Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (8 варіант)
Блок: Українська мова
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати лексичні значення слів; добирати доречні слова в тексті.
Уважно перегляньте весь мікротекст, оскільки розуміння тексту, його стилю дозволить вам правильно підібрати відповідне за змістом слово.
Слова бізнесу, успіху, розвитку вказують на позитивну динаміку справ подружжя з Лондона.
Але запровадження Всесвітнього часу позбавило «підприємців» можливості продавати час клієнтам. Отже, саме в 1925 році почався крах їхньої справи.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Відмінювання числівників.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати кількісні числівники. Речення необхідно читати дуже уважно, щоб правильно визначити відмінок, у якому стоїть числівник.
Проаналізуймо запропонований числівник. Він стоять у формі давального відмінка.
Числівники на позначення сотень за будовою є складними. У таких числівниках змінюємо дві частини. Отже, у давальному відмінку числівник двісті матиме форму двомстам.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Головні члени речення. Підмет.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, з’ясовувати відмінки іменників, а також визначати головні та другорядні члени речення.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Виконуючи це завдання, необхідно обов’язково ставити подвійне відмінкове питання.
Запроваджено Кого? Що? час – знахідний відмінок.
Означав Кого? Що? початок– знахідний відмінок.
Звіряти Кого? Що? хронометр – знахідний відмінок.
Означав Хто? Що? сигнал – називний відмінок.
Отже, слово сигнал є підметом, адже відповідає на питання називного відмінка.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення зі вставними словами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У четвертому реченні знаходимо слово виявляється, яке є вставним і вживається для оформлення думки. Вставні конструкції виділяють комами. У тексті її немає.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Зміни звуків
Це завдання перевіряє ваші знання про зміни звуків у потоці мовлення. У цьому завданні слова з підкресленими буквами запропоновано в реченнях.
Розгляньмо запропоновані слова.
У рядку А підкреслена літера позначає різні звуки. У словах викликало та занепокоєння – це звук [к], а от у слові якби відкреслена літера позначає звук [ґ], адже глухі приголосні перед дзвінкими вимовляємо дзвінко.
У рядку Б підкреслена буква в словах мильних, годинами позначає звук [н], а в слові диванів це звук [н′].
У рядку В підкреслена буква в словах пристрасть, серіалів, посилює с позначає однаковий звук. Це звук [с].
У рядку Д у словах довге, судинних підкреслені букви позначають звук [д]; у слові сидіння це [д′].
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Префікс пре- вживається переважно на позначення найвищої якості. Саме тому у словах преславний, преподобний необхідно писати префікс пре- .
Префікс прі- пишемо у слові прізвище.
Префікс при- вживається на позначення приєднання, наближення до чогось або неповноти дії. Саме тому при- потрібно вживати у словах прибічник, прилеглий, приховати, пригріти, прибуток, прикрашений, присвоїти, прибій, привабити тощо.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання м’якого знака
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Зверніть увагу, що в українській мові м’який знак пишемо після м’якого л перед наступним приголосним, зокрема перед суфіксами -ськ-, -ств-, -чик: гуцульське; м’який знак пишемо у словах різьбяр, тьмяний, бриньчати, няньчити та похідних: різьблення.
Отже, м’який знак треба писати на місці обох пропусків у словах рядка В.
Зверніть увагу, що не треба писати м’який знак у словах: промінчик (після н перед шиплячими); книгозбірні, велетнів (між приголосними, якщо перший пом’якшується під впливом другого).
Відповідь: В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис частки не з різними частинами мови
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема слова з часткою НЕ.
Проаналізуймо запропоновані слова.
Прислівник не зовсім з часткою не потрібно писати окремо.
Також окремо з часткою не потрібно писати безособове дієслово підписано. Окремо з часткою не пишемо і займенники, тому – не всі. Винятками є лише займенники неабихто, неабищо, неабиякий. А прикметник незабутня потрібно писати з часткою не разом, адже це слово без не не вживається.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Будова слова. Словотвір. Значущі частини слова: корінь, префікс, суфікс, закінчення
Для виконання цього завдання треба пригадати поняття значущих частин слова (морфем), зокрема кореня, і поняття «спільнокореневе слово».
Проаналізуймо запропоновані в завданні слова.
Слова покрівля, відкриття, закривати є спільнокореневими, бо мають спільний корінь.
Слово крити означає «покривати поверхню чого-небудь; хвати від зору; тримати в таємниці, приховувати».
Слово « скривити» має інше значення: «робити кривим, викривляти».
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Синоніми.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати лексичне значення слів.
Головний – той, що має найбільше значення. Синонімами до нього будуть такі слова: чільний, основний, провідний, центральний, першорядний тощо.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні.
Правильно наголошені слова треба вимовляти так: кропивА, псевдонІм, запитАння, ознАка, осокА.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис літер, що позначають ненаголошені голосні [е], [и] в коренях і суфіксах слів.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил.
Е пишемо в таких випадках:
- у буквосполученнях -ере-, -еле- (беззастЕРЕежно);
- у словах, які перевіряються наголосом (змалЕчку – малЕча, крЕемезний – крЕмінь, клЕкотить - клЕкіт);
- завжди в суфіксах дієприкметників (упереджЕний, упевнЕний, змушЕний);
- коли при зміні слова е чергується з і: очЕвидячки – очІ,увечЕрі – вечІрній.
И пишемо в небагатьох дієслівних коренях, якщо далі з’являється суфікс -а,тобто -ер-переходить в -ира-: бЕру – набИрати.
И пишемо в словотворчих частках чи-, чим- (чИмдуж).
И пишемо, коли при зміні слова ненаголошений и стає наголошеним: грИмить – грИмати.
Правопис певних слів треба запам’ятовувати: увічливо, бентежний, керівний тощо.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА:Орфографія. Спрощення в групах приголосних.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема слова, у яких позначається спрощення в групах приголосних.
Спрощення – явище усного мовлення, яке забезпечує милозвучність.
У групах приголосних -ждн-, -здн-, -стн-, -стл- відбувається спрощення, тобто приголосні [д] та [т] випадають. Отже, спрощення є у словах серцевий, проїзний, захисний, безчесний, пристрасний, буревісник, тижневий, швидкісний, радісний, перехресний, заздрісний.
Є винятки, де спрощення не відбувається (пестливий, шістнадцять).
Не відбувається також спрощення в іншомовних словах (агентський).
Групи приголосних -скн-, -стц- не змінюються (артистці)
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
Подвоєння відбувається в прикметниках з наголошеними суфіксами -енн-, -анн-: щоденний.
Подвоєння відбувається у власних іншомовних назвах: Еллада, Мадонна.
У словах жертовний, жертовник пишемо одну букву н.
Відповідь: Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Основні випадки чергування у-в.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (чергування у / в) та пояснювати їх за допомогою правил.
Українська мова досягає милозвучності тим, що уникає насамперед збігу голосних, а потім – приголосних.
Найпоширенішим засобом милозвучності є чергування у / в.
Між голосним і приголосним традиційно вживають прийменник в. Лише у вживаємо перед в, ф, лв, св, тв, нв, хв і схожими сполуками. У також пишемо між двома приголосними. Отже, позичити в Ірини, записано в журналі, зустрічі в академії.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Апостроф
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (апостроф) та пояснювати їх за допомогою правил.
Проаналізуймо запропоновані слова.
В українській мові апостроф ставиться після б, п, м, в, ф перед я, ю, є, ї, тому не пишемо його у словах курйозний, двоярусний.
Також апостроф ставиться перед я, ю, є, ї після губних б, п, в, м, ф, якщо ці губні стоять після голосного або на початку кореня (прим’ятий).
Також апостроф традиційно пишемо у слові Лук’янович.
Якщо перед губними приголосними стоїть інший кореневий приголосний, апостроф не ставимо: тьмяний, морквяний, цвяшок, дзвякнути, різдвяний, різьбяр, духмяний, присвята. Але коли іншим кореневим звуком є звук р, то апостроф потрібно писати (верб’я). Не потрібно писати апостроф у слові роззявити, тому що з- – це частина кореня, а не префікс.
Потрібно писати апостроф і у слові ін’єкція, адже це слово іншомовного походження, у якому ін- є префіксом.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова. Синоніми. Пароніми.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати лексичні значення слів; добирати доречні слова в тексті, розрізняти синоніми та пароніми.
Проаналізуймо лексичні значення запропонованих слів.
Екскурс – це відхилення від основної теми для висвітлення побічних або додаткових питань.
Екскурсія – це організований тематичний показ чогось; колективне відвідування з освітньою, пізнавальною метою; група людей, для яких здійснюють певний показ.
Кампанія – це сукупність заходів для здійснення в певний період якого-небудь важливого політичного або господарського завдання.
Компанія – це товариство; торговельне чи промислове об’єднання підприємців.
Абонент – це той, хто користується абонементом
Абонемент – це документ, що дає право на обслуговування, користування чим-небудь протягом певного терміну, а також саме право на це.
Профан – це той, хто не є обізнаним у якій-небудь галузі, некомпетентний.
Профі – це той, хто займається чимось (частіше спортом) професійно.
А слова століття, сторіччя мають однакове значення (період тривалістю сто років). Отже, ці обидва слова можливі за змістом у запропонованому реченні.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Рід іменників. Кличний відмінок
Завдання перевіряє ваше вміння відмінювати іменники, а також визначати їхній рід, узгоджувати прикметники й іменники.
Іменник підпис чоловічого роду. Отже, потрібно обрати прикметник розбірливий.
Іменник Петро – це іменник ІІ відміни, без суфікса, тому в кличному відмінку буде Петре. Чоловічі імена по батькові мають в цьому відмінку закінчення -у. Отже, Петре Миколайовичу.
Тепер потрібно застосувати це до запропонованого речення.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Сполучник. Синонімія сполучників.
Сполучники бо, адже, оскільки, тому що вживають на позначення причини певної дії.
Отже, вони є синонімічними.
А сполучник тобто традиційно використовують тоді, коли потрібно щось пояснити, уточнити, дати іншу назву.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Однорідні члени речення. Узгодження членів речення.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно, комунікативно доцільно використовувати речення з однорідними членами в мовленні та правильно узгоджувати члени речення.
Речення У більшості держав світу уряди піклуються й охороняють довкілля побудовано неправильно. Однорідні присудки потребують, щоб другорядний член речення мав різні форми (прийменникову і безприйменникову).
Отже, це речення потрібно відредагувати.
У більшості держав світу уряди піклуються про довкілля й охороняють його.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному реченні.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Кома (3) обґрунтована як кома перед сурядною частиною складного речення. Це пояснення хибне, адже це підрядна означальна частина складного речення з різними видами зв’язку, до неї можна поставити питання яка?
Решта обґрунтувань правильні.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
У сучасній українській мові активні дієприкметники недоконаного виду (на -учий, -ачий) вживаються рідко, і то без залежних слів (Не бійся сидячого, а бійся стоячого). Але абсолютно як неприродні, штучні сприймаються такі дієприкметники, якщо їх ужито як залежні слова.
Саме тому словосполучення діюче законодавство хибне. Правильне словосполучення – чинне законодавство.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово. Дієслівні форми.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти основні способи творення форм дієслів.
Дієслово хотіти належить до І дієвідміни. Отже, правильна форма хочуть.
Дієслово їсти у ІІ особи однини теперішнього часу має форму їси. Форма їсиш є діалектною.
Дієслово кришити належить до ІІ дієвідміни. Отже, правильна форма кришать.
Дієслово гоїти належить до ІІ дієвідміни. Отже, правильна форма гоять.
У рядку В усі дієслівні форми правильні.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Звертання
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати звертання в реченні.
Звертанням називають слово в реченні, що означає назву особи чи предмета, до якого звернена мова: Запалай, мій вогнику крилатий, полум’ям привітним і незлим.
Зверніть увагу, що звертання не є членами речення, не відповідають на жодне питання, не пов’язуються сурядним чи підрядним зв’язком з головними чи другорядними членами речення.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки при прямій мові.
Чуже висловлювання, передане від імені того, кому воно належить, називають прямою мовою. При прямій мові є слова автора, що вказують, кому належать ці слова чи думка.
Слова автора можуть стояти перед прямою мовою, після неї або ж усередині.
У конструкціях із прямою мовою розділові знаки залежать від того, як розташовані пряма мова та слова автора.
У реченні В слова автора стоять усередині прямої мови, розриваючи одне речення.
Отже, розділові знаки потрібно поставити так:
«Будь ласка, – Бернард Шоу відчинив дверцята шафи з рукописами інших авторів. – Беріть будь-який, він не буде гіршим за Вашу п’єсу».
У цьому варіанті коми після слів «будь ласка» немає. Отже, пряма мова в цьому реченні оформлена неправильно.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Лексика. Фразеологізми. Антоніми.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів та утворювати з них антонімічні пари.
Антоніми – це слова, словосполучення з протилежним значенням.
Спочатку з’ясуймо значення кожного фразеологізму:
Птах високого польоту – поважна особа; той, хто має велику суспільну вагу.
Аж іскри летять – енергійно, активно, у швидкому темпі.
Як кіт наплакав – мало.
Не в тім’я битий – розумний.
Хоч відбавляй – багато.
Невелике цабе – той, хто не має суспільної цінності.
Як мокре горить – повільно.
Під дудку стрибати – принижуватися, виконувати чиюсь волю .
Пороху не вигадає – нерозумний.
А тепер потрібно утворити антонімічні пари.
Відповідь – ВАДБ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово навіть не має самостійного значення, а лише підкреслює, виділяє слово, з яким вживається. Це частка.
Слово закінчивши вказує на додаткову дію, є незмінним. Це особлива форма дієслова дієприслівник.
Слово вчора відповідає на питання коли?, є незмінним. Це прислівник.
Слово коло служить для зв’язку слів у реченні, разом із іменником вказує на предмет, до нього можна також підібрати синонім біля. Це прийменник.
Відповідь: ДВГА.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому та складному реченнях.
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
У реченні Уткнувшись у тепло долин, вітер спросоння погойдував чорні тополі кома виділяє відокремлену обставину, виражену дієприслівниковим зворотом.
У реченні Яра пшениця була молода й висока, а горді соняшники стояли ще вищі кома стоїть на межі частин складносурядного речення (дві граматичні основи, сполучник сурядності єднальний і).
У реченні Десь скрадливо скрипнула хвіртка, насмішливо обізвався дівочий голос кома стоїть на межі частин складного безсполучникового речення (дві граматичні основи, інтонаційний зв’язок).
У реченні У плесі ворушилися затонулі тіні хат, на яких сторч головою дрімали лелеки кома стоїть на межі частин складнопідрядного речення (дві граматичні основи, сполучне слово).
Відповідь: 1–Г, 2–Д, 3–В, 4–Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати просте ускладнене речення з однорідними членами, звертанням, вставними конструкціями, відокремленими членами речення.
У реченні А відокремлений член речення окрім механіки та електроінженерії має значення відділення, починається словом окрім. Отже, це речення ускладнено відокремленим додатком.
У реченні Б є дієприслівниковий зворот розпочавши будівництво свого першого заводу. Отже, це речення ускладнено відокремленою обставиною.
У реченні В є відокремлений член речення патенти на свої винаходи, який відповідає на питання який?, виражений іменником із залежними словами та дає предмету (поняттю) другу назву. Отже, це речення ускладнено відокремленою прикладкою.
У реченні Г є дієприкметниковий зворот виручені за продаж кількох патентів. Отже, це речення ускладнено відокремленим означенням.
У реченні Д члени речення не лише назву, а й чищення стосуються одного слова та відповідають на одне питання. Отже, це речення ускладнено однорідними членами речення (додатками).
Відповідь – 1–А, 2–Г, 3–Б, 4–В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
У реченні Поняття «дрес-код» прийшло до нас із Великої Британії, що відома своїм консерватизмом і суворими правилами публічної поведінки дві граматичні основи, частини не рівноправні, пов’язані сполучниковим словом що. Отже, це складнопідрядне речення.
Дрес-код – це рекомендації й правила хорошого тону, утілені в певному стилі одягу й аксесуарів. Тут одна граматична основа. Це просте речення, ускладнене відокремленим означенням.
Зараз дрес-код на роботі або на вечірці вже мало кого дивує: він є радше підтвердженням дотримання корпоративної етики чи лояльності одного стосовно інших. Тут граматичних основ дві, друга частина пояснює, доповнює першу, ними споїть двокрапка. Це складне безсполучникове речення.
Ба більше, одяг ділової людини нині став символом успіху й достатку, дрес-код започаткував у моді новий напрям, що охопив практично всі верстви населення розвинених країн. У цьому реченні три частини, перша й друга пов’язані безсполучниковим зв’язком, а друга й третя – підрядним. Отже, це складне речення з різними видами зв’язку.
А в останньому варіанті утворимо складносурядне речення. Правильно вибирати одяг – це своєрідне мистецтво, і тому основи дрес-коду часто вивчають у багатьох закладах освіти та великих корпораціях. У цьому реченні дві граматичні основи, частини поєднані єднальним сполучником сурядності.
Відповідь – ДАВГ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на