Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (5 варіант)
Блок: Хімія
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Основні хімічні поняття. Речовина. Хімічна формула.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати якісний (елементний) і кількісний склад речовини за її хімічною формулою.
Хімічна формула – запис, що показує, якісний (визначають за хімічними символами) і кількісний (визначають за правими підрядковими індексами) склад речовини.
За наведеною в умові завдання формулою можна визначити кількість видів атомів (хімічних елементів) у кожній речовині:
А три хімічні елементи \(\mathrm{C,\ H,\ O}\)
Б три хімічні елементи \(\mathrm{C,\ H,\ N}\)
В чотири хімічні елементи \(\mathrm{C,\ H,\ N,\ O}\)
Г три хімічні елементи \(\mathrm{C,\ H,\ O}\)
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Структура періодичної системи хімічних елементів.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати структуру періодичної системи хімічних елементів.
А наприкінці кожного періоду розташовані неметалічні елементи – галогени й інертні
Б кожен період починається лужним елементом
В головні підгрупи містять як металічні, так і неметалічні елементи
Г побічні підгрупи містять лише металічні елементи
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Будова атома. Електронні орбіталі. Форма електронних хмар.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнати електронні хмари за формою.
У молекулі гідроген броміду хімічний зв’язок утворюється внаслідок усуспільнення пари електронів атомами Гідрогену й Брому. В утворенні хімічного зв’язку беруть участь неспарені електрони зовнішніх енергетичних рівнів:
\begin{gather*} \mathrm{H}\ \ 1s^1\\[7pt] \mathrm{Br}\ \ 1s^22s^22p^63s^23p^63d^{10}4s^24p^5 \end{gather*}У молекулі хімічний зв’язок між атомами утворюється внаслідок перекривання \(1s\)-електронної хмари атома Гідрогену та \(4p\)-електронної хмари атома Брому
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічний зв’язок.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати тип хімічного зв’язку в речовинах.
Протонне число \(19\) має Калій, \(35\) – Бром. Калій – типовий металічний, а Бром – типовий неметалічний елемент.
Тобто йдеться про калій бромід – речовину з йонним типом хімічного зв’язку, який утворюється внаслідок переходу електрона зовнішнього енергетичного рівня атома Калію до атома Брому (рис. 1).
Рис. 1. Утворення йонного зв’язку в калій броміді
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Суміші.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати суміші, розпізнавати суспензії.
Суспензії є різновидом неоднорідних сумішей. Це зависі твердих частинок у рідкому середовищі.
Крейда, головним складником якої є кальцій карбонат, не розчиняється у воді. Унаслідок змішування крейди з водою утвориться каламутна завись частинок крейди у воді – суспензія, яка згодом під дією сили земного тяжіння розшарується: шар води над осадом крейди.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічні речовини. Амоніак.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей амоніаку.
Амоніак виявляє осно́вні властивості через наявність в атома Нітрогену неподіленої електронної пари. Під час взаємодії амоніаку з водою утворюються катіони амонію й гідроксид-аніони. Гідроксид-аніони у водному розчині амоніаку зумовлюють набуття фенолфталеїном малинового забарвлення: $$ \mathrm{\ddot{N}H_3+HOH\rightarrow [H:NH_3]^++OH^-}. $$
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні хімічні поняття. Фізичні явища і хімічні реакції.
Завдання скеровано на перевірку вміння розрізняти фізичні явища і хімічні реакції.
Суттєвою ознакою хімічного явища є перетворення речовин.
Під час випаровування води й плавлення льоду та сама речовина змінює свій агрегатний стан. Подрібнення крейди також не приводить до утворення нових речовин.
Унаслідок згоряння деревини, головним складником якої є целюлоза, утворюються карбон(IV) оксид і вода. Тобто відбувається хімічна реакція.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Ступінь окиснення.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати ступені окиснення хімічних елементів за формулами речовин, окисники й відновники у хімічних реакціях.
Ступінь окиснення – це умовний цілочисловий заряд на атомі в молекулярній частинці, якого би він набув, якщо відокремити зв’язані з ним електронегативніші атоми разом із парами електронів, що належать зв’язкам. Це ціле число – додатне, від’ємне або нуль.
Алгебрична сума ступенів окиснення всіх атомів у нейтральній молекулі дорівнює нулю, а в йоні – величині його заряду.
Ступені окиснення атомів Гідрогену й Оксигену у складних речовинах зазвичай становлять +1 і –2 відповідно.
Під час окиснення окисник приймає електрони й відновлюється, а відновник віддає електрони й окиснюється. \begin{gather*} \mathrm{\overset{+1}{Na}_2\overset{+4}{S}\overset{-2}{O_3}}\rightarrow\mathrm{\overset{+1}{Na}_2\overset{+6}{S}\overset{-2}{O}_4+\overset{+1}{Na}_2\overset{-2}{S}}\\[7pt] \mathrm{\overset{+4}{S}}-2\overline{e}\rightarrow \mathrm{\overset{+6}{S}}\ \text{відновник, окиснюється}\\[7pt] \mathrm{\overset{+4}{S}}+6\overline{e}\rightarrow \mathrm{\overset{-2}{S}}\ \text{окисник, відновлюється} \end{gather*}
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічна рівновага та умови її зміщення.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати зміщення хімічної рівноваги під впливом різних чинників.
Ця реакція ендотермічна, відбувається без зміни об’єму. Тому з-поміж наведених варіантів зміщенню рівноваги в бік утворення карбон(IV) оксиду сприятиме зниження концентрації водню.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Реакції солей у розчинах із металами.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати результати перебігу реакцій між металом і сіллю в її водному розчині.
Скориставшись довідковою таблицею «Ряд активності металів» (рис. 1), можна визначити, що свинець не витіснятиме із солі залізо, залізо – алюміній, мідь – цинк (рис. 1).
Рис. 1. Ряд активності металів
Цинк як активніший метал витісняє cвинець із солі Плюмбуму(ІІ): $$ \mathrm{Zn+Pb^{2+}=Zn^{2+}+Pb\downarrow .} $$
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Йонно-молекулярне рівняння. Реакції обміну між електролітами в розчині.
Завдання скеровано на перевірку вміння застосовувати знання про умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині.
Реакції обміну між електролітами в розчинах відбуваються за участю йонів. Умови необоротності перебігу реакцій обміну між електролітами в розчині наведено на схемі (рис. 1).
Рис. 1. Умови необоротності реакцій між електролітами у водних розчинах
У водному розчині не реагують барій сульфат і хлоридна кислота – летка хлоридна кислота не витісняє сильну нелетку сульфатну кислоту з її солі – нерозчинного барій сульфату (рис. 2).
Рис. 2. Витискувальний ряд кислот
У решті поданих варіантів відповіді внаслідок перебігу реакцій між речовинами в розчинах утворюються осади силікатної кислоти (А), ферум(ІІ) гідроксиду (В), барій карбонату (Г).
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди. Класифікація оксидів.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати кислотні оксиди.
Класифікацію оксидів за їхнім складом та хімічними властивостями наведено на рисунку 1.
Рис. 1. Класифікація оксидів
Кислотними оксидами є більшість оксидів неметалічних елементів \((\mathrm{CO_2,\ SO_3,\ P_2O_5}\ \text{тощо})\).
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Неметалічні елементи. Кислотні оксиди. Кислоти. Кислотні опади.
Завдання скеровано на перевірку знання причин і наслідків кислотних опадів.
Унаслідок згоряння палива в повітря потрапляють кислотні оксиди – сульфур(ІV) оксид, вуглекислий газ, нітроген(ІV) оксид. Вони реагують з атмосферною вологою. Це призводить до утворення кислотних опадів. Кислотні опади руйнують, зокрема, мармур, головний складник якого –кальцій карбонат.
Серед наведених варіантів відповіді умову завдання задовольняє сульфур(ІV) оксид:
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук.
Завдання скеровано на перевірку вміння встановлювати генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук.
$$ \mathrm{Ba(OH)_2+X=BaCO_3\downarrow +\ \text{луг.}} $$Луг барій гідроксид реагує із сіллю Барію в розчині з утворенням нерозчинного барій карбонату й лугу.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні. Алкани. Арени.
Завдання скеровано на перевірку знання типів хімічних реакцій за участі алканів й аренів.
Як алкани, так і арени вступають у реакції заміщення. Атоми Гідрогену у їхніх молекулах можуть бути заміщені, наприклад, на атоми галогенів.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Алкени. Типи хімічних реакцій в органічній хімії.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей алкенів і вміння класифікувати хімічні реакції за їхньої участі.
Пропен є ненасиченим вуглеводнем, тому вступає в реакції приєднання, зокрема з бромом:
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Алкени. Алкіни. Арени. Бензен.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей алкенів, алкінів, бензену.
Калій перманганатом у водному розчині окиснюються циклогексен – алкен циклічної будови, бут-2-ин – алкін, бут-2-ен – алкен.
Реакції бензену зумовлені наявністю π-електронної системи, що стабілізує ядро. Через це бензен стійкий проти дії окисників, він не знебарвлює водний розчин калій перманганату.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Естери. Жири.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей жирів.
Жири – естери триатомного спирту гліцеролу й вищих карбонових кислот. Гідролізом жирів добувають гліцерол:
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Естери.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті реакції естерифікації і гідролізу естеру, уміння аналізувати склад і будову речовини за її хімічною формулою.
Речовина, структурну формулу якої наведено в умові завдання, належить до естерів і є продуктом реакції між спиртом і карбоновою кислотою. Загальну формулу естерів наведено на рисунку 1.
Рис. 1. Загальна формула естерів
Рис. 2. Структурні формули бензоатної кислоти (а), пропан‑1‑олу (в) й естеру, утвореного ними (б)
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Естери. Жири.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічного складу й властивостей естерів і жирів.
Жири – естери триатомного спирту гліцеролу й вищих карбонових кислот. Саме ці речовини утворюються внаслідок кислотного гідролізу жирів.
Олії містять залишки ненасичених карбонових кислот. Унаслідок гідрування олій ці залишки стають насиченими, а жир – твердим. У такий спосіб у промисловості добувають маргарин.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Нітрогеновмісні органічні сполуки. Аміни. Анілін.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей аніліну.
