Розділ: Мультитести
Тест: Тренувальний мультитест (9 варіант)
Блок: Українська мова
Кількість завдань: 30
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати лексичні значення слів; добирати доречні слова в тексті.
Уважно перегляньте весь мікротекст, оскільки розуміння тексту, його стилю дозволить вам правильно дібрати відповідне за змістом слово.
Проаналізуймо лексичні значення запропонованих слів.
Вороги – ті, хто перебувають в стані ворожнечі, боротьби з ким-небудь.
Лиходії – ті, хто здатний чинити лихо; злі, недобрі люди.
Волхви – чарівники, ворожбити, віщуни.
Духи – за міфологічними уявленнями, злі безплотні надприродні істоти.
Синонімами до слова демони є слова дух, чорт.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Велика літера у власних назвах
Завдання перевіряє ваші вміння розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Уважно перегляньте весь мікротекст, оскільки розуміння тексту, його стилю дозволить вам правильно дібрати відповідне за змістом слово.
Проаналізуймо лексичні значення запропонованих слів:
індійці – слово, на позначення національності, потрібно писати з малої;
земля – у тексті вживається на позначення поняття «ґрунт», потрібно писати з малої;
бог – у тексті вказує на міфологічного героя, потрібно писати з малої літери;
Богородиця – найвищий релігійний термін, потрібно писати з великої літери.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в складному реченні
Це завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати види простих і складних речень, правильно розставляти розділові знаки між частинами складного речення.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У складнопідрядному реченні Древні індійці вважали райдугу величним луком бога Індри за допомогою якого він пускав стріли, уражаючи злих демонів, що ховалися в чорні хмари необхідно поставити кому після головної частини перед початком підрядної означальної частини: Древні індійці вважали райдугу величним луком бога Індри, за допомогою якого він пускав стріли, уражаючи злих демонів, що ховалися в чорні хмари.
У мікротексті ця кома відсутня. Отже, це пунктуаційна помилка.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення із вставними словами.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть) тощо.
У четвертому реченні слова за давнім повір’ям указують на джерело повідомлення, від них не можна поставити питання до інших слів. Отже, ці слова є вставними.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади.
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок. У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні. Учасникам ЗНО рекомендовано перелік слів з наголосами.
У демонстраційному тесті це завдання дещо іншої форми, як було в минулих сертифікаційних роботах: слова, у яких потрібно перевірити правильність наголосу, утворюють речення.
У запропонованому реченні неправильно підкреслено літери на позначення наголошених голосних у таких словах: листопада, випадок, центнер, виразний (правильні наголоси такі: листопада, випадок, центнер, виразний).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис літер, що позначають ненаголошені голосні [е], [и] в коренях і суфіксах слів
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил.
Е пишемо в таких випадках:
- у буквосполученнях -ере-, -еле- (обережно, мерехтіння, велетень);
- у словах, що перевіряють наголосом (підгребти – гребля, кремезний – кремінь, гримить – гримати, надвечірок – вечір, вчинити - чинить ).
Також е пишемо, якщо при зміні слова цей звук чергується з і: полетіти – політ, зачекати – очікування.
И пишемо традиційно в корені слова після р (тривожний).
Правопис деяких слів потрібно запам’ятати (оленятко).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
Зауважмо, що подвоєні літери треба писати у всіх словах рядка А: віддзвеніти, заввишки (подвоєння на межі префікса й кореня), віконниця (подвоєння на межі префікса й суфікса), лисиччин (подвоєння -чч- у присвійних прикметниках на -ин, утворених від іменників жіночого роду на -чка).
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Будова слова. Словотвір. Значущі частини слова: корінь, префікс, суфікс, закінчення
Для виконання цього завдання треба пригадати поняття значущих частин слова (морфем), зокрема кореня й суфікса.
Суфікс -инн(я) ( -інн(я)) в українській мові має різне значення. Так у словах носіння, говоріння, гасіння, ходіння, шарудіння, терпіння, водіння його вживають на позначення процесу, дії.
А от у слові коріння цей суфікс має значення збірності (огудиння, бадилиння, соняшничиння тощо).
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Фразеологія. Значення фразеологізмів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно пояснювати значення фразеологізмів.
Запропоновані фразеологізми об’єднує слово вода. Утворені фразеологізми матимуть таке значення:
у вогонь і воду – куди завгодно, на все;
і кінці у воду – не залишати ніяких слідів злочину, негідного вчинку;
як у воду дивитися – безпідставно передбачати щось, пророкувати.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Лексична помилка є в рядку Б: слово бувший є калькою, стилістично правильний варіант: колишній.
Відповідь: Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Префікс пре- вживається переважно на позначення перебільшення, найвищої якості. Саме тому у словах пречудовий, презирливе, препогано потрібно писати цей префікс.
Префікс при- вживається на позначення приєднання, наближення до чогось або неповноти дії. Саме тому його потрібно вживати у словах привабливі, придніпровська, призупинити, прибічники, примірник, призначення тощо.
Префікс прі- традиційно пишемо у словах прірва, прізвище, прізвисько.
ВІДПОВІДЬ – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми, знаходити та виправляти помилки на вивчені правила.
У рядку А неправильно написане слово дівчиньці. М’який знак у прикінцевих буквосполученнях похідних слів (іменниках і присвійних прикметниках) зберігається, якщо він був у прикінцевих буквосполученнях у називному відмінку однини: яблунька – яблуньці, лялька – ляльці, ненька – неньці. Але дівчинка – дівчинці, стеблинка – стеблинці.
У рядку В неправильно написано слово різбяр. В українській мові м’який знак не пишемо перед губними, але слова різьбяр і тьмяний – винятки.
У рядку Г неправильно написано слово тоньший. В українській мові м’який знак не пишемо після та перед шиплячими: ремінчик, кінчик, тонший. Але няньчити, бриньчати, женьшень.
У рядку Д неправильно написано слово віньєтка. У словах іншомовного походження після д, т, з, с, ц, л, н перед я, ю, є, ї роздільну вимову передаємо м’яким знаком: досьє, віньєтка, браконьєр, портьєра.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних слів.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема складні слова.
Слово півмісяця потрібно писати разом, бо складні слова з першою частиною пів- пишуться разом, якщо друга частина починається на приголосний.
Складні іменники різнобарв’я (похідне від різнобарвний) і краєвиди (поєднання двох іменників за допомогою з’єднувального голосного є) потрібно писати разом.
Прислівник потихеньку також потрібно писати разом, тому що в цьому слові останній суфікс -у, а дефіс пишеться, якщо в прислівнику з префіксом по- є суфікси -ому, -єму, -е, -є, -и.
А от прикметник молочно-білий потрібно написати через дефіс, бо він утворений поєднанням відтінку та кольору.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис літер, що позначають ненаголошені голосні [Е], [И], [О] в коренях слів
Завдання перевіряє правильну передачу на письмі ненаголошених голосних звуків.
Пам'ятайте, що після літер на позначення шиплячих звуків пишемо е:
- перед м'якими приголосними (увечері);
- перед складом з е (чернетка);
- перед складом з голосним и, що походить з давнього і (щетина) – тут нам може допомогти російська мова (щетина, звук [т'] м'який);
- перед шиплячими (діжечка).
Пишемо о:
- перед твердими приголосними (щока);
- перед складом з голосним и, що походить з давнього и (чорний) – у російській мові натомість маємо ы (черный);
- у деяких словах за традицією (свіжості, пекучості, меншості – за аналогією до молодості).
Правильне написання цих слів:
«чернетка», «щетина», «чотири»,
«чорнило», «вечорові», «пшоно»,
«щока», «меншості», «пшениця»,
«пекучості», «увечері», «чорний»,
«свіжості», «шести», «жонатий».
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм. Кличний відмінок. Рід іменників.
Завдання перевіряє ваше вміння відмінювати іменники, правильно утворювати форму кличного відмінка іменників, а також визначати рід іменників.
Закінчення іменників у кличному відмінку залежить від того, до якої відміни належить те чи інше слово. Якщо це іменники І або ІІ відміни, необхідно також урахувати групу.
У кличному відмінку ім’я Остап матиме форму Остапе, адже це іменник ІІ відміни (тверда група без суфікса).
Іменник гуаш – жіночого роду. Такі слова потрібно запам’ятовувати.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прикметник. Ступені порівняння прикметників
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати форми ступенів порівняння якісних прикметників.
Проаналізуймо запропоновані слова. Ступені порівняння не утворюються від таких груп слів:
- слова на позначення масті коней (вороний, гнідий тощо);
- слова, які передають неповну ознаку (білуватий, чорнявий тощо);
- слова, які передають непорівнювану ознаку (лисий, сліпий тощо);
- слова з префіксами ультра-, екстра-, пре-, супер-;
- слова з суфіксами -ісіньк-, -юсіньк-, -еньк- тощо.
Проста форма найвищого ступеня утворюється додаванням до прикметника вищого ступеня префікса най-, що-, як-.
Отже, помилку у творенні ступеня порівняння прикметників допущено у словах найекстраординарніший та найпрекрасніший.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення з відокремленими членами.
Це завдання перевіряє ваші знання про відокремлену обставину, виражену дієприслівниковим зворотом, і вміння правильно будувати речення з такою обставиною.
Пам’ятайте, що дієприслівниковий зворот означає додаткову дію, яку виконує той самий діяч, що й основну дію.
Наприклад: Чому турист, оплативши квитки, не може їх роздрукувати? – Турист не може роздрукувати квитки (основна дія). Турист оплатив квитки (додаткова дія).
У реченні В такого узгодження між діячем, основною дією та додатковою дією немає, оскільки основна дія виражена безособовим реченням (…вам сподобалося найбільше). Це речення побудовано некоректно. Правильно можна сказати, приміром, так: У якій країні з тих багатьох, де ви побували, вам сподобалося найбільше?
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова.
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Слово половина має таке лексичне значення: «Одна з дворівних частин чого-небудь цілого». Отже, вона не може бути більшою чи меншою.
Проаналізуймо наступні слова:
Дипломат – службова особа відомства закордонних справ.
Дипломник – той, хто виконує дипломну роботу.
Дипломант – особа, відзначена дипломом за видатні успіхи в якійсь галузі.
Отже, обираємо дипломант.
Дієслово зустрічаються вживаємо на позначення процесу, що виконують істоти (люди зустрічаються). Отже, перешкоди трапляються.
На позначення негативного наслідку дії зазвичай вживають слово призводить.
Тепер потрібно поєднати обрані слова.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення.
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види складних речень, визначати смислові зв’язки між частинами речення.
Змісту запропонованого речення не відповідає варіант Д. Якщо всі інші речення переконують у доцільності створення згуртованої команди для ефективного виконання будь-якого завдання, то речення варіанта Д ставить це під сумнів.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в складному реченні.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів, правильно розставляти розділові знаки та пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоноване речення.
Кому (5) у завданні обґрунтовано як розділовий знак між частинами складного речення, що поєднано безсполучниковим зв’язком. Насправді це кома перед підрядною частиною складного речення (підрядне обставинне допустове, питання – незважаючи на що?)
Решту знаків пояснено правильно.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст. Основні ознаки тексту. Логічна послідовність. Зв’язність і точність мовлення
Це робота з так званим деформованим текстом, що перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати, логічно мислити, установлювати зв’язки між фактами й думками, відновлювати початкову послідовність і далі працювати з таким текстом, досліджувати його.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання. Потрібно проаналізувати, які засоби міжфразового зв’язку використано в ньому (займенники, лексичний повтор, прислівники, граматичні засоби, вставні слова тощо).
Проаналізуймо запропоновані рядки.
Речення із символом-трапецією повідомляє, що метелики перебувають під загрозою. Потрібно їх якось рятувати.
Саме про певну форму допомоги йдеться в рядку з символом-квадратом.
Щоб таку допомогу могли надати, постери розташовують у різних районах Лондона. Отже, далі доречно поставити речення із символом-ромбом.
Пакетиками може скористатися кожен, про це читаємо в реченні з символом-трикутником.
А речення з символом-колом робить своєрідний висновок: навіть такий незвичний спосіб допоможе.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення зі вставними словами.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть).
Вставна конструкція як повідомляє… є в реченні, позначеному квадратом.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні
Завдання перевіряє ваше вміння правильно ставити й пояснювати розділові знаки.
У реченні, позначеному трапецією, є кома після слова штормів. Але тут немає уточнювальної обставини, тому розділовий знак ставити не потрібно.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте і складне речення
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати граматичні основи, розрізняти просте і складне речення.
Одну граматичну основу знаходимо в реченні, позначеному символом-трапецією (двадцять відсотків видів опинилися). Отже, це просте речення.
Відповідь – Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення. Однорідні члени речення
Завдання перевіряє ваше вміння визначати в реченні однорідні члени.
Однорідні члени речення відповідають на одне питання і є одним членом речення.
У реченні, позначеному символом-трикутником, є однорідні присудки (взяти, посіяти), а реченні із символом-колом є однорідні підмети (сільське господарство, екосистема).
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
Запропоновані фразеологізми мають такий зміст: як церковна миша – бідний, дуже бідний; як мильна бульбашка – тимчасовий, щось ненадійне, несправжнє; як п’яте колесо – зайвий, зовсім не потрібний; як засватана дівка – несміливий, ніяково, несміливо, сором’язливо.
Відповідь: 1 – Д, 2 – Г, 3 – А, 4 – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Вихопившись – це особлива форма дієслова дієприслівник, відповідає на питання як?, утворює зворот.
Навколо – служить для зв’язку слів у реченні, можна підібрати синонім біля. Отже, це прийменник.
Яких – вказує на предмет, але не називає його. Отже, це займенник.
Щороку – вказує на ознаку дії, відповідає на питання коли?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Відповідь: 1-Б, 2-Г, 3-А, 4-В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в різних видах речень
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Комою потрібно відокремити дієприслівниковий зворот у реченні «І сонце падало за тьмяним морем трав, на землю маки кинувши червоні».
Двокрапку потрібно поставити в безсполучниковому реченні, друга частина якого розкриває зміст першої: «Знаю я: моє ім’я не згасне на прийдешнім сонячнім путі».
Тире між підметом і присудком уживаємо в реченні «Вдихати вітер Батьківщини – найвище щастя на землі».
У дужки беремо прізвище автора, що стоїть після цитати: «Це просто день, що врубується в простір» (Сергій Жадан).
Відповідь: 1–Д, 2–А, 3–Г, 4–Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Головні та другорядні члени речення
Завдання перевіряє ваше вміння визначати головні та другорядні члени речення.
Проаналізуймо запропоновані речення.
До слова мета в реченні Жити на повну, без обмежень і страху – ось мета успішної особистості можна поставити питання що є? Отже, це частина складеного іменного присудка, виражена іменником. Також перед словом мета стоїть частка ось, яка зазвичай стоїть перед присудком.
У реченні У європейських школах елементом форми для дівчат є спідниця в клітинку до виділених слів можна поставити питання яка?, а також підібрати синонім картата. Отже, це неузгоджене означення.
У реченні Скасовано всілякі заборони – і волі дух зривається в простір до виділеного слова можна поставити питання кого? що?. Отже, це додаток.
У реченні Крізь високий густий очерет біліла широкою срібною стрічкою Рось до виділеного слова можна поставити питання як? Отже, це обставина.
У реченні Циферблат наріжного годинника хуртовина снігом замела до виділеного слова можна поставити питання хто? що? Отже, це підмет.
Відповідь: ГАВБ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення та складне речення
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
Якщо до фрагмента речення Сучасні пристрої мають допомагати користувачеві приєднати варіант їхня важлива функція – пошук інформації, то утвориться складне безсполучникове речення. Адже це речення матиме дві частини, поєднані лише інтонацією та змістом.
Якщо до цього фрагмента додати варіант й полегшувати життя в інформаційному світі, то утвориться просте речення, ускладнене однорідними членами (присудками).
Якщо додати варіант оскільки були створені власне для цього, утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним причини.
А в останньому реченні утвориться складносурядне речення Сучасні пристрої мають допомагати користувачеві, але надмірна залежність від них є небезпечною. У цьому реченні дві граматичні основи, частини поєднані протиставним сполучником сурядності.
Відповідь: ВАГД.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на