Розділ: Мультитести
Тест: Національний мультитест 2024 (демоваріант)
Блок: Українська мова
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків.
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення.
Розгляньмо рядок А: у слові відбити є звук [д], а у слові проїзний відбувається спрощення, тому звук [д] відсутній.
У рядку Б в обох словах є звук [д]: у слові футбол літера т передає звук [д], адже глухі приголосні перед дзвінкими вимовляються дзвінко; у слові зорепад буква д передає звук [д].
У рядку В звук [д] є тільки у слові здавна, а от у слові бджола є африката (звук, який вимовляємо злито) дж.
У рядку Г в слові дружба літера д передає звук [д], а в слові подякував літера д передає звук [д′].
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
Готуючись до НМТ, опрацюйте додаток до Програми ЗНО з української мови, який містить перелік слів з нормативним наголосом.
НЕПРАВИЛЬНО виділено букви на позначення наголошених голосних у таких словах рядка Г: уподОбання, піАла.
Правильно наголошені слова треба вимовляти так: уподобАння, піалА.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис великої літери
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
НЕ ДОТРИМАНО правил уживання великої букви в рядку Б.
Зверніть увагу, що прикметники з суфіксом -ськ- потрібно писати з малої літери (шекспірівський стиль), окрім назв на позначення імені чогось, пам'яті чогось (Нобелівська премія).
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прислівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно писати прислівники.
Літеру и пишуть:
- у кінці прислівників після г, к, х: завбільшки, навкулачки, навпаки, пошепки, навколішки, завглибшки, трохи;
- після к, ч, якщо прислівники мають префікс по-: по-лицарськи, по-корейськи, по-лисячи, по-вовчи, по-людськи.
З літерою и пишемо також прислівник почасти.
Літеру і пишуть у кінці прислівника після літер, що позначають м’які та пом’якшені приголосні: тричі, заочі, насторожі.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання апострофа
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Апостроф пишемо перед я, ю, є, ї після губних приголосних (б, п, в, м, ф): дев’ятеро ластів’яток, слов’янське плем’я.
Не пишемо апостроф після літери р, що позначає м'який приголосний на початку слова чи в середині складу: рятівна, а також перед йо: серйозна.
У словах іншомовного походження апостроф не пишемо, коли я, ю позначають пом’якшення попереднього приголосного перед а, у: дебютантка; у слові ін’єкція апостроф пишемо (виняток).
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Творення й правопис неозначених і заперечних займенників.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема займенники.
Із заперечними займенниками частку ні пишемо разом: ніякий, ніскільки, нічий.
Частки ані-, аби-, де-, сь- потрібно також писати із займенниками разом: дехто, абищо, абихто, деякий, якийсь.
Частки казна-, хтозна-, будь-, -небудь потрібно писати із займенниками через дефіс: скільки-небудь, будь-який, що-небудь, будь-хто, хто-небудь, будь-чий, будь-хто, хтозна-що.
Частку хтозна- потрібно писати разом: не хто-зна, а хтозна.
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис літер, що позначають ненаголошені голосні [е], [и] в коренях і суфіксах слів.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил.
Е пишемо в таких випадках:
- у буквосполученнях -ере-, -еле- (шелестіння);
- у словах, що перевіряють наголосом (черговий – черга, постелити – стелить, відгриміти – гримати).
И пишемо в небагатьох дієслівних коренях, якщо далі з’являється суфікс -а-, тобто -ер-переходить в -ира-: бЕру – забирати.
Також И пишемо, якщо при зміні слова цей звук не зникає: кошичок – кошик, вогнище – вогник.
И пишемо в суфіксі іменників на позначення конкретних предметів (печиво).
И також пишемо в суфіксах -иц-, -ін: власниця, височина.
Також и пишемо традиційно в корені слова після р (дрижати, тривожний).
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія.
Завдання перевіряє ваше вміння знаходити й виправляти орфографічні помилки на вивчені правила.
