ЗНО онлайн 2012 року з української мови та літератури – 2 сесія
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні.
Правильно наголошені слова треба вимовляти так: жалюзІ, чіткИй, перЕпис, дЕякий.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Орфографія. Правопис префіксів
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Префікс при- вживають на позначення приєднання, наближення до чогось або неповноти дії. Саме тому при- потрібно вживати у всіх словах рядка А: прибуток, прикрашений, присвоїти, а також у словах прибічник, прилеглий, приховати, пригріти, прибій, приваба тощо.
Префікс пре- вживають переважно на позначення найвищої якості. Саме тому в словах преславний, преподобний необхідно писати префікс пре- .
Префікс прі- пишемо у слові прізвище.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Будова слова. Словотвір. Значущі частини слова: корінь, префікс, суфікс, закінчення
Для виконання цього завдання треба пригадати поняття значущих частин слова (морфем), зокрема кореня, і поняття «спільнокореневе слово».
Проаналізуймо подані в завданні слова.
Унісон – співзвучність, яка досягається одночасним відтворенням двох або кількох звуків однієї висоти й однакових звуків у різних октавах (кількома голосами чи інструментами).
Спросонку – у напівсонному стані, не зовсім прокинувшись. Отже, це і є спільнокореневе слово до «сонний».
Соняшник – однорічна трав'яниста олійна рослина родини складноцвітих з високим грубим стеблом і великою жовтою квіткою (суцвіттям).
Підсоння – місце, простір, добре освітлювані сонцем; осоння.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Відповідь: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Лексична помилка є в рядку Б: знати друг друга, правильно вживати – знати один одного (одне одного).
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Прийменник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати правильні форми слів від помилкових.
Сполука слів «їздити по понеділкам» є помилковою, замість неї потрібно вживати щопонеділка.
Зверніть увагу, що іменники ІІ відміни множини в місцевому відмінку мають закінчення -ах: понеділках.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Однорідні члени речення
Завдання перевіряє вміння правильно будувати речення з однорідними членами.
Явища, названі однорідними членами, мають бути одного плану, тобто однаково належати до якоїсь реальної чи уявної групи явищ.
Не можна взяти в полон документи, отже, речення «У полон узяли двох генералів й один документ» неправильно побудовано.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати лексичне значення слів; добирати доречні слова в тексті.
Уважно перегляньте весь мікротекст, оскільки розуміння тексту, його стилю дозволить вам правильно підібрати відповідне за змістом слово.
У реченні «А згори ніжно припікає сонечко, у чистому прозорому небі – ні хмаринки, тільки лине […] пісня жайворонка» замість пропуску має бути слово «чарівна», яке в цьому контексті означає надзвичайна, дуже гарна, чудова.
Порівняйте значення інших слів: гамірна – сповнена гамору; свавільна – яка діє на власний розсуд, не зважаючи на волю й думку інших; нечутна – яка не доходить до слуху, не сприймається органами слуху.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Зверніть увагу, що прикметники, дієприкметники з не пишемо окремо, якщо є залежні слова. Отже, не/приховані в реченні «А коли забуяв зеленню травень, заквітчав широкі, не приховані від людського ока луги ромашками, усе наче потонуло в білому морі, якому не/має кінця-краю» пишемо окремо.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення
Виконуючи це завдання, визначте граматичні основи першого, другого, третього й четвертого речень.
Пригадайте, що просте речення має у своєму складі одну граматичну основу.
Саме таким є перше речення. Зверніть увагу, що воно ускладнене однорідними присудками й дієприслівниковим зворотом.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
Завдання перевіряє вміння правильно розставляти розділові знаки в реченнях з відокремленими членами.
Пунктуаційну помилку допущено в першому реченні: дієприслівниковий зворот «визбируючи перші несміливі фіалки» потрібно з обох боків виділити комами.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака. Буква ї завжди передає два звуки. У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е].
М’який знак не передає звук, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків зажди менше.
Буква щ завжди передає два звуки – шч.
Африкати дж та дз також передають один звук.
Проаналізуймо запропоновані слова:
А в рядку А однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка: заЇжДЖати, ЩирістЬ, ЇстонЬки.
У рядку Б у слові дзвонити на один звук менше.
У рядку В у слові сьогодення на два звуки менше.
У рядку Г у слові джміль на два звуки менше.
У рядку Д у слові висаджують на один звук менше.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексика. Лексичне значення слова
Це завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
З’ясуймо значення слова навичка: схильність чи потреба діяти, вести себе певним чином.
Отже, навичка може бути руховою, практичною, граматичною, життєвою, а от шкідливою може бути звичка – певний спосіб дії, життя, манера поведінки або висловлювання, схильність до чогось, що стали звичними, постійними для кого-небудь.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Написання слів разом, окремо, через дефіс
Завдання перевіряє вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
З дефісом пишемо:
- прийменники, утворені приєднанням до прийменників з, із інших прийменників: з-поміж;
- складні прикметники, утворені з двох чи більше прикметникових основ, якщо названі цими основами поняття не підпорядковані одне одному: житлово-побутового;
- неозначені займенники з часткою будь-: будь-якої;
- прислівники, утворені від прикметників і займенників за допомогою префікса по- та суфіксів -ому або -(к)и: по-господарськи.
Разом пишемо складні прикметники, першою частиною яких є числівник, написаний літерами: сорокалітню.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правила вживання м’якого знака
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Зверніть увагу, що м’який знак пишемо після приголосних д, т, з, с, ц, л, н у кінці складу чи слова: близько; у прикметникових суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк-: польський; у дієслівних формах наказового способу: киньмо; у буквосполученні льч, якщо в Н. в. льк: ляльчин, бо лялька.
У рядку В не треба писати м’який знак у всіх словах: ковзкий (бо тут суфікс -к-, а не -ськ-); камінчик (після н перед шиплячими); щастя (між приголосними, якщо перший пом’якшується під впливом другого).
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
Подвоєні літери треба писати у словах зілля, звання, завдання, забуття. Це іменники середнього роду ІІ відміни, які мають закінчення -а (я). Подовження тут відбувається в позиції між двома голосними звуками.
Величчю, піччю – це іменники жіночого роду ІІІ відміни. Подовження відбувається в орудному відмінку в позиції між двома голосними.
Подвоєння відбувається в прикметниках старослов’янського походження: священне; у прислівнику старанно; у слові ссати та похідних: ссавець.
Подвоєння відбувається в прикметниках з наголошеними суфіксами -енн-, -анн-: нездолáнний.
У дієприкметниках подвоєння не відбувається: розрізаний, зроблений, стоптаний.
В іменниках ІІІ відміни в орудному відмінку подовження відсутнє, якщо приголосні не між голосними: радістю, жовчю.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Написання й відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми чоловічих і жіночих імен по батькові від помилкових.
Чоловічі імена по батькові утворюють за допомогою суфіксів -ович, -йович, жіночі – -івн(а), -ївн(а).
Окремі імена утворюють форму по батькові з іншими суфіксами: Євгенович (від Євген), Кузьмич, Якович, Іллівна.
Отже, помилку допущено у словах: Валерієвич, Ігоревна, Іллінічна, Яківович.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прикметник
Завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми ступенів порівняння прикметників від неправильних.
Зверніть увагу, що не утворюють ступенів порівняння прикметники:
- із суфіксами -еньк-, -есеньк-, -уват-, -ав-, -езн-: кругленький, здоровенний;
- що означають абсолютні ознаки: лисий;
- що означають масті тварин: гнідий.
Отже, форми ступенів порівняння можна утворити від усіх прикметників рядка Г.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Числівник
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати числівники на позначення часу.
Пригадаймо, що в українській мові години завжди вказуємо порядковим числівником, який відповідає на питання котра?
Отже, правильно побудовано словосполучення в рядку Д.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово
Це завдання перевіряє вміння відрізняти правильні форми дієслів від помилкових.
Згадаймо, що наказовий спосіб дієслова виражає спонукання до дії, наказ, прохання тощо.
Наказовий спосіб у 2 ос. однини має закінчення – -и, нульове закінчення: стань. Це правильна форма дієслова.
В інших рядках потрібно виправити помилки: дасиш – даси; ухвале – ухвалить; давай зустрінемся – зустріньмося; ходімте – ходімо.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прийменник
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прийменники, правильно й комунікативно доцільно використовувати форми прийменників у мовленні.
Неправильним є вживання прийменника із-за (когось, чогось), якщо він указує на причину; правильний варіант: через (когось, щось): Школярі знову мають вимушені канікули через люті морози.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Способи відтворення чужого мовлення. Пряма й непряма мова
Завдання перевіряє ваше вміння правильно вживати розділові знаки в конструкціях з прямою мовою.
Якщо слова автора стоять перед прямою мовою, то після них ставимо двокрапку, а якщо всередині або після неї, то виділяємо комою й тире й пишемо з малої букви. Проте, якщо є вже знак питання, знак оклику чи три крапки, то ні крапка, ні кома після них уже не ставиться.
Якщо слова автора розривають пряму мову на межі двох речень, то після слів автора замість коми ставимо крапку.
Якщо слова автора вжито всередині прямої мови й умовно поділено на дві частини, а друга частина слів автора стосується другої частини прямої мови, то після слів автора ставимо двокрапку й тире, а другу частину прямої мови пишемо з великої літери.
Проаналізуймо подані речення.
У реченні в рядку А пропущені лапки, у які треба взяти пряму мову.
У реченні в рядку Б треба взяти пряму мову в лапки, після прямої мови є знак оклику, тому кома не потрібна, але треба поставити тире.
У реченні в рядку В після слів автора замість тире треба поставити двокрапку.
У реченні в рядку Г слова автора всередині прямої мови потрібно виділити з обох боків комою й тире.
У реченні в рядку Д правильно вжито розділові знаки при передачі чужої мови.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Синтаксис. Відокремлені члени речення. Відокремлене означення
Це завдання перевіряє ваше вміння розрізняти відокремлені члени речення.
Відокремлене означення найчастіше виражене дієприкметниковим зворотом.
Саме таким означенням можна замінити підрядну частину в реченні рядка В: Огірок, зжовклий на сонці, був дуже несмачний.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складнопідрядне речення
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати їхні види.
Складнопідрядне речення з підрядним умови утвориться, якщо до головної частини «На цих вихідних ми обов’язково поїдемо до Києва…» додати частину «якщо купимо квитки на потяг», яка відповідає на питання за якої умови?. З головною частиною підрядні умови поєднуються сполучниками якщо, коли б та ін.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
З’ясуймо значення поданих фразеологізмів:
гнути кирпу – гордовито триматися, бути чванливим, гонористим; зазнаватися;
мотати на вус – запам'ятовувати, брати до уваги що-небудь; враховувати; з'ясовувати що-небудь, помічати;
водити за носа – обдурювати кого-небудь, не виконуючи обіцяного або приховуючи щось;
ловити ґав – марно витрачати час, байдикувати, нічого не робити, ледарювати.
Відповідь: 1–В, 2–Д, 3–А, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Види речень за наявністю ускладнювальних засобів
Завдання перевіряє ваше вміння визначати ускладнювальні засоби в реченні.
Проаналізуймо запропоновані речення.
У реченні в рядку 1 є звертання «дочко».
У реченні в рядку 2 є вставне слово «однак».
У реченні в рядку 3 є уточнювальна обставина часу «годині о сьомій».
У реченні в рядку 4 є відокремлена прикладка «старий бурлака».
Відповідь: 1–Б, 2–В, 3–А, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Односкладні речення
Завдання перевіряє вміння розпізнавати типи односкладних речень.
Односкладними називають речення з одним головним членом.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Означено-особовим є речення «Подбати мушу про тебе», граматична основа якого – присудок у формі 1 особи однини.
Узагальнено-особовим є речення «Згаяного часу конем не доженеш». У таких реченнях присудок указує на дію, яка може виконуватися будь-якою, тобто кожною особою, тому вони переважно вживаються в прислів’ях та приказках.
Неозначено-особовим є речення «На жаль, забули свою історію», головний член тут – присудок у формі множини минулого часу.
Безособовим є речення «Заморосило осінь у сльозу», присудок у цьому реченні виражений безособовим дієсловом.
Речення «Смолою пахне дощок білий ряд» є двоскладним.
Відповідь: 1–Д, 2–Г, 3–А, 4–Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Головні та другорядні члени речення
Завдання перевіряє ваше вміння визначати головні та другорядні члени речення.
Проаналізуймо запропоновані речення.
До слова син у реченні «Я лиш син народу» можна поставити питання який він є? Отже, це частина складеного іменного присудка, вираженого іменником, дієслово-зв’язка тут опущена.
Неузгодженим означенням є виділене слово (цвітом яким? вишень) в реченні «Весна захлиналася буйним цвітом вишень».
У реченні «Писати вірші – жить непросто» виділений інфінітив є підметом.
У реченні «І гнеться дерево від плоду» до виділеного слова можна поставити запитання через що? Отже, це обставина.
У реченні «Русявий день гаптує сни світанню» до виділеного слова можна поставити питання кого? що? Отже, це додаток.
Відповідь: 1–В, 2–А, 3–Б, 4–Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння правильно визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Облита – це особлива форма дієслова дієприкметник, відповідає на питання яка?, утворює зворот.
Що – служить для зв’язку частин складнопідрядного речення, можна замінити словом яке. Отже, це сполучне слово – займенник.
Стиха – вказує на ознаку дії, відповідає на питання як?, не змінюється. Отже, це прислівник.
Неначе – частка. Власне модальні частки вносять у висловлення сумнів, припущення, непевність.
Відповідь: 1–Б, 2–А, 3–В, 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Аргументи – це докази, що наводять на підтримку думки.
Поставте запитання чому? до твердження «півень є одним з найулюбленіших птахів українців». На це питання відповідають усі варіанти, окрім речення в рядку В.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Знецінення українських національних традицій пояснено в тексті реченням «…потужні країни з міцним корінням традицій «нав’язали» нам свої обряди…» (рядки 2–3), оскільки тут ідеться про те, що наші національні традиції замінюються іншими, запозиченими з інших країн.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Відповідь на питання Яких тварин приносили в жертву своїм богам наші пращури? є в рядках 9–15.
Відповідь на питання Як півень може відганяти злі сили й рятувати житло від негараздів? є в рядках 26–34.
Відповідь на питання Чому шанували півня давні українці? є в рядках 20–25.
А от відповіді на питання Чому півень – єдиний птах серед тварин китайського гороскопу? в тексті немає.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання. Прочитайте ще раз уважно текст. Про те, що півень виступає в значенні жертви богам, ідеться в рядках 11–15, оберега в господарстві – у рядках 20–22, живого годинника – у рядках 36–37.
Про значення півня як символу вогню у тексті не згадано.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Текст як середовище функціонування мовних одиниць
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати виражальні засоби мови у текстах різних стилів.
Синонімом до слова «доброчинне» в тексті є «благотворне» в значенні корисне, сприятливе.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціювати в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково уважно прочитайте текст, виконуючи це завдання.
Про казки згадано в рядку 16, загадки – у рядку 59, приказки – у рядку 50.
Про думи в тексті не згадано.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту
Завдання перевіряє ваше вміння визначати засоби міжфразового зв’язку між реченнями.
Засобами зв’язку між реченнями, які, безперечно, пов’язані при цьому змістовно й логічно, слугують різноманітні мовні елементи (лексичні, морфологічні й синтаксичні) й ритмомелодика.
Засобом міжфразового зв’язку першого та другого речень поданого тексту (рядки 1-4) є сполучник але.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Тексти різних стилів, типів, жанрів
Завдання перевіряє ваше вміння аналізувати тексти різних стилів, типів, жанрів.
Запропонований для аналізу текст належить до науково-популярного підстилю наукового стилю.
Згадаймо, що науково-популярне мовлення характеризується використанням елементів художнього та публіцистичного мовлення (епітети, порівняння, метафори) з метою зацікавлення читача.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень
Завдання перевіряє вміння аналізувати народні пісні, визначити їх мотиви, тематику.
У суспільно-побутових піснях відобразилися думки, почуття, настрої народу, викликані явищами, подіями чи обставинами суспільного життя. Ці твори дають широку, правдиву картину історичного буття народу.
Проаналізуймо запропонований уривок. У ньому йдеться про важку працю бурлаки. Одним із тематичних різновидів суспільно-побутової лірики є бурлацькі пісні.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Повість минулих літ» (уривок про помсту княгині Ольги)
Завдання перевіряє ваше знання сюжету та персонажів художнього твору.
В уривку, запропонованому для аналізу, згадано сина князя Ігоря – Святослава, а також його воєводу Свенельда. Древляни через жорстоке ставлення до себе вбивають Ігоря. Ольга, дружина князя, пізніше помститься древлянам за смерть свого чоловіка.
Про це розповідає «Повість минулих літ», а саме уривок про помсту княгині Ольги.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Григорій Сковорода. «De libertate»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Найбільша цінність для ліричного героя (а водночас і для автора) твору «De libertate» – це воля, особиста свобода. Проти волі всі інші принади світу – болото. Батьком свободи Григорій Сковорода називає Богдана Хмельницького: «Слава навіки буде з тобою, / Вольності отче, Богдане-герою!».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський
Запропоноване завдання перевіряє вміння визначати місце й роль митця в літературному процесі.
Іван Котляревський – визначний український письменник, який уперше в Україні через свої твори заговорив з українцями рідною мовою, започаткувавши нову добу в українській літературі.
Тарас Шевченко в поезії «На вічну пам'ять Котляревському» називає його українським соловейком, сизим орлом, співцем України: Всю славу козацьку за словом єдиним / Переніс в убогу хату сироти.
Кобзар пророкує Котляревському вічну славу:
Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди,
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть.
Саме ці слова викарбовано на пам’ятнику Іванові Котляревському.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів і вміння впізнавати їх за цитатними характеристиками.
У повісті «Кайдашева сім’я» Іван Нечуй-Левицький змальовує побут і психологію українських селян у перші десятиріччя після скасування кріпацтва.
Маруся Кайдашиха – типовий образ сільської жінки періоду перших років після скасування кріпосного права. З одруженням синів і переділом і так малої кількості землі, вона прямо-таки скаженіє, виміщаючи всю свою лють переважно на Мотрі: «…Стояла над душею в Мотрі, наче осавула на панщині, а сама не бралась і за холодну воду».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
Виконуючи це завдання, варто згадати, що «Чорна рада» – це перший історичний роман нової української літератури, автором якого є Пантелеймон Куліш.
Події, змальовані у творі, відбуваються після смерті Богдана Хмельницького, коли на Україні загострилася боротьба за гетьманування. Цей період в історії України називають добою Руїни.
У Ніжині в 1663 році відбулася чорна рада, під час якої Івана Брюховецького обрали гетьманом.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку ХХ ст. Марко Вовчок. «Максим Гримач»
Завдання перевіряє ваше знання персонажів художніх творів.
В уривку «Мав дві дочки. Одна – Катрею звали – вже дівчина доросла, а хороша та пишна, як королівна; друга – Тетяна, так собі підліток, невеличечка» йдеться про головного героя оповідання Марка Вовчка «Максим Гримач».
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Завдання перевіряє ваше знання персонажів художніх творів.
Виконуючи запропоноване завдання, згадайте головного героя роману Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» – Чіпку Варениченка.
Він складно поєднує в собі два начала: козацьке, волелюбне, непримиренне до неволі, і селянське, хліборобське, пасивне.
На думку літературознавця Олега Ільницького, роздвоєність особистості Чіпки зумовлюється його походженням: «козак у ньому починається від батька; материн характер пояснює його прив'язаність до Галі і до землі».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Леся Українка. «Contra spem spero!»
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять та вміння визначати художні засоби в поезіях.
Провідним художнім засобом у запропонованих рядках є антитеза – протиставлення двох слів або словосполучень, протилежних за своїм змістом: хмари осінні / весна золота.
Згадаймо:
- порівнянням називається словесний вираз, у якому уявлення про зображуваний предмет конкретизується шляхом зіставлення його з іншим предметом, таким, що містить у собі необхідні для конкретизації уявлення ознаки в більш концентрованому вияві;
- тавтологія – синтаксичний прийом, сутність якого полягає в тому, що в реченні спеціально або випадково повторюються спільнокореневі, близькі за значенням однієї або різних частин мови слова;
- анафора – це повторення однакових звуків, складів, слів або словосполучень на початку віршованих рядків чи строф;
- епіфора – стилістична фігура, протилежна анафорі: повторення однакових виразів, слів або звукових сполучень у кінці віршових рядків чи строф.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Павло Тичина. «Арфами, арфами…»
Завдання перевіряє вміння аналізувати ліричний твір та його символічні образи.
Поезія Павла Тичини «Арфами, арфами…» перегукується з віршем Миколи Вороного «Блакитна Панна».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ліна Костенко. «Страшні слова, коли вони мовчать…»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Рядки «Поезія – це завжди неповторність, / якийсь безсмертний дотик до душі» узяті з поезії Ліни Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать…».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Богдан-Ігор Антонич. «Різдво»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій, уміння визначати символічні образи в них.
Згадаймо вірш Богдана-Ігоря Антонича «Різдво», у якому відтворено мотиви двох релігійних основ: сюжет християнської містерії, тонко помережаний язичницькими елементами, розгортається в українському середовищі. Волхви уподібнювалися до лемків: «Прийшли лемки у крисанях і принесли місяць круглий». Язичницький місячний знак – «золотий горіх» – опинився в долоні Матері Божої, утаємниченої в долю її небуденного Сина.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художніх творів.
Новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном» складена з кількох частин, де на початку й у кінці використано прийом обрамлення. «Останній лист від тата» є своєрідною новелою в новелі. Оповідь ведеться від І особи – сина-студента.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Валер’ян Підмогильний. «Місто»
Завдання перевіряє ваше знання тематики художніх творів.
Мотив «завоювання» міста вихідцем із села є центральним в урбаністичному романі Валер’яна Підмогильного «Місто».
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Довженко. «Україна в огні»
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їх творів.
«Сліди битви сценариста з письменником» видно у творі Олександра Довженка «Україна в огні».
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»
Завдання перевіряє знання образів героїв програмових творів.
Новела Миколи Хвильового «Я (Романтика)» починається з опису матері, яку оповідач порівнює з образом Діви Марії: «Воістину моя мати – втілений прообраз тієї надзвичайної Марії, що стоїть на гранях невідомих віків. Моя мама – наївність, тиха жура і добрість безмежна (Це я добре пам’ятаю). І мій неможливий біль, і моя незносна мука тепліють у лампаді фанатизму перед цим прекрасним печальним образом».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Юрій Яновський. «Подвійне коло»
Завдання перевіряє знання історичної основи художнього твору.
Тема громадянської війни постає в новелі Юрія Яновського «Подвійне коло» по-справжньому героїчною й романтичною. Автор правдиво показує трагедію цілої родини Половців, яких революція розкидала по різні ідеологічні фронти.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати поняття «Розстріляне відродження».
Розстріляне відродження – літературно-мистецьке покоління 1920-х – початку 1930-х рр. в Україні, яке дало високохудожні твори в галузі літератури, живопису, музики, театру і яке було знищене тоталітарним сталінським режимом. Література цього періоду відзначається багатством стилів, жанрів, вершинних мистецьких надбань.
Представники інтелігенції, що належать до «розстріляного відродження», умовно поділяються на кілька груп, обумовлених їхнім життєвим шляхом під час та після сталінських репресій.
Першу групу – безпосередніх жертв терору – становлять письменники Валер'ян Підмогильний, Валер'ян Поліщук, Марко Вороний, Микола Куліш, Микола Хвильовий, Михайль Семенко, Євген Плужник, Микола Зеров, художники-бойчукісти, Лесь Курбас та багато інших.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Євген Маланюк. «Стилет чи стилос?»
Завдання перевіряє ваше знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки взяті з поезії Євгена Маланюка «Стилет чи стилос?».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сучасний літературний процес
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури.
У літературознавстві період 1980-х – 1990-х років називають постмодернізмом, характерними ознаками якого є поєднання й органічне співіснування різних художніх систем, синтез мистецтва й антимистецтва, гра зі словом, образом, «чужим текстом», поєднання різнорідних і несумісних елементів, наскрізна іронічність тощо.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання образів героїв того чи того літературного твору. Згадайте персонажів художніх творів і співвіднесіть їх із висловлюваннями.
Усіма можливими чеснотами наділений Наум Дрот – персонаж повісті Григорія Квітки-Основ’яненка «Маруся». Понад усе любив він свою дочку Марусю й бажав їй щастя: «Господи милосердний, дай моїй дочечці доброго чоловіка: не за мої гріхи, а за її добрість пошли їй щастя...».
Висловлюванням «Я – отаман… Як почує товариство, що кинув, – не животіть тоді мені. Поклялися ми так один одному...» відповідає Чіпка Варениченко, головний герой роману Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», Галі на її вмовляння покинути злочинне життя.
Кайдаш, персонаж повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я», дуже богобоязливий, богомільний та забобонний і найбільше він боїться померти «наглою» смертю, зокрема, утопитися: «Ви знаєте, що хто сьогодні спостить цілий день, той ніколи не потопатиме в воді і не вмре наглою смертю...».
Згадайте новелу Василя Стефаника «Камінний хрест». Головний герой Іван Дідух прощається з односельцями, оскільки збирається емігрувати в пошуках кращого життя. Іван признається сусідам, що найбільше тужить саме за горбом, у який стільки зусиль уклав: «Аді, стою перед вами і говорю з вами, а тот горб не віходить ми з голови. Таки го виджу та й виджу, та й умирати буду та й буду го видіти...».
Відповідь: 1–В 2–А 3–Б 4–Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє ваше знання персонажів художніх творів.
Степан Радченко – головний герой роману Валер’яна Підмогильного «Місто»;
Михайло Федорчук – персонаж повісті Ольги Кобилянської «Земля»;
Сашко Діденко діє в новелі Олеся Гончара «За мить щастя»;
Іван Іскра – герой роману у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай».
Відповідь: 1–Г 2–Д 3–Б 4–А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання змісту програмових поезій.
Цитату «Я на гору круту крем’яную / Буду камінь тяжкий підіймать…» узято з твору Лесі Українки «Contra spem spero!».
«Лучче ж би потятим бути, аніж полоненим бути!..» - це уривок з поеми «Слово про похід Ігорів».
Рядки «Народився бог на санях / В лемківськім містечку Дуклі…» є у вірші Богдана-Ігоря Антонича «Різдво».
Цитату «І поверни у дні забуті, / Росою згадок окропи, / Віддай усеблагій покуті / І тихо вимов: лихо, спи!..» узято з поезії Василя Стуса «О земле втрачена, явися!..».
Відповідь: 1–Б 2–А 3–Д 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання героїв літературних творів.
Персонажі Марічка Гутенюк і Палагна діють у повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків»;
Кирило Тур і Яким Сомко – у романі Пантелеймона Куліша «Чорна рада»;
Мина Мазайло й Уля Розсоха – у драмі Миколи Куліша «Мина Мазайло»;
Горпина Терпилиха й возний – у драмі Івана Котляревського «Наталка Полтавка».
Відповідь: 1–Б 2–А 3–Г 4–В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Зразок написання власного висловлення
Природа є середовищем життєдіяльності людини, джерелом, із якого вона черпає все необхідне для свого існування. Думаю, що в суспільства мають бути рівноправні, партнерські стосунки з навколишнім середовищем. З одного боку, людина полює на тварин, вирубує ліси, забруднює воду. З іншого боку, ми можемо будувати очисні споруди, відмовлятися від пластику, переробляти сміття, зберігати ті види рослин і тварин, які перебувають на межі зникнення.
Ніхто не заперечує, що технічний прогрес приносить користь суспільству. Саме тому природні ресурси є основою всіх матеріальних багатств людини та її комфортного існування. Наша діяльність, на жаль, завдає великої шкоди навколишньому середовищу. Усе менше стає прозорої води в річках, чистого повітря тощо.
Трагічна тема відносин людини з природою відображена в драмі-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня». Головні герої твору – це представники людства та природи. Мавка – лісова дівчина, яка, закохавшись у Лукаша, залишає ліс, у якому минало її життя, хоч Лісовик попереджає героїню, що люди жорстокі й погано ставляться до природи. Проте Мавка – дитина волі, її зрада самої себе не є довговічною. У творі Леся Українка показує велику прірву між реальним життям людини та її високим призначенням.
Також зазначу, що майбутнє природного середовища залежить навіть від «маленьких кроків» кожного з нас. Наразі все більше людей щодня захищає гектари лісів від вирубування, парки і сквери – від забудови й сміття.
Естонський підприємець, захисник природи, спортсмен Райнер Нилвак на своєму прикладі довів: світ навколо можна зробити кращим. Проблема навколишнього середовища хвилювала чоловіка завжди. Райнер вирішив очистити Естонію від сміття за один день. Божевільний, здавалось би, план був утілений у життя завдяки однодумцям Нилвака, волонтерам та просто небайдужим громадянам. І вже в травні 2008 року на акцію «Зробимо!» прийшло близько п’ятдесяти тисяч осіб, які зібрали десять тисяч тонн сміття.
Отже, тільки правильний підхід до природи, розумне використання її багатств дає змогу людству отримати від неї сили й не бідніти духовно.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра