ЗНО онлайн 2011 року з української мови та літератури – 1 сесія
ТЕМА: Лексикологія.
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови, правильне слововживання, а також ваше розуміння змісту тексту.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Оскільки в попередній частині тексту йдеться про територію аеродрому, про події, що там відбуваються, доречним за змістом на місці пропуску буде слово «літак».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА:Фразеологія. Значення фразеологізмів.
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів, їхнього значення, а також уміння добирати до них синоніми.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Проаналізуймо значення запропонованих фразеологізмів:
Без продиху – постійно, без перерви.
Не за горами – скоро, на невеликій відстані від чогось.
Не з того кінця – недоречний початок, неправильно.
Без кінця-краю – дуже багато, значна кількість.
Отже, слово безмежно в четвертому реченні можна замінити фразеологізмом без кінця-краю.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Подвоєння букв на позначення подовжених приголосних.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (подвоєння приголосних) та пояснювати їх за допомогою правил.
У слові бетонні подвоєння відбувається на межі різних частин слова (кореня та суфікса).
Розбавлені, обплетені, запалені – це дієприкметники. У цій особливій формі дієслова подвоєння ніколи не відбувається.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис складних прикметників.
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати складні прикметники.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Прикметник яскраво-ядучими потрібно писати через дефіс, оскільки він означає відтінок кольору.
Слово ядучий, ужите стосовно кольору, має значення «колір, що сильно й неприємно діє на зір».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Число іменників
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки та число іменників.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Форму однини має в тексті іменник смуги, адже відповідно до тексту означає позначає один предмет (злітна смуга).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Прості та складні речення.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Просте речення – це речення, у якому наявна одна граматична основа (або її частина).
Складне речення – це речення, у якому є дві або більше граматичних основ, що об’єднані в одне ціле за змістом та інтонацією.
Проаналізуймо запропоновані речення.
Друге речення має дві граматичні основи – сонце пригрівало, сушило і що пробивалася.
Третє речення теж має дві граматичні основи – полотнища рвалися та дерева тяглися.
Четверте речення теж має дві граматичні основи – небо нависало і воно розгорталося, підіймалося, опадало.
Отже, ці речення є складними.
П’яте речення – має лише одну граматичну основу – літак розвертався. Це просте речення.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в простому ускладненому реченні.
Це завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати види головних і другорядних членів речення, правильно розставляти розділові знаки між однорідними членами речення.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту.
Четверте речення є складним, має дві граматичні основи – небо нависало і воно розгорталося, підіймалося, опадало. Друга частина цього речення ускладнена однорідними присудками, що поєднані змішаним зв’язком. Оскільки єднальний сполучник сурядності і є одиничним, кому перед ним ставити не потрібно. У тесті вона є: « …воно розгорталося під вітром, лунко підіймалося, й опадало вниз». Отже, це пунктуаційна помилка.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади.
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання завжди пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні.
Правильно наголошені слова треба вимовляти так: одинАдцять, черговИй, цемЕнт, кИдати, пОки.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис літер, що позначають ненаголошені голосні [е], [и], [о] в коренях слів.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (ненаголошений [е]) та пояснювати їх за допомогою правил.
Е пишемо в таких випадках:
- при зміні слова ненаголошений Е зникає: сонЕчко – сонце;
- у буквосполученнях -ере-, -еле- (джерело);
- у словах, які перевіряємо наголосом: вЕсняний – вЕсни, вЕличезний – вЕлич;
- у суфіксі -ев- у словах на позначення абстрактних понять (марЕво);
- при зміні слова Е чергується з І: застЕбнути – застІбка
И пишемо у відкритих складах РИ-, ЛИ- в групі слів – кришталеве, виринає.
Правопис деяких слів потрібно запам’ятати (пиріг, кишеня).
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Лексичне значення слова
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови та правильне слововживання.
Проаналізуймо наведені словосполучення.
Слово заказати в українській мові має значення не дозволяти робити що-небудь, забороняти.
У запропонованому словосполученні це калька з російської. Отже, таке вживання слова є помилковим.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Словотвір. Основні способи словотворення в українській мові.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені способи словотвору та аналізувати лексичне значення слова.
Відносний прикметник від слова меблі утворюємо за допомогою суфікса -ев-.
Його вживають під час творення прикметників від слів з основою на м’який приголосний: меблі – меблевий.
Слово мебельний є калькою з російської мови.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Займенник. Особливості відмінювання займенників.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати займенники.
Займенники відмінюють по-різному: одні – як прикметники, два займенники (скільки і стільки) – як числівник два, а інші – майже кожен по-своєму. Тому потрібно запам’ятовувати відмінювання різних займенників.
Займенник усі (всі) у родовому відмінку має форму усіх.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Будова речення простих та складних речень.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати прості та складні речення, використовувати в мовленні різноманітні синтаксичні конструкції.
Речення Письменник прагнув розповісти про внутрішній світ Івана Дідуха й чому він емігрує побудовано неправильно, адже не зрозуміло, хто емігрує – Іван Дідух чи його внутрішній світ.
Речення можна перебудувати так: «Письменник прагнув розповісти про внутрішній світ Івана Дідуха та з’ясувати причини еміграції свого героя» або «Письменник прагнув розповісти про внутрішній світ Івана Дідуха та з’ясувати, чому його герой емігрує».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Орфографія. Чергування У-В.
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (чергування у / в) та пояснювати їх за допомогою правил.
Українська мова досягає милозвучності зокрема тим, що уникає насамперед збігу голосних, а потім – приголосних.
Найпоширенішим засобом милозвучності є чергування у / в. Між двома приголосними потрібно писати у, між двома голосними – в, також між голосним і приголосним обираємо в.
Але перед буквосполученнями св-, лв-, тв-, хв- та схожими, а також перед в-, ф- завжди пишемо у.
Також у пишемо на початку речення перед приголосним та після паузи (коми, тире, двокрапки тощо) перед приголосним.
Якщо застосуємо ці правила до запропонованого речення, то у потрібно буде писати в усіх випадках, окрім відданості і в егоїзмі, адже там прийменник стоїть між двома голосними.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Відмінювання числівників.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати кількісні числівники.
Числівник 100 в усіх відмінках, крім називного й знахідного, має закінчення -а: ста.
Числівники 7 та 80 у родовому, давальному, орудному та місцевому відмінках мають паралельні форми (семи, сімох, семи, сімом, сьома, сімома, на семи, на сімох, вісімдесятьма, вісімдесятьома, вісімдесяти, вісімдесятьох тощо). Зауважмо, що в десятках (а це складні числівники) ми відмінюємо лише другу частину.
Отже, хибними є такі відмінкові форми числівників: сто в Д. в. та М. в. (потрібно ста), ста в З. в (потрібно сто), а також форма сіма в Ор. в.(потрібно сьома або сімома).
Решта числівників мають правильні відмінкові форми.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис прислівників.
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема прислівники.
Окремо потрібно писати прислівники на позначення почуттів, а також етикетні форми (на радість).
Разом пишемо прислівники, що утворено поєднанням прийменника в та числівника (втричі) та прислівники, утворені за допомогою кількох префіксів (якнайбільше).
Окремо пишемо прислівник в цілому.
Через дефіс потрібно писати прислівники з префіксом по- та суфіксами -ому, -єму, -е, -є, -и: по-домашньому, по-людськи, по-четверте.
Частки казна-, хтозна-, будь-, -небудь пишемо з прислівниками через дефіс: казна-куди, як-небудь, будь-де. Через дефіс також пишемо прислівники з частками -бо, -но, -то, -от, -таки: далеко-таки, колись-то.
Через два дефіси пишемо прислівники віч-на-віч, де-не-де, хоч-не-хоч (прислівники, у яких повторювані в однаковій формі основи розділені прийменниками, що перейшли в префікси, та частками).
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово. Дієслівні форми.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти основні способи творення форм дієслів.
Дієслово полоти належить до І дієвідміни (бо це дієслово з -оло-). Отже, правильна форма полють.
Дієслово хотіти належить до І дієвідміни, адже частина -отіти в цьому слові не є суфіксом. Отже, правильна форма хочуть.
Правильною формою третьої особи множини від дієслова проводжати буде слово проводжають, адже форму проводять утворено від дієслова проводити.
Дієслово кричати належить до ІІ дієвідміни (-а- , що є в основі неозначеної форми, зникає під час утворення форми першої особи однини: кричАти – кричу. Отже, кричати – кричать.
А форма від дієслова бігти утворена правильно: бігти – біжать (біжиш, біжимо). Це дієслово ІІ дієвідміни.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення. Розділові знаки в простому реченні.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Кому перед ЯК не ставимо в таких випадках:
- при фразеологічних зворотах (як з відра – сильно, дуже) та перед фразеологізованими виразами типу як сьогодні;
- якщо це прикладка, що має значення «у ролі кого чи чого» (звук як одиниця мовлення);
- у конструкціях не більше як, не раніше як, не довше ніж, як слід, як треба (не більш як на годину).
Кому перед ЯК ставимо, якщо це порівняльний зворот (роса посипалась, як дощ, тобто вона опадала так, як падає дощ).
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі.
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака.
У решті випадків букви я, ю, є передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е].
Буква ї завжди передає два звуки.
Отже, у словах ескадрилья, пасьянс, київський, пояснення (перша Я), жульєн, неприязнь, ячмінь букви я, ю, є, ї позначатимуть два звуки.
М’який знак не передає звук, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків завжди менше.
Африкати ДЖ та ДЗ також передають один звук (дзвін, джерельце).
Буква Щ завжди передає два звуки – ШЧ (щупальце ).
Подвоєні приголосні завжди передають один звук (пояснення).
У слові шістсот першу літеру Т пишемо, але звук не вимовляємо.
А тепер застосуємо цей матеріал до нашого завдання.
У рядку А у слові дзвін на один звук менше, у словах ескадрилья та вишня однакова кількість букв і звуків.
У рядку Б у словах любов ,пасьянс та щупальце однакова кількість букв і звуків.
У рядку В у словах київський та пояснення однакова кількість букв і звуків, а у слові шістсот на один звук менше.
У рядку Г у словах жульєн та неприязнь однакова кількість букв і звуків, а в слові різьбяр на один звук менше.
У рядку Д однакова кількість звуків і букв у словах ячмінь, лінуватися, а в слові джерельце на два звуки менше.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієприслівник . Дієприслівниковий зворот
Завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
Дієприслівник – це особлива форма дієслова, що означає додаткову дію, тому дієприслівниковий зворот передає додаткову дію підмета та пов’язаний з присудком.
У рядку Читаючи «Зачаровану Десну» О. Довженка, ви збагачуєте своє мовлення дія в дієприслівниковому звороті та дія, яку передає присудок, стосуються одного діяча.
Отже, це граматично правильно побудоване речення.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Сполучник. Синонімія сполучників.
Сполучники бо, адже, оскільки, тому що вживають на позначення причини певної дії.
Отже, вони є синонімічними.
А сполучник тобто традиційно використовують тоді, коли потрібно щось пояснити, уточнити, дати іншу назву.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Складне речення. Розділові знаки в реченнях різного типу.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно розставляти розділові знаки, пояснювати їх.
Кома (1) – це кома між сурядними частинами складного речення.
Коми (3, 4, 5) – це коми, що позначають підрядні частини складного речення.
А от коми (2) ставити не потрібно, адже означення стрілчастих і блискучих не є однорідними.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Написання і відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові.
Це завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати чоловічі та жіночі імена по батькові.
Чоловічі імена по батькові утворюють додаванням до основи імені суфікса -ович, а жіночі -івн(а). Наприклад: Тарас – Тарасович, Юрій – Юрійович, Олег – Олегівна, Андрій – Андріївна.
Під час творення по батькові від імені Віталій цю схему порушено: Віталієвич, а потрібно – Віталійович.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення та складне речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
У 1 варіанті утворимо складносурядне речення Хмари вкрили весь небосхил – і рясна злива не забарилася. У цьому реченні дві граматичні основи, частини поєднані єднальним сполучником сурядності.
Якщо до цього ж фрагмента додати варіант та й зависли над принишклим містом, то утворимо просте речення, ускладнене однорідними членами речення (присудками).
Якщо до фрагмента речення Хмари вкрили весь небосхил приєднати варіант навіть клаптика світлого не залишилося, то утворимо складне безсполучникове речення. Це речення матиме дві частини, поєднані лише інтонацією та змістом.
Якщо додати варіант дарма що недавно вигрівало сонце, утворимо складнопідрядне речення з підрядним обставинним допустовим.
Відповідь: ГБДВ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія. Фразеологізми.
Завдання перевіряє ваше вміння пояснювати значення фразеологізмів.
З’ясуймо значення кожного фразеологізму:
Як грім з ясного неба – раптово, неочікувано.
Як свої п’ять пальців – детально, глибоко.
Як білка в колесі – постійно, не зупиняючись.
Як гриби після дощу – з’являтися дуже швидко.
Як дві краплі води – однакові, дуже схожі.
А тепер використаймо ці фразеологізми відповідно до їхнього значення.
Відповідь: БДАВ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Будова складнопідрядного речення. Види підрядних речень.
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Виконувати таке завдання буде набагато легше, якщо ви доповните фрагменти складнопідрядних речень уявними частинами (головними чи залежними).
До підрядної частини, запропонованої в рядку 1, можна поставити питання з якою метою?, навіщо? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним обставинним мети.
Від головної частини, запропонованої в рядку 2, можна поставити питання що? Отже, тут утворимо складнопідрядне речення з підрядними з’ясувальним.
Від головної частини до частини, запропонованої в рядку 3, можна поставити питання за якої умови? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним обставинним умови.
А від запропонованої частини в рядку 4 можна поставити питання яку? Отже, це підрядне означальне речення.
Відповідь: БВГА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте речення. Односкладні речення.
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види односкладних речень.
Для визначення виду односкладного речення вам потрібно з’ясувати, яким головним членом речення представлена граматична основа в тому чи іншому реченні. Пам’ятаймо, що односкладні речення – це такі прості речення, де граматична основа виражена лише одним головним членом речення, а другий – не потрібний для розуміння змісту.
У реченні в рядку А граматична основа виражена присудком лови. Це дієслово наказового способу у формі ІІ особи однини. Уявний підмет – ти. Дія не стосується всіх. Отже, це односкладне означено-особове речення.
У реченні в рядку Б граматична основа виражена присудком жити спішити треба. У цьому реченні не можна поставити уявний підмет, дія мислиться як незалежна від будь-якого діяча. Отже, це односкладне безособове речення.
У реченні в рядку В граматична основа виражена підметом утрата та присудком найважча. Отже, це двоскладне речення.
У реченні в рядку Г граматична основа виражена присудком не об’їдеш. У цьому реченні можна поставити уявний підмет ти (ІІ особа однини). Але дія стосується всіх. Це прислів’я. Отже, це односкладне узагальнено-особове речення.
У реченні в рядку Д граматична основа виражена підметом життя. Отже, це односкладне називне речення. У таких реченнях називають предмет, але нічого не говорять про дію.
Відповідь: ДАГБ.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови.
Завдання перевіряє ваше вміння визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту. Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово скрізь відповідає на питання де? та вказує на місце дії, не змінюється. Отже, це прислівник.
Слово верхи означає поняття, предмет, є загальною назвою, відповідає на питання що? Отже, це іменник.
Слово неначе не відповідає на питання, не має самостійного лексичного значення, а лише вказує на відтінок іншого значення. Отже, це частка.
А слово обабіч можна замінити прийменником біля, самостійно воно не має лексичного значення. Отже, це прийменник.
Відповідь: ГБДА.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Також це завдання перевіряє, як ви знаєте значення фразеологізмів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Зі запропонованих фразеологізмом є вислів стати грудьми, який має значення самовіддано захищати, обороняти, мужньо відстоювати. Саме так діяли кияни проти купців.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Річка, про яку йдеться в тексті, має назву Либідь. Про це йдеться в рядках (76–82).
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Лексичне значення слова «гнуздати» – «1) брати владу на кимось, приборкувати когось, 2) надівати гнуздечку».
До першого значення синонімами будуть слова приборкати, упокорювати, угамовувати.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст. Трагічною була доля князівни Либеді за версією Наталени Королевої. Про це йдеться в рядках 29–34.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований уривок.
Більшості на небо ніколи й глянути. А я з дитинства пам’ятаю, як схвильовано видивлялися навесні білого лебедя старші сусідки.
Засобом міжфразового зв’язку тут є протиставний сполучник сурядності а, за допомогою нього факти, про які йдеться в сусідніх реченнях, автор зіставляє.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Якщо ми уважно прочитаємо запропонований текст, то не знайдемо в ньому інформації про заснування Києва. Решта мікротем є: болотисті місцини (17–24), зникнення річки Почайни (54–62), добрі віщування Либеді (76–82).
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Цей текст публіцистичний, адже наявні такі стильові ознаки: інформативність, логічність викладу, образність, експресивність, емоційність, характерні мовні засоби (емоційно-експресивно забарвлена лексика, наявність фразеології, форми теперішнього і минулого часу, риторичні питання, повтори, звертання тощо).
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми.
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Зауважмо також, що цей матеріал було взято із газети «Дзеркало тижня». Текст є публіцистичний твором невеликого розміру, у якому поєднано факти, аналіз, формулювання та висловлення власних думок. Отже, це стаття.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень
Завдання перевіряє вміння аналізувати народні пісні, визначити їх мотиви, тематику.
Історична пісня – це ліро-епічний твір, у якому відтворено історичні події чи конкретні історичні постаті та висловлено ставлення народу до них.
Запропоновані рядки узяті з історичної пісні «Зажурилась Україна», яка образно змальовує історію й причини появи козацтва.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Слово про похід Ігорів»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету художнього твору.
У «Слові про похід Ігорів» ідеться про невдалий похід новгород-сіверського князя Ігоря на половців у 1185 р.
Згадаймо сюжет поеми: Ігор вирушає в похід проти половців, незважаючи на затемнення сонця, яке попереджає князів про небезпеку.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. Григорій Сковорода
Виконати це завдання допоможе знання основних фактів біографії митців.
Життя і творчість Григорія Сковороди – рідкісний приклад гармонії власної філософської системи з обраним ним способом життєвої поведінки. Образ мандрівника, філософа-аскета сприймається протягом багатьох поколінь українців як ідеал мудрої людини, яка навчала свій народ бути щасливими. «Його мандрівне життя є предметом оповідань і легенд», – сказав Микола Костомаров про Григорія Сковороду.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Наталка Полтавка»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів та вміння впізнавати їх за поданими характеристиками.
Головною героїнею драми Івана Котляревського «Наталка Полтавка» є українська дівчина – уособлення народного жіночого ідеалу.
Наталка ніжна й вірна в коханні, з повагою ставиться до старших, поважає свою матір, намагається полегшити її життя. У скрутну хвилину дівчина навіть погоджується на самопожертву заради блага матері.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Григорій Квітка-Основ’яненко. «Маруся»
Запропоноване завдання перевіряє вміння визначати місце і роль митця в літературному процесі.
Григорій Квітка-Основ’яненко – основоположник української прози, автор повісті «Маруся» – першого прозового твору в історії української літератури.
У передмові до своєї повісті Григорій Квітка-Основ’яненко зазначає: «Нехай знають і наших! Бо є такі люди, що говорять та й пишуть, буцімто з наших ніхто не втне, щоб було і звичайне, і ніжне, і розумне».
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Марко Вовчок. «Інститутка»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів і вміння впізнавати їх за цитатними характеристиками.
Згадаймо повість Марка Вовчка «Інститутка». Яскравими є тут образи селян, кріпаків. Безправні, принижені, змучені працею і знущанням, вони наділені могутнім духовним здоров'ям, непереборним жаданням волі.
Прокіп зміг визволити Устину од кріпацтва тільки тому, що не побоявся виступити проти оскаженілої панночки. Йому належать слова: «Воли в ярмі, та й ті ревуть, а то щоб душа християнська всяку догану, всяку кривду терпіла і не озвалась!».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів.
Згадаймо соціально-психологічний роман Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».
Починається твір розділом «Польова царівна». У ньому автори знайомлять читача з уже дорослим Чіпкою. Він зустрічає Галю Ґудзь. Дівчина-красуня здалась парубкові «польовою царівною», вона зачарувала Чіпку з першої зустрічі й потім стала його дружиною.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Карпенко-Карий
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників.
Театр корифеїв – перший професійний український театр. Його було відкрито 1882 року в Єлисаветграді, і в цей рік український театр відокремився від польського та російського.
Важливу роль у театрі корифеїв відіграла родина Тобілевичів, яка дала світові неперевершених драматургів, акторів, організаторів професійних театральних труп (колективів). Це відомий український драматург і актор Іван Карпович Тобілевич (Карпенко-Карий), театральні режисери й актори Панас Карпович Тобілевич (Панас Саксаганський), Микола Карпович Тобілевич (Микола Садовський), Марія Карпівна Тобілевич (Марія Садовська-Барілотті).
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Мойсей»
Завдання перевіряє вміння аналізувати літературний твір.
В основу поеми «Мойсей» Івана Франка покладено біблійну легенду про єврейського пророка.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Михайло Коцюбинський. «Intermezzo»
Завдання перевіряє вміння визначати тему, ідею, проблематику літературних творів.
Темою новели Михайла Коцюбинського «Intermezzo» є роль митця й призначення мистецтва в суспільстві.
В основі твору зіставлення двох протилежних світів – людського, дисгармонійного, утіленого в образі міста, і гармонійного, досконалого світу природи.
Сюжет у творі особливий, внутрішній. Головну сюжетну канву становить розвиток думок і почуттів ліричного героя. Провідною у творі є ідея служіння митця народові.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Павло Тичина. «Ви знаєте, як липа шелестить...»
Завдання перевіряє знання мотивів програмових поезій.
Поезія Павла Тичини «Ви знаєте, як липа шелестить...» зображує кохання через призму кольорів природи; вираження емоцій, які народжуються в душі юного ліричного героя, перших і тендітних почуттів кохання.
Провідний мотив – світле й радісне почуття кохання весняної ночі.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Володимир Сосюра. «Любіть Україну»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
У вірші «Любіть Україну» Володимир Сосюра створив ліричний образ «вишневої України». Палким закликом-заповітом завершується цей високопатріотичний вірш:
Всім серцем любіть Україну свою, –
І вічні ми будемо з нею.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»
Виконуючи це завдання, згадайте тематику й проблематику новели Миколи Хвильового «Я (Романтика)».
У цьому творі центром уваги є душа ліричного героя, що змагається між революційним обов’язком та гуманістичним началом.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Довженко. «Україна в огні»
Завдання перевіряє ваше знання сюжету й композиції художнього твору.
Події кіноповісті Олександра Довженка «Україна в огні» розгортаються на тлі Другої світової війни. А починається цей твір спокійно-величною картиною родинної вечері. Сім’я Запорожців зібралася теплого червневого дня відсвяткувати 55-річчя матері Тетяни. Родина співає «материну пісню» «Ой піду я до роду гуляти».
Наприкінці кіноповісті на попелищі двору Запорожців ті члени колись великої родини, які залишилися живими, на честь матері заспівали:
Ой піду я до роду гуляти,
Таж у мене увесь рід багатий.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Симоненко. «Лебеді материнства»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
У поезії «Лебеді материнства» зображено любов до дитини й турботи за її долю, любові до Батьківщини. «За тобою завше будуть мандрувати / Очі материнські і білява хата», – каже синові героїня твору Василя Симоненка.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Дмитро Павличко «Два кольори»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
«Переплелись, як мамине шиття, / Мої сумні і радісні дороги», – каже ліричний герой вірша Дмитра Павличка «Два кольори».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Валер’ян Підмогильний. «Місто»
Завдання перевіряє вміння визначати художні символи і їхню роль у літературному творі.
Роман Василя Барки «Жовтий князь» – це твір не тільки про страшний голодомор 1932–1933 років, а й про нищення духовності, віри, усього того, на чому одвічно стояли народ, нація.
Золота чаша, яку вдалось урятувати, коли руйнували храм, стає для селян символом віри, оберегом, який дає надію: «Палахкотливий стовп… прибрав обрис, подібний до чаші, що сховали її селяни в чорнозем і нікому не відкрили її таємниці… Здається над ними, з нетлінною непоборимою силою, сходить вона: навіки принести порятунок».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Ліна Костенко. «Маруся Чурай»
Завдання перевіряє ваше знання героїв літературних творів, уміння їх упізнавати за цитатними характеристиками.
Гриць Бобренко – один з головних персонажів роману у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай». Сміливий і безкомпромісний на війні, під натиском матері хлопець у «домашньому бою» утратив свою сміливість, спокусився на багатство Галі Вишняківни, замінивши почуття на гроші:
Під Берестечком бився ти сміливо.
Під Зборовом також і над Пилявою
своє ім’я ти не покрив неславою.
І тільки у домашньому бою
сміливість раптом втратив ти свою
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку літератури, пояснювати поняття «шістдесятництво».
Характерні риси шістдесятництва:
- критика інакшістю, тобто заперечення соцреалізму власною творчістю;
- відстоювання свободи митця, естетична незалежність, самобутність;
- єдність традицій і новаторства;
- витончений інтелектуалізм, естетизм.
Шістдесятники – це молоде покоління митців шістдесятих років двадцятого століття, сформоване в період тимчасової «відлиги» радянського режиму (1956 року відбувся ХХ з’їзд Комуністичної партії Радянського Союзу, – що засудив культ особи Сталіна й узяв курс на десталінізацію).
Письменники-шістдесятники: поети Василь Симоненко, Микола Вінграновський, Ліна Костенко, Василь Стус, Борис Олійник, Дмитро Павличко, Іван Драч; прозаїки Григір Тютюнник, Євген Гуцало, Валерій Шевчук та інші.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Євген Маланюк
Завдання перевіряє знання змісту програмових творів.
Живучи за кордоном, Євген Маланюк слідкував за творчістю українських письменників. У його творчому доробку є кілька посвят, одна з яких – «Сучасникам».
Є. Маланюк відгукується на творчість двох найбільших поетів України – П. Тичини і М. Рильського, оцінюючи їх здобутки й прорахунки.
Поезія М. Рильського приваблювала щирістю почувань, ніжністю тембру, зануреністю у світ мистецтва й краси, довершеністю форми. Саме його Маланюк назвав «алхіміком мудрих слів» у творі «Сучасники».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Тарас Шевченко
Виконати це завдання допоможе знання змісту творів Тараса Шевченка.
Цитату «Од молдованина до фінна На всіх язиках все мовчить, Бо благоденствує!» узято з поеми «Кавказ».
«А братія мовчить собі, Витріщивши очі!» – це уривок з поеми «Сон («У всякого своя доля»)».
Рядки «Учітесь, читайте, І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь…» є в посланні «І мертвим, і живим…».
Цитату «Наша дума, наша пісня Не вмре, не загине» узято з поезії «До Основ’яненка».
Відповідь: 1Б 2А 3Г 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література ХХ ст. Леся Українка. «Лісова пісня»
Завдання перевіряє ваше знання героїв художніх творів.
Згадаймо лісових мешканців драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня».
Той, що греблі рве – це жвавий та енергійний водний хлопець з занадто бурхливою та непередбачуваною поведінкою: «…молодий, дуже білявий, синьоокий, з буйними і разом плавкими рухами; одежа на йому міниться барвами, від каламутно-жовтої до ясно-блакитної, і поблискує гострими злотистими іскрами».
Водяник – це суворий і справедливий дух води, він стежить за порядком та не любить зазіхання з боку чужинців. «Він древній, сивий дід, довге волосся і довга біла борода всуміш з баговинням звисають аж по пояс. Шати на ньому — барви мулу, на голові корона із скойок».
Лісовик – це голова духів лісу, оберігає лісовий світ. Його характеристика: «…малий, бородатий дідок, меткий рухами, поважний обличчям; у брунатному вбранні барви кори, у волохатій шапці з куниці».
Перелесник – це надзвичайно енергійний, жвавий, веселий лісовий хлопець: «…гарний хлопець у червоній одежі, з червонястим, буйно розвіяним, як вітер, волоссям, з чорними бровами, з блискучими очима».
Відповідь: 1Б 2А 3Г 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Юрій Яновський. «Подвійне коло»
Завдання перевіряє ваше знання героїв художніх творів.
«Подвійне коло» – це назва першої новели роману Юрія Яновського «Вершники».
Трагiчнi події описані в ній: п’ять братів Половців зустрічаються на кривавих дорогах громадянської війни.
Пiдiймає руку брат на брата, бо хоч i одного роду, та до різних берегів прибились вони: Андрій командував загоном Добровільної армії Денiкiна, Оверко воював у кiннотi Петлюри, Панас i Сашко були махновцями, а Іван – бійцем Червоної Армії.
Відповідь: 1А 2Б 3В 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їх творів.
Виконуючи це завдання, уважно прочитайте висловлювання і знайдіть у ньому так звані «маркери», які допоможуть визначити, про кого з авторів ідеться.
У рядку А йдеться про Олександра Довженка. Спогади митця про своє «зеленооке» дитинство, сосницьке життя, про кровний зв'язок з народом і рідною землею лягли в основу написання письменником кіноповісті «Зачарована Десна».
Про Миколу Хвильового йдеться в рядку Б. Це текст передсмертної записки митця, адресованої товаришам-письменникам.
Серед запропонованих письменників драматургом був Микола Куліш. Неважко здогадатися, що висловлювання рядка В стосується його комедії «Мина Мазайло».
Остап Вишня був завзятим мисливцем і рибалкою. У щоденнику письменник зазначав: «Були на полюванні. Не вбили і не застрелили нічого. Для мене це – типове явище. Коли я приходжу, як завжди, додому "попом", без нічого, – усі спокійні» (рядок Г).
Відповідь: 1Б 2А 3Г 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра