Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (1 варіант)
Блок: Українська література
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Усна народна творчість. Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень
Завдання перевіряє вміння аналізувати народні пісні, визначити їх мотиви, тематику.
У суспільно-побутових піснях відобразилися думки, почуття, настрої народу, викликані явищами, подіями чи обставинами суспільного життя. Ці твори дають широку, правдиву картину історичного буття народу.
Проаналізуймо запропонований уривок. У ньому йдеться про важку працю бурлаки. Одним із тематичних різновидів суспільно-побутової лірики є бурлацькі пісні.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Повість минулих літ»
Завдання перевіряє знання сюжету художнього твору.
Виконуючи це завдання, пригадайте уривок про помсту княгині Ольги з «Повісті минулих літ».
Після того як у 945 році древляни вбили князя Ігоря, княгинею Київської Русі стала Ольга, оскільки на момент смерті Ігоря їхній син Святослав був ще зовсім малим для правління. У першу чергу Ольга вирішила помститись за смерть чоловіка й приборкати древлян, від яких княгиня й вимагала данину: «Лише малого я у вас прошу: дайте мені од двора по три голуби і по три горобці. Бо не хочу я тяжкі данини накласти на вас, як ото муж мій, а сього прошу у вас малого…».
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Григорій Сковорода
Виконати це завдання допоможе знання основних фактів біографії митців.
Життя і творчість Григорія Сковороди – рідкісний приклад гармонії власної філософської системи з обраним ним способом життєвої поведінки. Образ мандрівника, філософа-аскета сприймається протягом багатьох поколінь українців як ідеал мудрої людини, яка навчала свій народ бути щасливими. «Його мандрівне життя є предметом оповідань і легенд», – сказав Микола Костомаров про Григорія Сковороду.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Тарас Шевченко. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»
Завдання перевіряє вміння аналізувати літературний твір чи його уривок.
У посланні «І мертвим, і живим…» Тарас Шевченко розвинув ідеї, закладені у творах, написаних у попередні роки, указав на історичне коріння суспільних явищ. Він зіставляє минуле, сучасне, майбутнє. Цей твір закінчується закликом:
Обніміться ж, брати мої.
Молю вас, благаю!
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Василь Стефаник. «Камінний хрест»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів та вміння впізнавати їх за портретними характеристиками.
У центрі сюжету новели Василя Стефаника «Камінний хрест» – родина Івана Дідуха.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
Завдання перевіряє вміння визначати тематику, історичну основу художнього твору.
Виконуючи це завдання, варто згадати, що «Чорна рада» – це перший історичний роман нової української літератури. Події, змальовані у творі, відбуваються після смерті Богдана Хмельницького, коли в Україні загострилася боротьба за гетьманування.
Цей період в історії України називають добою Руїни. Появі «Чорної ради», цієї енциклопедії національного буття, передувало глибинне дослідження козацьких літописів XVII–XVIII ст. Письменник вільно оперує фактами, добре знає документи, прагне переосмислити історію на художньому рівні. Він поставив перед собою завдання – «написати рідною мовою історичний роман, дотримуючись суворих правил форми, властивої цьому різновиду епосу».
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Іван Багряний «Тигролови»
Завдання перевіряє ваше знання змісту художнього твору.
«Сміливі завжди мають щастя» – ці слова рефреном звучать упродовж усього роману Івана Багряного «Тигролови». Спочатку їх вимовляє стара Сірчиха, потім повторює головний герой, і, нарешті, саме цими словами завершується роман.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я».
Завдання перевіряє знання композиції художнього твору.
Згадаймо сюжет повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»:
Експозиція – пейзаж села Семигори, опис хати і подвір’я Кайдашів.
Зав’язка – розмова братів про дівчат.
Розвиток дії складається з послідовного, хронологічного викладу подій життя селянської родини: одруження синів, сутички в сім’ї, перебування Мелашки в Києві, пияцтво і смерть Кайдаша, розподіл спадщини, сварки.
Кульмінація – сутичка Мотрі з Марусею, унаслідок якої Маруся втратила око.
Розв’язка – примирення двох сімей після того, як засохла груша.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Завдання скеровано на перевірку знання хронології творчості письменників.
Роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» написаний 1875 року братами Панасом Мирним та Іваном Біликом (Панас Якович Рудченко та Іван Якович Рудченко).
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Чого являєшся мені у сні?..»
Завдання скеровано на перевірку знання теоретико-літературних понять, уміння розрізняти різновиди лірики.
