Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (13 варіант)
Блок: Історія України
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Київська держава.
Завдання скеровано на перевірку знання діяльності київських князів і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясувати, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділити маркери – ключові слова, словосполучення, речення тощо, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- проаналізувати їх, узагальнити й вибрати варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить виділеним маркерам.
Предмет ідентифікації в завданні – діяльність великого київського князя.
Маркери – «з того часу великий князь став повноцінним суб’єктом міжнародного права», « Давньоруській державі відкрито шлях до налагодження й розширення плідних зв’язків, заснованих на принципі рівноправності, з багатьма європейськими країнами» – указують на наслідки хрещення Русі князем Володимиром. Саме завдяки цьому акту він поставив Русь-Україну в рівень з іншими державами Європи, установив династичні зв’язки з Візантією, а згодом з іншими державами, започаткувавши політику «шлюбної дипломатії».
Правильна відповідь – А.
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава. Політичний устрій, соціально-економічний, культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави у ІХ–ХІV ст.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вмінь характеризувати відповідних період розвитку Галицько-Волинського князівства.
У 1199–1205 рр. відбувається утворення і становлення єдиної держави князем Романом Мстиславичем, він поширює свою владу на Київ і Київську землю.
Відповідь – А.
ТЕМА: Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава. Монгольська навала на південно-західні землі Русі. Напрямки походів монголів на південно-західні землі Русі.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з карти з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на карті зображені князівства Південно-Західної Русі та суміжні території. Легенда карти чітко вказує, що на карті відображено боротьбу князівств з кочівниками. Для ідентифікації кочівників слід звернути увагу на зазначені назви місць, біля яких відбулися важливі події. Зокрема, битва на р. Калка. Це вказує на те, що карта відображає перший похід монголів у Половецькі степи і на Русь у 1222–1223 рр.
Відповідь – Б.
Завдання скеровано на перевірку сформованості просторової компетентності.
Географічні назви Базавлук, Микитин Ріг, Чортомлик, Олешки пов’язані з місцями розміщення Запорозьких Січей: Базавлуцької (1593–1638 рр.), Микитинської (1639–1652 рр.), Чортомлицької (1652–1709 рр.), Олешківської (1711–1728 рр.).
Правильна відповідь – Г.
Завдання скеровано на перевірку знання постаті керівника Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст. і вміння розпізнавати пам’ятки культури.
Керівником Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст. був гетьман Богдан Хмельницький.
Гетьмана Б. Хмельницького зображено на фото Б. Ця кінна скульптура є частиною пам’ятника, який було встановлено 1888 р. в Києві (автор – скульптор М. Микешин).
Правильна відповідь – Б.
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння аналізувати письмові джерела.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо маркери – ключові слова і/або словосполучення, що дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо маркери, узагальнюємо й вибираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись що він не суперечить вибраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична постать, персоналія.
Маркерами в джерелі є фрагменти «…Договори наші… уклав я з Королем Шведським», «тепер ми вважати повинні Шведів за своїх приятелів, союзників, добродіїв і немовби од Бога посланих, щоб увільнити нас від рабства…», «Відомо ж бо, що колись були ми ті, що тепер московці: уряд, первинність і сама назва Русь од нас до них перейшли…» .
Ці маркери чітко вказують на гетьмана Івана Мазепу, який 1708 р. повстав проти московської влади. Але через поразку 1709 р. шведської армії під Полтавою це повстання зазнало поразки.
Правильна відповідь – Г.
Завдання скеровано на перевірку знань основних понять з історії України.
Зазначені в уривку із джерела ознаки – поселення, де тримають худобу, мають пасіки, розводять сади й городи, роблять запаси сіна, засівають поля різним хлібом, ловлять звіра, а в річках – рибу – чітко вказують на зимівники.
Також завдання містить підказку: слово поселення. Серед запропонованих варіантів відповідей поселеннями є лише зимівники.
Зимівник – тип поселення, зимове житло запорожця за межами Січі.
Правильна відповідь – А.
