ЗНО онлайн 2014 року з української мови та літератури – додаткова сесія
ТЕМА: Орфографія. Написання слів іншомовного походження
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, а саме написання і та и в словах іншомовного походження.
Букву и у словах іншомовного походження в загальних назвах пишемо після дев’яти літер, а саме: д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р (правило «дев’ятки»), якщо далі є приголосний, крім й. Тому колектив, диктант, сигнальні, речитатив, цитата.
А букву і пишемо на початку слова (інженерний), після літер, які не входять до дев’ятки (аналогією) та після літер, що входять до «дев’ятки», якщо далі голосний (соціологічне).
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови, правильне слововживання.
Слово мішати в українській мові має значення «перемішувати, змішувати». У запропонованому словосполученні це калька з російської. Отже, таке вживання слова є помилковим.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Чергування голосних у корені слова
Це завдання перевіряє знання основних правил чергування голосних.
Звук [e], що стоїть після шиплячих, чергується з [o]. Тому чергування відбувається в таких парах: чорний – чернець, жених – жонатий. Також [о] пишемо після шиплячих перед твердими нешиплячими (шести, але шість, бо далі м’який приголосний).
Літеру о пишемо після ж, ч, ш, щ, дж, й перед літерами, що позначають тверді приголосні, а також перед складами з а, о, у та и. Тому бджола – бджоляр.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфоепія. Наголос, наголошені й ненаголошені склади
Завдання перевіряє рівень ваших орфоепічних навичок.
У подібних завданнях зовнішнього незалежного оцінювання традиційно пропонують поширені слова, у яких часто трапляються помилки в наголошуванні. Правильно наголошені слова треба вимовляти так: розвАл, тонкИй, рАзом, люблЮ.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Прикметник. Ступені порівняння прикметників
Завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати форми ступенів порівняння якісних прикметників.
Складена форма вищого ступеня порівняння утворюється за допомогою слів більш, менш, які додаються до звичайного прикметника: більш цікавий, більш потрібний. Отже, додавання під час творення складеної форми вищого ступеня прикметника у простій формі вищого ступеня не є нормативним. Правильною є форма більш низький.
Словосполучення, запропоновані в рядках А, Б, В, не мають граматичних помилок.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення. Відокремлені обставини
Завдання перевіряє ваше вміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами, використовувати в мовленні різноманітні синтаксичні конструкції.
Дієприслівник – це особлива форма дієслова, яка означає додаткову дію, тому дієприслівниковий зворот передає додаткову дію підмета.
У запропонованих складнопідрядних речень основна і додаткова дія стосуються одного діяча тільки в рядку А. Отже, саме тут підрядне речення можна замінити відокремленою обставиною, вираженою дієприслівниковим зворотом: Журавлі прощально курличуть, відлітаючи в теплі краї.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія. Фразеологізми
Завдання перевіряє ваше вміння правильно пояснювати значення фразеологізмів.
Запропоновані фразеологізми мають такі значення:
наріжний камінь – основа, найсуттєвіша частина чогось;
підводний камінь – прихована небезпека;
камінь на шиї – тягар, зайві, обтяжливі турботи;
пробний камінь – суть, ознака чогось.
Отже, замість слова основа в тексті можна використати фразеологізм наріжний камінь.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Відмінки іменників
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки іменників.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до мікротексту. Проаналізуймо його.
Також виконуючи це завдання, необхідно ставити подвійне відмінкове питання.
Основою кого?чого? пізнання – родовий відмінок.
Відіграє хто?що? оточення – називний відмінок.
Відіграє кого?що? роль – знахідний відмінок.
Уважають кого?що? особистість – знахідний відмінок.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Види речень у сучасній українській мові
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості та складні речення.
Просте речення – це речення, яке має одну граматичну основу або її частину.
Щоб правильно виконати запропоноване завдання, необхідно підкреслити в реченнях граматичні основи.
Друге речення має три граматичні основи (відомо, немає, кожен із нас неповторний). Це складнопідрядне речення.
Третє речення має дві граматичні основи (людина формується , розвивається та оточення відіграє роль). Це складносурядне речення.
Четверте речення має одну граматичну основу (учені вважають). Це просте речення.
П’яте речення має дві граматичні основи (науковці переконані та людина не народжується особистістю, стає). Це складне безсполучникове речення.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в ускладненому реченні. Вставні слова
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення зі вставними словами.
Вставні слова виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні слова можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть).
У третьому реченні слова на думку деяких науковців передають джерело повідомлення, від них не можна поставити питання до інших слів. Отже, ці слова є вставним, тому їх треба виділяти комами.
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Позначення звуків мовлення на письмі
Завдання перевіряє вміння визначати звукове значення букв у слові.
Букви я, ю, є позначають два звуки в таких випадках: на початку слова, після голосного, після апострофа та м’якого знака. У решті випадків вони передають м’якість попередніх приголосних та звуки [а], [у], [е].
Буква ї завжди передає два звуки.
М’який знак не передає звук, а лише позначає м’якість попереднього приголосного. Отже, у словах із м’яким знаком звуків зажди менше.
Африкати дж та дз також передають один звук.
Буква щ завжди передає два звуки – [шч].
Подвоєні приголосні завжди передають один звук.
А тепер застосуємо цей матеріал до нашого завдання.
У рядку А в словах боєць та щирість однакова кількість звуків, а в слові зраджений на один звук менше.
У рядку Б в словах озброєння та воїнський однакова кількість звуків, а в слові дзвінок на один звук менше.
У рядку В у словах подвоєння та надзвуковий однакова кількість звуків, а в слові мрія на один звук більше.
У рядку Г в словах євробачення, гущавінь, осяяння однакова кількість звуків.
У рядку Д в слові виявлення на один звук менше, в слові відзвітувати однакова кількість букв і звуків, у слові мелодія – на один звук більше.
Правильна відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Лексикологія. Антоніми
Завдання перевіряє знання лексичних норм української мови, правильне слововживання, уміння добирати до слів антоніми та вживати їх у мові.
Антоніми – це слова з протилежним значенням. Характерною рисою пари антонімів є спільність їхнього лексичного значення, тому антонімічна пара – це завжди слова однієї частини мови. Антоніми широко використовують у художній літературі як стилістичний засіб.
Проаналізуймо значення запропонованих слів:
експорт – вивіз із країни;
імпорт – ввезення в країну;
егоїзм – морально-етичний принцип, що характеризує поведінку людини, яка прагне до задоволення лише власних потреб;
альтруїзм – етичний принцип, що полягає в безкорисливому піклуванні про благо інших людей при ігноруванні власних інтересів;
іммігрант – чужоземець, який прибув в іншу державу;
мігрант – переселенець у межах однієї країни;
прогрес – розвиток;
регрес – занепад, перехід до нижчих форм;
адресат – одержувач;
адресант – відправник.
Отже, слова іммігрант та мігрант не є антонімами.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фонетика. Орфографія. Основні випадки чергування у-в
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати вивчені орфограми (чергування у/в) та пояснювати їх за допомогою правил.
Українська мова досягає милозвучності зокрема тим, що уникає насамперед збігу голосних, а потім – приголосних.
Найпоширенішим засобом милозвучності є чергування у/в.
Між голосним і приголосним традиційно вживають прийменник в. Отже, переконана в цьому, квіти в руках. У словах, де можливе чергування, перед наступним голосним теж пишемо в: зайшла вранці, також і між голосними – прочитала в афіші.
Лише у вживаємо перед в, ф, лв, св, тв, нв, хв. Отже, у свободу віримо, пішли у світлицю, була у Сваляві, дивилася у віконечко, приходила у формі. Префікс у також пишемо у слові увійшли, бо далі приголосний в.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Правопис префіксів і суфіксів
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Префікс пре- вживається переважно на позначення найвищої якості. Саме тому в словах презирливий, премудрий, престол необхідно писати префікс пре- .
Префікс при- вживається на позначення приєднання, наближення до чогось або неповноти дії. Саме тому його потрібно вживати у словах прикраса, прибрати, пригорнути.
В іншомовних словах, що не мають префіксів, написання е та и треба запам’ятати (прелюдія, прем’єрний, президія, престиж, претензія, препарат, прерогатива, презентація, але привілей).
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. НЕ з різними частинами мови
Завдання перевіряє рівень ваших навичок розпізнавати вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами.
Проаналізуймо запропоновані слова:
прикметник невідомий треба писати разом, бо до нього можна підібрати синонім таємничий;
дієприкметник недобудований потрібно писати разом, тому що він не має пояснювального слова;
немає потрібно писати разом, тому що це прислівник, а не дієслово з часткою;
недаремно традиційно пишуть разом, бо цей прислівник означає одне поняття.
А от дієприслівник виконавши з часткою не потрібно писати окремо, адже дієприслівники зберігають орфограму дієслова: не виконати – не виконавши.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Орфографія. Спрощення в групах приголосних
Завдання перевіряє ваше вміння правильно писати слова з вивченими орфограмами, зокрема слова, у яких позначається спрощення в групах приголосних.
Спрощення – явище усного мовлення, яке забезпечує милозвучність.
У групах приголосних -ждн-, -здн-, -стн-, -стл- відбувається спрощення, тобто приголосні [д] та [т] випадають. Отже, спрощення відбуватиметься в словах тижневий, швидкісний, доблесний, обласний, злісний.
Правильно написано слово серцевий (бо серце).
Є винятки, де спрощення не відбувається (зап’ястний).
Не відбувається також спрощення в іншомовних словах: форпостний, компостний, туристський, аванпостний, агентство.
Групи приголосних -скн-, -стц- не змінюються (тоскно, у пустці).
А от у написанні слова проїздний допущено помилку, адже група приголосних -здн- спрощується.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Іменник. Особливості вживання та написання відмінкових форм
Завдання перевіряє ваше вміння правильно утворювати відмінкові форми іменників.
Проаналізуймо запропоновані слова. У формі орудного відмінка однини в іменниках ІІІ відміни відбувається подовження приголосних д, т, з, с, ц, л, н, ж, ч, ш, якщо вони стоять між двома голосними.
Отже, потрібно писати подорожжю, миттю, печаллю, зустріччю, гущавінню, поміччю. Слова продаж і тюль чоловічого роду, тому подовження в них немає. А в словах вірність і мисль є збіг приголосних, тому подовження теж не відбувається.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Типи відмінювання кількісних числівників. Поєднання числівника з іменником
Завдання перевіряє ваше вміння правильно відмінювати іменники, визначати відмінки іменників, правильно поєднувати числівники з іменниками.
Виконуючи це завдання, обов’язково звертайтеся до речення.
Числівник півтора поєднується з іменниками в родовому відмінку однини (півтора місяця), числівник сто є частиною складеного підмета і поєднується з іменником у родовому відмінку множини (сто каналів), а іменник рекламодавцями вимагає орудного відмінка (тисячею двомастами).
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Дієслово. Творення умовного та наказового способів дієслів
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти основні способи творення форм дієслів, зокрема форм наказового способу.
Дієслова наказового способу в І особі множини (ми) мають закінчення -імо (якщо основа закінчується на голосний) або -мо (якщо основа закінчується на приголосний). Отже, правильною буде форма працюймо.
Дієслова переходимо, пишемо – теперішнього часу, дієслово попросимо – майбутнього, а почали виконувати – це поєднання минулого часу та інфінітива.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Особливості узгодження присудка з підметом
Це завдання перевіряє ваше вміння визначати правильність узгодження підмета з присудком.
При підметі-іменнику присудок стоїть у формі третьої особи однини (журі оголосило, гала-концерт був затьмарений). Якщо підмет виражений поєднанням слів багато, мало тощо з іменником у родовому відмінку множини, то присудок теж найчастіше має форму одними (багато хто погодився).
Відповідь –А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Речення з вставними словами, словосполученнями, реченнями, їхнє значення
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати прості ускладнені речення зі вставними словами.
Вставні слова, словосполучення, речення виражають особисте ставлення мовця до свого повідомлення. Вони не є членами речення. Вставні конструкції можуть виражати оцінку повідомлюваного (буває, сподіваюся), упевненість або невпевненість (мабуть), джерело повідомлення (кажуть). Слова принаймні, навіть ніколи не бувають вставними. Слово традиційно виконує в реченні роль обставини. А слово здається є частиною присудка (правда здається неправдоподібною).
У рядку Д слово звичайно виражає впевненість. Отже, це вставне слово.
Відповідь – Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Основні види підрядних речень
Завдання перевіряє ваше вміння утворювати складнопідрядні речення, визначати види складнопідрядних речень.
Від головної частини до частини, запропонованої в рядку Г, можна поставити питання з якої причини? Отже, це складнопідрядне речення з підрядним обставинним причини.
Від головної частини до частини, запропонованої в рядку В, можна поставити питання незважаючи на що?, усупереч чого? Отже, тут утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним допустовим.
Від головної частини до частини, запропонованої в рядку Д, можна поставити питання навіщо?, з якою метою? Отже, тут утвориться складнопідрядне речення з підрядним обставинним мети.
Якщо до частини «На вікні в моїй кімнаті повісили жалюзі» додати частину «і тепер стало дуже затишно», утвориться складносурядне речення. А коли до запропонованої частини додати «незважаючи на їхню вартість», то матимемо просте ускладнене речення.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Розділові знаки в різних видах речення
Це завдання перевіряє ваше вміння добирати потрібний правильний розділовий знак у складносурядному реченні.
Якщо дві частини складносурядного речення мають спільний другорядний член речення, кому між ним ставити не потрібно. Саме такими спільними обставинами є слова удалині (А), знову (Б), тільки (В), повсюди (Д).
А от у реченні Я йду до гаю, й серце моє пташкою співає про весну спільного члена речення немає, тому кому поставити потрібно.
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Морфологія. Частини мови
Завдання перевіряє ваше вміння визначати частини мови.
Необхідно бути дуже уважним, тому що частиномовна приналежність конкретного слова часто залежить від контексту.
Проаналізуймо кожне із запропонованих слів.
Слово мільйонами означає кількість предметів, це числівник. Слово скраю служить для зв’язку слів у реченні, до нього можна підібрати синонім біля. Отже, це прийменник. Слово розливаючись означає додаткову дію, відповідає на питання що роблячи? Отже, це дієприслівник (особлива форма дієслова). Слово відблиском відповідає на питання чим? і означає предмет. Отже, це іменник.
Відповідь – 1Б 2Г 3В 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Фразеологія. Значення фразеологізмів
Завдання перевіряє ваше знання фразеологізмів, їхнього значення.
Піррова перемога – перемога, отримана надто дорогою ціною.
Ахіллесова п’ята – слабке місце.
Сізіфова праця – тяжкий, нескінченний труд.
Гаряча голова – запальна людина.
Відповідь – 1Б 2Д 3В 4Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте ускладнене речення
Завдання перевіряє ваше вміння розпізнавати просте ускладнене речення з однорідними членами, звертанням, вставними конструкціями, відокремленими членами речення.
У першому рядку слово дочко вказує на особу, до якої звертаються. Отже, це речення ускладнено звертанням.
У другому реченні слово однак вказує на ставлення мовця до змісту повідомлення. Отже, це речення ускладнено вставним словом.
У третьому реченні слова годині о сьомій конкретизують, звужують попередню обставину часу під вечір. Отже, це уточнювальна обставина.
У четвертому реченні слова старий бурлака дають другу назву діячеві. Отже, це відокремлена прикладка.
Відповідь – 1Б 2В 3А 4Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Типи односкладних речень
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти види односкладних речень.
Для визначення виду односкладного речення вам потрібно з’ясувати, яким головним членом представлена граматична основа в тому чи іншому реченні. Пам’ятаймо, що односкладні речення – це такі прості речення, де граматична основа виражена лише одним головним членом речення, а другий – не потрібний для розуміння змісту.
У реченні А граматична основа виражена присудками не шукай, шукай. Зміст речення стосується великого загалу людей. Це прислів’я. Отже, це односкладне узагальнено-особове речення.
У реченні в рядку Б граматична основа виражена присудком пахло. У цьому реченні не можна поставити уявний підмет, дія мислиться як незалежна від будь-якого діяча. Отже, це односкладне безособове речення.
У реченні В граматична основа виражена присудком у формі І особи однини – сліпну. Це односкладне означено-особове речення.
У реченні в рядку Г граматична основа виражена дієсловом минулого часу у формі множини полягали. Отже, це односкладне неозначено-особове речення.
У реченні в рядку Д граматична основа виражена підметами. Отже, це односкладне називне речення. У таких реченнях названо предмет, але нічого не сказано про дію.
Відповідь – 1В 2Г 3А 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Синтаксис. Просте і складне речення
Завдання перевіряє ваше вміння розрізняти прості ускладнені речення та складні речення різних типів.
Якщо до фрагмента речення Парламентарі неодмінно ухвалять це рішення приєднати варіант завчасно провівши тривалі консультації у фракціях, то утвориться просте речення, ускладнене відокремленою обставиною, вираженою дієприслівниковим зворотом.
Якщо до цього фрагмента додати варіант потім же все залежатиме від професійних дій уряду,то утвориться складне безсполучникове речення, яке має дві частини (граматичні основи – парламентарі ухвалять, усе залежатиме), пов’язані лише змістом та інтонацією.
Якщо додати варіант як у сесійній залі оголосять початок пленарного засідання, утвориться складнопідрядне речення.
А в останньому варіанті утвориться просте речення з однорідними присудками (парламентарі ухвалять, доручать)
Відповідь – 1Б 2Д 3В 4А
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Відповідь знаходимо в рядках 21–29. Саме тут згадано пари Агата Крісті – Марпл, Жорж Сіменон – Мегре, Агата Крісті – Томмі. А от агент Фокс Малдер – герой сучасного детективного серіалу.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Відповідь на запитання про літературні заслуги Агати Крісті знаходимо в рядках 30–48. Тут ідеться і про яскравий образ розслідувача-інтелектуала, і про перший яскравий образ жінки-детектива, і про порушені у творах важливі соціальні й моральні проблеми. А от звеличення вікторіанської епохи у детективах немає: герой Агати Крісті Еркюль Пуаро – «точка розриву з консерватизмом старої Англії з її вікторіанською мораллю».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Відповідь на це запитання знаходимо в рядках 11–20: «...часто детектив (особливо класичний) побудований на протистоянні яскравого приватного розслідувача та недолугого поліцейського, якого гріх назвати професіоналом…».
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Безперечно, автор передусім звертається до дорослих, обізнаних із творами Агати Крісті. Автор не просто розповідає про творчий доробок Агати Крісті й героїв її детективних романів, а звертається до фактів її біографії, що мали відбиток на письменницькій праці, говорить про співвідношення особистого життя письменниці й учинків її героїв тощо. У тексті виразно простежуємо прагнення автора вийти за межі творчості письменниці, поговорити про сприйняття її дорослими людьми з чималим читацьким, глядацьким і життєвим досвідом. Про звернення передусім до дорослого читача, а не до підлітків свідчать також окремі вислови з тексту: «відпустка» (1-й абзац), «давній радянський кінематограф» (3-й абзац), «якщо ж вам пощастило прочитати їх ще в ранньому підлітковому віці, маєте унікальну можливість … звернути увагу на соціально-побутову деталізацію». Ці фрагменти демонструють, що автор статті пише про перечитування, повторне сприйняття, переосмислення, ще одне проживання читацького досвіду, аналізування «кухні» детективної творчості. Отож відповідь до цього завдання – «дорослих, обізнаних із творами Агати Крісті».
Відповідь – Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Змістові тексту не відповідає твердження Автори класичних детективів створювали образи поліцейських-інтелектуалів. У рядках 11–20 читаємо: «...часто детектив (особливо класичний) побудований на протистоянні яскравого приватного розслідувача та недолугого поліцейського, якого гріх назвати професіоналом…».
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Відповідь знаходимо в рядках 30–48: троянди, як пише автор статті, вирощує Еркюль Пуаро – улюблений герой Агати Крісті.
Відповідь – В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Назва тексту «Детектив як інтелектуальна вправа». Саме про це йдеться в таких рядках: «Твір буде слабким, якщо ми дізнаємося про це задовго до завершення роману…..»
Відповідь – Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Розвиток мовлення. Зміст і будова тексту. Поділ тексту на абзаци, мікротеми
Завдання перевіряє ваше вміння читати, усвідомлювати й запам’ятовувати зміст прочитаного, диференціюючи в ньому головне та другорядне, критично оцінювати прочитане, аналізувати тексти різних стилів, типів і жанрів.
Обов’язково звертайтеся до тексту, виконуючи це завдання.
Уважно прочитаймо запропонований текст.
Правильним висновком щодо шостого абзацу (рядки 49–57) є твердження: «Агата Крісті була не лише майстерною авторкою заплутаних детективних історій, а й глибоким знавцем людських стосунків». Саме тут автор статті пише і про проблему поколінь, і про «поганий тон» у стосунках тощо.
Відповідь – А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Усна народна творчість. «Дума про Марусю Богуславку»
Завдання перевіряє знання сюжету художнього твору.
«Дума про Марусю Богуславку» розповідає про звільнення українською дівчиною козаків з турецької неволі, які в «темній темниці проживали, / Аж тридцять три годи / Світа Божого не забачали».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Давня українська література. «Слово про похід Ігорів»
Завдання перевіряє вміння аналізувати образи художнього твору.
Подивімось уважно на малюнок. На ньому зображено Ярославну, дружину новгород-сіверського князя Ігоря, яка посідає особливе місце серед жіночих образів «Слова про похід Ігорів». Вона постає перед нами як звичайна руська жінка, яка гаряче любить свого чоловіка-воїна і звертається до вітру, Дніпра й сонця з проханням повернути їй коханого.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Котляревський. «Енеїда»
У запропонованому висловлюванні йдеться про «Енеїду» Івана Котляревського.
Письменник переосмислив патетичну проблематику римського оригіналу, наблизив твір до української дійсності.
Через образи античних богів, царів, героїв Котляревський змалював українське суспільство ХVІІІ століття, а в образах Енея і троянців показав українських козаків.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Франко. «Гімн»
Завдання перевіряє вміння аналізувати літературний твір чи його уривок.
Збірку Івана Франка «З вершин і низин» відкриває поезія «Гімн», яка належить до громадянської лірики.
Провідний мотив вірша – боротьба народу за світле майбутнє. Автор переконаний, що розвалиться «зла руїна», але для цього потрібно
Не ридать, а добувати
Хоч синам, як не собі
Кращу долю в боротьбі…
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Тарас Шевченко. Біографічні відомості про письменника
Виконати це завдання допоможе знання основних фактів біографії Тараса Шевченка.
Рядки Миколи Некрасова присвячено Тарасові Шевченку. На це вказує згадка про тюрми, заслання, «безкраї степи оренбурзькії».
Пригадаймо, що Тарас Шевченко 24 березня 1847 року за участь у Кирило-Мефодіївському товаристві та за антисамодержавні поезії був заарештований і засланий солдатом до Орської фортеці Оренбурзького окремого корпусу з царською резолюцією про заборону писати й малювати.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Григорій Квітка-Основ’яненко. «Маруся»
Завдання перевіряє знання образів героїв програмових творів.
У поданому висловлюванні є згадка про Марусю, героїню однойменної повісті Григорія Квітки-Основ’яненка.
Теми й прототипи образів митець брав із народного життя: «Пишу, що зустрінеться мені; ...от і виходять мої Марусі, Оксани, Науми, Мирони, Сотниківни...».
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
Завдання перевіряє знання образів героїв програмових творів.
Виконуючи це завдання, варто згадати, що «Чорна рада» – це перший історичний роман нової української літератури.
Події, змальовані у творі, відбуваються після смерті Богдана Хмельницького, коли в Україні загострилася боротьба за гетьманування. Козаки, які турбуються про долю своєї Батьківщини, прагнуть, щоби при владі був розумний гетьман, який зможе зміцнити державність України.
Найяскравіший з образів козаків — Кирило Тур. Головне для нього – козацька честь і слава: «Про славу думає лицар, а не про те, щоб ціла голова була на плечах».
Особливо важливим для розкриття авторського задуму є також й образ Божого чоловіка – кобзаря. Це не старець і не жебрак, а патріот, воїн Божий.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Василь Стефаник. «Камінний хрест»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів і вміння впізнавати їх за портретними характеристиками.
У центрі сюжету новели Василя Стефаника «Камінний хрест» родина Івана Дідуха.
Усе життя Іван працював на своєму клаптику землі, невеличкому піщаному пагорбі. У нього він вклав усе своє здоров’я та сили. Тяжка праця зігнула Івана, наче той пагорб. Саме тому «люди прозвали його Переломаний».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Іван Карпенко-Карий. «Мартин Боруля»
Виконуючи це завдання, згадайте, що автором твору «Мартин Боруля» є Іван Карпенко-Карий, справжнє прізвище якого Тобілевич.
Сюжет комедії письменник будує на фактах з життя своєї родини: батько драматурга, Карпо Адамович Тобілевич, вирішив домогтися визнання свого роду дворянським. Але не зміг цього зробити, оскільки прізвище в старих і нових документах відрізнялося однією літерою.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада». Література XX ст. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Завдання перевіряє вміння визначати жанр (жанровий різновид) художнього твору.
Ураховуючи певні особливості літературного твору, ми визначаємо його жанр. Визначте жанр кожного твору, а потім виберіть рядок, у якому обидва твори належать до одного жанру.
Романами є твори «Чорна рада» і «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Валер’ян Підмогильний. «Місто»
Завдання перевіряє ваше знання тематики художніх творів.
У запропонованому уривку йдеться про Степана Радченка – головного героя урбаністичного роману Валер’яна Підмогильного «Місто».
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Юрій Яновський. «Подвійне коло»
Завдання перевіряє знання історичної основи художнього твору.
Трагічні події Громадянської війни 1917-1921 років зображено у творі «Подвійне коло».
Тема Громадянської війни постає в новелі Юрія Яновського «Подвійне коло» по-справжньому героїчною й романтичною. Автор правдиво показує трагедію цілої родини Половців, яких революція розкидала по різні ідеологічні фронти.
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Михайло Коцюбинський. «Intermezzo»
Завдання перевіряє знання основних теоретико-літературних понять, зокрема літературних напрямів (стилів, течій).
Під час написання твору «Intermezzo» Михайло Коцюбинський орієнтувався на традиції імпресіонізму. Ця новела є надзвичайно оригінальною ліричною симфонією, зітканою з окремих музичних тонів, замальовок, вражень, рис, настроїв, тобто являє собою імпресіоністичний тип сприйняття дійсності.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Це завдання передбачає перевірити знання не лише авторів творів, а й відповідностей між псевдонімами письменників та їхніми справжніми прізвищами.
Автором твору «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» є Панас Мирний, справжнє прізвище якого Рудченко.
Кандиба – це Олександр Олесь, Фітільов – Микола Хвильовий, Лозов’ягін – Іван Багряний, Тобілевич – Іван Карпенко-Карий.
Відповідь: Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Володимир Сосюра. «Любіть Україну»
Завдання перевіряє знання змісту програмових поезій.
Запропоновані рядки взяті з поезії Володимира Сосюри «Любіть Україну».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Олександр Довженко. «Україна в огні»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів.
Лаврін Запорожець є персонажем кіноповісті Олександра Довженка «Україна в огні».
Відповідь: Г.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Микола Куліш. «Мина Мазайло»
Завдання перевіряє ваше знання образів героїв літературних творів.
Основною темою комедії Миколи Куліша «Мина Мазайло» є зображення українізації й міщанства в Україні у 20-і роки XX ст.
Мокій, син Мини Мазайла, захоплюється багатством і красою української мови. Саме він мріє «знайти собі такого друга, теплого, щирого, щоб до нього можна було промовитися словом із Грінченкового словника та й з власного серця…».
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література XX ст. Богдан-Ігор Антонич. Біографічні відомості про письменника
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їх творів.
Лемківський фольклор ліг в основу багатьох поезій Богдана-Ігоря Антонича.
Пригадаймо його вірш «Різдво». Біблійну оповідь про народження Христа Б.-І. Антонич розкрив по-своєму. Син Божий має людську подобу, то чому б йому не народитися «в лемківськім містечку Дуклі»? А замість пастухів прийдуть лемки й принесуть у дарунок «місяць круглий», котрий буде у Матері Марії, як золотий горіх.
Відповідь: А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Твори українських письменників-емігрантів. Іван Багряний. «Тигролови»
Завдання перевіряє вміння аналізувати літературний твір і його символічні образи.
«…Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум’ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетрі, і вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон», – такими рядками розпочинається роман Івана Багряного «Тигролови». Зі страшним драконом автор порівнює не менш страшний ешелон смерті – поїзд, що везе своїх жертв-в’язнів на каторгу.
Відповідь: Д.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Сучасний літературний процес
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури; знати літературні угруповання 1980-х – 1990-х років.
Український постмодернізм зародився у 1980-х роках і пов'язаний з іменами Ю. Андруховича, О. Ірванця, В. Неборака (літературне угрупування «Бу-Ба-Бу»), а пізніше і з представниками таких груп, як «Пропала грамота»: Ю. Позаяк, В. Недоступ; «Лу-Го-Сад»: І. Лучук, Н. Гончар, Р. Садловський; «Нова дегенерація»: І. Андрусяк, І. Ципердюк та інші.
Відповідь: В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання авторів літературних творів.
Тарас Шевченко написав поезію «Мені однаково» й поему «Гайдамаки»; Павло Тичина – автор віршів «Ви знаєте, як липа шелестить…» й «О, панно Інно»; Іван Франко написав поезію «Гімн» і поему «Мойсей», Ліна Костенко є автором роману у віршах «Маруся Чурай» і поезії «Страшні слова, коли вони мовчать».
Відповідь: 1Г 2Д 3В 4А.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє знання героїв літературних творів і жанрів, до яких ці твори належать.
Григорій Многогрішний – герой пригодницького роману «Тигролови», Христя Хуторна – персонаж кіноповісті Олександра Довженка «Україна в огні», Дідона діє в поемі Івана Котляревського «Енеїда», Уля Розсоха – героїня драми Миколи Куліша «Мина Мазайло».
Відповідь: 1Б 2Д 3А 4В.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Виконати це завдання допоможе знання героїв літературних творів.
Іван Іскра й Гриць Бобренко діють у романі у віршах «Маруся Чурай», Азазель і Датан – у поемі «Мойсей», Василь Кравчина й фон Крауз – у кіноповісті «Україна в огні», Яким Сомко й Іван Брюховецький – у романі «Чорна рада».
Відповідь: 1Д 2А 3В 4 Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
ТЕМА: Література кінця XVIII – початку XX ст. Література XX ст.
Завдання перевіряє вміння орієнтуватися у творчості письменників, визначати тематику й художні особливості їх творів. Виконуючи це завдання, уважно прочитайте висловлювання і знайдіть у ньому так звані «маркери», які допоможуть визначити, про кого з авторів ідеться.
У рядку А йдеться про Олександра Довженка. Саме він народився на «березі сивої Десни і ніколи не зійшов з її берегів». Пригадаймо й автобіографічну кіноповість цього митця «Зачарована Десна».
Серед запропонованих письменників драматургом був Микола Куліш. Неважко здогадатися, що висловлювання рядка Б стосується саме його.
Про Івана Франка йдеться у висловлюванні, поданому в рядку Г. Вибрати правильний варіант допоможуть знання основних біографічних відомостей митця.
Висловлювання в рядку Д стосується Валер’яна Підмогильного. Згадайте, що він є автором першого в українській літературі урбаністичного роману «Місто», про який і йдеться в запропонованих рядках.
Відповідь: 1Г 2А 3Д 4Б.
Знайшли помилку? Пишіть на
Зразок написання власного висловлення
Змінюється світ, змінюються переконання, змінюється ментальність, змінюються люди. І, мабуть, це явище є безповоротним. З одного боку, ми розуміємо, що фундаментальні моральні основи людини не підвладні часові, але, з іншого боку, зі зміною певних поглядів чи переконань суспільства відповідно до епохи деякі норми моралі не можуть залишатися сталими.
По-перше, ставлення до жінки впродовж століть було неоднозначним. У минулому суспільство гостро засуджувало покриток. Зараз жінка може вільно народжувати дітей, не перебуваючи в шлюбі, й не боятися гніву й критики інших людей.
Яскравим прикладом того, як помилка в житті жінки може призвести до трагедії, є поема Тараса Шевченка «Катерина». Головна героїня покохала офіцера, але він її покинув. Дівчина народила позашлюбну дитину. Моральні норми того часу засуджували такий учинок. Батьки, боячись сорому перед людьми, виганяють єдину дочку з дому. Катерина у відчаї залишає сина, а сама закінчує життя самогубством. Переконана, що в сучасному світі доля дівчини склалася б по-іншому.
По-друге, є вічні цінності, які не підвладні часові. Щирість, справедливість, свобода, милосердя, чесність роблять цей світ кращим і добрішим.
Згадую одну з найвідоміших черниць у всьому світі – Матір Терезу. За своє життя вона зробила величезну кількість добрих справ, за що й була зарахована Католицькою церквою до лику блаженних ще за життя. Упродовж сорока років Мати Тереза допомагала сиротам, хворим та жебракам в Індії. Вона ще в дитинстві зрозуміла своє призначення, якому й присвятила все життя.
Отже, моральні цінності є основою всього життя особистості, проте зі зміною світогляду й переконань людства змінюються й певні моральні норми.
Знайшли помилку? Пишіть на
- Усі завдання ЗНО з української мови і літератури за темами
- Усі тести ЗНО з української мови і літератури онлайн
- Завдання й відповіді ЗНО з української мови і літератури минулих років
- Усе про тест ЗНО з української мови і літератури
- Програма ЗНО з української мови і літератури
- Усе про власне висловлення на ЗНО з української мови
- Приклади написання власного висловлення з української мови
- Перелік творів ЗНО з української літератури
- Скорочені версії творів ЗНО з української літератури
- Подкасти для підготовки до ЗНО з української літератури
- Тести ЗНО онлайн з інших предметів
- Дорожня карта учасника ЗНО
- Дорожня карта вступника на бакалавра