Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (10 варіант)
Блок: Українська література
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Усна народна творчість. Пісні Марусі Чурай. «Засвіт встали козаченьки»
Марусю Чурай уважають автором твору «Засвіт встали козаченьки». Цій легендарній піснетворці приписують авторство ще деяких пісень, зокрема «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю…».
Щодо інших запропонованих у завданні творів, то всі вони є фольклорними. Так, «Ой Морозе, Морозенку» та «Чи не той то Хміль» – це історичні пісні, «Ой летіла стріла» – балада, «Дума про Марусю Богуславку» – дума.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Слово про похід Ігорів»
Завдання перевіряє знання сюжету художнього твору.
Наведений в умові завдання уривок демонструє алюзію на твір «Слово про похід Ігорів».
Поема зображує невдалий похід князя Ігоря проти половців. В уривку згадано річку Каялу, на березі якої 1185 року відбулася катастрофічна поразка руської дружини князя Ігоря від половців.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Григорій Сковорода. «Бджола та Шершень»
Завдання перевіряє вміння визначати провідну думку художнього твору.
У байці Григорія Сковороди «Бджола та Шершень» автор порушує проблему «сродної праці» як основи щасливого суспільства і благополуччя кожної окремої людини. «І немає більшої радості, аніж жити за покликанням» – це провідна ідея цього твору.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Наталка Полтавка»
Виконати це завдання допоможе знання головних персонажів літературних творів.
Згадаймо головну героїню драми Івана Котляревського «Наталка Полтавка».
Саме в образі Наталки зображено просту, чесну, роботящу і розумну українську дівчину. Вона вміє щиро й вірно кохати, адже протягом довгих чотирьох років чекає на зустріч із Петром.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Олесь. «Чари ночі»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Слова Лукаша перегукуються з рядками вірша Олександра Олеся «Чари ночі»:
Сміються, плачуть солов’ї
І б’ють піснями в груди:
«Цілуй, цілуй, цілуй її, –
Знов молодість не буде!»
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Тарас Шевченко. «Сон» («У всякого своя доля…»)
Завдання перевіряє ваше знання сюжету й композиції художнього твору.
Сатирична поема Тараса Шевченка «Сон (У всякого своя доля…)» починається вступом, що має характер філософських роздумів.
Далі – три частини: картини закріпаченої України, сибірської каторги, столиці Російської держави – Петербурга.
Стислий аналіз творів Тараса Шевченка, винесених на ЗНО – у нашому подкасті.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Карпенко-Карий. «Мартин Боруля».
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів.
Правильно утворено пару «персонаж – назва твору» в рядку Б.
Націєвський – персонаж драми Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля», він приїжджає з міста як наречений Марисі. Лушня – герой роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», Макогоненко – персонаж драми «Наталка Полтавка», Юнона – героїня поеми «Енеїда», Черевань – персонаж роману «Чорна рада».
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Чого являєшся мені у сні?..»
Завдання перевіряє вміння визначати провідний мотив художнього твору. Вірш Івана Франка «Чого являєшся мені у сні?..» – це зворушлива сповідь ліричного героя коханій, яка згордувала його почуттям.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»
Виконуючи це завдання, пригадайте персонажів повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».
Автор змальовує побут і психологію українських селян у перші десятиріччя після скасування кріпацтва на прикладі родини Кайдашів. Повсякденне життя цієї сім’ї характеризується постійними сварками, бійками й колотнечами. Приказка «Лайкою та криком згоди не дійдеш» яскраво ілюструє проблему цього твору.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Леся Українка. «Contra spem spero!».
Завдання перевіряє вміння визначати тематику й художні особливості програмових поезій.
Згадаймо вірш Лесі Українки «Contra spem spero!», який є одним із кращих не лише у творчості поетеси, а й у світовій літературі. Це своєрідна програма письменниці, її життєве кредо. Уся поезія побудована на антитезах, причому художні протиставлення звучать як крилаті, афористичні вислови, їх виразність досягається за допомогою метафоричної образності, яка посилює емоційність звучання твору:
Гетьте, думи, ви хмари осінні!
То ж тепера весна золота!
Чи то так у жалю, в голосінні
Проминуть молодії літа?
В довгу, темную нічку невидну
Не стулю ні на хвильку очей —
Все шукатиму зірку провідну,
Ясну владарку темних ночей.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
Завдання перевіряє вміння визначати тематику й проблематику художніх творів.
Виконуючи це завдання, варто згадати, що «Чорна рада» – це перший історичний роман нової української літератури, у якому змальовано багатогранний образ козацької України 1663 року.
Події, змальовані у творі, відбуваються після смерті Богдана Хмельницького, коли в Україні загострилася боротьба за гетьманування.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання скеровано на перевірку знання змісту програмових творів.
Василь Симоненко у вірші «Ти знаєш, що ти – людина?» наполягає на тому, щоб кожна людина поспішала жити й кохати. Твір починається з риторичних запитань: «Ти знаєш, що ти – людина? / Ти знаєш про це чи ні?», після яких автор пояснює сенс існування людини на землі та її призначення.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння визначати місце й роль митця в літературному процесі, орієнтуватися в його творчості.
Правильним є такий варіант заповнення пропусків у тексті: «Як Тичина «Сонячних кларнетів», як Хвильовий «Синіх етюдів» та «Арабесок» є в контексті загальноєвропейському (отже – світовому) явищами унікальними, так у дальшому ході нашого культурного процесу Відродження такого ж порядку явищами прийшли Курбас у театрі, Яновський – у романі, Куліш – у драматургії».
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Сучасний літературний процес. Постмодернізм як один із художніх напрямів мистецтва 90-х років, його риси
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури, визначати найхарактерніші ознаки постмодернізму.
У літературознавстві період 80-90-х років ХХ століття називають постмодернізмом, характерними ознаками якого є химерне переплетення різних стилів, синтез мистецтва й антимистецтва, гра зі словом, образом, «чужим текстом», поєднання різнорідних і несумісних елементів, наскрізна іронічність тощо.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє вміння визначати тему, художні образи, ідею, мотив літературного твору.
Довгі роки розлуки, роки невимовної туги за Україною спонукали автора написати поезію «Коли б я знав, що розлучуюсь з тобою».
Провідним у творі є мотив осмислення долі людини на чужині.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору. Література XX ст. Олександр Олесь. «О слово рідне! Орле скутий!..»
Завдання перевіряє знання літературних творів та їхніх авторів.
Олександр Олесь є автором вірша «О слово рідне! Орле скутий!..».
Поет прославляє народ, який зберіг рідну мову в страшну годину, «коли він сам стоять не міг».
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Теорія літератури
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять та вміння визначати художні засоби у творах.
У цьому абзаці є художній засіб метафора (в мури замкнені пісні), у метафорі певні слова та словосполучення розкривають сутність одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Еміграція стала для Олеся великою трагедією життя.
У творі автор виражає глибоку любов до рідного краю і страждання, викликані розлукою з ним.
Темі еміграції присвячена також новела Василя Стефаника «Камінний хрест».
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє вміння визначати художні образи літературного твору.
У поезії звучить біль розлуки з Україною. Ключові образи твору – чужина, хрест: «Ні! Не пішов би я з ганьбою / Шукать ганьби на чужині… / На хрест?! Однаково мені!».
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору. Література XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Захар Беркут»
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять.
За способом зображення життя художні твори діляться на три літературні роди – лірику, епос і драму.
Твори кожного літературного роду можуть бути різних жанрів. Малі жанри епосу репрезентують новела, оповідання, нарис, фейлетон, памфлет, міф, легенда, притча, казка.
Згадаймо, що повість – епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх.
Для аналізу запропоновано уривок із повісті Михайла Стельмаха. Повістю також є твір Івана Франка «Захар Беркут».
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє вміння визначати тему, мотив, проблематику літературного твору.
Зверніть увагу, що запропонований для аналізу уривок розповідає про дитинство.
Автобіографічними творами про дитинство є «Гуси-лебеді летять» Михайла Стельмаха і «Зачарована Десна» Олександра Довженка.
Обидва твори відомих українських письменників поєднує ряд спільних рис.
Основна тема творів – відтворення дитячого світосприйняття, спогади про дитинство.
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Теорія літератури
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять та вміння визначати художні засоби у творах.
У цьому абзаці є такі художні засоби:
- метафора (хтось невидимим смичком провів по синьому піднебессі), у метафорі певні слова та словосполучення розкривають сутність одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю;
- порівняння – троп, який полягає в поясненні одного предмета через інший, подібний до нього, за допомогою компаративної звʼязки, тобто єднальних сполучників: як, мов, немов, наче, ніби та ін. (вони забриніли, як скрипка).
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору. Література XX ст. Олександр Довженко. «Зачарована Десна»
Завдання перевіряє знання змісту й авторів художніх творів.
Згадаймо Сашка – головного героя кіноповісті Олександра Довженка «Зачарована Десна».
Він жадібно вбирає перші життєві враження – украй суперечливі: по-дитячому наївне розуміння картини Божого суду, думки про «перший гріх»
через вирвану моркву тощо.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє вміння визначати тему, художні образи, мотив, проблематику літературного твору.
Зверніть увагу, що у творі розповідь ведеться від першої особи; наявний символічний образ лебедів (з опису лебедів навіть починається повість); уривок має казкову тональність («Я замислююсь над ним, а навколо мене починає кружляти видіння казки»); одна з основних проблем, яку порушує автор, – це розкриття ролі природи у вихованні дитини.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Рядки «Народився Бог на санях в лемківськім містечку Дуклі...» і «У долоні у Марії місяць – золотий горіх...» узяті з поезії Богдана-Ігоря Антонича «Різдво».
Гордо й відверто заявляє Василь Симоненко, що Батьківщина для нього – найважливіша: «Ради тебе перли в душі сію / Ради тебе мислю і творю…»; «Маю я святе синівське право / З матір’ю побуть на самоті…».
Уривки «Я на гору круту крем’яную / Буду камінь важкий підіймать…» і «Може, квіти зійдуть – і настане / Ще й для мене весела весна…» узяті з поезії Лесі Українки «Contra spem spero!».
У романсі Олександра Олеся є такі рядки: «Сміються, плачуть солов’ї / І б’ють піснями в груди...» і «Відбились зорі у воді, / Летять до хмар тумани…»
Відповідь: 1В 2Б 3Д 4Г
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст.
Завдання скеровано на перевірку знання авторів літературних творів, а саме:
- «Тіні забутих предків» – повість Михайла Коцюбинського;
- «Кайдашева сім’я» – повість Івана Нечуя-Левицького;
- «Мартин Боруля» – драма Івана Карпенка-Карого;
- «Захар Беркут» – повість Івана Франка.
Відповідь: 1Б, 2А, 3Г, 4Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст.
Завдання скеровано на перевірку знання літературних творів та жанрів, до яких ці твори належать.
Твір «Захар Беркут» є повістю, «Мойсей» – поемою, «Чорна рада» – романом, «Чого являєшся мені у сні?..» – віршем.
Відповідь: 1В, 2Г, 3Б, 4А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє знання напрямів (стилів) написання літературних творів.
Визначною рисою романтиків був гарячий інтерес до фольклору, вони значно збагатили систему літературних жанрів, звертаючись до народної творчості. Саме в романтизмі народжується жанр історичного роману. Отже, романтизм притаманний «Чорній раді» Пантелеймона Куліша.
Драма Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля» є прикладом реалізму, який характеризується правдивим і всебічним відображенням дійсності на основі типізації життєвих явищ.
Термін «експресіонізм» був покликаний визначити сутність мистецтва, що є за своїми цілями протилежний імпресіонізму й реалізму: мистецтво не зображає дійсність, а виражає її сутність. Представником є Василь Стефаник (новела «Камінний хрест»).
Бароко – напрям у мистецтві XVI – першої половини XVII ст. Митці бароко центральне місце приділяють Богові і релігії, цінують дотепність, парадоксальність, контрастні сполучення. Представником бароко в українській літературі є Григорій Сковорода, який є автором вірша «De libertate».
Відповідь: 1 – Д, 2 – Г, 3 – Б, 4 – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їхніх творів. Виконуючи це завдання, уважно прочитайте висловлювання і знайдіть у ньому так звані «маркери», які допоможуть визначити, про кого з авторів ідеться.
Згадаймо поему Івана Франка «Мойсей», зокрема пролог до цього твору, у якому поет закликав сучасників і потомків до духовної єдності. «Поет висловлює впевненість у відродженні національної самосвідомості й гідності поневоленого, але не скореного великого європейського народу…» (рядок Б).
Про Тараса Шевченка йдеться в рядку А. Саме в посланні «І мертвим, і живим, і ненарожденним…» поет «повертає вас лицем до вічних аксіом і нагадує нам вічні біблійні кари за переступ і зраду їх».
Темою повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сiм’я» є змалювання побуту й психології українських селян у перші десятиріччя після скасування кріпацтва, з усіма його складнощами й суперечностями на прикладі однієї родини. Саме про цей твір йдеться в рядку Д.
«Крізь товщу століть задивляється в ту глибінь поет, що був дитям запорозького сміху, здатного попри всі нещастя на руїнах рідної Трої утверджувати волю до життя..» – сказано про Івана Котляревського (рядок Г).
Відповідь: 1Б 2А 3Д 4Г
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на