НЕМАЄ орфографічних помилок у реченні «Важливу роль у такому всебічному вихованні відіграє неполітична й позаконфесійна скаутська організація України «Пласт».
У реченні, позначеному А, слово юний потрібно писати з однією н, слово патріотичне – з і.
Слово завдань (варіант Б) пишемо з однією н, у слові повновартісні відбулося спрощення на письмі.
У варіанті Г слово відповідником пишемо з буквою д, у слові англійський пишемо м’який знак.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
1. ТЕМА: Будова слова. Словотвір
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
Зверніть увагу, що помилково утворено слово гардеробщиця. Правильний варіант – гардеробниця.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Зверніть увагу на слово назад у рядку Г.
Після слів із кількісним значенням потрібно вживати тому: приїхав вісім років тому.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Будова речення простих та складних речень
Завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати прості та складні речення, використовувати в мовленні різноманітні синтаксичні конструкції.
Речення Письменник прагнув розповісти про внутрішній світ Івана Дідуха й чому він емігрує побудовано неправильно, адже не зрозуміло, хто емігрує – Іван Дідух чи його внутрішній світ.
Речення можна перебудувати так: Письменник прагнув розповісти про внутрішній світ Івана Дідуха та з’ясувати причини еміграції свого героя або Письменник прагнув розповісти про внутрішній світ Івана Дідуха та з’ясувати, чому його герой емігрує.
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки при прямій мові.
У конструкціях із прямою мовою розділові знаки залежать від того, як розташовані пряма мова та слова автора.
У реченні Д пряма мова стоїть перед словами автора, тому її беремо в лапки, а після неї ставимо кому і тире. Слова автора пишемо з малої букви («П», – а):
«Частина пакетів потрапляє до світового океану з катастрофічними наслідками для морської флори та фауни», – додає автор проєкту Костянтин Яловий.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Кома (6) обґрунтована як кома при відокремленому означенні.
Але дієприкметниковий зворот не розгублене у віках мистецтво стоїть перед означуваним словом. Такі означення не відокремлюємо.
Отже, запропоноване обґрунтування коми є хибним.
Кома (6) – це кома між непоширеним та поширеним означеннями, адже вони є однорідними.
Решта обґрунтувань правильні.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
У речення А варто вжити слово тактовніше.
У реченні Б порушенням лексичної норми є слово удачними. Це росіянізм. Натомість треба вжити слово вдалими.
У реченні В доречно вжити слова численна та дослідження.
У реченні Г потрібно вжити слово реабілітологів.
У реченні Д лексичних помилок немає.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Іншомовні слова
Це завдання перевіряє знання часто вживаних слів іншомовного походження.
Українським відповідником до іншомовного слова диференціація є розчленування.
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Морфологія. Відмінювання іменників, поєднання іменників з числівниками
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки іменників, правильно поєднувати числівники з іменниками.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до речення.
Проаналізуймо його.
Іменник Ігор – це іменник чоловічого роду м’якої групи ІІ відміни. Отже, в орудному відмінку правильна форма – Ігорем.
У родовому відмінку іменники чоловічого роду ІІ відміни на позначення назв населених пунктів мають закінчення -а. Отже, Житомира.
Числівники два, три, чотири поєднуються з іменниками в називному відмінку множини. Отже, п’ятдесят чотири кілометри.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм. Уживання прийменникових форм.
Завдання перевіряє ваше вміння відмінювати іменники, правильно добирати форми слів і поєднання їх у словосполучення.
Під час виконання цього завдання нам обов’язково потрібно ставити подвійне відмінкове запитання.
У родовому відмінку множини іменники, у яких немає суфікса -ин-, зазвичай мають закінчення -ів: секрети – секретів.
Займенники в родовому відмінку множини мають закінчення -іх: усі – усіх.
Нормативним також є поєднання дієслова навчати з відмінковою формою родового відмінка: навчати кого? чого?
Якщо ми вживаємо слово в орудному відмінку й говоримо про об’єкт, на який переходить дія, то нормативним є вживання прийменника за: за ким? чим? – за мотивами.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Ступені порівняння прикметника. Відмінювання числівників.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати числівники та утворювати ступені порівняння прикметників.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до речення.
Серед запропонованих варіантів прикметників необхідно обрати слово найдовший. Під час творення ступенів порівняння прикметників простої форми найвищого ступеня додаємо до прикметника простої форми вищого ступеня (довший) префікс най-.
Числівник вісім у родовому відмінку однини має форму восьми.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм. Уживання прийменникових форм.
Завдання перевіряє ваше вміння відрізняти правильні форми слів від помилкових.
У запропонованому реченні недоречним буде вживання прийменників по і за; правильно використати варіант на прохання.
У давальному відмінку однини іменники другої відміни мають закінчення -ові, -еві, -єві або -у, -ю.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Морфологія. Синтаксис. Відмінювання іменників. Узгодження присудка з додатком
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки іменників, узгоджувати присудок з підметом.
Від слова вимови ставимо питання кого?, чого? Отже, обираємо варіант важких французьких звуків.
Від присудка опанували ставимо питання кого?, що? Отже, обираємо варіант правила.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст. Основні ознаки тексту. Логічна послідовність. Зв’язність і точність мовлення
Це робота з деформованим текстом, яка перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати, логічно мислити, установлювати зв’язки між фактами й думками, відновлювати початкову послідовність і далі працювати з таким текстом, досліджувати його.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Потрібно проаналізувати, які засоби міжфразового зв’язку використано в тексті (займенники, лексичний повтор, прислівники, граматичні засоби, вставні слова тощо).
Проаналізуймо запропоновані рядки.
Речення з позначкою-ромбом є початковим реченням запропонованого деформованого тексту. У цьому реченні визначено важливе значення води в житті людини та зазначено те, що її стан погіршується щороку.
Речення із символом-трапецією буде другим у тексті, адже розкриває причину цього погіршення та пояснює, як відбувається очищення води.
Наступним є речення, позначене колом: воно пояснює, через що виникають проблеми з очищенням.
Далі йде коментар про якість води в Україні і в Дніпрі. Отже, це речення із символом-квадратом.
І останнім має бути речення, позначене трикутником, адже воно вказує, де все ж таки можна скуштувати чисту воду.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Однорідні члени речення
Це завдання перевіряє ваше вміння визначати однорідні члени речення.
Пригадаймо, однорідні члени речення – це такі члени речення, що виконують одну синтаксичну роль, відносяться до одного й того самого члена речення і поєднуються між собою сурядним зв'язком. Однорідні члени речення рівноправні і не залежать одне від одного. Вони називають поняття, близькі за своєю сутністю. Однорідні члени разом пов'язані тим самим підрядним зв'язком з іншим членом речення, який їх пояснює або який вони пояснюють.
Однорідними підметами ускладнено таке речення: Це відбувається через погане очищення стічних побутових і промислових вод, наслідком якого є надмірне насичення водойм органікою і наближення їх до ІІІ класу забруднення.
Відповідь: Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в складному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібні розділові знаки в реченні та пояснювати їх уживання.
Зверніть увагу, що кому не ставимо після слів проте, однак, коли вони є сполучниками і стоять на першому місці в головному або підрядному реченні.
Відповідь: А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення зі вставними словами.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення.
Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть).
Вставна конструкція як відомо є в реченні, позначеному ромбом.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Головні члени речення.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати граматичну основу речення.
До слова далека від підмета вода ставимо питання який є підмет?
Граматична основа речення – вода далека, тобто слово далека є частиною складеного іменного присудка.
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Фразеологія. Фразеологізми.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
З’ясуймо значення кожного фразеологізму:
Як грім з ясного неба – раптово, неочікувано.
Як свої п’ять пальців – детально, глибоко.
Як білка в колесі – постійно, не зупиняючись.
Як гриби після дощу – з’являтися дуже швидко.
Як дві краплі води – однакові, дуже схожі.
А тепер використаймо ці фразеологізми відповідно до їхнього значення:
Екскурсовод знає наше місто, як свої п’ять пальців.
Схожі Даринка із сестрою, як дві краплі води.
Раптовий приїзд гостей був як грім з ясного неба.
Офіціант крутився на зміні, як білка в колесі.
Відповідь: 1-Б, 2-Д, 3-А, 4-В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту.
Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
До слова вчених логічно поставити питання хто? Це слово в реченні вказує на діяча, а не на ознаку. Отже, вчені – це іменник.
Себе – вказує на предмет, але не називає його. Отже, це займенник.
Долаючи – це особлива форма дієслова дієприслівник, відповідає на питання як?, утворює зворот.
Зайвий – вказує на ознаку предмета, відповідає на питання який?. Отже, це прикметник.
Відповідь: 1-А, 2-В, 3-Д, 4-Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень.
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення в рядку А – це просте речення, ускладнене відокремленою поширеною прикладкою природи солодку зрілість. Перед нею потрібно поставити тире, бо прикладка стоїть у кінці речення.
Речення в рядку Б – це речення складне безсполучникове, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком. У такому випадку ставимо тире.
Речення в рядку В – це складносурядне речення. У другій його частині ( це неповне речення) тире стоїть на місці пропущеного присудка (сонячні кульбабки зацвіли біля ставку).
Речення в рядку Г – це речення, у якому тире стоїть між однорідними підметами та присудком. Підмети і присудок виражені іменниками. А також перед присудком стоїть частка це. Тире тут обов’язкове.
Речення в рядку Д – це теж просте речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом, яке стоїть перед ними. Але однорідні члени стоять не в абсолютному кінці речення. У таких випадках після узагальнювального слова ставимо двокрапку, а після однорідних членів речення – тире.
Відповідь: 1-В, 2-А, 3-Д, 4-Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення та складне речення
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
Ви маєте увідповіднити фрагменти простого та складного речення за подібністю їхнього синтаксичного значення.
До фрагмента в простому реченні 1 ставимо питання з якої причини? Аналогічне питання ставимо до виділеної частини в реченні Д.
До фрагмента в простому реченні 2 ставимо питання як? На таке ж питання відповідає фрагмент в реченні В.
До фрагмента в простому реченні 3 ставимо питання з якою метою? На те саме питання відповідає фрагмент в реченні Б.
До виділеного фрагмента в простому реченні 4 ставимо питання яка? На таке ж питання відповідає фрагмент в реченні А (яких?)
Виділений фрагмент у реченні Г відповідає на питання за якої умови?
Відповідь: 1-Д, 2-В, 3-Б, 4-А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення
Це завдання перевіряє ваше вміння з’ясовувати типи складного речення.
Проаналізуймо структуру кожного запропонованого речення.
У першому реченні Люби музику – вона облагороджує твої думки і почуття є дві граматичні основи, частини речення з’єднані за змістом та інтонацією, без сполучника. Отже, це складне безсполучникове речення.
У другому реченні Красна пташка своїм пір’ям, а людина – знанням є дві граматичні основи, частини пов’язані сполучником сурядності а (протиставним). Отже, це складносурядне речення.
У третьому реченні Що в пісні співається, те в житті збувається – дві граматичні основи, частини поєднані сполучним словом що. Від головної до підрядної частини можна поставити питання. Отже, це складнопідрядне речення.
У четвертому реченні Голос у нього гучний і спочатку завжди впевнений граматична основа одна. Отже, це просте ускладнене речення.
У п’ятому реченні Небо чисте, і видно, як падають зорі три граматичні основи, але перша та друга частини поєднані сполучником сурядності і, а друга і третя – сполучником підрядності як. Отже, це складне речення з різними видами зв’язку.
Відповідь: 1-Б, 2-В, 3-А, 4-Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на