Розділ: ІСТОРІЯ УКРАЇНИ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ ст.
Тема: Початок Української революції
Кількість завдань: 67
ТЕМА: Українська революція. Революційні події в Україні в 1917 – на початку 1918 р. Еволюція поглядів політичних сил України в питанні самовизначення українців. Політика Української Центральної Ради в умовах загострення конфлікту з Тимчасовим урядом.
Завдання передбачає перевірку сформованості уявлення про діяльність Української Центральної Ради.
Одним з провідних напрямів діяльності Української Центральної Ради були відносини з Тимчасовим урядом Росії. Виступаючи за автономію України в складі демократичної федеративної Росії, Українська Центральна Рада намагалася знайти компроміс щодо термінів реалізації національних прав українського народу. Про це свідчать переговори Української Центральної Ради з Тимчасовим урядом Росії та положення ІІ Універсалу Української Центральної Ради.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Революційні події в Україні в 1917 – на початку 1918 р. Утворення Української Центральної Ради.
Завдання передбачає перевірку сформованості знань хронології основних подій Української революції.
Українська Центральна Рада була утворена ву березні 1917 р.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати дату історичні події на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – дата історичної події періоду Української революції.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «Україна стає Українською Народною Республікою», «не відділяючись від республіки Російської», «до Установчих Зборів України вся власть… Українській Центральній Раді» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про ІІІ Універсал УЦР, ухвалений у листопаді 1917 р.
Правильна відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Революційні події в Україні у 1917 – на початку 1918 р. Утворення Української Центральної Ради. Перший Універсал Центральної Ради. «Генеральний секретаріат». Всеукраїнський Національний конгрес.
Завдання спрямоване на перевірку вміння встановлювати хронологічну послідовність подій Української революції.
Ухвалення Першого Універсалу УЦР відбулося 10 червня 1917 р.
Скликання Всеукраїнського національного конгресу – квітень 1917 р.
Утворення Української Центральної Ради – березень 1917 р.
Створення Генерального Секретаріату – 15 червня 1917 р.
Відповідь: В Б А Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події, явища, процеси на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична подія.
Ключові в джерелі слова-маркери – «доля всіх народів Росії міцно зв’язана», «ми [Центральна Рада] рішуче ставимось проти замірів самовільного здійснення автономії України до Всеросійського Учредительного Зібрання» – допомагають визначити, що наведене джерело є уривком з ІІ Універсалу УЦР, який фактично став компромісом з Тимчасовим урядом Росії. Проти цього компромісу рішуче виступили прихильники негайної незалежності України (самостійники). Вони організували виступ, який був придушений.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції поставленого до неї запитання.
Другий крок. Увідповіднюємо інформацію, отриману з карти, з кожним запропонованим варіантом відповіді.
На картосхемі зображено територію Української Народної Республіки на листопад 1917 р.
Саме ІІІ Універсал визначив зображене на картосхемі обриси меж УНР. Додатковою підказкою є зазначення Українського фронту в роки Першої світової війни і назви сусідніх держав і утворень (Польська регентська рада, Австро-Угорщина, Російська Республіка.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Перебіг та результати боротьби за владу в Києві в жовтні–листопаді 1917 р.
Завдання передбачає перевірку знань подій Української революції.
Правильна відповідь випливає з логіки міркувань, аналізу умови завдання та кожного із запропонованих варіантів відповіді у форматі «так/ні».
Боротьбу за владу в Києві в листопаді 1917 р. вели збройні загони: Української Центральної Ради, більшовиків, прихильників Тимчасового уряду Росії.
Відповідь: 1 2 5.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Революційні події в Україні в 1917 – на початку 1918 р. Еволюція поглядів політичних сил України в питанні самовизначення українців.
Завдання передбачає перевірку знань основних положень І Універсалу УЦР, який був ухвалений 10 червня 1917 р.
В Універсалі наголошувалось, що Центральна Рада буде «творити новий лад вільної автономної України». Це відповідає гаслу: «Автономію Україні!».
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Війна радянської Росії з УНР. Перебіг першої війни УНР з Радянською Росією.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), вміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо й узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції сформульованого до неї завдання.
Другий крок. Установлюємо відповідність отриманої інформації з карти з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, картосхема дає змогу визначити
- кордони Української Народної Республіки. На це вказують обриси кордонів, землі, які входять до складу держави. Назви сусідніх державних утворень.
- лінію фронту часів Першої світової війни.
- напрямки наступу більшовицьких військ в Україні у грудні 1917 – лютому 1918 рр.
Зазначена інформація дає змогу встановити правильну відповідь: на картосхемі зображена Перша війна радянської Росії проти УНР.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція
Завдання спрямоване на перевірку сформованості розуміння причиново-наслідкових зв’язків.
Положення ІІ Універсалу, оприлюднені в липня 1917 р. були фактично компромісом між УЦР та делегацією Тимчасового уряду Росії.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні персоналії на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова чи словосполучення (так звані маркери), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історична постать.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «очолював… Генеральний секретаріат», «Універсали Центральної Ради, до творення яких мав безпосереднє відношення» – допомагають визначити, що в уривку джерела йдеться про Володимира Винниченка.
Серед поданих портретів історичних постатей за портретними рисами можна розпізнати М. Грушевського (А), С. Петлюру (Б), В. Винниченка (В), М. Міхновського (Г).
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Революційні події в Україні в 1917 – на початку 1918 р. Еволюція поглядів політичних сил України в питанні самовизначення українців (Універсали Центральної Ради).
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати причинно-наслідкові зв’язки. У цьому випадку визначати наслідки ухвалення ІІ Універсалу УЦР.
Цей Універсал був фактично угодою між Тимчасовим урядом Росії та УЦР, яка передбачала відмову від самочинного проголошення автономії до скликання Всеросійських установчих зборів.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Революційні події в Україні в 1917 – на початку 1918 р. Еволюція поглядів політичних сил України в питанні самовизначення українців (Універсали Центральної Ради). Основні положення І, ІІ, ІІІ та ІV Універсалів УЦР.
Завдання передбачає встановлення причинно-наслідкових зв’язків між виданням УЦР універсалів та наслідками їх оприлюднення.
Для реалізації ідей, проголошених у Першому універсалі, було створено Генеральний секретаріат на чолі з В. Винниченком. Проте це загострило відносини з Тимчасовим урядом Росії.
Оприлюднення Другого універсалу спричинило збройний виступ самостійників. Також за умовами універсалу до складу УЦР було включено представників національних меншин.
Згідно з Третім універсалом УЦР поширювала владу на дев’ять українських губерній (без Криму) і декларувала початок соціально-економічних перетворень.
Ухвалення Четвертого універсалу дало змогу українській делегації підписати Брестський мирний договір з Центральними державами і заручитися їхньою підтримкою в боротьбі проти більшовицької агресії.
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–Г, 4–В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Політика Української Центральної Ради (УЦР) щодо Тимчасового уряду Росії. Взаємовідносини УЦР з Тимчасовим урядом.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичну подію на основі опрацювання уривка з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери (словосполучення), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо та обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – історичний документ.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «цинічним і провокаційним порушенням угоди 16 липня…», «видерти з рук українства всі його революційні здобутки» – допомагають визначити, що в уривку йдеться про «Тимчасову інструкцію Генеральному Секретаріату Тимчасового уряду на Україні». Додатковою підказкою є те, що ці слова належать В.Винниченку, який на той час був Головою Генерального Секретаріату. Також слід звернути увагу на те, що під назвою «угода 16 липня» мається на увазі ІІ Універсал УЦР, який фактично був угодою між УЦР і Тимчасовим урядом Росії щодо статусу Генерального Секретаріату.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Еволюція поглядів політичних сил України щодо самовизначення українців (Універсали Центральної Ради).
Завдання передбачає знання змісту І Універсалу УЦР та його наслідків.
І Універсал було ухвалено УЦР 10 червня, а Генеральний Секретаріат був створений 28 червня 1917 р.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Революційні події в Україні у 1917 – на початку 1918 р. М. Грушевський.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати причиново-наслідкові зв’язки на основі опрацювання уривка з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова-маркери, словосполучення, що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – подія, що спричинила появу цитованого повідомлення.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «приїзд професора М. Грушевського», «ужиті заходи зі звільнення Шептицького», «відновлюється товариство “Просвіта”» – свідчать, що в повідомленні йдеться про події, які відбулися на початку Української революції.
На початку березня 1917 р. члени Тимчасового комітету Державної думи Російської імперії прийняли від Миколи ІІ акт про зречення та сформували Тимчасовий уряд. Упродовж наступних днів на території України практично були ліквідовані органи царської адміністрації, виконавча влада перейшла до призначених Тимчасовим урядом губернських і повітових комісарів. Як і в Росії, в Україні почали формуватися Ради об’єднаних організацій, а також Ради робітничих і солдатських депутатів. 4 березня 1917 р. в Києві засновують Українську Центральну Раду, яка заочно обрала М. Грушевського головою. Викликаний телеграмою, 13 березня він повертається з Москви до Києва.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Політика Української Центральної Ради в умовах загострення конфлікту з Тимчасовим урядом.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати причиново-наслідкові зв’язки на основі знання перебігу подій, пов’язаних зі збройним виступом самостійників у Києві в липні 1917 р.
Перш за все, завдання вимагає розуміння сутності поняття «самостійники». Отже, самостійники – узагальнювальна назва членів і прихильників Українського військового клубу імені гетьмана Полуботка, створеного М. Міхновським під час Української революції, що мав на меті українізацію військових частин, дислокованих на території України, і розбудову українських збройних сил. Варто підкреслити, що проблема створення національного війська з самого початку стала своєрідним вододілом серед українських політичних сил. У підходах до його створення склалися дві абсолютно протилежні концепції. Товариство полуботківців на чолі з М. Міхновським вважало, що військовий рух необхідно використати для створення сильної національної армії, яка зможе стати головною запорукою самостійності України. Соціалістична більшість Української Центральної Ради українську державність зводила лише до автономії України в складі федеративної Росії й тому заперечувала необхідність творення національної армії, обстоюючи ідею заміни постійного війська народною міліцією.
У червні 1917 р. силами клубу імені Полуботка сформовано Другий український козачий полк імені гетьмана Павла Полуботка. 3 липня 1917 р. Рада ухвалила Другий Універсал, що став явним кроком назад у порівнянні з Першим Універсалом, і відображав компроміс між Центральною Радою та Тимчасовим урядом щодо майбутньої автономії України. У відповідь на такий крок полуботківці вдалися до спроби військового заколоту, намагаючись змусити Центральну Раду негайно проголосити незалежність України. Вийшовши з казарм, полк здобув арсенал і частину центру Києва. Проте до такого рішучого кроку в питанні державотворення Центральна Рада не була готова, сподіваючись досягти політичним шляхом хоча б автономії для України, і виступ самостійників не підтримала. Володимир Винниченко віддав наказ роззброїти повстанців. 6 липня повстанці склали зброю, а полк згодом відправили на Румунський фронт.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Революційні події в Україні у 1917 – на початку 1918 р.
Завдання передбачає знання хронологічних рамок подій. У цьому випадку – періоду діяльності Української Центральної Ради (УЦР).
Створення УЦР пов’язано з явищем Української революції, яка почалася у 1917 р. УЦР проіснувала до гетьманського перевороту 1918 р.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Еволюція поглядів політичних сил України щодо самовизначення українців (Універсали Центральної Ради). Проголошення Української Народної Республіки.
Завдання передбачає перевірку знань основного змісту Універсалів УЦР.
Створення Української Народної Республіки проголошувалося ІІІ Універсалом УЦР.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Місце і роль Всеукраїнських з’їздів рад у Києві та Харкові.
Завдання передбачає перевірку знань про першу спробу встановлення радянської влади в Україні.
Перший Всеукраїнський з’їзд Рад – з’їзд українських Рад, скликаний з ініціативи більшовиків, які розраховували на мирне «поглинання» Української Центральної Ради З’їздом Рад і проголошення в Україні радянської влади. Проходив у Києві і Харкові в грудні 1917 року.
Незважаючи на проведену організаторську роботу, на з’їзді в Києві депутати-більшовики виявилися в меншості, тому були змушені покинути його. Переїхавши до Харкова, більшовицькі депутати та їхні союзники з числа інших лівих партій (частина українських лівих есерів і кілька українських соціал-демократів) провели альтернативний з’їзд, проголосивши створення на території України влади Рад робітничих, солдатських і селянських депутатів, оголосили про повалення Центральної Ради і звернулися до Радянської Росії з проханням надати збройну допомогу в боротьбі з Центральною Радою.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Україна в боротьбі за збереження державної незалежності. Друга радянсько-українська війна.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), вміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції сформульованого до неї завдання.
Другий крок. Увідповіднюємо отриману з карти інформацію з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, картосхема дає змогу визначити правильні відповіді:
- перебіг подій Першої війни радянської Росії проти УНР (у грудні 1917– лютому 1918 рр.).
- показати лінію розмежування військ у Першій світовій війні на момент укладення перемир’я на Східному фронті в грудні 1917р.
- визначити кордони УНР згідно з ІІІ Універсалом УЦР (листопад 1917 р.).
Відповідь: 1 4 6.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Революційні події в Україні у 1917 – на початку 1918 р. Процес утворення та еволюції Української Центральної Ради. Еволюція поглядів політичних сил України щодо самовизначення українців (Універсали Центральної Ради). Причини прийняття Універсалів УЦР. В. Винниченко.
До виконання кластерного завдань 4–7 слід підходити комплексно. Першочерговим завданням є визначення, що це за джерело і які викладені в ньому основні положення.
У даному випадку подано уривок спогадів учасника українсько-російських переговорів 1917 р.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Революційні події в Україні у 1917 – на початку 1918 р. Процес утворення та еволюції Української Центральної Ради. Еволюція поглядів політичних сил України щодо самовизначення українців (Універсали Центральної Ради). Причини прийняття Універсалів УЦР. В. Винниченко.
До виконання кластерного завдань 4–7 слід підходити комплексно.
Очолював делегацію УЦР до Петрограду В. Винниченко.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Революційні події в Україні у 1917 – на початку 1918 р. Процес утворення та еволюції Української Центральної Ради. Еволюція поглядів політичних сил України щодо самовизначення українців (Універсали Центральної Ради). Причини прийняття Універсалів УЦР. В. Винниченко.
До виконання кластерного завдань 4–7 слід підходити комплексно.
Делегація домагалася визнання автономних прав України.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Революційні події в Україні у 1917 – на початку 1918 р. Процес утворення та еволюції Української Центральної Ради. Еволюція поглядів політичних сил України щодо самовизначення українців (Універсали Центральної Ради). Причини прийняття Універсалів УЦР. В. Винниченко.
До виконання кластерного завдань 4–7 слід підходити комплексно.
Делегація домагалася визнання автономних прав України. Проте візит був безуспішним. Тимчасовий уряд Росії відмовив. У відповідь УЦР на ІІ військовому з’їзді оприлюднила І Універсал, який засвідчив прагнення українців самостійно творити власну державу.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання скеровано на оцінювання сформованості знань основних дат з історії України.
Всеукраїнський національний конгрес відбувся у квітні 1917 р. в Києві.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння визначати історичні події на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела). А також встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова чи словосполучення (так звані маркери), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – «Тимчасова інструкція», яку Тимчасовий уряд Росії надав Генеральному Секретаріату.
Ключові в джерелі словосполучення-маркери – «по справах місцевого врядування Україною вищим органом Тимчасового уряду є Генеральний Секретаріат, який призначає Тимчасовий уряд за пропозицією Центральної Ради», «Повноваження Генерального Секретаріату поширюються на губернії: Київську, Волинську, Подільську, Полтавську і Чернігівську…» – чітко ввказуєть на те, що подано уривок «Тимчасових інструкцій».
Ідентифікація документа дає змогу визначити його вплив на події. Видання цього документа йшло у розріз з попередніми домовленостями між УЦР і Тимчасовим урядом Росії, які були оформлені в положеннях ІІ Універсалу. Відповідно «Тимчасові інструкції» призвели до загострення відносин між УЦР та Тимчасовим урядом.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання має на меті перевірку вмінь встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
На ухвалення ІІІ Універсалу у листопаді 1917 р. вплинув більшовицький переворот у Петрограді, який Українська Центральна Рада засудила.
Відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання передбачає перевірку вмінь аналізу змісту історичного джерела.
У цьому випадку – І Універсалу УЦР.
Цей документ, оприлюднений у червні 1917 р. декларував намір «творити новий лад вільної автономної України»: «Хай буде Україна вільною. Не одділяючись від всієї Росії, не розриваючи з державою російською, хай народ український на своїй Землі має право сам порядкувати своїм життям. Хай порядок і лад на Вкраїні дають — вибрані вселюдним, рівним, прямим і тайним голосуванням Всенародні Українські Збори (Сейм). Всі закони, що повинні дати той лад тут у нас, на Вкраїні, мають право видавати тільки наші Українські Збори».
Відповідно, гасло, яке відповідає змісту І Універсалу УЦР – це «Автономію Україні!».
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція. Україна в боротьбі за збереження державної незалежності (1918-1921 рр).
Завдання спрямоване на перевірку вмінь встановлення послідовності подій, сформованості вміння визначати історичні події, персоналії на основі опрацювання уривку з історичного джерела (отримати інформацію з джерела, застосувати набуті знання у зв’язку зі змістом джерела).
Алгоритмом виконання завдання є такі кроки:
- з’ясовуємо, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо);
- у тексті джерела виділяємо ключові слова або словосполучення (так звані маркери), що дозволять упізнати предмет ідентифікації;
- аналізуємо їх, узагальнюємо й обираємо запропонований варіант відповіді, переконавшись, що він не суперечить обраним ключовим словам.
Предмет ідентифікації в завданні – послідовність подій.
Ключові в джерелі «А» словосполучення-маркери – «У Петрограді зчинилися криваві події», «Частина людності Петрограда за керівництва більшовиків повстала озброєно проти Тимчасового правительства», «хоче накинути свою волю всій Російській республіці» – вказують на жовтневий (листопадовий) 1917 р. більшовицький переворот.
Ключові в джерелі «Б» словосполучення-маркери – «На час до вирішення справи… Установчими Зборами», «вищим органом Тимчасового уряду є Генеральний Секретаріат, котрого призначає …уряд по пропозиціям Центральної Ради» – вказують на зміст «Тимчасової інструкції…», яку ухвалив Тимчасовий уряд щодо діяльності Генерального Секретаріату (серпень 1917 р.)..
Ключові в джерелі «В» словосполучення-маркери – «Неможливо одночасно визнавати право на самовизначення й водночас робити грубий замах на це право», «Рада Народних Комісарів Великоросії», «Народної Української Республіки» – дають змогу визначити, що уривок є відповіддю УЦР на ультиматум Раднаркому Росії (грудень 1917 р.).
Ключове в джерелі «Г» словосполучення-маркер – «ми рішуче ставимось проти замірів самовільного здійснення автономії України до Всеросійського Учредительного Зібрання», указує на зміст ІІ Універсал УЦР (липень 1917 р.).
Відповідь: ГБАВ.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання спрямоване на перевірку знань основних подій Української революції.
Початок Української революції дав поштовх розбудові українського політичного життя і формування українських політичних партій, які швидко поширили свій вплив серед українства. Найбільшим впливом користувалася Українська партія соціалістів-революціонерів, яку очолював М. Грушевський.
У листопаді 1917 в лавах партії налічувалося 75 тис. осіб. На виборах у листопаді 1917 р. до Всеросійських Установчих зборів за УПСР було віддано 50 % усіх голосів в Україні.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості вміння розпізнавати найвидатніших історичних осіб.
Отже, на фото зображено Михайла Грушевського і Володимира Винниченка.
З їхніми іменами пов’язано створення Української Центральної Ради. М. Грушевський був її головою, В. Винниченко – одним із заступників.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
До виконання кластерних завдань 4–6 слід підходити комплексно.
Першочерговим завданням є визначення, що це за джерело і які основні положення викладені в ньому. У цьому випадку подано уривок звернення Генерального Секретаріату до УЦР, у якому йдеться про необхідність проголошення Української Народної Республіки. На це є пряма вказівка у джерелі: «Високі збори!», «Генеральний Секретаріат», «проголошення Української Народної Республіки».
Визначення документа дає змогу виконати завдання.
«Момент кривавої боротьби в Росії» – це більшовицький переворот, який став поштовхом для розгортання збройної боротьби у Києві між силами поваленого тимчасового уряду Росії, збройних загонів більшовиків (Червона гвардія) і прихильниками УЦР у листопаді 1917 р.
Відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
До виконання кластерних завдань 4–6 слід підходити комплексно.
Словосполучення «Міцну підвалину», «аби крайова влада стала справжньою фактичною владою» вказують на Українську Народну Республіку, яка була проголошена ІІІ Універсалом УЦР.
Відповідь – В.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
До виконання кластерних завдань 4–6 слід підходити комплексно.
Завдання спрямоване на перевірку сформованості картографічних умінь (локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті), уміння отримувати інформацію з карти та застосовувати набуті знання у зв’язку з її змістом.
Алгоритмом виконання завдання можуть бути такі кроки.
Перший. Визначаємо та узагальнюємо інформацію, подану на карті, з позиції сформульованого до неї завдання.
Другий крок. Встановлюємо відповідність отриманої інформації з карти з кожним запропонованим варіантом відповіді.
Отже, на картосхемах зображена територія української держави у різні періоди. Серед них слід обрати ту, яка відображає межі УНР відповідно до ІІІ Універсалу. Цим вимогам відповідає картосхема А. УНР охоплювала терени дев’яти губерній (без Криму). На цей час теренами України проходив фронт Першої світової війни (перемир’я було укладено в грудні 1917 р.).
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
При підготовці до тесту з історії України, учні [мали б] «знати визначення понять і термінів, оперувати ними, співвідносити з діяльністю певних історичних діячів, політичних сил, епохою тощо» (цитата з Програми зовнішнього незалежного оцінювання з історії України).
Власне, «самостійники» це, простіше кажучи, ті хто виступав за самостійність України.
Лідером самостійників у час Української революції був Микола Міхновський, який зі своїми однодумцями погоджувався на створення єдиного органу – Української Центральної Ради. Згода була продиктована тією обставиною, щоб не допустити розколу українського руху. Однак головною метою «самостійників», було проголошення своєї держави, а для майбутньої держави важливими є Збройні сили. Саме тому створюється український військовий клуб імені Павла Полуботка. Подальші події української революції, зокрема проголошення Українською Центральною радою ІІ Універсалу, де йшлося про компроміс із Тимчасовим урядом і відмову від автономії, спровокували виступ «самостійників» (інколи в історії говорять про виступ «полуботківців»).
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Головним (найважливішим, основним) у підготовці до тестування з історії України є знання дат.
Знання хронології подій дає практично 80–90 % можливостей виконати тестове завдання успішно.
У нашому випадку в умові завдання зазначено роки 1917–1918. Якщо перейти до варіантів відповідей і пригадати роки, з'ясуємо таке: «похідні групи» та «Поліська Січ» – це Друга світова війна (1939–1945 рр.); «Січові стрільці» – події Першої світової війни (1914 р.). Нас запитують про створення мілітарного формування. Залишається лише один варіант.
Відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Початок Української революції.
Утворення Української Центральної Ради як представницького органу, що об’єднував «українські організації на спільних домаганнях: територіальної автономії України з державною українською мовою», проголошено 17 березня 1917 року в Києві. Михайло Грушевський – один із найстарших історичних діячів у керівництві Центральної Ради, науковець із високим авторитетом у суспільстві. Лідери української революції вважали, що саме така людина мала очолити новостворену структуру.
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Тема: Початок Української революції.
Для правильного розв’язання завдання потрібно знати хронологію історичних подій. В умові йдеться про І Всеукраїнський з’їзд більшовиків, тобто час після ультиматуму більшовиків до УЦР (грудень 1917 року) і захоплення міста Харкова. Корніловський заколот відбувся в серпні 1917 року, Тимчасового уряду Росії в грудні 1917 року вже не існувало, згідно з Берестейським договором радянська Росія змирилася з існуванням Української Народної Республіки. Тому варіанти відповіді Б–Г не задовольняють умову завдання. Рішення про скликання в Києві Всеукраїнського з’їзду рад ухвалено 7 грудня 1917 року контрольованим більшовиками обласним виконкомом Рад Південно-Західного краю. Головна мета його проведення полягала в розв’язанні на користь більшовиків питання про владу в Україні, зокрема, переобранні Центральної Ради.
Правильна відповідь – А.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Початок Української революції.
Для правильного розв’язання завдання потрібно знати дати проголошення Універсалів і початку конфлікту з радянським урядом більшовиків. Перший Універсал прийнято в червні 1917 року; Другий Універсал – у липні 1917 року, Третій Універсал – у листопаді 1917 року. Конфлікт із більшовицькою Росією розпочато в грудні 1917 року. На Київ радянські війська рухались у січні 1918 року. Отже, ідеться про Четвертий Універсал.
Правильна відповідь – Г.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання скеровано на оцінювання вміння здобувати інформацію із джерела й застосовувати набуті знання з огляду на його зміст.
Алгоритм виконання завдання наведено нижче.
- З’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо).
- Виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування.
- Аналізування маркерів, узагальнення і вибір правильного з-поміж наведених варіантів відповіді, переконавшись, що він не суперечить вибраним ключовим словам.
Предметом ідентифікування в завданні є історична постать.
Словосполучення-маркери – «серце України в залізних лещатах задушила людина, яка носить прізвище… великого художника, що служив рідному краєві своїм майстерним пером», «Я знав і любив вашого батька», «як добре, що його очі не бачили й уші не чули, як син бомбардує красу землі нашої і кладе в домовину українську волю» – однозначно вказують на Юрія Коцюбинського (1896–1937 роки), сина видатного українського письменника Михайла Коцюбинського (1864–1913 роки).
Правильна відповідь – Б.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
ТЕМА: Українська революція.
Завдання скеровано на оцінювання знання змісту універсалів Української Центральної Ради (УЦР) і сформованості вміння здобувати інформацію із джерела, застосовувати набуті знання для утворення логічних пар.
Алгоритм виконання завдання наведено нижче.
- З’ясування того, що потрібно ідентифікувати (саме джерело, описану в ньому подію чи явище, персонаж тощо).
- Виокремлення в тексті джерела слів і словосполучень – маркерів, що дають змогу розпізнати предмет ідентифікування.
- Аналізування маркерів, узагальнення і вибір правильного з-поміж наведених варіантів відповіді, переконавшись, що він не суперечить вибраним ключовим словам.
Предметом ідентифікування в завданні є універсали УЦР.
У джерелі А маркери – «Однині Україна стає Українською Народною Республікою», «Не відділяючись від республіки Російської» – однозначо вказують на зміст ІІІ Універсалу.
У джерелі Б маркери – «не розриваючи з державою Російською, хай народ український на своїй землі має право сам порядкувати своїм життям», «Хай порядок і лад на Вкраїні дають вибрані…Всенародні Українські 3бори (Сойм)» – чітко вказують на зміст І Універсалу.
У джерелі В маркер – «ми рішуче ставимось проти замірів самовільного здійснення автономії України до Всеросійського Учредительного Зібрання» – чітко вказує на зміст ІІ Універсалу.
У джерелі Г маркери – «Неможливо одночасно визнавати право на самовизначення і водночас робити грубий замах на це право», «Рада Народних Комісарів» – однозначно вказують на зміст ультиматуму Раднаркома Росії. Відповідно цей уривок джерела не має в умові завдання логічної пари.
У джерелі Д маркер – «Однині Українська Народна Республіка стає самостійною» – чітко вказує на зміст ІV Універсалу.
Правильна відповідь – 1Б 2В 3А 4Д.
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на
Побажання та зауваження будь ласка пишіть на