Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (6 варіант)
Блок: Українська література
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Усна народна творчість. Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень
Завдання перевіряє вміння аналізувати народні пісні, визначати їх мотиви, тематику.
У суспільно-побутових піснях відобразилися думки, почуття, настрої народу, викликані явищами, подіями чи обставинами суспільного життя. Ці твори дають широку картину історичного буття народу.
У запропонованому уривку згадано про важку долю чумаків. Чумацький промисел в Україні відомий з XV ст., а його розквіт припадає на XVIII – поч. XIX ст. Чумаки торгували переважно рибою та сіллю, яку привозили на волах з Дону і з берегів Чорного й Азовського морів.
Одним із тематичних різновидів соціально-побутової лірики є чумацькі пісні – народні пісні про життя, побут, пригоди й переживання чумаків. Довгий шлях, невлаштованість побуту, небезпека ворожих нападів, хвороби й смерть на чужині – основні мотиви цих творів.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Слово про похід Ігорів»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету літературних творів.
У «Слові про похід Ігорів» ідеться про невдалий похід новгород-сіверського князя Ігоря на половців у 1185 р.
Чотири сонця у «Слові про Ігорів похід» символізують князів – учасників походу. Згадаймо, що проти половців у похід вирушає Ігор разом із братом Всеволодом (князем курським), племінником Святославом Ольговичем (князем рильським) та сином (князем Володимиром з Путивля).
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Григорій Сковорода. «De libertate»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій. Найбільша цінність для ліричного героя (а водночас і для автора) твору «De libertate» – це воля, особиста свобода. Проти волі всі інші принади світу – болото.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Тарас Шевченко. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»
Завдання перевіряє знання змісту художнього твору.
У посланні «І мертвим, і живим…» Тарас Шевченко розвинув ідеї, закладені у творах, написаних у попередні роки, указав на історичне коріння суспільних явищ. Він зіставляє минуле, сучасне, майбутнє. Шевченко стверджує: «В своїй хаті своя й правда, і сила, і воля».
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Михайло Коцюбинський. «Тіні забутих предків»
Повість М. Коцюбинського «Тіні забутих предків» розповідає про ті особливості життя гуцулів, які для нас незвичні й не завжди зрозумілі. Адже Гуцульщина – це єдиний регіон України, де найповніше збереглися стародавні звичаї, обряди, вірування, традиції, зумовлені природно-географічними та історичними умовами. Архітектура, ремесла, побут, одяг гуцулів – усе носить відбиток давньослов’янського світогляду, світосприйняття.
У листі до В. Гнатюка від 12 січня 1911 року М. Коцюбинський згадував: «Я у свій час з головою пірнув у Гуцульщину, яка мене захопила. Який оригінальний край, який незвичний, казковий народ. Але книжка книжкою, треба мати живі враження, щоб щось зробити, – хочеться швидше дочекатися літа». Варто згадати, що М. Коцюбинський приїхав на запрошення галицьких друзів до Криворівні, де збирав фольклорно-етнографічні матеріали про Гуцульщину, яка цікавила автора як одне з «найкращих диких місць».
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»
Завдання перевіряє ваше вміння визначати проблематику художніх творів.
Виконуючи це завдання, пригадайте персонажів повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».
Автор змальовує побут і психологію українських селян у перші десятиріччя після скасування кріпацтва на прикладі родини Кайдашів. Повсякденне життя цієї сім’ї характеризується постійними сварками, бійками й колотнечами. Приказка «Живуть як кішка з собакою» яскраво ілюструє проблему цього твору.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Іван Багряний «Тигролови»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художніх творів.
Виконуючи це завдання, згадайте пригодницький роман Івана Багряного «Тигролови».
Сюжет твору розгортається з інтригуючої зав’язки: на останній станції виявляється, що втік найнебезпечніший в’язень Григорій Многогрішний, якого пильнував сам начальник ешелону.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
Завдання перевіряє знання творчості письменників.
Виконуючи це завдання, варто згадати, що «Чорна рада» – це перший історичний роман нової української літератури. Автором цього твору є Пантелеймон Куліш.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Завдання перевіряє знання образів героїв програмових творів.
Згадаймо головного героя роману Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Чіпку Вареника.
Хлопець зростав у злиднях, в атмосфері недоброзичливості й ворожості. Єдиною розрадою для малого була можливість пасти громадську отару разом із дідом Уласом. Чіпка полюбив старого діда, подружився з Грицьком Чупруненком, з яким разом пас худобу. Наступного року Чіпка хотів знову пасти череду, але громада йому відмовила, бо вважала його молодим і ненадійним, чим тяжко образила.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Захар Беркут»
Завдання перевіряє ваше знання образів головних героїв, а також уміння впізнавати їх за висловами або цитатними характеристиками.
Згадаймо повість Івана Франка «Захар Беркут».
Головний герой твору Захар Беркут – тухольський старійшина, знахар. Усе життя віддав служінню громаді. Замолоду три роки вчився лікарської справи в монаха Акинтія та подорожував по Русі. Саме він звертається до однодумців словами: «Батьки і браття! Нинішня наша побіда — велике діло для нас. Чим ми побідили? Чи нашим оружжям тілько? Ні. Чи нашою хитрістю тілько? Ні. Ми побідили нашим громадським ладом, нашою згодою і дружністю. Уважайте добре на се!».
Стислий аналіз повісті – у нашому подкасті.
Зверніть увагу, що образ Захара Беркута є прекрасним прикладом, який можна використати у власному висловленні з української мови.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ольга Кобилянська. «Valse mélancolique»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів і вміння впізнавати їх за цитатними характеристиками.
У новелі «Valse mélancolique» Ольга Кобилянська проявила себе як новаторка щодо створення художньої форми. Словесний твір не лише наповнений музикою, а й звучить, як музика. Це виражається і в ритмічності оповіді з її перепадами від розміреного й неспішного темпу до швидкого й напруженого, а потім знову сповільненого, й у відтворенні симфонії почуттів героїнь, й у напруженій мелодійності слова.
«Ти не знаєш, як можна любити те, що люди називають артизмом, що живе в нас і заповняє нашу душу... Се щось таке велике, сильне... Заглушити в собі той світ, щоб жити лише для одного чоловіка і для самих дітей? Се неможливо... мені неможливо... тому неможливо, хто носить справдішній артизм у душі!..» – переконана Ганна – героїня твору «Valse mélancolique»
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Карпенко-Карий. «Мартин Боруля»
Завдання перевіряє вміння визначати провідну думку художнього твору.
Висловлювання Григорія Сковороди про те, що треба «… пізнати себе, хто для чого народжений. Краще бути натуральним котом, ніж з ослиною природою левом» суголосне з головною думкою драми Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля».
Основною темою цієї трагікомедії є зображення нестримного потягу головного героя дорівнятися у своєму статусі до міщанства або дворянства. Ідея твору полягає у висміюванні намагань простої людини вибитися у дворяни, хибно думаючи, що цим можна вивищитися над іншими.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Іван Драч. «Балада про соняшник»
Завдання перевіряє вміння визначати провідні мотиви поезій, їхні символічні образи.
У баладі Івана Драча соняшник і сонце наділені людськими властивостями. Алегоричні образи соняшника й сонця чітко вказують, про кого та про що йдеться – про поета й поезію, які самостверджуються на основі буденних реалій.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Остап Вишня. «Моя автобіографія»
Виконати це завдання допоможе знання творчості письменника.
Остап Вишня, справжнє ім’я та прізвище якого Павло Губенко, був одним з найпопулярніших письменників у сатирико-гумористичних жанрах (памфлетах, фейлетонах, гуморесках).
Саме він у творі «Моя автобіографія» писав про своїх батьків: «А взагалі батьки були нічого собі люди. Підходящі. За двадцять чотири роки спільного їхнього життя… послав їм Господь усього тільки сімнадцятеро дітей, бо вміли вони молитись Милосердному».
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Постмодернізм як літературне явище
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури.
У літературознавстві період 80-90-х років ХХ століття називають постмодернізмом, характерними ознаками якого є поєднання й органічне співіснування різних художніх систем, синтез мистецтва й антимистецтва, гра зі словом, образом, «чужим текстом», поєднання різнорідних і несумісних елементів, наскрізна іронічність тощо. Зверніть увагу, що такі ж ознаки постмодерного твору є в уривку, поданому у варіанті А.
Ці рядки взято із вірша Олександра Ірванця «Любіть!». Автор застосовує різні прийоми мовної гри. Насамперед це інтертекстуальна гра, уже першими рядками твір відсилає до відомої поезії В. Сосюри «Любіть Україну».
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників. Зверніть увагу, що автором запропонованої поезії є Максим Рильський, який належав до «київських неокласиків».
«Неокласиками» в українському контексті традиційно називають поетів двадцятих-тридцятих років ХХ століття, які у своїй творчості часто спиралися на образи й мотиви античної культури, активно працювали з чіткими традиційними віршованими формами, шукали емоційної та формальної рівноваги у творах (усупереч поширеному тоді «анархічному драйву»), культивували освіченість, багато уваги приділяли перекладам.
Микола Зеров, Максим Рильський, Павло Филипович, Михайло Драй-Хмара, Освальд Бургардт – ось канонічний список цих поетів, їх іще називали «п’ятірне гроно».
Творчість Максима Рильського докладніше проаналізовано в подкасті на нашому сайті.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє ваше знання тематики художніх творів.
Неоромантична туга за морем, символом чистоти й вічно мінливої далечі, споріднює поезію з мариністичним романом Юрія Яновського «Майстер корабля», у якому діють такі персонажі, як Богдан, Сев, Тайах (докладніше – у подкасті про роман Юрія Яновського на нашому сайті).
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять і вміння визначати художні засоби в поезіях.
В останній строфі твору використано порівняння – троп, який полягає в поясненні одного предмета через інший, подібний до нього, за допомогою компаративної зв'язки, тобто єднальних сполучників як, мов, немов, наче, ніби: «Під парусом біло-крилатим / Сам я стану як птах».
Згадаймо, анафора – єдинопочаток, одна зі стилістичних фігур, яка утворюється повтором слів або словосполучень на початку суміжних мовних одиниць;
антитеза – стилістична фігура, яка полягає в зіставленні протилежних понять, характеристик предметів і явищ;
паралелізм – стилістична фігура, змістом якої є зображення паралельних явищ із різних сфер життя;
тавтологія – спеціальне або непередбачене повторення тих самих, спільнокореневих або близьких за значенням слів.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє ваше знання проблематики, тематики й настрою художнього твору.
Рядки «А тут, у набридлому місті, / Лише люди та дим» суголосні з настроєм оповідача твору Михайла Коцюбинського «Intermezzo».
Ліричному героєві новели необхідний глибокий духовний зв’язок із природою, єднання з нею, щоб подолати втому, зневіру. «Залізна рука города» – це втілення проблем у житті героя, негативного впливу міського життя, відірваного від природи.
Для повторення основного матеріалу про творчість Михайла Коцябинського можна скористатися подкастом на сайті Освіта.ua.
Зверніть увагу, що образ ліричного героя новели Михайла Коцюбинського є яскравим прикладом, який можна використати в написанні власного висловлення на ЗНО з української мови.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє ваше вміння визначати провідні мотиви та ключові слова в літературному творі.
Аналізуючи поезію, зверніть увагу що запропонований вірш має мотив втечі від реальності, можливо, у літературу; мандрівки швидше сторінками книжок, аніж далекими морями: «Під парусом біло-крилатим / Сам я стану, як птах. / І, може, зроблюся піратом / У далеких морях».
Ідеї цього твору відповідає вислів: «Фантазія «рятує» від сірих буднів».
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Стефаник
Завдання перевіряє вміння визначати місце й роль письменника в літературному процесі.
Василь Стефаник започаткував в українській літературі експресіонізм – стиль, що передбачає зображення внутрішнього через зовнішнє, зацікавлення глибинними психологічними процесами, звернення до універсальних аспектів людського життя.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору. Література XX ст. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном»
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять.
За способом зображення життя художні твори діляться на три літературні роди – лірику, епос і драму.
Твори кожного літературного роду можуть бути різних жанрів.
Малі жанри епосу репрезентують новела, оповідання, нарис, фейлетон, памфлет, міф, легенда, притча, казка.
Згадаймо, що новела — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.
Для аналізу запропоновано уривок із новели Василя Стефаника. Новелою також є твір Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном».
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє ваше знання сюжету літературних творів, уміння визначати складники композиції.
Композиція – побудова літературного твору, співвідношення всіх його компонентів, що створює цілісну картину і сприяє виявленню головної ідеї.
Класичний сюжет має такі елементи:
- експозиція – вихідні відомості про героїв, які вмотивовують їхню поведінку в умовах конфлікту;
- зав’язка – подія, що кладе початок конфлікту;
- кульмінація – найвищий момент у розвитку дії;
- розв’язка – подія, що розв’язує конфлікт.
Кульмінацією твору є звернення героя до Бога. Горе Максима ні з чим не порівняти, хіба з муками Святої Марії: «— А ти, мати боже, будь мойов газдинев, ти з своїм сином посередині, а коло тебе Андрій та Іван по боках... Ти дала сина одного, а я двох».
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Аналіз літературного твору
Завдання перевіряє вміння визначати ідею, проблематику художнього твору.
Зверніть увагу, що уривок передає страшну трагедію батька, який утратив своїх синів.
Свого героя, його оточення, природу Стефаник малює лаконічно, добираючи найпотрібніші деталі.
Розкриваючи образ Максима на початку новели «Сини», письменник подає його портрет, але, крім портретної характеристики, розкривається настрій: «Максим кинув капелюх на ріллю, сорочка розіпнялася і впала аж на плечі. Хмара куряви з-під борін засипала його сивий чупер на голові і на грудях. Він галасував, лютився..». Неперевершений психолог, Стефаник геніально змалював горе селянина, який на старості років залишився один.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Теорія літератури
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять та вміння визначати художні засоби у творах.
У запропонованому реченні провідним художнім засобом є епітет – художнє означення, за допомогою якого автор підкреслює певну властивість чи рису (замазаний, обдертий, кривий).
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»
Виконуючи це завдання, згадайте тематику й проблематику новели Миколи Хвильового «Я (Романтика)».
У цьому творі центром уваги є душа ліричного героя, що змагається між революційним обов’язком і гуманістичним началом.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст.
Завдання перевіряє знання тематики, проблематики й сюжету художніх творів.
Вислів «Козацькому роду нема переводу» суголосний з долею Енея, героя поеми Івана Котляревського «Енеїда». В образах Енея й троянців виразно простежуються риси доблесного українського козацтва, адже коли виникає потреба боронити рідний край, то Еней і троянці виявляють мужність, патріотизм, поводяться як доблесні воїни.
Із долею Катерини (поема Тараса Шевченка «Катерина») суголосний вислів «Любов – не пожежа, займеться – не згасиш». Твір розповідає про трагічну долю матері-покритки. Покохавши москаля Івана, Катерина забуває про все на світі, зокрема про поради й застереження батьків, не звертає уваги на те, що кажуть про неї односельці. Почуття дівчини дає їй силу стерпіти всі образи.
У повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» зображено повсякденне життя родини Кайдашів у найрізноманітніших побутових виявах. Згадаймо образ Марусі Кайдашихи. Вона сварлива, конфліктна жінка. Позитивні риси характеру Кайдашихи – це те, що вона працьовита, дбайлива хазяйка, любляча мати та бабуся. Але жадоба до землі зробила її жорстокою, жадібною. Це призводило до частих сварок і розладів у сім’ї, бійок. Саме тому вислів «І хороша, і вродлива, тільки шкода, що сварлива» суголосний з долею Марусі Кайдашихи.
«Не було добра змалку, не буде й до останку» – цей вислів суголосний із долею головного героя роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Чіпка Варениченко був сином зневаженої селянки-біднячки, хлопець зростав у злиднях, в атмосфері недоброзичливості й ворожості. Він гостро переживав соціальну несправедливість. Важким було життя хлопця в дитинстві, не стало воно кращим і тоді, коли Чіпка виріс.
Відповідь: 1–Г, 2–Д, 3–Б, 4–А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Основні теоретико-літературні поняття: епос, новела, оповідання, повість, роман, різновиди повісті та роману; драма, комедія, трагікомедія, власне драма, містерія, драма-феєрія; різновиди роману (роман у новелах, роман у віршах)
Кожен літературний твір має певний жанр, який визначаємо, ураховуючи певні його особливості.
Деякі жанри своїх творів пропонують самі автори. Так, «Мина Мазайло» М. Куліша – комедія, «Маруся Чурай» Л. Костенко – роман у віршах, «Тіні забутих предків» М. Коцюбинського – повість, а жанр «Лісової пісні» Леся Українка визначила як драма-феєрія.
Відповідь: 1-Д, 2-А, 3-Б, 4-В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: ТЕМА: Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання програмових творів.
Уривок «Я виходжу з-за клубу в новенькому дешевому костюмі (три вагони цегли розвантажив з хлопцями-однокурсниками, то й купив) і чемоданчиком у руці. І перше, що бачу – хату Карпа Яркового…» узятий із твору Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном»;
автором уривку «Наші кроки в кіно були спробами дитини, що вчиться ходити. Батьки наші винайшли фотографію. Ми цю фотографію пристосували до фіксування руху. Віддрукувавши позитиви, ми рухали їх перед щілиною в картоні...» є Юрій Яновський («Майстер корабля»);
у романі Валер’яна Підмогильного «Місто» є рядки «Через кілька днів своєї розпачливої самотності він силоміць вирядився до інституту. Так, стипендію йому призначили. Й, замість радіти, він ображено подумав: вісімнадцять карбованців! Казали – двадцять пять. Асам він потай надіявся ще на більше…»;
уривок «Боязко й недовірливо відчинилися двері. Я зайшов до кімнати, тримаючи автомат напоготові. Натиснув ліхтарик, і в смузі електричного сяйва завмерла біля столу злякана мати, а ти біля високого ліжка застигла в подиві, закриваючи груди розпущеними косами…» узятий з новели Олеся Гончара «Модри Камень».
Відповідь: 1 – Г, 2 – Б, 3 – Д, 4 – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їхніх творів. Виконуючи це завдання, уважно прочитайте висловлювання і знайдіть у ньому так звані «маркери», які допоможуть визначити, про кого з авторів ідеться.
Висловлювання про Михайла Коцюбинського подано в рядку Б, адже саме його називають «сонцепоклонником».
У рядку А подано характеристику творчості видатного драматурга Миколу Куліша.
У висловлюванні рядка Г йдеться про кіноповість Олександра Довженка «Зачарована Десна». Саме вона дає нам уявлення «як проходило формування майбутнього письменника, громадського діяча, мислителя й кіно митця…».
Згадка про героїв новел Миколи Хвильового є в рядку Д.
Відповідь: 1 – Б, 2 – А, 3 – Г, 4 – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на