Анілін – ароматичний амін. Він реагує з бромною водою і нітратною кислотою:
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Високомолекулярні органічні сполуки.
Завдання скеровано на перевірку суті реакції полімеризації.
Здатність молекул до полімеризації зумовлена подвійними або потрійними зв’язками в їхніх молекулах. Під час полімеризації кратні зв’язки розриваються і переходять в ординарні. Сполучення мономерів у полімери відбувається за місцем розриву подвійних чи потрійних зв’язків.
До полімеризації здатні алкени, загальна формула яких \(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n}.\)
Алкани \(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n+2}\), насичені карбонові кислоти \(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n+1}\mathrm{COOH}\) і феноли \(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n-7}\mathrm{OH}\) до полімеризації не здатні.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Класифікація хімічних реакцій.
Завдання скеровано на перевірку знання властивостей органічних і неорганічних речовин, уміння аналізувати рівняння реакцій за їхньої участі.
1 продуктами горіння амоніаку в кисні є азот і вода (Д): $$ \mathrm{4NH_3+3O_2=2N_2+6H_2O} $$
2 унаслідок термічного розкладання метану утворюються ацетилен і водень (Г): $$ \mathrm{2CH_4\xrightarrow{\text{нагрівання}}C_2H_2+3H_2} $$
3 продукти термічного розкладання амоній карбонату – амоніак, карбон(IV)оксид і вода (А):
Відповідь: 1Д, 2Г, 3А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Теоретичні основи органічної хімії. Вуглеводні. Оксигеновмісні органічні сполуки.
Завдання скеровано на перевірку знання типів хімічних реакцій за участю органічних сполук.
Для виконання завдання необхідно правильно визначити тип хімічної реакції.
Проаналізуємо схеми перетворення і визначимо тип хімічної реакції:
1 схема: з етену добути бромоетан (із ненасиченого вуглеводню добути моногалогенонасичений вуглеводень) – реакція приєднання, тому 1Г;
2 схема: з бромоетану добути етанол (із моногалогенонасиченого вуглеводню добути спирт) – реакція заміщення, тому 2Д;
3 схема: з етанолу добути етен (зі спирту добути алкен) – реакція відщеплення, тому 3Б.
Відповідь: 1Г, 2Д, 3Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати кількість речовини за її масою.
Дано:
\(M(\mathrm{H_2SO_4})=98\ \text{г/моль}\)
\(m(\mathrm{H_2SO_4})=49\ \text{г}\)
Знайти:
\(n(\mathrm{H_2SO_4})\ -\ ?\)
Відповідь: 2.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння визначати кількісний склад газової суміші за її масою й об’ємом.
Дано:
\(m(\mathrm{He})+m(\mathrm{O_2})=24\ \text{г}\)
\(V(\mathrm{H_2})+V(\mathrm{O_2})=56\ \text{л}\)
\(M(\mathrm{He})=4\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{O_2})=32\ \text{г/моль}\)
\(V_m(\mathrm{He})=V_m(\mathrm{O_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
Знайти:
\(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\varphi}(\mathrm{O_2})\ -\ ?\)
Відповідь: 20.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Виведення молекулярної формули речовини за об’ємом газуватого продукту реакції за її участі.
Завдання скеровано на перевірку вміння виводити молекулярну формулу речовини за об’ємом газуватого продукту реакції за її участі.
Дано:
\(m(\mathrm{C}_n\mathrm{H}_{2n+1}\mathrm{OH})=92\ \text{г}\)
\(V(\mathrm{H_2})=22,4\ \text{л}\)
\(V_m(\mathrm{H_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
\(D_{\mathrm{H_2}}(\mathrm{C}_x\mathrm{H}_y\mathrm{O}_z)=50\)
\(M(\mathrm{H})=1\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{C})=12\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{O})=16\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\((2n+2)\ -\ ?\)
Відповідь: 6.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення за хімічним рівнянням об’єму газуватого реагенту за відомим об’ємом іншого газуватого реагенту.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати за хімічним рівнянням об’єм газуватого реагенту за відомим об’ємом іншого газуватого реагенту.
Дано:
\(V(\mathrm{CH_3OH})=2\ \text{л}\)
Знайти:
\(V(\mathrm{O_2})\ -\ ?\)
Відповідь: 3.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(V(\mathrm{C_2H_6})+V(\mathrm{CH_3NH_2})=5,6\ \text{л}\)
\(m(\mathrm{CaCO_3})=35\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{CaCO_3})=100\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(\style{font-style:normal;font-weight:bold;font-size:1.1em}{\varphi}(\mathrm{C_2H_6})\ -\ ?\)
Відповідь: 40.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Обчислення об’єму газуватого реагенту за відомим об’ємом іншого газуватого реагенту.
Завдання скеровано на перевірку вміння обчислювати масу реагенту за відомою масою і відносним виходом продукту реакції.
Дано:
\(V(\mathrm{C_3H_8})=6\ \text{л}\)
Знайти:
\(V(\mathrm{O_2})\ -\ ?\)
Відповідь: 27.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на