Розділ: Мультитести
Тест: Національний мультитест 2024 (демоваріант)
Блок: Хімія
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Метали й неметали. Загальні відомості про неметалічні елементи й неметали. Загальні відомості про металічні елементи й метали.
Завдання скеровано на перевірку вміння виявляти причиново-наслідкові зв’язки між хімічною активністю простих речовин і поширеністю їх як форми існування хімічного елемента в природі.
Прості речовини – це речовини, які складаються з атомів одного хімічного елемента. Прості речовини Натрію, Фосфору, Флуору мають порівняно високу реакційну здатність.
Фтор – найактивніший із неметалів, реагує з більшістю простих і складних речовин.
Натрій – представник лужних металів, які вирізняються високою хімічною активністю – реагують із водою, киснем тощо.
Хімічний елемент Фосфор утворює кілька простих речовин. Білий фосфор здатний до самозаймання, червоний менш активний, але також реагує з багатьма речовинами. Тому в природі Фосфор поширений у формі складних речовин.
У природі Фосфор є складником різних сполук, як-от апатити, фосфорити, фосфоліпіди тощо.
Молекула азоту – простої речовини Нітрогену – дуже стійка, тому реакційна здатність азоту низька. Саме тому Нітроген поширений у природі у формі простої речовини – азоту \((\sim 78\ \text{% повітря}),\) також міститься в складних речовинах.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Будова атома й періодична система хімічних елементів. Нукліди.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати будову атомів хімічних елементів.
Нуклід – це різновид атомів або йонів з однаковим масовим числом (кількість нуклонів) та атомним номером (кількість протонів).
Нуклідним символом називають символ нукліда елемента, біля якого зазначено атомний номер як лівий підрядковий, а масове число – як лівий надрядковий індекс.
Нуклони – це протони й нейтрони. Нейтронне число \(N\) (кількість нейтронів у ядрі) дорівнює різниці між масовим \(Z\) і протонним \(A\) числами: $$ N=A-Z. $$
Умову завдання задовольняє варіант відповіді В.
Нуклідний символ | \(A\) | \(Z\) | \(N=A-Z\) | |
A | \(^{21}\mathrm{Ne}\) | \(21\) | \(10\) | \(11\) |
Б | \(^{22}\mathrm{Ne}\) | \(22\) | \(10\) | \(12\) |
B | \(^{12}\mathrm{C}\) | \(12\) | \(6\) | \(6\) |
Г | \(^{13}\mathrm{C}\) | \(13\) | \(6\) | \(7\) |
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Будова атома й періодична система хімічних елементів. Групи й підгрупи хімічних елементів.
Завдання скеровано на перевірку вміння характеризувати хімічні елементи за їхнім місцем у періодичній системі.
А наведено символи хімічних елементів, що належать до різних груп:
Б поміж цих елементів немає галогенів \((\mathrm{F, Cl, Br, I, At}).\)
В поміж цих елементів є металічний – \(\mathrm{Sn}\) (проста речовина – олово), напівметалічний \(\mathrm{Sb}\) (проста речовина – напівметал стибій), неметалічні – \(\mathrm{Si}\) та \(\mathrm{S}\) (прості речовини силіцій і сірка відповідно).
Г валентності елементів у вищих оксидах \(\mathrm{SnO_2;\ SiO_2}\) однакові лише в Силіцію і Стануму – \(\mathrm{IV.}\) Валентність Стибію у вищому оксиді \(\mathrm{Sb_2O_5\ –\ V,}\) а Сульфуру у вищому оксиді \(\mathrm{SO_3\ –\ VI}.\)
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Речовина. Кристалічні ґратки.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати фізичні властивості речовини й визначати за ним тип кристалічних ґраток у ній.
Кристалічні ґратки – модель, за допомогою якої описують внутрішню будову кристалів. Точки кристалічних ґраток, у яких розташовані частинки, називають вузлами кристалічних ґраток. Природа частинок у вузлах кристалічних ґраток та сили взаємодії між частинками визначають тип ґраток: атомні, молекулярні, йонні.
Фенол – речовина молекулярної будови. Унаслідок слабких зв’язків між молекулами фенолу він має порівняно невисоку температуру плавлення і характерний запах, бо молекули фенолу дифундують у повітря внаслідок руйнування міжмолекулярних зв’язків.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Речовина. Суміші речовин. Види сумішей.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати текстову й графічну інформацію, розрізняти чисті речовини, неоднорідні суміші, розчини – істині й колоїдні.
За результатами аналізу рисунка й наведених варіантів відповіді можна дійти висновку, що зображено випарювання водного розчину калій хлориду. Унаслідок нагрівання такого розчину у фарфоровій чашці за допомогою спиртового пальника вода випаровується, а калій хлорид кристалізується.
Водний розчин калій хлориду є істинним, оскільки це стійка рівноважна система частинок двох речовин – води і калій хлориду. Розміри молекул води, катіонів Калію і хлорид-аніонів не перевищують \(10^{-7}\ \text{см.}\)
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Речовина. Реакції йонного обміну.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті електролітичної дисоціації та умов необоротності реакцій йонного обміну між електролітами у водних розчинах, уміння прогнозувати перебіг цих реакцій за допомогою таблиці «Poзчинність ocнов, амфотерних гідроксидів, кислот і солей у воді за \(20–25\ ^\circ\text{C}».\)
Умову завдання задовольняє пара йонів \(\mathrm{Ag^+}\) і \(\mathrm{Cl^-.}\) Адже вони взаємодіють у розчині з утворенням нерозчинної солі, формула якої \(\mathrm{AgCl}:\)
Тому кількості цих йонів, а відповідно й кількості речовин цих йонів, зменшаться, бо йони з розчину перейдуть до складу нерозчинної солі.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Хімічна реакція. Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів і продуктів.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічної реакції, на якій ґрунтується добування кисню з гідроген пероксиду, і вміння класифікувати хімічні реакції за кількістю і складом реактантів і продуктів.
Рівняння реакції добування кисню з гідроген пероксиду таке:
$$ \mathrm{2H_2O_2=2H_2O+O_2\uparrow}. $$Складна речовина гідроген пероксид \(\mathrm{H_2O_2}\) розкладається на складну речовину воду \(\mathrm{H_2O}\) й просту речовину кисень \(\mathrm{O_2}.\) це реакція розкладу.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Хімічна реакція. Окисно-відновні реакції.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті відновлення як приєднання електронів до атомів чи йонів.
Катіони – позитивно заряджені йони. Відновлення відбувається внаслідок приєднання електронів, унаслідок цього ступінь окиснення хімічного елемента зменшується.
Цю умову задовольняє варіант відповіді A – приєднання електрона до катіона Купруму (2+), який унаслідок цього перетворюється на катіон Купруму (+).
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Хімічна реакція. Швидкість хімічних реакцій. Хімічна рівновага.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати рівняння оборотних реакцій і застосовувати принцип Ле Шательє для прогнозування напрямку зміщення хімічної рівноваги.
Система, що перебуває в стані стійкої хімічної рівноваги, під зовнішнім впливом прагне повернутися до стану рівноваги, компенсувавши його дію.
Проаналізувавши наведене в умові завдання рівняння реакції можна дійти висновку, що перебіг прямої реакції – синтезу сульфур(VI) оксиду – відбувається з виділенням теплової енергії.
Тобто підвищення температури (В) має бути скомпенсоване зміщенням хімічної рівноваги вліво, адже розкладання сульфур(VI) оксиду – ендотермічний процес, під час якого теплота поглинається.
Щодо інших варіантів відповіді: з огляду на мольні (а отже й об’ємні) відношення газів збільшення концентрації сульфур(VI) оксиду (А) і зменшення концентрації кисню (Б) зміщуватиме хімічну рівновагу ліворуч.
Тиск сульфур(IV) оксиду й кисню сумарною кількістю речовини \(3\ \text{моль}\) вищий за тиск сульфур(VI) оксиду, кількість речовини якого за рівнянням реакції становить \(2\ \text{моль}.\) Тому підвищення тиску приведе до зміщення хімічної рівноваги праворуч.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Метали й неметали. Загальні відомості про металічні елементи та метали.
Завдання скеровано на перевірку знання відмінностей у взаємодії сульфатної кислоти різної концентрації з металами й уміння прогнозувати продукти реакцій залежно від активності металу й концентрації кислоти.
У завданні йдеться про дуже розведений водний розчин сульфатної кислоти й метал середньої активності – залізо. Продуктами цієї реакції є сіль – ферум(ІІ) сульфат і водень:
\begin{gather*} \mathrm{Fe+H_2SO_4=FeSO_4+H_2\uparrow .} \end{gather*}Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Метали й неметали. Загальні відомості про неметалічні елементи й неметали.
Завдання скеровано на перевірку знання фізичних і хімічних властивостей амоніаку й гідроген хлориду.
Гідроген хлорид й амоніак добре розчиняються у воді, тому додавання навіть незначної її кількості зумовить зменшення кількості цих газів у колбах і приведе до зниження тиску в них.
Середовище водного розчину амоніаку лужне, тому фенолфталеїн набуде в ньому малинового забарвлення.
Середовище водного розчину гідроген хлориду кисле, тому фенолфталеїн у ньому залишиться безбарвним.
Тож правильним із-поміж наведених є лише перше твердження.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Оксиди.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей оксидів лужноземельних хімічних елементів і вміння вирізняти їх поміж інших оксидів.
Умову завдання задовольняє кальцій оксид, формула якого \(\mathrm{CaO}.\) Кальцій оксид реагує з водою з утворенням кальцій гідроксиду, а з бромідною кислотою – з утворенням солі й води:
\begin{gather*} \mathrm{CaO+H_2O=Ca(OH)_2};\\[7pt] \mathrm{CaO+HBr=CaBr_2}. \end{gather*}Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Неорганічна хімія. Основні класи неорганічних сполук. Амфотерні сполуки.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті амфотерності.
Амфотерністю називають здатність деяких хімічних сполук залежно від умов виявляти або осно́вні, або кислотні властивості. З кислотами алюміній гідроксид \(\mathrm{Al(OH)_3}\) реагує як основа, із лугами – як кислота, тобто виявляє амфотерні властивості:
\begin{gather*} \mathrm{Al(OH)_3+3HCl=AlCl_3+3H_2O};\\[7pt] \mathrm{Al(OH)_3+KOH=K[Al(OH)_4]}. \end{gather*}Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Хімічна реакція. Гідроліз солей.
Завдання скеровано на перевірку вміння прогнозувати реакцію середовища водного розчину солі з огляду на її здатність до гідролізу.
Натрій карбонат – сіль сильної основи (натрій гідроксиду) і слабкої карбонатної кислоти. Реакція середовища її водного розчину лужна, тож фенолфталеїн набуде в ньому малинового кольору.
З-поміж солей, назви яких наведено у варіантах відповіді, сіллю сильної основи і слабкої кислоти є барій сульфід, тож середовище його водного розчину лужне, а фенолфталеїн у ньому набуде малинового кольору:
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Теоретичні основи органічної хімії. Органічні речовини: приклади.
Завдання скеровано на перевірку вміння розпізнавати органічні й неорганічні речовини.
З-поміж речовин, назви яких наведено, неорганічною речовиною є кисень. Сахароза, оцтова кислота (карбонова кислота) й етиловий спирт – оксигеновмісні органічні сполуки Карбону.
Відповідь: A.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Теоретичні основи органічної хімії. Типи реакцій в органічній хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння класифікувати реакції за участю органічних речовин і розпізнавати реакції різних типів.
Хімічну реакцію між двома речовинами, унаслідок якої утворюється одна сполука, в органічній хімії називають реакцією приєднання.
Умову завдання задовольняє варіант відповіді В:
перетворення \(2\) – реакція приєднання водню до етену:
$$
\mathrm{C_2H_4+H_2\rightarrow C_2H_6};
$$
реакція \(3\) – приєднання гідроген хлориду до етену:
$$
\mathrm{C_2H_4+HCl\rightarrow C_2H_5Cl}.
$$
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Теоретичні основи органічної хімії. Гомологія.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті гомології в органічній хімії і вміння розпізнавати гомологи бензену.
Гомологiя – систематична змiна фiзичних властивостей i подiбнiсть хімiчних властивостей послiдовних членiв гомологiчного ряду. Послiдовний ряд сполук, кожен член у якому вiдрiзняється вiд сусiднього на однаковий атом чи ланку, зокрема на ланку \(\mathrm{CH_2},\) називають гомологічним рядом. Гомологом бензену \(\mathrm{(C_6H_6)}\) є толуен \(\mathrm{(C_6H_5-CH_3)}.\)
Умову завдання задовольняє варіант відповіді Г.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Спирти. Феноли.
Завдання скеровано на перевірку знання фізичних і хімічних властивостей оксигеновмісних органічних речовин – одно-, триатомного спирту, фенолу.
З-поміж наведених варіантів відповіді правильним є варіант Б – унаслідок гідролізу жирів утворюються гліцерол і вищі карбонові кислоти. Фенол та етанол не належать до продуктів гідролізу жирів.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Теоретичні основи органічної хімії. Типи реакцій в органічній хімії.
Завдання скеровано на перевірку вміння тлумачити інформацію, подану в графічній формі, і класифікувати хімічні реакції за участю органічних сполук.
У лівій частині рівняння реакції зображено моделі молекул естеру етилетаноату й води, у правій – етанової кислоти й етанолу. Тобто йдеться про реакцію гідролізу естеру з утворенням відповідних карбонової кислоти та одноатомного спирту.
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Оксигеновмісні органічні сполуки. Вуглеводи.
Завдання скеровано на перевірку знання формул найважливіших вуглеводів, уміння тлумачити рівняння реакцій за їхньою участю і застосовувати закон збереження маси, на основі якого складають хімічні рівняння.
Умову завдання задовольняє варіант відповіді B. Адже молекула сахарози, формула якої \(\mathrm{C_{12}H_{22}O_{11}}\) утворюється з молекули глюкози й молекули фруктози, які мають ту саму молекулярну формулу \(\mathrm{C_{6}H_{12}O_{6}},\) але різняться будовою молекул:
Відповідь: B.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Нітрогеновмісні органічні сполуки. Аміни.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей аніліну, уміння порівнювати їх із хімічними властивостями бензену.
Анілін у воді виявляє слабші основні властивості, ніж амоніак. Це зумовлено впливом електронодефіцитного бензенового кільця на аміногрупу, унаслідок чого електронна густина на ній зменшується.
Бензен стійкий до дії брому, розчиненого у воді. Натомість анілін, симетрія розподілу електронної густини у фрагменті \(\mathrm{C_6H_5}\) якого порушена внаслідок впливу аміногрупи, за таких умов із бромом реагує з утворенням білого осаду \(2,4,6\text{-трибромоаніліну}:\)
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Природні й синтетичні високомолекулярні речовини. Полімерні матеріали.
Завдання скеровано на перевірку розуміння суті реакції полімеризації алкенів як послідовного приєднання їхніх молекул за місцем подвійного зв’язку:
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Органічна хімія. Вуглеводні. Оксигеновмісні органічні сполуки. Альдегіди.
Завдання скеровано на перевірку знання хімічних властивостей алканів й альдегідів, уміння прогнозувати продукти реакцій за їхньою участю.
Унаслідок ізомеризації пентану (1) утворюється \(2,2\text{-диметилпропан}\) (Г).
Унаслідок дегідрування \(2\text{-метилпропану}\) (2) утворюється \(2\text{-метилпропен}\) (А).
Унаслідок часткового окиснення бутаналю (3) утворюється бутанова кислота (Д).
Відповідь: 1Г, 2А, 3Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Загальна хімія. Речовина. Якісні реакції на катіони й аніони.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах і прогнозувати зовнішні ефекти їхнього перебігу.
Умову завдання задовольняють натрій карбонат (В) в посудині \(1,\) нітратна кислота (Г) в посудині \(2,\) барій гідроксид у посудині \(3.\)
Унаслідок дії на натрій карбонат \((1)\) нітратної кислоти \((2),\) виділяється вуглекислий газ \((\uparrow).\) А внаслідок дії на натрій карбонат \((1)\) барій гідроксиду \((3)\) утворюється осад \((\downarrow).\) барій карбонату.
Унаслідок дії на нітратну кислоту \((2)\) натрій карбонату \((1)\) виділяється вуглекислий газ \((\uparrow).\) А внаслідок дії на нітратну кислоту \((2)\) барій гідроксиду \((3)\) відбувається реакція нейтралізації без візуально помітних змін.
Унаслідок дії на барій гідроксид \((3)\) натрій карбонату \((1)\) утворюється осад \((\downarrow)\) барій карбонату. А внаслідок дії на барій гідроксид \((3)\) нітратної кислоти \((2)\) відбувається реакція нейтралізації без візуально помітних змін.
Узагальнено:
Відповідь: 1В, 2Г, 3Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Розв’язування задач за формулами речовин: комбіновані задачі.
Завдання скеровано на перевірку розуміння взаємозв’язку між кількістю (моль), масою й об’ємом речовини, умінням застосовувати закон Авогадро.
Дано:
\(V(\mathrm{H_2})=56\ \text{л}\)
\(V_m(\mathrm{H_2})=22,4\ \text{л/моль (н. у.)}\)
\(M(\mathrm{H_2})=2\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(m(\mathrm{H_2})\ -\ ?\)
Розв’язання
Відповідь: 5.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Розв’язування задач за формулами речовин: комбіновані задачі.
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати хімічні формули й застосовувати розуміння взаємозв’язку між кількістю (моль), масою і молярною масою речовини.
Дано:
\(m(\mathrm{H_2SO_4})=49\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{H_2SO_4})=(2\cdot 1+32+4\cdot 16)\ \text{г/моль}=98\ \text{г/моль}\)
Знайти:
\(n(\mathrm{O})\ -\ ?\)
Розв’язання
\begin{gather*} n(\mathrm{H_2SO_4})=m(\mathrm{H_2SO_4}):M(\mathrm{H_2SO_4})\\[7pt] n(\mathrm{O})=4n(\mathrm{H_2SO_4})\\[7pt] n(\mathrm{O})=4m(\mathrm{H_2SO_4}):M(\mathrm{H_2SO_4})\\[7pt] n(\mathrm{O})=4\cdot 49\ \text{г}:98\ \text{г/моль}\\[7pt] n(\mathrm{O})=2\ \text{моль} \end{gather*}Відповідь: 2.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Вираження кількісного складу розчину (суміші).
Завдання скеровано на перевірку вміння аналізувати криві розчинності солей у воді й обчислювати масу розчину за даними щодо його складників.
За кривою розчинності рубідій нітрату за \(60\ ^\circ\text{С}\) у воді масою \(100\ \text{г}\) можна розчинити сіль масою \(200\ \text{г}.\) Якщо для приготування розчину використали воду масою \(90\ \text{г},\) то в ній розчинили сіль масою \(180\ \text{г}:\)
\begin{gather*} 100\ \text{г води} - 200\ \text{г солі}\\[7pt] 90\ \text{г води} - x\ \text{г солі}\\[7pt] x=200\ \text{г}\cdot 90\ \text{г} : 100\ \text{г}\\[7pt] x=180\ \text{г} \end{gather*}Маса розчину дорівнює сумі мас розчинника й розчиненої речовини й становить \(270\ \text{г}.\)
Відповідь: 270.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Вираження кількісного складу розчину (суміші).
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(m(\mathrm{Mg(OH)_2})+m(\mathrm{MgCO_3})=49\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{MgCO_3})=84\ \text{г/моль}\)
\(V(\mathrm{CO_2})=1,12\ \text{л}\)
\(V_m(\mathrm{CO_2})=22,4\ \text{л/моль}\)
Знайти:
\(w(\mathrm{MgCO_3})\ -\ ?\)
Розв’язання
Із хлоридною кислотою реагують і магній гідроксид, і магній карбонат, однак карбон(IV) оксид утворюється лише внаслідок реакції з магній карбонатом:
Відповідь: 10.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Розв’язування задач із визначення формул сполук. Визначення формули речовини: комбіновані задачі.
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(n(\mathrm{C}_x\mathrm{H}_y\mathrm{N}_p)=2\ \text{моль}\)
\(n(\mathrm{CO_2})=8\ \text{моль}\)
\(n(\mathrm{H_2O})=11\ \text{моль}\)
\(n(\mathrm{N_2})=1\ \text{моль}\)
Знайти:
\((x+y+p)\ -\ ?\)
Розв’язання
Відповідь: 16.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Обчислення в хімії. Вираження кількісного складу розчину (суміші).
Завдання скеровано на перевірку вміння розв’язувати комбіновані задачі.
Дано:
\(m(\mathrm{CH_4})+m(\mathrm{C_3H_8})=30\ \text{г}\)
\(M(\mathrm{CH_4})=16\ \text{г/моль}\)
\(M(\mathrm{C_3H_8})=44\ \text{г/моль}\)
\(V(\mathrm{CH_4})+V(\mathrm{C_3H_8})=22,4\ \text{л}\)
\(V_m(\mathrm{CH_4})=V_m(\mathrm{C_3H_8})=22,4\ \text{л/моль}\)
Знайти:
\(w(\mathrm{H})\ -\ ?\)
Розв’язання
Відповідь: 20.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на