Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (3 варіант)
Блок: Українська мова
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків.
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення. Цьогоріч у завданні запропоновано речення, в окремих словах яких підкреслено певні звуки.
Розглянемо рядок з такими слова: заспівала, сопілка, осьдечки.
Підкреслені букви в цих словах позначають різні звуки: у слові сопілка це [с], а в словах заспівала (далі в слові після [с′] пом’якшений губний [п’]) та осьдечки (після [с′] далі м’який знак) – [с′].
У рядку зі словами відповідаючи, забудьте, подякувати підкреслені літери теж позначають різні звуки: у слові відповідаючи це звук [д]; у словах забудьте та подякувати це звук [д′], адже далі відповідно бачимо м’який знак та букву я.
У словах квитки та касі вимовляємо звук [к], а в слові вокзалу це звук [ґ], адже глухий звук [к] перед дзвінким вимовляємо як [ґ].
У словах можливості, живокосту, безмежні всі підкреслені літери позначають звук [ж]
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади.
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок. У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні. Учасникам ЗНО рекомендовано перелік слів з наголосами.
Слова, у яких потрібно перевірити правильність наголосу, утворюють речення.
У запропонованому реченні неправильно підкреслено літери на позначення наголошених голосних у таких словах: листопада, випадок, центнер, виразний (правильні наголоси такі: листопада, випадок, центнер, виразний).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Спрощення в групах приголосних.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема слова, у яких позначають спрощення в групах приголосних.
Спрощення – явище усного мовлення, що забезпечує милозвучність. У групах приголосних -ждн-, -здн-, -стн-, -стл- відбувається спрощення, тобто приголосні [д] та [т] випадають. Отже, спрощення є у словах цілісність, проїзний, жалісний, свиснути, блиснути, тижневик, капусняк, ненависний, вісник.
Не відбувається також спрощення в іншомовних словах (баластний, контрастний, форпостний).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Префікс пре- вживають переважно на позначення найвищої якості (преславний). Окремі слова з таким префіксом потрібно запам’ятати (превелебний).
У словах прірва, прізвище, прізвисько пишемо префікс прі-.
Префікс при- вживаємо на позначення приєднання, наближення до чогось або неповноти дії. Саме тому його потрібно вживати в словах прибуток, приварений, присвоєння, прибічник, прилеглий, прихований, пригріти, прибій, привабливий.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) і пояснювати їх за допомогою правил.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Подвоєні літери треба писати в таких словах:
Звання, громаддя, забуття, зілля. Це іменники середнього роду ІІ відміни, що мають закінчення -а (я). Подовження тут відбувається в позиції між двома голосними звуками.
Велич (величчю) – це іменник жіночого роду ІІІ відміни. Подовження відбувається в орудному відмінку в позиції між двома голосними. Саме тому в словах жовчю, заздрістю не потрібно писати подвоєні приголосні.
Суддею – орудний відмінок від іменника чоловічого роду І відміни суддя.
Іменник старанність утворено від прикметника старанний, тому потрібно писати подвоєні літери.
Нездоланний– прикметник, наголос падає на суфікс, слово має значення перебільшення. У таких прикметниках потрібно писати подвоєні приголосні.
Спотворений – дієприкметник. У цій особливій формі дієслова ніколи не пишемо подвоєних літер.
Немає подвоєних літер і в слові довгожданий.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання м’якого знака
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
М’який знак пишемо в слові гагаузький у прикметниковому суфіксі -зьк-.
М’який знак не пишемо перед прикметниковими суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-, крім л. Саме тому в слові байкальський його потрібно писати.
М’який знак не потрібно писати у слові тиснява, адже м’який приголосний [н′] передає свою м’якість і приголосному [c′].
Також м’який знак не потрібно писати у словах промінчик, задзеленчати, адже перед шиплячими його не вживають, крім винятків.
Зазвичай не пишемо м’який знак перед губними, але в слова різьбяр та гетьманщина його потрібно писати. Правопис цих слів необхідно запам’ятати.
Потрібно написати м’який знак у слові лосьйон, адже це слово іншомовне.
З м’яким знаком потрібно писати слово дівчиноньці (бо м’який знак є в прикінцевому буквосполученні іменника, що стоїть у називному відмінку – дівчинонька). Також пишемо м’який знак у дієсловах наказового способу (посидь, піднось – тому посидьмо, підносься).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
Разом потрібно написати слово сорокалітню, адже разом пишемо прикметник, у яких першою частиною є числівник, а також ті, від яких можна утворити підрядне словосполучення (сорок років). У решті слів потрібно поставити дефіс: з-посеред (складний прийменник), житлово-побутового (складний прикметник, утворений із двох рівноправних слів, можна поставити сполучник і), будь-кого (займенники з частою будь-).
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати різні вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил.
Слова, у яких є помилки, потрібно писати так: які-небудь (займенник з часткою -небудь (від не буде), освітньо-розважальні (складний прикметник, утворений із двох рівноправних слів, між якими можна поставити сполучник сурядності і), чимало (прислівники з часткою чи- пишемо разом), місцевість (суфікс -ість), мабуть (стягнена форма прислівника від має бути), знатимете (від знати).
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Словотвір. Суфіксальний спосіб.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені способи словотвору та аналізувати лексичне значення слова.
В українській мові за допомогою суфікса -ин- утворюють значну кількість іменників жіночого роду І відміни. Це слова на позначення частин рослини (бадилина, стеблина, соломина), а також на позначення території, рельєфу (височина).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Відповідь: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Лексична помилка є в рядку Б: знати друг друга, правильно вживати – знати один одного (одне одного).
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Однорідні члени речення. Узгодження членів речення.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно, комунікативно доцільно використовувати речення з однорідними членами в мовленні та правильно узгоджувати члени речення.
Речення У більшості держав світу уряди піклуються й охороняють довкілля побудовано неправильно. Однорідні присудки потребують, щоб другорядний член речення мав різні форми (прийменникову і безприйменникову).
Отже, це речення потрібно відредагувати.
У більшості держав світу уряди піклуються про довкілля й охороняють його.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Пряма й непряма мова. Речення з прямою мовою.
Завдання перевіряє ваше вміння перетворювати пряму мову на непряму.
Проаналізуймо запропоновані речення.
При заміні прямої мови на непряму в тексті відбуваються певні зміни. Треба стежити за тим, щоб вони не спотворювали змісту висловлюваного. Найчастіше непряму мову передають складнопідрядним реченням.
При заміні прямої мови на непряму змінюються особові форми дієслів і форми займенників з погляду того, хто вводить непряму мову у своє висловлення, а не з погляду автора прямої мови. Важливо також узгоджувати рід діяча в головній і підрядних частинах складнопідрядного речення.
Отже, правильним буде реченням Іван сказав, що, як і будь-якій людині, йому важливо знати, що про нього думають інші, як сприймають його ідеї.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів, правильно розставляти розділові знаки та пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
Тире (5) в завданні обґрунтовано як розділовий знак на місці пропущеного члена речення. Насправді це тире при відокремленій прикладці, що розташована в кінці речення й дає предмету («теорії розуму») другу назву.
Решта знаків пояснено правильно.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
У речення А варто вжити слово тактовніше.
У реченні Б порушенням лексичної норми є слово удачними. Це росіянізм. Натомість треба вжити слово вдалими.
У реченні В доречно вжити слова численна та дослідження.
У реченні Г потрібно вжити слово реабілітологів.
У реченні Д лексичних помилок немає.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова. Синоніми.
Це завдання перевіряє ваше знання лексичних норм української мови та розуміння значення слів іншомовного походження.
Виконуючи це завдання, треба поєднати іншомовне слово преамбула з українським словом.
Поміркуйте, де вам траплялося це іншомовне слово. Можливо, на уроках історії, правознавства, громадянської освіти.
Чи може форма цього слова підказати нам його значення? Для цього варто пригадати інші слова латинського походження з префіксом пре-: прелюдія вступ до музичного твору,
Отже, преамбула це Вступна частина якого-небудь важливого документа, вступ до чого-небудь.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Чергування приголосних в особових формах дієслів теперішнього та майбутнього часу. Форми ступенів порівняння якісних прикметників.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти основні способи творення форм дієслів і правильно утворювати ступені порівняння якісних прикметників.
У дієсловах ІІ дієвідміни відбувається чергування в першій особі однини: радити – раджу.
Під час творення складеної форми найвищого ступеня порівняння за допомогою слова найбільш прикметник ставимо у звичайній формі – найбільш свіжої.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм. Кличний відмінок. Рід іменників.
Завдання перевіряє ваше вміння відмінювати іменники, правильно утворювати форму кличного відмінка іменників, а також визначати рід іменників.
Закінчення іменників у кличному відмінку залежить від того, до якої відміни належить те чи інше слово. Якщо це іменники І або ІІ відміни, необхідно також урахувати групу.
У кличному відмінку ім’я Остап матиме форму Остапе, адже це іменник ІІ відміни (тверда група без суфікса).
Іменник гуаш – жіночого роду. Такі слова потрібно запам’ятовувати.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Уживання прийменникових форм. Тверда і м’яка групи прикметників.
Це завдання вимагає від вас правильного добору форм слів і поєднання їх у словосполучення.
По теорії, у відповідності до теорії – це калька з російської мови.
Нормативними є сталі конструкції згідно з…, за ..., та відповідно до….
Отже, правильним із запропонованих варіантів є за теорією.
Прикметник природний належить до твердої групи.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Відмінювання іменників. Поєднання числівника з іменником.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки іменників, правильно поєднувати числівники з іменниками.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до речення.
Під час виконання такого завдання необхідно визначити, у якому відмінку вжите те чи інше слово в реченні.
Отже, пропуски потрібно заповнити так: після слова екскурсовода (закінчується на приголосний) обираємо вперше; тут складений підмет (поєднання іменників у називному та орудному відмінках Тетяна з Андрієм), тому далі обираємо дізналися; чоловічі прізвища на -ко відмінюємо, тому Шевченку; складений числівник 256 поєднується з іменником у родовому відмінку множини, тому пам’ятників.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА. Морфологія. Відмінювання іменників, поєднання іменників з числівниками.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки іменників, правильно поєднувати числівники з іменниками.
Завдання також перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до речення.
Проаналізуймо його.
Дієслова подякувати, дякувати поєднують з іменниками у формі давального відмінка. Отже, подякували Людмилі Володимирівні.
У місцевому відмінку іменники чоловічого роду ІІ відміни в множині мають закінчення -ах. Отже, розбіглися по класах. Збірні числівники в українській мові НЕ поєднують з іменниками жіночого роду. Отже, три учениці.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст. Основні ознаки тексту. Логічна послідовність. Зв’язність і точність мовлення.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, логічно мислити.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання. Потрібно проаналізувати, які засоби міжфразового зв’язку використано в тексті (займенники, лексичний повтор, прислівники, граматичні засоби, вставні слова тощо).
Проаналізуймо запропоновані рядки.
Речення, позначене ромбом, є початковим реченням запропонованого деформованого тексту. Це визначення інклюзивного навчання. Наступні речення мають поглиблювати цю інформацію, розширювати чи конкретизувати її.
Саме це є в реченні з символом «кружечок», де пояснюють, що такий процес в Україні зазвичай розуміють як навчання дітей чи студентів з особливими потребами.
Подальшу конкретизацію поняття «інклюзія» знаходимо в реченні з призмою, де стверджують, що це значно ширший процес (ужито вставне слово «безсумнівно»).
Речення з квадратом тлумачить цю думку більш детально, для зв’язку з попереднім реченням вжито вставну конструкцію «іншими словами».
А останнє речення (трикутник) – це своєрідний підсумок, висновок щодо поданої інформації.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при відокремлених членах речення
Вам потрібно продемонструвати свої знання головних і другорядних членів речення, уміння визначати їх у реченні, правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
У реченні, позначеному квадратом, є додаток, що починається словом зокрема. Такий додаток є відокремленим. У запропонованому тексті перед ним коми немає. Отже, це і є пунктуаційна помилка.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки при відокремлених членах речення
Вам потрібно продемонструвати свої знання головних і другорядних членів речення, уміння визначати їх у реченні, правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
У реченні, позначеному квадратом, є додаток, що починається словом зокрема. Такий додаток є відокремленим. У запропонованому тексті перед ним коми немає. Отже, це і є пунктуаційна помилка.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Однорідні члени речення.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно, комунікативно доцільно використовувати речення з однорідними членами в мовленні, розставляти розділові знаки.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Однорідні члени є в реченнях, позначених кружечком і ромбом.
ЮНЕСКО визначає інклюзивне навчання як «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів, щоб забезпечити їхню участь в освітньому процесі, культурних заходах і житті громади».
В Україні найчастіше відповідне навчання розуміють вузько, а саме як такий спосіб здобуття освіти, коли учні або студенти з особливими потребами перебувають у загальному освітньому просторі за місцем свого проживання, що є альтернативою інтернатній системі або домашньому чи індивідуальному навчанню.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Головні члени речення.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати граматичну основу речення.
Аби визначити синтаксичну роль виділених слів, треба уважно прочитати та проаналізувати речення.
Отже, слово завдання є частиною складеного іменного присудка (це [є] головне завдання).
Слово навчання є додатком (розуміють (що?) навчання). Таку само синтаксичну роль виконує й слово участь (забезпечити (що?) участь). Додатком у відповідному речення є й виділене слово питання (розглядати (що?) питання).
А слово утвердження є підметом: утвердження (що робить?) передбачає.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Фразеологія. Фразеологізми. Значення фразеологізмів.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів. У ньому запропоновано не окремі фразеологізми, а речення зі стійкими конструкціями.
Спочатку з’ясуймо значення фразеологізмів.
Поставити на місце – певними діями, зауваженнями змусити когось опам’ятатися від зарозумілості.
Поставити на чолі – поставити для керівництва, очолити щось.
Поставити на карту – ризикувати чим-небудь заради мети, успіху.
Поставити перед фактом – повідомити про те, що вже відбулося, сталося.
Поставити на ноги – 1. Виростити, виховати; 2. Виходити після хвороби, вилікувати.
Тепер доповнимо ці речення відповідними фразеологізмами.
Відповідь – ГБАВ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово відомий відповідає на питання який?, указує на ознаку предмета. Отже, це прикметник.
Слово більше відповідає на питання як? та вказує на ознаку дії, не змінюється. Отже, це прислівник.
Слово цій відповідає на питання якій? і вказує на ознаку, але не називає її. Отже, це займенник.
А слово досягнуті теж відповідає на питання які?, але вказує на ознаку, одержану від дії. Отже, це особлива форма дієслова – дієприкметник.
Відповідь – БГВА.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень.
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення 1 – це просте речення, у якому тире стоїть між підметом і присудком, що виражені іменниками.
Речення 2 – це просте речення, де тире стоїть на місці пропущеного присудка.
Речення 3 – це складносурядне речення, частини якого пов’язані протиставним зв’язком.
Речення 4 ускладнене відокремленими означеннями.
Відповідь – ДВБА.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення та складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
Ви маєте увідповіднити фрагменти простого та складного речення за подібністю їхнього синтаксичного значення.
До фрагмента в простому реченні 1 ставимо питання навіщо?, з якою метою? На таке ж питання відповідає фрагмент в реченні А: Я постійно намагаюся підвищувати славну майстерність, (навіщо?, з якою метою?) аби не пасти задніх у своїй галузі.
До фрагмента в простому реченні 2 ставимо питання незважаючи на що? Аналогічне питання ставимо до виділеної частини в реченні Б: Хай як інформаційні технології роблять інакшим наше життя, (незважаючи на що?) замінити ними живе спілкування під час навчання неможливо.
До фрагмента в простому реченні 3 ставимо питання з якої причини? На таке ж питання відповідає фрагмент у реченні В: Іноді найбільші прориви в дослідженні будь-чого стаються несподівано, (з якої причини?) адже ніколи не передбачиш сприятливого для цього збігу обставин.
До фрагмента в простому реченні 4 ставимо питання за якої умови? На таке ж питання відповідає фрагмент в реченні Г: Якщо брати до уваги лише позитивні результати власної діяльності, (за якої умови?) можна не боятися труднощів на шляху до мети.
Відповідь – АБВГ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення та складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
Речення Японія традиційно була сільськогосподарською країною: самé існування її мешканців і їхній добробут залежали від довкілля має дві граматичні основи, складається з двох частин, що пов’язані лише змістом та інтонацією, друга частина пояснює першу. Отже, це складне безсполучникове речення.
Речення Японці вирішили не боротися з природою, а любити її, гармонізувати з нею своє життя, навчитися пильно спостерігати за найменшими змінами має лише одну граматичну основу. Це просте речення, ускладнене однорідними присудками.
Речення Народження й умирання людини поєдналися з пробудженням і згасанням природи, так що істота й усе навколо стали рівними перед вічними небесами має дві граматичні основи, складається з двох нерівноправних частин, що пов’язані сполучником так що. Друга частина вказує на наслідок дії в першій частині. Отже, це складнопідрядне речення з підрядним обставинним наслідку.
Речення Пори року проникли й у звичайне спілкування: навіть у сучасному листуванні японці обов’язково мають згадати поточний сезон, щоб показати свою ґречність має вже три граматичні основи, складається з трьох частин. Перша та друга частини поєднані безсполучниковим зв’язком, друга частина пояснює першу, а друга й третя – сполучником підрядності щоб. Отже, у цьому реченні є безсполучниковий та підрядний зв’язки. Це складне речення з різними видами зв’язку.
Відповідь – ГАВД.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на