австралія.
Тестове завдання оцінює знання географічного положення Австралії та його вплив на клімат материка.
Австралія – найпосушливіший материк планети.
Така риса його клімату пояснюється розташуванням материка в тропічних широтах, де сформувалася область постійно високого тиску. Хоча пасати рухаються з Тихого океану, вони не приносять вологи у внутрішні частини материка. Дощі затримуються на схилах Великого Вододільного хребта.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Австралія. Клімат.
Це тестове завдання оцінює вміння читати кліматодіаграму і визначати тип клімату, у цьому випадку на прикладі Австралії.
Аналізуючи стовпчикову діаграму, бачимо, що чітко виділяються два сезони – волога зима і сухе літо, що викликане пануванням екваторіального і тропічного повітря. Річна сума опадів значна – 1150 мм. Температури високі протягом року (+23℃... +28℃). Із позначених типів клімату така характеристика підходить до перехідного кліматичного поясу – субекваторіального.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Материки тропічних широт. Австралія.
Завдання скеровано на перевірку знання кліматичних особливостей і будови поверхні Австралії.
Австралія – найсухіший материк через те, що лежить у тропічних широтах, де протягом року опадів випадає дуже мало, а коефіцієнт випаровування високий. Через сухість клімату на материку сформувалися пустелі з піщаними породами, які легко пропускають опади. Карстові пустоти, що поглинають воду, теж є причиною низького поверхневого стоку.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Ґрунти та ґрунтові ресурси.
Тестове завдання скероване на перевірку знання поширення основних типів ґрунтів на території України та чинників ґрунтоутворення.
Відомо, що гумус чи перегній – це накопичення органічних решток рослин, тварин і продуктів життєдіяльності організмів.
Через густий трав’яний покрив, який вкриває степові простори, там сформувалися найродючіші чорноземи.
Ґрунти, що сформувалися під бідним рослинним покривом, не мають високого вмісту гумусу і є малородючими. Тому саме мала кількість рослинних решток є причиною малого гумусового горизонту каштанових ґрунтів.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Грунти та ґрунтові ресурси.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати картосхему типів ґрунтів та встановлювати взаємозв'язки між типом рослинності і ґрунтами на території України.
Відомо, що рослини, тварини та мікроорганізми сприяють утворенню гумусу у ґрунті, забарвлюючи його у темний колір.
На картосхемі позначено зону поширення чорноземів в Дніпропетровській області. Чорноземи – найродючіші ґрунти, які утворилися під соковитими степовими травами.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Природні умови і ресурси України. Грунти та ґрунтові ресурси. Природокористування.
Тестове завдання оцінює знання способів використання земельних ресурсів.
Якщо на крутому схилі посадити лише кущі, то результат буде вже помітним – припиниться ерозія ґрунту, бо коріння рослин буде укріплювати землю, а якщо ще й зробити тераси, то такий спосіб буде ще ефективнішим.
Терасування схилів – це один із способів боротьби із водною ерозією.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Демографічні процеси.
Завдання спрямовано на оцінювання вміння визначати природний приріст населення.
Природний приріст населення – це різниця між кількістю народжених і кількістю померлих за певний період.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Населення України й світу. Демографічні процеси й статево-віковий склад населення України й світу.
Завдання скеровано на оцінювання знання основних демографічних процесів в Україні, уміння визначати природний приріст.
Природний приріст населення – це різниця між показниками народжуваності (Н) і смертності (С). Проаналізувавши наведені в завданні карти, можна дійти висновку, що найвищі показники народжуваності в Закарпатській, Рівненській і Волинській областях (13 ‰ і більше). Показники смертності в цих областях найнижчі: (до 13 ‰). Отже, у цих областях додатний природний приріст населення.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України.
Тестове завдання розкриває знання основних демографічних процесів в Україні, розуміння поняття «депопуляція», вміння визначати природний приріст.
Депопуляція – це зменшення кількості населення внаслідок від’ємного природного приросту.
Природний приріст населення – це різниця між показниками народжуваності (Н) та смертності (С). У всіх варіантах, крім Б, показник народжуваності є вищим, ніж показник смертності. Якщо визначити природний приріст у варіанті Б, то матимемо: 9-14= - 5 (осіб/тис.). Це прояв депопуляції населення.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Форми суспільної організації виробництва.
Тестове завдання оцінює знання про форми організації виробництва, серед яких є спеціалізація, концентрація, комбінування і кооперування.
У цьому завданні йдеться про машинобудівну галузь, яка використовує багато деталей. Саме в машинобудуванні окремі підприємства мають подетальну спеціалізацію. Також зазначено, що для виробництва сучасних машин потрібні сотні або тисячі різноманітних деталей, тобто самостійно виготовити кінцеву продукцію підприємство не може. Тут важливі зв’язки з тими підприємствами, що постачають деталі, тобто кооперування. Кооперування – це тривалі взаємозв’язки між підприємствами, метою яких є виготовлення спільної кінцевої продукції.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Машинобудування України.
Тестове завдання перевіряє вміння комплексно оцінювати господарство певної території за картою та на основі знань про чинники розвитку й розміщення виробництва прогнозувати спеціалізацію окремих центрів на цій території.
Розгляньте карту й умовні знаки до неї. Зважте на високу концентрацію видобувної промисловості (вугільна, залізорудна) та пов’язаних з нею ТЕС, підприємств коксохімії та металургії.
Машинобудування орієнтуватиметься на наявність сировини – чорних металів (чавун, сталь, прокат), і численних споживачів промислового обладнання для видобування корисних копалин та їх переробки. Логічно, що це буде одне з підприємства важкого машинобудування.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Виробництво машин та устаткування. Суспільна та просторова організація господарства.
Тестове завдання оцінює знання територіальної структури машинобудівної галузі в Україні, шляхи її вдосконалення, оптимізації.
У завданні потрібно визначити шлях оптимізації сучасної структури машинобудування.
На заході країни неможливо пришвидшити розвиток важкого машинобудування, оскільки ця галузь орієнтується на сировину (чорні метали), які в цій частині України не виробляють. Якщо рівномірно розміщувати підприємства в усіх великих містах, то малі і середні міста почнуть втрачати трудові ресурси, населення і зникнуть з карти. Концентрація основних виробництв у столичній агломерації призведе до надмірного впливу на природне середовище.
Найоптимальнішим варіантом буде спрямування нових виробництв у малі і середні міста.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Тестове завдання оцінює знання про особливості розвитку сільського господарства світу, вміння аналізувати картосхему вирощування сільськогосподарських культур.
Виконання можна розпочати з аналізу сільськогосподарських культур, які записані у відповідях: всі рослини, крім бавовника, вирощують в Україні в помірному поясі.
На картограмі не позначено жодної країни, яка б повністю була розташована у помірному поясі. Отже, це рослина субтропіків і тропіків – бавовник, який найбільше вирощують Китай, Індія, Пакистан, Туреччина, Австралія, Бразилія, США та інші.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Азія. Америка. Загальна характеристика.
Тестове завдання оцінює знання про країни Азії та Америки, їх загальну характеристику.
У завданні наведено найбільш відомі країни, відомості про які формуються не протягом однієї теми, а впродовж всього навчання.
Якщо взяти варіант відповіді – аграрно-індустріальна структура економіки, то це підходить лише для економіки Індії, бо США – постіндустріальна, Китай та Бразилія – індустріально-аграрні.
Екстенсивний розвиток аграрного господарства в першу чергу не підходить до США.
Мала місткість внутрішнього ринку теж не може бути правильним варіантом, бо наведені країни мають велику кількість населення, а отже, споживають багато продукції.
А варіант великої площі та великої кількості населення підходить, бо серед переахованих є країни, найбільші за кількістю населення й одні з найбільших за площею.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Первинний сектор господарства. Сільське господарство.
Тестове завдання оцінює вміння аналізувати статистичні дані та знання основних рис розвитку та спеціалізації сільського господарства.
При виконанні цього завдання головним є правильне опрацювання даних в таблиці.
Не можна вважати правильним те, що обидві країни за часткою сільського господарства в структурі ВВП є аграрними, якщо у країні Х ця частка становить 10 % ВВП, а в країні Y – 3 %.
Також відкидаємо те, що на вироблену продукцію немає попиту на світових ринках, бо експорт є значний.
Вартість виробленої продукції в країні Х більша, а не менша, ніж у країні Y.
Правильним є те, що в країні Х сільське господарство є видом економічної діяльності міжнародної спеціалізації, оскільки сума загального обсягу експорту – 50 млрд дол., а обсяг сільськогосподарського експорту – 25 млрд дол. Таким чином, половину обсягу експорту цієї країни становить продукція сільського господарства.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Способи зображення Землі. Абсолютна й відносна висота місцевості, їхнє визначення за допомогою горизонталей .
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати відносну висоту місцевості. Відносна висота місцевості – це перевищення однієї точки над іншою, тобто різниця між двома абсолютними висотами. Щоб визначити відносну висоту, треба знати абсолютні висоти двох об’єктів – абсолютної висоти гори Тарасівки (визначена у попередньому завданні – 212 м) й урізу води в річці Смотрич. На річці Смотрич є позначка 123. Тож відносна висота становить 212 – 123 = 89 (м).
Правильна відповідь: 89.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Масштаб і його види.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати відстані та протяжність за допомогою масштабу.
Щоб визначити відстань чи протяжність на місцевості, треба довжину заданого відрізку помножити на масштаб. Масштаб топографічної карти – 1 : 25 000, в іменованому масштабі – в 1 см 25 000 см. Переведемо сантиметри в метри: в 1 см 250 метрів. У завданні зазначено, що довжина відрізку річки Смотрич, виміряна курвіметром, становить 15 см. Отже, помноживши 15 на 250, дістанемо довжину 3 750 м.
Правильна відповідь: 3750.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Земля на плані й карті. Поняття про азимут.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати азимут.
Азимут – це кут між напрямком на північ і напрямком на заданий предмет. Цей кут визначають за годинниковою стрілкою.
Дорогу до села Устя не прокладено точно в південному напрямку. Вона відхиляється в сторону зменшення кута на 9°. Азимут півдня – 180°, від якого потрібно відняти відхилення 9°: 180° – 9°= 171°.
Правильна відповідь: 171.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Топографічна карта й робота з нею. Топографічна карта та її елементи.
Завдання скеровано на перевірку знання основних елементів топографічної карти й уміння використовувати її.
Одним з елементів топографічної карти є прямокутна або кілометрова сітка. Це сітка квадратів, утворена горизонтальними й вертикальними лініями, проведеними через ціле число кілометрів (1 км – кілометрова, 2 км –двокілометрова). У завданні подано однокілометрову сітку. Горизонтальні лінії кілометрової сітки креслять паралельно екватору. Вертикальні лінії проводять від нульового меридіана. Цифрові позначення ліній кілометрової сітки містяться біля рамок карти. Для позначення квадрата, у якому розташований об’єкт, використовують двозначні числа, зазначені біля південної горизонтальної (над лінією) і східної вертикальної ліній. За цими числами можемо визначити квадрат, у якому лежить озеро Біле. Спочатку потрібно записати горизонтальне позначення цього квадрата – 84, а потім – вертикальне – 72. Отже, озеро Ясне позначено у квадраті 8472.
Правильна відповідь: 8472.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Атмосфера. Погода, її елементи, мінливість.
Завдання скеровано на оцінювання знання утворення циклону, його впливу на стан погоди й самопочуття людини.
В уривку художнього твору описано циклон, що сформовано з низьким тиском у центрі й висхідними потоками повітря. Тому циклон завжди супроводжуваний погіршенням погоди: потужною хмарністю, затяжними опадами, туманами. За такої погоди потрібно вибрати вологостійке взуття, узяти ліки для нормалізування тиску. Смог, який часто утворюється під час проходження циклону, відступить, тому можна прочинити вікно.
Правильна відповідь – 2 3 4.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Населення України та світу. Статево-віковий склад населення, аналіз статево-вікових пірамід.
Тестове завдання оцінює ваше вміння аналізувати статево-вікові піраміди.
Наведена піраміда має форму дзвона, тобто має вузьку основу – низька народжуваність, що властива для першого типу відтворення населення. Відбувається «старіння населення».
Особливо велика частка жіночого населення у віці старше 60 років. Якщо народжуваність низька, то з часом відчутна нестача трудових ресурсів (працездатного населення).
Інші варіанти відповідей розглядати недоцільно, бо ні один з них не можна прив'язати до цієї піраміди.
Правильна відповідь – 167.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальні суспільно-географічні закономірності світу. Глобальна економіка.
Завдання скеровано на перевірку розуміння понять інтеграція і глобальні ланцюги доданої вартості. Інтеграція – це процес взаємозближення й утворення взаємозв’язків між країнами, розподілу праці між ними. Глобальні ланцюги доданої вартості – це послідовність усіх виробничих стадій, виконуваних у різних країнах на різних підприємствах, що об’єднані в скоординовану мережу, у результаті яких виробляють додану вартість. Тобто потрібно вибрати ті варіанти відповідей, у яких ідеться про взаємозв’язок національних підприємств з іноземними компаніями. Це:
- виробництво металопрокату в Кривому Розі для машинобудівних заводів Бельгії;
- перемикачів у Переяславі для автомобілів у Словаччині;
- феронікелю в Побузькому для виготовлення деталей автомобілів у Таїланді.
В інших відповідях ідеться про експорт вже готової продукції.
Правильна відповідь: 2; 3; 5.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Національна економіка та світове господарство. Лісове господарство. Природокористування.
Тестове завдання оцінює знання способів природокористування та особливостей лісовиробничого процесу.
Виконуючи це завдання, слід чітко розуміти в чому полягає раціональне природокористування. Це такий спосіб використання природних ресурсів, який запобігає можливим шкідливим впливам на навколишнє середовище, розумно використовує ресурси, відновлює порушення в природі.
Перш за все, раціональним буде проєкт отримання газу з відходів лісозаготівлі та брикетування деревних відходів, виробництво пелет. Якщо розпочати виготовлення садових меблів, сувенірів, то це частково вирішить проблему зайнятості населення і переробку відходів, які теж можна використати для сувенірів.
Правильна відповідь – 256.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Національна економіка й світове господарство. Третинний сектор господарства. Фінансові послуги.
Завдання спрямовано на оцінювання знання найбільших фінансових центрів й особливостей розвитку фінансових послуг у світі.
У таблиці наведено десять найбільших фінансових центрів світу. З-поміж них не всі є столицями, яких у переліку лише три: Лондон, Сінгапур, Токіо. Це глобальні (світові) міста, де зосереджено потужний людський капітал, функціонують великі фондові біржі, транснаціональні банки тощо.
Правильна відповідь – 2 4 6.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Азія. Китай.
Тестове завдання оцінює знання про особливості розвитку і розміщення виробництв вторинної сфери Китаю – легкої промисловості.
У другій половині ХХ століття істотно змінилася просторова організація швейних підприємств – вони перемістилися з розвинених країн у країни, що розвиваються, зокрема в азійські країни з дешевою робочою силою та вигідним транспортним положенням: Індонезія, Камбоджа, Малайзія, Філіппіни.
Така ж картина і в Китаї, де швейна галузь 25 % усієї продукції експортує. Цьому сприяє значна пропозиція робочої сили та незначна залежність від імпортної сировини, оскільки Китай виробляє тканини зі своєї сировини. Вступ Китаю до СОТ у 2001 році сприяв розквіту багатьох нових галузей у виробництві текстилю і одягу. У самій країні товари легкої промисловості стали значно дешевшими.
Правильна відповідь – 347.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на