Завдання скеровано на перевірку сформованості вміння аналізувати джерела і знання основних дат з історії України.
У Програмі зовнішнього незалежного оцінювання з історії України передбачено знання дат заснування університетів на українських землях у складі Російської імперії: 1805 р. – Харківський, 1834 р. – Київський, 1865 р. – Малоросійський (Одеський).
Згідно з уривком із джерела університет мав «поширювати російську освіту й російську національність в споляченому краю Західної Росії...». Ідеться про терени, які були загарбані Російською імперією внаслідок поділів Речі Посполитої.
На цих теренах було засновано Київське генерал-губернаторство. Тобто в джерелі йдеться про Київський університет. Приводом до його заснування було придушення польського національно-визвольного повстання 1830–1831 рр.
Правильна відповідь – Б.
Завдання скеровано на перевірку знань постатей з історії України.
Зазначеним у завданні характеристикам відповідає Лук’ян Кобилиця, який двічі зорганізував повстання Буковини (1843–1844, 1848–1850 рр.) і був ув’язнений владою, а також під час виборів до віденського парламенту в роки «Весни народів» (1848–1849 рр.) був обраний депутатом (народним послом).
Правильна відповідь – Г.
Завдання скеровано на перевірку сформованості картографічної (просторової) компетентності.
На картосхемі позначено ключові економічні регіони українських земель наприкінці ХІХ – на початку XX ст. Треба визначити, який із зазначених регіонів спеціалізувався з товарного виробництва цукру.
Цифрою 1 позначено регіон видобутку нафти й озокериту.
Цифрою 2 позначено регіон, спеціалізацією якого було товарне виробництво цукру.
Цифрою 3 позначено регіон вугільно-металургійного виробництва.
Цифрою 4 позначено регіон товарного виробництва хліба й інфраструктура його експорту.
Правильна відповідь – Б.
Завдання скеровано на перевірку розуміння змісту національно-визвольної боротьби українського народу на західноукраїнських землях на початку XX ст.
Ключовими питаннями боротьби були, зокрема, такі:
- запровадження загального виборчого права,
- розбудова інфраструктури національного життя,
- відкриття українського університету у Львові.
Останнє питання було вкрай гострим, його супроводжували народні віча, студентські страйки, бійки між польськими й українськими студентами, убивства українських активістів тощо.
Зрештою влада пообіцяла відкрити університет 1914 р.
Правильна відповідь – Б.
Завдання скеровано на перевірку вміння здійснювати порівняльний аналіз.
Під час Першої світової війни значна частина західноукраїнських земель була двічі окупована російськими військами: 1914–1915 й 1916–1917 рр.
Відповідно двічі війська Австро-Угорщини примушували їх відступити із цих теренів. Кожна зі сторін намагалася приборкати спротив і домогтися лояльності місцевого населення.
Одним із таких заходів, який використовували обидві сторони, була депортація нелояльної частини населення в інші регіони імперії та його ізоляція в спеціальних таборах чи поселеннях.
Правильна відповідь – В.
Завдання скеровано на перевірку знання і вміння розпізнавати за портретними рисами історичних персоналій.
За портретними рисами на фото можна розпізнати:
А – Дмитра Донцова.
Б – Миколу Міхновського.
В – Євгена Петрушевича.
Г – Костя Левицького.
Із запропонованих постатей активно пропагував українізацію частин Російської армії Микола Міхновський.
Він ініціював три військових віча – 6 (19) березня, 9 (22) березня, 11 (24) березня, одне з яких сформувало Перший Український імені гетьмана Богдана Хмельницького полк. 16 (29) березня 1917 р. виник «Український військовий клуб імені гетьмана Павла Полуботка», який він очолив.
Було оголошено українізацію царської армії, а на I Всеукраїнському військовому з'їзді (травень 1917 р.) М. Міхновського ввели до складу Українського генерального військового комітету (УГВК).
У ніч із 3 на 4 липня 1917 р. полуботківці (п’ять тис. солдатів і офіцерів) підняли повстання, захопили міський штаб міліції, військову комендатуру, арсенал, окремі інтендантські склади, 3-й авіапарк, розгромили квартиру командувача Київського військового округу, висунувши Центральній Раді вимогу – відмовитися від II Універсалу й проголосити незалежність! Але виступ було безкровно придушено.
Правильна відповідь – Б.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки.
До згасання антирадянського селянського повстанського руху в УСРР на початку 1920-х рр. крім насильницьких дій влади призвів масовий голод 1921–1923 рр. у республіці, запровадження нової економічної політики (непу).
Правильна відповідь – Г.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати візуальні й письмові джерела.
Алгоритм виконання завдання такий:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо маркери – ключові слова і/або словосполучення, які дають змогу впізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо маркери, узагальнюємо й вибираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить вибраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – ідеологічні гасла.
Маркери в джерелі – усе для рідної держави, Україна – українцям, нація понад усе! – чітко вказують на ідеологічні гасла, якими послуговувалася ОУН в 1930-ті рр. Додатковою підказкою є символіка організації, що розміщена на плакаті й транспаранті.
Правильна відповідь – Б.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати історичні письмові джерела.
Визначення ключових слів-маркерів – підготовча робота до евакуації та сама евакуація в’язниць у західних областях України розпочалася з 22 червня, у перший же день уторгнення німців в СРСР у тюрмах було виконано вироки щодо 108 в’язнів – дають змогу дійти висновку, що в’язні, про яких ідеться в уривку із джерела (знищені у перші дні німецько-радянської війни), потрапляли до тюрем унаслідок проведення політики «радянізації» в 1939–1941 рр. у західних областях України.
Правильна відповідь – Г.
Завдання скеровано на перевірку знань історичних подій і вміння аналізувати історичні джерела.
Аналіз історичного джерела й визначення в ньому маркерів – ключових слів і/або словосполучень – повернуті землі, підірвати життєву базу ОУН й УПА, асимілювати окремі родини етнічних українців у суцільній масі польського населення – дає змогу вказати, що в джерелі йдеться про операцію «Вісла», що була здійснена 1947 р. польськими силовими відомствами з метою депортації українського населення з території Закерзоння (Лемківщина, Підляшшя, Холмщина, Посяння).
Правильна відповідь – Г.
Виконання завдання передбачає опрацювання такого специфічного історичного джерела як карикатура, демонстрацію уміння здобувати інформацію із джерела, застосовувати здобуті знання у зв’язку зі змістом джерела.
Історична цінність карикатур полягає в тому, що вони дають змогу дістати уявлення про думки й настрої людей у певний час. На карикатурах коротко подано або узагальнено суть проблеми. Однак треба пам’ятати, що карикатурист передбачає повну поінформованість про події, явища, людей, яких стосується карикатура. Тому опрацювання карикатури часто потребує володіння додатковими історичними знаннями.
Карикатурист є необ’єктивним і відверто не прагне подати різні погляди, бо висловлює лише свій (або замовника) погляд. За допомогою спеціальних художніх засобів він створює позитивне чи негативне враження, нерідко спираючись на певні стереотипи. Тому слід особливу увагу звертати на правила інтерпретації та аналізу карикатури. В загальному вигляді інтерпретація та аналіз передбачають відповіді на такі запитання:
- Які персонажі, предмети, речі тощо зображено на карикатурі?
- Якій події чи явищу присвячено карикатуру?
- Яке ставлення до персонажів (позитивне чи негативне) відображено на карикатурі?
- Яку оцінку, інтерпретацію персонажів (подій, явищ) подано на карикатурі?
- Які ідеї та політичні погляди сповідує автор? Як це можна визначити?
- Що відомо з інших джерел про події, пов’язані зі змістом карикатури?
- Чи спотворені реальні історичні події карикатурою?
Отже, карикатуру, відповідно до умови завдання, присвячено сфері радянської торгівлі, де поряд із дефіцитом виникали й зазначені ситуації (відсутність попиту на певний вид продукції). На це вказують персонажі карикатури (представники швейної фабрики, покупці, продавець).
Так, продавець звертається до виробників: «За продукцію своєї фабрики можете не хвилюватися. Її не бере ні міль, ні час, ні покупець», а нажахані покупці розбігаються.
Така ситуація виникала через директивне планування виробництва, розподілу й споживання товарів. Попит і пропозиція ринок не регулював.
Правильна відповідь – Б.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати історичні письмові джерела.
У завданні слід визначити, чому для суспільства періоду «перебудови» зазначені зміни були незвичними.
Це було зумовлено тим, що на той час при владі в СРСР перебувала комуністична партія, ідеологія якої суперечила її діям: багатомандатні округи з виборів до Рад, спільні з іноземними фірмами підприємства, самофінансування заводів та фабрик, радгоспів і колгоспів, зняття обмежень із підсобних господарств, розширення кооперативної діяльності, заохочення індивідуальної трудової діяльності в дрібному виробництві й торгівлі.
Комуністична ідеологія заперечувала багатопартійність, приватну власність.
Правильна відповідь – А.
Виконання завдання передбачає опрацювання такого специфічного історичного джерела як карикатура, демонстрацію уміння здобувати інформацію із джерела, застосовувати здобуті знання у зв’язку зі змістом джерела.
Історична цінність карикатур полягає в тому, що вони дають змогу дістати уявлення про думки й настрої людей у певний час. На карикатурах коротко подано або узагальнено суть проблеми. Однак треба пам’ятати, що карикатурист передбачає повну поінформованість про події, явища, людей, яких стосується карикатура. Тому опрацювання карикатури часто потребує володіння додатковими історичними знаннями.
Карикатурист є необ’єктивним і відверто не прагне подати різні погляди, бо висловлює лише свій (або замовника) погляд. За допомогою спеціальних художніх засобів він створює позитивне чи негативне враження, нерідко спираючись на певні стереотипи. Тому слід особливу увагу звертати на правила інтерпретації та аналізу карикатури. В загальному вигляді інтерпретація та аналіз передбачають відповіді на такі запитання:
- Які персонажі, предмети, речі тощо зображено на карикатурі?
- Якій події чи явищу присвячено карикатуру?
- Яке ставлення до персонажів (позитивне чи негативне) відображено на карикатурі?
- Яку оцінку, інтерпретацію персонажів (подій, явищ) подано на карикатурі?
- Які ідеї та політичні погляди сповідує автор? Як це можна визначити?
- Що відомо з інших джерел про події, пов’язані зі змістом карикатури?
- Чи спотворені реальні історичні події карикатурою?
Отже, карикатура, відповідно до умови завдання, присвячена подіям з анексії 2014 р. Криму. На це вказує вилучення двох букв з назви Україна, які разом з іншими утворюють назву Крим.
Анексія – це процес, коли одна країна всупереч міжнародному праву, силою приєднує частину території іншої країни до своєї.
Анексія Криму Росією відбулася 2014 р.
Мотиви – імперіалістичні, стратегічні, політичні (контроль над Чорним морем, розширення територій, розширення демографії).
Наслідки – міжнародний осуд, санкції проти Росії, посилення сепаратизму в сході України, репресії над проукраїнським населенням півострова, посилення військової присутності Росії в регіоні, повномасштабна війна між Росією та Україною.
Правильна відповідь – Г.
Завдання скеровано на перевірку сформованості хронологічної компетентності, знання дат основних подій з історії України.
Жванецька облога – 1653 р.
Зборівська битва – 1649 р.
Берестецька битва – 1651 р.
Жовтоводська битва – 1648 р.
Правильна відповідь: 1 – Д, 2 – Б, 3 – В, 4 – А.
Завдання скеровано на перевірку сформованості знань про розвиток українського національного руху, зокрема про знакові друковані видання.
«Енеїда» – перший у новій українській літературі твір, надрукований у Санкт-Петербурзі 1798 р.
«Історія Русів» – одна з визначних пам’яток української історичної та суспільно-політичної думки другої половини XVIII – початку XIX ст., у якій обстоювано ідею автономного державного розвитку України.
«Основа» – перший український суспільно-політичний і літературно-мистецький журнал, що видавала українська громада 1861–1862 рр. у Петербурзі.
«Громада» – український громадсько-політичний і науково-літературний збірник, що видавав у Женеві Михайло Драгоманов у період 1878–1879 рр. та 1882 р.
Правильна відповідь: 1 – Г, 2 – В, 3 – А, 4 – Б.
Завдання скеровано на перевірку знань про персоналії історії України.
К. Левицький – співзасновник Української національно-демократичної партії, голова Державного секретаріату ЗУНР.
Д. Донцов – голова Союзу визволення України, теоретик й ідеолог українського націоналізму.
Є. Коновалець – учасник боїв за гору Маківка, командир Галицько-Буковинського куреня січових стрільців.
А. Жук – член Головної української ради, Загальної української ради, дипломат Української Держави, УНР.
Правильна відповідь: 1 – А, 2 – Д, 3 – Б, 4 – В.
Завдання скеровано на перевірку сформованості вмінь установлювати відповідність між подіями й періодами, аналізувати письмові історичні джерела.
Розв’язання завдання передбачає два етапи. На першому – визначення періоду, який описано в джерелі. На другому – встановлення відповідності.
Перший уривок джерела відповідає періоду «Творення нової України (початок XXI ст. – сьогодення)». На це вказують такі маркери: успішний розвиток України… потребують тісної взаємодії держави й національного бізнесу», «Потрібно більшу… виробляти всередині країни...
Другий уривок джерела відповідає періоду «Відновлення незалежності України (1985–1991 рр.)». На це вказують такі маркери: прискорення, перебудова.
Третій уривок джерела відповідає періоду «Україна в перші повоєнні роки (1945 – початок 1950-х рр.)». На це вказують такі маркери: картки із централізованим забезпеченням населення… продуктів, голодує.
Четвертий уривок джерела відповідає періоду «Україна в умовах десталінізації (1953–1964 рр.)». На це вказують такі маркери: Основна частина підприємств місцевого значення перейшла з підпорядкування союзних міністерств у підпорядкування обласних рад депутатів.
Правильна відповідь: 1 – Д, 2 – Г, 3 – А, 4 – Б.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати хронологічну послідовність подій.
П. Скоропадський був гетьманом Української Держави у квітні-грудні 1918 р.
М. Грушевський очолював Українську Центральну Раду в березні 1917 – квітні 1918 рр.
С. Петлюра був Головним отаманом військ Української Народної Республіки (УНР) із листопада 1918 р. та другим Головою Директорії УНР (травень 1919 р. – 10 листопад 1920 р.).
А. Волошин – Президент Карпатської України з 15 березня 1939 р.
Правильна відповідь: Б, А, В, Г.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати послідовність подій на основі аналізу візуальних джерел.
У завданні треба проаналізувати плакати, на яких відображено події часів німецько-радянської війни на території України.
На першому плакаті відображено події 1939 р., агресію СРСР проти Польщі. На це вказує пропагандистське гасло: «Надати руку допомоги братнім народам Західної України та Західної Білорусії – наш священний обов’язок!».
На другому плакаті відображено події 1943 р. – вигнання нацистських окупантів із Харкова. На це вказують гасла: «ХАРКІВ РАДЯНСЬКИЙ! ХАРКІВ НАШ – УКРАЇНСЬКИЙ! ОБНІМІТЬСЯ БРАТИ УКРАЇНЦІ В ДЕНЬ ВЕЛИКОГО СВЯТА».
На третьому плакаті відображено події 1944 р. На це вказує пропагандистське гасло: «УКРАЇНА ВІЛЬНА!» і зображення меж УРСР.
На третьому плакаті відображено події 1941 р. На це вказує пропагандистське гасло: «НЕЩАДНО РОЗІБ’ЄМО ТА ЗНИЩИМО ВОРОГА!» і розірваний Гітлером «ДОГОВІР про ненапад між СРСР та Німеччиною».
Правильна відповідь: А, Г, Б, В.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати послідовність історичних подій.
Вступ України до Світової організації торгівлі (СОТ) – 2008 р.
Початок Євромайдану – грудень 2013 р.
Підписання Україною Угоди про асоціацію з Європейським Союзом (ЄС) відбулося у два етапи:
1) 21 березня 2014 року у Брюсселі лідери України та ЄС підписали політичну частину Угоди,
2) 27 червня 2014 року в ході засідання Ради ЄС Президентом України й керівництвом Європейського Союзу і главами держав та урядів 28 держав – членів ЄС було підписано економічну частину Угоди.
В Укладення Мінських домовленостей (Мінські угоди) – усталений узагальнювальний термін на позначення трьох спільних документів сторін – учасників урегулювання ситуації на Донбасі в Нормандському форматі:
- Мінський протокол («Перша Мінська угода») укладений 5 вересня 2014 р.,
- Меморандум про виконання положень Протоколу від 19 вересня 2014 р.,
- Комплекс заходів щодо виконання Мінського протоколу (Друга Мінська угода) – лютий 2015 р.
Правильна відповідь: Б, А, Г, В.
ТЕМА: Стародавня історія України.
Завдання скеровано на оцінювання знання назв, використовуваних у працях візантійських і готських істориків щодо племінних об’єднань давніх слов’ян.
Історики використовували такі назви: венеди, анти, склавини.
Найповніше ранньослов’янську історію викладено у творах візантійського хроніста Йордана «Про походження і діяння гетів», або «Гетика» (551) і Прокопія Кесарійського «Історія війн» (550–554). «Гетика» містить важливу інформацію про розпад єдиної венедської ранньослов’янської спільноти, якій відповідала зарубинецька культура. Йордан сповіщає, що в VI ст. вже існувало три гілки слов’ян: венеди (басейн Вісли), анти (Подніпров’я) і склавини (Подунав’я). Появу на півдні Європи антів і склавинів зафіксовано також іншими істориками цієї доби, хоча більшість із них вказує на збереження певної мовної та етнічної єдності цих груп.
Прокопій Кесарійський описує життя ранніх слов’ян так: «Племена ці, склавинів й антів, не управляються однією людиною, але здавна живуть у народовладді, і тому в них вигідні й невигідні справи завжди ведуться спільно... Вступаючи в битву, більшість йде на ворогів пішими, маючи невеликі щити й списи в руках. Панцира ж ніколи на себе не одягають; деякі не мають (на собі) ні хітона, ні (грубого) плаща, тільки штани... Є в тих і тих єдина мова, повністю варварська. Та й зовнішністю вони один від одного нічим не відрізняються. Усі вони високі й дуже сильні, тілом же та волоссям не дуже світлі й не руді, зовсім не схиляються і до чорноти, але всі вони трохи червонуваті... Та й ім’я за старих часів у склавинів й антів було одне».
Правильна відповідь – 1 4 7.
Завдання скеровано на перевірку знання діяльності українських історичних постатей, зокрема, діячів культури.
Іван Котляревський є автором «Енеїди», «Наталки Полтавки», «Москаля-чарівника».
Правильна відповідь: 1, 5, 7.
Завдання скеровано на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти й історичні факти на карті), уміння здобувати інформацію з карти й застосовувати здобуті знання у зв’язку з її змістом.
У завданні треба визначити результатом подій Другої світової війни, відображених на картосхемі.
На поданій карті відповідно до її легенди відображено події 1943 р. – від битви на Курській дузі до битви за Дніпро.
Із зазначених подій 1943 р. відбулися такі події:
- утворення Червоною армією плацдармів на правому березі Дніпра;
- вигнання німецьких окупантів із Донбасу;
- поява в лавах Червоної армії піхотних підрозділів, укомплектованих «чорносвитниками».
Правильна відповідь: 1, 2, 7.