Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (4 варіант)
Блок: Українська література
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Усна народна творчість. Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень
Завдання перевіряє вміння аналізувати народні пісні, визначити їх мотиви, тематику.
Згадаймо, що родинно-побутові пісні – це ліричні поетично-музичні твори, у яких відбиті почуття, переживання, думки людини, пов’язані з її особистим життям, подіями в сім´ї, родинними стосунками.
Проаналізуйте запропонований уривок із пісні «Сонце низенько».
У ньому йдеться про кохання парубка й дівчини, які чекають вечора, щоб зустрітися. Головне у стосунках молодих людей – вірність, чесність та ніжність. У пісні є характерні вигуки, пестливо-зменшувальні слова та інші засоби виразності.
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Слово про похід Ігорів»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів та вміння впізнавати їх за поданими характеристиками.
У «Слові про похід Ігорів» ідеться про невдалий похід новгород-сіверського князя Ігоря на половців у 1185 р.
Ігор – руський князь, який любить свою батьківщину, готовий віддати життя заради неї. Ігор Святославич чесний, гордий, він поважає свою дружину й зазначає, що хоче «списа приломити кінець поля Половецького; з вами, русичі, хочу голову свою положити або напитися шоломом з Дону!».
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Григорій Сковорода. «Бджола та Шершень».
Завдання перевіряє вміння визначати провідну ідею художнього твору.
Байка «Бджола та Шершень» у формі діалогу між персонажами розкриває одвічну тему суперечності між працелюбним способом життя й паразитичним існуванням.
Бджола почуває себе щасливою лише в «сродній праці», тобто праці за покликанням. У «силі» (моралі байки) автор бачить щастя людини в «природженому ділі».
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Тарас Шевченко. «Кавказ».
Завдання перевіряє вміння впізнавати символічні образи. У поемі Тараса Шевченка «Кавказ» переосмислено образ Прометея, який символізує силу народу, його могутність і нескореність.
Згадаймо рядки з твору:
Споконвіку Прометея
Там орел карає,
Що день божий довбе ребра
Й серце розбиває.
Розбиває, та не вип'є
Живущої крові, —
Воно знову оживає
І сміється знову.
Не вмирає душа наша,
Не вмирає воля.
Саме Прометея зображеного на малюнку.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Стефаник. «Камінний хрест»
Завдання перевіряє ваше знання тематики художніх творів, їх символічних образів і деталей.
«Я ж вам гармати слів повиставляв! / Я ж ніс за вас камінного хреста. / Аж захлиналась у сльозах земля!» – писав Іван Драч про Василя Стефаника. Зверніть увагу, що в цьому висловлюванні згадано камінний хрест, який є провідним символом новели Стефаника «Камінний хрест»
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів та їх прототипів.
Пригадаймо, що прототип – конкретна особа, факти життя або риси характеру якої покладені в основу образу літературного персонажа. Прототипами Кайдашів стала сім’я Мазурів із села Семигори, яка була відома на весь повіт постійними сварками, бійками й колотнечами.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Євген Маланюк
Завдання перевіряє знання творчості письменників, а також уміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку літератури, пояснювати поняття «празька школа поетів».
Потужна енергія «Розстріляного відродження» виявилася незнищенною. Водночас існувало ще одне відгалуження української літератури на теренах еміграції – «празька школа». До неї входили: Ю. Дараган, Є. Маланюк, Олег Ольжич (Кандиба), Л. Мосендз, О. Теліга, Н. Лівицька-Холодна, О. Лятуринська, О. Стефанович та ін.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Мойсей»
Завдання перевіряє знання жанрів програмових творів.
В основу філософської поеми «Мойсей» Івана Франка покладено біблійну легенду про єврейського пророка.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати художній твір.
Вислів «Воли в ярмі, та й ті ревуть, а то щоб душа християнська всяку догану, всяку кривду терпіла й не озвалась!» суголосний з назвою соціально-психологічного роману Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Захар Беркут»
Завдання перевіряє ваше знання проблематики художнього твору.
Темою повісті Івана Франка «Захар Беркут» є розповідь про те, як волелюбний народ Руської землі боронив свою батьківщину від монголо-татарської навали.
Біблійний афоризм «Хто взяв меч, від меча й загине» суголосний з основною проблемою повісті «Захар Беркут».
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ольга Кобилянська. «Valse mélancolique»
Завдання перевіряє вміння визначати тематику й художні особливості літературних творів.
Новела Ольги Кобилянської «Valse mélancolique» зображує долі талановитих жінок-інтелігенток, що присвятили своє життя служінню мистецтву, пошук ними свого життєвого шляху, самовизначення себе як неповторної особистості.
Провідною ідеєю твору є розкриття важливості захисту жінками власної гідності та права самостійно обирати майбутнє, необхідність повноцінної реалізації жінкою своїх духовних потреб, поваги суспільства до жінки як до особистості (докладніше – у подкасті на нашому сайті).
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я». Іван Карпенко-Карий. «Мартин Боруля»
Завдання перевіряє вміння визначати тематику й художні особливості літературних творів.
Іван Карпенко-Карий писав гумористичні, комедійні п’єси, які змушують людей «сміятись крізь сльози». Яскравим прикладом його іронічного висміювання людських слабкостей є твір «Мартин Боруля». Авторові вдається продемонструвати серйозні теми ненав’язливим шляхом.
Характерною рисою творчої манери Івана Нечуя-Левицького теж є гумор і сатира. Саме цих принципів він дотримувався, працюючи над повістю «Кайдашева сім'я». Письменник викриває за допомогою іронії, сміху, а іноді й сатири, найгірші сторони народного життя, що стали результатом руйнації національних святинь.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Симоненко. «Лебеді материнства»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
У поезії «Лебеді материнства» зображено любов до дитини й турботи за її долю, любові до Батьківщини. «За тобою завше будуть мандрувати / Очі материнські і білява хата», – каже синові героїня твору Василя Симоненка.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Юрій Яновський. «Майстер корабля».
Завдання скеровано на перевірку знання героїв літературних творів.
Роман Юрія Яновського «Майстер корабля» побудований як спогад оповідача й головного персонажа: «Зараз мені – за сімдесят, мене термосить іноді ломота, руки дрижать, і на очі набігає сльоза. Тоді я наказую розтопити кану, кладу на підставку ноги і стежу вогники над деревом». Розповідь у романі ведеться від імені 70-річного То-Ма-Кі (Юрій Яновський). Це своєрідна лірична сповідь про минуле, що переривається різними історіями з життя героїв.
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Постмодернізм як літературне явище
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури.
У літературознавстві період 80-90-х років ХХ століття називають постмодернізмом, характерними ознаками якого є поєднання й органічне співіснування різних художніх систем, синтез мистецтва й антимистецтва, гра зі словом, образом, «чужим текстом», поєднання різнорідних і несумісних елементів, наскрізна іронічність тощо.
Зверніть увагу, що такі ж ознаки постмодерного твору є в уривку, поданому у варіанті Г.
Ці рядки узято із твору Юрія Іздрика. Подані рядки яскраво ілюструють постмодернізм, характерними ознаками якого є епатажність, абсурдизм, комічність, буфонада як основні засоби зображення.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє вміння визначати тему, ідею, мотив, проблематику літературного твору.
Вислів «Хочеш дива – допоможи собі сам» найкраще передає порушену в поезії проблему.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять.
Запропонований для аналізу твір є верлібром, адже його рядки мають різну довжину, не поділяються на стопи; в них різна кількість наголосів і розташування їх довільне. Верлібр не визнає рим, внаслідок чого зникає і поділ на строфи.
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє ваше вміння визначати наскрізні образи та ключові слова в літературному творі.
Аналізуючи поезію, зверніть увагу, що за допомогою кольорових олівців ліричний герой відволікався від сірого життя й бачив райдугу.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять і вміння визначати художні засоби в поезіях.
Згадаймо, порівняння – це троп, який полягає в поясненні одного предмета через інший, подібний до нього, за допомогою компаративної зв'язки, тобто єднальних сполучників: як, мов, немов, наче, ніби та ін.
Порівняння є в рядку Д: Життя було сіре як передзимові краєвиди.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє знання творчості письменників.
Автором цього твору є Василь Голобородько, який написав також вірш «Наша мова».
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору. Література XX ст. Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять.
За способом зображення життя художні твори діляться на три літературні роди – лірику, епос і драму.
Твори кожного літературного роду можуть бути різних жанрів. Малі жанри епосу репрезентують новела, оповідання, нарис, фейлетон, памфлет, міф, легенда, притча, казка.
Згадаймо, що новела — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.
Для аналізу запропоновано уривок із новели Григора Тютюнника. Новелою також є твір Миколи Хвильового «Я (Романтика)».
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору. Література XX ст. Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»
Завдання перевіряє ваше знання композиційних складників літературних творів.
Новелу «Я (Романтика)» Миколи Хвильового присвячено «Цвітові яблуні» Михайла Коцюбинського.
Такий інтертекстуальний перегук дає ключ до розуміння твору. У центрі обох новел – герой із розчахненою психікою, який перебуває в кризовій ситуації. Події подаються крізь призму його сприйняття, що робить оповідь підкреслено субʼєктивізованою та психологізованою.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Михайло Коцюбинський
Завдання перевіряє вміння визначати місце й роль письменника в літературному процесі.
Одне з чільних місць в історії української літератури посідає Михайло Коцюбинський – великий письменник-гуманіст, виразник народних дум і прагнень.
Коцюбинський вважається найвидатнішим стилістом української прози, він найчастіше писав про людську та мистецьку роздвоєність, амбівалентність, свідомо чи підсвідомо відбиваючи свою письменницьку й людську драму. Письменник створює жанр психологічної новели, виробляє імпресіоністичну манеру письма.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє вміння визначати художні образи, проблематику літературного твору.
Деталі виконують важливу роль у новелі «Цвіт яблуні». Найважливішою з-поміж усіх деталей є цвіт яблуні, що символізує красу життя. За допомогою цієї деталі розкривається і життєствердна думка твору: краса життя, краса природи не захмарюється навіть подихом смерті.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Теорія літератури
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять та вміння визначати художні засоби у творах.
У першому абзаці є такі художні засоби:
- порівняння – троп, який полягає в поясненні одного предмета через інший, подібний до нього, за допомогою компаративної звʼязки, тобто єднальних сполучників: як, мов, немов, наче, ніби та ін. (душа ваша, мов струна на струменті; нагадують про себе, як цегла, що падає на голову);
- епітет – художнє означення, за допомогою якого автор підкреслює певну властивість чи рису (душа напружена, довгими стрілами-пальцями).
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє знання образів літературних творів.
У поемі «Мойсей» наявний міфологічний образ Азазеля, у повісті «Тіні забутих предків» – Нявки, у поемі «Кавказ» – Прометея, у драмі-феєрії "Лісова пісня" – Русалки.
Відповідь: ГАВД.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Література кінця XVIII – початку XX ст.
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Рядки «Мiлiони радо йдуть,/ Бо се голос духа чуть» і «Не ридать, а добувати,/ Хоч синам, як не собi,/ Кращу долю в боротьбi» узяті з поезії Івана Франка «Гімн».
«Борітеся – поборете! /Вам бог помагає!/ За вас правда, за вас слава/ І воля святая!» – цей заклик Тарас Шевченка до об’єднання зусиль народів для боротьби проти спільного ворога звучить у поемі «Кавказ». У цьому ж творі є рядки «І вам слава, сині гори, Кригою окуті! / І вам, лицарі великі, / Богом не забуті…».
Уривки «Но гірш за те їй не любився, / Що, бачиш, в Трої народився / І мамою Венеру звав…» і «Еол, оставшись на господі, / Зібрав всіх вітрів до двора, / Велів поганій буть погоді...» узяті з поеми Івана Котляревського «Енеїда».
У поезії Григорія Сковороди «De libertate» є такі рядки: «Слава навіки буде з тобою, Вольності отче, Богдане-герою!» і «Ні ж бо, не злотне: зрівнявши все злото, / Проти свободи воно – лиш болото…»
Відповідь: 1А 2Б 3Г 4Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання скеровано на перевірку вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їхніх творів.
«Майстер корабля» – дебютний роман українського письменника Юрія Яновського, який порушує низку питань, особливо актуальних для модерністського покоління митців, та відображає творчу атмосферу 20-х років XX століття. Попри ознаки містифікації текст уважаються автобіографічним.
«Зачарована Десна» – автобіографічна повість, спогади українського письменника та режисера Олександра Довженка про дитинство в рідному селі на Чернігівщині.
У творі «Моя автобіографія» Остап Вишня в гумористичній манері розповідає про своє народження, дитинство, становлення як письменника.
«Тигролови» – пригодницький роман з елементами автобіографії Івана Багряного.
Відповідь: 1Д, 2В, 3Б, 4Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє ваше знання персонажів художніх творів.
Висловлювання Наталки Сірко є в рядку Б, її кохання до Григорія Многогрішного виявилося настільки сильним, що дівчина наважилася покинути батьків і ризикнути власним життя заради коханого: «Як уб'ють мене – то я не вернусь. А як судилося мені щастя... то нехай же я буду, мамо, щаслива! І ви, тату!.. Благословіть!..».
Марися Боруля, героїня драми Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля», не прагнула стати дворянкою, у неї тече селянська кров. Марися вправна хазяйка, не може сидіти без роботи: «Я проста дівчина, мужичка, нічого не вмію; я умію жать у полі, громадить, мазать, корів доїть, свиней годувать...».
Новела Ольги Кобилянської «Valse melancolique» зображує долі талановитих жінок-інтелігенток, які присвятили своє життя служінню мистецтву. Софія Дорошенко – творчо обдарована особистість, лірична й емоційна. Мистецтво стає засобом саморозкриття, віддушиною для духовних сил героїні: «Я потребую спокою, що випливає з замилування до музики й гармонії в відносинах, передусім – гармонії…».
Рина Мазайло, героїня твору Миколи Куліша «Мина Мазайло», так характеризує свого брата Мокія: «Як стане коло української афіші: читає-читає, думає-думає, чи справжньою мовою написано, чи фальшивою...».
Відповідь: 1–Б, 2–Г, 3–А, 4–В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їх творів. Виконуючи це завдання, уважно прочитайте висловлювання і знайдіть у ньому так звані «маркери», які допоможуть визначити, кому з митців воно належить.
Валер’яну Підмогильному належить висловлювання рядка В. Згадайте, що цей письменник є автором урбаністичного роману «Місто».
Микола Хвильовий є автором висловлювання, поданому в рядку Д. В уривку йдеться про героя його новели «Я (Романтика)».
Михайло Коцюбинський «дуже був зайнятий своїм оповіданням» (рядок А). Стосунки природи і людини, життя гуцулів у чарівному світі гір і лісів, населених казковими істотами, – тема повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків».
«Се драма-казка, за термінологією Гауптмана (так він зве свій «Потоплений дзвін»), але я не знаю, як би се могло по-нашому зватись…», – каже про свою «Лісову пісню» Леся Українка (рядок Г)..
Відповідь: 1В 2Д 3А 4Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на