Виокремлюють лірику пейзажну, філософську, громадянську, патріотичну, інтимну тощо. Щоб визначити, до якого виду лірики належить твір, потрібно проаналізувати його тему та ідею.
Вірш «Чого являєшся мені у сні?..» належить до інтимної лірики, адже в ньому відображено внутрішній світ закоханої людини, її думки та страждання.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ольга Кобилянська. «Valse melancolique»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету літературних творів.
У новелі «Valse melancolique» Ольга Кобилянська проявила себе як новаторка щодо створення художньої форми.
Словесний твір не лише наповнений музикою, а й звучить, як музика. Це виражається і в ритмічності оповіді з її перепадами від розміреного й неспішного темпу до швидкого й напруженого, а потім знову сповільненого, й у відтворенні симфонії почуттів героїнь, й у напруженій мелодійності слова.
Запропонований вислів стосується новели Ольги Кобилянської «Valse melancolique».
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Карпенко-Карий. «Мартин Боруля»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв художніх творів.
Основною темою драми «Мартин Боруля» є зображення нестримного потягу головного героя дорівнятися у своєму статусі до міщанства або дворянства.
Боруля намагається прилаштувати сина на «благородну» чиновницьку посаду, Мартин радить Степану порвати з другом дитинства Миколою, бо він тепер, як Борулі здається, уже нерівня їхньому роду: «Ти, сину, не дружи з нерівнею, краще з вищими, ніж з нижчими. Яка тобі компанія Микола? Мужик – одно слово, а ти на такій лінії, трешся між людьми інчого коліна…».
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»
Завдання перевіряє ваше знання персонажів художніх творів.
Пригадайте творчість Миколи Хвильового.
Трагедія автора в новелі «Я (Романтика)» надто глибока. Написаний в імпресіоністичній манері, твір у яскравій художній формі відображає ті складні протиріччя, які є в душі головного героя, у його свідомості: «Тут, в тихій кімнаті, моя мати не фантом, а частина мого власного злочинного "я", якому я даю волю…».
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ліна Костенко. «Маруся Чурай»
Завдання перевіряє ваше вміння визначати проблематику художніх творів.
Пригадайте роман у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай».
Твір побудований на антитезі – протиставленні високого й низького, приземленого й духовного.
Повторити свої знання про творчість Ліни Костенко ви зможете за допомогою нашого подкасту.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Сучасний літературний процес.
Завдання скеровано на перевірку вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури.
«Між полиць плацкарту / ти гербарій між сторінок / купюра замість закладки / паперова секунда у гаманці» – уривок із поезії Олександра Ірванця. Подані рядки яскраво ілюструють постмодернізм, характерними ознаками якого є епатажність, абсурдизм, комічність, буфонада як основні засоби зображення.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять.
За способом зображення життя художні твори поділяють на три літературні роди – лірику, епос і драму. Твори кожного літературного роду можуть бути різних жанрів.
Лірика виражає почуття, переживання, роздуми людини. Основними жанрами лірики є вірш, послання, пісня, сонет.
Поєднанням лірики та епосу утворено проміжний жанр мішаної форми – ліро-епос (балада, дума, поема та ін.).
Запропонований для аналізу твір – це сонет – ліричний вірш, що складається з 14 рядків п’ятистопного або шестистопного ямба: двох чотиривіршів з перехресним римуванням і двох тривіршів тернарного римування.
Основна схема сонета абаб абаб ввд еед, хоча можливі й інші варіанти. У такій же віршовій формі написано поезію Максима Рильського «У теплі дні збирання винограду…».
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє ваше знання тематики художніх творів.
Цим твором автор висловлює моральну підтримку в нерівному протистоянні з тоталітарною системою Василю Стусу, адже митець у всіх своїх життєвих перипетіях, у всіх випробуваннях долі ніколи не обирав зручність. На компроміс із «моральним законом» він не йшов.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять і вміння визначати художні засоби в поезіях.
В останній строфі твору використано метонімію, тобто заміну одного слова іншим на основі суміжності: «Крізь всі мордовії й сибіри…».
Згадаймо, тавтологія – спеціальне або непередбачене повторення тих самих, спільнокореневих або близьких за значенням слів; порівняння – троп, який полягає в поясненні одного предмета через інший, подібний до нього, за допомогою компаративної зв'язки, тобто єднальних сполучників як, мов, немов, наче, ніби; паралелізм – стилістична фігура, змістом якої є зображення паралельних явищ із різних сфер життя; анафора – єдинопочаток, одна зі стилістичних фігур, яка утворюється повтором слів або словосполучень на початку суміжних мовних одиниць.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє вміння визначати тему, ідею, мотив літературного твору.
Ідею вірша виражено в рядках «Нестимеш гордо світло віри / В свою незраджену любов».
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє ваше знання проблематики, тематики й настрою художнього твору.
Життєву позицію ліричного героя найкраще передано висловом, наведеним у рядку В.
Вірш присвячений Василю Стусу, який свідомо обрав свій життєвий шлях, упевнено торував його без нарікань і гніву:
Господи, гніву пречистого
благаю – не май за зле.
Де не стоятиму – вистою.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору. Література XX ст. Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять.
За способом зображення життя художні твори діляться на три літературні роди – лірику, епос і драму.
Твори кожного літературного роду можуть бути різних жанрів.
Малі жанри епосу репрезентують новела, оповідання, нарис, фейлетон, памфлет, міф, легенда, притча, казка.
Згадаймо, що новела — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.
Для аналізу запропоновано уривок із новели Григора Тютюнника. Новелою також є твір Миколи Хвильового «Я (Романтика)».
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє ваше вміння визначати наскрізні образи та деталі в літературному творі.
Художні деталі є формотворчою основою побудови сюжету і прийомом всебічного розкриття характерів героїв.
Аналізуючи запропонований уривок, зверніть увагу на символічність заголовку: це зав’язь першого кохання, що народжувалось навесні, у час цвітіння саду і появи зав’язі – майбутнього плоду.
У творі наскрізною деталлю виступає «зав’язь». Вона спочатку є конкретною деталлю, але згодом переростає у головну ідею новели.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Теорія літератури
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять та вміння визначати художні засоби у творах.
У першому абзаці є такі художні засоби:
- метафора (листя в садках проклюнулося), у метафорі певні слова та словосполучення розкривають сутність одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю;
- порівняння – троп, який полягає в поясненні одного предмета через інший, подібний до нього, за допомогою компаративної звʼязки, тобто єднальних сполучників: як, мов, немов, наче, ніби та ін. (як сніг у проваллі, мов роса);
- епітет – художнє означення, за допомогою якого автор підкреслює певну властивість чи рису (опалий цвіт, дрібні прозеленкуваті крапельки).
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє вміння визначати тему, ідею художнього твору.
Ідею уривка найкраще відображають рядки «Листя в садках ще тільки проклюнулося, тому в гіллі рясно миготять дрібні, мов роса, прозеленкуваті крапельки: то зав’язь».
Так письменник показує, що кохання героїв твору зародилося і створює відповідний настрій, готує до подальшого сприйняття на вищому рівні. Автор ніби говорить про те, що зав’язь зародилася, але за неї ще треба боротися.
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном»
Завдання перевіряє ваше знання авторів художніх творів.
Зверніть увагу, що автором запропонованого уривку є письменник-шістдесятник Григір Тютюнник.
Його перу належить також новела «Три зозулі з поклоном».
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст.
Завдання скеровано на перевірку знання образів героїв літературних творів.
Наталка – головна героїня драми Івана Котляревського «Наталка Полтавка». Дівчина давно кохає наймита Петра, вона не хоче одружуватися з возним попри його багатство. Наталку найкраще можна схарактеризувати висловом «Ліпше за милим тужити, як з нелюбом жити».
Захар Беркут з однойменної повісті Івана Франка – ватажок тухольської громади, добрий, волелюбний, чесний, служить інтересам народу. Він справженій велетень у громаді, до думки Захара Беркута дослухаються всі тухольці – «Велетень у громаді, як правда в пораді».
«Як душа чорна, так і милом не змиєш», – так можна схарактеризувати персонажа роману Пантелеймона Куліша «Чорна рада» Івана Брюховецького. Адже риси характеру Івана – це самолюбство й амбітність, підлість, уміння схилити на свій бік впливових осіб, байдужість до людського життя, нехтування мораллю Запорожжя, слабкодухість.
Грицька Чупруненка, персонажа роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», стосується вислів «Давніх друзів забувають, а при горі споминають». Дружба Грицька з товаришем дитинства «коливається», як стрілка барометра: коли він повернувся із заробітків із грошима, то гордував Чіпкою, коли ж Варениченко поправив господарство, Грицько поновив із ним товариські стосунки.
Відповідь: 1Д, 2Б, 3Г, 4А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст.
Завдання скеровано на перевірку знання змісту програмових творів.
Рядки «В житті ти мною згордувала, / Моє ти серце надірвала, / Із нього визвала одні / Оті ридання голосні – / Пісні» та «І того дива золотого / Зазнає, щастя молодого, / Бажаного, страшного того / Гріха!» узято з вірша Івана Франка «Чого являєшся мені у сні?..».
Уривки з поеми Івана Франка «Мойсей» – «Твоїм будущим душу я тривожу, / Від сорому, який нащадків пізніх / Палитиме, заснути я не можу» та «О, якби хвилю вдать, що слова слуха, / І слово вдать, що в хвилю ту блаженну / Вздоровлює й огнем живущим буха!».
У посланні Тараса Шевченка «І мертвим, і живим, і ненарожденним…» є такі рядки: «Нема на світі України / Немає другого Дніпра; / А ви претеся на чужину / Шукати доброго добра…»; «Якби ви вчились так, як треба, / То й мудрість би була своя. / А то залізете на небо: / – І ми – не ми, і я – не я!».
Уривки «Отак, ідучи попідтинню / З бенкету п’яний уночі, / Я міркував собі йдучи, / Поки доплентавсь до хатини» та «У всякого своя доля / І свій шлях широкий, / Той мурує, той руйнує, / Той неситим оком / За край світа зазирає…» є в поемі «Сон (У всякого своя доля…)» Тараса Шевченка.
Відповідь: 1Г, 2А, 3Д, 4Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання програмових творів.
Рядки «Поезія – це завжди неповторність, / якийсь безсмертний дотик до душі» взяті з твору Ліни Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать»; автором уривку «Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє» є Олександр Довженко; у романі Івана Багряного «Тигролови» рядки «Ліпше вмирати біжучи, ніж жити гниючи» визначають життєве кредо головного героя твору Григорія Многогрішного; уривок «Усмішка твоя – єдина, / Мука твоя – єдина, Очі твої – одні» узятий з вірша Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина…».
Відповідь: 1 – В, 2 – Б, 3 – Г, 4 – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє знання художніх творів.
Персонаж драми Миколи Куліша «Мина Мазайло» винайшов електричну мухобійку. Згадаймо епізод, коли Мина розповідає про це вчительці «правильних проізношеній» перед уроком: «Навіть мух я наказав вибити електричною мухобійкою власного винаходу, щоб навіть мухи нам не заважали. Починайте, будь ласка!». У цьому ж творі Мокій називає батька «валуєвським асистентом».
У кіноповісті Олександра Довженка «Зачарована Десна» батько з сином рятують людей під час повені: «Вдосвіта вони з Сашком підпливли до затопленого села. Батько сидів із веслом на кормі – веселий і дужий. Він відчував себе героєм – мореплавцем, рятівником. А вода все прибувала», малий Сашко в цьому ж творі згадує про «запеклі бої» під час сінокосу: при розподілі копиць майже завжди була бійка, бо то батькові, то дядькові здавалося, що його обділили, обдуривши на одну копицю. Ті бійки здавалися Сашкові надзвичайно запеклими.
Вітрильник для майбутнього фільму споруджують персонажі роману Юрія Яновського «Майстер корабля». У цьому творі є також епізод, коли комісар зустрічається з турецьким міністром: «Комісар зійшов східцями аж до води і привітно чекав міністра – доки той ступить ногою на берег. Оркестр грав турецький гімн. Фанфари пронизливо співали. Міністр став на берег і зняв циліндра».
У романі Івана Багряного «Тигролови» інженер-авіатор Григорій Многогрішний рятує Наталку Сірко від ведмедиці, потім закохані прориваються через маньчжурійський кордон.
Відповідь: 1 – Г, 2 – В, 3 – Б, 4 – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їх творів. Виконуючи це завдання, уважно прочитайте висловлювання і знайдіть у ньому так звані «маркери», які допоможуть визначити, про кого з авторів ідеться.
Микола Гурович Куліш – український письменник, режисер, драматург. Його ім’я пов’язане з театром Леся Курбаса «Березіль», тому саме про М. Куліша йдеться в рядку Д.
Серед улюблених занять Остапа Вишні були мисливство й рибальство, які давали можливість спостерігати красу природи. Любов письменника до всього живого, до світу природи є незаперечною ознакою його натури. Тож рибалити і полювати він ходив скоріше для того, щоб назбирати побільше смішних історій, які й лягли в основу багатьох його усмішок.
Про Олександра Довженка йдеться в рядку В. Саме він здобув усесвітню славу як режисер кіно.
У висловлюванні, поданому в рядку Г, згадано імпресіоністичну новелу «Intermezzo», автором якої є Михайло Коцюбинський.
Відповідь: ДБВГ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на