ЗНО онлайн 2013 року з української мови та літератури – 2 сесія
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади.
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні. Правильно наголошені слова треба вимовляти так: кропивА, перИметр, підОшва, однАковий.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання префіксів
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (правопис префіксів) та пояснювати їх за допомогою правил.
Префікс с- пишемо перед глухими к, п, т, ф, х. Отже, префікс с- буде у словах спалити, схопити, спиляти. У решті слів потрібно писати префікс з-.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова слова. Словотвір. Значущі частини слова: корінь, префікс, суфікс, закінчення
Для виконання цього завдання треба пригадати поняття значущих частин слова (морфем), зокрема кореня, і поняття «спільнокореневе слово».
Проаналізуймо вміщені в завданні слова.
Горянка – «жителька гір». Отже, це і є спільнокореневе слово до слова «гора».
Горечко – «зменшувально-пестливе до слова «"горе"». Отже, спільнокореневими до нього будуть слова горе, горезвісний, горювати тощо.
Горючий – «здатний горіти». Отже, спільнокореневими до нього будуть слова горіти, горіння, горючість тощо.
Гороскоп – «таблиця розміщення небесних світил, яку складають астрологи для пророкування долі людини і майбутніх подій». Слово походить від грецького horoskopos – той, який спостерігає час.
ВІДПОВІДЬ – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Проаналізуймо наведені словосполучення.
Сюрприз – (від франц. surprise) – раптова приємна несподіванка. Отже, сюрприз не може бути несподіваним.
Сувенір – (від франц. souvenir) – подарунок на згадку або річ, пов’язана зі спогадами. Отже, сувенір не може бути пам’ятним.
Вакансія – (від франц. vacance) – незайнята, вільна посада в штаті установи, вільне місце. Отже, вакансія не може бути вільною.
Чинний – той, який діє за певних умов, має юридичну силу.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Особливості вживання та написання відмінкових форм іменника.
Завдання перевіряє ваше вміння відмінювати іменники, розрізняти правильні та неправильні відмінкові форми іменників.
Проаналізуймо запропоновані словосполучення.
Займенник твій при відмінюванні в місцевому відмінку має паралельні форми – на твоєму на твоїм.
Правильно утворено вищий ступінь порівняння прикметника менш досвідчений, ця форма утворюється додаванням слів більш, менш до звичайної форми прикметника.
Правильно також утворена особова форма дієслова у словосполученні хочуть долучитися.
А у варіанті тривалих подорожів неправильно утворено форму слова подорожів. Іменники третьої відміни з основою на шиплячий у родовому відмінку множини мають закінчення -ей. Отже, подорожей.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник як службова частина мови
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прийменники, правильно й комунікативно доцільно використовувати форми прийменників у мовленні.
Прийменник завдяки вживають для позначення причини, що викликає бажаний результат. Неправильно вживати цей прийменник для того, щоб указати негативну причину.
Отже, у реченні Завдяки бурі зруйновано багато автомобільних доріг цей прийменник вжито неправильно.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення із вставними словами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть).
У четвертому реченні слово схоже передає невпевненість, від нього не можна поставити питання до інших слів. Отже, це слово є вставним, тому його виділено комами.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія. Фразеологізми. Значення фразеологізмів
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Запропоновані фразеологізми мають такий зміст:
мороз пробирає по спині – дуже холодно;
не за горами – у найближчому майбутньому, незабаром, скоро;
мов на світ народився – відчувати душевний спокій чи мати добре самопочуття після страждань.
Фразеологізм опустити голову має значення засумувати, відчувати біль, розпач. Але в запропонованому тексті ці слова вжито в прямому значенні. Герой тексту іде лісом, роздивляючись, що в нього під ногами.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Сполучник як службова частина мови. Правопис сполучників
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати сполучники, правильно їх писати.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Сполучники, що пишуть одним словом, відрізняються від однозвучних поєднань інших частин мови, які пишуть двома словами, тим, що сполучники членами речення не бувають і не відповідають на питання.
Сполучник також можна замінити синонімічним сполучником, а з однозвучними поєднаннями інших частин мови цього зробити не можна. Сполуку слів про/те в другому реченні можна замінити словом але. Разом потрібно писати і сполуку слів до/долу, адже це прислівник, який вказує на напрям. Сполуку слів не/має також потрібно писати разом, тому що це теж прислівник.
Окремо треба написати сполуку слів як/би, адже її не можна замінити синонімічним сполучником коли б.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення. Відокремлені члени речення. Відокремлене означення, відокремлена прикладка
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості речення з різноманітними відокремленими членами та складні речення, правильно розставляти розділові знаки.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Проаналізуймо запропоновані речення.
У другому реченні кома стоїть на межі частин складного речення. У третьому реченні кома відокремлює дві однорідні обставини, виражені дієприслівниковими зворотами, що поєднані сполучником і. У четвертому реченні комами виділено вставне слово.
У п’ятому реченні є поширена прикладка перші провидці весни. Перед нею необхідно поставити тире, адже вона стоїть після означуваного слова в безпосередньому кінці речення (головної частини складного речення): Це підсніжники – перші провидці весни, що не побоялися холоду.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі.
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака. Буква ї завжди передає два звуки.
У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е]. Отже, у словах прощаЄ, обов’Язковість, Ящик, Їдальня букви я, ю, є, ї позначатимуть два звуки.
М’який знак не передає звук, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків зажди менше.
Арфрикати ДЖ та ДЗ також передають один звук (пробуДЖення).
Буква Щ завжди передає два звуки – [шч] (віЩунка, проЩає, яЩик, тріЩить).
Подвоєні приголосні завжди передають один звук (творіННя, беЗЗоряний, пробуджеННя).
А тепер застосуймо цей матеріал до нашого завдання.
У рядку А у слові творіННя на один звук менше.
У рядку Б у слові віЩунка на один звук більше, а у слові беззоряний – на один звук менше.
У рядку В у слові проЩаЄ на два звуки більше.
У рядку Г у слові пробуДЖеННя на два звуки менше, а у слові яЩик – на один звук більше.
А в рядку Д – однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка: господиня, кузня ЇдалЬня.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Синоніми
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати лексичне значення слів.
Проаналізуймо запропоновані пари слів.
Профі – професіонал, спеціаліст високого рівня.
Профан – некомпетентна людина, невіглас, неук.
Екскурс – відхилення від основної теми викладу для висвітлення, пояснення побічних питань.
Екскурсія – колективне відвідування визначних місць з освітньою, науковою чи іншою метою.
Компанія – підприємницьке об’єднання чи група осіб, які об’єднанні спільною справою або спільністю поглядів.
Кампанія – робота, організована в певний період для виконання чогось.
Абонент – особа чи установа, яка користується абонементом.
Абонемент – форма обслуговування клієнтів протягом певного часу, документ, що посвідчує таке право; відділ бібліотеки, де можна взяти літературу додому.
Слова століття та сторіччя мають однакове лексичне значення. Отже, обидва ці слова можливі за змістом у запропонованому реченні.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання м’якого знака
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
В українській мові м’який знак треба писати після приголосних д, т, з, с, ц, л, н (багрянець). Між двома м’якими приголосними м’який знак не пишемо. М’якими приголосні стають тоді, коли після них стоять я, ю, є, і або ь. Вони пом’якшують і попередні приголосні. Отже, таке пом’якшення відбувається у словах чіткість, радістю, ланцюг.
М’який знак після р пишемо, якщо далі о: трьох, чотирьох, але харків’янин (у кінці складу).
М’який знак у прикінцевих буквосполученнях похідних слів (іменниках та присвійних прикметниках) зберігається, якщо він був у прикінцевих буквосполученнях у називному відмінку однини: ненька – неньчин, скриньці – скринька, але хустинка – хустинці, русалка – русалчин, тітка – тітчин.
Не пишемо м’який знак після і перед шиплячими (вагаєшся, ослінчик, спитаєш).
Не пишемо також м’який знак усередині числівників (п’ятдесят).
Не пишемо м'який знак і перед губними, але різьбяр – виняток.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Спрощення в групах приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема слова, у яких позначаємо спрощення в групах приголосних.
Спрощення – явище усного мовлення, яке забезпечує милозвучність. У групах приголосних -ждн-, -здн-, -стн-, -стл- відбувається спрощення, тобто приголосні [д] та [т] випадають.
Отже, спрощення відбуватиметься в словах пристрасний, щасливий, об’їзний,захисник, корисно, обласний, водоочисний, свиснути, персні,корисливий, злісний, особистісний, перехресний, капосний, доблесний, тижневик.
Є винятки, де спрощення не відбувається: шістнадцять.
Не відбувається також спрощення в іншомовних словах: студентський, агентство, контрастний.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Творення й правопис неозначених і заперечних займенників
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема займенники.
Із заперечними займенниками ні пишемо разом: ніякий, ніскільки, нічий.
Частки ані-, аби-, де- потрібно писати із займенниками разом: дехто, декотрий,абищо, абихто, деякий.
Частки казна-, хтозна-, буд-, -небудь потрібно писати із займенниками через дефіс: скільки-небудь, будь-який, будь-що, хто-небудь, будь-чий, будь-хто, хтозна-що.
Частку хтозна- потрібно писати разом.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Написання та відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати чоловічі та жіночі імена по батькові.
Чоловічі імена по батькові утворюють за допомогою суфікса -ович, а жіночі – за допомогою суфікса -івн(а). Від імен на -й жіночі імена по батькові утворюються за допомогою суфікса -ївн(а).
Юрій – Юріївна
Ігор – Ігорівна
Андрій – Андріївна
Валерій – Валеріївна
Марко – Марківна
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати рід іменників,
У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки у визначенні роду. В українській мові іменники дріб, ступінь, біль та нежить – чоловічого роду.
Слово путь – жіночого роду.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Відмінювання числівників.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати кількісні числівники.
Проаналізуймо запропоновані числівники.
У числівниках від двохсот до дев’ятисот змінюються обидві частини: перша, як простий числівник (від 2 до 9), а друга – однакова для всіх цих числівників. У місцевому відмінку числівник триста матиме відмінкову форму в (на) трьохстах.
Решта числівників мають правильні відмінкові форми.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Завдання перевіряє ваше вміння правильно добирати форми слів і поєднувати їх у словосполученні.
Коректними є такі словосполучення: обрати нелегкий шлях, захворіти на бронхіт, ігнорувати зауваження, відправити листа.
А от дієслово наслідувати вимагає від залежного слова форму знахідного відмінка: відому актрису.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Правопис прислівників
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема прислівники.
Через два дефіси пишемо прислівники віч-на-віч, де-не-де.
Через дефіс потрібно писати прислівники з префіксом по- та суфіксами -ому,-єму, -е, -є, -и: по-домашньому, по-людськи, по-четверте. А також прислівник без кінця-краю (повтор схожих слів).
Частки казна-, хтозна-, будь-, -небудь пишемо з прислівниками через дефіс: будь-де, як-небудь, хтозна-куди.
Через дефіс із прислівниками також пишемо частки -бо,-но, -то, -от, -таки: колись-то, далеко-таки.
Окремо потрібно писати прислівники до речі, в цілому.
А прислівники втричі (прийменник в, у, на + числівник) та якнайбільше потрібно писати разом.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в різних видах речень
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Проаналізуймо запропоновані речення.
У реченнях А, В, Г, Д виділений сполучник і поєднує частини складносурядного речення, тому кому потрібно ставити.
Речення в рядку Б – це просте речення, ускладнене двома відокремленими однорідними обставинами, що виражені дієприслівниковими зворотами. Вони поєднані неповторюваним сполучником, тому кому в цьому рядку ставити не треба.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення. Складне речення
Завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з дієприкметниковими зворотами.
Активні дієприкметники теперішнього часу сучасній українській мові невластиві. Саме тому в реченнях А, Б, В, Г підрядну частину замінити відокремленим означенням не можна, бо вони передають дію в теперішньому часі.
Активні дієприкметники минулого часу творяться за допомогою суфікса -л -. Тому в реченні Д можлива заміна підрядної частини на відокремлене означення: Ледь-ледь тремтять губи, посинілі від холоду.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Будова складнопідрядного речення. Види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Якщо до речення На початку травня ми поїхали до Криму додати частину, запропоновану в рядку А, утвориться просте ускладнене речення. Також просте речення утвориться при додаванні частинки з рядка Г.
Від частини На початку травня ми поїхали до Криму до частини в рядку Б можна поставити питання з якої причини? Отже, при додаванні утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним причини.
Від частини На початку травня ми поїхали до Криму до частини в рядку Д можна поставити питання який з цього наслідок? Отже, утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним наслідку.
Від головної частини до частини, запропонованої в рядку Б, можна поставити питання навіщо?, з якою метою? Отже, тут утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним мети.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова. Лексичні запозичення з інших мов
Завдання передбачає пошук відповідності між українськими й іншомовними словами.
Щоб дібрати правильні українські відповідники до запропонованих іменників, треба з’ясувати лексичне значення кожного слова.
Абсолютний – безумовний, досконалий, цілковитий.
Автентичний – дійсний, який відповідає оригіналу, справжній.
Автономний – незалежний, самостійний.
Аналогічний – відповідний, схожий.
Зайвим серед українських слів є сучасний.
Відповідь – АДБГ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Тире в різних видах речень
Завдання перевіряє ваші знання з пунктуації та вміння правильно розставляти розділові знаки в різних видах речень.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення в рядку А – це просте речення, ускладнене відокремленою поширеною прикладкою природи солодку зрілість. Перед нею потрібно поставити тире, бо прикладка стоїть у кінці речення.
Речення в рядку Б – це речення складне безсполучникове, частини якого пов’язані причиново-наслідковим зв’язком. У такому випадку ставимо тире.
Речення в рядку В – це складносурядне речення. У другій його частині ( це неповне речення) тире стоїть на місці пропущеного присудка (сонячні кульбабки зацвіли біля ставку).
Речення в рядку Г – це речення, у якому тире стоїть між однорідними підметами та присудком. Підмети і присудок виражені іменниками. А також перед присудком стоїть частка це. Тире тут обов’язкове.
Речення в рядку Д – це теж просте речення, ускладнене однорідними членами речення з узагальнювальним словом, яке стоїть перед ними. Але однорідні члени стоять не в абсолютному кінці речення. У таких випадках після узагальнювального слова ставимо двокрапку, а після однорідних членів речення – тире.
Відповідь – ВАДГ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види односкладних речень.
Для визначення виду односкладного речення вам потрібно з’ясувати, яким головним членом представлена граматична основа в тому чи іншому реченні. Пам’ятаймо, що односкладні речення – це такі прості речення, де граматична основа виражена лише одним головним членом речення, а другий – не потрібний для розуміння змісту.
У реченні в рядку А граматична основа виражена присудком пахне. У цьому реченні не можна поставити уявний підмет, дія мислиться як незалежна від будь-якого діяча. Отже, це односкладне безособове речення.
У реченні в рядку Б граматична основа виражена присудком пекли. Це форма множини, минулий час. Отже, це односкладне неозначено-особове речення.
У реченні Г граматична основа виражена присудками роби. Зміст речення стосується великого загалу людей. Це прислів’я. Отже, це односкладне узагальнено-особове речення.
Речення в рядку В має підмет ліс і пропущений присудок (ліс є). Про наявність цього присудка свідчить обставина на Волині. Обставина є групою присудка, таким чином, можна стверджувати, що в реченні присудок наявний, але пропущений. Отже, це двоскладне неповне речення.
У реченні в рядку Д граматична основа виражена присудками сади, плекай. Це дієслова дійсного способу в І особі однини. Уявний підмет – я. Отже, це односкладне означено-особове речення.
Відповідь – ДБГА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення
Це завдання перевіряє ваше вміння з’ясовувати типи складного речення.
Проаналізуймо структуру кожного запропонованого речення.
У першому реченні Люби музику – вона облагороджує твої думки і почуття є дві граматичні основи, частини речення з’єднані за змістом та інтонацією , без сполучника. Отже, це складне безсполучникове речення.
У другому реченні Красна пташка своїм пір’ям, а людина – знанням є дві граматичні основи, частини пов’язані сполучником сурядності а (протиставним). Отже, це складносурядне речення.
У третьому реченні Що в пісні співається, те в житті збувається – дві граматичні основи, частини поєднані сполучним словом що. Від головної до підрядної частини можна поставити питання. Отже, це складнопідрядне речення.
У четвертому реченні Голос у нього гучний і спочатку завжди вневнений граматична основа одна. Отже, це просте ускладнене речення.
У п’ятому реченні Небо чисте, і видно, як падають зорі три граматичні основи, але перша та друга частини поєднані сполучником сурядності і, а друга і третя – сполучником підрядності як. Отже, це складне речення з різними видами зв’язку.
Відповідь – ВБАД.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово що не відповідає на питання, не є членом речення, а лише служить для зв’язку частин складного речення. Отже, це сполучник.
Слово навколо відповідає на питання де?, вказує на місце дії, не змінюється. Отже, це прислівник.
Слово на не відповідає на питання, не є членом речення, служить для зв’язку слів у реченні. Це прийменник.
Слово літ називає предмет, відповідає на питання відмінків. Це іменник.
Відповідь – ГАДБ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
З тексту можна зробити висновок, що перевагами Вікіпедії порівняно з традиційними енциклопедіями є все перераховане, ОКРІМ відсутності суворої експертизи змісту статей (рядки 1–8).
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Згадка про чарівну скриньку та скриньку Пандори є в рядках (52–59). Фразеологізм «ящик Пандори» має значення «вмістилище зла, лиховісний дар». Вікіпедія – чарівна скринька – «сприятиме розвитку кожної нації зокрема й людства загалом, а отже, злагоді у світі».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
«Елітарний, елітний» – найкращий, особливий, добірний, пов’язаний з елітою.
У тексті читаємо: «Вейлз вирішив зробити її відкритою для редагування кожним охочим»; «…будь-яка людина може анонімно виправити статтю, написану фахівцем…»
Отже, говорячи про «антиелітаризм» (рядки 39-45) як політику, що лежить в основі стратегії творення Вікіпедії, автор має на увазі рівність усіх у праві створювати й редагувати будь-які статті веб-енциклопедії.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання. Проаналізуймо текст:
- проблема розвитку Вікіпедії (31–38)
- конфлікт «батьків» Вікіпедії (39–45);
- популярність Вікіпедії (9–17).
А от мікротеми «заборона доступу до Вікіпедії» в тексті немає.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Звернімося ж до тексту: «Середній розмір пожертви становить усього 22 долари, хоча енциклопедія отримує й більші гранти, наприклад, два мільйони доларів 2010 року від Ґуґл». У 2010 році Вікіпедія зуміла зібрати 16 мільйонів доларів, і всі ці внески добровільні.
Це свідчить, що цей проект підтримує чимало простих людей, які розуміють його користь.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
«Назва цього сайта – Вікіпедія. Він докорінно вплинув на життя школярів, студентів, журналістів….». У третьому реченні слово «сайт» замінено займенником він. Отже, засобом міжфразового зв’язку між другим і третім реченнями є займенник.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Текст розповідає нам про історію виникнення цього сайта, становлення Вікіпедії, розвиток, принципи роботи, поширення її користувачів у світі.
Отже, загальна тема тексту – це розповідь про Вікіпедію від її появи й до сьогодні.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Текст має такі стильові ознаки: поєднання логічних доказів, точності висловлення наукових положень з емоційно-експресивною образністю, використання епітетів, порівнянь, фразеологізмів, метафор. Тут багато точних найменувань (події, дати, прізвища тощо), образна лексика привертає увагу читача. Також тексту притаманна точність, логічна послідовність викладу, переконливість, аналіз, аргументація.
Отже, для цього тексту характерне поєднання ознак публіцистичного й наукового стилів.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Історичні пісні. «Ой Морозе, Морозенку…»
Завдання перевіряє вміння розрізняти види й жанри усної народної творчості.
Пригадайте зміст твору «Ой Морозе, Морозенку». У ньому йдеться про боротьбу козаків під керівництвом Морозенка з татарами.
Отже, цей твір є історичною піснею.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Григорій Сковорода. «De libertate»
Завдання перевіряє вміння аналізувати зміст та образи художнього твору.
У поезії «De libertate» Григорій Сковорода називає «батьком вольності» Богдана Хмельницького – гетьмана, що очолив національно-визвольну війну українського народу проти польської шляхти.
Саме пам’ятник цього видатного державного діяча ви бачите на фото.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Енеїда»
Запропоноване завдання перевіряє знання сюжету, історії написання художнього твору.
Пригадаймо, що «Енеїда» – перший твір нової української літератури.
Іван Котляревський перелицьовує на український лад сюжет твору давньоримського класика Вергілія. Письменник переодяг античних героїв «Енеїди» Вергілія в українське вбрання, переніс їх в історичні умови українського життя ХVІІІ століття.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
Виконуючи це завдання, варто згадати, що «Чорна рада» – це перший історичний роман нової української літератури, автором якого є Пантелеймон Куліш.
Події, змальовані у творі, відбуваються після смерті Богдана Хмельницького, коли на Україні загострилася боротьба за гетьманування. Цей період в історії України називають добою Руїни.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Тарас Шевченко. «До Основ’яненка»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Вірш Тараса Шевченка «До Основ’яненка» написаний під враженням від нарису Григорія Квітки-Основ’яненка про кошового отамана Чорноморського козацького війська Антона Головатого.
«Утни, батьку, щоб нехотя / На весь світ почули, / Що діялось в Україні…» – звертався Тарас Шевченко до Г. Квітки-Основ’яненка із вдячністю за його нарис.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Карпенко-Карий. «Мартин Боруля»
Виконуючи це завдання, згадайте, що автором твору «Мартин Боруля» є Іван Карпенко-Карий, справжнє прізвище якого Тобілевич.
Сюжет комедії письменник будує на фактах з життя своєї родини: батько драматурга, Карпо Адамович Тобілевич, вирішив домогтися визнання свого роду дворянським. Але не зміг цього зробити, оскільки прізвище в старих і нових документах відрізнялося однією літерою.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»
Виконати це завдання допоможе знання сюжету та композиції твору Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».
У цій повісті автор змальовує побут і психологію українських селян у перші десятиріччя після скасування кріпацтва. Побутовим і соціальним є конфлікт, навколо якого вибудовується сюжетна інтрига. Чимало уваги Іван Нечуй-Левицький приділяє обставинам життя Кайдашів, у повісті майстерно виписані родинні події, сварки й колотнечі, які розгортаються динамічно, послідовно й стрімко. Розв’язка твору несподівана: груша всохла і всі помирилися.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Чого являєшся мені у сні?»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки узяті з поезії Івана Франка «Чого являєшся мені у сні?»
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ольга Кобилянська. «Земля». Юрій Яновський. «Подвійне коло»
Завдання перевіряє ваше знання тематики літературних творів та образів головних героїв.
Згадаймо, хто такі Каїн й Авель. У біблійній Книзі Буття розповідається, як Каїн, піддавшись заздрощам, убив свого рідного брата Авеля.
Цю біблійну оповідку по-новому осмислено у творі Ольги Кобилянської «Земля». Повість створена на основі реальної трагедії братовбивства, що сталася в селі Димка, у якому довгий час мешкала письменниця.
У новелі «Подвійне коло» (роман «Вершники») Юрій Яновський також звертається до християнської моралі, використовуючи біблійний міф про Каїна й Авеля. У творі зображено родину Половців у кривавих подіях громадянської війни 1919 року. Рідні брати, представляючи різні політичні угрупування, убивають один одного.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Олесь. «О слово рідне! Орле скутий!..»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Українське слово в умовах імперії назвав «скутим орлом» Олександр Олесь у вірші «О слово рідне! Орле скутий!..».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»
Виконуючи це завдання, згадайте тематику й проблематику новели Миколи Хвильового «Я (Романтика)».
У цьому творі центром уваги є душа ліричного героя, що змагається між революційним обов’язком і гуманістичним началом.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Валер’ян Підмогильний. «Місто»
Завдання перевіряє ваше знання тематики художніх творів.
У запропонованому уривку йдеться про Степана Радченка – головного героя урбаністичного роману Валер’яна Підмогильного «Місто».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Стус. «Як добре те, що смерті не боюсь я…»
Завдання перевіряє вміння визначати провідні мотиви поетичних творів.
Поезія Василя Стуса «Як добре те, що смерті не боюсь я…» є надзвичайно важливою для розуміння його творчості, поетичного та громадянського кредо.
У цьому вірші поет звертається до свого народу: «Як син, тобі доземно уклонюсь, і чесно гляну в чесні твої вічі».
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Вороний. «Блакитна Панна»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Вірш Миколи Вороного «Блакитна Панна» відкриває цикл «Гротески», який складається з десяти творів. Автор витворює гімн весняній природі, молодості.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Куліш. «Мина Мазайло»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів.
Основною темою комедії Миколи Куліша «Мина Мазайло» є зображення українізації й міщанства в Україні у 20-і роки XX ст. Саме головний герой цього твору Мина Мазайло розмірковує: «Серцем передчуваю, що українізація – це спосіб робити з мене провінціала, другосортного службовця і не давати ходу на вищу посаду.».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ліна Костенко. «Маруся Чурай»
Завдання перевіряє ваше знання образів літературних творів.
Темою роману у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай» є доля легендарної піснетворки на тлі історичних подій середини ХVІІ століття. У ІV розділі роману «Гінець до гетьмана» йдеться про те, як Іван Іскра поспішає до гетьмана Богдана Хмельницького, щоб сповістити про суд над Марусею:
Неси мене, коню… коли б хоч не пізно…
Шляхи перекриті… і варта не спить…
Якщо я впаду – неврятована пісня,
Задушена пісня в петлі захрипить!
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Іван Драч. «Балада про соняшник»
Завдання перевіряє вміння визначати провідні мотиви поезій, їхні символічні образи.
У баладі Івана Драча соняшник і сонце наділені людськими властивостями. Алегоричні образи соняшника й сонця чітко вказують, про кого та про що йдеться – про поета й поезію, які самостверджуються на основі буденних реалій.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Іван Багряний «Тигролови»
Завдання перевіряє ваше знання тематики й проблематики художнього твору, уміння зіставляти літературний твір із відповідною історичною епохою.
Життя українських поселенців на Далекому Сході – важливі сторінки нашої історії. На прикладі родини Сірків із твору Івана Багряного «Тигролови» ми знайомимось з людьми, які утворили в кінці XIX – на початку XX століття Зелений Клин. Таких сімей було тисячі. Переселенці принесли з собою прадавні українські традиції, звичаї, обряди. Містам давали такі назви, які були в Україні.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сучасний літературний процес. Літературні угруповання («Пропала грамота»)
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури; знати літературні угруповання 80–90-х років.
Український постмодернізм зародився у 1980-х pp. і пов'язаний з іменами Ю. Андруховича, О. Ірванця, В. Неборака (літературне угрупування «Бу-Ба-Бу»), а пізніше і з представниками таких груп, як «Пропала грамота»: Ю. Позаяк, В. Недоступ; «Лу-Го-Сад»: І. Лучук, Н. Гончар; «Нова дегенерація»: І. Андрусяк, І. Ципердюк та інші.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIIІ – початку XX ст. Тарас Шевченко. Іван Франко. Література XX ст. Леся Українка. Василь Стус
Виконати це завдання допоможе знання авторів художніх творів.
Леся Українка є автором творів «Contra spem spero!» і «Лісова пісня», Тарас Шевченко написав «Мені однаково» і «Заповіт», автором поезій «Як добре те, що смерті не боюсь я» і «О земле втрачена, явися!» є Василь Стус, перу Івана Франка належать такі твори, як «Гімн» і «Чого являєшся мені у сні».
Відповідь: ГДВА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Балада «Бондарівна». Література кінця XVIII – початку XX ст. Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я». Іван Франко. «Мойсей»
Завдання перевіряє вміння визначати жанр (жанровий різновид) художнього твору.
Ураховуючи певні особливості літературного твору, ми визначаємо його жанр. Щоб виконати це завдання, потрібно спочатку згадати, з якого твору взятий персонаж, а потім установити жанри цих творів. Бондарівна – героїня однойменної балади, Максим Ґудзь – персонаж роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», Іван Дідух – головний герой новели «Камінний хрест», Мелашка Балаш – героїня повісті «Кайдашева сім’я», Датан – персонаж поеми «Мойсей».
Відповідь: БГДА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII — початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада». Література XX ст. Леся Українка. «Лісова пісня». Микола Куліш. «Мина Мазайло». Олександр Довженко. «Україна в огні»
Виконати це завдання допоможе знання героїв літературних творів.
Персонажі Петро Шраменко і Леся Черевань діють у романі «Чорна рада», Мавка й дядько Лев – персонажі драми-феєрії «Лісова пісня», Антоніо Пальма й Христя Хуторна діють у кіноповісті «Україна в огні», Мокій Мазайло і Уля Розсоха – герої комедії «Мина Мазайло».
Відповідь: ВАГБ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Остап Вишня. Микола Куліш. Григір Тютюнник. Василь Стус
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їх творів.
Виконуючи це завдання, уважно прочитайте висловлювання про письменників і знайдіть у них так звані «маркери», які допоможуть визначити, про кого з письменників ідеться в тому чи тому висловлюванні.
Серед запропонованих письменників драматургом був Микола Куліш. Неважко здогадатися, що висловлювання рядка В стосується саме його.
У висловлюванні, поданому в рядку Г, йдеться про Григора Тютюнника – талановитого українського новеліста. Пригадайте його новелу «Три зозулі з поклоном», у якій автор майстерно розкриває високий духовний світ простих сільських людей.
Про творчість Василя Стуса йдеться в рядку А, інтимна лірика поета здебільшого писана у в’язниці. Іван Драч зауважив: «Серед його тюремних творів для мене найдорожчі його інтимні поезії, його відчайдушне вміння знаходити для душі місце всюди…».
Маркерами, які вказують на те, що висловлювання в рядку Б стосується Остапа Вишні, є опис особливостей індивідуального стилю письменника та згадка про його автобіографію. Твір «Моя автобіографія» – це не лише життєпис, а й аналіз усього пережитого письменником.
Відповідь: ВДАБ.
Знайшли помилку? Пишіть на
Зразок написання власного висловлення
Безсумнівно, кожен з нас хоч раз у житті замислювався: а що ж таке щастя… Думаю, воно залежить від багатьох факторів. Я переконана, що для щастя людині необхідні любов і шана, відчуття своєї корисності й потрібності для рідних, близьких, суспільства.
По-перше, людина, яка безкорисливо допомагає тим, хто цього потребує, легше справляється зі стресовими ситуаціями й навіть живе довше, ніж інші.
Про це свідчать різні наукові дослідження. Наприклад, Майкл Поулін з Університету Буффало вважає, що благородні люди живуть довше за інших. Такий висновок науковець зробив на підставі вивчення поведінки близько тисячі осіб, життя яких він аналізував. У результаті дослідження виявилося, що ті люди, які допомагали безкорисливо іншим, рідше помирали внаслідок стресових ситуацій. Майкл переконаний, що, турбуючись про рідних, переймаючись проблемами суспільства, та чи іінша особа менше схильна до депресій, легше долає перешкоди й частіше відчуває себе щасливою.
По-друге, допомагаючи іншим, людина усвідомлює свою суспільну цінність, знаходить сенс життя.
На згадку спадає Божий чоловік – персонаж історичного роману Пантелеймона Куліша «Чорна рада». Його сутність визначає дух, а не шлунок. Божий чоловік лікував хворих зіллям і молитвою, викупляв з полону козаків. Цей герой відзначається високою свідомістю, він спонукає інших замислюватися над сенсом свого життя.
Отже, безкорислива турбота про благополуччя інших, самовідданість приносять велику користь людині, яка прагне до щасливого життя.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра