ЗНО онлайн 2012 року з української мови та літератури – 1 сесія
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні.
Правильно наголошені слова треба вимовляти так: однАковий, добовИй, щовеснИ, сантимЕтр.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання м’якого знака
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова.
В українській мові м’який знак пишемо після приголосних д, т, з, с, ц, л, н у кінці складу чи слова: паморозь, людьми.
М’який знак пишемо також у прикметникових суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк-. Отже, потрібно писати волоський.
М’який знак пишемо в другій особі однини та множини наказового способу: погляньте, перелазьте.
М’який знак пишемо в буквосполученні ньц, якщо в Н. в. ньк: пісеньці, бо пісенька; бруньці, бо брунька.
М’який знак пишемо у слові різьбяр і похідних: різьблення.
М’який знак не пишемо в буквосполученні нц, якщо в Н. в. нк: стежинці, бо стежинка.
М’який знак не пишемо після р у кінці складу: гіркий, після н перед суфіксом -ськ-: уманський.
М’який знак не пишемо між подовженими м’якими приголосними: ллється.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова слова. Словотвір. Значущі частини слова: корінь, префікс, суфікс, закінчення
Для виконання цього завдання треба пригадати поняття значущих частин слова (морфем), зокрема кореня, і поняття «спільнокореневе слово».
Проаналізуймо подані в завданні слова.
Кілочок – зменшене від кілок: груба палиця (іноді – жердина), загострена з одного кінця; паля, гострокіл. Отже, це і є спільнокореневе слово до слова «колоти».
Довкілля – навколишнє середовище стосовно особи чи групи осіб, які в ньому перебувають.
Колосальний – надзвичайно великий, величезний.
Заколоситися – почати колоситися, викидати колос.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Зверніть увагу на слово «назад» у рядку Г.
Після слів із кількісним значенням потрібно вживати тому: приїхав вісім років тому.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прикметник
Завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми ступенів порівняння прикметників від неправильних. Проаналізуймо запропоновані варіанти.
У рядках А і В правильно узгоджено числівники з іменниками. Числівники два (обидва), три, чотири узгоджуються з іменником у називному відмінку множини: два студенти. Числівник сім в О. в. має дві форми: сьома й сімома.
Дієслово віддати в 2 особі однини майбутнього часу має форму віддаси.
Зверніть увагу, що неправильно утворювати найвищий ступінь прикметника, уживаючи слова «самий, сама, саме, самі» замість префікса най-: самий головний.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієприкметниковий зворот
Завдання перевіряє вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дія, названа дієприслівником, у реченні повинна стосуватися того ж діяча, що й дія, названа присудком.
Неправильно побудовано речення в рядку Б: дієприслівниковий зворот Ще не ходячи до школи вказує на дію підмета мама, хоч за змістом речення це не правильно.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє вміння добирати слова й доречно їх уживати в тексті.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
У реченні «Трохи віддалік дорога круто забирала праворуч, і опускалася в/низ до річки, блакитний відблиск якої було […] видно з/верху дерева» замість пропуску має бути слово добре, яке в цьому контексті означає зовсім, дуже.
Порівняйте значення інших слів: легко – без фізичного напруження, не докладаючи великих зусиль; суттєвий – який становить саму суть, зміст чого-небудь; важливий, значний; гаразд – вираження згоди, чудово, нехай буде так.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Зверніть увагу, що слова вниз, навесні, невиразно є прислівниками, які треба писати разом.
Сполука слів з/верху в поданому контексті є іменником з прийменником, оскільки йдеться про верх в значенні «верхня, найвища частина чого-небудь»: верх дерева, тому цю сполуку треба писати окремо.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Виконуючи це завдання, визначте граматичні основи першого, другого, третього й п’ятого речень.
Пригадайте, що просте речення має у своєму складі одну граматичну основу. Саме таким є перше речення. Зверніть увагу, що воно ускладнене однорідними присудками.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях з однорідними членами.
Пунктуаційну помилку допущено в третьому реченні: між однорідними присудками забирала і опускалася не потрібна кома, оскільки стоїть сполучник і.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака. Буква ї завжди передає два звуки. У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е].
М’який знак не передає звук, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків зажди менше.
Буква щ завжди передає два звуки – шч.
Африкати дж та дз також передають один звук.
Проаналізуймо запропоновані слова:
У рядку А у слові юридичний на один звук більше.
У рядку Б у слові шампіньйон на один звук менше.
У рядку В у слові узбережжя на один звук менше.
У рядку Г у слові Макіївка на один звук більше.
А в рядку Д однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка: б’ЮтЬ, від’ЄднаННя, барелЬЄф.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова
Це завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
З’ясуймо значення слова легіон: вища бойова одиниця; назва особливих військових частин; у переносному значенні – надзвичайно велика кількість, багато. Отже, легіон може бути іноземний, військовий, жіночий, а лексично неправильне словосполучення утворить іменник легіон із прикметником промисловий.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння літер) та пояснювати їх за допомогою правил.
Подвоєні літери треба писати в словах проміння, верховіття, павутиння. Це іменники середнього роду ІІ відміни, які мають закінчення -а (я). Подовження тут відбувається в позиції між двома голосними звуками.
Далечінню – це іменник жіночого роду ІІІ відміни. Подовження відбувається в орудному відмінку в позиції між двома голосними.
У прикметниках, утворених від іменників за допомогою суфіксів -ан- (-ян-), -ин-, -ін-, -ен-, подвоєння не відбувається: вогняний.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія
Завдання перевіряє ваше вміння знаходити й виправляти орфографічні помилки на вивчені правила. Усі слова написано правильно в рядку Б. Зверніть увагу, що помилки є в таких словах:
Вохкість – правильно писати вогкість, хоч у словах легкий, вогкий, нігті, кігті, дігтяр «г» знеголошується й може оглушуватися до звуку [х]: [вохкий].
Французський – при творенні прикметників за допомогою суфікса -ськ-(ий) від географічних назв і назв народів, основа яких закінчується на приголосний, відбуваються фонетичні зміни: г, ж, з + -ськ-(ий) = -зьк-(ий): француз – французький.
Слова надхнення, свідотство правильно писати так: натхнення, свідоцтво.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прислівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно писати прислівники.
Літеру и пишуть:
- у кінці прислівників після г, к, х: завбільшки, навкулачки, навпаки, пошепки, навколішки, мовчки, завглибшки, трохи;
- після к, ч, якщо прислівники мають префікс по-: по-лицарськи, по-корейськи, по-лисячи, по-вовчи, по-угорськи, по-людськи.
З літерою и пишемо також прислівники зсередини, почасти.
Літеру і пишуть у кінці прислівника після літер, що позначають м’які та пом’якшені приголосні: тричі, заочі, насторожі, по-латині.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Основні випадки чергування у-в, і-й
Це завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати основні випадки чергування у-в.
У вживаємо для того, щоб уникнути збігу приголосних, важких для вимови:
- між приголосними: перебував у Ватикані, експонат у музеї, квітник у саду, висновок у статті, участь у форумі, птах у небі;
- незалежно від закінчення попереднього слова перед наступним в, ф, а також перед сполученнями літер льв, св, тв, хв і под.: наймиліше у світі, приведення у відповідність, вишня у цвіту, поїхати у відрядження, участь у форумі, побувати у Львові.
В уживаємо для того, щоб уникнути збігу голосних:
- між голосними: купити в аптеці, покласти в узголів’я;
- після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, льв, св, хв і под.): оселя в рушниках, запевнили в добросусідстві.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати числівники на позначення часу.
Пригадаймо, що в українській мові години завжди вказуємо порядковим числівником, який відповідає на питання котра?
Отже, неправильно побудовано словосполучення в рядку А. Правильна форма – п’ятнадцять хвилин на десяту.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Написання й відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми чоловічих і жіночих імен по батькові від помилкових.
Чоловічі імена по батькові утворюють за допомогою суфіксів -ович, -йович, жіночі – -івн(а), -ївн(а). Окремі імена утворюють форму по батькові з іншими суфіксами: Савович, Ілліч.
Помилку допущено в рядку Г: Андріївна – правильна форма.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово. Творення форм наказового способу
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових. Наказовий спосіб дієслова виражає спонукання до дії, наказ, прохання тощо. Наказовий спосіб має лише форми другої особи однини й першої та другої особи множини з такими закінченнями: 2 ос. однини – -и, нульове закінчення; 1 ос. множини – -імо (-ім), -мо; 2 ос. множини – -іть, -те.
Для 1 особи однини і 3 особи однини й множини окремої форми наказового способу немає, вони створюються описово: хай (нехай) + дієслово.
Утворімо форми наказового способу дієслова писати:
1 особа – пишімо; 2 особа – пиши, пишіть; 3 особа – хай (нехай) пише, хай (нехай) пишуть.
Отже, форма наказового способу дієслова пишемо є неправильною.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прийменники, правильно й комунікативно доцільно використовувати форми прийменників у мовленні.
Прийменник по в українській літературній мові вживають досить рідко. Із місцевим відмінком переважно виражає місце або час, стосунок до іншого предмета, спосіб дії: вишивати по шовку. В інших випадках правильними є такі форми: виконувати за зразком, лекція з історії, проживати за адресою, їхати на виклик.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вставні слова в реченні.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення та існують у реченні для вираження певного ставлення спікера, оформлення думки та інших додаткових цілей.
Слово здавалося є вставним у рядку В, оскільки воно не відповідає на питання й не є членом речення.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Відокремлені члени речення. Відокремлена обставина
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно й комунікативно доцільно використовувати речення з відокремленими членами.
Відокремлена обставина частіше виражена дієприслівниковим зворотом.
Виконуючи це завдання, спробуйте замінити підрядну частину в кожному реченні дієприслівниковим зворотом. Зверніть увагу, що дія, названа дієприслівником, у реченні повинна стосуватися того ж діяча, що й дія, названа присудком. Така умова буде дотримана в рядку А: Сергій був дуже задоволений, поборовши своє хвилювання.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складнопідрядне речення
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати їх види.
Складнопідрядне речення з підрядним наслідку утвориться, якщо до головної частини «Уся дорога була занесена снігом…» додати підрядну частину «так що не можна було доїхати до міста», яка відповідає на питання який з цього наслідок? З головною частиною підрядні наслідкові поєднуються сполучником так що.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
З’ясуймо значення поданих фразеологізмів:
до сьомого поту – дуже виснажливо, понад силу, тяжко;
на всю губу – сильно, дуже, занадто;
з притиском – твердо, категорично, суворо;
на чистоту – прямолінійно, щиро, відверто.
Відповідь: 1-В, 2-А, 3-Г, 4-Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Головні та другорядні члени речення
Завдання перевіряє ваше вміння визначати головні та другорядні члени речення.
Проаналізуймо запропоноване речення.
До слова поетичність можна поставити питання хто? що?. Отже, це підмет, виражений іменником.
До слова властива можна поставити питання яка вона є?. Отже, це частина складеного іменного присудка, який виражений дієсловом-зв’язкою та прикметником.
До слова завжди можна поставити питання коли?. Отже, це обставина часу, виражена прислівником.
До слова прозі можна поставити питання кому? чому?. Отже, це додаток, виражений іменником.
Відповідь: 1-Г, 2-Д, 3-Б, 4-А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень. Односкладними називають речення з одним головним членом.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Речення «Шкода даремно згаяного часу» є безособовим з головним членом – присудком, вираженим прислівником.
У реченні «Гостей зустрічали щиро, з хлібом-сіллю» головний член – присудок у формі множини минулого часу, це неозначено-особове речення.
«Кришталевий промінь сміливого сонця» – називне речення, граматична основа якого складається з підмета, вираженого іменником.
Речення «Допоки горіти буде долоні твоєї дотик» є двоскладним.
Речення «Поверни золоті її очі, сині хвилі і вітер весни» є означено-особовим, оскільки граматична основа цього речення – присудок у формі 2-ї особи однини.
Відповідь: 1-В, 2-Д, 3-Б, 4-А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому та складному реченнях
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у простому та складному реченнях.
Тире між підметом і присудком уживаємо в реченні «Здобути волю – то мій рай».
Тире перед узагальнювальним словом усе вживаємо в реченні «Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи – усе це дихало молодою парубоцькою красою».
Тире при відокремленій прикладці нужденна купка солом’яних стріх ставимо в рядку В.
Безсполучниковим є речення «Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий». Друга частина виражає наслідок того, про що йдеться в першій, тому ставимо тире.
Відповідь: 1-Б, 2-А, 3-В, 4-Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Вихопившись – це особлива форма дієслова дієприслівник, відповідає на питання як?, утворює зворот.
Навколо – служить для зв’язку слів у реченні, можна підібрати синонім біля. Отже, це прийменник.
Яких – вказує на предмет, але не називає його. Отже, це займенник.
Щороку – вказує на ознаку дії, відповідає на питання коли?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Відповідь: 1-Б, 2-Г, 3-А, 4-В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Тексти різних стилів, типів, жанрів
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати тексти різних стилів, типів, жанрів.
Запропонований для аналізу текст належить до публіцистичного стилю. Згадаймо, що публіцистичний стиль – це стиль засобів масової інформації – газет, журналів, телебачення, радіо, громадських видань.
Основна функція публіцистичного стилю – формування громадської думки, у публіцистичному творі потрібно не тільки подати інформацію, а й пояснити її з певних позицій, переконати читача в правильності цих позицій. Поєднання логічності викладу матеріалу з емоційно-експресивним забарвленням є важливою особливістю публіцистичного стилю.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
На переконання автора, серед багатьох проблем Екзюпері бачить найтривожнішу: «Повернути людям духовний зміст, духовні клопоти».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитайте рядки 25–30 запропонованого тексту. Кризою цивiлiзацiї Екзюпері вважає «спадок вірувань і знань, здобутих віками, не завжди виправданих логікою, але виправданих самих у собі, як шляхи, що кудись ведуть, бо вони відкривають людині її внутрiшнi простори».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання. Прочитайте ще раз уважно рядки 53–55. У них ідеться про те, що письменник жив одним прагненням – «брати участь!», а значить, бути за все відповідальним.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови у текстах розмовного, художнього та публіцистичного стилів.
У рядку В є фразеологізм жити вчорашнім днем, що означає сподіватися повернути те, що вже минуло.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти.
Обов’язково уважно прочитайте текст, виконуючи це завдання.
Автор акцентує увагу на найхарактерніших рисах творів Сент-Екзюпері, розкриває багатогранність світобачення письменника, висвітлює його думки та ідеї щодо суті речей, віри у великий духовний та інтелектуальний потенціал людства.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Про самотність Екзюпері йдеться в рядках 36-39.
Згадка про останній політ майора Екзюпері є в рядках 56-58.
Про подорожі Антуана де Сент-Екзюпері читаємо в рядках 20-24.
А от твердження про фронтові подвиги майора Екзюпері в тексті немає.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту
Завдання перевіряє ваше вміння визначати засоби міжфразового зв’язку між реченнями.
Засобами зв’язку між реченнями, які, безперечно, пов’язані при цьому змістовно й логічно, слугують різноманітні мовні елементи (лексичні, морфологічні й синтаксичні) й ритмомелодика.
Засобом міжфразового зв’язку першого та другого речень поданого тексту (рядки 1–4) є займенник він.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Історичні пісні. «Ой Морозе, Морозенку…»
Завдання перевіряє знання змісту програмових творів.
В історичній пісні «Ой Морозе, Морозенку» йдеться про боротьбу козаків під керівництвом Морозенка з татарами.
Під час бою повністю проявився блискучий талант молодого полководця: татари втратили втроє більше, ніж козаки. Потрапивши в полон, Морозенко мужньо переносить катування (з вирваним серцем герой споглядає Україну із Савур-могили).
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Слово про похід Ігорів»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету та персонажів художнього твору.
У поемі «Слово про похід Ігорів» важливе місце займає образ київського князя Святослава. У Києві Святослав бачить незрозумілий, смутний сон: «Сю ніч з вечора одягали мене… чорним покривалом».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Наталка Полтавка»
Виконати це завдання допоможе знання головних персонажів літературних творів.
Згадаймо головну героїню драми Івана Котляревського «Наталка Полтавка».
Саме вона щиро кохає Петра, чекає його повернення, але заради матері йде на самопожертву й погоджується одружитися з возним. «Я покорюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду замуж… перенесу своє горе», – говорить Наталка матері.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Григорій Квітка-Основ’яненко. «Маруся»
Запропоноване завдання перевіряє вміння визначати місце й роль митця в літературному процесі.
Творчість Григорія Квітки-Основ’яненка, зокрема його «Маруся», справила великий вплив на українське суспільство і творчість письменників.
Зверніть увагу, що це перша сентиментальна повість нової української літератури, саме тому письменника називають «батьком української повісті».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
Виконуючи це завдання, варто згадати, що «Чорна рада» – це перший історичний роман нової української літератури, автором якого є Пантелеймон Куліш.
Події, змальовані у творі, відбуваються після смерті Богдана Хмельницького, коли в Україні загострилася боротьба за гетьманування.
Одним із претендентів став Іван Брюховецький, який був хитрим, облесливим і жорстоким, влади він добився обманом та підкупом.
Навіть зовнішність в Іванця зовсім не гетьманська: «Чоловічок сей був у короткій старенькій свитині, у полотняних штанях, чоботи шкапові, попротоптувані — і пучки видно. Хіба по шаблі можна б догадуватися, що воно щось не просте: шабля аж горіла од золота; да й та на йому була мов чужа. І постать, і врода в його була зовсім не гетьманська».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Тарас Шевченко. «Гайдамаки»
Завдання перевіряє знання змісту програмових творів.
У Чигирині, Лисянці, Лебедині, Умані відбуваються події твору Тараса Шевченка «Гайдамаки».
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Виконуючи запропоноване завдання, згадайте історію написання роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».
Панас Якович Рудченко (Панас Мирний) зафіксував у нарисі «Подоріжжя од Полтави до Гадячого» історію про ватажка розбійників Василя Гнидку, яку почув від візника під час поїздки додому. Пізніше ця оповідь лягла в основу повісті «Чіпка», яку письменник надіслав для зауважень своєму братові Івану Білику. Спільна творчість Панаса Мирного та Івана Білика привела до трансформації невеликого твору в багатоплановий роман.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»
Завдання перевіряє вміння визначати тематику художнього твору.
У повісті «Кайдашева сім’я» Іван Нечуй-Левицький змальовує побут і психологію українських селян у перші десятиріччя після скасування кріпацтва.
У творі є постійне нагнітання епізодів і сцен сварок, завдяки чому досягається напруженість у розвитку подій, чітко окреслюється характер конфлікту.
Іван Нечуй-Левицький сміється крізь сльози: він показує духовну деградацію й моральний занепад народу, руйнування традиційних підвалин життя українського селянства.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Леся Українка. «Contra spem spero!»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Рядки
Я на вбогім сумнім перелозі
Буду сіять барвисті квітки,
Буду сіять квітки на морозі,
Буду лить на них сльози гіркі
узяті з поезії Лесі Українки «Contra spem spero!».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Стефаник. «Камінний хрест»
Завдання перевіряє ваше знання композиції художніх творів.
Згадаймо новелу Василя Стефаника «Камінний хрест».
Вона складається із семи частин.
Перший розділ твору виконує функцію експозиції, що ознайомлює читача з долею героя: тут подано портрет Івана Дідуха й авторські екскурси в його біографію.
Наступні шість розділів – епізоди сповіді Дідуха про своє життя перед запрошеним на прощальний обід селом. Одним із найяскравіших засобів індивідуалізації головного героя є його монологи, у яких домінує образ горба, на якому Іван поставив собі й дружині хрест.
Кульмінацією новели є епізод танцю, який зображено по-експресіоністськи виразно.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ліна Костенко. «Українське альфреско»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Паралель до казки про курочку рябу наявна в творі Ліни Костенко «Українське альфреско».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Павло Тичина. «Арфами, арфами…»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки взяті з поезії Павла Тичини «Арфами, арфами…».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Юрій Яновський. «Подвійне коло»
Завдання перевіряє знання історичної основи художнього твору.
Тема громадянської війни постає в новелі Юрія Яновського «Подвійне коло» по-справжньому героїчною й романтичною.
Автор правдиво показує трагедію цілої родини Половців, яких революція розкидала по різні ідеологічні фронти. Використовуючи біблійний міф про Каїна та Авеля, він не сприймає й не підтримує братовбивчого способу вирішення конфліктів.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Іван Багряний. «Тигролови»
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять, зокрема жанрів художніх творів.
Пригодницьким є роман Івана Багряного «Тигролови».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Остап Вишня. «Моя автобіографія»
Виконати це завдання допоможе знання творчості письменника.
Остап Вишня, справжнє ім’я та прізвище якого Павло Губенко, був одним з найпопулярніших письменників у сатирико-гумористичних жанрах (памфлетах, фейлетонах, гуморесках).
Саме він у творі «Моя автобіографія» писав про своїх батьків: «А взагалі батьки були нічого собі люди. Підходящі. За двадцять чотири роки спільного їхнього життя… послав їм Господь усього тільки сімнадцятеро дітей, бо вміли вони молитись Милосердному».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Куліш «Мина Мазайло»
Завдання перевіряє вміння аналізувати сюжетні особливості художнього твору.
Основною темою комедії Миколи Куліша «Мина Мазайло» є зображення українізації й міщанства в Україні у 20-і роки XX ст.
Головний герой твору Мина Мазайло з комічною цілеспрямованістю намагається змінити своє прізвище на більш благозвучне, на його думку, російське.
Драму «Мина Мазайло» недарма називають «філологічним водевілем», адже проблематика твору й усі події в ньому розгортаються навколо одного питання – самобутності української мови.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Довженко. «Зачарована Десна»
Виконати це завдання допоможе знання творчості письменника.
Згадайте події кіноповісті Олександра Довженка «Зачарована Десна».
Оповідач у творі – сам письменник, який виступає у двох образах: як автор і як герой кіноповісті – маленький Сашко.
У преамбулі до кіноповісті О. Довженко причину її написання пояснює спогадами, викликаними «довгою розлукою із землею батьків» і бажанням «усвідомити свою природу на ранній досвітній зорі коло самих її первісних джерел».
«Чомусь я часто, коли не щодня згадую про Сосницю і про вас усіх, особливо про батька і про Вас, моя рідна старенька мамо. Очевидно тому, що й сам уже сивий.., почав визирати в холодне чуже вікно – а чи не пливуть до мене в гості молоді літа деснянською водою на дубах», – писав про задум свого твору Олександр Довженко.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олесь Гончар. «За мить щастя»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів та вміння впізнавати їх за цитатними характеристиками.
Згадаймо твір Олеся Гончара «За мить щастя», темою якого є кохання радянського бійця й мадярки.
Саме про Сашка Діденка і його мрії про Лорі йдеться в рядках «Із звичайного став незвичайним, став щедрим, багатим, багатшим за царів, королів!.. Наче напоєний чарами, тільки й жив він тепер своїми золотими видіннями, отими снопами, її красою, тільки й ждав, коли вийде з гауптвахти та знов гайне до своєї циганочки».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»
Завдання перевіряє вміння аналізувати літературний твір та його символічні образи.
Образи «версальців» та «інсургентів» постійно фігурують у думках героя новели Миколи Хвильового «Я (Романтика)».
У творі переважає неоромантична атмосфера. Персонажі діють в екстремальних обставинах, коли полки версальців безперервно атакують загони інсургентів, що обороняють місто.
Символи: інсургент – повстанець, борець за незалежність і справедливість, у Миколи Хвильового – солдат революції; версальці – у новелі в значенні контрреволюціонери, за аналогією до зосереджених у Версалі контрреволюційних військ для боротьби проти Паризької комуни 1871 року.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сучасний літературний процес
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури.
У літературознавстві період 80–90-х років ХХ століття називають постмодернізмом, характерними ознаками якого є поєднання й органічне співіснування різних художніх систем, синтез мистецтва й антимистецтва, гра зі словом, образом, «чужим текстом», поєднання різнорідних і несумісних елементів, наскрізна іронічність тощо.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння визначати тематику художніх творів.
Тему роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» подано в рядку В. У творі зображено на широкому суспільному тлі життєпис злочинця Чіпки від його народження до ув’язнення на каторгу.
Згадайте пригодницький роман Івана Багряного «Тигролови». Тема цього твору – зображення трагічної долі людини-особистості в тоталітарному суспільстві.
У повісті Григорія Квітки-Основ’яненка «Маруся» йдеться про кохання сільської дівчини Марусі до міського хлопця Василя.
Трагедію братовбивства в селянській родині Федорчуків розкрила Ольга Кобилянська в повісті «Земля».
Відповідь: 1–В 2–Д 3–Г 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання змісту програмових поезій.
Цитату, подану в рядку А, узято з твору Максима Рильського «Молюсь і вірю».
Поезії Андрія Малишка «Пісня про рушник» належить цитата в рядку Д.
Рядок Б демонструє цитату з вірша Василя Симоненка «Лебеді материнства».
У вірші Павла Тичини «Арфами, арфами…» є уривок, поданий у рядку Г.
Відповідь: 1–Г 2–Д 3–Б 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання героїв літературних творів.
Персонажі Гриць Бобренко й Галя Вишняк діють у романі у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай»;
Антоніо Пальма й Христя Хуторна – у кіноповісті Олександра Довженка «Україна в огні»;
Григорій Многогрішний і Наталка Сірко – у романі Івана Багряного «Тигролови»;
Мокій Мазайло й Уля Розсоха – у драмі Миколи Куліша «Мина Мазайло».
Відповідь: 1–Д 2–В 3–Г4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять, зокрема літературних напрямів (стилів, течій).
За жанром твір Михайла Коцюбинського «Intermezzo» – це лірична імпресіоністична новела, увага тут зосереджується не на подіях, а на переживаннях ліричного героя, на зміні його настрою.
Реалізм помітно відчутний у повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».
«Маруся» Григорія Квітки-Основ’яненка – це перша сентиментальна повість нової української літератури.
Поема Тараса Шевченка «Гайдамаки» має виразне романтичне спрямування.
Відповідь: 1–Б 2–Д 3–Г 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Зразок написання власного висловлення
Усі ми звикли, що в казках добро перемагає зло. Однак у реальному житті буває й навпаки. Я думаю, що в сучасному жорстокому світі ми маємо робити все для того, аби добро перемагало без застосування насильства, хоча у виняткових ситуаціях, буває, що без жертв не обійтися.
По-перше, добро – це можливість зробити наш світ кращим, а людей щасливішими, тому тут немає місця руйнації й насильству.
Ми часто бачимо протистояння добра й зла не лише в буденному житті, а й у багатьох творах художньої літератури. Наприклад, почуття помсти робить жорстокими членів двох сімей Гутенюків і Палійчуків із повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків». Дорослі ненавидять одне одного, хоча вже й не пам’ятають причини протистояння між родами. Та коло цього зла розриває Марічка, відповідаючи добром на спробу Іванка її образити. Так зародилася дитяча дружба, яка згодом переросла в чисте, світле й справжнє кохання.
По-друге, мета, якщо вона світла й велична, виправдовує засоби, тому перемога добра супроводжується втратами.
Згадаймо революції, які відбулися у світі. Абсолютно всі вони не обійшлися без жертв. Думаю, що гасло «Patria o muerte!» або назва коктейлю «Cuba libre» знайомі кожному. Це все породження подій 1959 року на Кубі. Фідель Кастро й Ернесто Че Гевара вирішили скинути режим диктатора Батисти. Вичерпавши всі мирні засоби боротьби із владою, Кастро разом із друзями беруться за зброю. Хоча й не обійшлося без кровопролиття, кубинська революція стала острівком оптимізму для громадян, які стомилися від бідності.
Отже, ми маємо робити все для того, аби добро перемагало мирним шляхом, і тільки в разі крайньої необхідності допускати насильство чи втрати.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра